Käteeni
sattui Ilmari Kiannon kirja ”Mies on luotu liikkuvaksi”. Kirjassa hän muistelee
matkojaan. Kirja on Otavan kustantama ja painettu vuonna 1957. Kirjassa on
mahtavia juttuja vuosisadan vaihteen kahta puolta 1900. Aion palata tähän
kirjaan. Mutta nyt aluksi haluan hieman ihastua kahteen juttuun. Molemmat ovat
ajankohtaisia. Ensimmäinen on kuvaus hänen koulupoikana suorittamastaan hevosmatkasta
äitinsä ja isänsä kyytipoikana. Toinen juttu, parin päivän päästä, tulee
kertomaan salaperäisestä huminasta, joka kuuluu idästä. Kuuluu nyt, mutta
kuului silloinkin vuonna 1910. ”Kaikki on hiljaa alhaalla, mutta salaperäinen
humina kuuluu – ylhäältäkö? alhaisuuden alapuoleltako? mistä? ei kukaan oikein
tiedä, mutta se kuuluu…”
Ilmari Calamnius (Kianto)
18-vuotiaana Oulun tarkka-ampujissa.
Hevosmiehenä
Ensimmäisen
kirjatun matkansa Ilmari Kianto teki 14-vuotiaana ”kimnasistina” isänsä,
kontrahtikirkkoherra August Benjamin Calamniuksen ja äitinsä Cecilia Septima
Catharinan kyytipoikana. Vuosi oli 1888. Alkuun ei Suomussalmelta päässyt
hevosella liikkeelle. Hevonen piti uittaa ”Varsanhännästä” Haukiperän yli ja
taluttaa peninkulma rattaiden luo, jotka taas soudettiin samaisen järven yli.
Kun saatiin hevonen valjastettua kiesien eteen, ajettiin ensin Hyrynsalmen
pappilaan. Matkaa oli runsaat 30 km. Siellä tavattiin Joonas Snellman,
paikallinen pappi. Harvinainen kyläily synnytti aina vilkasta keskustelua. Ei
ollut puhelimia tai sähköpostia. Tsaarinajan postinkuusta ei ole tarkempaa
tietoa. Oli siis tavattava kasvoista kasvoihin. Hyrynsalmelta ajettiin
Ristijärven pappilaan. Pastori Lönnrotilla oli ”suomalaisukon heinätukka” ja
hän hissutteli lipposissa, pasturska puolestaan kulki avojaloin. Pastori kuulemma
muistutti kuuluisaa setäänsä. Sitten matka jatkui Paltamoon, Paltaniemem
Sutelaan, ja yöpymisen jälkeen Sotkamon suurpappilaan. Päivämatkat olivat aina
30-40 kilometriä. Kianto kirjoittaa: ”Kuinka ihanalla niemekkeellä sijaitsikaan
Sotkamon suurpappila, kuni vihanta kukkaiskiehkura välkkyvän peilin keskellä,
peilin, jossa lisäksi on kultaraamit – nuo kuultavat ilman rannat, horisontissa
Vuokatin ylhäinen vaara”.
14-vuotias Ilmari Calamnius oli
hevosmiehenä kun poika ja vanhemmat tekivät kesävisiitin naapuripappiloihin ja
sukulaisiin. Matkaa kertyi lähemmäksi 800 kilometriä.
Musta
Saara
Suurpappilaan saapui myös Kuhmon rovasti Karl Alexander Pfalerin papinpoika, ”Pfahler”, jonka
hurskauden puutteen Suomussalmen papinpoika Ilmari rinnasti omaan puutteeseensa. Pfahlerin poika
oli nimittäin souturetkellä hoilannut ”Mustaa Saaraa”. Musta Saara näyttää olevan nykymittapuun
mukaan pahasti rasistinen, siinä kun neekerlapsonen, Musta Saara, muuttuu karitsan veren
vaikutuksesta valkeaksi kokonaan.
No,
jos tuo virsi kiinnostaa niin klikkaa vaikka sattumalta juuri eteeni osuneeseen
blogistiin: http://takkirauta.blogspot.fi/2010/03/ei-taivahass-ole-kuolon-vaaraa.html
Lieneekö
tuo Pfahler samaa sukua kuin lähes sataa vuotta aiemmin luvattomasta
kirkonrakentamisesta vangittu Elias Israel Pfaler? Kuhmolaiset rakensivat
kirkkoa Kuhmonniemelle ilman rakennuslupaa, vastoin keisarin päätöstä ja osa
rakentajista sai siitä kuolemanrangaistuksen. Onneksi nyt
rakennuslupaviranomaiset eivät vie asioita aivan yhtä pitkälle.
Vanhassa
Kajaanissa kukotkaan eivät nousseet varhain
14-vuotiaan
Calamniuksen matka kuitenkin jatkui yksin Peter Hieronymuksen (?) ja Lönnrotin kotikylään
eli Kajaanin kaupunkiin ja siellä apteekkiin. ”Kajaanin nukkuvan apteekin
yökello siis helähti, särähti pahanpäiväisesti samaan aikaan kun pormestarin
kukko ensi kerran laulahti, sillä minä luulen, ettei vanhassa Kajaanissa
kukotkaan nousseet kovin varhain.” Piti ostettaman mammalle
kamferttilinjementtiä ja Tiilemanin tippoja ja papalle saarnalakritsaa. Aivan
tuttuja lääkkeitä muuten vielä minunkin nuoruudessani, noitahan linimenttejä vielä
sotienkin jälkeen apteekista papoille ja mammoille haettiin. Kajaanista Ilmari
matkasi kävellen Paltamoon, jossa taas tapasi vanhempansa. Sieltä matkattiin Iisalmen
pappilaan. Talo on Juhani Ahon koti, hän ei kuitenkaan juuri tuolloin ollut
paikalla. Pappilaa isännöi ”ukko Brofeldt”, Juhani Ahon isä. Hänen sanomansa
oli selkeä: ”Elekee työ iisalamelaiset luulla, jotta sitä niin vuan kepuljkaupalla
taivaaseen piästään!” Ilmari Kiannon vierailun aikaan Juhani Aho olisi ollut 27-vuotias.
Ei siis enää 14-vuotiaan Ilmarin ikätoveri. Kalakaveriksi hän olisi kyllä hyvin
käynyt.
Metelin
kirkon haltija teki kuuroksi
Matka
jatkui edelleen Kuopion tuomiorovastin uhkeaan pappilaan. Siellä vieraat
vastaanotti Ilmarin setä Juhana Viktor Calamnius. Hänelle oli ”Metelin kirkon
haltija” ilmestynyt ja tuonut muassaan kuurouden. Sukulaishälinä ei siis häntä
juuri häirinnyt. Kyytipoika havaitsi kuitenkin paikan antimet. ”Siellä oli
runsaasti omenia puutarhassa, metsikkö täynnä mesikoita ja mansikoita. Minä,
Itäpohjan poika, olin ensi kertaa aivan kuin troopillisessa vyöhykkeessä. Kelpasi
herkutella.” Minä taas olen nykypäivänäkin tehnyt Kuopion suhteen tuon saman
havainnon. Kun Eemeli ja Antti matkaavat lomalla isovanhempien luo Kuopioon,
kuulen juuri samantapaisista huomioista erityisesti metsistä ja mesikoista. Ja
kaiken lisäksi vielä ukin leipomaa pullaa aamiaisella!
Murpruurin
apteekista Koljonvirralle
Kesäretken
viimeinen vierailukohde oli Kiuruveden apteekki. Siellä asusti mustapartainen eno,
murpruuri, Pyhäjärven apteekkari. Oltiin siirrytty Savosta Pohjanmaan puolelle.
Enolla oli aamu- ja iltaruskon punerrusta ja herttaisuutta säteilevä vaimo,
nimeltään ”Aamurusko”. Pyhäjärvi ei pienine kaloineen kuitenkaan vetänyt
vertoja kotijärven Niettussaarelle ja palattava oli. Kotimatkalla pysähdyttiin
Partalassa. Se oli koulupojalle pyhä paikka. Runeberg oli siitä talosta
kirjoittanut kuolemattomia säkeitä:
Partalass’
aamuruuallaan
On
Sandels, huoleti syö,
Sota
alkavi Virrall’ uudestaan
Heti
kello kun yksi lyö:
”Teit’
olen ma, pastori, käskenyt:
Hyv’
olkaa, lohtapa nyt!”
Sandels
hän Partalass' eineellään juur istuu, huoleti syö.
Albert
Edelfeltin piirustus Sandelsista vuodelta 1897–1900. Koljonvirran taistelu
käytiin vuonna 1808. Siinä Sandels voitti 1800 miehellä kenraali Dolgorukin
8000 miehen osaston. Sota ei kyllä tässä ratkennut. Mutta nuoren Calamniuksen
kunnioituksen Sandels ansaitsi. Koljonvirralla taisteltiin 80 vuotta ennen Ilmarin
perheen kesäretkeä. Aikajanaltaan lähes sama asia kuin talvisota meille.
Nuori
Calamnius oli Vänrikki Stoolista sen verran innostunut, että päätti ryhtyä
upseeriksi ja tekikin sen liittymällä vapaaehtoisena Oulussa 4. Suomen
Tarkka-ampujapataljoonaan vuonna 1892, 18-vuotiaana, mutta kyllästyi ja siirtyi
parin vuoden päästä Keisarilliseen Aleksanterin Yliopistoon opiskelemaan suomen
ja venäjän kieliä. Mutta kesämatkan aikana hän epäilee unissaankin huutaneensa:
”Äl’ yli päästä perhanaa!” Hän kirjoittaa: ”Korkeaisänmaallisessa tunnelmassa
minä käänsin pappani käskystä ruunan Kajaanin kihlakuntaa kohti. Taas ajettiin
Kajaanin Ämmän yli ja vähitellen saavuttiin takaisin Suomussalmen Ämmän
rannoille sekä sieltä veneellä kotipappilan kultaiseen valkamaan.”
Kesäretken
pituus oli ainakin 800 kilometriä. Osa siitä tehtiin laivalla, mutta suurin osa
hevosella ja rattailla. On ihanaa kulkea mukana noita mutkittelevia
puunlehvästöjen reunustamia kärryteitä tai hypätä laivaan ja liukua höyrykoneen
tasaisessa syksytyksessä pitkin Kuopion ja Iisalmen välistä laivareittiä. Aika
oli vielä tyyni. Sortokausi oli vasta lymyämässä. Tai ei oikeastaan kaukana.
Sehän lymysi kymmenen vuoden päässä. Vuonna 1899 Venäjän tsaari ryhtyi
toteuttamaan vähemmistökansallisuuksiin kohdistuvaa venäläistämispolitiikkaa.
Helmikuun manifestilla haluttiin syrjäyttää Suomen perustuslaki ja muut oikeudet.
”Valapattokeisari” Nikolai II
ryhtyi Nikolai Bobrikovin avustuksella toteuttamaan politiikkaa jolla Suomen
lait ja erikoisasema loppuu. Tätä nahdollisuutta ei nuori Calamnius ryhtynyt edes arvailemaan, kunnes hieman myöhemmin ryhtyi kuulumaan outoa huminaa..
Pari
juttua vielä, miksi tämä minua kiinnostaa. Suomussalmi on niitä seutuja, joilla
setäni Matti Murole joutui sodan kurimukseen. Täällä hän taisteli, mutta tänne
hän myös kuoli. Voisi kuvitella - vetäytyi kuolemaan. Se tapahtui Lentiirassa, rajajääkäreiden
seurassa, aivan Ilmari Kiannon kotiseutujen äärellä.
Setäni Matti ja hänen veljensä Paavo vannomassa veljesvalaa ennen taisteluun lähtöä noilla Kiannon kulmilla.
Setäni Matti ja hänen veljensä Paavo vannomassa veljesvalaa ennen taisteluun lähtöä noilla Kiannon kulmilla.
Ja on
vielä yksi yhteys. En koskaan tavannut tai tuntenut Ilmari Kiantoa tai
keskustellut Ilmari Kiannon kanssa. Mutta olin lähes läsnä kun hän kuoli vuonna
1970, 95 vuoden iässä. Olimme samaan aikaan Auroran sairaalan potilaina. Olimme
viereisissä yksityishuoneissa. Hän oli levoton. Kuuntelin hänen raskasta
yksinpuheluaan monina yön tunteina. Eräänä yönä puhe päättyi.
Tällaisen
tekstin oli Kianto hautapaikalleen omin käsin laudan palalle kirjoittaen valmistellut.
Se kuitenkin hävisi, mutta jälleen yllättäen löytyi. Nyt haudalla on toinen
teksti, hieman juhlallisempi, virallisempi.
Kaivakaa
syvälle syntisen hauta! Suunnilleen näille tienoin, niin että Vanha Pappila ja
Turj. näkyy! Pois kalman kammo! Ihana levätä! Ei kukaan häpäise! Ei kukaan
juorua!
Muistuu mieleeni Kiannon 90- vuotis päivä vuonna 1965, kun Kekkonen kävi Ilmaria onnittelemassa sairaalassa. Kianto lauloi porilaisten marssia, kun kekkonen astui huoneeseen. Lahjaksi toi laatikon sikareja.
VastaaPoistaHaastattelussa kekkonen kysi Ilmarilta, mikä merkitys liikunnalla on iIlmarin korkeaan ikään. Vastaus oli. Se on hyvin suuri, ikinä en ole yhtään turhaa askelta ottanut.
Golfkausi aukeni
PSa
Pena... Hieno kooste Iki-Kiannosta. Minulla on mökkilukemisena Ilmari Kiannon pojan Uolevi Kiannon kirja "Saa kertoa kaiken". Se on veijarimaisen hauskasti kirjoitettu minielämänkerta koko perheestä. Pitkät kävelyretket on siinäkin kuvattu hyvin...nuoremmilla oli vaikeuksia pysyä korpipoluilla Ilmarin tahdissa mukana. Ja mikä hieno suhde hänellä oli rovasteihin. Ilmari osasi tehdä hetevetensä, josta rovastikin tykkäsi. Ainutlaatuinen oli myös tämä suhde rakkaaseen siskoon - postineitiin.... Sadepäivinä kirja on luettava aina uudestaan.
VastaaPoistaMinulla on tallessa Kiannon äidilleni lähettämä postikortti. Kianto myös maalasi äidilleni pyöreän kiven omistuskirjoituksellaan kun sattuivat olemaan Päivölässä samaan aikaan joskus 1940-luvun puolivälissä. I
VastaaPoistaIsoukkini (Eera "Erkki" Schroderus) palveli jatkosodassa Rukajärven suunnalla RJP6:ssa. Oli todennäköisesti setäsi joukoissa Maj Cuban retkellä. Minulla on Isoukiltani jäänyt 14 divisioonan Rajajoukkojen historiikki, mutta ukki ei IKINÄ puhunut sodasta ja siksi minua kiinnostaisikin kaikki tuon aikainen dokumentaatio ja tarinat, sekä erityisesti valokuvat. Sattuisiko sinulla olemaan materiaaleja tai osaisitko vinkata, mistä voisin etsiä?
VastaaPoista