Sain juuri sähköpostiviestin. Se tuli Elliltä. Hän kertoi
kanurin ylpeydellä ihanista maatiaiskanoistaan. Mitä ne ovatkaan: alholaisia ja
tyrnäväläisiä? Ja lampaat. Hän on myös lampuri.
Lampaatkin ovat puhdasverisen suomensukuisia, on Kainuuta ja Ahvenanmaata.
Tytöt eli uuhet on nimetty Kuikka Koposen ensimmäisen tyttären mukaan. Pojat
eli pässit ovat taas Jaakobin poikien nimisiä.
Kot kot!
Elli kirjottaa: ”Kanani Klaara, Elina, Kreeta, Ruusa,
Onerva ja Kanerva sekä Kukko Albert tervehtivät minua aina iloisesti ”koo koo”
napittaen pää kallellaan silmiin ja sitten katseet kohdistuvat taskuuni – he
ovat kiinnostuneempia taskuni sisällöstä kuin minusta itsestäni. Aamutoimiin
kuuluu pala paahtoleipää pieninä nokkapaloina, jonka he hypäten nappaavat
sormistani, kukin vuorollaan mainittuani nimen, ilman riitoja. Kana ei ole
lainkaan tyhmä, päinvastoin. Ja että niillä on runsas ”sanavarasto”, jopa
kiroilua myöten. Tämän huomasin taannoin kun oli kiire munimaan ja pesät oli varattu.
Klaara valitti minulle ”kaii kaii kaii”, napitti silmiin, minä pyysin häntä
tekemään selväksi pesässä olijalle, että on tosi kyseessä. Hän otti tomeran
marssin edestakaisin pesän edessä ja messusi: ”Kot kot (n. 24 kot’ia) KOOOT. Ei
vaikutusta pesässä olevaan Ruusaan. Taas minua silmiin ja surkeat ”kaii kaii
kaii”. Sanoin, että mene samaan pesään kun ei kerran usko. Klaara hyppäsi pesän
suuaukolle ja tärskäytti ”SSTTANA!” ja kömpi samaan pesään, nutuutti harjasta,
jupisi jotain ja olihan Ruusan tehtävä tilaa, ts. poistuttava nuorempana
pesästä. Sain kuulla kyllä Ruusan nokasta, mitä mieltä hän oli neuvoistani
Klaaralle. Siinä oli ”ärräpäitä” rivissä, ja silmät kiukkua täynnä. Ja minä
hyväkäs vielä nauroin. On ne hauskoja tipusia, munat kun tulee vielä kaupan
päälle.”
Ruusa ja Albert
tarkkailevat emäntäänsä. Olisiko jotain annettavaa? Kot, kot!
Mutta ei se kanurin ongelmiin loppunut. Päälle tulivat
lampurin ongelmat – tai oikeammin ilot. Elli jatkaa: ”Lampaat taas huutavat nuppi punaisena: ’MÄÄ
KUOLEN JUST NÄLKÄÄN, HEINÄÄÄÄ!’ Pitäisi hankkia kuulosuojaimet, en tiedä montako
sataa desibeliä on meteli? 5 aikuista ja 8 karitsaa messuaa yhtaikaa torvet
suorana ja kukaan heistä ei kuulu ’maan hiljaisiin’. Lieköhän ovat tulleet
emäntäänsä? Ei ne edes kuule, kun minä uhkaan katkaista niiden kaulat, ellei
meteli vaimene. Vielä joku töräyttelee ”MÄVVÄVVÄV!!! suu täynnä heinää. No joo,
tämmöistä on lampuri-kanurin jokapäiväinen elämä. Ei ole ’kanurilla’ kaikki
kotona, ei.”
Onpa tuo
maaseututietous vähissä kun luulin vain pässien olevan sarvipäitä. Tässä on
kuitenkin mustasarvinen Iida-uuhi. Taustalla tarkkailevat Olivia ja Lotta.
Bbääh!
Niin, ostin kyllä Elliltä lampaan koiven. Kun pistin
koipea pakasteeseen pääsiäistä odottelemaan havaitsin Ellin kirjoittaman tiedotteen:
”Onni, töysäläinen, ’Suomen valkoinen lammas’. Mieskunto hyvä. Jälkikasvua jo
16 kappaletta. Röykässä syntyneiden jälkeläisten nimet ovat: Leevi, Juuda ja
Daan, Jaakobin poikia ja sitten Amanda, Olivia, Ceela, Concordia, Jemna, Jekleobeth
ja Alli, Kuikka Koposen ensimmäisen lapsen nimen mukaan. Hyvä pässi, hieman
ujo.”
Elli tuli lahnaa ruotimaan
Kuka se on tuo kanuri ja lampuri? Se on kaikkien
rakastama Elli. Hän on elinikäinen ystäväni. Hän tuli firmaan piirtäjäksi marraskuun
9. päivä 1970. Silloin elettiin erilaisia aikoja. Tai olivatko ne tarkemmin
ajatellen samanlaisia? Sitä nyt tässä hieman pohdin. Ellin ensimmäinen homma
oli ”Lahna”. Se on tai oli Lahden
kaupungin liikennesuunnitelma. Heikkosen Mauri oli projektipäällikkönä, kun
tehtiin Lahden ”suurta liikennetutkimusta”. Elli pääsi heti armoitetun
työntekijän suojelukseen.
Sinä aikana kun
Elli tuli meille töihin olin piirtänyt vihkooni tämän kuvan. ”Yhteisö minimoi kommunikaatiokitkaa”.
Vaikuttaako fiksulta? Minusta se oli aikalaisekseen mielenkiintoinen kysymys.
Pienissä yläkuvissa pohdintana on kaupunkimalli. Onko se nauhakaupunki vai onko
se tähtimalli. Kommunikaation välineenä oli kunnon telefooni. Niin, muuta
sähköistä välinettä ei ollut edes haaveissa. Ei ollut vielä edes faksia eli
telekopiolaitetta. Se tuli vasta
vuosikymmenen puolessa välissä. Kuva pohtii voiko kasvoista kasvoihin kontaktin
korvata puhelimella? Voiko?
Ketkä nyt olivatkaan ne ihmiset jotka ”Lahnaa” tekivät
aikanaan vuonna 1969? Tilaajana olivat Lahden kaupunki ja TVH. Lahdesta johtoryhmässä olivat Nyyrö Koskela
ja Eino Kallinen. TVH:sta vaikuttajana oli Seppo Hirvonen. Meiltä remmissä olivat
Maurin ja Ellin lisäksi Pentti Bergius ja Jyrki Brotherus. Moni muukin. Minäkin.
Ehkä onkin tehtävä pieni syrjähyppy Ellin kanoista ”Lahnan” jälkiarviointiin.
Syrjähyppy toiseen naiseen
Kolmekymmentä vuotta Lahnan aikoja myöhemmin ,
syntymäpäivilläni vuonna 2004, pyysin ystävääni Eeva Linkamaa arvioimaan vanhaa
”Lahnaa”. Eeva oli jo silloin korkea virkanainen liikenneministeriössä.
Sivumennen sanoen Eeva on sellainen nainen, että ennen nuorempana miehenä
pohjoismaisilla seminaarimatkoilla tuli kiihkeästi katseltua hänen peräänsä.
Eevalla oli kuitenkin salainen henkivartija, Eevan työtoveri ja minun ystäväni,
Markku Linnasalmi. Hän hätisteli
Eevaa pois minun ulottuviltani. Ilmeistä työsuojelua! Asiaan. Mitä Eeva sanoi
tuosta Ellin ensimmäisestä työstä? Eeva sanoi:
”Pika-analyysi osoittaa vanhan tutkimusraportin
sisältäneen noin 30 000 numeromerkkiä ja hirveän määrä desimaalipilkkuja. Se
oli hyvin perusteellinen liikenneanalyysi, oli mittausta, inventointia,
tutkimusta ja ennustetta. Eteneminen oli analyyttinen ja hieno. Ehkä nykyään
kaivataan enemmän sanoja. On olemassa paljon asioita, jotka liittyvät elämisen
erilaisiin muotoihin, niitä ei voi numeroin mitata tai kertoa. Tai sitten
tarvitaan toisia numeroita. Ehkä nyt tsiidaillaan lankakerää ja sukkapuikkoja
eri suunnalta, kytketään ne paremmin ilmiöihin. Arvioidaan ja kuvataan ilmiöitä
eri näkökulmista. Ilmiöitä ei ehkä voikaan lähestyä matemaattisesti. Ja voidaan
ajatella suunnittelussa yhä lisääntyvän vuorovaikutuksen korvaavan osan
tilastoista, numeroista. Tosin vuorovaikutuksesta saadulla tiedolla ei oikein
ole purkkeja!”
Tässä se on Lahden
liikennesuunnitelman 1969 maankäyttövaihtoehto ”Suurlähiömalli”. Lahden
oletettiin kasvavan vuoteen 2000 mennessä 200000 asukkaaseen. No, tässä
Lahdessa olivat mukana Salpakangas ja Nastola. Se olisi merkinnyt 2,25 %
vuotuista kasvua. Kasvu ei toteutunut. Todellinen kasvu oli tuona ennustettuna
aikana 0,8 % vuodessa. Vuoden 2000 jälkeen ei juuri kasvua tapahtunut. Outoa?
Mutta, ei huolta, tulevaisuudessa Lahden kaupungilla tulee olemaan merkittävä
rooli osana pääkaupunkiseutua ja metropolia. Uskotko?
Elli muuttaa Libyaan
Työnteossa ja elämässä tapahtui suuri muutos kun saatiin
aikaan konsulttityön vientiä. Vienti tapahtui Devecon Oy:n kautta. Ensimmäisenä
”vapaan viennin” hommana saimme Kuwaitin Jahran kaupungin keskustan, Irakin
rajalla. Taisi Elli olla leiskaamassa raportin takakanteen kamelin kuvia, jotka
tilaaja sitten vaati poistettavaksi. Sitten tärppäsi Libya ja Tripolin
kaupungin Transportation Master Plan. Elli irrottautui Vuosaaren sataman
suunnittelusta ja lähti suureen seikkailuun keskelle kuohuvaa Arabiaa.
Tripolin
liikennesuunnitelmaa tehtiin valtaosin paikan päällä. Projektipäällikkönä oli
Harri Leppänen, paikallisina insinööreinä Lothar Mallon ja Veikko Tuominen.
Vierailevina taiteilijoina mm. teekkarit Pekka Kettunen ja Matti Lahdenranta.
Elli koirineen heistä huolta pitämässä.
Libyassa tarvittiin tarmokasta yleisnaista. Tehtävät olivat moninaiset. Naiselle sopivat
- sellaiselle tarmon pesälle ja mitään pelkäämättömälle kuin Elli. Hänelle arabimaan
sosiaalinen mentaliteetti ja tapa kommunikoida sopivat kuin nenä päähän.
Arabimaat ovat matriarkaalisia maita. Naista totellaan ja hän hallitsee. Elli
siis ryhtyi koiransa Kälbin kanssa Tripolin toimistomme hengettäreksi – no,
hallitsijaksikin. Siinä ohessa hän hämmästytti asiakkaita suvereenilla
kuvantekotaidollaan. Suunniteltiinpa eräänä yönä uudet sillan mallit, kun
insinöörien kuvat eivät tilaajalle kelvanneet. No, kun olivat piirtäneet
pilarit ja maatuet kuin kuhilaiksi, niin me sitten Ellin kanssa hieman
terävöitimme näkemystä.
Tällaisen sillan mallin
piirsimme Ellin kanssa kuumana Tripolin yönä vuonna 1978. Tilaaja oli ihastunut
ja Ollilan Masa sitten toteutti rakennesuunnittelun asiankuuluvalla taidolla.
Elli oli Libyassa, tarkemmin sanottuna Tripolissa 2
vuotta, 7 kuukautta ja 10 päivää. Kymmenentenä
päivänä hänet karkotettiin. Tumman salskea libyalainen poikaystävä taisi olla
sukua diktaattorin vastapelurille. Lähtö oli kiireinen. Onneksi ”hevossetä”
auttoi sen verran, että Elli sai autonsa mukaan. Tripolissa valmistauduttiin
tuohon aikaan Ras Lanuf -suurprojektiin. Sitä Elli pääsi sitten Suomessa
piirtelemään. Elli oli muuten ainoa joka meidän byroossamme hallitsi arabialaiset
letrasetit. Mitä, etkö tiedä mitä ovat letrasetit. Ne ovat siirtokirjaimia,
joilla kuvatekstit teipattiin - kaikki kaikessa sen ajan ”teippiteknologiassa”.
Ras Lanufin
toteutetun kerrostalokorttelin mallikuva vuodelta noin 1980, sekä toteutunutta
kaupunkia 30 vuoden takaa. Millaiselta siellä nykyisin näyttää? Se kiinnostaa,
mutta eipä ole rohkeutta muuta kuin Googlesta katsella. Siellä kuvat ovat
vuodelta 2013 eli jälkeen Gaddafin kaatumisen. Kaupunki näyttää ehjältä.
Elli Mosulissa
Vuonna 1980 Ellille koitti jälleen ulkomaan komennus. Hän
lähti Irakin Mosuliin Erkki Etelämäen isännöimää kaupunkia piirtämään. Tai
sanotaan hieman vaatimattomammin: kaupungin kunnallistekniikkaa piirtämään.
Mukana oli hyvä joukko meikäläisiä. Mutta tuostapa kerronkin jo blogissani: http://penttimurole.blogspot.fi/2015/11/suomalaiset-rakentajat-irakissa.html
.
Pommituksiin ja sitä kautta häätöön päättyi tuokin
reissu.
Juna on menossa
Bagdadista Istanbuliin. Kotimatka on alkamassa. Viittoillaan Mosulin asemalla. Elettiin vuotta
1980. Pommitukset kiihtyivät ja kolmen kuukauden työrupeaman jälkeen koitui
lähtö kohti Turkin rajaa. Ellin ilme on kuitenkin iloinen.
Elli Jyväskylässä
Elli siirtyi Jyväskylään syksyllä 1989. Joren kanssa he
taisivat oikein lopullisesti ryhtyä keskisuomalaisiksi. Onneksi kuitenkin taas
uusi kaukokaipuu vei takaisin Libyaan. Niin kai vielä muistatte kaikkien näiden
vaiheiden johtavan loppujen lopuksi Klaaran, Elinan, Kreetan, Ruusan, Onervan
ja Kanervan munimiin kananmuniin. Ilman kaikkia näitä vaiheita siihen ei
päästäsi.
Jyväskylän
Kauppakatua piirrettiin kävelykaduksi vuonna 1990. Elli oli tärkeässä roolissa.
Hän muun muassa rakensi kaupungintalon vintiltä löytyneeseen Kauppakadun
pienoismalliin kävelykadun kaikkine yksityiskohtineen. Tässä on Ellin käden
jälkeä. Mutta onpa siinä myös Joren muovailema taideteoksen malli. Hieno
muuten!
Takaisin Libyaan
Uusi ja seitsemän vuotta kestänyt Libyan keikka alkoi kesäkuun
alussa 1992. Nyt käynnistyivät Jufran kaavoitus sekä Jufran hallintokeskuksen
ja Sirten kongressipalatsin suunnittelutyöt. Jufran kuvat peittivät työhuoneeni
seinät.
90-luvulla Libyan
toiminnoissa oli suuri buumi. Se sattui juuri paraimmiksi laman alkuun. Meillä
ei tarvinnut irtisanoa ketään. Elli juuri palasi Libyaan, silloin kun suunnittelupöydällä
pyörivät kuvassa vilahtelevat Jufran kaava, Sirten kongressipalatsi ja Jufran
hallintokeskus. Niiden rakentaminen tapahtui suomalaisten valvonnassa. Elli
taas huolehti Tripolin etapilla kaikkien hyvinvoinnista.
Kuten olet huomannut Elli ja Libya kuuluvat kiinteästi
yhteen. Elli johti – henkisesti kyllä - monipäistä suomalaisjoukkoa National
Consulting Bureaun konttorissa Tripolin Shara Jamahirya -kadulla. Elli myös
järjesti työmaiden valvojille moninaiset tervetuliais- ja läksiäisjuhlat Ghasr
Ben Gashirin kämpillä, lähellä Tripolin lentokenttää. Se kenttä on nyt tuhottu.
Niin on myös meidän silloinen kämppimme. Hävisi Naton pommituksessa.
Lentokenttä taas tuhoutui libyalaisten sisäisissä kahinoissa. Niin kuin paljon
muutakin tuossa maassa. Se mikä pahinta, siellä on onnistuttu tuhoamaan
heimoyhteiskunnan muutenkin hauras yhtenäisyys, maa on sirpaleina!
Klikkaa tuota kuvaa
ja katso Libyan 90-luvun paikanpäällä asuneiden vientiveteraanien nimiä. Löydätkö tuttuja? Elli oli
siellä koko ajan Jorman kanssa. Kuvassa siniset viivat ovat työmaavalvojia,
punaiset ovat suunnittelijoita ja keltaiset ovat hallintoväkeä. Mutta onneksi Elli
ryhtyi sittemmin kanuriksi ja lampuriksi. Vaikka kyllä muistan hänen
haaveksineen kamelifarmarin hommista, mutta ne haaveet onneksi jäivät.
Ellin komennus päättyi juhannuksena 1999. Alkoi Ellin
uusi ura. Tuloksena ihania tuotteita Klaaran, Elinan, Kreetan, Ruusan, Onervan
ja Kanervan munimina ja kukko Albertin sivusta avittamina.
Olipa onnellista
että nyt saimme aamiaispöytäämme todella onnellisten kanojen munia. Kiitos
Elli! Kanoista ja lampaista puhumattakaan!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti