Luonani vierailee tunnettu rakennusvalvontamies. Hänellä
on tuskaa. Hän luettelee tämän hetken pahimmat ongelmat rakentamisen
turvaamisessa. Hän sanoo näiden kompastuskivien olevan lähes myyttisiä. Kukaan
ei tiedä mistä ne ovat tulleet? Miksi ne on tehty? Kuka on syyllinen? Hän
haluaisi selvittää näiden ongelmien syntyvaiheet. Hän uskoo siihen, että syntyvaiheiden
raadollisuuden, tai ehkä nyt hieman lauhkeammin, arkipäiväisyyden selvittyä,
syntyy tilanne jossa asiat saadaan korjattua. Ilman mystiikkaa, ilman menneiden
ammattisukupolvien tekojen tuomitsemista, ilman ammatillisia loukkauksia, ilman
tunnetta veronmaksajien harhaannuttamisesta. Aivan täysin kepeästi – normaalina
virkatyönä. Puhtaalta pöydältä. Ja sitten myös päätöksentekijät ja muut
vallankäyttäjät, he huokaavat helpotuksesta ja siunaavat ilman pelkoa vanhojen
normien ja muiden kompastuskivien likvidoinnin. Mistä nyt on siis kysymys? Mitä
tuo vieraileva rakennusvalvontamies ajaa takaa – ystäväni – ainakin ennen kuin
tämä juttu selvisi? Mistä hän puhuu?
Kaksi
kohtuuhintaisen asumisen pahinta syntiä. Näistä kahdesta pahasta minua
syytetään. Ystäväni vaatii minulta
puhdistautumisriittiä. Synnintunnustusta ja katumista! Tutkitaanpa
syntyhistoriaa. Aloitetaan väestönsuojista.
No, julkistetaan sitten! Niitä minuun liittyviä asioita on
neljä. Ne asiat ovat pysäköintinormit, väestönsuojavelvoite, kaupunkibulevardit
ja kompakti kaupunki. Mitä sitten? Miten ne liittyvät meidän viihtyisään
tapaamiseemme Tallinnan Toompeanmäellä – kaukana arjesta? Kyllä ne näyttävät
liittyvän. Hän vaatii minulta nöyrtymistä ja anteeksipyyntöä. Anteeksipyyntö
tulee kohdistaa koko yhteiskunnalle. Nöyrtymisen tulee tapahtua
puhdistautumisriittinä.
Olenko syyllinen ja mihin? Olen. Myönnän kyllä. Olinhan
aikanaan autopaikkatoimikunnan sihteeri, silloin kun Suomeen autopaikkanormit
laadittiin. Olin myös 50-luvulla Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan ja Teknillisen
korkeakoulun ylioppilaskunnan järjestämän väestönsuojelunäyttelyn tekninen
näyttelypäällikkö. No, kaupunkibulevarditkin liippaavat läheltä. Ilaskiven
selvitysmiestehtävään liittyen kirjoitin raporttiimme tuon maagisen lauseen,
jossa ehdotettiin Helsingin keskustaan johtavien moottoriväylien muuttamista
kaduiksi Kehä I:n sisäpuoleisilta osiltaan. Ja mitä sitten vielä? Niin,
tulinhan vuonna 1967 kirjoittaneeksi Arkkitehti-lehteen artikkelin nimellä:
”Ihmisen kulkemisen suunnittelusta”. Siinä tuli lausuttua tuo ainoa minun
nimiini kirjautuva lentävä lause: ”Kompakti kaupunki on kontaktikaupunki”.
Vierailija kysyy: ”Miltä se nyt tuntuu kun näkee
elämäntyönsä selkeänä edessään – pelkkiä raunioita ja maanvaivaa?”
Aloitetaanpa sitten se puhdistautumisriitti kuvaamalla
niitä tapahtumia, jotka johtivat näihin kohtalokkaisiin tekoihin. Ensimmäiseksi
otetaan käsittelyyn väestönsuojat.
Väestösuojelunäyttely
Vanhalla
Unkarin kansannousu alkoi 23. lokakuuta ja kesti 10.
marraskuuta vuonna 1956. Se oli kolme vuotta Josif Vissarionovitš
Džugašvili Stalinin kuoleman jälkeen.
”Kapinalliset” vaativat täydellistä kansallista itsenäisyyttä ja vapaita
vaaleja. Neuvostoarmeija kukisti kapinan. Vanhan ylioppilastalon parvekkeella
liehuivat surunauhoin varustetut Unkarin liput. Ainakin ylioppilaat uskalsivat
ottaa kantaa! Kansannousu kukistui samana päivänä kun meidän
väestönsuojelunäyttelymme alkoi.
Teknillisen Korkeakoulun Ylioppilaskunnan ja Helsingin
Yliopiston Ylioppilaskunnan kanssa pystytimme Vanhalle väestönsuojelunäyttelyn.
Näyttely avattiin 9. marraskuuta 1956. Suruliputus oli paikallaan. Atomikokeita
tehtiin ilmakehässä ja kriisit seurasivat toisiaan. Näyttelyn tuloksena
ryhdyttiin laatimaan väestönsuojelunormeja. Jälkeenpäin kysyykin itseltään:
mahtoiko näistä normeista, eli suojautumisesta ilmahyökkäystä vastaan, eli
jostain täysin järjettömästä, tulla kallein ympäristönsuojelun muoto Suomessa?
Ja tästähän rakennusvalvontamies minua syyllistää.
Minä sain
rakentajateekkarina kunnian toimia TKY:n toisena edustajana
näyttelytoimikunnassa. Olin näyttelyn teknisen toteutuksen päällikkö. Uskoinko
asiaani? Tietysti! Sota-aika ja pommitusten jyrinä ja kirskuvat äänet olivat
vielä porautuneina aivokuoreen. Eihän siitä ollut kuin kymmenen vuotta. Oli
siis luontainen tarve tehdä jotain. Vai uskoimmeko silloin kaikkien sotien
lopullisesti päättyneen? Emme arvanneet uskoa siihen utopiaan. Siispä olimme
järjestämässä näyttelyä. Emme olleet aivan yksin.
Ylioppilaat keskeisessä
roolissa – minä mukana
Ylioppilaille oli annettu näyttelytoiminnan vetäminen.
Kyseessä olivat siis Helsingin yliopiston ylioppilaskunta ja teekkarit. Näyttelytoimikunnan
jäseniä en nyt kaikkia täysin muista, mutta sen muistan että puheenjohtajana oli
lääkintöneuvos Yrjö Hongisto ja sihteerinä Timo Kylliäinen. Toimikunnassa oli myös lakitieteen ylioppilas
Olli Suontausta. Näyttelypaikkana oli Vanhan ylioppilastalon musiikkisali. Sinne
rakennettiin näyttely, jossa esiteltiin värillisin havainnekuvin ja
”kosketusnäyttöisin” valotauluin atomisodan vaaroja. Näyttely jakautui 12
osastoon. Niitä olivat esimerkiksi ”ilmahyökkäys”, ”ennen tapahtunutta”,
”asutuskeskusten väestönsuojelu”, ”suojautuminen atomipommin vaikutuksilta”
sekä ”väestönsuojeluhenkilöstöä”. Lisäksi esiteltiin Ruotsin ja Saksan
väestönsuojelua nimikkeellä ”väestönsuojelua muualla”. Näyttelyn avasi sisäasiainministeri Vilho
Väyrynen. Väyrynen oli Fagerholmin toisen hallituksen oikeusministeri ja
puoluekannaltaan demari. Hän sanoi avauspuheessaan: ”Väestönsuojelu ei ole
sodan valmistelua vaan nykyaikaisen yhteiskunnan välttämätön velvollisuus”. Hän
jatkoi: ”Tarvitsemme nyt ensisijaisesti rahaa, että pystymme saamaan käyntiin
koulutuksen, rakentamaan väestönsuojat ja järjestämään suojelumuodostelmat.”
Näyttely sai laajaa
kannatusta. Siitä ei tullut poliittista ongelmaa. Näyttelyä esiteltiin myös
Neuvostoliiton edustajille. Suomesta asiatuntijoina ja puolestapuhujina
erilaisissa tilaisuuksissa olivat mm. kenraalit Sihvo, Poppius ja Öhquist.
Näyttelyn yhteydessä järjestettiin esitelmäsarja, jossa
puhujina oli mm. kenraaliluutnantti Uolevi Poppius. Hän oli Suomen
väestönsuojelujärjestön pitkäaikainen hallituksen jäsen ja sen puheenjohtaja
vuodesta 1958. Poppius toimi vielä valtion väestönsuojeluneuvottelukunnan
puheenjohtajana vuosina 1959-1968 Toinen merkittävä näissä kuvioissa pyörinyt
kenraali ja tilaisuuden puhuja oli Harald Öhquist. Hän oli joutunut sivuun
Kannaksen komentajan tehtävistä riideltyään sodan aikana Marskin kanssa
taktisista rintamatoimistaan. Sittemmin hän kirjoitti teoksen: Talvisota minun näkökulmastani, 1949. Siirryttyään
eläkkeelle 1951 hän aloitti Helsingin väestönsuojeluohjaajana ja hoiti tehtävää
vuoteen 1959. Muuten nuo molemmat herrat olivat äärimmäisen tyylikkäitä miehiä.
Heissä riitti teekkaripojalla ihailemista.
Pelättiin kaasusotaa, mutta
minulla on myös kohtalonyhteys
Suomessa oli olemassa vanhat väestönsuojia koskevat määräykset
vuodelta 1939. Silloin kysymys oli enimmäkseen kaasunsuojelusta. Ensimmäisen
maailmansodan kaasukauhut olivat ihmisten mielessä. Ilmasta pudotettavien
kaasupommien pelättiin olevan pahin uhka siviiliväestölle. Kaasunsuojelulehti
kirjoitti vuonna 1934 pääkirjoituksessaan näin:
Kuulemmeko vihollisen
pommitusjättiläisten moottorien surinan kaupunkiemme
yläpuolella? Tunnemmeko
voimakkaitten räjähdysten vavahduttavan asumuksiamme?
Leviääkö myrkyllinen kaasu
tuhoa tuottavana kaduillamme tunkeutuen tilapäisiin
suojapaikkoihimme saakka?
Kuulemmeko palopommien sytyttämien suurpalojen
mahtavan kohinan päämme
päällä? Hautaudummeko tulta ja kaasua paetessamme
päällemme sortuvien talojen
raunioihin? Lamautuuko isänmaan puolustus, vaikka
armeija kestää? Tämä kaikki
riippuu siitä, olemmeko valmiit vastaanottamaan
kotialueen asutuskeskuksia
vastaan suunnatut ilmahyökkäykset. – Niin, olemmeko
valmiit?
Olipa minulla vielä oma henkilökohtainen kohtalonyhteys
näissä asioissa. Isäni palveli puolustusministeriössä pitkäaikaisen VR:n
virkakauden jälkeen. Hän oli matkalla kotiin kaasunsuojelukursseilta yhdessä
kollegojensa kanssa. Silloin tapahtui yksi Suomen pahimmista
rautatieonnettomuuksista. Matkustajajuna törmäsi Rauhan asemalla
rikkidioksidivaunua vetäneeseen järjestelyjunaan. Tämä tapahtui 6.10.1938.
Törmäyksessä kaasua pääsi purkautumaan ja 15 ihmistä sai surmansa
kaasumyrkytyksen vuoksi – isäni oli surmansa saaneiden joukossa. Hän oli
kuollessaan 35-vuotias. Junassa olleet rautatieinsinöörit havaitsivat kaasun
ilmaa raskaammaksi ja kehottivat matkustajia pysymään junassa ovet ja ikkunat
suljettuina. He itse menehtyivät.
Näyttelyn jälkeen alkoi
tapahtua
Suomessa voimassa olleita vanhoja 1939 määräyksiä noudatettiin sodan aikana. Suojan piti olla
jotenkin kaasutiivis ja hieman räjähdyspaineitakin kestävä. Suoja piti rakentaa
kivitaloihin, joissa oli vähintään 20 liike- tai asuinhuoneistoa tai tilavuutta
yli 2500 m3. Sodan aikana suojia syntyi siviilikohteisiin 20000 ihmiselle.
Sodan päätyttyä erilaiset puolisotilaallisetkin aktiviteetit piti
lakkautettaman. Näin pysähtyi väestönsuojien rakentaminen. Ja oli pysähdyksissä
vaikka vanhat määräykset olivat voimassa.
Rakentaminen oli saatava uudelleen liikkeelle. Se oli
Vanhan näyttelyn sanoma. Näyttelyn jälkeen toiminta aktivoitui poliittisella
tasolla. Uusi väestönsuojelulaki tuli voimaan vuonna 1959. Väestönsuojien rakentaminen
käynnistyi jälleen. Lakiin liittyneen väestönsuojeluasetuksen mukaan
väestönsuojan pinta-alan tuli olla 2 % rakennuksen yhteenlasketusta
pinta-alasta. Muiden tilojen väestönsuojatarve määritettiin henkilömäärän
mukaan. Valtion velvollisuus oli rakentaa väestönsuojat rautatieasemille ja
lentoasemille. Valtio korvasi kunnille ne kustannukset, jotka aiheutuivat
linja-autoasemien, satamien ja myöskin metron väestönsuojien rakentamisesta.
Seuraavana vaiheena oli uuden Pelastuslain 2011 voimaantulon myötä yksinkertaistettu ja kevennetty
väestönsuojien rakentamisvelvoite. Väestönsuoja on rakennettava jos
asuntokerrosalaa on 1200 neliömetriä. Muissa rakennuksissa vaatimus on 1500
neliömetriä. Väestönsuojan huoneistoalaa pitää yleisnormina rakentaa 2 %
kerrosalasta asuinrakennuksissa ja 1 % kerrosalasta muissa rakennuksissa.
Yksinkertaista.
Väestönsuojatiloja
on Suomessa tällä hetkellä lähes 4 miljoonalle hengelle. Vanhemmat tilat ovat
nykynormien mukaan heikosti tarkoitukseen kelpaavia. Mm. ilmanvaihtolaitteet
puuttuvat. Noin 10 % tiloista on järeitä kallioluolia. Mutta kaikilla suojilla
on yksi ongelma. Luolan sisällä ei pärjätä kuin pari päivää. Sitten pitää ottaa
raikasta ilmaa ulkoa. Huonosti käy jos ilma on saastunutta. Pikkukuva on napattu
Helsingin ohjeista. se kertoo milloin lisärakentamisessa on rakennettava myös
lisää väestönsuojia.
Onko rahaa kulunut
turhuuteen?
Yhteenvetona voisi todeta, että väestönsuojia vaaditaan
rakennuksissa, joiden pinta-ala ylittää noin 2000 k-m2 talossa asuville
asukkaille ja heidän vierailleen. Normi sanoo suurin piirtein yhtä ihmistä
varten tarvittavan 0,75 h-m2 väestönsuojapinta-alaa. Tarkoittaa siis
periaatteessa, että kaikki mahtuvat siskonpetillä nukkumaan. Asukkaiden määrä
kerrospinta-alaan nähden on vuosien mittaan rutkasti vähentynyt. Kun sotien
jälkeen meillä oli 20 k-m2 eli 16 h-m2 asukasta kohti, niin nykyisin luvut ovat
45 kerrosneliömetriä ja vastaavasti 36 huoneistoalaneliömetriä per asukas.
Väestönsuojanormeissa sovelletaan nykyisin ainakin Helsingissä sellaista
laskutapaa, että väestönsuojaa on rakennettava 2 % kerrosalasta. Nykyisillä
asukastiheyksillä tämä tarkoittaa, että väestönsuojapaikkoja syntyy viidennes
enemmän kuin niitä asukkaille tarvittaisiin. No, tässä ei tietenkään oteta huomioon
sitä kuinka paljon asukkaista olisi kriisitilanteessa evakuoitu tai muuten
poissa kotoa ja vastaavasti pitäisikö olettaa talossa olevan vierailijoita.
Tilastot kertovat
meillä olevan suojapaikkoja noin 4 miljoonalle hengelle. Käytännössä eivät
ihmiset kuitenkaan ole oikeassa paikassa oikealla hetkellä. Toisaalta paikkoja
tehdään moninkertaisesti, siten että kaikilla asukkailla on periaatteessa
paikka kotisuojassa, mutta työpaikoilla, kouluissa ja päiväkodeissa on myös
paikat. Onkin vaikea sanoa miten paikat kriisitilanteessa kohtaantuvat. Muuten
teoria on melkoisen heikosti tutkittua.
Komitea selvitti asiaa
2013
Meillä oli vuonna 2013 komitea joka tutki asiantuntijajoukon
avustamana väestönsuojien rakentamista. Viime vuosina suojia on rakennettu noin
70000 väestönsuojapaikan verran vuodessa. Paikoista 41 % on mennyt asunnoille
ja loput muille toiminnoille. Suurimmat toimialaryhmät ovat asuntojen jälkeen
liike ja toimistorakennukset yhteensä 23 % sekä hoitoala- ja opetusrakennukset
yhteensä 13 %. Suojat nostavat tilojen hintoja. Suojan kerrosneliömetrihinta on
suurin piirtein samaa tasoa kun asunnon keskihinta. Tästä seuraa että
väestönsuojien rakentaminen nostaa asumisen hintaa juuri tuon 2 prosentin
verran. Toisaalta kaikki asuntojen yhteyteen rakennetut väestönsuojatilat ovat
varasto- tai muussa käytössä. Vaadittava 1% ei riitä varastotiloille. Siitä
lienee jo esimerkkinä valtaisa buumi erilaisia pelikaaneja katujen varrella.
Siis tuo lisähinta ei olekaan 2 % vaan ehkä vain 0,5-1 %. Menikö oikein?
Asuntojen osuus on
vain pyöreästi 40 % suojien määrästä. Se hieman yllättää. Muuten koko tämä jakauma
on aika hienon strategiapelin aihe. Pelataankohan sitä jossain?
Paljon vai vähän?
Suomessa rakennetaan vuosittain noin 4 milj. k-m2
asuntoja ja 2,5 milj. k-m2 muita rakennuksia. Asunnoista väestönsuojan
tarvitsevat pääosin kerrostalot ja erinäiset ryhmätalot. Sellaisia rakennuksia
rakennettaneen noin 1,5 milj. k-m2. Yhteensä väestönsuojavelvoitteisia taloja rakennettaneen
noin 3,5 milj. k-m2 vuodessa. Väestönsuojia on viime vuosina rakennettu
suojapaikkojen lukumäärässä n. 80000 henkeä varten, se tarkoittaa noin 60000
k-m2 suojia. Voi se myös aputiloineen olle hieman ylikin. Se on 0,9 % koko talonrakentamisen kerrosalasta ja 1,7 %
arvatusta väestönsuojavelvotteisesta kerrosalasta. Muuten kaikesta
suojarakentamisesta kalliosuojien osuus on noin 10 %. Hintaa väestönsuojarakentamiselle
kertyy vuodessa ja nykyrahassa hyvinkin noin 140 miljoonaa euroa. Kysymys
kuuluu onko se paljon vai vähän?
Nyt on johtopäätösten aika
-suostunko syntipukiksi?
Keskustelua väestönsuojavelvoitteesta näyttävät käyvän rakennusvalvonnan
lisäksi myös pelastustoimen edustajat sekä kohtuullishintaisen asuntotuotannon
puolestapuhujat. Yhtenä aiheena näyttää olevan koneellisen ilmastoinnin ja
lämmön talteenottoon liittyvien laitteiden järkevä suunnittelu laitteiden ”monikäyttöä”
edistämällä. Erilaisia suojatyyppejä kombinoimalla ja muuntelemalla
näytettäisiin myös päästävän vuotuisessa sadan miljoonan potissa muutaman miljoonan
säästöihin.
Yleensä väestönsuojelusta keskustelu vaikuttaa sekavalta.
Sitä se onkin. Tarvittaisiinko uusi komitea vai laajempia strategioita? Jos en olisi eläkkeellä, muodostaisin heti
pätevän monialaisen konsulttiryhmän ja tarjoaisin palveluja potentiaalisille
tilaajille. Asia on mielenkiintoinen ja strategisesti vaativa.
Väestönsuojien kehittämistä arvioitiin kolme vuotta
sitten poliittisen työryhmän toimesta. Sisäasiainministeriön asettama työryhmä
antoi muistionsa maaliskuussa 2013. Työryhmän tehtävänä oli tilannekatsauksen ohella
selvittää voitaisiinko väestönsuojien rakentamisesta luopua. Valtiosihteeri Marjo
Anttoora (kd) oli puheenjohtajana. Jäseniä oli eri puolueista sekä virkamiehiä
eli hallinnonhaaroilta. Rakentajia kuultiin laajasti seminaarityöskentelyn
avulla. Sinänsä asia ei vaikuttanut kovin työläältä, sillä työryhmä näyttää
kokoontuneen vain 4 kertaa. Ryhmä päätyi suosittelemaan nykyistä käytäntöä:
”Väestönsuojien rakentamisen jatkamista nykyisen
sääntelyn pohjalta voidaan katsoa perustelluksi, koska
turvallisuuspoliittisissa linjauksissa ei ole turvallisuus- ja
puolustuspoliittisessa selonteossa (2012) todetun mukaisesti nähtävissä
sellaisia muutoksia aikaisempaan, joilla voisi olla vaikutusta arvioitaessa
väestön suojaamisen tarpeita.”
Oma lopputulos: En suostu pyytämään anteeksi. Se mitä on
tehty on tehty. Parempi niin kuin jos ei olisi lainkaan tehty. Annetaan ”founding
father” – kunnia Uolevi Poppiukselle ja Harald Öhquistille. Minäkin pääsen ottamaan
siitä nurkasta pienen murusen.
Hei Pena,
VastaaPoistaKiitos bloggarille mielenkiintoisista kirjoituksistasi! Hyviä kuvauksia ja analyysia liittyen moniin hankkeisiisi rakennusalalla sekä kotimaassa että viennissä. Parin viimeisen blogisi teemat antoivat herätteen seuraaviin lyhyisiin kommentteihin ”keveiden kevättalvitervehdysten” hengessä:
Joskus noin 25 vuotta sitten kyselin parilta kenraalilta heidän ajatuksiaan asuntojen väestönsuojista. Vastasivat, etteivät ne vastaa todennäköiseen hyökkäysdoktriiniin. ”Isolla voimalla” tapahtuva hyökkäys kohdistuu strategisiin kohteisiin, kuten satamat, lentokentät, tärkeät sillat ja liikennesolmut, viestintä- ja energiatuotantolaitokset ja sotateollisuuskohteet. Tarkoitus on lamauttaa kohdemaan toimintakyky. Tulevaa omaisuutta, kuten asunnot, ei tietenkään summittaisesti tuhota. Täsmäpommit ja -ohjukset ohjataan harkitusti. Eräs pataljoonan päällikkö puolestaan totesi, etteivät asuintalot kelpaa maataistelutilanteessa edes joukkojen linnoittautumiseen, vaan pääosin kaivaudutaan edullisiin maastokohtiin.
Myöhemmin eräs STUK:n päällikkö totesi, että niin kauan kuin meillä on armeija, on myös
oltava (asuntohteissa) VSS:t. Mielestäni se ei ollut loogista, koska vahva oma armeija juuri
estää hyökkäykseen ryhtymistä, joten uskon enemmän em. upseereita. Toisaalta ison voiman
sota lienee jo entisaikaa, - onneksi – koska sitä ei Suomi joidenkin arvioiden mukaan kovin
montaa päivää kestäisi.
-”Modernia sotaa” käydään nyt Syyriassa ilman univormuja, pysyviä rintamalinjoja ja aivan siviilien seassa. Siihen voi liittyä myös myrkyt, virukset, kaasut ja ties mitkä saasteet sekä verkko/digihyökkäykset. Tuskin nyky-VSS on siihenkään vastaus. Luulisi väestön lähtevän pakoon kuten on nähty Syyriassa. Samanlainen ”sisäsyntyinen”sota ei liene kuitenkaan riski järjestäytyneessä Suomessa, jossa ei ole vahvoja uskonnollispoliittisia ristiriitoja.
-Onko vastaus aivan uudenlainen VSS? Eräs varhainen proto oli jo Mäntsälän asuntomessuilla -92 esitelty ”Tsernopyl-suoja”. Näyttää selvältä, että päivään sopiva siviilipuolen uhkakuvien päivitys ja suojelupolitiikan ohjelma tarvittaneen. Lienee tulossakin.