Minne haluan ajella Tallinnassa, jos nyt haluan suunnata
sähköpyöräni jonnekin? Haluanko ajella Vapaudenaukiolle eli Vabaduse väljakulle, vilkaistakseni
sisään Kunstihoonen alanurkan pikkubaariin
nähdäkseni jonkun tuttavan, vaikkapa ystäväni Leonhard Lapinin. Hän on juuri
saattanut laskeutua työhuoneeltaan kadun tasolle juodakseen kupposen teetä, tai
olisiko hän valmis jopa pieneen viininautintoon. Viimeksi kun hänet näin tuossa
paikassa hän tarjosi minulle lasillisen tai kaksi. Nyt voisin suorittaa
vastapalvelun. Kertoisin samalla Kehäradan taidepalkinnosta ja näyttäisin
mukanani tuomasta betonialan lehdestä kuvan hänen palkitusta teoksestaan muiden
palkittujen ohella. Ei, en nyt pysähdy baarin kulmalle ja tuskin Leo olisi
paikallakaan, onhan nyt Suur Reede - Pitkäperjantai.
Jatkaisinko matkaa Raatihuoneentorille, Raekoja
platsille istahtaakseni torinkulmalle högveinille
ja nähdäkseni ystäväni Ain Valdmanin tulossa virkahuoneestaan torille. Hän
olisi kiiruhtamassa kaupungintalolle ottaakseen osaa johonkin merkittävään
kokoukseen – hänet pysäyttäisin. Kai hänellä nyt olisi aikaa ainakin
pikkusikarin verran. Ain on kuitenkin puhkusel
– lomapäivällä.
Kaiken aikaa olen
matkalla Kissanhäntään, ystäväni, malta se hetki. Mietin matkalla tuon puun ja tuon
tornin ikää. Tornista olen varma, Pikk Hermann rakennettiin nykyiseen korkeuteensa
1400-luvun lopulla. Puu näyttää hyvin vanhalta. Ehkä se istutettiin silloin kun
linnoitus lakkasi olemasta linnoitus. Siitä on aikaa 160 vuotta.
Pitkäperjantai - Suur
Reede on Virossakin lomapäivä, vaikka pääsiäispäiviä - lihavõtted ei olekaan kuin yksi pääsiäissunnuntai.
Mikael Agricola muuten keksi tämän meidän suomalaisen sanamme pääsiäinen paastosta pääsyn merkiksi.
Virolaiset taas viettävät lihan ottamista eli lihavõtted. Viron ortodoksit
eli oikeauskoiset, õigeusklikit, he
viettävät pääsiäistä vasta vappuna. Juliaanisen kalenterin mukaan pääsiäinen on
silloin kautta koko oikeauskoisen maailman. Sivumennen sanoen Suomen ortodoksit
viettävät pääsiäistä samaan aikaan meidän muiden kanssa – miksipä ei, mutta
kummallista sekin – missä ovat perinteet? Minua muuten kiehtoo tuo ortodoksien
pääsiäisyön pitkä messu ja siihen liittyvä kirkon kierto kolmeen kertaan. Mielessäni
pyörii Kyproksella vietetty pääsiäisyö ja intensiivinen kirkonkierto. Tosin en
ymmärrä miksi viimeksi kun seurasin Aleksanteri
Nevalaisen katedraalin kiertoa Toompealla vuosi sitten, kirkko kierrettiin
vain yhden kerran? Ihanaa muuten kun ortodoksien sivulla kutsuvat Aleksander
Nevskin katedraalia tuolla Nevalaisen
nimellä.
Italian sukulaisilta kuulen katolisten pääsiäinen olevan samaan
aikaan kuin meilläkin. Heillä tosin pitkäperjantaita ei vietetä vapaapäivänä.
Eikä heillä ole myöskään toista pääsiäispäivää – vain pääsiäissunnuntai. Ekumenia
ei siis nyt toimi ainakaan pääsiäisen vieton suhteen, eipä taida juuri
muutenkaan toimia, sillä kristillisillä kirkoilla on perustavia ja
ratkaisemattomia mielipide-eroja. Riidat taitavat kuulua kirkolliseen
perinteeseen.
Torit tuhon kourissa
En siis tapaa tuttaviani Tallinnan koleanpuoleisilla
kaduilla. On suunnattava johonkin kiintoisaan paikkaan aivan yksin. Se paikka
ei ole rautatieaseman, Balti jaaman
takana sijaitseva venäläinen tori, sillä tämä mielenkiintoinen tori on nyt
uudistuksen ja remontin alla. Melko todennäköisesti tälle ihanalle
perinnetorille tapahtuu sama katoaminen kuin aikanaan Kadakatorille. Kyllä kai
te kaikki muistatte vanhoihin kasvihuoneisiin majoittuneen Kadaka turg’in. Sinne bussit kuljettivat väen suoraan satamasta. Ei
ole eikä tule entisenlaista Kadaka turg’ia
eikä entisenlaista Jaama turg’ia.
Vanha kunnon Jaama
turg on nyt rakennustöiden kourissa. Arkkitehtitoimisto Koko Tallinnasta on
laatinut uudistussuunnitelman. Toimisto on tehnyt muutamia mielenkiintoisia
töitä. Parhaana esimerkkinä Lennusadam – suosittu uusi merimuseo, kiinnostavina
esimerkkeinä Fahle-talo, Kogerin vanhan tehtaan päälle rakennettu asuintalo,
jonka voisi kuvitella olevan lähes esikuva nyt Helsingissä EKE:n Jätkäsaaren
bunkkerin päälle rakennettavalle asuintalolle virkistyskeskuksineen. Rotermanin
uudet vanhan talon päälle rakennettavat nappulat ovat myös kiinnostavia. Tuota
Vabaduse väljakun härveliä olen kyllä hieman ihmetellyt, mutta ei kai se ole
varsin huonokaan yritelmä tässä monikulttuurisuuden ja monimuotoisuuden
kaupungissa.
Pysähdys torilla
Minulla ei ole
pitkä matka Kassisabaan. Se on tämän hetkinen kiinnostuksen kohteeni. Ei, silti
se on ollut kiintoisa paikka jo kaikkina Tallinnan vuosina. Matkalla hieman
mutkittelen, haluan ajaa Vapaudenaukion ja Raatihuoneen torin kautta. Näen
joukon vanhan mallin asetakkeihin sonnustautuneita nuoria mieheä. Jotain on
tapahtumassa. Lisää väkeä kokoontuu Vapaudenaukiolle. Torille ryhdytään
asettelemaan kynttilöitä. Onko niitä yli 20000? Torilla muistettiin 67 vuotta
sitten tapahtunutta virolaisten kyyditystä Siperiaan.
Maaliskuun 25 päivänä vuonna 1949 Neuvostoliitto
karkotti 22000 virolaista Siperiaan. Koko Baltiasta karkotettujen määrä oli
samaisena vuonna 95000 henkeä. Moni jäi matkalle. Hengissä säilyneistä virolaisista
suurin osa vapautui vuonna 1958. Viimeiset pääsivät kotiin vasta vuonna 1965.
Joku puhujista siteerasi Tuglasia. Hän oli vaikeina hetkinä sanonut:
"Olemmeko nyt kadottamassa viimeisenkin optimismin?" Ja jatkoi:
"Meidän yksilöllinen elämämme voi vuosikymmenten palossa loppuakin, mutta
näin ei käy koko kansalle. Kansa jatkaa elämässään suoraa vuosisataista linjaa
eteenpäin yhä uudelleen ja uudelleen.“
Kissanhäntä, se on kaupunginosan nimi
Nimi on saanut
alkunsa saksalaisten Katzenschwantz kissanhännistä. Kissanhänniksi kutsuttiin
maalinoitusten ulkoporteilta johtavia teitä. Maavalli oli nimeltään kissa. Kassisaba
on hieman yli kolmen tuhannen asukkaan „tiivis ja matala“ alue Toompean
juurella, pohjoisen puolella. Silloin kun Tallinna vielä muodostui kahdesta
„linnasta“, tämä pohjoisen puoleinen linna toimi Toompean linnan kasvimaana ja
palvelusväen asuma-alueena.
Yläkuva esittää näkymää Kassisabalta
Toompealle noin vuodelta 1670. Kartta
1860-luvulta osoittaa Toompean linnalle kuuluneet alueet. Siinä Kassisaba on
harvaan asuttuna, mutta keskeisenä alueena. Talot ovat keskittyneet lähinnä Paldiski
maanteen ja A. Adamsoni tänavan varteen Silloisilta nimiltään kadut olivat Baltischportsche
ja Armenstrasse,
sittemmin 1881 Falcksparkstrasse. Tallinnan maalinnoitus poistettiin
virallisesta maalinnoitusten luettelosta vuonna 1857.
Kassisaban
alue luovutettiin Tallinnan raadin toimesta saksalaiselle ritarikunnalle vuonna
1348 karjalaitumeksi sekä heinä- ja vihannesmaaksi. Tällä alueella ei siten vallinnut
vanhoina vuosina Hansakaupunkien Lubeckin oikeus. Siellä oli oma Toompean tai
Saksan Ordun oikeus. En ole nyt kuitenkaan sotkeutumassa kaikkeen tuohon
vanhaan. Haluan katsoa miltä Kassisabassa nyt juuri tänään näyttää.
Yläkuvassa on näytetty Tallinnan keskikaupungin teemasuunnittelun
miljöösuojelun kohteet. Vanhan kaupungin muinaismuistosuojelun alue on
harmaalla värillä. Ruskealla värillä merkityt alueet ovat miljöösuojelun
kohdealueita. Kassisaban alue on suojeltua aluetta. Rakennukset on luokiteltu
sen mukaan ovatko ne rakennuksina suojeltavia tai ovatko ne miljöökokonaisuuden
osana suojeltavia. Kartan punaiset rakennukset ovat rakennuksina arvokkaita.
Värin vaaletessa korostuun miljööllinen suojeltavuus. Harmaat rakennukset ovat
1960-luvulla tai sen jälkeen rakennettuja.
Kerroksellisuus kiehtoo
Kassisaba ei
ole mikään varakkaiden alue. Ei vanhastaan eikä varsinaisesti nytkään. Siellä
ei ole yhtään komeata puistokatua eikä alueen sisäistä puistoa. Kadut ovat
yksinkertaista ruutukaavaa. Se mikä Tallinnan vanhoilla asuntoalueilla
viehättää on kerroksellisuus. Se sama juuri viehättää Kassisabassa. On ehkä
joitain rakennuksia 1800-luvulta, mutta selkeästi näkyvät 1900-luvun alun tsaarinajan
koristeelliset puutalot – monet aivan ränsistyneessä kunnossa, mutta silti
useimmat asuttuina. Itsenäisen Eestin ajasta muistuttavat erityisesti
kivirakenteisella porrashuoneella varustetut „Tallinna majat“. 30-luvun
tuotteina sekaan pulpahtaa pari ihanan valkoiseksi rapattua funkistaloa. Koidu
kadun stalininaikaiset kolmikerroksiset sympaattisen oloiset rakennukset ovat
päässeet vain keltaisella väritettyjen miljöörakennusten statukseen. Osana kaupunkikuvaa ovat sitten uuden
itsenäisyyden ajan modernit puutalot. Tilanteen ihanaa karheutta korostavat rinnakkain
nököttävä, miltei pystyyn nukahtanut vanha pitsiverhoinen 15-luvun kauhtunut
talonpahanen vieressään samalta ajalta peräisin oleva viimeisen päälle hienosti
kunnostettu uudelleensyntynyt. Aluksi ajattelee että pitsiverhojen takana asuu
joku mummo 20-luvulta, kunnes ajattelee omaa ikäänsä ja havaitsee itsensä
syntyneeksi 30-luvulla – silloin tajuaa hetkeksi realiteetit ajan suhteen. Niitä
mummoja ei juuri enään ole – vain verhot ovat jääneet muistoksi.
Villardi tänavan varrella asustelee ihana talo.
Valitettavasti tuleva remontti hävittää myös nuo puhuvat seinät. Tallinnassa
kuuntelen erityisen hiljaisuuden vallitessa seinien sanomaa. Se on harvinaista
kuultavaa. Suomessa puhuvat seinät ovat peittyneet lohkeilevan lateksin alle –
jos niitä enää onkaan?
Koidu tänavan stalinilaismiljöö on parempi kuin ajan
muistot. On muuten mielenkiintosta että suuruudenhullun Stalinin aikana
rakennusten mittakaava pysyi ihmisen koossa. Vasta Hrutsov ja
elementtiteollisuus räjäyttivät pankin.
Virolaiset arkkitehdit osaavat puurakentamista ja
uuden sovittamista vanhaan. Uusi ei pöyhkeile, se asettuu harmoniaan. Ei aina,
mutta täällä vaatimattomuuden ja tyylikkyyden Kassisabassa kyllä. Siksi kai haluan usein käydä täällä kiertelemässä. Täällä ei sinänsä ole mitään. Ei
ihmisiä kadulla, ei kauppoja eikä kapakoita. No kyllä kai sentään Kassisabasta
löytyy yksi baari ja yksi kauppa. Juuri tuo hälinän puute kai tänne
jalgrattaan johtaa.
Hei,
VastaaPoistaluin blogisi eilen illalla, mutta jäi kirjoittamatta sulle kommentit, kun yö tuli päälle ja en jaksanut enää:)
Ei ajatus ollut etsiä virheitä - kuten sanoit että katsosiin, olisiko väärin jotain - mutta jos vältämättä haluat:) niin kaksi löytyi .. .toinen niistä on todella hauska oikeinkirjoitus (kirjekuva) "õigeusklikit" ... mutta se kun ei ole virhe vain mielenkiintoinen asia. Oikea olisi "õigeusklikud". Toinen - en tiedä, ymmärsinko oikein, mutta ei Kassisaba nyt mielestäni ole Toompeasta pohjoisessa? pikemminkin lounaassa tai lännessä.
Mutta se siitä.
Blogejasi on aina todella hauska ja jännä lukea, saan tiedä paljoa Tallinnasta ja Eestista, mitä itse en tiedä ollenkaan - puhumattakaan muista aiheista. Todella runsas ja syvä materiaalinkäsittely kaikissa teemoissa. Ja mikä tekee sen erittäin arvokkaksi - mielipiteitäsi ja käsittelyjesi esittely. Kaikki tuntuu niin loogiseltä ja yksinkertaiselta, ehkä lukematta ei tulisikin sellaisiin ratkaisuihin ja näkymiin asioista ja tapahtumisista jos niitä lukisi kuivana fakta-artikkeloina - ajattelutapasi on todella jännä.
Kassisaba-juttu oli erittäin läheista muuten, kun asuin koko lapsuudeni just Kassisabassa (Adamsoni kadulla) Kutsuit esile muistokuvia - koulusta, leikeistä ja elämästä siinä aikana:) Silloin lapsuudessani ei se muuten ollut niin hiljaista aluetta kuten nyt - tai ehkä se tuntuu vain nyt niin. Kävin kouluakin samassa Kevade kadulla - olet varmaan huomannut ison koulutalon siellä. Joka tapauksessa yksi Tallinnan kuuluisimmista korkeatasoisita kouluista - Westholmin lukio. Kuuluisuuta lisäsi varmaan Jaan Kross, kun kirjoitti siitä kirjan "Wikmanin pojat" - siitä on kirjan pohjalta tehty televisio-sarjakin "Wikmani poisid" (Wikmanin pojat).
Terrorismijuttu oli hieno käsittely. Mutta siitä heräsi uteliaisuus. Mitä mieltä olet muuten salajuoniteorioista? Puhumatta kaikista muista alternatiiivimedian yms. käsittelyista, pääjuonimedian esittelemät teoriat usein näyttää valhelta. Esim 9/11, mitä mainitsit, varmastikin oli terrorismi, mutta ... virallinen teoria ja perustukset näyttää selvästi väärältä .. .eikä sellaisissa tapauksissa koskaan vastata noussein kysymyksiin. Manipuloidaanko (ihmisten, maitten, kansojen) kanssa - kuka, miksi? (ok, jos sitä tekee jenkit, tai merkeli tai venäjä - on niillä pakko saada tehtävilleni perustus), tai onko kaikki aina yksinkertaisempaa, kun miltä näyttää?
ok, meni nyt vähän pitkäksi:)
hyvää pyöräilyä huomiseksi, kun on ihana kevätsää,
Peeter
Niin SE Kay ettà ihanassa kevàtsààssà ilmansuunnatkin sekoavat
VastaaPoista