”Tunnettu rakennusvalvontamies” lähetti minulle
tekstiviestin edelliseen väestönsuojia koskevaan blogiini liittyen. Hän ei
lähettänyt sähköpostia koska ilmeisesti pelkäsi minun sen suoraan heittävän
blogikommentiksi ja tekevän anonymiteetin kaikille tunnetuksi. Hän tekstasi:
”Syvällinen ja perusteellinen selvitys toi esiin paljon laajamittaisemman
salaliiton kuin mitä olin kuvitellut.” Hän vielä erinäisten voimasanojen
jälkeen jatkoi: ” Miten on muiden syntien laita - jotka ovat tehneet Suomesta
matalien nukkumalähiöiden autiomaan?” Ystäväni on nimittäin pysäköintinormien
armoton vihaaja. Hän väittää pysäköintinormin olevan tärkein kaupunkia
mitoittava tekijä. Hän sanoo, että kaavoittaja joutuu ensin katsomaan sen tilan
jonka pysäköinti vaatii ja sijoittaa sitten kaupungin jäljellejäävään tilaa –
jos sitä jää. Hän vielä uhoilee, ettei sellaista kaupunkia johon syntyy
kivijalkaelämää voi tehdä alle 13000 asukkaan tiheydellä per km2. Parkkinormi
taas estää tuollaisen kaupungin tekemisen.
Hän puhuu pullon hengestä joka tuli aikanaan – viittaa
minun rakkaaseen autopaikkatoimikuntaani – normiehdotuksen muodossa pullosta
ulos - kuin ulkoavaruudesta suomalaiseen rakentamiseen. Nyt ongelma on se,
ettei pahaa henkeä saada pulloon. Vielä hän viittaa, ettei pysäköintinormeilla
ole varsinaisesti tekemistä pysäköinnin kanssa. Hauskaa kyllä, tuollaisia
numeerisia pysäköintinormeja ei ole koskaan lainsäätäjän toimesta annettu. Tai
kyllä sellaisia taisi olla rakennusasetuksessa vuodelta 1959, mutta sehän oli
jo paljon ennen Autopaikkatoimikuntaa. Ne ovat siis tulleita ulkoavaruudesta
pullon henkenä asemakaavamääräyksiin eikä niitä kukaan uskalla
kunnallisdemokratian pienessä piirissä sieltä poistaa ja panna pulloon
takaisin.
Pullon henkeä
puhallettiin Sisäasianministeriön Autopaikkatoimikunnan mietinnössä vuodelta
1966. Murole pääsi tuohon puhallukseen sihteeriksi. Tuolloin yleisessä ohjekäytössä
olivat rakennuslaki vuodelta 1958 ja rakennusasetus vuodelta 1959. Asetuksen 56
§:n pysäköintisuositukset vaativat asunnoille yhden autopaikan 100-200
huoneistoala-m2 kohti. Rivitaloissa vaadittiin kuitenkin 1 autopaikka per
asunto. Toimistoissa ja
liikehuoneistoissa oli oltava yksi autopaikka 100-150 h-m2 kohti. Maistraatilla
oli kuitenkin oikeus alentaa vaatimusta. Tästä siis lähdettiin.
Aloitetaan sitten syntisäkin penkominen. Säkki täyttyi
kun olin nuorena miehenä Sisäasiainministeriön asettaman Autopaikkatoimikunnan sihteeri. Silloin tehtiin Suomeen
konkreettinen normiehdotus. Sitä ei kuitenkaan lainsäätäjä koskaan vienyt
eteenpäin. Normit oli kuitenkin hahmoteltu. Tämä tapahtui vuonna 1964. Ystäväni
”tunnettu rakennusvalvontamies” ei suinkaan ollut ensimmäinen joka näitä
normeerausajatuksia vastaan hyökkäsi. Jo muutama vuosi komiteamietinnön
valmistuttua ystäväni Lauri Lasse
Nordberg, Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsen ja ympäristöminiteriön
juristi, hän hyökkäsi pullon henkeä vastaan teoksessa Alas auton pakkovalta.
Lasse protestoi
Lauri Lasse Nordberg
kirjoittaa teoksessa Alas auton
pakkovalta, 1969 Tammi, Helsinki, näillä sanoilla: ”Toinen tekijä, millä
yhteiskunta järkyttää luonnollista valintatilannetta yksityisautoilun hyväksi
ovat pakolliset ja yhä lisääntyvät autopaikkavaatimukset.
Asiaa tutkinut valtion komitea, Autopaikkatoimikunta, lähetti yrityksille ja
toimistoille kyselyn, jossa se yksikantaan tiedusteli, montako autopaikkaa
yritys katsoi tarvitsevansa a) asiakkaita varten, b) henkilökuntaa varten ja c)
huolto- ja työajoja varten. Tällaisten tutkimusten perusteella laaditaan
sitten normeja, joiden mukaan rakennuttajat pakotetaan rakentamaan
uudisrakennuksensa. Tällä tavoin saadaan luonnollisesti kaupunkikeskustoihin
huomattava määrä autopaikkoja, jotka sitten vetävät puoleensa autoja, joita
varten taas täytyy rakentaa uusia autoväyliä jne.”
”Eivät hevoset ennen
vanhaankaan kadulla nukkuneet”
Autopaikkatoimikunta
perustettiin vuonna 1962. Toimikunnan puheenjohtajana oli hallintoneuvos Otto Larma ja jäseninä
asemakaavaopin professori Olli Kivinen, majuri Olavi Wiias Kiinteistöliitosta sekä
diplomi-insinöörit Erkki Irjala, Antti Koivu ja Kaarlo Leinonen. Insinöörit edustivat
Kaupunkiliittoa, Helsingin kaupunkia ja Taljaa. Autopaikkatoimikunnan
asiantuntijajäsenenä ja sihteerinä toimi aluksi arkkitehti Matti Tausti. Hän oli
Rakennushallituksen kaavoitustarkastaja.
Murole valittiin sihteeriksi
kesäkuussa 1964. Murole taas oli juuri vuotta aikaisemmin siirtynyt Helsingin
kaupungilta Kunnallistekniikka Oy:n palvelukseen Pentti Polvisen manttelinperijäksi.
Se oli mahtavaa, tuo parkkikomiteaan pääseminen!
Normeja siis ryhdyttiin värkkäämään. Lähtöpaukku tuli
Kaupunkiliiton suunnasta. Ensimmäisen signaalin antoi kaikkien arvostama Erkki
Irjala, kaupunkiliiton pääinsinööri. Hän kirjoitti ajan kuvaa: ”Nykyisen ajan
kaupunkisuunnittelussa huomioon otettavia tärkeitä tekijöitä on paljon. Jos
tarkastelemme niitä objektiivisesti, ei niiden joukosta nähdäkseni voida
osoittaa mitään sellaista joka yksin muodostuisi suunnittelun pääratkaisujen
perustaksi. Oman maamme kannalta tärkeimpiin kuuluvia tekijöistä on syytä
erikseen mainita vesihuolto-, rakennusoikeus-, meluntorjunta- ja tietysti
liikennekysymykset. Kaupunkisuunnittelussamme ei näihin asioihin ole
kiinnitetty läheskään sitä huomiota minkä ne olisivat vaatineet. Niinpä
maassamme on vasta aivan viime aikoina ruvettu vähitellen yleisemmin
huomaamaan, että emme ole varautuneet vastaanottamaan nykyaikaista
moottoriajoneuvoliikennettä.”
Ryhdyimme sitten toimikunnassa joukolla vastaanottamaan.
Komiteamietintö oli paksuudeltaan 253 sivua. Sisällysluettelossa mainittiin mm.
seuraavia kohtia: Autopaikkojen nykyinen järjestely, Toimikunnan tutkimus eri
toimintojen autopaikkatarpeesta, Autopaikkojen osoittaminen kaavassa, Toimikunnan
ehdotukset ja Eriävät mielipiteet. Eriävät mielipiteet tulivat komitean jäseniltä
Irjala ja Wiias. Irjala halusi selkeän velvoitteen siitä että kuntien olisi
tehtävä aina liikennesuunnitelma, johon paikalliset ja alueelliset asemakaavaan
merkittävät autopaikkamääräykset soveltaen perustuivat. Ei mitään kategorisia
yksiä määräyksiä. Wiias taas piti tehtyä suositusta liian korkeana ja
amerikkalaisen autoyhteiskunnan innoittamana.
Yritettiin ymmärtää
Komitea innostui tekemään laajaa perustutkimusta 19
kaupungissa tai tarkemmin sanottuna kysymys oli liikekeskustoista. Sitä ennen
oli tehty valmisteleva kysely 52 kaupunkiin tai kauppalaan. Puolessa kaupungeista
oli tehty liikennetutkimuksia. Keskustasuunnitelma oli tehty tai tekeillä 30
kunnassa. Liikennesuunnitelma oli tehty vain 16 kunnassa, siis noista runsaasta
viidestäkymmenstä. Pysäköinnin suhteen sovellettiin yleensä rakennusasetuksen
56 § vaatimuksia. Lopuksi vielä tiedusteltiin kunnissa toimivien kaavoittajien
ja liikennesuunnittelijoiden määrää. Puolella kunnista ei ollut lainkaan
tällaista väkeä. Viidellä kaupungilla oli yksi tai kaksi
liikennesuunnittelijaa.
Varsinaisessa liikeyritystutkimuksessa lähetimme
kaupunkeihin kyselykaavakkeita ja selvitimme erityisesti keskustojen
liikealueiden toimintaa, liikennettä ja pysäköinnin ynnä huoltoliikenteen
tarpeita. Selvitys kyllä koski myös toimistoja, tuotantolaitoksia, sairaaloita,
kouluja, kauppakeskuksia ja julkisia rakennuksia. Kaupungit sitten ryhmiteltiin
kauppa-, teollisuus- ja liikennekaupungeiksi.
Vuonna 1963
elettiin vielä kivijalka-keskustojen aikaa. Kaupunkien ydinkeskustoissa
liikealan määrä oli 2-3 huoneistoala-neliömetriä asukasta kohti. Se tarkoitti
ehkä noin 60 % koko liikealasta. Palvelu ja toimistot eivät silloin vielä
hallinneet nykyiseen tapaan. Niiden kylläkin kasvava osuus keskustojen
huoneistoalasta oli silloin noin 30 %. Suurin yksittäinen toimiala tuohon
aikaan oli erikoisliikkeiden 25 %. Tavaratalojen osuus oli yllättävän vähäinen
15 %.
Tutkittiin
kaupunkikeskustoja
Silloinen autotiheys oli 100 henkilöautoa 1000 asukasta
kohti. Tulevaisuudessa arveltiin autotiheydeksi pienissä kaupungeissa 450
ha/1000 as ja suurissa kaupungeissa 350 ha/1000 as. Tai oikeammin sanottuna
näitä lukuja käytettiin pysäköintipaikkatarvetta mitoitettaessa. Autotiheyden
lisäksi kriteerinä tai olettamuksena oli keskustassa pysäköivien autojen osuus
kaupunkiseudun automäärästä. Tuolloin arvelimme, että laskennollisesti
keskustassa pysäköi 20-10 % kaikista kaupungin autoista. Prosenttiluku pieneni
kahdestakymmenestä kymmeneen kaupungin koon muuttuessa kymmenentuhannen
asukkaan kaupungista puolen miljoonan asukkaan kaupungiksi. Tehdyillä
olettamuksilla tämä tarkoitti, että vuonna 2000 Helsingin ydinkeskustassa piti
olla 30 000 autopaikkaa, Tampereen ydinkeskustassa 13 000 autopaikkaa, Turun
ydinkeskustassa 11 000 autopaikkaa ja Lahden ydinkeskustassa 7 000 autopaikkaa.
Todelliset luvut ovat vuosisadan ensimmäisellä kymmenyksellä Turussa noin 13
000 autopaikkaa, Helsingissä noin 30 000 autopaikkaa ja Lahdessa noin 6 000
autopaikkaa. Niinpä vanhat ennusteet
näyttävät siis menneen suorastaan nappiin.
Muutos oletettiin
tuona maaltamuuton aikana valtaisaksi. 100000 asukkaan kaupunki kasvaisi 40
vuoden aikana 245000 asukkaaseen. Vuosikasvu olisi siten 2,3 %. 1960-luvulla Helsingin seutu kasvoi
parhaimmillaan 1,8 % vuodessa. (Nykyinen ”ruuhkasuomikasvu” on siihen
verrattuna hyvin vaatimatonta, se pyörii hieman päälle 1 prosentin). Autotiheys
oli lähtöhetkellä 85/1000 asukasta, mutta se kasvaisi 40 vuoden aikana 400
autoon/1000 asukasta. Ja kaiken tämän myötä keskustan parkkipaikkamäärä
kasvaisi vajaa 2000:sta kymmeneentuhanteen tässä kasvun esimerkkikaupungissa.
Esimerkkinä ja vertailuna: Vuonna 1960 Tampereen kaupungissa asui 125000 asukasta.
Vuonna 2000 asukasluku oli 195000. Kasvua oli siis Tampereen tapauksessa 1,2 %
vuodessa. No, se oli tuota 60-lukua. Kaikkien kuntien väkiluvun ennustettiin
tuplaantuvan ja kaavoja väännettiin maalaiskuntiinkin sitä mukaa.
Kuvassa näkyy
mietinnön arvio ”autokaupungin” pysäköintitilan tarpeesta liikekeskustassa - sovellettavasta
autotiheydestä riippuen. Kuva kertoisi esimerkiksi että Tampereen keskustassa
tarvittaisiin nyt henkilöautotiheydellä 350 ha/1000 asukasta 14000 autopaikkaa.
Vastaavasti USA:n silloisten arvioiden mukaan 200000 asukkaan kaupungissa tarve
olisi 10000 autopaikkaa. Helsingin keskustaan sovellettuina samat luvut tarkoittaisivat
40000 ja 25000 autopaikkaa. Huomatkaa näissä luvuissa ei ollut asukkaiden
autopaikkoja.
Normit sitten tehtiin siinä uskossa, että kuntiin
syntyisi kunnallisia pysäköintiyhtiöitä ja käytännössä keskusta-alueilla
ryhdyttäisiin harrastamaan” vapaaksiosto”-periaatetta. Näin on sittemmin
useissa kaupungeissa tapahtunut, mutta hitaasti, hitaasti. Normit me silloin virittelimme melkoisen
vaativiksi. Ne perustuivat ikään kuin vapaaseen autonkäyttöön autotiheydellä
350 henkilöautoa/1000 asukasta. Käytännössä normiehdotuksen luvut asuntojen
osalta vastaavat nykyisin sovellettuja ”heikon joukkoliikennepalvelun” alueita.
Liiketilojen vaatimukset olivat hurjat.
Erityisesti toimistoduunareiden kuviteltiin ajelevan töihin yksityisautolla.
Autopaikkatoimikunta
ehdotti asunnoille normia 1 autopaikka 78 k-m2 kohti. Toimitiloille ehdotus oli
hurja. Olisi rakennettava 1 autopaikka 33-46 k-m2 kohti. Oliko Nordbergin Lasse oikeassa?
Kyllä ja ei! Kaavion valkoiset viivat osoittavat kyselyn minimi- ja maksimitulokset vuodelta 1963. Sinisellä näkyvät teoreettiset
laskelmat ja keltaisella ehdotettu normi. Mutta todellinen virhe näiden normien
perusteissa oli ajatus täysautoistuneesta yhdyskunnasta ja sen autopaikkatarpeesta
yleisenä ohjeena. Olisi pitänyt selkeämmin tuoda esiin tuo edellisessä kuvassa
näkyvä kaupungin koon ja tarjolla olevan joukkoliikennepalvelun vaikutus. Ei
tajuttu! Syntisäkkiin kolahti!
Vielä jos hieman vertaillaan niin tästä kuvasta näkyy Tampereen 2015 normiehdotuksen ja vanhan Autopaikkatoimikunnan erot.
Vielä jos hieman vertaillaan niin tästä kuvasta näkyy Tampereen 2015 normiehdotuksen ja vanhan Autopaikkatoimikunnan erot.
Johanna kurittaa meitä/minua
Johanna
Hankonen - suuresti ihailemani
nainen - otti loistavassa teoksessaan Lähiöt ja tehokkuuden yhteiskunta, (Otatieto
Oy, Gaudeamuskirja, Tampere, 1994) Autopaikkatoimikunnan ankaraan
reposteluun. Aiheestako: kyllä. Mutta syytetyn itsepuolustus sallittakoon! Hankonen
kirjoittaa: ”Autopaikkatoimikunnan sihteerinä kaupunkisuunnittelun eturivin
vaikuttajien joukkoon nousseen Murolen mukaan liikennetekniikan tärkeänä
tavoitteena oli turvata keskusta-alueiden toimintaintensiteetti, minkä hän näki
toteutuvan parhaiten mahdollistamalla vapaa yksilöllinen liikkuminen erikokoisten
kaupunkien liikekeskustoissa.”
Ei pelkkiä autopaikkoja –
myös nojatuoliratoja
Siinä sitä tuli kiviä syntisäkkiin. Johanna Hankonen kuitenkin
kirjoittaa minun esittäneen että pysäköintitilan turvaamisen lisäksi isoissa
kaupungeissa olisi hoidettava myös nämä asiat:
■
Jalankulkijoiden esteetön liikkuminen
liikekeskustassa
■
Horisontaalihissit, liikkuvat jalkakäytävät,
nojatuoliradat tai eristetyillä ajotiloilla liikkuvat taksit pitempien matkojen
kuljetukseen itse keskusta-alueella
■
Minimikollektiiviliikenne keskustan ja
asuntoalueiden välillä kumi- tai bussimetrolla
■
Liikenneväylät ja pysäköintialueet henkilöauton
käyttöä haluavien kuljettamiseksi keskustan hitaan kollektiiviliikennejärjestelmän
piiriin
Että horisontaalihissejä, liikkuvia jalkakäytäviä,
nojatuoliratoja ja eristetyillä ajotiloilla liikkuvia takseja! Ei tuo kovin
kuivakiskoiselta vaikuttanut. Nykyisin nojatuoliradat ja horisontaalihissit
ovat täysin unohtuneet. Mitä nyt robottiautoista uneksivat. Kaiken pesuveden
mukana on unholan laskiämpäriin joutunut myös ystäväni Paloheimon Eeron
raidetaksi.
Matti Tausti halusi
tällä kuvallaan kertoa mitä kaupungeille tapahtuu jos parkkipaikat jäävät
rakentamatta. Fillaristilla on sentään vapaa baana.
Johanna Hankonen haluaa vielä mainita
autopaikkatoimikunnan sihteereiden Matti Taustin ja Pentti Murolen Suomen Kunnallislehden
ensimmäisessä numerossa vuonna 1963 julkaisemat artikkelit liikenteen
suunnittelusta ja kaavoituksesta. ”Murole esitti liikkuvan ja lepäävän
liikenteen erottelun peruslähtökohtana, kun oli vastattava motorisoidun
liikenteen voimakkaasti kasvaviin tilavaatimuksiin. Fyysisen kaupungin tuli
joustaa, kun periaatteessa jokaisen kaupunkilaisen liikkumiseen tarjoutui uusi
väline. Myönteinen asenne henkilöautoon ihmisten palvelijana on ehdoton
edellytys, jotta voitaisiin luoda yhteiskunta, jossa ihminen viihtyy, sillä
suunnittelemmehan ihmisiä, emme kaupunkia varten.
Murole painotti pysäköintisäännösten pikaista lisäystä
rakennuslakiin. Autoistumisoikeuden vaadetta merkitsi kiinteistönomistajille
ehdotettu velvoite joko järjestää jatkuvaa autotiheyden kasvua vastaavat
pysäköintitilat tonteille tai maksaa korvausta kaupungille yleisten
pysäköintialueiden tarpeen lisäyksestä. Eräs mahdollisuus pysäköinnin turvaamiseen
olisivat kiinteistöjen yhteisjärjestelyt.” Näin siis Johanna Hankonen vuonna 1994.
Ritari Ässän auto saattoi aikoinaan olla insinööriäkin
viisaampi vastausten antaja. Ritari Assä muuten tuli markkinoille vasta vuonna
1982, joten hänen autoltaan ei tuolloin voitu kysyä neuvoa. Nythän asia on
aivan toisin.
Pöly laskeutuu
Kaikki ovat jo toivottavasti unohtaneet nuo ajat. Minulle
ne ovat kiinnostavia. Anteeksi vaan. Samanlaista ajattelun harhaa kaikkien sillä
hetkellä – tai tällä hetkellä - viisaalta tuntuvien laskelmien keskellä
podetaan juuri tällä hetkellä vaikka laskelmat ulottuvat vain yhden
hallituskauden päähän. Mehän sentään Otto Larman komitean siipien suojassa
yritimme hahmottaa kokonaisen yhteiskunnallisen muutoksen lähes kahden
sukupolven ajalle – lähes tyhjän päältä. Toivotan teille onnea – bulevardi-ihmiset
ja robotti-ihmiset. Toivottavasti ette luo uusia pölypilviä!
Opiskelijoiden kanssa työskennellessä huomasi, että osalle pysäköintinormeista tuli tuki, jonka kautta ottaa hallintaan tyhjän paperin kauhu. Eikä se huonompi periaate ole, topografiasta ja liikennejärjestelmästä aloittamalla saa usein onnistuneemman kaupunkisuunnitelman kuin esteettisen johtoidean kautta. Samalla pysäköinnistä tuli myös suotta hyvä syntipukki, jos lopullinen ratkaisu ei onnistunutkaan toivotusti. Toisen toimialan kuviteltuihin ja todellisiin normeihin suhtaudutaan usein suuremmalla hartaudelle kuin oman alan, oli sitten kyse pysäköinnistä tai liito-oravien kulkureiteistä.
VastaaPoistaKuten kirjoitit, missään lakitekstissä ei pakoteta tiettyä pysäköintimitoitusta. Silti siitä puhutaan enemmän kuin selkeämmin määritellystä asuintonttien ulko-oleskelualueiden mitoituksesta, joka potentiaalisesti olisi samanlainen korkean rakentamisen rajoite.
Tänä päivänähän pyritään saamaan autot pois kaduilta.Kaupungit haluavat ohjata autot kiinteistöjen omille parkkipaikoille tai valtaviin pysäköintilaitoksiin. Kadun varret alkavat olla maksullisia tai niillä on lyhyt pysäköintiaika.
VastaaPoistaMiksi autot sitten halutaan pois katujen varsilta. Perusteeksi haetaan liikenneturvallisuutta, kunnossapidon helppoutta ja jopa viihtyvyyttä. Nykyään ei enää tahdo kadunvarsilta löytyä ilmaista pysäköintipaikkaa edes lyhytaikaisesti. Kaiken huippu on sitten laajat ns. aluekieltopysäköintialueet. Miksihän autoilijoita on alettu näin paljon vihaamaan jopa uusillakin asuntoalueilla. Paljon parempi systeemi olisi tällainen aluepysäköintisysteemi, jota harrastetaan varsinkin kantakaupunkien alueilla.
Keilaniemessä tulee hyvä systeemi, kun metroaseman ja 4 korkean tornirakennuksen kesken suunnitellaan vuoropysäköintiä. Saapa nähdä, miten se onnistuu.
Hyvä Pentti, ihailen sinua koska olet aina etsinyt rationaalista ratkaisua. Jos siis on ihminen, auto, asunto ja työpaikka, niin kaikille pitää järjestää tarvittava tila ja väylä. Kuitenkin useimmat todella hyvät kaupungit ovat ratkaisseet tämän asian irrationaalisesti. En mainitse ulkomaisia esimerkkejä mutta kaikki tietävät kaupungin, johon ajetaan pitkää kannasta, ja auto on jätettävä halliin kauas keskustasta. Toista taas kiertää parkkiluolarinki, josta mennään parkkikuittia pääsylippuna käyttäen hisseillä kaupunkiin. Sitten on kaupunkeja joissa parkkikysymystä ei ole yritettykään ratkaista. Ihmiset eivät saa autojaan asunnon eteen ikinä, joten ovat oppineet jättämään muualle. Suomalaiset ovat teknologia-rationaliteettiin luottava kansa. Se näkyy hallituksestakin, joka teettää loputonta tutkimusta ja laskelmaa ja luulee ratkaisevansa asioita niistä tviittailemalla. Ja jotenkin aina selvitään heistä huolimatta. Joku jossain tekee tuottavaa työtä eli tavaraa joka menee kaupaksi.
VastaaPoistaNyt kohta Länsimetron avautuessa 15.8. ja jatkeen rakennustöiden jatkuessa voitaisiin diktatoorisesti määrätä kaikki kantakaupunkilaisten autot pysäköitäväksi espoon puolelle rakennettaviin parkkihalleihin. Kun kantakaupunkilainen haluaa lähteä maaseuturektelle tulee hänen ensin matkustaa metrolla tai taksilla säilytysparkkihalliinsa. Näin vapautettaisiin katutila polkupyörille ja katupölyongelmat loppuisivat ja meteli hiljenisi.
VastaaPoistaOn muuten valtaisa rakentamistyö meneillään Helsingin ja Espoon alueella. Kaikkialla on nostokurkia ja rakennustyömaita. Kaipa niitä asukkaitakin sitten riittää joka taloon. Maailmalla on paljon tulijoita tänne, rahasta en sitten tiedäkkään.
Matti Tausti, ystäväni, kiistakumppanini ja kanssasihteerini Autopaikkatoimikunnassa siirtyi taivaallisiin arkkitehtuurikohteisiin juuri ennen tämän tekstin julkaisua. Kunnia Hänen muistolleen. Yhteinen tekemisemme oli kiehtovaa.
VastaaPoista