Minut oli kutsuttu pitämään ”elämäni viimeistä esitelmää”.
Näin olin sanonut Rakennuslehden ystävälleni Aurille – hän nimittäin minut
kutsui. Nyt esitelmä on pidetty ja Auri sanoo, ettei se sittenkään ollut
viimeinen. Oli kuulemma vielä sellaisia kuvia joilla olisi jatkossakin käyttöä.
Ystäväni Matti sanoo että minun esitykseni olisi voinut olla tuntiakin pitempi,
kuin se 20 minuuttia, jonka Auri oli minulle varannut. Juuri tänään minulla oli
yksi niistä kolmesta viikonpäivästä jolloin pidättäydyn kaikenlaisista
alkoholipitoisista juomista. Mutta! Nuo kehut saivat minut sekoamaan ja päätin
muuttaa päivän luonteen. Päätin nauttia puoli pulloa viiniä. Minulla oli
torstaipäivää odottamassa pullo Tommasi Ripasso –punaviiniä. Sen päätin korkata.
Viimeinen esitelmä?
Tämän viimeisen
esitelmäni pidin Wanhan Sataman perinteisessä Infra-sessiossa. Paikalla oli
järjestäjän ilmoituksen mukaan jopa yli 700 kuulijaa ja minullakin varmaan runsaat
parisataa kuulijaa. Wanha Satama on kiehtova paikka. Sinne menee paljon
mieluummin kuin kylmiin uushalleihin.
Minua kiehtovat talon puurakenteet. Tylsänkin esitelmän kuuntelua voi
kestää kun tuijottaa noita ajan ja ihmisten kovaa ja hiljaa koskettamia
pilareita. Voi kuvitella vanhan ajan satamamiesten ja ahtaajien tunteita näiden
samojen pilareiden ja kattoristikoiden varjossa - heidän odotuksiaan ja
haaveitaan. Voi myös nähdä heidän pilariin iskemien koukkujensa jälkiä. Heidän elovaatimuksensa
olivat vähäisiä nykypäivän ihmiseen verrattuina. Niistä haaveista rakentui
kuitenkin meidän maailmamme.
Kuvassa
puupilareiden suojeluksessa puhuu Sini Puntanen, HSL:n liikennejohtaja. Joku
ystävistäni, taisi olla kaimani, hän ihmetteli sitä kuinka naiset nykyään
voivat voittaa siltapalkintoja. Sillat ovat aina olleet miesten heiniä. RIL:n
siltapalkintoa oli nimittäin noutamassa Terhi yhdessä komean miesjoukon kanssa.
Kotiin tuli! Onnea vaan Atte ja Samin
poppoo! Ja silloista puhumattakaan naiset johtavat niinkin miehistä alaa kuin
liikenne. Sinin puheenvuoro oli
innostunut ja määrätietoinen. Tuollaista tahdonvoimaa ja selväjärkisyyttä on
vaikea politikoimalla murtaa.
Tilaisuuden esitelmiä katsellessa ja kuunnellessa tarkkailen
siis puupilareita. Koukku on isketty pilariin tupakkatauon ajaksi. On polteltu
”työmstettiä” tai ”nortstettiä”. Tai olisiko pantu palamaan Armiro tai Saimaa?
Vanhat tavaran ahtaajat ja satamajätkät ovat nyt muuttuneet tiedon ahtaajiksi. Ihailin
tuossa tilaisuudessa nuoria puhujia. He olivat innostuneita ja motivoituneita.
Ihmettelee mistä Suomen kilpailukyvyn puute johtuu? Niin, eipä tuossakaan
seminaarissa tainnut olla ketään joka olisi kertonut rakennusalan merkittävistä
vientimenestyksistä. Ja vienti on kuitenkin se kaikki kaikessa. Näin sanoo
hallitus ja näin sanovat palkkaneuvottelijat. Mitä sanottavaa meillä olisi? Ei
mitään! Tällä kertaa!
Tyydymmekö lätäkköön?
Olisi aika nousta kotimaan kamaralta kansainvälisyyteen.
Molotov sanoi aikanaan, ettei Neuvostoliitto suostu jäämään tänne Suomenlahden
lätäkköön ja aloitti talvisodan. Nyt olemme täällä lätäkössä, me suomalaiset.
Täällä lätäkössä ovat arkkitehdit, muotoilijat ja rakentajat - aikoinaan
kansainvälisillä markkinoilla toimineet ja palatseja rakentaneet. Katselin
televisiosta ohjelmaa suomalaisten kapellimestareiden ja säveltäjien
maailmanmenestyksestä – tänään. Joku maestro siinä sanoi – oliko se Kaija
Saariaho – ”meillä oli tunne siitä että on mentävä maailmalle!” Nyt olisi
viimeistään saatava sama tunne juuri sille porukalle joka tässä meidän
seminaarissamme kuunteli tiedon ahtaajia.
Tuo ahtaajan koukku
tässä Suomen ”alastomassa satamassa”, se on symbolinen. Nyt olisi tartuttava
koukkuun. Kaikki te varmaan muistatte Marlon Brandon koukku kaulalla. Hän
taisteli sinnikkäästi, mitään pelkäämättä.
Kaipasin kadonnutta
Erehdyin kaipaamaan kadonnutta. Nyt minun piti vain panna
tänne pilveen muistipaikalle muutama esittämäni kalvo tai slaidi- tai mitä ne
nyt nykyään ovat. Miksi niitä vieläkin kutsutaan slaideiksi vaikka vanhat
kunnon diaprojektorit ovat lakanneet slaidien liuttamisen jo aikaa sitten? Tai
miksi niitä kutsutaan kalvoiksi vaikka kalvosulkeiset ovat jo menneiden talvien
lumia. Minun on oikein katsottava. Hetki, klikkailen hieman. Kyllä
PowerPointissani lukee Slides!
Olin kehittänyt esitykseeni 10 pointtia ja niihin
liittyvät slaidit. Sanoin kiertäväni varsinaista asiaa kuin harmaa kissa kuumaa
puuroa. Varsinainen asia oli Rakennuslehden päätoimittajan Veijo Käyhdyn ja
Rakennuslehden toimittajan Auri Häkkisen asiallisessa puheenjohdossa.. Istunto
oli nimeltään Infrapoliittinen iltapäivä. Siinä ei varsinaisesti puhuttu
yleisestä infrasta ja vielä vähemmän politiikasta. Siinä keskityttiin vahvasti Raide-Jokerin
ajankohtaiseen tilanteeseen. Otsikossa näkyi selkeästi asetettu kysymys: ”Miten
kaupunkien ja väyläyritysten pitäisi muuttaa toimintatapojaan?”
Keskustelun
aiheiksi oli ennakoitu asuntorakentamisen kytkeytyminen
väylähankkeisiin, epäilys asuntorahaston varojen käytöstä raidehankkeen
rahoitukseen, kysymys uusista menettelytavoista, joilla voitaisiin
myötävaikutta integroitujen infra- ja asuntohankkeiden etenemiseen, kysyttiin myös
ketteryyden perään. Kysyttiin vielä: Miten kaupunkien budjettirahoitus taipuu
yllättäviin hankkeisiin? Millainen valmius kaupungeilla ja alalla on uusiin
toimintatapoihin?
Armoitettu projektipäällikkö Antti Mäkinen selvitti
aluksi asioita monien suurprojektiensa kautta. Sitten päästettiin irti
panelistienergiaa. Keskustelijoina olivat HKL:n toimitusjohtaja Ville
Lehmuskoski, Rambollin vt. toimitusjohtaja Mikko Leppänen, Lemminkäisen
infrajohtaja Harri Kailasalo sekä Tapiolan projektipäällikkö Antti Mäkinen.
Keskustelu eteni tavanomaisen ansiokkaasti. Kaikki keskustelijat pysyivät
asiassa. Mitä nyt ystäväni Ville hieman moitti minua, kun väitin Raide-Jokerin
kustannusarviota tavanomaiseen tapaan alamittaiseksi. Keskustelussa yllätti suunnittelumyönteisyys.
Kailasalo puhui erityisen viisaita. Kaivattiin panostusta suunnittelun
suunnitteluun. Tuollaiset puheet hivelivät korvia, erityisesti nyt, kun ulkoistamisen
kautta hallinta-asemaan nousseet rakennuttajakonsultit tuntuvat pitävän suunnittelua
vain kustannuksena ja välttämättömänä pahana. sanokaa nyt tähän jotain, ystäväni
rakennuttajakonsultit!
Ollaanko ketteriä vai
sinnikkäitä?
Muuten tämä sana ”ketteryys”, siitä pieni välikysymys?
Maailmalla on nyt muotia puhua ”resilientistä” kaupunkipolitiikasta. Tuo sana
on nyt meillä käännetty ”ketteräksi”. Minä en sulata tuota sanaa. Haluan
korjata tuon hömpötyksen jo heti alkuunsa. Kirjoitin asiasta taannoin blogin.
Sen näet klikkaamalla tuohon: http://penttimurole.blogspot.fi/2014/04/shokit-ja-stressi-uhkaavat-sisu-pelastaa.html
. Blogissa ajattelin sopivaksi sanaksi ”sisukas”. Nyt ajattelen oikeaksi sanaksi ”sinnikäs”.
Maa kestää iskuja ja palautuu. Se on joustava, sitkeä,
sisukas, lannistumaton, kimmoisa, pätevä, kestävä, vahva, selviytyjä. Mutta
kuinka kauan?
Amerikkalaiset ovat selitelleet sanan merkitystä. Minusta
siinä ei ole mitään, joka oikeuttaisi käyttämään suomalaisena vastineena sanaa
”ketterä”. Mitä muuten on suomeksi ketterä? Sivistyssanakirja kertoo ketterän
olevan: joustava, kepeä, sukkela, silava, vikkelä, sulava, kevyt, joutuisa,
kerkeä, näppärä. Amerikkalaiset sanovat resilience - käsitteen tarkoittavan
kykyä kestää iskuja ja palautua nopeasti. Rockefeller Foundation määrittelee
käsitteen (RESILIENCE) seuraavalla tavalla: ”se (resilience) on systeemin, kokonaisuuden, yhteisön tai henkilön
kyky kestää iskuja ja säilyttää vaaran hetkellä oleelliset toiminnot ja
palautua nopeasti ja tehokkaasti”. Yksinkertaistaen sinnikkyys (RESILIENCE) on jotain joka auttaa ihmiset jäämään
henkiin, mukautumaan ja pyristelemään toimintakunnossa akuuttien iskujen ja
kroonisen stressin alaisena.
Vihdoin minun slaideihini
Minulla oli 10 pointtia. Ne olivat:
1. H/K
suhteen kanssa on ongelmia
2. Priorisointi
on politiikkaa
3. Haasteena
suunnittelun disintegraatio
4. Akilleen
kantapäänä kustannusarviot
5. Kaupunkitalouden
teoriat herättävät kysymyksiä
6. Nimby
ja Yimby vuorovaikutussuunnittelun ahdingossa
7. Kohtuuhintaisuus
bulevardeilla on harhaa
8. Raide-Jokerin
kytkentä Helsingin raitsikkaverkkoon olisi mainio juttu
9. Pakolaiset
kaupunkia kasvattamassa, kuka välittää?
10. Mikä
metropoli?
Nyt kahdeksan slaidia
Hankkeita mitattaessa käytetään hyväksi maagista
H/K-suhdetta. Se tarkoittaa hankeen alkuhetkeen diskontattujen kustannusten ja
saavutettavien säästöjen suhdetta. Suhteen pitäisi olla yli yksi. Silloin
ollaan tasapainossa. Jos suhde on yli yksi, silloin ”säästetään”. Säästöt ovat
pääosin matkustajan aikasäästöjä. Raide-Jokerin tapauksessa säästöt koostuvat
20000 matkustajan päivittäisestä 15 sekunnin keskimääräisestä ”säästöstä”.
Säästöjä tulee lisää kun Kehä I:n autoilijoiden matka hieman nopeutuu, erinäisten
autoilijoiden siirryttyä joukkoliikenteen käyttäjiksi. Tällaisia ”säästöjä”
syntyy 100000 autoilijalla 5 sekuntia päivässä. Nämä sekunnit muutetaan
euroiksi sovitulla tuntipalkalla ja niin saadaan ”kokonaissäästöt”. Ai
todellisuudessako? Ei, nämä ”säästöt” syntyvät liikennesuunnittelijan
tietokoneessa. Niillä ei ole mitään tekemistä todellisen yhteiskuntatalouden tai
rahatalouden kanssa. Ne ovat ns. mukavuussäästöjä. Mutta antavat mahdollisuuden
vertailla erilaista rahankäyttöä. Miksi tuo kuva? No, se kertoo hankkeiden läpimenokriteereistä.
Monen asian tulee asettua paikalleen. Ei
vain säästettyjen sekuntien.
Katsottaessa infran osuutta meidän panoksistamme
havaitaan että ihminen raadollisuudessaan – me – olemme pääasiallinen panosten
kohde. Meidän terveytemme, meidän vanhuutemme, meidän koulutuksemme, ne ovat ja
niiden täytyykin olla fokuksessa. Mutta? Tämä epätieteellinen käyttömenojen ja
investointien yhdistelmä kertoo sosiaalihuoltoon ja terveydenhoitoon
panostettavan vuodessa 17000 euroa per kansalainen. Taloja rakennetaan ja
korjataan lähes 4000 eurolla per nuppi. Infra saa investointeja yhteensä 550
euroa asukasta kohti vuodessa. Vientitöissä kehitysmaissa opin aikanaan
yleissäännön että infra vie 15 % yhdyskuntarakentamisen koko potista. Näyttää
pitävän paikkansa valtakunnankin tasolla. Raiteiden potti on noin 60 euroa
vuodessa per asukas. Se on vähän. On vain tahdon asia miten infraa painotetaan.
Se on politiikkaa, se ei ole insinööritieteitä. Mutta asian ymmärtämisessä
insinööreistä voisi olla apua.
Meillä on yleisessä toiveiden tynnyrissä tällä hetkellä
noin 31 miljardin euron edestä raidehankkeita. Niistä puolet haukkaa Tallinnan
tunneli. Jos nyt kuvittelemme, niin kuin jotkut kuvittelevat, että EU sen
meille lahjoittaa, niin jäljelle jää 15 miljardia. 50 vuoden aikana se
tarkoittaisi 300 miljoonaa vuodessa. Se on paljon, meillä ei nyt tunnu olevan
tuota määrää – mutta siihen meidän tulisi nyt yhdessä pyrkiä. Se tarkoittaisi
että lobbailisimme raideinfralle 100 euroa vuodessa per asukas. Se olisi tuplat
nykyiseen nähden.
Suunnittelun disintegraatio? Mitä se on? Se näkyy tuossa
kuvassa. Kuva esittää Helsingin maanalalaista maailmaa – kallioresurssia – niin
kuin geoteknikot tapaavat ylpeänä sanoa.
Halusin tällä kuvalla kertoa mihin johtaa hallinnon ja koordinaation
heikkous maailmassa jossa yksityiskohdista tulee kuninkaita. Itsenäisesti
hallinnoidut projektit irtoavat todellisuudesta ja tuottavat kaaoksen. Hallinto
ja suunnittelun suunnittelu – teitä tarvitaan, älkää kadotko!.
Halusin kertoa prosessista. Mikään ei ole vain tätä
päivää. Kaikella on taustansa. Uskokaa tai älkää, tulevaisuus on sittenkin menneisyyden
jatke. Tässä kuvassa näkyy violetilla vuoden 1960 yleiskaava ja sinisellä
Ilaskiven mietinnön 1989 maankäyttömahdollisuudet. Kaikki uudet alueet ovat
raideliikenteen vaikutuspiirissä. Raide-Jokerista ei kuitenkaan vielä näkynyt
edes heikkoa signaalia.
Tässä kuvassa olemme nykypäivässä ja keskellä
yleiskaavavisiota ja kansalaisliikettä - joka haluaa lisää kantakaupunkia
Helsinkiin. Kuvassa on keskeisessä asemassa Raide-Jokeri sekä mahtavat
bulevardit - Helsingin oma innovaatio ja maailmansensaatio. Onko? No, kyllä kai
siltä voi jotain odottaa kun se on lähtöisin suorastaan Ilaskivestä. Nimby ja
Yimby hiovat aseitaan. Elämme mielenkiintoisia aikoja. Kohta alkaa kalistelu.
Esitelmä kääntyy kohti loppuaan. Lopuksi tärkeimmät.
Tässä kuvassa näkyvät vihreällä Stadin raitsikkalinjat ja keltaisella värillä
Raide-Jokeri. Siniset möykyt ovat bulevardikaupunginosia. (Sana ”möykky” on
selvästi asenteellinen!) Esitin
Raide-Jokerin liittämistä Helsingin verkkoon siten, että rakennetaan 10-linjan
tai 4-linjan jatke Vihdintien ympyrään sekä 1-linjan jatke Oulunkylään. Näin
saataisiin rengaslinja joka ajaisi itään ja länteen pitkin Jokeria ja tekisi
Jokerista helsinkiläisten oman raitsikkalinjan. Rintani sykähti kun
Lehmuskosken Ville piti ajatusta harkinnan arvoisena ja kun vielä yksi jokerin
”founding father” Niilo Järviluoma jälkirupattelussa antoi tukensa.
Esitelmä lähestyy loppuaan. Ollaan viimeistä edellisessä
pointissa. On kysymys pakolaisista. Olen kirjoittanut asiasta useammankin
blogin, mutta rakentajien parissa keskustelu on vähäistä. Onko asia niin
vähäpätöinen. Kuvassa on keltaisella värillä merkitty 10000 pakolaisen ja
heidän perheenyhdistämisensä minimitarve todella alhaisella asumistasonormilla.
Tolppa tarkoittaisi että Suomessa olisi nyt vuoden 2015 tilanteessa
rakennettava asuntopinta-alaa pakolaisille jopa 500000 k-m2. Se on 36 % maamme kerrostalotuotannosta.
Uskotaan myös pakolaisten pyrkivän pääkaupunkiseudulle. Koko Uudenmaan nykyinen
uusien asuntokuntien muodostus on 10000 asuntokuntaa vuodessa. Pakolaiset
muodostavat koko maassa 8000-10000 uutta asuntokuntaa. Kuinka suuri osa tulee
Uudellemaalle? Sitä kyselin. Muuten kirjoittelin ja laskeskelinkin vähän:
Luulisi tuon verkostokaupungin purevan paremmin tulevaan sosiaaliseen muutokseen kuin robottiautot tai pelillistäminen. Niitähän on innokkaasti tulevaisuusihmisten toimesta esitetty yhteiskunnan sosiaalisten ongelmien ratkaisijana.
Olisiko tämä nyt ketterää vai sinnikästä?
Niin, taisin kyllä mainita, ettei minun työssäoloaikoihini pahemmin naisia pyörinyt siltahommissa lukuunottamatta tvh:n paria naispuolista siltainsinööriä. Tilanne on näämmä muuttunut. Kohta naiset valtaa jo työmaatkin.
VastaaPoistaMitä tulee tähän raide-jokerin kaiman mainitsemaan kustannusarvion alhaisuuteen, niin siihen on ihan normaali syy. Siinähän on ilmoitettu vain kiskojen rakentamiskustannukset ja unohdettu kaikki teihin ja katujen rakentamisiin uppoavat eurot, jotka on kuitenkin pakko rakentaa raiteitten rakentamisen yhteydessä. Tällä ikivanhalla keinollahan hommaan saadaan rahoitus ja työt voidaan aloittaa. Kohta aletaan hinkumaan lisärahaa, jotta hanke saadaan valmiiksi. Näinhän meneteltiin Länsi-metrossakin. Välttämättömät hankkeeseen kuuluvat tienparannushommat rahoitetaan erikseen ns. lisärahoilla.
Mielenkiintoinen homma on myös tämä hk-suhde. Kansanedustaja Seppänen jo aikoinaan toteis eduskunnan puhujapöntössä, että miksi ratamiehet eivät saa hankkeille yli yhden hl-suhdetta. Miksei niitä lasketeta tvh:n miehillä. Nehän sai jopa Oulujärven ylitystienkin kannattavaksi.
Kaiken kaikkiaan päivät olivat mielenkiintoiset ja parasta oli, kun turisin Muroleen, Hautalan Penan ja Rytilän Pekan kanssa vanhoja muistellen.
Vuoden päästä tavataan.
Pentti Sirola
Tieseniori.
Kaima, inhorealisti oletkin ja siksi odottelen seuraavaa tapaamista.
PoistaTervehdys Pena,
VastaaPoistaPidit aivan loistavan alustuksen ja Aurin kanssa juuri tänään juttelimme siitä, että emme kyllä päästä sinua vielä(kään) kokonaan vapaaherraksi. Niin kiinnostavia ja antoisia nuo slidet, tilastot ja näkemykset alalle ovat. Ja sanottakoon tässä, että arvostan suuresti sitä, että valmistelet kaiken tuon hienon aineiston itse! Voisimme joskus Sinä, Auri ja minä nauttia toisen puolikkaan ja vaikkapa pullon...pari Ripassoa tai Amaronea - ja suunnitella Suomea entistä paremmaksi liikkumisen kannalta!
Kiitos kutsusta, paikka ja aika?
PoistaTie-ja liikennesuunnittelussa on kautta aikojen ollut sekä realisteja, inhorealisteja että haaveilijoita. Inhorealistin tehtävänähän on pudottaa haaveksijat maanpinnalle, vaikka se pitääkin sisällään epämiellyttäviä yksityiskohtia viljelevää realismia. Monesti totuus on hyvinkin raadollista ja kielteisen puolen tunteetonta ja epämiellyttävää realismia.
VastaaPoistaNäissä ns. karsituissa ja alihintaisissa suunnitelmissa ja kustannusarvioissa on se paha puoli, että se vaikuttaa hyötykustannussuhteeseen, jolla perustellaan hankkeen toteuttamista. Tosin päätöksentekoon liittyy aina politiikkaakin. HK-suhde muuttuu ja pahimmassa tapauksessa hanke ei ole edes kannattava.
Näin on menetelty kautta aikojen joko tietoisesti tai tietämättä. Esimerkkejä on esim. 1980-luvulta Kirkkonummen eritaso ja viimeisimpänä Leppävaaran tunneli. Kustannukset melkein kolminkertaistui yleissuunnitelmista siirryttäessä rakennussuunnitteluun. Mielenkiintoista oli se, ettei tätä noteerattu mitenkään ja hanketta tässä vaiheessa enää kyseenalaistettu. Leppävaaran tunneliakin markkinoitiin maankäytöllä ja päällerakentamisella. Se piti toteuttaa maankäyttömaksuilla. Euron euroa ei tule maankäyttömaksuista. Kukaan yksityinen toimija ei sen päälle rakenna, vaikka vähän maksettaisiinkin. On liian kallista. Leppävaaran tunneli on urani ajalta ainoa hanke, jota pidin tarpeettomana koko sen suunnitteluajan ja pidän vieläkin. Kehä kakkosta alettiin suunnitella 1986 katuna. Vuoden päästä se muutettiin yleiseksi tieksi, kun todettiin kustannukset. Kaupungin rahoilla sitä ei olisi voitu toteuttaa koskaan. Kaiken huippu oli keskustatunneli, jota Helsingin kaupunginsuunnitteluvirasto ajoi kiivaasti yli puolet halvemmalla kustannusarviolla.
Kaiken kaikkiaan hk-suhteen laskemisesta pitäisi poistaa aikakustannukset. Hankehan saadaan aina kannattavaksi, kun käytetään tuntihintana konsultin E-ryhmän tuntiveloitushintaa.
Mitä tulee naisten esiinmarssiin tierakentamisessa ja nimenomaan siltahommissa, niin se on pelkästään hyvä asia. 2000-luvullahan alkoi no. naisväkeä näkyä myös työmaillakin. Alkaa pikkuhiljaa tämä siltaväki myös arvostamaan arkkitehtuuriakin. Muistan vieläkin kehä kakkosen suunnittelun 25 vuotta sitten, kun otin siihen mukaan arkkitehteja. Miespuoliset sillansuunnittelijat katsoivat suu auki ja ajattelivat, onko tilaajaporras seonnu lopullisesti.
Sehön on kyllä sekä ketterää että sinnikästä. Eniten kuitnekin kykyä käyttää pitkäää kokemusta ennakkoluulottomasti ajatellen - ja kadehdittava kykyä löytää asian ydin. Hieno esitys - taas kerran.
VastaaPoistaT. Reijo