Tänään
on tiistai. Menin postilaatikolle ottamaan aamun Hesaria. Luemme sen aina
Liisan kanssa kylkikyljessä aamiaispöydässä kun olemme ensin saaneet aamiaisen
syötyä. Jos aamiaispöydässä on Ellin kanojen alhavalaisia tai tyrnäväläisiä luomumunia
se kruunaa kaiken. Nyt ei ollut - syötiin kaupan munia. Yleensä pöydässä on
myös Tutun heinolalaismetsien hillovalikoiman herkkuja. Niitä syödään puuron
tai viilin kanssa. Kun kaikki kulinaria on nautittu loppuun seuraa lehden luku.
Niin, olinhan jo postilaatikolla. Hurraa, ihanaa – lehti on ohut. Siinä ei ole
lähes lainkaan mainoksia! Miten jaksankin vihata tuota mainospakettia. Ja miksi
nyt juuri eilen oli erikoisen paksu mainospaketti? Minusta se on yleensä paksuin
sunnuntaina. Pää sekoaa – ehkä erehdyn.
Päätin punnita nuo lehdet.
Alexanderwerkin vaaka 1920-luvulta osoittautuu mainioksi kirjevaa’aksi. Tai
eihän tuo lehti ole kirje, se on paketti. Maanantainen lehti painaa 250
grammaa. Tämän päivän lehti painaa 100 grammaa vähemmän. Viime sunnuntain lehti
painoi 320 grammaa. Pelkkiä erillisiä
mainoslehtiä siinä oli 130 grammaa. No
pikalaskutoimituksena voisi kuvitella, että meidän postilaatikkoomme kannetaan
vuodessa vähintään 35 kiloa erillisiä Hesarin mukana kulkevia mainoslehtiä. Hesarilla
on noin 0,3 miljoonan lehden levikki, se tarkoittaa että päivässä keskimäärin
kuljetettaisiin 30 tonnia mainoslehtisiä. No eihän se ole paljon. Se on vain
puolikas rekallista päivässä. Mutta minun postilatikossani se 150 grammaa
päivässä on turhaa ja liikaa! Eikä minulla ole mitään mahdollisuutta päästä
siitä eroon. Paitsi lopettamalla lehden tilaus. Sitä en halua tehdä, sillä
lehti on hienosti toimitettu ja täynnä painavaa tavaraa – tosin mainosten
töhrimänä kauttaaltaan.
Ministeri julistaa televisiossa digiaikaa, mutta postilaatikko
täyttyy paperimainoksista
Liikenneviraston
uuden ajan rokkistarat julistavat digitalisaation autuaaksitekevää muutosta
liikenteen digipalvelujen muodossa - sinun ei tarvitse omistaa muuta kuin
luottokortti tai bitcoineja – otat fillarin, junan, auton tai lentokoneen, robottihurjat panevat vanhainkoteihin
silmäävilkuttavia koneukkoja vanhuksia viihdyttämään ja pyllyä pyyhkimään –
alentavaa heille ja tulevaisuudessa myös minulle, kaupungit kuulemma muuttuvat – robottiautot
kollektivisoivat liikenteen ja ihmiset. Ja kaiken tämän muutoksen keskellä
minun postilaatikkooni tulee tuvan täydeltä paperille painettuja mainoksia -
joiden tuloa en voi estää? Tämän digihuuman keskellä kuulen tai luen
ministeriön aikovan vapauttaa tienvarsimainontaa. Miksi ei tässä jauheta
digidigidigi. Eikö tässä ole jotain ristiriitaa?
Mistä moinen mainosviha?
Jos
nyt luulette minun vihaavan kaikkea tuotteista tiedottamista tai markkinointiin
liittyvää brändäystä puhumattakaan keskustelun huipulle nousseesta
palvelumuotoilusta, niin erehdytte. (Tarkemmin sanoen vihaan kuitenkin tuota
”brändäystä” sanana ja hieman jopa käsitteenä.) Mitäään laajaa mainoselinkeinon
vastaista kannanottoa en suinkaan ole tekemässä. Olen nyt liukumassa vain
yhteen asiaan: mainostamiseen julkisessa ympäristössä. Kaupunkitila tai
maanteiden varret ovat meidän yhteistä ympäristöämme. Haluan että niitä
suojellaan mainostajien keskeliäisyydeltä. Hillityt mainokset ovat paikallaan,
ne saattavat suorastaan piristää ankeata fasaadimuotoilua. Jotkut mainokset
ovat syöpyneet mieleen lapsuudesta.
Minua todella ärsyttää vanhan Klubi-mainoksen poistaminen Hakaniemen
torin nurkalta tai Luculluksen syttyvien tähtien häviäminen Rautatientorilta.
No eipä ole Klubia eikä ole Lucullustakaan, mitäpä niitä siis mainostaa. Ei silti mainokset muistetaan suorastaan
ilolla. Hämmästyttää miten telkkarissa vuosikymmeniä sitten esitetyt mainokset
ovat syöpyneet mieleen. Jos olet elänyt noita ihmeellisiä aikoja- niin siis
ikäsi puolesta - klikkaa tuosta ja muistele:
Maantiemainonnasta muistan ihastuksella ja samalla pienellä kammolla 50-luvun nuoruudesta Barcelonan ja Madridin välisellä
maantiellä olleet suuret Osbornen mainoshärät. Ne herättivät nukahtelevan
autokuskin, mutta synnyttivät myös puoliuniselle pelottavia kauhukuvia Minotauruksen
kanssa kamppailusta. Sittemmin 50-luvun lopulla tienvarsimainokset kiellettiin,
mutta espanjalaisten rakastamat härät säilyivät ”yleisön pyynnöstä” -ilman
Osbornen mainostekstiä, mustiksi ylimaalattuina. Vieläkin ostan tuota
Veterano-brandya. Siinä tuoksuu Espanjan punainen maa. No hyvä, ylimaalataan
nuo täysteipatut.
Kuten
huomaat en ole kiihkouskovainen mainosten suhteen. Ja merkillistä kyllä
mainokset eivät kuole tuotteen hävittyä. Ne jäävät mielen lokeroihin. Mainokset
eivät ole yrittäneet olla taidetta. Eivätkä mainosten tekijät näytä omaavan
tällaista ambitiota nytkään. Ne ovat mieleenpainuvaa hössötystä. Mutta
nyt olen pääsemässä varsinaiseen asiaan. Se on helsinkiläisten raitsikoiden
yliteippaus. Siitä aion nyt marista. Joku raja!
Raitiovaunut ovat
helsinkiläisten rakastamia. Nissä on jotain ihmeellistä tunnelmaa. Sellaista
mitä ei voi luoda bussiin tai junaan. Raitiovaunu on ehkä niin intiimi
välineenä ja niin ”läpinäkyvä” osana katuympäristöä, että matkustaja tuntee
olevansa osa näytelmää – ei läpikulkija. Ratikat, tai raitsikat niin kuin ennen
sanottiin, ne antavat kaupugille identiteettiä. Helsingin identiteettiä ovat
nuo vihreänkeltaiset vaunut. Helsingin identiteettiä ei ole yliteipattujen
raitsikoiden sanoma.
HKL-liikelaitos
HKL-liikelaitos eli vanhastaan Helsingin kaupungin
liikennelaitos hoitaa tätä nykyä Helsingissä raitiovaunuliikennettä ja
metroliikennettä. He myös hoitavat rataverkon. Helsingin seudun liikenne eli
HSL ostaa liikenteen. Liikennelaitoksella on paljon hyvää ja uutta tarjottavaa:
Uuden uutukaiset
kaupunkipyörät ovat osa HKL:n yhdessä HSL:n kanssa tarjoamaa palvelua.
Kaupunkipyörien käyttöön voit tutustua tästä linkistä: www.hsl.fi/kaupunkipyörät. Kun mainoksista puhutaan, niin todettakoon
että vapun jälkeen tulevissa kaupunkipyörissä on niissäkin mainokset. Annetaan
tuo anteeksi.
HKL tekee paljon
luodakseen yhteisöllisyyttä joukkoliikenteen käyttäjille. Esimerkkinä nyt juuri
tänään avattava Concreatives-taidetila
Hakaniemen metroasemalla. Kollektiivilla on ylevät tavoitteet: yhdistää
taidetta, muotoilua ja ihmisiä. Se toimii käsityön, taiteen ja muotoilun
keinoin. He tekevät mm. tekstiiligraffiteja. No, katsomaan! Ja meninhän minä. Sain avajaiskahvit. Ajoin vielä metrolla
Vuosaareen katsomaan ryhmän teosta metroaseman laiturilla. Tuollaiset asiat
tekevät sellaisen tunteen että joku välittää. Tuollaisiin asioihin ei voi
suhtautua välinpitämättömästi. Noilla ihanilla nuorilla naisilla on
nettiosoite: https://www.facebook.com/concreatives/
Liikennelaitoksella
on myös ollut menossa kiva Ratikkasoittajien kiertue. IHME 2016 -teoksessa oli mukana yhteensä 32 muusikkoa ja esiintymisareenana kaikki Helsingin kymmenen raitiolinjaa. Teos tarjosi
ratikkamatkustajille neljän päivän aikana noin 300 tuntia elävää musiikkia ja se tavoitti päivittäin noin
5000–6000 henkilöä, yhteensä lähes 24 000
ratikkamatkustajaa! Näin he itse sanovat. Uskon siihen. Tsekkiläisen Kateřina Šedán suunnittelema Ratikkasoittajien
kiertue oli toiminnassa Helsingin raitiolinjoilla 16.-19.3.2016.
Mainossopimus
HKL kilpailutti liikennevälineiden ja asemien mainokset
viime keväänä. Kilpailuun annettiin vain yksi tarjous. Onko se kilpailu? Toinen
mahdollinen kilpailija ei jättänyt tarjousta. Ainoa tarjoaja oli JCDecaux. (Varmuuden
vuoksi sanon nyt aivan heti pitäväni JCDecaux’ta erinomaisen hienona ja
innovatiivisena firmana.) Yhtiö on ranskalainen pörssiyhtiö. Pääkallonpaikka on
Pariisi. Sopimuksen mukaan JCDecaux maksaa HKL:lle 55 % mainostuloistaan.
Seitsemänvuotisen sopimuksen mukaan raitiovaunujen, metron ja asemien
mainostulojen on arvioitu olevan reilusti 20 miljoonaa euroa. Vuodessa HKL saa
siten noin 3 miljoonaa euroa mainospaikoista. HKL:n liikevaihto oli vuonna 2015
154 milj. euroa. Mainostulot ovat siten noin 2 % liikevaihdosta. Mainostulot jakautuvat suunnilleen kolmeen
tasasuureen osaan raitiovaunujen, metrojunien ja asemien kesken. Raitiovaunujen mainostulot ovat siten noin 1
miljoona vuodessa. Kuinka paljon siitä on täysteipattujen ratikoiden osuus. No
jos heittäisi lonkalta niin kolmannes. Se tarkoittaisi että kolmensadan tonnin
takia joudumme sietämään katukuvassamme seinänkokoisia liikkuvia mainoksia.
Raitiovaunuliikenteen vuositulot ovat noin 60 miljoonaan euroa eli noin 1 euro
matkustajaa kohti. Vaunuteippauksen 0,3 miljoonan tulo voitaisiin hoitaa
puolella sentillä per matkustaja ja matka.
Matti puolustelee
Joku saattanee sanoa ilmiön olevan kansainvälinen. Joku
toinen sanoo mainosten piristävän katukuvaa. Kolmas sanoo tuon 300 tonnin
olevan liikennelaitoksen merkittävä tulon lisä. Hän voisi väittää, että jos
sitä ei olisi, matkalippujen hintoja olisi korotettava puoli senttiä per matka.
Joku voisi väittää mainostamisen olevan kokonaisuus – jos ratikoiden
teippauksesta luovuttaisiin, koko systeemi romahtaisi, eikä enää seuraavalla
kerralla olisi edes yhtä tarjoajaa.
Entinen HKL:n toimitusjohtaja, työtoverini, leffakerhomies
ja hyvä ystäväni Matti Lahdenranta kehui minulle JCDecaux’in toimintaa
kaupunkiympäristön hyväksi. Totta on, muistan hyvin kun tuon firman edustajat
ensimmäistä kertaa rantautuivat Helsinkiin. Heillä oli esittely-standi
Messukentällä pidetyssä joukkoliikennenäyttelyssä. Näkyi valoa ja toivoa
bussikatosten suhteen. Olihan meillä tunnettu tosiasia, että Eko Miettisen
aikanaan suunnittelemia, ja hienona pitämiäni bussikatoksia oli kohdannut lähes
auttamaton degradaatio. Pariisissa olin monia kertoja kuvannut JCDecaux’in
katoksia, liikennevalopylväitä, kaupunkiviitoitusta ja mainoslaitteita. Ja ihastellut - toivonut meillekin - ainakin
jotain samankaltaista, ehkä kuitenkin suomalaisten itsensä suunnittelemina.
Minussa on varmaan
joku tauti kun saan aina sätkyn nähdessäni kokovartaloteipattuja raitsikoita.
Kun asuin pari kuukautta Brooklynissä ihailin Metropolitan Transport Authorityn
mainospolitiikkaa. Kiiltäväkylkisissä busseissa oli pienet mainokset kyljessä.
Kirjoitin aikanaan Matille varoittavan viestin:
”NYCissä bussit
ovat puhtaita, niitä ei ole rähmitty sekavilla mainoksilla, muuta kuin vain vähän! Sinivalkoiset bussit ovat
sinivalkoisia busseja. Ne edustavat jotain.... Mitä? Ne edustavat yhteiskunnan
asennetta joukkoliikenteeseen. Ne eivät ole jonkun markkinabrändiaatteen
tahraamia mainoskylttejä! Ne ovat sinivalkoisia New Yorkin joukkoliikenteen
busseja. Tässä olisi jotain opittavaa meidän mainossekoiluun!”
Mainostajien kanssa
marjassa
Vuosi pari sitten pääsin itsekin mainostajien kanssa
marjaan kun ystäväni Yrjö Judström kutsui Juha Leiviskän ja minut tutustamaan uuteen
Artic-ratikkaan sekä tuoreisiin Flirt-juniin. Olin blogissani kirjoittanut otsikoksi ”flirttailtiin
ja transuiltiin”. Flirttailimme hienon junan kanssa ja transuilimme
suomalaisessa raitiovaunussa. Transtech sittemmin kuitenkin joutui ulkomaisiin
käsiin joten suomalaisuuden ilo oli lyhytaikainen. Yrjön isännöimä tilaisuus
oli JCDecaux’in sponsoroima. Tilaisuus
oli miellyttävä ja antoisa. Ai, nyt saatatte kysyä miksikö kunnioitettu
akateemikko Juha Leiviskä oli paikalla näin maallisessa tilaisuudessa? Juha oli
paikalla siksi että hän on raitiovaunuasiantuntija. Mutta sen lisäksi hän on
suunnitellut Helsingin bussi- ja raitiovaunukatoksen perustyypin. Sitä on
noudatettava. Niin sanoo Helsingin rakennusvalvonta, ja hyvä niin. Kirjoitin
tuosta tilaisuudesta blogin, jos kiinnostaa klik! http://penttimurole.blogspot.fi/2014/03/nuo-mainiot-miehet-pussihousuissaan.html
Rakennusvalvontavirastolla
on tiukat ohjeet ulkomainonnan suhteen. Ne ohjeet eivät kuitenkaan ulotu
”liikkuvaan kalustoon”. Mainostajat taas näyttävät himoitsevan liikkuvia
mainosseiniä.
Pysäkkikatokset Juhan
mallin mukaan
Rakennusvalvontaviraston ohjeissa vaaditaan mainosten
sijoittelussa ottamaan huomioon kadun mittakaava ja mainoksettomat alueet.
Liikkuva sporan kokoinen mainos ei kuulu Rakennusvalvontaviraston sääntelyn
piiriin. Ohjeissa sanotaan mm. näin: ”Helsingin nykyinen pysäkkikatosverkosto
on rakentunut 1990-luvun alussa kehitetyn pysäkkikatosmallin eri variaatioista.
Pysäkkikatosten sijoittelussa tulee huomioida kadun mittakaava ja käytettävissä
oleva tila, katokset tulee sijoittaa huolella katutilaan myös ympäristö
viimeistellen. Mainoksettomat alueet tulee ottaa huomioon sijoittamisessa.” Nyt
taitaa olla niin että teipatut raitsikat hiiviskelevät myös mainoksettomilla
alueilla. Tiedä häntä varmuudella?
Juha Leiviskän
aikanaan suunnittelemat Helsingin pysäkkikatokset ovat JCDecaux’n hyvässä
hoidossa. Konsepti on hieno. Mainos valaisee hillitysti. Kaikki hyvin. Ei
mitään valitettavaa. Paitsi yksi juttu! Fillari on mitä mainioin
liityntäliikenneväline. Se tulisi kuitenkin voida lukita johonkin.
Pysäkkikatosten yhteyteen olisi mahdollisuuksien mukaan tehtävä muutama
fillaripaikka. Please.
Julkista tilaa
seksualisoivaa ulkomainontaa?
Ulkomainonnassa on hauskoja piirteitä. Jotkut kokevat erityisesti
alusvaatemainonnan häveliäisyyttä loukkaavana. No, kyllä sitä joskus hätkähtää.
Minäkin hätkähdin Mannerheimintiellä kun auton sivuikkunan täytti ratikan
seinässä komeileva verevä miesten alusvaatemainos. Kysymys oli itsestään Ralf
Nadalista, joka mainosti Tommy Hilfiger -kalsareita. Tämä juttu meni Mainonnan eettisen neuvoston
käsittelyyn. Valitus tehtiin tosin
Stokkan seinällä olleesta mainoksesta, ei ratikasta. Lausunnon pyytäjän
käsityksen mukaan mainos on hyvän tavan vastainen, koska riisuva mies
mainoksessa esineellistää miestä. Joulukuussa
2015 neuvosto antoi lausuntonsa: ”Kysymyksessä olevassa mainoksessa
mainostetaan alushousuja, joten mainoksessa esiintyvän miehen vähäpukeisuudelle
on hyväksyttävä peruste.”
Neuvosto katsoo, ettei mainoksen miestä ole
kuvattu alentavalla, väheksyvällä tai halventavalla tavalla. Mies on tenniksen
maestro Ralf Nadal. Näytin tätä Liisalle. Hän sanoi että silmä lepää.
Annettiinpa meillä kerran varoituskin mainonnan eettisen
neuvoston toimesta. Sen sai Hennes & Maukka. Tämä tapahtui vuonna 2008.
Naisjärjestö valitti Forumin seinälle ripustetusta koko seinän peittävästä
mainoksesta. Lausunnonpyytäjän mielestä mainoskampanja on epäeettinen, naisia
loukkaava ja syrjivä. Lausunnonpyytäjän mielestä mainoskuvien pääsanomana on
seksuaalinen vihjailu, jota korostavat kuvien punaiset värit, mallien meikit,
hiukset ja asennot. Kauppakeskuksen seinällä oleva mainos on lausunnonpyytäjän
mukaan visuaalista häirintää. Neuvosto antoi mainostajalle (H&M)
huomautuksen "julkisen tilan seksualisoinnista". Helsingin Forumin
kulman valtavassa kuuden kerroksen korkuisessa alusvaatemainoksessa 24-vuotias
malli Isabeli Fontana oli neuvoston mielestä
"väkinäisissä asennoissa" ja
siten mainosviestin "passiivinen objekti”.
Isabeli Fontana oli
neuvoston mielestä "väkinäisissä asennoissa" ja siten mainosviestin
"passiivinen objekti"
Liikennelaitos ei ole onneksi joutunut mainosmyynnissään
suurempien valitusten kohteeksi tilaa seksualisoivana mainostajana. Muistamme
kuitenkin häsäkän, joka johtui erotiikkamessujen mainoksista
liikennevälineissä. Se ilmeisesti laantui kun messujen järjestäjät jättivät
tyttöjen päälle rievun syrjää ja ryhtyivät välttämään väkinäisten asentojen
esittelyä.
Teipatut raitsikat eivät seksualisoi ympäristöä. Sen
sijaan mainostajat käsittelevät brutaalisti meidän rakastamiamme kulkuneuvoja
pukemalla ne ikäviin käärinliinoihin. Tämän sallivat HKL-liikelaitoksen johto
ja poliittinen johtokunta. He ilmeisesti tarvitsevat tuon pari - kolmesataa
tonnia. Mainostaja haluaa niitä lisää. Minä haluan ne kaikki pois. Vai
pitäisikö harkita jos Isabeli Fontana olisi käytettävissä?
Pena
VastaaPoistaMainoksista joka paikassa - mm. naisvoimistelua pilaamassa, puhumattakaan salibandystä
Olipa taasen sapekas kirjoittelu sivuillasi. Mainoksia joka paikassa ja
ratikat, nuo Helsingin tunnukset, peitetty kirjavilla ja kummallisilla
mainoksilla, joita on jopa hyvin vaikea lukea.
HeSarin digiversion voi tilata ja se on luettavissa jo edellisen illan
yösydännä. On siinäkin mainoksia, mutta ne onneksi saa heitettyä
syrjään.
Sitäpaitsi Demokraattilehden ja Kansanuutisten viikonloppulehden voi
tilata ja siinä onkin viikonlopuksi aimo annos kulttuuria ja vähemmän
mainoksia. Mainostajat karttavat kulttuurijulkaisuja, ilmeisesti siksi,
että kulttuurista nauttivat ovat huonoja ostajia.
Ihastelit ranskalaista mainosmediajättiä ja heidän diskreettiä
uutispalveluaan. Varmaan näin on, mutta miksi se on ulkoistettu
ranskalaisille. Varmaankin rahankierrätyksen vuoksi. On helpompaa
operoida, kun rahankierrättäjä on ulkomailla. Ei jää jälkeä kotimaahan,
paitsi mikäli kotimaa on Panama tai Luxemburg.
Mitä noissa mainoksissa sitten on. Ne ovat varmaan kampanjoita.
Jonkunlaisia entisen Ulkomainos-firman seuralaisia. Elokuvia,
alusvaatteita, entistä halvempia silmälaseja ja niiden kaupanpäällisiä
(loppulasku on kuitenkin aivan toista kuin mainos, kertoo juuri lasit
ostanut).
HeSari on siitä hyvä lehti, että sen mainossivut tai piilomainossivut
(ruoka, asuminen, vapa-aika jne.) ovat erillisiä lehdyköitä. Ne ovat
aika hyviä, kun pohjustaa nyt keväällä taimilaatikoiden pohjia. Ei ne
kuitenkaan Maaseudun tulevaisuutta voita. Sen lukemiseen tarvitaan iso
tuvan pöytä. Sellaisia ei enää kaupunkiasunnoissa ole.
Mainitsit tulevasi Vuosaaren metrolla ja katsastavasi metroaseman
taidenäyttelyn. Ei se ole näyttely, se on elämäntapojen esittely.
Sitähän yhteisöllinen taide on. Samalla voit katsastaa, millä tavalla
Kahvikortteli rakentuu ja kehittyy.
Terveisin. Hyvää jatkoa. Aiheita blogeihin löytyy ja rinnakkaisblogisi
ovat oikein mukavia vierailukohtia mm. Rydman ja Hullu Arkkitehti.
Kemppinen vaan puuttuu edelleen.
Kari K
Kansainvälisillä pörssiyhtiöillä on omat metkunsa, ei kai se ole varsinaisesti rahankierrätystä kummemmin kuin bisnes yleensä. Minä kehuin firmaa siksi että heillä on hyvä design-identiteetti - no tuota raitsikoiden kokovartaloteippausta lukuunottamatta.
PoistaEivät nuo mainostulot kovin merkittäviä kokonaisuudessaan ole. En kovin tarkkaan laskenut vaikutusta kuukausilipun hintaan, mutta toisaalta on kun korotuksista aina väännetään kättä, niin mainostulojen 50 sentilläkin kuukausilipun hinnassa on merkitystä.
VastaaPoistaRatikat ovat tyylikkäitä ilman mainoksia. Onneksi mainokset ovat mielestäni kuitenkin laadukkaita, koska paljon kauheampiakin saattaisivat olla.
Muistan aikoinaan, kun HKL:n mainossopimus vaihtui JCDecauxilta hetkeksi Clear Chanellille (olivat mahdollisesti aiemmin eri nimillä), niin hetken Helsingin joukkoliikenne oli ilman mainoksia. Silloin huomasin, että varsinkin Helsingin metroasemat ovat todella harmaita ja synkkiä ilman mainoksia. Pelkkää harmautta. Silloin mainoksia alkoi kaipaamaan.
Rautatientorin uudet sähköiset näytöt herättävät huomiota. Eräänä aamuna aamuruuhkassa melkein väkisin alkoi myhäilyttämään, kun Saton täti jaksoi vilkuttaa kaikille matkustajille.
Jotenkin lipsahti ilman nimeäni, mutta Simo täällä kirjoitteli.
VastaaPoistaMinua ollenkaan ei haittaa mainokset. Hyvää ja toimivaa näkyvyyttähän se on yritykselle. Nuo paperimainokset tuntuvat meillä päin olevan vähentyneet kuitenkin. Tuttu jolla on oma yritys, keskittyy enemmän digimarkkinointiin ja katunäkyvyyteen, tulevaisuudessa mm. valomainoksen avulla.
VastaaPoistaMinusta on hauska nähdä, kuinka mainoslaitteet ja muut ovat vuosien aikana muuttuneet. Myös kekseliäisyys on nykyään aivan eri tasolla. Huomaa kyllä, kun vertaa eri maita, että se mainonta saattaa erota, mitä on sallittua mainostaa ja kuinka. Mielenkiintoista asiaa. https://www.slamcon.fi/palvelut/mainoskyltit
VastaaPoista