Kilpailukykyä vai
kaupunkimaista elämäntapaa?
Epäilin jo tuossa ensimmäisessä Malmi-blogissani asiaan
puuttumisen järkevyyttä. Mukavan ja myönteisen miehen maineen lisäksi tässä
saattaa vielä menettää vanhat ystävänsä. Mahtanevatko Ahon Mikko tai Anni
Sinnemäki minua enää tervehtiäkään, puhumattakaan Soininvaaran Odesta tai
Särelän Mikosta. Hei! Näin kaksi ensimainittua tänään Helsingin pyöräilytapahtuman avajaisissa. Hymyilivät ystävällisesti!
Mikko S. hän on jo joutunut minua oikaisemaan laskuvirheistä.
Tai oikeastaan hän on ohjannut minua tarkastelemaan
kaupunkisuunnittelulautakunnan jo siunaamia suunnitelmia. Hänen mielestään
olisi parempi jos katselisin niitä ja tekisin havaintoja siitä mikä on totuus
ja tahto. Hänen mielestään on kyseenalaista kun esittelen omia spekulaatioitani
bulevardien tulevasta rakentamistehokkuudesta. Minähän väitin bulevardeille
mahtuvan vähemmän ihmisiä kuin yleiskaavasuunnittelijat ovat ajatelleet. Tästä
kirjoitin blogissani http://penttimurole.blogspot.se/2016/03/bulevardit-kolmaskohtuuhintaisuuden.html
Loppujen lopuksi kiistakysymys kulminoitui Mikon
suosittelemaan aluetehokkuuteen 18000 asukasta neliökilometrillä kontra minun
tarkastelussa käyttämäni ja jopa suurena pitämäni 14000 asukasta
neliökilometrillä. Minun luvuillani bulevardeille mahtuisi 60000 asukasta ja
Mikon luvuilla 80000 asukasta. No ei siitä sen enempää, tarkempi kaavoitus ne
määrät sitten selvittää. Bulevardien osuus Helsingin asunnontarpeiden
ratkaisussa ei kuitenkaan ole aivan ratkaiseva - mutta kuitenkin noin kolmasosa
kuvitellusta ”kilpailukykytarpeesta” vai oliko se ”kaupunkimaisesta
elämäntapatarpeesta”.
Näytetään nyt tässä
vielä Helsingin kaupunki-suunnittelun ”suuria vaiheita”. Ensimmäisessä kuvassa
on keltaisella merkitty vuoden 1960 yleiskaavan ”aluevalloitukset”. Silloin
asetettiin väkiluku-tavoitteeksi 600000 asukasta. Toisessa kuvassa on ns. Ilaskivi-suunnitelman
lisäalueet turkoosilla värillä. Siinä ei takuuvarmasti ollut Malmia, mutta ei
siirtolapuutarha-alueitakaan. Niistä Ilaskivi oli tarkkana. Väkilukutavoite oli
pudonnut 500000 asukkaaseen. Kolmas kuva osoittaa nyt tekeillä olevan
yleiskaavan aluetarpeet. Siinä näkyvät bulevardit, Malmi ja Östersundom.
Väkilukutavoite on noussut reilusti päälle kahdeksansadantonnin. Neljäs kuva
esittää ystävämme Särelän ”lisää kantakaupunkia” –ryhmän tykityksen keskeisiin
kaupunginosiin.
Palataan Malmille
Minä ryhdyin haikailemaan Malmia jonkinlaisena
puutarhakaupunkina. Sellaista ei ole ajateltu. Ei myöskään mitään tiivistä ja
matalaa, vaan aivan rehellistä kivikaupunkia, ruutukaavoin höystettynä. Minä
sain Särelältä linkin viraston ehdotukseen ja häpeissäni siitä, että olin
ryhtynyt omin luvin kuvittelemaan Malmin lentokentän ja sen ympäristön
rakentamista hieman niin kuin harmoniassa nykymalmilaiseen tyyliin, mutta se ei
ole tarkoitus. Kaavarunkoehdotuksessa käytetään asuntokortteleissa
keskimääräisenä asukastiheysarvona 18000 asukasta per neliökilometri. Se
tarkoittaa asukastiheytenä samaa kuin Punavuoressa, Ruoholahdessa, Etu-Töölössä
tai Katajanokalla.
Tässä on muutamia
alueita joiden asukastiheys on noin 15000-18000 asukasta neliökilometrillä. Alueilla
on myös työpaikkoja, yleensä sijainnista riippuen 5000-10000 työpaikkaa
neliökilometrillä. Tunnistatteko? Siinä on vasemmalla ylhäällä Etu-Töölö,
oikealla pala Kalliota, vasemmalla alhaalla Punavuori ja oikealla Kruunuhaka.
Minusta nämä ovat hienoja kaupunginosia. Ne ovat nykyisin myös lapsiperheiden
suosiossa. En kuitenkaan rakentaisi näitä kaupunkeja stereotypiana kaikkiin
mahdollisiin paikkoihin, jossa tyhjää maata löytyy. En rakentaisi tällaista
kaupunkia Malmille. Saattaisin rakentaa
tällaista kaupunkia Pasilaan
Malmilta on
olemassa kaavarunko. Se on ollut lautakuntakäsittelyssä vuoden vaihteen
tienoilla. Tämä on kaavarungon havainnekuva.
Kaavaluonnoksen mukaan Malmin lentokentän alueelle
voitaisiin sijoittaa 25000 asukasta. Kaava ei käsitä koko pääradan itäpuolista
Malmin aluetta. Esimerkiksi koko Ala-Malmi, Alppikylä ja pala Tapanilaa ovat
kaavan ulkopuolella. Kun nyt olin omasta päästäni ryhtynyt kaavoittajaksi ilman
pätevöittävää koulutusta päätin näyttää nyt sen virallisen totuuden tilanteesta
jos kenttä häipyy ja sitten omatekoisen version siitä mitä saadaan aikaan jos hybridi
ja kenttä jää yksikiitorataisena.
Ylempi kuva esittää
kaavarungon mukaista uutta rakentamista. Alueet ovat sinisellä värillä. Kaiken
kaikkiaan alueelle on sijoitettu uusia asuntokortteleita 25000 asukkaalle.
Asuntokortteleiden korttelitehokkuus on ek=0,8. Asukkaita tulisi 18000 asukasta
neliökilometrille. Lisäksi on varauduttu työpaikkarakentamiseen runsaalle 3000
työpaikalle.
Alemmassa kuvassa, niinkuin kuvasta näkyy on yksi kiitorata toiminnassa. Sinisellä piirrettyjä asuntokortteleita olisi nyt 11000 asukkaalle. GAP on 13000 asukasta. GAP mihin? No, siihen hypoteesiin että tälle alueelle on rakennettava uusia asuntoja tietylle määrälle eli 24000 asukkaalle.
Alemmassa kuvassa, niinkuin kuvasta näkyy on yksi kiitorata toiminnassa. Sinisellä piirrettyjä asuntokortteleita olisi nyt 11000 asukkaalle. GAP on 13000 asukasta. GAP mihin? No, siihen hypoteesiin että tälle alueelle on rakennettava uusia asuntoja tietylle määrälle eli 24000 asukkaalle.
Tämä on virallinen
totuus kaavarungon .sanomana. Asukkaita koko alueella olisi tulevaisuudessa noin
35000 henkeä silloin kun lentokenttä hävitetään. Jos joku ihme voima - tai
järki, saisi ajattelun muuttumaan ja alueelle tutkittaisiin hybridiratkaisu,
uutta asutusta voitaisiin kaavarungon periaattein saada kentän toimiessa noin
13000 asukkaalle. Nyt siis tuo monesti toistamani GAP olisi 12000 henkeä.
Aiemmin edellisessä laskelmassani taisin puhua 11000 hengestä. No siinä se on.
Vaihtokauppa – jos ei muu
auta!
Kaupunkisuunnittelu ja varsikin rakennuspaikkojen valinta
on kaupankäyntiä. Jos nyt minulta kysyttäisiin jokin uusi vaihtoehto Malmin
lentokentän ja tietysti myös lentotoiminnan säilyttämiseksi niin sanon sen nyt.
Edellisessä blogissani sanoin Tattarisuon teollisuusalueen olevan kuohukermaa.
Mutta nyt kun näköjään on käytävä kauppaa, niin olisin valmis vaihtamaan
kuohukerman samppanjaan. Miten niin? No siten niin, että rakennetaan sitten puolen
neliökilometrin Tattarinharju. Heitetään ihanan rupuinen porukka halleineen
jonnekin muualle moottoritien varteen. Tattarinharjulle mahtuu 10000 asukasta
ja GAP on miltei täynnä - vain 2000 asukasta vajaa. Sen verran voidaan
tiivistää Ala-Malmia ja HEUREKA! Europa Nostra tulee meitä onnittelemaan
viisaudesta ja kulttuurin ymmärryksestä. Teollisuusmiehet Tattarinsuolta ansaitsevat
pienet tukirahat uudempien peltihallien pystyttämiseen. Tiedän muuten hyviä
paikkoja Östersundomissa kaupungin mailla.
No tehdään sitten paremman puutteessa näin. Vaihdetaan
kuohukerma samppanjaan.
Kahville Malmille
Omalta osaltani pidän nyt taukoa Malmin suhteen Aion
mennä huomenna kahville lentoterminaaliin ja katsella ympärilleni. Tapahtui
hauska juttu: ystäväni Roger Wingren Pietarsaaresta kysyi minulta milloin olin
ensimmäistä kertaa Malmilla? Vastasin: ”viime viikolla.” Ei, kun ensimmäistä
kertaa? Juuri niin. Hän taas oli ensimmäistä kertaa Malmilla vuonna 1952,
olympialaisten aikaan. Jopa kahteen kertaa. Niinpä hän yltyi kehumaan
terminaalirakennusta. Nyt siis menen kahville.
Tässähän se nähdään jo asiantuntijan esittämänä, että Malmin tuhoamiselle on vaihtoehtoja. Ja on niitä varmasti muitakin kuin Murolen esitys ja asukaslukuarvioiden suhteen vähemmän tarkka oma vaihtoehtoni, kunhan asioita avoimesti selvitettäisiin.
VastaaPoistahttp://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/214658-kiinteistojalostuksesta-malmin-lentoaseman-pelastaja
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/215076-pisara-jaatyi-%E2%80%93-eikos-jo-haudatakin
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Hetkinen, Pentti Murole. Etkö muista, että kaupunkisuunnittelu on tahtolaji! Alat jo pyydellä anteeksi Malmin puolustamista ja mietit kantasi vaikutusta ystäviesi suhtautumiseen. Miksi? Ovatko Malmin tuhoajat niin äkäistä väkeä, että panevat poikki ystävyydenkin. Vai oikein pyöräilytapahtumassa olet heitä tavannut (lukemattomat arkipyöräilijät välttelevät näitä tapahtumia)? Poliitikoilta pitäisi joka tapauksessa ottaa autoetu pois elleivät sitä liikuntavaikeuksien takia tarvitse, sillä eivät heidän hommansa sen kummempia ole kuin muidenkaan. Malmin kenttää täytyy pitää kehittyvänä lentoasemana. Sanoohan sen järkikin, vai mitä?
VastaaPoistaLeikki leikkinä Jussi, ei nyt eläkeläisenä tarvitse kenenkään suosion perään katsoa. Paitsi muistan kyllä kun Itäkeskuksen kehittelyaikaan jouduin kaupunkisuunnitteluviraston porttikieltoon kuudeksi kuukaudeksi. Olin nimittäin lautakunnan eteishuoneessa ennen kokousta valistanut tunnettua lautakunnan jäsentä mielestäni oikean päätöksen suuntaan. Se oli vastoin viraston esitystä. Suurin osa väliaikaisista porttikielloista tuli kuitenkin yhteistyöstä kaupunginkanslian kanssa. Näitä tehtiin Ilaskivelle ja Tuomiojalle. Ne hommat olivat myrkkyä virastolle.
PoistaOlen kuullut tapauksesta. Tunnettu lautakunnan jäsen todellakin rojahti tajuttomana valistuksesi voimasta oikeaan suuntaan. Se oli kunnon tahtotilasuunnittelua! Ajat muuttuvat. Nyt kaupunkisuunnittelu tehdään lippalakit päässä lattekahvilassa hiirtä hipelöimällä ja katsomalla paikat googlella.
PoistaSetä, varo ettei joku lähitulevissa vappujuhlissa vaihda tupsulakkiasi tonttuhiippaan. Sellaista tonttuilua alkaa turhanpäiväinen spekulointi Malmin kentästä muistuttaa. Paikallisten grynderien maantarve alkaa ylittää jo tutuksi tulleen ”kohtuuden”. Lääke: paikalliselle kaup.suunnitteluvirastolle voimaa nähdä läpi kaupunkipoliitikkojen ystävällisen neuvonnan ja toimia kuten asiansa osaavat ammattilaiset tekevät. Eli sormet pois Malmista, Guggesta ja muista typeryyksistä. Vaihtoehto: takaisin kouluun, ei noita typeryyksiä jaksa pitkään katsella
VastaaPoistaainakaan Mattikoo