Ihminen nuortuu vanhetessaan
Elämä
etenee väistämättomän tasaista tahtiaan. Ihminen ui elämän virrassa. Uimalla
myötävirtaan tai vastavirtaan hän voi hieman kiihdyttää tai hidastaa tahtia
suhteessa virtaan. Liiallinen polskinta
voi kuitenkin koitua kohtalokkaaksi, oli suunta sitten myötäiseen tai
vastaiseen. Tarjolla on myös paikallaan
kellumisen mahdollisuus, antaa virran viedä. Kunhan ei nukahda ja vettä imaise.
Nuoruudessa ihminen katsoo kaleidoskooppiin. Hän ei tiedä tulevaisuudestaan.
Vanhana hän katsoo uneen. Ei voi mitään menneisyydelleen. Paitsi että nyt
meillä on havaintokohteena Liisan sisko Maikki. Hän ei yritäkään miettiä
menneisyyttä, hän tekee jatkuvaa tulevaisuutta, itsensä ja muiden iloksi.
Maikin silkkityö on uskomattoman
vaikuttava. Omakuva kertoo ihmisen muutoksesta. Vanhenemisesta. Mutta ei
välttämättä katseen herpaantumisesta. Vaikka iho vanhenee silmät katsovat
terävästi ja sielukkaasti. Mitään haikeutta tai luopumista ei näy.
Taidenäyttely Parkinson-liiton tiloissa
Suomen
Parkinson-liiton tiedotuspäällikkö Arja Pasila kirjoittaa Maikin taidenäyttelyn
esitteeseen seuraavat sanat: ”Odysseuksen harharetkistä poimimansa lauseet
muotitaiteilija Maikki Ilveskorpi-Reiman siirsi grafiikkatekniikalla muutama
vuosi sitten silkkimaalaukseensa, josta katsoja erottaa palasia
karttapallostamme. Silloin hän ei vielä tiennyt, että kymmenet tuhannet
pakolaiset pyrkisivät Eurooppaan ja että moni heistä hukkuisi venematkallaan
Kreikkaan. Lauseet, jotka Ilveskorpi-Reiman silkkimaalaukseensa kirjoitti, ovat
vahvasti läsnä tässä ajassa pakolaisvirran Eurooppaan kiihtyessä.”
Maikki sairastui
Parkinson-tautiin nelisen vuotta sitten. Hänellä ovat terapeutteina
lastenlapset Laura ja Tuomas. Se ei yksin riitä, vaikka se onkin ihanaa, joskus
tosin vaativaa. Maikilla on palava tahto luovaan tekemiseen. Maikin
erikoistaidot liittyvät tekstiileihin. Hän on Ateneumista valmistunut
muotitaiteilija. Maikki on osallistunut Tjuda Pedagogiin taiteen tekemiseen
tekstiilitöillään. Nyt hän sai hienon tilaisuuden näyttelyn järjestämiseen
Turussa toimivan Suomen Parkinson-liiton tiloissa. Näyttelyssä näyttää olevan
useita punaisella pallolla merkittyjä teoksia. Se on hauskaa, vaikka myyminen
ei olekaan harrastelijataiteilijalle pääasia.
Prinsessoja vessapaperille
Maikki aloitti uransa paperinukeilla. Hänen ystävänsä ja
pienet ihailijansa muistavat nuo nuket. Ura jatkui oikeiden ihmisten
vaatettamisella. Maikki
kertoo lapsuudestaan: ”Vaatesuunnittelijan urani alkoi kun piirtelin prinsessoja
vessapaperille. Meillä oli isoisän työsuhdeasunto, mutta vain vähän
huonekaluja, niinpä yksi huone oli täysin tyhjä leikkihuone, johon oli tuotu
vain kasa pahvilaatikoita. Siihen mielikuvitus lisäksi, niin leikkejä riitti. Isä
oli aikansa kasvattaja, käytti koivuniemen herraa apuna vaikka äiti lempeämpänä
estelikin. Kerran sain piiskaa mielestäni epäoikeudenmukaisesti. Leikimme
naapurin tytön kanssa ihka uudella Amerikan paketissa tulleella nukella ja mietimme
mitä sen sisällä mahtoi olla, kun se oli niin pehmeä. Reipas ystäväni ei
aikaillut vaan leikkasi nuken kangaskropan auki. Sahajauhojahan siellä oli.
Minä sain meidän yhteisrangaistuksen, vitsakin piti nöyryyttävästi hakea itse.”
Maikki on tehnyt
ihanan kirjasen omasta elämästään. Teoksen sokerina ovat Maikin muotikuvat.
Halusinkin laittaa tähän sarjan naisten muodista viimeisiltä vuosikymmeniltä.
Vaikka en olekaan muotiasiantuntija jotain kai muistan minäkin naisista ja
heidän vaatetuksestaan. Lähes kaikki ihailemani naiset vilisevät silmissäni –
juuri noissa vaatteissa ja noina vuosina.
Vyötärö
Otetaan esimerkiksi vielä yksi hauska tekstipala. Maikki
kertoo vyötäröstä. Maikki: ”Viisikymmenluvun tärkein korostettava kohta
vartalossa oli vyötärö. Sen kapeudesta käytiin luokassa kilpailua, johon pojatkin
osallistuivat. He häärivät mittanauhan kanssa yrittäen saada suosittuja tyttöjä
mitattua. Virallisesti kapein vyötärö oli Pohjanvuoren Sirrellä, -58 senttiä. Siihen
aikaan muoti saneltiin selkeästi kaksi kertaa vuodessa Pariisista.
Julkaisupäivät olivat tammikuun ja elokuun kahdeksastoista päivä, odotimme
jännityksellä mitä Pariisi kunakin sesonkina ”määräsi”.
Nyt näyttää siltä kuin 50-luvun muoti olisi ollut
jotenkin samanlaista koko vuosikymmenen. Mutta ei, siinä tapahtui
hienovaraisia, vartalon profiilia muuttavia muutoksia joka sesongissa. Myös
suositelluissa materiaaleissa ja väriskaalassa oli aina eroa. Jonakin vuonna tehtiin
vyötärön korostus kapealla vyöllä, toisena taas hyvin leveällä. Vyötärön
kapeutta korosti myös parin sesongin ajan kimono tai lepakkohiha, jonka jälkeen
hihanistutusta laskettiin olkapäiltä ja lisättiin volyymiä rypytyksillä.
Siluetti oli hyvin ampiaismainen, kun hameissa usein oli
vielä laskoksia tai poimutusta. Koko vuosikymmenen ajan huomio oli myös tarkasti
määritellyssä hameen pituudessa. Ei ollut väliä millaiset sääret itse kullakin
oli, jos Pariisi määräsi mitan 52 sentiksi maasta, siihen se mittakepin kanssa
mitattiin. Siluettia muokattiin tietysti myös alusasuilla. Rintaliivit olivat
sokeritoppamalliset terävät ja tiukat, sukkanauhaliivit vyötäröltä melko
ylösnousevat ja lisäksi käytettiin aina alushametta. Upea vapautuksen tunne
tuli, kun kuminauhaliivit tulivat markkinoille.”
Yhdeksänkymmentäluku
tuntuu jo melkein nykyajalta. Minulle koko vuosikymmen naisineen ja vaatteineen
oli kuitenkin lähes tuntematon, sillä asuin ulkomailla ja pääosin arabimaissa. Siellä
monin paikoin naiset pukeutuvat telttaan. ”Moving tents” - niin kuin arabiystäväni
sanoi. Suomalaiset naiset elivät vain kaukaisissa unelmissani. Onpa hyvä että
Maikki on tämän kadotetun ajan dokumentoinut. Kuvista viimeinen on vuodelta
2005. Maikki sanoo sen olevan mökkiasu. Hyvä niinkin. Minusta nykyiset työasut
muistuttavat tuon ajan mökkiasuja!? Se taitaa olla evoluutiota.
Katson näitä Maikin
kuvia toteuttamistaan iltapuku-taideteoksista Tjudan ”Guggenheimissa” Kemiössä. Kuvat roikkuvat puolihuolimattomasti
eteisen seinällä kesän Konstrundanin näyttelyn jäänteinä. Kukaan ei tunnu niistä välittävän – paitsi
minä. Ne ovat ihania. Johtuneeko siitä että nuo naiset kuvissa ovat niin viehkeitä?
Vai ovatko ne nuo puvut? Vastaus: yhdistelmä.
Näyttely
Näyttelynsä esitteessä Maikki sanookin seuraavasti:
”Elämä pysähtyi hetkeksi. Nyt kaikki on taas hyvin. En murehdi sairauttani. Sen
sijaan keskityn taiteen tekemiseen ja vietän mahdollisimman paljon aikaani
pienten lastenlasteni kanssa. Puuhailu
lasten kanssa on maailman parasta fysioterapiaa ja taideharrastusta voisi
kutsua psykoterapiaksi.” Nyt katselemme psykoterapian oheistuotteita.
Kuvassa on neljä
Maikin ihmeellistä silkille maalaamaa työtä, täydennettynä kirjonnalla. Joskus
vaikuttaa siltä että ne esittävät jotain, seuraavassa hetkessä ne ovat täysin
abstrakteja. Ne tuntuvat kertovan
murroksesta, mannerlaattojen liikkeestä, eroamisesta, yhteen-sulautumisesta. Rakkaudesta?
Ei oikeastaan!
Nämä kaksi kuvaa
ovat selvästikin esittäviä. Ylempi kuva äidistä ja lapsesta (oma tytär ja
tyttären poika) on lumoava. Kuvan omistuksesta tuli näyttelyn avajaisissa
kiistaa. Aktiivisia ostajia oli useita. Alemmassa kuvassa nuori parikymppinen Maikki
uneksii tulevaisuudesta. Teoksissa on valtavaa herkkyyttä. Ällistyttävä
tekotapa!
Odysseus
Maikki sanoi: ”Neliosaista työtä tehdessäni en olisi
voinut kuvitella, että Odysseuksen retkistä suodattamani ajatukset tulisivat todeksi
tässä ajassa.” Maikki jatkoi filosofiaansa: ”Etsin työhöni tasapainoa ja
rytmiä. Valmis teos muotoutui vähitellen mietiskelyni pohjalta. Murehtija olen
ollut aina. Tällä hetkellä mietityttää Odysseuksen tarinasta nouseva ihmisyyden
matka, joka pakottaa pohtimaan pakolaiskysymystä. Mihin pakolaiset menevät,
mitä ihmisille tapahtuu ja mitä tapahtuu luonnollemme?”
Kaksi Zeuksen omaa
kotkaa alkoivat kiertää ympyrää
piiskasivat ilmaa vahvoilla siivillään
ja katsoivat alas
korkeudesta
tuhoa ennustaen
Ainoakaan ihmisten
tekemä laiva ei ole siitä kohdasta päässyt
vaan laivojen
lankkuja ja miesten ruumiita ajelehtii kasoittain
veden aalloissa ja
tuulen pyörteissä.
Nyt varisivat
harjakset
jotka valtiatar
Kirken tuhoisa myrkky oli kasvattanut
sioista tuli taas
ihmisiä
Oi ystävät emme
tiedä
missä päin on ilta
ja missä päin aamu
on
Jotakin meidän on
keksittävä
keksittävä ja
löydettävä jokin
keino
Tekijät esiin
Tämän blogin Odysseuksen maisemien kuvatekstit ovat Pentti
Saarikosken suomentamasta Homeroksen Odysseiasta. Valokuvat Odysseuksen
maisemien silkkiteoksista on ottanut Tuisku Torkkeli. Hän on valokuvaaja
Arkipelag Workshopin taiteilijayhteisössä. Hän on kuvannut myös suurimman osan
pienistä silkkiteoksista. Maikin kuva taideteoksen ääressä on Arja Pasilan
kuvaama. Maikin piirtämien muotikuvien valokuvat ovat minun puhelinkuvaustani.
No, päätekijä on tietenkin Maikki itse – KIITOS HÄNELLE!
Kiitos tästä Pentti Murole ja Maikki Ilveskorpi-Reiman, Kuinkahan moni suomalainen insinööri tai arkkitehti tietää kuka on Madeleine Vionnet ja mikä on viistoleikkaus. He eivät erota plaseerausta pliseerauksesta. Tässä nyt ei kannata arvioida tiedon tasoa, koska tietoa ei kertakaikkiaan ole. Muodin perusasioiden tuntemuksen pitäisi kuulua arkkitehtien ja insinöörien peruskolulutukseen. Turha toivo, tiedän sen. Ottaisivat edes selvää siitä mikä on Issey Miyaken haitarin lailla kokoon puristuva mekko niin ehkä suunnittelisivat elävämpiä taloja ja kauniimpia katuja.
VastaaPoistaLämpimin terveisin
J. Rautsi
tekstiilitaiteilijan poika
Jussi
PoistaViisastuin kiinnostavasti kun sain sinulta nuo henkilövihjeet ja menin sitten nettiin tutkimusmatkalle. Haastattelin vielä Maikkia, häneltä sain muotitaiteilijan täydentävät kommentit näistä muotimaailman tunnetuista hahmoista.