Hesarissa 18.3.2017 kerrotaan
Espoon keskuksesta. Juttu on Satu Pajuriutan laatima. Aluksi kerrotaan Espoon
keskiaikaisen kivikirkon läheisyydessä sijaitsevasta savusaunasta. Väitetään
sen olevan jopa Suomen vanhin paikallaan pysynyt ja palamattomana säilynyt
savusauna. Tuota en kyllä usko. Rakennusvuodeksi on saunan päätyyn kirjattu
vuosi 1839. Saunaseuran johtoon kuuluu Espoon silmäätekeviä. Tiedoksi kerrotaan,
ettei uusia jäseniä enään mahdu mukaan.. Saunajutusta päästään sitten
kiinnostavaan tarinaan peltomaiseman muuttumisesta kaupunkikeskukseksi.
Otsikko herätti kiinnostuksen. Tunsin nuo puolalaiset nuoret
arkkitehdit. Joskus heidän kanssaan juhlittiin. Erityisesti kuitenkin
ihmeteltiin heidän kohtaloaan hyljeksittyinä ja vailla arvonantoa. Ehkä saatettiin
olla jopa hieman vahingoniloisinakin. Puolalaisten kilpailuvoitto oli kaiken
alku ja siihen se loppuikin. Miksi puolalaisten ehdotus palkittiin – jos
ehdotusta ei sitten haluttu kehittää? Siitäpä tämä pikku tarina.
Espoon kansainvälinen keskustakilpailu
Kesällä 1967 Espoon kauppala järjesti kansainvälisen
suunnittelukilpailun Muuralan keskuksesta. Kilpailun ilmeisenä tarkoituksena
oli saada status ja identiteetti Espoon keskukseksi päätetylle alueelle.
Kilpailun palkintolautakunta oli kansainvälinen. Puheenjohtajana toimi
tekniikan lisensiaatti Björn Immonen, Espoon kaupunginvaltuuston jäsen,
jäseninä olivat professori Stig Nordqvist Lundin yliopistosta,
professori Giovanni Astengo Torinosta, arkkitehti Georges Candilis Pariisista ja professori Aarno Ruusuvuori Helsingistä.
Palkintolautakunnan asettamat tavoitteet olivat melkoisen mielenkiintoisia.
Sitä arvelee kuka ne oli mahtanut paperille taiteilla? Jos nyt vertaa
nykypäivän ohjelmiin ei tuollaista ohjeistusta juuri tapaa. Nykyisin
korostetaan rakentamistaloutta, tiiveyttä ja joukkoliikenneyhteyksiä. Silloin
puhuttiin harmoniasta suhteessa inhimillisiin tarpeisiin, keinotekoisen
monumentalismin hylkäämisestä ja konemaisen ratkaisun turmiollisuudesta.
Kilpailutuomariston mahtimiehet Georges Candilis ja Aarno Ruusuvuori
Palkintojenjakopöytäkirjassa
pidetään tärkeimpänä sellaista tilan organisaatiota, joka antaa kaupungille
itsenäisen, omaperäisen rakenteen, eikä ole pelkkää arkkitehtonisten volyymien
ja tilojen sommittelua. Palkintolautakunta
puhuu järjestelmästä, jossa elementit luovat uusia elementtejä, kehittyvät ja
järjestäytyvät loogisen ja yhtenäisen sisäisen lain mukaan. Vastakohtana se
pitää muodollisen komposition varaan rakentuvia asemakaavaratkaisuja, jotka
johtavat staattisiin muotoihin, jopa niin jäykkiin, että mikä hyvänsä muutos
rakenteessa riittää pilaamaan koko sommitelman.
Palkintolautakunta ilmoittaa,
ettei se voi hyväksyä ehdotusta, joka perustuu pelkästään loppuun saakka hiottuihin,
vanhanaikaisiin tai moderneiksi akateemisiksi ratkaisuiksi jäykistyneisiin
teemoihin. Palkintolautakunta hylkää myös abstraktit kompositiot ja
siten se katsoo myös hylkäävänsä keinotekoisen monumentaalisuuden. ”Seurauksena
on, ettei arkkitehtonisia yksityiskohtia saisi pitää ratkaisun arvon mittana -
yhtä vähän kuin liikenneverkon rakennetta, vaan päinvastoin niiden tulisi
luontevasti johtua ratkaisussa ehdotetusta yleisestä struktuurista.”
Palkintolautakunta täsmentää
vielä, että tilankäyttö olisi jäsenneltävä tavalla, joka on harmonisessa
suhteessa inhimillisiin tarpeisiin ja yksilöön. ”Konemainen ehdotus, olipa se toiminnallisesti ja liikenteellisesti
miten virheetön tahansa, ei edusta Espoolle edullista ratkaisua.” Liikennejärjestelmä
ei saisi palkintolautakunnan mielestä olla hallitseva, vaan sen tulisi johtua
”ratkaisun yleisestä rakenteesta”. Palkintolautakunta
toivoo, ettei liikennejärjestelmää tarkasteltaisi pelkästään teknisenä pulmana,
vaan ennen kaikkea ”inhimillisyyttä palvelevana tekijänä”.
Palkintolautakunta pitää liikennejärjestelmää asiallisena jos järjestelmää
voidaan soveltaa muuttuvien vaatimusten ja uusien teknisten ratkaisujen
edellyttämällä tavalla. Järjestelmä erottaa eri liikennemuodot toisistaan ja
kytkee järjestelmät toisiinsa tarkoituksenmukaisella, selvällä ja
taloudellisella tavalla.
Melkoisen mahtavaa filosofointia.
Oikeastaan kivaa. Miksi nykyään ei enää helistellä kielen kanteleita näin kiihottavalla
tavalla?
Ulkomailta
tuli roppakaupalla ehdotuksia
Hyväksyttyjä kilpailuehdotuksia
oli 164 kappaletta. Kolmessa kokouksessaan palkintolautakunta luokitteli
ehdotukset ja valitsi palkittavat. Kilpailussa jaettiin 1, 2 ja 3 palkinto.
Neljättä palkintoa ei jaettu. Sen sijaan jaettiin kaksi viidettä
palkintoa. Ensimmäisen palkinnon saivat
puolalaiset arkkitehdit Jan Chmielewski, Janusz Kazubinski ja Krzysztof Kuras. Toinen palkinto meni Pennsylvaniaan.
Tekijöinä olivat arkkitehdit Anthony Platt ja James Pappas. Kolmas palkinto oli
lontoolaisten heiniä, tekijöinä Donald Genasc ja Richard Mather. Toinen viidennestä
palkinnosta annettiin japanilaiselle ”urban designerille” Kenichi Ohmuralle. Toinen taas osui ainoille
palkituille suomalaisille. Sen saivat Timo
ja Tuomo Suomalainen. Avustajina olivat mm. Pirkko ja Pekka Piirta.
Palaankin nyt miettimään tuota
palkintolautakunnan pöytäkirjan tekstiä. Kenen kynästä se on lähtenyt? Onko
Ruusuvuori kirjoittanut tuollaista? Onko se voinut syntyä Candiliksen ja hänen
ulkomaisten kollegojensa aivotyön tuloksena? Aatteet vaikuttavat
"candilismilta". Teksti on kyllä hämäräperäistä: ”Seurauksena on,
ettei arkkitehtonisia yksityiskohtia saisi pitää ratkaisun arvon mittana, yhtä
vähän kuin liikenneverkon rakennetta, vaan päinvastoin niiden tulisi
luontevasti johtua ratkaisussa ehdotetusta yleisestä struktuurista.” Onko tuo
”yleinen struktuuri” jotain Candiliksen loputtoman laajennettavuuden
struktuuria?
Georges Candilis Suomessa ja Espoossa
Kilpailun tuomaristossa oli
epäilemättä mielenkiintoinen henkilö: Georges Candilis. Hän oli voittanut Berliinin Freie
Universitätin arkkitehtikilpailun vuonna 1963 – siis kolmisen vuotta ennen
näitä Espoon kilpailun hetkiä. Georges Candilis oli parhaassa iässään, hän oli
50-vuotias. Hänen sanansa painoi. Hän oli legenda - Corbusierin
yhteistyökumppanuuden lisäksi CIAM:in ja Team X:n aktiivi. Hän käytti
arvovaltaansa Suomen periferiassa ja siis jopa Espoon periferiassa. Huhu kertoo
hänen suoraviivaisesti poimineen puolalaisten ehdotuksen Espoon kilpailun
voittajaksi
Pikaisen reissunsa jälkeen hän
piti esitelmän Pariisissa. Hän mainitsee suomalaisen arkkitehtuurin
merkittävinä edustajina Alvar Aallon ja Eliel Saarisen. Lisäksi hän mainitsee
Bengt Lundstenin (Jyväskylän Kortepohja), Osmo Siparin (suomalais-venäläinen
koulu) ja Erkki Juutilaisen (Lappeenrannan keskusta). Osmo Sipari oli muuten
kilpailutuomaristossa Ruusuvuoren varamiehenä. Espoon kilpailuun liittyen Candilis
moitti suomalaisia arkkitehteja ”parkkipaikkainsinööreiksi”. Parkkipaikat kiinnostavat
– arkkitehtuuri ei. Aika outoa. Tarkoittiko hän kilpailuehdotuksia? Ei kai hän
voinut Ruusua tarkoittaa? Eihän Ruusu mikään parkkipaikkainsinööri ollut.
Georges Candilis kuoli vuonna 1985. Tähän vuoteen mennessä myös
ajatus hänen loppumattoman
laajennettavuuden arkkitehtuuristaan oli kuollut. Irralliset fragmentit
ryhtyivät korvaamaan laajenevan verkoston.
Arkkitehti Veikko Vasko on Candiliksen mielipiteiden kuulija ja todistaja. Vuonna
1967, valmistuttuaan arkkitehdiksi, hän hyppäsi nuorikkonsa kera rättisitikkaan
ja matkaili Pariisin. Osoitteena oli Georges Candiliksen kotitoimisto. Georges Candilis, Bakussa syntynyt
kreikkalainen, oli toimiston markkinointimies ja keulakuva; Shadrach Woods, syntyään New Yorkin Yonkersista, oli
toimiston filosofi ja runoilija, Alexis Josic, insinööri, syntyään Belgradista, oli
käytännön toteutussuunnitelmien tekijä. Nämä miehet saivat aikaan Candilis-Josic-Woods
-tartunnan Suomessa. Jouduin tartunnan saaneiden piiriin. Olikohan niin, että
se oli juuri Veikko Vasko, joka laajemmin vaikutti tartunnan leviämiseen.
Veikko työskenteli matkan jälkeen Krisse Gullichsenin, Olli Lehtovuoren ja Bengt Lundstenin toimistoissa. Nämä toimistot
olivat tuohon aikaan valttia ja samalla hyviä (pahoja?) tartunnan levittäjiä.
Freie Universität Berlin oli ollut meidän opinkappaleemme.
Millainen siitä tuli? Tässä kuva toteutetusta osasta ”Rostlaube” sekä kuva
kilpauluehdotuksesta. Näinkö mekin sen ajattelimme?
Janne ei pidä ”struktuurista”
Ystäväni Janne Söderlund soittaa
minulle eräänä päivänä, viime viikolla. Hän kyselee Hurtigrutenista. Hän tietää
minun matkustelleen Hurtigrutenin pikkulaivoilla parisen kertaa. Mutta sitten
hän ryhtyy puhumaan Tapiolan keskustasta. Olin moittinut häntä tai oikeastaan
hänen seuraajiaan Tapiolan nykyisen keskustan mittakaavasta. Hän puolestaan oli
kritisoinut vanhaa Candilis-Josic-Woods –henkistä Tapiola-suunnitelmaa vuodelta
1968. Janne puhuu pojista ja heidän suunnitelmastaan. Luulen hänen puhuvan
”omista pojistaan ja tytöistään”, SARCin tytöistä ja pojista. Mutta ei, hän
puhuu tuosta meidän vanhasta Juutilainen-Kairamo-Mikkola-Pallasmaa
–suunnitelmastamme. Hän sanoo vihanneensa tuota jatkuvaa struktuuria. Hän sanoo
että olisi ollut parempi levittää siihen jotain Eliel Saarisen Munkkiniemeä. No
hienoa, Pro Helsingfors –suunnitelman satavuotisjuhlavuonna tuo tuntuu oivalliselta
kunnianosoitukselta. Mutta tosia-asia on, että silloin puoli vuosisataa sitten
levitettiin tuota ”jatkuvaa struktuuria”.
No, vaikka Espoon keskustasta onkin puhe, niin pannaan tuohon pala
sitä vuonna 1968 ehdotettua loppumattoman laajennettavuuden struktuuria jota
tarjoilimme Espoon varsinaiseen keskukseen, Tapiolaan. Tästä Janne kertoo ei pitäneensä.
Minä taas olin aivan hullaantunut. Ja
olen vieläkin – vähän. Mutta Heikki von Hertzen antoi arkkitehdeille piiskaa.
Minä selvisin liikenteen kanssa hetken aikaa.
Voittajat valittiin, mutta työ
jumiutui
Espoon kilpailun voittajien työ
ei sujunut hyvin. Heitä vieroksuttiin ja heidän voittanutta suunnitelmaansa
pidettiin kelvottomana. Heille oli annettu toimitila Espoon keskuksessa, mutta
heillä ei ollut kollegiaalista tukea. Kilpailu oli saavuttanut
kaupunkisuunnittelukilpailuille niin tyypillisen jälkitilan: mikään ei ole
mitään, asiat valuvat hiekkaan – ne täydellisesti unohtuvat. Onko tällaisista
kilpailuista muuta hyötyä kuin niistä kirpoavat tarinat? No, siitähän tässäkin
on kysymys – tarinasta.
Pertti Maisalan vuonna 2008 valmiiksi saattama ansiokas teos
kertoo asiallisesti ja perinpohjaisesti Espoon keskuksen kaavoituksesta ja tässä
mainitun kilpailun vaiheista: Espoo - oma lukunsa : kaupunkisuunnittelun,
kaupunkirakentamisen ja kaavoitushallinnon kehitys vuoteen 2000.
Pertti kirjoittaa mm. näin: ”Modernistinen uho oli kilpailussa korkealla. Mittakaavaltaan täysin yliampuvia mutta siihen aikaan muodikkaita jättimäisiä rakennus-struktuureja oli noin puolessa ehdotuksista. ja kymmenhehtaariset betonikannet olivat yleisiä.. Puolalaisten voittaneen ehdotuksen valinnan perusteista hän mainitsee: ”Ehdotuksen hyvä sopeutuminen maisemaan, selkeä liikenteen erottelu, inhimillinen mittakaava ja aktiiviset jalankulkukadut.” Hän sanoo vielä ehdotuksesta todetun: ”....idea on vankka, yhtenäinen ja selvä… ja (keskuksella) on hahmo, joka muistuttaa suomalaisen maiseman perusluonnetta…” Kuvassa on kilpailun voittajien idea varsinaisesta keskustasta..
Pertti kirjoittaa mm. näin: ”Modernistinen uho oli kilpailussa korkealla. Mittakaavaltaan täysin yliampuvia mutta siihen aikaan muodikkaita jättimäisiä rakennus-struktuureja oli noin puolessa ehdotuksista. ja kymmenhehtaariset betonikannet olivat yleisiä.. Puolalaisten voittaneen ehdotuksen valinnan perusteista hän mainitsee: ”Ehdotuksen hyvä sopeutuminen maisemaan, selkeä liikenteen erottelu, inhimillinen mittakaava ja aktiiviset jalankulkukadut.” Hän sanoo vielä ehdotuksesta todetun: ”....idea on vankka, yhtenäinen ja selvä… ja (keskuksella) on hahmo, joka muistuttaa suomalaisen maiseman perusluonnetta…” Kuvassa on kilpailun voittajien idea varsinaisesta keskustasta..
Jan, Janusz ja Krzysztof
olivat heitteillä. Heidät oli jätetty yksin. Kukaan ei voi tehdä töitä tilaajan
hylkäämänä. Eihän ehdotus ollut huono, mutta se ei myöskään ollut suunnitelma -
se oli vain stereotypia. Suvelasta tuli
ainoa lähestulkoon puolalaisten idean mukainen toteutettu kaupunginosa Espoon
keskukseen.
Varma första kuoli jo syntyessään
Meritullinkadulla, ”rantabyroon” vihreiden seinälevyjen
välissä hehkui voitontahto. Nyt on edessä kilpailu, joka voidaan voittaa ja on
voitettava. Tilaisuus varmistetaan vahvistamalla perusjoukkoa arkkitehtuurin
nousseilla nimillä. Mukaan kutsutaan Krisse Gullichsen ja Jan Söderlund.
Unelmatiimi kokoontuu. Paikalla ovat edellisten lisäksi perusjoukko eli Kirmo
Mikkola, Erkki Kairamo, Erkki Juutilainen ja Jussi Pallasmaa. Liikenne oli
minun heiniäni. Kartat levitetään. Skissipaperit levitetään. Huopakynät
kaivetaan esille. Alkaa keskustelu. Ensin rauhallisesti ohjelmaa silmäillen.
Kukaan ei rohkene piirtää ensimmäistä viivaa. Sitten saa suunnittelijainnostus
vallan. Keskustelu kiihtyy. Keskustellaan kaupungin rakenteesta ja muodosta.
Keskustellaan tiiveydestä ja konseptista. Ensimmäiset keskustoja osoittavat
suorakulmaiset täplät syntyvät kartalle. Kirkkojärvi halutaan takaisin.
Arkkitehdit etsivät muotoa. Muodon tulisi olla rakenteellinen. Eletäänhän
uudistuvan kaupunkirakenteen aikaa. Christopher Alexanderin "Kaupunki ei
ole puu" harhailee mielessä. Siellä harhailevat myös kilpailutuomari
Georges Candiliksen Corbusieriltä saamat opit, sekä Team X:n
"ihmisdominoiva kaupunkisuunnittelu". Eikä vähiten
Candilis-Josic-Woods:in Frei Universität Berliini, jonka työmaa oli saatu juuri
käyntiin, 3 vuotta aiemmin pidetyn kilpailuvoiton pohjalta. Siinä kilpailussa
Candiliksen ryhmä korvasi "skycraperit groundscrapereilla". Maaston
vaihtelevuus ja alueen laajuus eivät anna selkeätä muodon lähtökohtaa.
Kysymyksessä ei ole rakennus. Dream Team hermostuu. Ryhdytään räiskyvään
debattiin. Se muistuttaa riitelyä. Se on "jyvitystä". Tulevat
maestrot eivät löydä yhteistä. Temmataan kuitenkin huopakynillä sinisiä
tieviivoja, keltaisia asuntoläiskiä, punaisia keskustoja. Syntyy ajatus:
"Tiikerikaupunki". Kaikki kuitenkin lässähtää. Päätetään luopua.
Dream Team sammuu.
Puolalaisen
voittajaryhmän kaupunki oli orgaaninen ja puumainen. "Dream Team"
uneksi lineaarisesta "tiikerikaupungista"- tai minä ainakin.
Kiva kun muistat Espoon kilpailun ja Tapiolan keskustaehdotuksen. Haluan vain arvostella strukturalismia yleensä, ei siis poikien ehdotusta, joka oli mukavasti sommiteltu.Tästä olen puhunut myös Ark- lehden haastattelusta pari numeroa sitten. Mutta meillä oli helvetin hauskaa.Espoon kaavoitusorganisaatio oli kyllä liian avuton viemään suunnittelua eteenpäin, olisi lähtökohta ollut vaikka kuinka hyvä.
VastaaPoistaJanne Söderlund
Kiitos Pena taas hauskasta kerronnasta. Kiistän kuitenkin kaiken syyllisyyteni Candilisin suunnittelufilosofian levittämiseen. Kyllä hänen maineensa Suomessa ja muualla perustui ihan hänen omiin ansioihinsa...
VastaaPoista