Maunulan asukasilta sitten oli ja meni. En ollut paikalla
kuten jo uhkasinkin. Sanoin, ettei pakilalaisen sovi mennä maunulalaisten ja
pirkkolalaisten reviirille. Katselin kuitenkin tilaisuuden videolta.
Positiivisena yllätyksenä havaitsin ettei upouuteen Maunulataloon oltu voitu
pystyttää kaupungin viranomaisten yleisesti käyttämää presidiumia. Siellä he
istuivat kaikki lähes samalla tasolla kuin kansalaisetkin. No oli sentään pieni
ero, sillä byrokraatit olivat saaneet allensa korkeat baarijakkarat.
Näin sympaattisen
tasavertaisesti istuivat virkanaiset ja –miehet ylipormestari Jussi Pajusen
toistaessa tavanomaisen: ”Te kysytte, me vastaamme.”
Tilaisuus sujui Jussi Pajusen puheenjohdolla joviaalisti.
Vanhoista vuorovaikuttamisen harjoitteluajoista muistamiani kiihkeitä
avuttomuuden synnyttämiä vihanpurkauksia ei esiintynyt. Virkamiehet puhuivat
hyvinkin selväkielisesti. Ainoa ongelma oli, että he eivät yleensä vastanneet
kysymyksiin. Kun asukkaat kysyivät jotain omaan alueeseen liittyvää
konkreettista, virkamiehet selvittivät pitkään ja monisanaisesti tavoitteita
koko kaupungin kannalta. He myös
vetosivat siihen, että ne ovat ne valtuutetut, jotka ovat kaiken ajatelleet ja
sitten päättäneet. Tilaisuuden lopuksi ylipormestari kehoitti meitä
äänestämään, samaa ehdotti joku puhujista. Sillä tavalla asiat muuttuvat tai
säilyvät – kuinka vain halutaan.
Äänestän kyllä. Mietin vain sitä, mitä mietti yleisön takarivissä Yrjö
Hakanen. Hän oli vaiti. Hän ei valistanut minua eikä muita äänestämisen
vaikutuksista kaupunkisuunnttelun tuotekuvastoon. Vaikka kyllä tietää!
Tiesin etukäteen että ystäväni ja kunnioitettu
suunnittelupersoona professori Osmo Lappo tulee ottamaan kantaa ja kysymään
Pirkkolan Elannon paikalle suunnitellusta osittain 5-kerroksisesta torahampaasta.
Professori Osmo
Lappo (89 v.) halusi kysyä onko missään ennen tehty sellaista temppua, että
alueen ainoa kokoojakatu on kylmästi pantu poikki? Ja sitten vielä suunniteltu
talo siihen poikittain. Tämä kun oli tehty Pirkkolassa, hänen kotikylässään.
Tiesin myös, että hänen mielestään Pirjontien katkaiseminen on kummallista ja vastoin yleisesti tunnettuja kaupunkisuunnitteluperiaatteita.
Tietysti kuvittelin Raide-Jokerin nousevan puheenaiheeksi. Tai ei niinkään
raitiotien sinänsä, vaan sen varrelle suunnitellun täydennysrakentamisen. Raitiotie
sinänsä on meille lahja. Kukapa sitä moittisi. Mutta rakentaminen. Erityisesti rakentamista on
ohjattu Pirkkolantien ja Maunulantien varteen nykyisen huoltoaseman paikalle.
Keskustelussa puhenvuoron käyttäjä Lampuotilantieltä paheksui kaavan
esittelyssä käytettyä mainintaa ”töölöläiskorttelista”. En yhtään ihmettele.
sillä viisikerroksinen ”töölöläiskortteli” on tulossa parinkymmenen metrin
päähän lähimmistä Lampuotilantien omakotitaloista. Lampuotilantien mies puhui
jostain aiemmista visioista puurakentamisen osalta. He olivat myös tehneet
kaupungille vastaehdotuksen. Tämän ehdotuksen toivon vielä saavani käyttöön
ennen kuin panen pisteen tälle blogille. En saanut, mutta lisään myöhemmin jos
jostain saan.
Reetta vastausvuorossa
Minun rakas ystäväni ja entinen työtoverini, Helsingin ensimmäinen
naispuolinen liikennesuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen, hän oli aikanaan
tehnyt diplomityönsä liikennevaloista Kari Sanen johdolla. Kuinka ollakaan
Reetta nyt sanoi, ettei hän halua liikennevaloja Pirjontien ja Pirkkolantien
risteykseen. Hylkäsi oman oppinsa. Hänen mukaansa liikennevalot tarvitaan jos
yhteys Pirjontielle säilytetään.
PS. Reetta. Tutkin asiaa tarkemmin, olin ehkä kuunnellut väärin! Kyllähän teillä suunnitelmassa näyttää olevan valot.
Outoa muuten, ettei hän ollut katkaisemassa Maunulantietä. Sehän ylittää radan. Nyt katkaistiin Pirjontie, joka ei koskekaan rataan. Nyt arvoasetelmassa asukasluvultaan samansuuruisen uuden alueen tulevien asukkaiden tarpeet ajavat yli vanhan alueen jo olevien asukkaiden tarpeet. Olavi Veltheim, asemakaavapäällikkö sanoo kaupungin kasvavan. Siksi on rakennettava. Tilastotko meitä ohjaavat? Emmekö voi itse päättää missä on sopiva paikka kasvaa?
PS. Reetta. Tutkin asiaa tarkemmin, olin ehkä kuunnellut väärin! Kyllähän teillä suunnitelmassa näyttää olevan valot.
Outoa muuten, ettei hän ollut katkaisemassa Maunulantietä. Sehän ylittää radan. Nyt katkaistiin Pirjontie, joka ei koskekaan rataan. Nyt arvoasetelmassa asukasluvultaan samansuuruisen uuden alueen tulevien asukkaiden tarpeet ajavat yli vanhan alueen jo olevien asukkaiden tarpeet. Olavi Veltheim, asemakaavapäällikkö sanoo kaupungin kasvavan. Siksi on rakennettava. Tilastotko meitä ohjaavat? Emmekö voi itse päättää missä on sopiva paikka kasvaa?
Kyllähän Pirkkolalla
on kieltämättä aika outo liikenteensyöttöperiaate. Aluetta syötetään
seitsemästä pisteestä pääkokoojakaduilta. Nyt jos Pirjontie katkaistaan ainoa
oikeaoppisesti pääkatuihin liitetty yhteys poistuu. Uudessa tilanteessa
liikenne joutuu suodattumaan alueelle kapeiden omakotikatujen kautta. No
sanotaan suoraan: ei tämä nyt katastrofi ole, mutta ei se nyt mikään
suunnittelutieteen kukkanenkaan ole.
Reetta sanoo: ”Pirjontien katkaisu on Raide-Jokerin
toiminnan kannalta tarpeellista.” Tämä ei ole aivan totta. Raide-Jokeri kulkee
itsenäisesti liittymättä Pirjontiehen, jopa ilman pysäkkiä tässä tärkeässä
uudisrakentamiskohteessa. Kysymys on liittymästä ja risteysjärjestelystä.
Raide-Jokerin suunnittelijoiden tekemä liittymäjärjestely näyttää melkoiselta
hässäkältä. Siinä on jopa erityinen tasku esitetyn uuden kerrostalon
huoltoliikennettä varten. Taloon on ilmeisesti toivottu kivijalkaliikkeitä.
Niiden jakeluliikennettä ei sentään uskallettu ehdottaa Pirkkolan pikkuisille
omakotikaduille. Ryhdyinpä siis hieman ihmettelemään tuota liittymää ja
tarkistamaan Reetan sanojen todenperäisyyttä. Hieman tyhmänrohkeata kyllä,
sillä Reetta sanoi sanottavansa vakaumuksen rintaäänellä ja hänellä on takanaan
viisas virasto. ”Liikennevirasto”, niin kuin puheenvuoron käyttäjät tuntuivat Reetan
putiikkia nimittävän.
Heureka! Ryhdyin
hieman mittailemaan tuota jo minulle lapsuudesta tuttua laajaa liittymäaluetta ja totesin
kiertoliittymän olevan siinä kanavoitua parempi ratkaisu. Tilaa on sopivasti ja
yhteys Pirjontielle voidaan säilyttää. Ratkaisu on selkeä. Yhtäkkiä ajatellen -
huomattavasti liikennekollegojen ehdottamaa ja Reetan puolustamaa selkeämpi. Talot
kuvassa ovat kaavaehdotuksen mukaisia. (No siis suurin piirtein, minun Power Point
taidoillani sinne päin!) Vanhan Elannon paikalla olevasta rakennuksesta olen
kuitenkin napannut pois korkeimman eli viisikerroksisen osan. Kadun
vastapuolella, huoltoaseman paikalla talot on kaavaluonnoksessa ajateltu viisikerroksisiksi.
Kyllä
viisikerroksinen palikka Elannon paikalle suunnitellusta rakennuksesta tulisi
nappasta pois – vaikka kyllä se siihen mahtuisikin - jos se on jollekin
arvokysymys. Niille jotka haluavat Pirkkolaan ”porttia”. Porttia halusi mm. Ode
Soininvaara. Minä en halua, mutta kukaan ei kysy minulta. Aina kun tällaista
kuvaa katson ihmettelen eikö siinä todellakaan ole raitsikkapysäkkiä - juuri
tuon ”töölöläiskorttelin” kohdalla. Jos ei ole, niin ehdotan ”töölöläisyydestä”
luopumista ja paikalle mittakaavaan sopivaa puurakentamista vanhan Puu-Maunulan
muistoksi ja malliin.
Mitä nyt siis haluan?
Niin, siis mitä nyt haluaisin sanoa? Haluaisin sanoa,
että Pirkkolan kaavaa tulisi hieman rukata. Minulle ei riitä se, että Pirkkolan
vanhan Elannon paikalle rakennetaan Osmo Lapon mainitsema Leena Tuomisen ja
kumppaneiden ”Pirjon krouvin” klooni. Minä haluan vanhan rakennuksen
säilytettäväksi. Näyttäähän siinä nyt olevan tyytyväinen vuokraaja, kun asukasillassa
niin kehui Helsingin kaupungin toiminnan maasta taivaaseen. Sitten haluan
huoltoaseman tontille ja Maunulantien mäenrinteeseen tulevan korttelin
suunnittelua ”tiiviin ja matalan” hengessä. Puurakentamisena. Kyllä siihen
pienkerostaloakin sopisi kunhan korkeus ei liiaksi nouse. Sivukäytäväratkaisulla
voitaisiin vielä hoitaa esteettömyys kohtuullisella määrällä hissejä. Jyrkkään
rinteeseen sijoittuvalla rakenteella voitaisiin saavuttaa mielenkiintoista
terassoituvaa rakennetta. Sanomattakin on selvää ettei Pirkkolantietä seuraavaa
viherkaistaa tule rakentaa. No jos siihen on välttämättä jotain pantava, niin
pannaan muutama samanlainen nappula kuin siinä takana jo ennestään on. Eihän
nekään talot mitä ammuvainaan aikaisia ole – uusia ja vielä muutama vuosi
sitten juuri sitä oikeata täydennysrakentamista.
Nyt jo hurjasti pelottaa miten käy seudun mahtaville
Terijoen salaville? Meikäläinen lavean pensselin rakennuskulttuuri saattaa
havaita niiden olevan liian lähellä raiteita ja joutavan kaatoon. Nuo salavat
ovat puropuiston lisäksi yksi Pirkkolan hienoimpia identiteettitekijöitä. Ja
sitten vihon viimeiseksi lopuksi tuo katuristeys. Yön yli mietittyäni tuli
selväksi että kiertoliittymä on paikalle paras ratkaisu.
Siinäpä se voisi
olla hyväksyttävä ratkaisu minulle niin läheiseen paikkaan. Liittymä
Pirjontielle säilytetään ratkaisemalla risteys kiertoliittymällä, Maunulantien
varteen rakennetaan ympäristön mittakaavaa kunnioittava puutalokortteli,
Terijoen salavat Pirkkolantien varrella säilytetään, ja kruununa kaikelle vanha
Pirkkolan Elannon talo säilyy meille muistona sota-aikojen kauppakulttuurista.
Se on rakennuksena kaupparakentamisen helmiä.
Tämä on mielenkiintoinen tämä liikenteen järjestelmäsuunnitelma Pirkkolassa. Jos oikein ymmärrän, niin sillä pyritään saamaan kapasiteettia ja turvallisuutta yksisuuntaistamalla katuja ja lisäämällä oikealle kääntymisiä. Minusta kiertoliittymät ei oikein sovi asuntoalueille varsinkaan jos joka haaraan pitää laittaa suojatie.
VastaaPoistaSuomessa aloitettiin kiertoliittymien eli liikenneympyröiden rakentaminen niin maanteillä kuin kunnissakin kunhan olimme ensin saaneet TVH:n tieherrat ymmärtämään ympyröiden autuuden Hyrylässä. Sinne tehtiin 90-luvun alussa ensimmäinen ”suuren luokan” kaksikaistainen ympyrä. Sittemmin ympyröitä on syntynyt Suomeen sadoittain. Maailmalla kiertoliittymä on laajasti käytetty liittymäratkaisu silloin kun kokoojakatuja tai pääteitä kytketään paikallisteiden verkkoon. Italian rotatoriot, Ranskan rond-pointit, Brittien round-aboutit, Saksan KVP:t ja Ruotsin rondellit ovat tulleet kaikille tutuiksi. Onhan nitä nykyisin kymmeniä tuhansia. Sitä vaan ihmettelen miksi meillä navigaattori käskee poistumaan ympyrästä ”kolmannesta liittymästä”. Eikö sen pitäisi olla ”erkanema”? Ympyröitäkin on monenlaisia. On minejä ja on turboja. Ympyröitä käytetään myös moottoriteiden liittymissä. Pirkkolantiellä on jo olemaasa jonkinlainen ympyrä-genre. Muotisanaa käyttääkseni. Sellaisia on Pakilantiellä, Nuijamiestentiellä, Ilkantiellä ja Vihdintiellä. Olisi hyvä jos sellaiset vielä ilmestyisivät Pirjontielle ja Metsäpurontie/Viidenrajantielle. Tuo viimeksimainittu on muuten todella vaarallinen paikka, jossa onnettomuus roikkuu ilmassa!
PoistaYmpyröitä on tosiaan rakennettu hirvittävästi viimeisen 25 vuoden aikana. Suurin osa niistä on oikeassa paikassa ja oikein suunniteltu. Minä kylläkin hieman vierastan ns.kolmihaaraisia ympyröitä, varsinkin jos sillä yhdellä haaralla on vähän liikennettä ja pääsuunta menee suoraan eli ympyrä on rakennettu suoraan menevän suunnan sivuun. Osa kaksikaistaisista ympyröistä on myös rakennettu liian pienellä säteellä ottamatta huomioon runsasta raskasta liikennettä. Myös suojateitä on liian lähellä ympyrää ja liikennevaloja niihin ei voi asentaa. Näistä Hyrylän ympyöistä tulee mieleeni ns. asuntomessualueen ympyrä, jossa ympyrän keskelle rakennettiin tietaidetta ja ympyrän näkemävaatimukset eivät täyttyneet. Keskustassa taasen 2-kaistaisen ympyrässä oli ongelmia no. raskaan liikenteen osalta. Nämä oli ns.ympyrähumalan suunnitteluvirheitä, sinänsä luonnollisia, kun ei vielä kunnon ohjeita ollut. Siinä ei pysytty perävaunuilla omilla kaistoilla, koska säde oli liian pieni. 2000-luvulla alettiin suunnittelemaan ympyröitä liian lähelle tunnelin suita, johon niitä ei voi suunnitella, koska ympyrään on melko mahdotonta suunnitella liikennevaloja.
PoistaTuo pieni kertomus Maunulan kaavoitusongelmista osoittaa hyvin, mihin niin viattomalta ja järkevältäkin kuulostava asuntoalueiden "tiivistäminen" johtaa. Asukkaat haluaisivat säilyttää vanhan, muistorikkaan rakennuksen. He vierastavat sitä, että omakotitalojen viereen rakennetaan tiiviisti 5-kerroksisia kerrostaloja. He haluaisivat säilyttää tarpeellisen katuyhteyden. Ja he vastustavat koko alueelle identiteettiä antavan upean puurivin kaatamista. Noilla muutoksilla luotaisiin aivan ilmeisesti parempaa asuinympäristöä. Silti niitä tuskin vakavasti edes mietitään. Syy on siinä, että täytyy saavuttaa päätetty asukaslukutavoite, 250 000 uutta, muualta tulevaa asukasta. Tällaisia kiistoja asukkaiden kanssa tulemme lähivuosina näkemään useita, kun kaupunkisuunnitteluvirasto ja kaupungin poliittinen eliitti haluavat tunkea enemmän kuin yhden "tampereellisen" uutta väkeä Helsingin rajojen sisäpuolelle.
VastaaPoista