Maunulaan on tulossa ylipormestarin asukasilta. Tavan
mukaan virkamiehet taas ilmeisesti rakentavat valtaisan presidiumin. Se
muistuttaa Neuvostoliiton kommunistisen puolueen Korkeinta Neuvostoa. Melkein
hätkähdin kun näin tuo asetelman. Ajattelin noita ystäviä virkamiehiä, jotka
joutuvat tuollaiseen asemaan. Kaiken yläpuolelle, absoluuttisen vallan
haltijoiksi. Pieni alhainen ihminen sitten kysyy norsunluutornin asukkailta
neuvoja. Oliko inhottavasti sanottu?
Minä katselin
videolta useampia asukasiltoja. Kauhuni lauhtui. Ensin havaitsin ylipormestari
Jussi Pajusen olevan todella hyvä ja miellyttävä puheenjohtaja. Sitten
havaitsin norsunluutornin puhuvan varsin asiallisesti ja ikään kuin lempeästi.
Ajatukseni muuttuivat. Asukkaat saivat runsaasti informaatiota. Se on
yksisuuntaista. Sitä ei voi välttää. Yksisuuntainen katu. Mutta aika
miellyttävä ajatusten bulevardi kumminkin. Selvyyden vuoksi, ettei tulisi erehdystä,
ylemmässä kuvassa on Neuvostoliiton korkeimman neuvoston presidiumi vuodelta
1965. Alla on Helsingin kaupungin presidium eräässä syksyisessä asukasillassa. Jotenkin
yllättävää, että tuo Neuvostoliiton presidiumi vaikuttaa huomattavasti
touhukkaammalta!
Tykkitiet
Minä en mielestäni ole maunulalainen. En myöskään ole
pirkkolalainen - vaikka minun osoitenumeroni on Pirkkolaa tai Maunulaa. Minä
olen pakilalainen. Ei tämä –laisuus ole niin yksinkertainen asia. Ennen vanhaan
pakilalainen tai pirkkolalainen ei voinut astua jalallaan Maunulaan. Ei uskaltanut, koska turpiin tuli. Pakilan ja
Pirkkolan aseveliakselin puolustuslinja kulki Viidenrajantiellä Plotin
tykkitien kohdalla. Siihen oli kaivettu asemat. Maunulan lapsia vastaan kävimme
lukemattomat nuolipyssysodat. Taisi siinä kivilinkojakin olla mukana. Venäjän
aikaisia taisteluhautoja käytettiin hyväksi. Maunulalaisten taisteluasemana oli
asema numero 3, osana maalinnoituksen tukikohtaa XXII. Pakilan puolella
puolustauduimme taisteluasemassa 9, niin ikään tukikohdassa XXII. Niinpä niin, tuo mitä mitä on väitetty, ettei
linnoitusketjua käytetty kuin Leppävaarassa sisällissodan aikana punaisten
taistellessa saksalaisia vastaan - se ei siis pidä paikkaansa. Kukaan
pakilalainen nuori ei voinut kuvitellakaan menevänsä yksin illalla Maunulan
kaduille. Minun ”kotiseuturetkilläni” Maunulassa oli aina mukana sodassa
partiokoirana palvellut Rex. Koiran kanssa kävellessä saattoi uskaltautua jopa
Metsäpurontien Puu-Maunulan vihamieliselle muukalaisalueelle.
Maunulassa
toteutettiin aluksi Puu-Maunula vuosina 1946-1947 ja Maunulan läpikulkutalot
(Kuusikkotie-Metsäpurontie) vuosina 1948-1951. Puu-Maunula purettiin 1950-luvun
lopulla. Läpikulkutalot purettiin 1960-luvun lopulla ja tilalle valmistuivat
vuonna 1972 Toivo Korhosen piirtämät punatiilitalot. Maunula oli muuttunut,
mutta mittakaava säilyi. Vanhan-Maunulan kansanasuntojen rakentaminen alkoi
aravalainoitettuna vuonna 1949 Viljo Revellin ja Keijo Petäjän suunnittelemina.
Aluksi vuosina 1949-1953 rakennettiin 11 asuintaloa, lastentarha, “Saunabaari”
sekä lämpökeskus. Revellin Saunabaari hämmästytti koulupoikaa
uudenaikaisuudellaan. Maunula oli ensimmäinen asumalähiö Helsingissä. Professori
Vilhelm Helander pitää Maunulaa suuressa arvossa. Hän kirjoittaa: ”Ekelundin
Maunula on lähiörakentamisen ihanteiden parhaita toteutuksia, urbaanimpi kuin
hienoja yksittäisiä asuntoryhmiä käsittävä, mutta hajanainen Tapiola. Ekelundin
asuinalueet eivät jotakin ’puistokylien’ tapaista poikkeusta lukuun ottamatta,
kuitenkaan ole maastoon siroteltua ’metsäkaupunkia’. Niissä on samalla
kaupunkikulttuurin henki. Ekelundin arkkitehtuurissa on läpikäyvänä
pyrkimyksenä yhteisöelämää kannustavien muotojen luominen. Niukastakin
rakennusohjelmasta on yhteistilojen ja lähimyymälöiden lisäksi saatu syntymään
tuulelta ja ajoneuvoliikenteeltä suojattuja aurinkoisia oleskelupaikkoja.“ No,
ei tuo sitten kaikkia tyydytä. Vaimoni tytär kirjailija Laura Honkasalo
selittää syitä, miksi perhe muutti Maunulasta Lauttasaareen meluisan kadun
varrelle: ”Ei ollut päiväpaikkoja, ei kahviloita ja kirjastokin aukesi vasta
puoliltapäivin, kaljaremmit häiritsivät ja oltiin liian kaukana keskustasta - ei
metroa tai ratikkaa."
En siis uskalla pistää päätäni tuonne asukasiltaan. Se ei
kuulu minulle. Synnyin erilaiseen Pakilaan kuin se nyt on. Silloin ei ollut
Pirkkolaa eikä Maunulaa. Oli vain kosteita koivikko- ja kuusikkometsiä. Oli
myös puroja ja risteileviä vanhoja tykkiteitä. Niin, nämä tykkitiet
rakennettiin vuosina 1914-1916 osana Helsingin maalinnoitusta. Linnoituksella
Venäjän tsaari ajatteli suojautuvansa saksalaisten hyökkäykseltä kohti
Pietaria. Saksalaiset kyllä tulivatkin Helsinkiin 12. päivänä huhtikuuta vuonna
1918. He eivät kuitenkaan olleet matkalla Pietariin vaan he tulivat auttamaan
Mannerheimia ja Suomen valkoisia Suomen punaisten kukistamisessa. Helsingin
taistelussa punakaarti oli katkerasti tappiolla, sillä heillä oli 2000 miestä
saksalaisten ja valkoisten 12000 vastaan. Ainoat jotka käyttivät hyväkseen tätä
mahtavaa linnoitusketjua olivat punaiset, jotka ryhmittyivät saksalaisia
vastaan Leppävaarassa.
Tykkitiet ja nämä
Pakilan seudun linnoitukset tulivat lapselle ja nuorukaiselle tutuiksi. Tykkitiet
palvelivat liikkumista kohti Helsingin keskustaa. Tykkiteitä pitkin liikuttiin
myös nykyisen keskuspuiston metsissä. Mutta katsokaa tuota kuvaa. Se osoittaa
miten mahtava oli tuo linnoitusketju. Oma ”komentajakallion” mäki tuntui
lapsena mahtavalta, mutta kuvassa näkyvässä kokonaiskonstellaatiossa se
vaikuttaa lähinnä kärpäsen paskalta.
Sota-ajan lapsi valitsi
matkareittinsä ilman navigaattoria
Sota-ajan lapsen mieltä kiihottivat erityisesti bunkkerit.
Sota-aikana ne olivat väestönsuojakäytössä, sodan jälkeen ne nopeasti otettiin hyötykäyttöön. Meidän naapurissamme ollut
bunkkeri oli metallivalimona. Nuori poika oppi siellä näkemään lähes
hämmästyttävältä tuntuneen metallivalun ihmeen. Sota-ajan ihmeenä olivat myös kallioilla sijaitsevat valonheitinasemat. Niistä ovat vieläkin muistona betoniset
sokkelit. Se että ne ovat vielä jäljellä ja törröttävät yllättävinä ja ehkä
nykykulkijalle tuntemattomina, se on mielenkiintoista.
Lapsen muistikuvina
sota-ajalta ovat voimakkaimpina juuri nämä valoheitinten kiilat kirkkaalla
talvitaivaalla. Ne ennakoivat pahaa. Ne ennakoivat ilmapommitusta. Paha ja
arvaamaton uhkasi aina kuutamoisella ja kirkkaalla säällä. Tämä (omatekoinen)
kuva kertoo siitä miltä Helsingin taivas näytti venäläisen pommituslentäjän
silmin. Katselupaikka on Harmajan tasolla.
Pakila itsessään pelastui pommituhoilta. Mekin istuimme
pommitusten aikana kellarissa, talon saunakammarissa. Mielikuvana on ainoastaan
Haagan pelloilla nykyisen ammattikoulun kohdalla ollut suuri pommikuoppa.
Pommit olivat sinne kantakaupungin ulkopuolelle roiskaistu ilmeisesti
ilmatorjunnan pelossa – tavan mukaan. Tein noista tähtikirkkaista öistä ja
valoheitinten kiiloista blogin: http://penttimurole.blogspot.fi/2014/01/taysikuu-ja-sotatalvien-varjot.html
Tykkiteitä pitkin
kuljettiin Etelä-Haagan läpi H-linjan pysäkille rautatiesillan seutuville,
josta matka jatkui yksivaunuisella H-skurulla Ruskeasuon päätepysäkille, missä
siirryttiin ysiin, joka jatkoi Erottajalle.
Minä tosin hyppäsin ratikasta, tai oikeistaan raitsikasta, niin kuin
sitä silloin sanottiin, Kansallismuseon kohdalla. Oli myös vaihtoehtoisia
reittejä. Siihen aikaan noista reittivalinnoista päätti muuten ihminen itse.
Päätöksentekijäksi ei tarvittu navigaattoria tai reittiopasta. Yksi paljon
käytetty mahdollisuus oli fillaroida Pasilan kaatopaikan ohi Töölönlahdelle ja
siitä Lemminkäisen patsaan ja Hesperian pesäpallostadionin ohi koululle. Ja
kolmas ja talvisin käytetyin oli Oskari Saaren keltainen bussi Rautatientorilta
Mäkelänkatua ”tervatielle” ja siitä Alkutietä Lepolantielle. Sotatalvina bussi
oli ”puukenkä”. Puupaneloitu ja puukaasulla varustettu keltainen linjabiili.
Siinä oli tunnelmaa. Bussi lähti Rautatientorilta Lucullus-ravintolan edestä.
Ravintolan ihmeelliset mainosvalot
huokuttelivat pikkupoikaa synnillisiin ajatuksiin.
Pirkkola on naapurikyläni
Kylä rakennettiin välirauhan aikaan vuonna 1941. Talot
olivat ruotsalaisia lahjataloja. Talot suunnitteli Helsingin kiinteistöviraston
arkkitehti, myöhemmin kaupungianarkkitehti Lauri Pajamies. Ruotsalaisia
taloelementtejä tuli Suomeen yhteensä 2000 taloa varten. Taloja pystytettiin 75
paikkakunnalle. Ne olivat tarkoitettuja karjalaisille siirtolaisille. Hanke
rahoitettiin Ruotsissa suoritetulla rahankeräyksellä. Pirkkolaan alkuperäisiä
ruotsalaistaloja pystytettiin 160 kappaletta. Talot ovat vuokratonteilla. Vuosivuokra on
nykyään 1500 euroa vuodessa. Pirkkolaan oli tehty jo messutalot ennen sotia. Yksi
niistä on Ahlströmin tuotetta ja A. Aallon piirtämä. Toinen on Serlachiuksen
tuotantoa ja kolmas Torasjoen sahan tuotantoa. Kaikkia taloja ja varsinkin Alvarin
taloa on sitten melko hulvattomasti ”jalostettu” kohti piparkakkutyyliä. Minun
ensimmäinen ystäväni Pirkkolassa oli tuleva puhelininsinööri Hirvo Salonen
Papinmäentiellä. Hänen kanssaan rakensimme ensimmäisen yksityisen puhelinlinjan
Pirkkolan ja Pakilan välille. Aluksi se toimi Ovomaltine-purkilla ja
rautalangalla. Myöhemmin Hirvo rakensi oikean sähköisen patteripuhelimen.
Sellaisia ne ovat
nämä Pirkkolan talojen elementit. Sahanpurua on kymmenen sentin verran. Nykyään
seinä paksuuden tulee olla vähintään kolminkertainen. Työmaallakin saattaisi
olla jonkinlaista nosturin tarvetta.
Pirkkola ei ole ekokylä
Minä olen ihmetellyt tätä energiaongelmaa ja erityisesti
sitä, että Suomen vanha rakennuskanta on juuri tätä Pirkkolaa. Pirkkolan talot
ovat teknisesti aikansa tasoa. Ne eivät ole lähellekään passiivitaloja tai
nollaenergiataloja. Seinässä on purua 10
cm ja katossa hieman enemmän. Purut ovat
sitten lasehtineet ja eristeenä saattaa olla pelkkää ilmaa. Useat ovat sitten
myöhemmin lisänneet laudoituksia ja ehkä eristeitäkin. Menenpä kysymään
kavereiltani tuota energiataloutta. Kysyn ensin Viidenrajantien varrella
asuvalta kaveriltani miten heidän talonsa kuluttaa lämpöenergiaa. Talossa on 160
asuinkerrosneliötä ja 50 lämmitettyä kellarineliötä. Talossa on sähkölämmitys.
Siinä menee niin valot kuin lämpökin samaan pakettiin. Energiasta syntyy laskua
15 euroa per neliö ja vuosi. Kysyn
sitten vertailun vuoksi myös toiselta kaveriltani. Hän on Viidenrajantien
pirkkolalainen. Hän asuu rintamamiestalossa, joka on niin kuin edellinenkin
rintamamiestalotyyppiä. Talo valmistui vuonna 1946. Siinä on 130 asuinkerrosneliötä
ja 100 lämmitettyä kellarineliötä. Heillä on kaukolämpö. Energiaa kuluu 47 MWh ja
laskua tulee 13 euroa vuodessa per neliö. Vielä kyselen kaveriltani
Papinmäentien originaali-pirkkolatalossa
- tosin laajennuksineen. Heillä on lämmitettyjä neliöitä asuinkerroksessa 100
m2 ja kellarissa 100 m2. Heillä on myös kaksi lämpöpumppua talon seinällä. Tulisijassakin
on tulta. Sähköenergiaa kuluu vuodessa 22 MWh. Neliötä kohti se tekee 15 euroa vuodessa. Vertaan
nyt omaan talooni. Minun taloni on rakennettu vuonna 1931. Se on tehty
vanhoista kierrätetyistä hirsistä. Seinissä on kyllä 5 cm lisälämpöeriste.
Yläkerrassa on vain puruja seinissä ja katossa. Kellarissa ei kaikilta osin ole
juuri mitään eristeitä sokkelia vastaan. Talossa on 122 asuinneliötä ja 42 lämmitettyä
kellarineliötä. Kaukolämpönergiaa kuluu 30 MWh vuodessa. Energia maksaa siten
lähes 12,5 euroa per neliö ja vuosi. Sellaista se on tämä vanhojen talojen energiatalous. Onhan minulla Tallinnassakin talo. Eristeet
ovat vanhaan tyyliin lähes olemattomat. On paksua kiviseinää ilman eristeitä,
mutta on myös iso kattopinta, jossa on vain 7 cm solumuovi. Vuodessa kulutus on 40 MWh. Tallinnan
hinnoilla kaukolämpöenergiaa kuluu 11 euroa per neliö. Vielä tarkistin
ystävältäni, joka asuu Vuosaaressa 90-luvun kerrostalossa. Hän sanoi
lämpöenergian kulutuksen olevan hieman alle 11 euroa neliöltä vuodessa. Ihmettelen
hieman miten kuvitellaan päästävän asetettuihin energiansäästötavoitteisiin?
Muuten lisäselvityksenä sanon, että kaikki nämä pientalot Helsingissä ja
Tallinnassa ovat suojelukohteita. Lisäeristeiden asentaminen on siten hyvinkin
haasteellista. Emme siis asu ekokylässä, emmekä edes sellaisen liepeillä.
Pirkkolan Elanto, tuo pieni
talo – onko se yhdentekevää?
Pirkkolaa halutaan mahdollisuuksien mukaan hieman tiivistää.
Jokeri-rata tulee kulkemaan pitkin Pirkkolantietä ja Pirjontietä. Siksi
halutaan rakentaa vanhan Pirkkolan Elannon talon paikalle kerrostalo.
Emeritusprofessori Osmo Lappo asuu alueella. Hän ei pidä Pirkkolan vanhan
Elannon purkamisesta, eikä varsinkaan paikalle kaavaillusta ”viisikerroksisesta
hampaasta”. Hän ei myöskään pidä
Pirkkolantien katkaisusta. Hän vetoaa alueen suojelukaavaan. Olen tietysti Osmo Lapon kannalla. Tässä
kuulette Osmon puhuvan:
Minä olen
Jokeri-raitiotien innostunut kannattaja. Olen aina ollut. En kuitenkaan pidä
kaavaehdotuksesta joka hävittää Pirkkolan vanhan Elannon talon. Se talo
merkitsee minulle nuoruuteni ”supermarketia”. Maito ja leipä ja kala ostettiin
noiden vasemmanpuoleisten ovien takaa. Mutta eldorado aukesi oikeanpuoleiseesa
päädyssä. Siellä oli sekatavaraosasto. Nuo ovet ovat vielä jäljellä. Onko tuo
kahva alkuperäinen? Sitä ihmettelen.
Kun kaupunkisuunnittelulautakunta käsitteli marraskuussa
2016 risteysalueen kaavaa ystäväni Ode Soininvaara kirjoitti blogissaan näin: ”Poljin
katsomaan paikkaa. (Kiitos rakennusvirastolle, olivat harjanneet pääradan
pyöräreitiltä sepelin pois) Tämä on hyvin ristiriitainen kaava. Kaiken järjen
mukaan tuossa kohdassa pitää tiivistää, mutta onhan siinä aika iso ristiriita
mittakaavassa vanhan (suojelu) omakotiasutuksen ja kerrostalojen välillä.
Erityisesti entisen Elannon tontille kaavailtu korkeimmillaan viisikerroksinen
talo on herättänyt vastustusta. On siinä naapuritontilla ihmettelemistä, mutta
toisaalta arkkitehtoninen idea portista on hyvä.”
Toivon että Ode olisi antanut pirulle pikkusormen ja
uskaltanut ottaa kantaa kultturiperinnön, mittakaavan ja harmonian puolesta,
mutta ei sittenkään. Hän valitsi linjansa: toisaalta, toisaalta!
Kuvassa näkyy
viisikerroksinen rakennus vanhan Elannon paikalla. Liikenne tontille kulkee pienten asuntokatujen
kautta, koska Yhteys Pirkkolan bulevardilta, Pirjontieltä Pirkkolantielle
katkaistaan.
Jokeria täydennettävä
”Pikku-Jokerilla”?
Kuten väliotsikosta voi havaita en ole tyytyväinen vain
”perusjokeriin” haluan myös ”pikkujokerin”. Pikkujokeri veisi helsinkiläisiä
Helsinkiin ja takaisin. Esi-Jokeri eli
550 bussilinja syntyi vuonna 2003. Vuoteen 2013 linjaa ajettiin Jokeri-nimellä.
Nyt se on vain 550. Se odottaa Raide-Jokerin suurta tulevaisuutta. Linjan
voimakkaana puoltajana oli ystävämme Niilo Järviluoma. Linjan matkustajamäärä on noussut huipussaan 30000
nousuun arkipäivässä ja 13 miljoonaan nousuun vuodessa. Tämä on ollut
positiivinen yllätys niin Niilolle kuin meille muillekin
poikittaisliikenteeseen hurahtaneille. Linja on tärkeä tekijä Helsingin
poikittaisliikenteessä. Raitiovaunut tulevat ohittamaan Pirkkolan ja minun
pysäkkini 5-7 minuutin vuorovälein
molempiin suuntiin. Pirkkolan kohdalla matkustajamäärä on kutakuinkin sama kuin
nyt Kehäradalla lentokentän kohdalla. Ei pikku juttu! Jokeri kulkee tulevaisuudessa
Otaniemestä Itäkeskukseen. No, kysytään sitten onko minulla pakilalaisena syytä
matkustaa Itikseen tai Otaniemeen. No
minun kohdallani Itikseen ei koskaan, joskus sentään hyvin harvoin voisin mennä
Otaniemen kirjastoon. Mutta minun täytyisi päästä Helsinkiin. Se ei ilman
vaihtoja onnistu Jokerilla. Mutta se voisi onnistua Jokeri-radan käytöllä. Se onnistuu siten, että linjat yksi ja kymppi
yhdistetään rengaslinjaksi. Tämä uusi ehdotettu linja tuo keskeisen Jokerin
osaksi Helsinkiä. Esitin tätä ideaa esitelmässäni Infrapäivillä vuonna 2016.
Ilahduin suuresti kun Ville Lehmuskoski,
HKL:n toimitusjohtaja, suhtautui asiaan ikään kuin myönteisesti. Se
herätti toivoa. Siis nyt Pikku-Jokeria ajamaan! Hei vaalikone!
Raide-Jokeri on
noin 22 km mittainen pikaraitiotie. Se kulkee Otaniemen metroasemalta
Itäkeskuksen metroasemalle. Yhteisiä asemia rautateiden kanssa on vielä
Leppävaarassa, Huopalahdessa ja
Oulunkylässä. Tämä on historiallista. Rata ei kuitenkaan ilman vaihtoja
palvele meitä Pirkkolassa, Maunulassa ja Pakilassa - jos haluamme mennä
keskustaan. Se voidaan nyt ratkaista yhdistämällä raitsikalinjat 10 ja 1.
Niistä muodostuu rengaslinja, joka käyttää Jokeri-rataa. Matkustajapulasta
kärsivä ykkönen saa piristysruiskeen. Kympin suhteen voi tulla ongelmia.
Matkustajia on liikaa. No sitten voidaan palata vanhaan H-linjaan.
Olen iloinen siitä, että kaupungin virkamiehet tulevat
lähelle kotikylääni. Toivotan heidät tervetulleiksi. Tulen myös videolta tarkkaan
seuraamaan tilaisuuden kulkua Maunulan uudessa Kirjastossa. Uskaltaisikohan
joku kysyä Reetalta tuosta Pikku-Jokerista? Voisin vielä ehtiä sen käyttäjäksi.
Kerron vielä, että jo 50-luvulla puhuttiin tuosta kaivatusta raitiotiestä
Maunulaan. Mutta silloin se oli menossa suoraan Helsinkiin. Herättää suuria
toiveita, että meistä on tulossa kaupunkilaisia!
PS. En malta olla sanomatta kantaani Keskuspuistosta! Se
liittyy meihin, tämän alueen aboriginaaleihin. On tehtävä Bulexit! Lue: http://penttimurole.blogspot.fi/2016/12/yleiskaava-juristien-arvioitavana.html
Hei Pentti!
VastaaPoistaTykkitiet.
Tämän otsakkekkeen alle kuuluvaan mainintaan Rex koira.
Mahtaataako Rex olla se sama, jota minä pienenä pelkäsin Pakilan pihalla?
Mutta jotenkin uskalsin tutustua Rexiin ja en enään pelännnytkään.
Pirkkola on naapurikyläni.
Nämä välirauhan-aikana rakennetut Ruotsalaisten lahjoittamat puutalo-elementitalot ovat kaiketi nimeltään ns. rintamamiestaloja.
Meillä on ruotsalaistaloja, asevelitaloja ja rintamamiestaloja. Näitä ei pidä sotkea keskenään. Muistaakseni rintamamiestaloja rakennettiin vuosien 1945-1960 välillä. Asevelitaloja ja ruotsalaistaloja sitä ennen. Ne olivat tyypiltään erilaisia.
VastaaPoistaHei PSa.
VastaaPoistaKiitos täsmennyksestä ja oikaisusta.
Minun on vaikeaa kuvitella noinkin kiertävää raitiotietä kovin houkuttelevaksi yhteydeksi Pakilasta kovin pitkälle keskustan suuntaan. Kierros Tuusulanväylältä Oulunkylän kautta Mäkelänkadulle kestäisi kai kymmenisen minuuttia.
VastaaPoistaRautieasemalle Oulunkylästä pääsee junalla alle kymmenessä minuutissa viiden minuutin välein. Väliin jää tietysti paljon paikkoja, joihin toimiva raitiolinja voisi kulkea Mäkelänkadulta suoraan Tuusulanväylän bulevardia Pakilantielle. Kolmiosta Käpylän asema - Oulunkylän asema - Käskynhaltijantien liittymä muodostuisi itäblokin metroista tuttu järjestely, jossa vaihdot onnistuvat kaikkien linjaparien välillä. Kolmion sivuina kaupunkirata, 550 ja tämä uusi raitiotie. Käpylään tietysti kaikille junille pysähdys. Yksittäisten asemien ohittelulla ei saada kuin sekaannusta.
Huippuvuonna 2014 Jokeri/550:lla oli muuten useina kuukausina arkisin keskimäärin yli 40 000 nousijaa. Jostakin syystä väki on sittemmin hiukan vähentynyt.