tai käden jatkeena. Bussikuskit ajavat kännykkä korvalla,
niin tekevät myös rekkakuskit ja taksikuskit – ammattimiehiä kaikki. Niin teen
minäkin, tietäen kännykän näpelöinnin kohtalokkaaksi ja rikokseksi. Pahimmalta
tuntuvat äidit jotka nenä kännykässä työntävät lastenrattaat suojatielle.
Digitalisaation papit ja papittaret sanovat sähköisten palvelujen muuttavan
maailman paremmaksi ja viisaammaksi. Erityisesti kulkeminen paikasta toiseen
helpottuu.
Yksitoistavuotias lähti aamulla kouluun Pakilasta
Lauttasaareen. Älypuhelin säteilee
taskussa. Kotona Lauttasaaressa oli putkiremontti ja hän asui mummolassa,
Pakilassa. Pirkkolantiellä hän hyppäsi ajatuksissaan
väärään bussiin ja ajoi oranssin väristä Jokeri-linjaa käyttäen Elielin aukion
sijasta Westendin bussiterminaaliin Länsiväylän varteen. Sieltä hän otti
Lauttasaareen menevän bussin, jolla luuli pääsevänsä Lauttasaarentien
pysäkille. Reitinvalinta oli sinänsä OK. Reittiopaskin suosittelee kolmantena
vaihtoehtona tätä reittiä. Bussi ajoi kuitenkin moottoritietä suoraan Kamppiin.
Sieltä poika otti uuden bussin kohti länttä ja Lauttasaarta. Hän sattui
kuitenkin ottamaan bussin, joka ajoi länteen, mutta jälleen moottoritietä
pitkin pysähtymättä Lauttasaaressa. Hän ajautui moottoritietä pitkin jälleen
Westendin terminaaliin. No, tämän seikkailun jälkeen vihdoinkin oli oppi
karahtanut perille ja poika valitsi sellaisen bussin, joka ajoi länteen
Lauttasaarentietä pitkin. Matka kesti puolitoista tuntia ja poika myöhästyi
koulusta 5 minuuttia. Oliko tässä nyt mitään ihmeellistä? Kun ensimmäistä
kertaa kulkee tuollaisen reitin bussilla näin saattaa sattua.
Kyllä, mutta ei tässä jutussa nyt olekaan kysymys tästä.
On kysymys digitaaliajan oudoista ilmiöistä. Olihan pojalla älypuhelimessaan
kaiken maailman reittioppaat joilla olisi voinut valita matkareittinsä ja saada
tarkat aikataulutiedot ja bussien saapumisajat numeroineen. Olen varma, että
hän oli koko ajan netissä, mutta siellä oli tärkeämpää tekemistä kuin
matkareitin suunnittelu ja seuranta. Siellä oli todennäköisesti käynnissä
Snapchattailu kavereiden kanssa. Tai sitten siellä oli menossa Minecraft
kaupungin rakentaminen, vai oliko aikaisempien rakenteiden purkaminen tai jopa
taistelu naapurikaupungin monstereiden kanssa. Ja tästä nyt olikin tarkoitus kirjoitella. Lasten
ja nuorten addiktiosta koneisiin. Eikä
vain lasten ja nuorten addiktiosta vaan meidän vanhojen addiktiosta –
yhtälailla.
Liikennesuunnittelijana,
tai entisenä sellaisena, oli pakko ihmetellä nuo matkareitit. Vaihtoehtoisia
reittejä on todella tuolla matkalla useita. Ykkösenä reittiopas suosittelee
kulkemista Munkkiniemen ja Otaniemen kautta Lauttasaareen. Vaihto olisi A.
Aallon aukiolla. Matkan kesto ilman päätepisteiden kävelyä 50 min. Reitti
kakkonen suuntautui Huopalahden asemalle ja junalla keskustaan ja sieltä
Lauttasaareen 48 min. Vaihtoja oli kaksi. Kolmas vaihtoehto suosittelee
oranssia Jokeri-bussia Westendin terminaaliin ja sieltä vaihtoa Lauttasaaren
bussiin. Matka-aika 60 min. No, tuonhan se poika vahingossa valitsi. Siihen
asti kaikki meni vielä oikein.
Huima juttu. Jos
tulevaisuudessa haluaa nopeasti Pirkkolasta Lauttasaareen sen voi tehdä
kahdella vaihdolla ja kolmella liikennevälineellä ja hyvässä lykyssä 30
minuutissa. Siinä ei mikään muu kuljetuspalvelu enää pärjää. Uutisisten mukaan
vaihdot stressaavat ihmistä. Näin sanovat viisaudessaan tutkijat. Minusta tuo
nopea liikkuminen vaihtoineen ja monine liikennevälineineen saattaa olla
vireyttävä tapahtuma kaiken screenin edessä istumisen jälkeen ja ennen sitä. Matkallakin
se keskeyttää chattailun. Se on lisäksi tietyllä tavalla hyvin sosiaalinen ja
jopa lievästi liikunnallinen tapahtuma. Sisältyyhän vaihtoihin kävelyä, ehkä portaita
ja vipinää. Päivän ainoa liikuntasuoritus.
Tämän blogin aiheena ei ollut tarkoitus olla reittiopas
tai matkat mummolaan. Oli tarkoitus puhua tai ihmetellä meidän kohtaloamme nettikansana.
Tai maailman kansojen kohtaloa nettikansoina.
Internet ja puolet ihmiskunnasta
Internetin käyttäjiä on maailmassa puolet kaikista
ihmisistä. Kehittyvissä maissa luku on 40 % ja kehittyneissä maissa 80 %. Ei
siis jokatuntisesti puhelimessa tai tietokoneessa roikkuvia, mutta kuitenkin
sitä viikoittain käyttäviä. Tämä on uskomaton luku. Suomessa on alusta alkaen
oltu kovia netin käyttäjiä. Tällä hetkellä ollaan aikuisväestön suhteen noin 90
prosentissa.
Internetin käyttö
oli Euroopassa ja etenkin Suomessa yleistä jo vuonna 2005. Kehittyvässä maailmassa oltiin silloin vielä
aivan alkutekijöissä. Sittemmin kasvu on ollut huimaavan jyrkkä. On miltei
käsittämätöntä uskoa, että puolet maailman ihmisistä on tekemisissä Internetin
kanssa.
Kuvassa esiintyy
suomalaisten yhteisöpalvelujen käyttö kahden vuoden takaa. Meikäläisen
ikäisillä tuo käyttö näyttää hyvin vähäiseltä. Onko pari prosenttia? Tuota en
oikein usko. Kaikki kaverit ovat koneella! Mielenkiintoinen on tuo kolmas
tolppasarja. Se kertoo, ettei verkkoyhteisöjen tai somen käyttö riipu kovin
paljoa koulutustasosta. Kaupunkilaiset näyttävät kuitenkin kerkiävän
somettamaan maalaisia enemmän. Lieneekö se rappiota vai onko siinä viisasten
kivi?
Tilastokeskus on
tutkinut tarkkaan internetin käyttöä. Nämä luvut osoittavat miten totaalisesti
elämme yhteiseloa internetin kanssa. Harmittaa vaan että suurin osa tilastoista
koskee aikuisväestöä. Mistä saan selville tuon pääaiheeni eli lasten addiktion
lukuja?
Älypuhelimia myydään tänä
vuonna 1,6 miljardia kappaletta
USA:ssa älypuhelinta käytetään kaikissa olosuhteissa. En
usko suomalaisten tuossa paljoa eroavan. Jumeon 2013 tehdyn tutkimuksen mukaan
yli 18 vuotiaista jenkeistä 9% käyttää älypuhelinta seksin aikana, 35 %
elokuvissa, 33 % illallisilla, 32 % lasten koulutilaisuuksissa, 55 % autolla
ajaessaan, 12 % suihkussa ja 19 % kirkossa. Ainoa ero suomalaisiin tuntuisi
olevan kirkko. Meillä kirkossakäynti on niin vähäistä, että siitä tuskin saisi
tuollaista 19 prosenttia aikaiseksi.
Maailmassa on tällä hetkellä miljardeittain kännyköitä ja
tietokoneita. Haluttua tavaraa riittää ja
romua syntyy. Älypuhelimia myydään tänä vuonna 1,6 miljardia kappaletta. Vuonna
2020 myynnin ennustetaan olevan 2 miljardia kappaletta. Kiinassa yksin myydään
500 miljoonaa älypuhelinta vuodessa. Maailmanmarkkinoilla Samsung johtaa, Apple
on toisena ja Huawei kolmantena.
Älypuhelinten
kärkimaa vuonna 2016 oli Arabiemiraatit. Ruotsi on hopealla. Suomi on
pistesijoilla – kuudes - Sveitsin, Etelä-Korean ja Taiwanin jälkeen. Meillä 70 %
aikuisväestöstä omistaa älypuhelimen. Niin tässä on se ikuisuusongelma ketkä ja
minkä ikäiset ovat kunkin maan tilastoissa aikuisväestössä tai väestössä
yleensä mukana?
Kun koko Suomen yli 16-vuotiaalla väestöllä 70 prossalla
on käytössää älypuhelin ja kun 16-24 vuotiaista 95 prossalla on käytössään
älypuhelin, niin kuinka paljon niitä on lapsilla? Netistä löytyy tietoja joiden
mukaan 60 % ekaluokkalaisista olisi älypuhelimen käyttäjiä ja määrä sitten
kasvaa niin että kymmenkesäisillä ollaan jo 90 prosentissa. No, onhan nähty,
että älypuhelimet alkavat pyöriä jo kolmevuotiaiden kädessä. Olivatpa tarkat
luvut mitä tahansa, selvää on, että älypuhelimen kautta saatavat palvelut ovat
jo esikouluikäisten käytössä. Ystäväni Timo, lastentarhan opettaja, sanoo
kuitenkin, ettei päiväkotiin saa tuoda puhelimia. Koululaiset Niilo 10, Antti 11
ja Eemeli ja 14 sanovat ettei koulussa saa näpelöidä, paitsi välkkärillä. Muun
ajan he sitten heräämisestä nukahtamiseen mieluiten käyttäisivät tuossa
puuhassa. Nuorilla tuntuu Snapchat olevan kovassa huudossa. Heidän mielestään
Facebook on vanhusten laji. Seuraavassa kuvassa näkyy suomalaisten suosituimmat
appsit eli sovellukset:
Suomalaisten
älypuhelimiin asennettujen appsien määrä on lähes samankaltainen kuin muissa
pohjoismaissa ja maailmassakin. Suurin ero lienee Snapchatin pienempi käyttö. Maailman
ladatuimmat iOS-sovellukset vuonna 2015 olivat Facebook, Facebook Messenger, YouTube,
Instagram, Skype, WhatsApp Messenger, Find My Phone, Google Maps ja Twitter. Kuvassa
näkyy Suomen tilanne AudienceProjectin tutkimana vuodelta 2016.
Ei paluuta entiseen
Tosiasia on, että olemme tilanteessa josta ei ole
paluuta. Yhtä lailla totta on se, ettei kysymyksessä ole lasten tai nuorten
tarttuva tauti. Koko väestö on tartutettu. Tai ei nyt tilastojen mukaan aivan
niin, sillä yli 75-vuotiaat ovat esikoululaisten asteella
älypuhelimen käytössä. Onkohan tuo oikein? Puhelinhan on nyt lähes kaikilla,
mutta tuo älypuhelin. Se saattaa toistaiseksi puuttua. Se on vasta tulossa.
Suomen suosituimmat
pelit viime vuodelta näkyvät kuvassa. Ykkösenä oli FIFA. Jenkeissä valittiin
vuoden peli 2016. Sitä tavoittelivat Doom, Inside, Overwatch, Titanfall 2 ja
Uncharted 4. Valinta kohdistui Overwatchiin. Kaikki vuoden
pelin asemasta kilpailleet ovat ammuntapelejä. Voittajan mainos kehottaa: ”Taistele
tavoitteista, kukista vastustajasi ja yllä voittoon!”. Eipä ihme, että
ampumaradat ovat nykyisin melko tyhjiä. Ampumista harjoitellaan päivät pääksytysten
kotisohvalla.
Koneella käytetty aika kiinnostaa. Kuinka paljon ajasta
ihmiset käyttävät pelaamiseen. Erityisesti kiinnostaa kuinka kauan lapset
käyttävät aikaansa pelaamiseen ja muuhun.
Kahdeksan - kahdeksantoistavuotiaiden
ajankäytöstä USA:ssa selviää, että median kokonaiskulutuksessa televisiolla on
sentään vielä huomattava kakku eli kolmannes media-ajasta. Mutta puolet ajasta
kuluu tietokoneiden tai muiden pienempien screenien ääressä. Jos brittiläisten
teinien 4 tunnin päivittäiseen internet aikaan on uskomista, luulisin melkein,
että televisio-ohjelmistakin nuoret katsovat suuren osan omilta laitteiltaan.
Mitä se sanoi tuo vaimon tyttärenpoika juuri eilen. sanoi että saattaa katsoa illassa
kolmekin jaksoa jotain tv-sarjaa. Huh!
Tutkimuksia ja mielipiteitä
haitoista ja hyödyistä
Viisaat amerikkalaiset (ZenithOpttimedia) ovat arvioineet,
että aikamme kulutus kaikkien median lajien parissa nousee tänä vuonna tarkkaan
sanottuna 506 minuuttiin päivässä. Se on jatkuvaa nousua edellisistä vuosista.
Kasvun pääasiallinen aiheuttaja on internet ja sen mobiilit muodot. Kun internetin käyttö vuonna 2010 vei 13 %
media-ajastamme, nousee luku 30%:in tänä vuonna. Näin ennustavat. 30 %
tarkoittaisi 150 minuuttia päivässä.
Toinen tutkimus (Ofcom) sanoo brittiläisten
teini-ikäisten kuluttavan internetissä 27 tuntia viikossa. Päivittäin tämä
tarkoittaisi 230 minuuttia eli lähes 4 tuntia päivässä. Kymmenessä vuodessa
nettiajankäyttö on kaksinkertaistunut. Keskimääräinen aikuinen kuluttaa netissä
20 tuntia viikossa. Tämä sisältää netin käytön työpaikalla. Britanniassa, niin
kuin muuallakin netin käyttöä on lisännyt videoiden katselu, pelien pelaaminen,
viestittely ja sosiaalisen median käyttö.
Eva Wahlström,
nyrkkeilyn maailmanmestari, hän kirjoittaa hyvän kolumnin näistä asioista.
Tässä yksi kappale hänen kirjoituksestaan joka koskettaa juuri puheena olevaa
aihetta. Kannattaa lukea koko teksti. Tässä linkki: https://yle.fi/uutiset/3-9781074
”Kauhistuttaa, miten puhelin tuntuu kasvaneen kiinni
lapsen käteen, miten lapsen oma-aloitteisuus ja luovuus tuntuvat vähentyneen ja
miten huonosti hän sietää tylsyyttä. Vertaan usein mielessäni miten paljon
mielenkiintoisia seikkailuja ympäristö tarjosi itselleni lapsena ja miten
keksin leikkejä ollessani yksinkin. Mutta tänä päivänä osa lapsuudesta on
siirtynyt verkkoon, ja elämän tutkiminen tapahtuu usein siellä.”
Halusin vielä itselleni hieman konkretiaa. Etsiskelin
netistä kansainvälisiä kannaottoja. Siteeraan tässä nyt valikoimaa amerikkalaisia
mielipiteitä. Nämä ovat lähtöisin seuraavasta
osoitteesta: https://www.raisesmartkid.com/all-ages/1-articles/smartphone-and-tablet-screen-time-good-or-bad-for-kids
- · Lasten ensimmäisinä vuosina aivot kehittyvät nopeasti ja pienet lapset oppivat parhaiten vuorovaikutuksen kautta, ei näytön kautta. Istuminen pää alas painettuna, ilman katsekontaktia ihmisiin saattaa olla haitallista lasten aivojen kehitykselle.
- · Näyttö vetää parivuotisia lapsia vuorovaikutuksesta vanhempien, sisarusten ja toisten lasten kanssa. Se saattaa vaikuttaa lasten kehityksessä oivalluskykyyn, empatiaan, oman itsensä tuntemiseen ja suhteiden muodostamiseen.
- · Taaperoiden on tarpeellista olla aktiivisia fyysisesti. Heidän pitäisi aktiivisesti tutkia ja seikkailla ympäristössään, eikä niin että he saavat vaikutteensa toissijaisesti näytöltä tuolissa istuen tai sängyssä maaten.
- · Vauvat ja taaperot oppivat parhaiten koskettamalla materiaa kolmiulotteisessa muodossa, ei näytön kaksiulotteisessa maailmassa. Kolmiulotteinen kokeminen on havaintokyvyn kehittymisen kannalta oleellista.
- · Tutkijat sanovat sähköisten kirjojen lukemisen 3-5 vuotiaille vievän huomiota itse tarinasta, johtuen näihin liittyvistä äänitehosteista, vihellyksistä, kelloista, äänistä. Paperinen oikea kirja luettuna fokusoi tarinaan.
- · Lääkärit sanovat pitkäaikaisen screen-ajan synnyttävän lyhytjänteisyyttä ja heikentävän keskittymiskykyä. Se vaikuttaa myös ruokahaluun. Toinen tutkija Harvardista sanoo lasten tarvitsevan aikaa päiväunelmille, heillä on oltava tilaisuus käsitellä omia levottomuuden aiheitaan, prosessoida ajatuksiaan, keskustella niistä vanhempiensa kanssa, jotka taas voivat jakaa heille varmuutta ja turvallisuutta. Tämä ei tapahdu silloin kun lapset mieluummin pelaavat tableteilla ja älypuhelimilla automatkan aikana.
- · Texasilaiset tutkijat olivat havainneet alempien tuloluokkien lasten olevan haavoittuvampia näytön haitoille. Sama koskee koulussa heikommin menestyviä oppilaita. Hyvin menestyvät ovat älypuhelimien läsnäolosta huolimatta kyllin vahvoja keskittymään.
- · Ja vielä lopuksi yöunesta. Lapset jotka nukkuvat älypuhelimensa vieressä, heidän yöunensa on runsas 20 minuuttia lyhyempi kuin keskimäärin saman ikäisillä. Tutkijat epäilevät sen johtuvan kännykän säteilystä. Heidän kehonsa kello reagoi näin säteilyyn. Minä taas ajattelisin, että kiihkeä pelaaminen vielä peiton alla ennen nukahtamista pitää adrenaliinitason korkealla ja vaikuttaa unettomuuteen.
Onko
hyötyjä?
Kyllä sanovat hyötyjäkin
olevan. Oikeastaan aika itsestään selviä. Esimerkiksi: Lapset kehittävät älypuhelinta
käyttäessään ruokahalun teknologiaan. Se on tärkeä taito nyt, mutta etenkin
tulevaisuudessa. Teknologia on osa opiskelua. On järkevää, että lapsi tutustuu
tähän maailmaan jo nuorena. Sanovat vielä, että tabletit ja älypuhelimet
tarjoavat lapselle tilaisuuden oppia ja stimuloida mieltään hauskalla ja
miellyttävällä tavalla. Jos näyttöä käytetään laadukkaalla tavalla se edistää
lapsen kognitiivista ja sosiaalista kehitystä. Laatu tässä yhteydessä tarkoittaa
sitä, että vanhemmat ovat mukana ja seuraavat ja keskustelevat lapsen kanssa
siitä mitä näytöllä näkyy ja mitä lapsi muuten tekee. Korostavat hyötynä lasten
kommunikaation kehittymistä. Yhteydet ystäviin ja sukulaisiin eri sovellusten kautta
ovat laitteiden suurenmoista käyttöä.
Loppupäätelmä
Olemme tosiasian
edessä. Maailman ihmisten käden jatkeeksi ja aivojen moottoriksi on muutamassa
vuodessa tullut älypuhelin. Lapsemme ovat sen orjia. Mutta! Olemme itsekin
aivan samassa mitassa sen orjia. On turha päivitellä lasten käyttäytymistä. On
turha päivitellä sitä, ettei heillä ole vanhemmilleen mitään asiaa. Kaikki on
meistä vanhemmista kiinni. Lasten vanhemmista. Isovanhemmista. Näyttää
uhkaavasti siltä, että meilläkään ei ole asiaa. Juuri heille. Muuten kyllä!
Tulevaisuudessa jokaisella on puhelin.
VastaaPoistaIhan hyvä kuvaus tuon nuoren miehen seikkailuista. Ei vain tiennyt, että iso T kirjain linjanumeron perässä merkitsee Lauttasaaren läpiajoa. Mutta vain siihen asti kunnes länsimetro ajaa. Ei enää näitä "Teepusseja".
VastaaPoistaItselleni on ongelma liikkuminen busseilla pimeässä, sateessa tai muten niin, että bussien ikkunoista ei näe ulos. Ei tiedä milloin on oikea pysäkki. Tosin bussseissa on usein seuraavan pysäkin ilmoittava taulu. kun vain tietäisi vieraassa kylässä sen pysäkin nimen. Voihan sitä tietysti avata kännykän navigaattorin ja painella missä olet näppäintä niin osuu jo aika lähelle oikeaa pysäkkiä. Jos vain akku riittää