Kotiliesi-lehti tuli tutuksi niinä aikoina, kun lukemaan
opeteltiin. Lehti sanoi olevansa Suomen kotitalousväen lehti. En ollut
kotitalousväkeä, mutta lehti osui usein eteeni. Nyt taas jälleen käteeni osui
kesäilona vanha Kotiliesi. Se tuoksuu lempeästi homeelta. Siinä on Turun
Raunistulassa asuneen Aunen kellarin tuoksu. Tai sitten siinä on Sauvon
Vintagesta periytyvä makeanhomeinen antikvariaatin lemahdus. Lehti on vuodelta
1926. Se on marraskuun toinen numero tuolta vuodelta. Lehden päätoimittajana
oli Hedvig Gebhard. Lehden mottona on: ”Koti on yhteiskunnan sydän”. Tuota
lehteä ryhdyin selailemaan siinä toivossa, että löytäisin jotain menneisyyden
johtolankaa tulevaisuuteen. Ja eikö mitä! Lähes heti aukeaa sivu otsikolla:
”Mihin rahamme kuluvat?”
Kotiliesi numero 22
vuodelta 1926.
Lehti kertoo virallisen tilaston tutkimuksesta sarjassa ”Sosiaalisia
erikoistutkimuksia”. Kyseisessä tutkimussarjassa oli ilmestynyt esitys elinkustannuksista tilinpitokaudella
1920-1921. Tutkimus perustui kodeissa pidettyihin tilikirjoihin, joihin
perheen menot pitkin vuotta merkittiin. Lehti arvelee tutkimuksen tulosten
herättävän mielenkiintoa käytännön ihmisten parissa. Perheenemännät lasketaan juuri sellaisiksi
ihmisiksi, sillä kulutusolot muokkautuvat paljolti juuri heidän
vaikutuksestaan. Näin lehti arvelee.
Juuri tuollaisen tutkimuksen tuloksia halusin nähdä.
Vuoden 1920 yhteiskunta oli täydellinen maatalousyhteiskunta. Yli 90 %
asukkaista sai elantonsa maaseutuelinkeinoista. Tässä tutkimuksessa ei
kuitenkaan tutkittu maalaisväestöä. Tutkimuksen kohteena oli työläisväestö ja
virkamiesväestö. Joudut nyt ajautumaan kotitalouksien kulutustilastoihin meillä
ja muualla, ennen ja nyt.
Vuosina 1920-1921
ruoka ja juoma muodostivat kotitalouksien menoista suurimman osan.
Työläisperheessä ruokaan meni 60 % ja virkamiesperheessä 40 % tuloista. Silloisissa
rahamäärissä tämä tarkoitti 4000 markkaa ja 4600 markkaa vuodessa. Ero on melko
pieni, mutta tutkimus paljastaa virkamiesperheen ostaneen samalla rahalla
huomattavasti enemmän kaloreita.
Vaatetukseen käytettiin molemmissa ryhmissä 15 %
tuloista. Se tarkoittaa, että työläisperhe käytti 1000 markkaa ja virkaperhe
1800 markkaa vuodessa. Asuminen, energia ja kodin kalustaminen yhteensä olivat
11–14 % kaikista menoista. Asumismenot olivat tuolloin sodan jälkeisen
vuokrasäännöstelyn vuoksi hyvin alhaiset. Liikennemenot eivät noina vuosina
näkyneet tilastossa. Suurin yksittäinen ero on palvelusväki. Työväestöllä ei
ollut palvelijoita, mutta virkaperheillä palvelijoiden palkkaukseen kului 11%
perheen kuluista.
Kotitalouksien
kulurakenne on muuttunut rajusti lähes sadan vuoden kuluessa. Kuvassa on
työläisperheen ja virkamies/toimihenkilöperheen kulutus lähes sadan vuoden
aikaerolla. Rahanarvosta en nyt tiedä sanoa. Virallisen rahanarvolaskurin
mukaan 1920-vuoden 100 markkaa vastaisi 40 euroa. Minäpä piirsin tuon kaavion
olettamalla 100 markkaa 100 euron suuruiseksi.
Ruokailun ja nautintoaineiden suhteen rahankäytössä ei ole
paljon eroa. Ei myöskään vaatetuksessa. Suuri ero on asumisessa. Vuoden 1920
tilastossa sanovat kyllä säännöstelyn olleen sodan jälkeen voimassa ja siksi
asuntomenot ovat vain kymmenkunta prosenttia perheen menoista. Kuvassa vihreällä
merkitty liikenne ei ollut merkittävä menoerä vanhoina aikoina. Ei myöskään
kulttuuri ja huvitukset. Ennen vanhaan perhe käytti 100-400 rahayksikköä
matkoihin ja liikenteeseen, kun tänään siihen menee 7000-10000 rahayksikköä
vuodessa.
Mitä Euroopassa kulutetaan?
Asumiseen menee kotitalouksien tuloista EU:ssa noin 25 %.
Tanska on asumisen ykkönen, sillä heillä menee asumiseen, lämpöön ja valoon 30
% kotitalouksien tuloista. Suomi on kakkosena 28 % osuudella. Seuraavina ovat
Ruotsi ja Ranska. Pienimmällä osuudella asumisen suhteen pärjäävät saarelaiset
Maltalta ja Kyprokselta. Totta on, meidän toimistomme omakotitalo Kyproksella
oli vuokraltaan varsin edullinen. Nykytilanteesta en tiedä, onhan meidän
Kyproksen toimiston pidostamme jo aikaa 25 vuotta. Ooh! Ne muistot! Edullisten
maiden joukkoon asumisen suhteen mahtuvat myös Viro ja Liettua.
Alkoholiin ja tupakkaan käyttävät eniten vanhat
sosialistimaat, Viro kärjessä. Siinä taitaa olla osuutensa myös suomalaisten
ostoksilla. No, totta puhuen Luxemburg on aivan kärjessä, heillä kotitalouden
käyttävät 9,4 % näihin jaloihin tarkoituksiin. Suomi on tilastojen
keskivaiheilla. Me käytämme lähes 5 % kotitalouksien menoista alkoholiin ja
tupakkaan.
Ruoka on kiinnostava aihe. Mikä maa on
ykköskulinaristi? Luulisi sen olevan
Ranska tai Italia. Tässä tilasto kuitenkin kertoo toisen totuuden. Mitä
köyhempi maa sitä suurempi osa tuloista menee ruokaan. Romaniassa 28 %
kotitalouksien tuloista menee ruokaan. Kaikki vanhat itäblokin maat ovat
tilastossa kärjessä tai peränpitäjinä. kuinka vain haluamme asian ymmärtää. Ruokaan
kuluu 15-20 % tuloista. Suomessa kulutamme 12 % tuloista ruokaan. Ruotsissa
luku on 11 %, Ranskassa 12 % ja Italiassa 13 %.
Ravintolapalveluita käytetään eniten Espanjassa. Siellä
kotitaloudet ostavat ravintolapalveluja 14 %:lla tuloistaan. Suomessa ollaan
tasolla 6 %. Kotiruoka ja ravintolapalvelut yhteensä nostavat ruoankäytön
kärkeen Kreikan ja Espanjan.
EU-maiden
kulutuksessa on tietysti suuria eroja. Minä kun en tässä paljoakaan tarkastele
absoluuttisia kulutusmääriä, vaan katselen kulutuksen jakaumaa, havaitsen ruoan
ja juoman kilpailevan tasapuolisesti asumisen ja energian kanssa. Tilastointi
on yksilöllistä. Tässä EU-tilastoinnin jakaumassa ei ole eritelty virkistys ja
vapaa-aikapalveluja. Kaiken kaikkiaan kuvassa esiintyy noin 80% kotitalouksien
kulutuksesta. EU 28 maiden kotitaloudet käyttävät 30% tuloistaan asumiseen ja
kotiin, 22% tuloistaan syömiseen ja juomiseen sekä 13% liikenteeseen. Kiinassa
vastaavat luvut ovat 21%, 45% ja 5%.
Tuostapa innostuin
tekemään vielä vertailun Kiinan, Intian, Venäjän ja EU:n kotitalouksien
kulutuksen jakaumasta eri tarkoituksiin. Tässäkin näkyy elintason vaikutus.
Venäjällä, Kiinassa ja Intiassa ravinnon osuus kokonaiskulutuksesta on lähes
kaksinkertainen Eurooppaan verrattuna. Asumisen osuus on taas vain puolet.
Niin, on taas huomattava, etteivät nämä ole absoluuttisia lukuja vaan
suhdelukuja. Eurooppalaisten kulutus on kaksin-kolmin-nelinkertainen tuossa
oleviin vertailumaihin verrattuna.
Liikenne – se on myös ajankohtainen
aihe
EU:n tilastoissa liikenne on jaoteltu kolmeen
komponenttiin: ajoneuvojen hankinta, ajoneuvojen operointi ja ostetut
liikennepalvelut. Näiden kuluerien suhde jakautuu siten että hankintaa kuluu
3,4 % kotitalouksien tuloista, ajamiseen 6,9 % ja ostettuihin palveluihin 2,8
%. Nyt kommunikaatioyhteiskunnassa muuhun kommunikaatioon menee 2,5 %
ruokakuntien käyttömenoista. Se tuntuu pieneltä ja jopa kohtuulliselta.
Suomi ei ole
liikenteen kulutuksen paha poika, sillä meillä liikenteen kokonaiskulutus on 12
% kotitalouksien tuloista, kun se Saksassa ja Norjassa on lähempänä 15
prosenttia ja EU 28 luku on 13,1 %. Ostetut liikennepalvelut eli
joukkoliikenteen käyttö, taksi ja vuokratut autot ovat kotitalousmenoissa 20-25%
yksityisauton käytöstä. Ystävällämme Sampo Hietasella on siis edessään suuri
työmaa, kun hän kääntää nuo luvut vastakkaisiksi. Bulgariassa, Kreikassa ja
Slovakiassa tämä suhde on 60%. Sitä kohti! (Tämä oli vain ilkeämielinen heitto,
sinun ei kuulu ottaa sitä vakavasti.)
Kiina ja Kenia
kiinnostavat
Meidän pysähtynyt maailmamme ei enää muutu. Muutos
tapahtuu jossain muualla. Otin esimerkeiksi Kenian ja Kiinan. Maailmanpankin
tutkimuksessa oli selvitetty tulotason vaikutusta kulutuskäytäntöön.
Kehittyvissä maissa köyhin väestö kuluttaa ravintoon ja juomiin 50-70%
tuloistaan. Varakkaimmalla väellä syömiseen ja juomiseen riittää hieman päälle
20% tuloista. Meillä Suomessa varakkaalla väellä ruoan ja juoman osuus taitaa
olla nyt 13%. Asuminen ja kodin vaatima energia haukkaavat kenialaisten ja
kiinalaisten kotitalouksien tuloista 10-15% tuloluokasta riippumatta. Meillä
ollaan tasolla 26%. Liikenteen osuus on kenialaisilla varakkailla yli 20%.
Kiinalaisilla se on vielä kurissa. Meillä matkat ja liikenne muodostavat 20%
kotitalouksien kuluista. Kiinassa satsataan tietotekniikkaan. ICT-menojen osuus
kotitalouksien menoista nousee alimmassakin tuloluokassa 6,5%:in. Varakkaimmat kiinalaiset
kuluttavat kommunikaatioon 14%. Keniassa
ollaan aivan eri tasolla. Satsaus ITC-kuluihin liikkuu rajoissa 1-6%. Suomen
tilastokeskuksen tilastoissa kotitalouksien kulutusmenoista tietoliikenteen
osuus on 3%.
Ihmisten
varallisuus vaikuttaa heidän kulutuskäyttäytymiseensä. Tämä lienee itsestään
selvää. Kun on paljon varallisuutta, nousee esiin uusia tarpeita. Kiinassa
matalin tulotasoryhmä käyttää ravintoon puolet tuloistaan. Keniassa luku on
lähes 70%. Kiinassa tulotason kasvaessa erityisen selvästi kasvanut osuus on
kommunikaatiolla (ICT). Keniassa vahvin kasvu on liikenteessä.
Maailma on jännittävä paikka. Erityisen jännittävää on
maailman tilastojen selailu. Oppiiko niistä jotain? Se on seuraavan tason
kysymys. Vastaus jää roikkumaan ilmaan. Varmaa on kuitenkin se, että syöminen
ja juominen ovat kotitalouksien ja sitä kautta maailmantalouden ydinkysymys.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti