"Kenen Helsinki"
Nuoret miehet Vilhelm Helander (29) Mikael Sundman (23)
julkaisivat pamfletin Kenen Helsinki –
raportti kantakaupungista 1970. Tämä teos sai ehkä eniten huomiota useiden
ajan mielipidekirjoitusten joukossa.
WSOY:n entinen toimitusjohtaja Hannu Tarmio kirjassaan ”Hannu Tarmio - hurmio
tai turmio”, (Otava, 1998), nostaa tämän pamfletin arvoon arvaamattomaan.
Hän sanoo ”Kenen Helsinki”-pamfletilla olleen ratkaiseva asema WSOY:n
valtariidassa ja hänen itsensä pääjohtajuudessa. Mistä oli kysymys? Oli kysymys
WSOY:n johdossa vallitsevasta ilmiriidasta armon vuonna 1972. Jäntin suvun
johtama liberaali siipi halusi pitää Tarmion paikallaan pääjohtajana. Ilmari
Melanderin johtama konservatiivisiipi taas halusi Tarmion ulos. Jäntin linjan
takana oli suuri osa kirjailijoista etunenässä Väinö Linna, Mika Waltari ja
Veikko Huovinen. Melanderilla oli vahvana tukijana Helsingin yliopiston
kansleri Paavo Ravila.
Hannu Tarmio
kirjoitti: ”Vilhelm Helanderin ja Mikael Sundmanin teos Kenen Helsinki- tuotiin
luettavakseni taittovedoksena, itse asiassa vielä valmiimpana ns. sinikopiona.
Totesin kirjan aivan erinomaisen iskeväksi pamfletiksi yhä tänään puhuttavassa
ongelmassa yksittäisen helsinkiläisen voimattomuudessa vaikuttaa oman
kaupunkinsa, oman ympäristönsä suunnittelua ja muutoksia koskeviin
ratkaisuihin.” Mutta Tarmio aavisti vaaran. ”Mutta tiesin heti, että tästä
kirjasta tullaan silmilleni. Siihen riitti jo kaksi asiaa: se että tekijät
sumeilematta kritisoivat WSOY:n omaa pankkia KOP:ia, ja se että he käyttivät
marxilaista slangia, ilmaisuja jotka olivat leimallisia nimenomaan
vasemmistolaisen yhteiskuntakritiikin kielelle.”
No, tuosta Tarmion turmiosta olenkin kirjoittanut blogin.
Jos ne asiat kiinnostavat klikkaa: http://penttimurole.blogspot.com.ee/2014/06/kenen-helsinki-tarmion-turmiona.html
Kysymys kuului: mitä Ville ja Micke oikein ajattelivat
tulevaisuuden selkeistä trendeistä? Heidän ajatteluunsa saattoi vaikuttaa
ajankohdan rauhattomuus, lähes kaaosmaisuus. Elettiin kiivaiden mielipiteiden,
mielettömien suunnitelmien, hurjien ideoiden, kaupungin repimisen ja suuren
autoistumismullistuksen aikaa. Kaikki oli politiikkaa!
Helanderin ja Sundmanin kirja tihkuu vasemmistolaista ajattelua.
Se tihkuu myös uskoa asukasvaikuttamisen
tarpeeseen. Toisaalta se ei kuitenkaan usko asukkaiden tietävän tai osaavan
vaikuttaa. Tähän sisältyi vaara!
Liikennesuunnittelun
kritiikki saa kirjassa suuren roolin. Liikennesuunnittelun väitettiin
ohittavan kaiken demokraattisen kontrollin. Ei ihme, sillä Helsingin suuren
liikennetutkimuksen raportti oli juuri julkaistu. Kaupunki oli tosin jo
suorittanut omia modifikaatioitaan lieventäen pahimpia ”amerikanherkkuja”. Keskustasuunnittelussa
elettiin Alvar Aallon ensimmäisen keskustasuunnitelman aktiivisen unohtamisen
ja Kalevi Hietasen H 67 suunnitelman välivaihetta. Helander ja Sundman käyvät
kovaan hyökkäykseen keskustan liikekerrosalaa ja suuryrityksiä vastaan.
Kantakaupungin sanottiin olevan asukkaita, ei yrityksiä varten. Aika aikaa
kutakin. Nyt hyväksymme kyllä yrityksetkin. Tai suorastaan himoitsemme niitä.
Saattaa olla, että ajan
henkenä ollut yritysvastaisuus Helsingissä johti ”keilaniemien” syntyyn ja
Helsingin menetyksiin kilpailtaessa ”pääkonttoreista”. Silloin se Nokiakin
menetettiin. Toisaalta voi olla, että juuri suuren liikennetutkimuksen tapaiset
ehdotukset johtivat tähän yrityskielteisyyteen. Yrityskielteisyyttä esiintyi firmojen
etsiessä tonttia pääkonttorilleen, sitä esiintyi metroasemien kaupallisia
tiloja ja palveluvarustusta suunniteltaessa, sitä esiintyi yritettäessä
yhdistää liikerakentamista suuriin pääväyliin. Taitaa olla niin, että Erkki
Tuomioja apulaiskaupunginjohtajana oli vakavasti omaksunut Helanderin ja
Sundmanin politiikan.
Talonrakentamisessa Helander ja Sundman ottivat esille
hetken kuumat perunat: Intercontinentalin ja Hesperian Töölön hotellirakennusten
rakentamisen, Sinebrychoffin puiston oletetun tuhoamisen pilvenpiirtäjän
vuoksi, Kino Palatsin purkamisen sekä erityisesti Kansallis-Osake-Pankin toimet
Kämpin purkamisen. Myös Aarno Ruusuvuoren kaupungintalon saneeraus sai
täyslaidallisen. Yleensäkin saneeraus ja purkaminen olivat Helanderin ja
Sundmanin mielestä esimerkkeinä ajan hengestä ja yritysten mahdista.
Helander ja Sundman
olivat huolissaan Ehrenströmin 1810-luvun asemakaavan mukaisesta
puistokatuverkostosta, joka yhdistää Eteläsataman ja Hietalahden kaupungin
sisälahtiin ja rantapuistoihin. He ovat laatineet kauniin kuvan, jossa erityisen
tärkeät yhteysmahdollisuudet on osoitettu. Niitä ovat Mannerheimintie
Erottajalta Postitalolle, Kampin käytävä sekä Leppäsuo. Nyt kun katselen kuvaa
tarkasti, havaitsen nykyisen pormestarin haaveen, joka taisi olla myös
edellisen apulaiskaupunginjohtajan haave. Se on Eteläsatamasta Kaivopuistoon johtava
kaupunkiviheryhteys. Se oli myös Micken ja Villen mielessä. Erityisesti
havaitsen Merikadulta Laivurinkatua Viiskulmaan ja edelleen Erottajalle ja
Espalle johtavan vihreällä somistetun yhteyden. Se on se joka minua
viimeaikoina on ajatteluttanut – jopa harmittanut. Tuo yhteys, vaikka se on
niin helppo saada kävelijän ja pyöräilijän omaksi – se taitaa olla unohdettu.
No tämä asia liittyy nyt liian suoraan tehtaankatulaisten ajamaan
liittymäjärjestelyyn Laivurinkadun ja Tehtaankadun risteyksessä. Reetta
kumppaneineen sanoo: KAIKKI ON TEHTY, MITÄÄN EI VOI TEHDÄ! Lue vaikka: http://penttimurole.blogspot.com.ee/2017/03/tehtaankadulla-kuhistaan.html Valitettavasti joudun sanomaan:
”Pötypuhetta!”
Maanalainen rakentaminen ja siinä erilainen
tunnelirakentaminen kiihdytti tekijät erinomaiseen sanailuun: ”Seuraava vaihe helsinkiläisten viemäröinnissä on
suunniteltu toteutettavaksi Forumin, Lasipalatsin ja Sokoksen kohdalla.
Tarkoitus on ilmeinen. Katutaso tyhjennetään jalankulkijoista, näin liikennesuunnittelijoiden
ja suuryritysten päämäärät voidaan saavuttaa.” Hauskaa muuten: pamfletin
tekijöiden mielestä meillä liikennesuunnittelijoilla ja suuryrityksillä olivat
päämäärät yhteisiä. Melkeinpä tässä rintaa röyhistää.
Ville ja Micke jatkavat: ”Henkilöautoliikenne virtaa
esteettömästi maan päällä. Cityalue voidaan kehittää tehokkaaksi
liikekeskukseksi Helsingin pienoismetropolissa. Katutason alapuoli voidaan
muokata voittoa tuottavaksi rakennusmaaksi. Tunnelikokeilun toteuttaneet
liikeyritykset ovat viettäneet loiston päiviä. Asukkaiden mahdollisuuksia sitävastoin
rajoitetaan. Jokainen vähittäiskaupan
lisäys keskustassa vähentää
vastaavasti esikaupunkien palveluntarjonnan mahdollisuuksia. Perheenäidit ja
-isät saavat hakeutua keskustaan ostosmatkoillaan.”
Taisivat olla myös moittimassa hallitusherroja maanalaisen rakentamisen tukemisesta. Olihan meillä
silloin maanalaiseen rakentamiseen omistautuneen Suojakäytävä Oy:n yhtiömiehinä
kovia nimiä – kukin kymmenellä osakkeella: Ilmari Helanto, vuorineuvos,
Teräsbetoni Oy, Väinö Leskinen, ministeri, Työväen
Säästöpankki, Mauno Koivisto, ministeri, Suomen
Pankki ja hännän huippuna Jussi Lappi-Seppälä,
rakennushallituksen pääjohtaja.
Koivisto oli muuten vaikuttava yhteiskunnallinen
sanailija. Tähän tapaan: ”Ennalta
tietäminen ja ennalta määrääminen: Yhteiskuntasuunnittelulla on laajasti
ottaen kaksi vaihtoehtoa: a) ennustaa tarpeiden kehitystä ja koettaa mukautua
niihin, b) ennustaa tarpeiden kehitystä ja koettaa tasapainottaa ne ja
mukauttaa ne jonkin johdonmukaisen ajattelun alaisuuteen. Me voimme joko
koettaa rakentaa niin paljon liikenneväyliä ja paikoitustiloja, että kaikki
liikenne on mahdollista, taikka me pyrimme tietoisesti vähentämään liikenteen
tarvetta emmekä ryhdy kaikenlaisiin toimenpiteisiin liikenteen
helpottamiseksi.” Koivisto taisi näitä sanailla Jyväskylän kesässä vuonna 1968.
Kansainvälinen
kilpailukyky on nykysanailussa jokapäiväistä. Juuri kansainvälinen
kilpailukyky ja erityisesti kaupunkien välinen kilpailu – sen sanotaan olevan
pääsyy Helsingin vaaditulle kasvulle. Asia ei ole aivan uutta. Sitä vaati
virkaan astunut ylipormestari Teuvo Aura uudenvuodenaattona 1969 HBL:ssä
esittämässään puheenvuorossa. Hän vaati Helsingin kehittämistä metropoliksi. ”Jotta meillä olisi kaupankäynnissä
mahdollisuuksia säilyttää asemamme erilaisten kauppapoliittisten liittoutumien
suhteen, tulee meillä olla suuria kilpailukykyisiä yksikköjä.” Näin Aura
kirjoitti.
Pamfletin tekijät
näkivät asiat toisin. He katsoivat kaiken liittyvän kansainväliseen
vallankäyttöön. He näkivät yhteydet: ympäristö – varainkäyttö – tuotanto –
tuotannonomistus – kansainvälinen taloudellinen vallankäyttö – sotilaallinen
vallankäyttö. Yhteiskunnan tavoitteenasettelun väitettiin säätelevän tuotannon
omistusta, joka määrää tuotannon ja sen suuntautumisen ja vaikuttaa puolestaan
ympäristötekijöihin. Kaiken takana oli Yhdysvaltojen pääomakeskitys. Se nähtiin
yhteydessä taloudelliseen riistoon ja amerikkalaisen pääoman kontrolliin
Latinalaisessa Amerikassa, Afrikassa ja Kaakkois-Aasiassa. Euroopan
kapitalismin vastauksena olivat yritysten jättimäiset yhteenliittymät ja
taloudelliset yhteistyöryhmittymät – uusi eurooppalainen valtalaitos –
ylikansallinen eurooppalainen kapitalistiluokka.” Näin kirjoittivat Ville ja Micke,
ja tällä tavoin keskustelu jo noina 70-luvun alkupäivinä laajeni globaaliksi.
Isokenkäisten maa
Vuonna 1970 ilmestynyt Isokenkäisten maa (Otava 1970) on sekin rintamahyökkäys ajan
ilmiöitä vastaan. Sen fokus on hieman suppeampi kuin esitellyillä kahdella
ystävällä. Ensimmäisessä luvussa käsitellään ulkopuolisia vaikuttajia.
Kritiikin aiheena on kauppakamarin valta kaavoituksen lausunnonantajana. Toinen
kriittisesti polemisoitu asia oli alennustavaratalojen ilmestyminen osaksi
kaupunkia. Pamfletin tekijöinä on suunnittelun vaikuttajia: Kirsti Auvinen,
Esko Eerola, Veikko Heino, Jouko Kajanoja, Kerttu Keränen, Pentti Lammi, Tapani
Launis, Curt Maury, Pentti Myllymäki, Kaija Narinen, Eeva Pakkala ja Simo Rista.
Pamfletin tekijät ovat hieman epävarmasti huolestuneita
konsulttitoimistojen lisääntyvästä vallasta ja samalla poliitikkojen ja kaupallisten eturyhmien yhteistyöstä. ”Viime
aikoina on keskusteltu ongelmasta, joka liittyy ammattisuunnittelijoiden,
erityisesti konsulttitoimistojen valta-asemaan yhdyskuntasuunnittelussa. Mutta
kokonaan toinen vaara demokratialle muodostuu niistä valtakeskittymistä
yhdyskuntasuunnittelussa, jotka muodostuvat kaupallisten ja
kunnallispoliittisten eturyhmien yhteensulautumisesta.”
Pamfletissa käytettiin erityisenä esimerkkinä Elannon
Kannelmäen alennustavaratalon lupaprosessia. Alennustavaratalon – kuten
marketteja silloin kutsuttiin – arveltiin vievän kaupallisen pohjan Kannelmäen
toteutetulta ostoskeskukselta. Olihan asia kiinnostava, sillä pamfletin mukaan
päätöksiä tehtiin Fenniassa lounailla, joihin osallistuivat pääministeri ja
Elannon hallintoneuvoston puheenjohtaja Mauno Koivisto, ylipormestari Teuvo Aura ja Elannon pääjohtaja ja
kaupunkisuunnittelulautakunnan puheenjohtaja Ylermi Runko. Konsulteista
puheenollen tunnustan myöskin olleeni herrojen kanssa marjassa, kun
suunnittelimme tavaratalolle oman ajoyhteyden suoraan kehätieltä.
”Byrokratian
suuressa organisaatiossa konsulttia tarvitaan päätöskelpoisen suunnitelman
"irtirepimiseksi". Tämä siksi, että suuri organisaatio on kuin mylly,
joka jauhaa viisastenkivistä pölyä. Pienessä organisaatiossa konsultti on
asiantuntemuksensa ansiosta hyödyllinen, koska organisaatio ei omaa riittävää
suunnitteluvoimaa.” Näin byrokratianvastaista tekstiä kirjoitin itse Eero Paloheimon toimittamaan kirjaan Ympäristösuunnittelun kysymyksiä vuonna
1971. Tosin kyllä myönsin konsultin olevan huono isäntä. Sellaista on ollut
viimeaikoina näköpiirissä.
Pamfletti toteaa, että suunnittelija ei voi olla puolueeton asiantuntija, siis rivien
välissä sanotaan suunnittelun olevan aktiivista politiikkaa: ”Tämä on
tunnustettava. Hän on aina työssään arvosidonnainen oman yhteiskunnallisen
taustansa ja koulutuksensa takia. On mahdotonta jakautua suunnittelijan ja
yhteiskunnan jäsenen rooliin ja pitää ne erillään toisistaan. Siksi
suunnittelijan olisi saatava ottaa myös kantaa työnsä seurauksiin, koska hän
pystyy ne näkemään ehkä selvemmin kuin muut. Kritiikittä toimiva teknokraatti
voi aiheuttaa arvaamattomia yhteiskunnallisia vahinkoja" Näin uskovat pamfletin tekijät.
”Silloin ihmiset ikään
kuin luopuvat mahdollisuuksistaan luoda tulevaisuutta”
Pamfletti siteeraa Erkki Laaton artikkelia:
”Yhteiskuntamme suunnittelusta 1970-luvulla”, Yhdyskuntasuunnittelu 2-3, 1970. Laatto
sanoo suunnittelun olevan sosiaalinen
prosessi, jonka aikana yhteiskunnan arvot ja tavoitteet ovat jatkuvassa
muutostilassa: ”Olemme nykyisin ehkä liiankin taipuvaisia näkemään
suunnittelun pelkästään tulevaisuutta koskevana ennustamisena. Jos rajoitamme
suunnittelun ennustamiseksi, kavennamme tietoisesti näkemyksemme kenttää ja
rajoitamme sen vain vallitseviin näkymiin ja olemassa oleviin instituutioihin.
Muovaamme silloin näkemyksemme tulevaisuudesta sen perusteella, minkä tiedämme
mahdolliseksi vallitsevan teknologian perusteella.” Laatto sanoo tällaisen
tulevaisuuden kuvan olevan – ei muuta kuin nykytilanteen ekstrapolointia. ”Silloin
ihmiset ikään kuin luopuvat mahdollisuuksistaan luoda tulevaisuutta.” Laatto
näkee tämän erittäin tärkeänä ja suurena, melkeinpä traagisena pulmana:
”Koulutuksemme, ajattelumme ja tiedon koko perinteemme näyttää auttavan meitä
varsin vähän tiedostamaan millaisen tulevaisuuden haluamme!” Tämä Laaton teksti olisi nykypäivän trendiuskoville oivaa luettavaa.
Kokoa ja hallitse
Teoksessaan Kokoa
Helsinki ja hallitse (Tammi 1971), Kyösti Reunanen käsittelee
aluepolitiikkaa kiinnostavalla ja aikaan liittyvällä tavalla: ”Asukkaat
käyttävät Helsingin seutua kokonaisuutena: asuvat siellä missä asuntoja on
tarjolla, käyvät työssä siinä kunnassa, jossa työnantaja ylläpitää työpaikkaa
ja hakevat palveluksia sieltä, missä on eniten valinnan varaa. Mutta kuntien johto ja päätöksentekijät eivät
kasva tämän kehityksen mukana. Käytännössä tämä ilmenee siten, etteivät
kaupunkiseudun kunnat osanneet eivätkä pitäneet tärkeänä ohjata laadullista
muutosta. Niillä ei ollut varaa kiinnittää huomiota aluerakentamisen yksipuolisuuteen.
Silloin alkoi kiihtyvä kaupunkiseudun yhdentyminen, joka nyt on huipentunut
Helsingin väestönkasvun kriisiin, Helsingin aluevaatimuksiin ja sen naapureiden
itsenäisyystaisteluun.”
Kyösti Reunanen oli
Helsingin Sanomien toimittaja. Hän osallistui nimenomaan keskusteluun kaupungin
rakentamisesta. Hän kirjoitti myös aktiivisesti poliitikkojen, virkamiesten ja
rakennusurakoitsijoiden puolueraharötöstelyistä 70-luvulla. Ystäväni Matti
Väisänen, Helsingin kaupungin kehittämispäällikkö taisi olla Reunasen kaveri. Matilla oli
kuitenkin aivan erilainen motto. Se oli: ”Hajauta ja hallitse”.
Vuodet 1969 ja 1970 olivat kaupunkiseudun kasvun käännekohta. Näinä vuosina Helsingin väkiluku
ensimmäisen kerran väheni. Samana päivänä 1.1.1970, kun Helsingin kaupungin
väkiluvun huomattiin ensimmäisen kerran alentuneen, kirjattiin Helsingin
maalaiskunnassa 8,1 prosentin väestönkasvu. Samaa luokkaa oli luku Espoossa.
Kaupunkiseudun naapurikuntiin laajenemisen syynä oli käytettävissä olevan
rakennusoikeuden loppuminen Helsingin kaupungin alueella. Helsinki ei suinkaan
tullut valmiiksi tai täyteen rakennetuksi. Rakentaminen Helsingissä päättyi
siksi, että valmiit tontit loppuivat.” Tämä taitaa olla totta. Juuripa noin
Arto Salmela taisi kommentoida minun taannoista blogiani koskien trendien
kehitystä 50-luvulta 60-luvulle.
1960-luvulla
kaupungin kasvun ennustettiin pysähtyvän. Tämä asiaintila vallitsi 1990-luvulle
saakka. Yleiskaavassa 1970 arvioitiin Helsingin asukasluvun pysähtyvän
kuuteensataatuhanteen. Todellisuudessa 70-luuvulla asukasluku pysyi sitkeästi
alle puolessa miljoonassa. Kun teimme ns. Ilaskiven mietintöä eli
Pääkaupunkiseudun rakentamismahdollisuuksien selvitystä vuonna 1989 käytimme
seutukaavaliiton väestöennustetta joka arvio kaupungin väestömäärän jäävän
lopullisesti tasolle 600000 asukasta.
Reunanen sanoo, etteivät yritykset voineet tyytyä Helsingin oleiluun. Hänen mukaansa suuret
teollisuuslaitokset, rakennusliikkeet ja kaupan yritykset näkivät yhtä aikaa
saman: Helsinki ei kohta pysty tarjoamaan tilaa ja muita mahdollisuuksia
parantaa yrityksen toiminnan tehoa ja tuottoa. ”Rakennusyrityksille maapohjan
hankkiminen oli suoranainen elinehto. Se oli välttämätön avain rakentamiseen,
kun valmiiksi kaavoitettua maata ei ollut.”
Mauno Koivisto oli merkittävä eminenssi
kaavoituspolitiikkaa luotaessa. Hän kirjoitti Suomen Sosialidemokraatissa
2.2.1971: ”Rakentamisen painopisteen alkaessa siirtyä Helsingistä sen
naapurikuntien alueelle kävi ilmeiseksi, mitä suuria vaaroja rakennuslain
määräykset kaavoittamisesta voisivat aikaansaada niiden taloudelle. Niinpä
ryhdyin ajamaan varsin aktiivisesti sitä, että kuntien ei pitänyt kaavoittaa
muuta kuin omistamaansa maata ja sellaisen yksityisen maata, joka sopii kunnan
kanssa kunnallistekniikan rakentamisesta sekä viheralueiden ja yleisten
rakennusten tonttien luovuttamisesta korvauksetta kunnalle. Pyrkimyksenä
oli paitsi välttää steriiliä nukkumalähiörakentamista, myös välttää niin
sanottua kategoriarakentamista, eli samankaltaisten ihmisten kokoamista yhteen
asumaan.”
Reunanen arvostelee julkisen
liikenteen ”epäjärjestelmää”
Reunanen väittää, että maan suurimmalla kaupunkiseudulla
ei voi varsinaisesti sanoa olevan julkisen liikenteen järjestelmää.
”Epäjärjestelmä on osuvampi ilmaisu. Olisi korkea aika ryhtyä kehittämään
seudullista julkisen liikenteen järjestelmää. Seudun suurkuntien, TVH:n ja VR:n
toimeksiannosta pari vuotta sitten tehdyssä selvityksessä ehdotettiin, että
sekamelskaa selvittämään on perustettava yhdistys, Liikenneliitto, johon
toistensa jalkoihin sotkeutuvat seudun liikennesuunnittelijat voisivat tulla
jäseniksi. Sen jälkeen Liikenneliitosta ei ole kuulunut mitään.” Liikenneliitto
tosiaan. Ihme että Reunanen vielä vuonna 1971 haikailee liikenneliitosta.
Vuonna 1968 tieneuvottelukunta oli todellakin ehdottanut yhteistyöstä
huolehtivan yhdistyksen perustamisesta. Yhdistyksen nimeksi ehdotettiin
”Helsingin seudun liikenneliitto - Helsingforsnejdens trafikförbund ry”.
Yhdistys jäi kuitenkin toteutumatta. Vuonna 1970 perustettiin
tieneuvottelukunnan alaisuuteen Helsingin liikenteen koordinointitoimisto
Helko. Tehtäväksi tuli pääliikenneväylien suunnittelun yhteistyö sekä
kaupunkiseudun liikenteen suunnittelu maankäytön kehitys huomioiden. Toimistoa
johti tekniikan tohtori Veli Himanen. Epäjärjestystä ryhdyttiin kääntämään
järjestyksen puolelle. Vuonna 1974 perustettiin lakisääteinen YTV. Sen
johtajaksi tuli Leo Virkkunen, myöhemmin Snellman.
Reunasta ja montaa muutakin Linja-autoliiton
itseriittoinen toiminta ärsytti: ”Ja linja-autoliikennöitsijät, nuo mainiot
yksityisyrittäjät, kauhistuvat kun puhutaan liikennepolitiikasta.
Linja-autoliiton puheenjohtaja Kauko Sällälä sanoi haastattelussa Helsingin Sanomille
28.9.1969 näin kuivasti: ”Meidän on pakko nostaa kädet pystyyn, kun
liikennekysymyksiin aletaan sotkea politiikkaa. Järjen ääni ei enää silloin
kuulu.”
Kekkonen puhuu
1970-luvulla liikenneturvallisuus nousi fokukseen.
Presidentti Urho Kekkonen oli pitänyt kuuluisan uudenvuodenpuheensa 1.1.1973. ”Suomessa
tapahtui vuonna 1970 murhia, tappoja ja kuolemaan johtaneita pahoinpitelyitä
68, kuolemaan johtaneita työtapaturmia (työmatkatapaturmat poisluettuina) 208
ja kuolemaan johtaneita liikenneonnettomuuksia 1055. Vuonna 1971 vastaavat
luvut olivat 112, 176 ja 1143. Vaikka myös niin sanottujen perinteisten
henkirikosten määrä on ollut nousussa, osoittavat nämä luvut selvästi, missä
väkivalta tällä hetkellä eniten uhkaa kansalaisten henkeä. On tietynlaisen ajatusviivästymän
merkki, että edelleen puhumme työtapaturmista ja liikenneonnettomuuksista, niin
kuin työpaikkakuolema ja liikennesurma olisivat ihmisten toimenpiteistä täysin
riippumattomia ilmiöitä.”
Presidentin puhe pani poliitikot liikkeelle. Perustettiin
parlamentaarinen liikennekomitea. Komitealle asetettiin merkittävä tehtävä: sen
piti puolittaa silloisten liikennekuolemien luku. Virkamiesten toimet eivät
olleet onnistuneet tuloksia tuottavasti ja siksi poliitikot määrättiin asialle.
Nyt eivät pelkät kokeilut riittäneet, oli saatava myös jotain aikaiseksi.
Poliitikot eivät yleensä ole olleet kiinnostuneita myrkyn syöttämisestä
kansalle. Ja siitä juuri oli kysymys. Näissä tunnekuohuissa "vapaan
miehen" liikenneoikeuksien kannattajat eivät tuntuneet välittävän mitään
siitä, että Suomessa oli edellisellä kymmenvuotiskaudella 1963-1972 kuollut
liikenteessä runsaat 10000 ihmistä ja loukkaantunut runsaat 150000 ihmistä.
Liikkeellä oli voimakkaita lobbaajia. He olivat kuolemaa pelkäämättömiä.
Turvavöitä pidettiin sietämättömänä ajokulttuurin esteenä - niiden sanottiin
automaattisesti johtavan kaahailuun. Ajatus maanteiden kattonopeudesta kuumensi
autokansan tunteet äärimmilleen. Liikenneturvallisuudesta vastaava TALJA
myötäili autojärjestöjen säestämänä autokansan tunteita. Moottoripyöräilijöiden
kypäräpakko tuntui vapaudenriistolta, turvavyöt takapenkille - sulaa
mielettömyyttä, promillerajat loukkasivat yksilöllistä sopeutumista alkoholin
vaikutuksiin, talvinopeusrajoituksia ei suostuttu edes ajattelemaan ja kaikkein
mielettömin keksintö: valoja poltettaisiin päivällä!
Liikenneonnettomuuksien
vähentäminen on toimintaa, joka kohdistuu suoraan kansojen hyvinvointiin.
Nuorten ihmisten kuolinsyistä suurin on liikennekuolema. Liikenteessä kuolleista
ja loukkaantuneista yli puolet on jalankulkijoita tai pyöräilijöitä.
Kansainvälisessä vertailussa havaitaan valtavia eroja liikennekuolemien
määrässä. Onneksi kuulumme parhaaseen ryhmään, mutta haasteita on, emme ole
ykkösiä. Se on tavoite. Suomessa valtiovallan ja poliitikkojen toimet ovat
olleet tehokkaita Tulokset osoittavat sen. Liikenteessä loukkaantuneiden ja
kuolleiden määrä on saatu tyydyttävälle tasolle. Tyydyttävä taso ei ole
riittävä taso!
Kysymys- ja vastauspalsta
vuodelta 1974
Jorma Mänty ja Raimo Virtanen, molemmat arkkitehteja
Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastosta, esittivät Arkkitehti-lehdessä 1/1974
seuraavia kysymyksiä: "Onko Helsingin seudun tilanne nähtävissä
luonnonlakina, jolle ei ole mitään tehtävissä? Onko pelättävissä, että
Helsingin kaupunkikuvaa lähivuosina sanellaan Brysselistä käsin? Onko Helsinki
'valtio valtiossa'? Olisiko mahdollista tai toivottavaa jakaa Helsingin seutu
useampiin autonomisiin yksiköihin? Pitäisikö paikallista päätäntävaltaa
delegoida esim. kaupunginosavaltuustoille? Pitäisikö suunnittelua Helsingissä
merkittävästi supistaa, koska nykyisellä ylemmän asteen suunnittelulla on hyvin
vähän vaikutusta toteuttamiseen? Kun yleiskaavat pyrkivät jäämään hyllyyn vain
kuvakirjoina, niin minkälaisella kuntasuunnitelmalla olisi todella ohjaavuuden
edellytykset? Puolen vuosisadan kaupunkirakenteelliset haaveet ovat Helsingissä
toteutumassa. Onko tämä osoitusta todellisesta tarpeesta, kaupungin vauraudesta
vai yliammutusta teknisyyden ihailusta?
Vastauksia
Lars Hedman,
virastopäällikkö: "Jos Helsingin seudun etu asetetaan vastakohdaksi muun
Suomen edulle, esimerkiksi rajoittamalla aiheettomasti sen luonnollisia
kasvuedellytyksiä, niin siitä kärsii myös muu osa valtakuntaa."
Jouko Loikkanen,
toimitusjohtaja, Kehitysaluerahasto Oy: "Jos ei yhteiskunnan taholta
mitään jarruja aseteltaisi tai ohjauspyörää käyteltäisi, autioitumis- ja
kasautumisilmiöt riehuisivat valtoimenaan. Vähintä mitä hallintoalalla voidaan
odottaa, on päätösvallan tuntuva siirtäminen Helsingistä maakuntiin. Jos
suunnittelu monopolisoidaan yhdelle tai muutamille harvoille poliittisille
suuntauksille, niin se tulee uimaan kuin täi tervassa."
Timo Niini,
arkkitehti, metrotoimiston suunnittelupäällikkö: "Helsingin on oltava
puolustavalla kannalla: sen palveluksia käyttävät hyväkseen yhtä hyvin
naapurikuntien kuin koko valtakunnankin asukkaat ja toimintayksiköt -
Helsingissä asuvien veronmaksajien kustannuksella."
Kaj Nyman,
arkkitehti, YTV: "Kulttuurivaiheemme ironisiin piirteisiin kuuluu, että
haaveet toteutuvat vasta silloin, kun mielipiteet ovat jo kääntyneet
päinvastaisiksi. Ammattiylpeyden tai jonkin muun syyn vuoksi pidetään
härkäpäisesti kiinni siitä, että ongelmat on ratkaistava perinteisen
suunnittelun avulla, vaikka joka kerta joudutaan toteamaan, ettei
suunnitelmilla ole ainakaan tarkoitettua vaikutusta."
Olavi Lindblom,
pääjohtaja, Asuntohallitus: "Miksi Bryssel voisi sanella ehtoja
Helsingille? Tai Suomelle? Jos metron pitää palvella kaupunkilaisia, eikö
metrosuunnittelulla ole velvollisuus selvittää kaupunkirakenteen sisältö, ei
kuitenkaan suunnitella kaupunkirakennetta. En uskoisi esim. Roihuvuorta,
Pohjois-Haagaa, Puotilaa, Kontulaa, Vesalaa tai Pasilaa 'postimerkkikaavoiksi'.
Eikö laajojen joukkojen (kansan) ole helpompi tutustua postimerkkikaavaan?"
Lauri Nordberg,
varatuomari, Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunta: "Tällä hetkellä
huolestuttaa eniten se tiivistämishysteria, joka on päässyt vallalle
kaupunginjohtajien ja johtavien luottamusmiesten piirissä. Lienee selvää, että
työpaikkojen sullominen Helsingin seudulle on edullista liike-elämälle. On
kuitenkin erehdys luulla, että se olisi taloudellista. Usein ainoa esitetty
kysymys on: onko osayleiskaavan kerrosalan maksimi nyt varmasti saavutettu?
Toinen ikävä piirre on lautakunnassa vallalle päässyt rohmuamismentaliteetti.
Pyritään hankkimaan omaa puoluetta lähellä oleville liikeyrityksille lisää
rakennusoikeutta ja muita asemakaavallisia etuja. Asemakaavasta on tullut
kauppatavaraa. Uusia toimistotaloja ei yksinkertaisesti kannata rakentaa. Tämä
on seikka, jota kaiken voittavan kasvun apostolit eivät tosissaan ole ottaneet
huomioon. Itä-Pasila kuitenkin jo nousee. Sitä voidaan pitää kokeiluna.
1960-luvun kompaktikaupunki-ideologian yhtenä huipentumana."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti