Suomessa havaitsemme vierasmaalaisen väestön lisäyksen kaduilla
ja kujilla, emme tosin marjametsissä ja ulkoilupoluilla. Monilla naisilla on
huivi päässä ja miehillä on viimeisen päälle muotoiltu kampaus. Hyvin leikattu
parta kuuluu usein asustukseen. Arabimiehen tai afrikkalaismiehen
hiustenleikkaus ja parranleikkaus ovatkin jotain muuta kuin suomalaiskarpaasien
vastaavat toimet. Siinä peili kieppuu
parturin liikuttelemana asiakkaan pään ympärillä tiiviiseen tahtiin. Yksityiskohdista
neuvotellaan. Kaikki karvat on oikein aseteltava. Mistä tiedän? Kokemuksesta. Olen
asunut arabimaissa. Eilen verestin parturimuistoja Lauttasaaressa. Näin töyhtöpään
tyhjässä parturissa ja menin sisään. 15 euroa ja tukka pois. Peiliin
katsottiin.
Kadulla, jos perheestä on kyse, mies kävelee edellä ja
nainen lastenvaunuineen ja taaperoineen muutaman kunnioittavan askeleen
perässä. Muuten miten meillä ennen vanhaan maaseudulla käveltiin? Ajattele
vaikka mitä kertoo Juhani Ahon Rautatie,
1884, WSOY. Matti ja Liisa, peräkkäin kulkivat: ”Sunnuntaina Matti ja Liisa saapuvat Lapinlahden
kirkonkylään, Matti kappaleen edellä, Liisa kokien perästä tulla.”
Asuminen monikulttuurissa
Liikunta ja ulkoilu eivät kuulu idän tai Afrikan naisten elämänmenoon.
Miehillä on sentään jalkapallo. Sitä pelaavat kaikki. Pojat ja isätkin. Tämä on
sitä minkä näemme, mutta harvalla on tilaisuus nähdä tai kokea sitä mitä emme
näe. Elämää kotona asunnoissa. Nyt kun esimerkiksi Helsingissä 2/3 väestön lisäyksestä
muodostuu vieraan kulttuurin edustajista, kysynkin, otammeko asuntojen
suunnittelussa huomioon erilaisen kulttuurin ja erilaiset asumistavat? Puhumme
innokkaasti miniasunnoista, mutta samalla ikään kuin aktiivisesti unohdamme
suurasunnot ja perheyhteisöt – asunnot, joissa nuo kaupungin uudet asukkaat
mieluiten asuisivat.
Viiden viime vuoden
aikana Suomen ulkomaankielinen väestö on kasvanut yli sadallatuhannella
ihmisellä. Viiden vuoden kasvusta muslimimaista saapuneiden osuus on 33 %, kun
venäläisten ja virolaisten osuus on 40%. Kielen mukaan muslimeiksi arvoidut on
merkitty kuvaan vihreällä. Muslimien asumisessa on omat sääntönsä. Eihän meidän
tarvitse niistä välittää – jos emme halua. Mehän haluamme heidät kotouttaa ja
samaistaa ja opettaa heille uudet säännöt. Mutta nyt puhunkin siitä, miten he
asuisivat – mieluiten.
Miten monikulttuurisuus
näkyy kaupunkien rakentamisessa?
Auri Häkkinen kirjoitti Rakennuslehden toimituksen
blogissa elokuussa 2015 haastelleensa apulaiskaupunginjohtajia Anni Sinnemäkeä, Olli Isotaloa ja Hannu
Penttilää ja tiedustelleensa heiltä
periaatteita monikulttuurisen kaupungin rakentamisessa. Auri kirjoittaa: ”Vastauksissa
tuli esille esimerkiksi sosiaalisen homogeenisuuden välttäminen asuntotuotannon
keinoin eli monipuolisesta asuntotuotannosta huolehtiminen, asumispolun
rakentaminen vuokra-asunnoista asumisoikeusasuntoihin,
maahanmuuttajavaltuustojen luominen, erilaisten asumistottumuksien
kartoittaminen, kantasuomalaiset ja maahanmuuttajat jaottelevasta
ajattelutavasta luopuminen, hyvien ja viihtyisien kaupunginosien rakentaminen
kaikille täällä asuville ja hyvien peruskoulujen tarjoaminen kaikille.
Auri toteaa bloginsa lopuksi: ”Kaupunkisuunnittelussa on
nyt niin paljon muuttuvia tekijöitä, että kaavoituksen valtikkaa tiukassa
otteessaan pitävien kaavoittajien pitäisi päästää valtikasta hetkeksi irti ja
ottaa siitä uusi ote. Nyt rakennusten arkkitehtuuriin, kaupunkikuvaan ja
autopaikkojen järjestämiseen keskittyminen ja muiden vanhojen lähtöoletuksien
käyttö eivät enää riitä. Kaupunkisuunnittelua
on kiire katsoa uudesta lähestymiskulmasta.”
Helsingin uuden strategian
monikulttuurirakentaminen
Onko Aurin ohjetta
noudatettu? Siitä en ole varma. Helsingin hyväksytyssä yleiskaavassa nämä
monikulttuurisuuden asiat oli jätetty taka-alalle, mutta nyt uudessa strategiassa on toinen ääni
kellossa. Esimerkiksi näillä sanoilla: ”Helsinki on elävä ja monikulttuurinen, liberaalin demokratian ja suvaitsevaisuuden
vahva edistäjä… Kasvavassa
Helsingissä on moniarvoisuutta salliva kulttuuri, joka mahdollistaa eri
väestöryhmien kohtaamiset… Maahanmuuttajien
osaamisen hyödyntäminen työmarkkinoilla ja laajemmin yhteiskunnassa on
onnistuneen kotoutumisen edellytys… Kaupunkien
asukkaiden todellisuuden eriytyminen on maailmalla yksi suurimmista kaupunkien
haasteista... Helsinki tavoittelee jatkossakin asemaa segregaation ehkäisyn
eurooppalaisena huippuesimerkkinä ja mahdollistaa kaupunginosien tasavertaisuuden
ja hyvinvoinnin… Helsinki käynnistää
laajan ja kokonaisvaltaisen hankkeen yhdessä kumppaneiden kanssa systeemisten
ratkaisujen löytämiseksi nuorten syrjäytymishaasteeseen… Erityistä huomiota kiinnitetään vieraskielisten nuorten selkeästi
muita suurempaan suhteelliseen osuuteen koulutuksen ja työn ulkopuolella
olevista nuorista… Kaupunki panostaa erityisesti toisen polven
maahanmuuttajien koulutuksen, työllistymisen ja osallisuuden edistämiseen. Lähtömaiden tutkintojen tunnistaminen
ja tunnustaminen on joustavaa ja maahanmuuttajien osaaminen on mahdollisimman
hyvin työmarkkinoiden käytössä… Kaupungille
kansainvälisyys on arvo sinänsä, mutta myös elinkeinopolitiikan keskeinen
tavoite… Helsingin vetovoiman vahvistaminen edellyttää kaupungin määrätietoista
kansainvälistämistä. Työperäistä
maahanmuuttoa ja sen osuutta kokonaismaahanmuutossa pyritään kasvattamaan… Helsingissä
laaditaan maahanmuuttajien osaamistason kohottamiseksi maahanmuuttajien
kasvatuksen ja koulutuksen kehittämissuunnitelma, joka ulottuu varhaiskasvatuksesta
aikuiskoulutukseen… Turvapaikan
saaneille luodaan nopea polku kotimaisen kielen opetukseen... Kaupunki huolehtii riittävästä lasten
suomi tai ruotsi toisena kielenä -opetuksesta… Helsinki erilaistuu suhteessa muuhun maahan. Helsinki kansainvälistyy ja monimuotoistuu muuta maata nopeammin. Esimerkiksi asumismuodot ja -ihanteet,
liikkumiseen ja vapaa-ajan viettoon liittyvät tavat, tottumukset ja
mieltymykset erkaantuvat yhä vahvemmin…
Suomalaiset arabien
asumista rakentamassa
Me jouduimme 1980 ja 1990-lukujen vientibuumin aikana
perehtymään asuntosuunnittelun periaatteisiin Pohjois-Afrikassa ja Lähi-Idässä.
Niinpä kun tulevaisuuden trendistä puhutaan saattaisi olla hyvä meilläkin
ajatella tai tietää millaisissa asunnoissa näistä maista tulleet nykyiset tai
perheenyhdistämisen jälkeen muodostuvat kymmenet tuhannet perheet mieluiten
asuisivat.
Kysymys siitä
olisiko arkkitehtuuria sovitettava uusien asukkaiden elämäntyyliin leijuu
ilmassa. Silloin kun me teimme asuntoja arabimaihin, jouduimme opiskelemaan
sikäläistä kaupunkia ja asumista. Kun arabiasiakkaamme keidaskaupungista
sanoivat: ”tämä on meidän arkkitehtuuriamme”, silloin hymyilimme.
No, nyt kun tätä mietitte ja kun katsotte noita kuvia ja
piirustuksia saatatte hermostua ja sanoa ettei sosiaalihuollon alla eläville
mitään loistoasuntoja tehdä. Ei sellaisia ole tarjolla suomalaisillekaan.
Totta. Ei noissa tuon maailman maissakaan keskimäärin tuollaisissa asunnoissa
eletä. Ne nyt kuitenkin edustavat tässä tapauksessa arabien sosiaalisen
asuntotuotannon asuntojen pohjapiirustusperiaatteita suomalaisena sovelluksena.
Talojen rakentaminen Välimeren ja Lähi-Idän ilmasto-olosuhteissa on halpaa.
Lämpöeristyksiä ei ole, lämmitys-tai ilmastointijärjestelmää ei ole, ikkunat ja
ovet vuotavat niin kylmää kuin lämpöäkin kuin seula. Hissi kyllä yleensä on
korkeissa taloissa. Keittiökalusteita ei ole. On kyllä viemärin pää ja pinta-asennettu
vesiputken pää. Näin asunnon hinnaksi tulee noin 800 euroa neliöltä.
On sitten halvempaakin tuotantoa. Sitä voit nähdä
esimerkiksi Kairossa. On betoninen pilari-laatta järjestelmä sekä tiilimuuratut
seinät. Mitään muuta ei olekaan. Ei ikkunoita eikä ovia. Kunhan pressuja.
Kairon
asuntotuotanto ei juuri malliksi kelpaa, vaikka alueet kaukaa lentokoneesta
katsottuna muistuttavat Olaria. Asukkaat vetävät sitten itse sähköt
avojohdoilla läheisestä sähkökaapista ja muoviletkulla veden läheisen vesiputken
päästä. Vaikka oma pumppu hyrisee täysillä, arvaat, ettei vettä tuosta letkusta
paljoa tiristä kahdeksanteen kerrokseen. Joskus voi talossa olla viemärin pää,
mutta jos ei ole, jätevedet voi viskata ikkunasta pihalle. Lautasantenneissa
löytyy.
Libyan luksusta
Minun esimerkkini asuntoplaaneista voidaan siten
noteerata luksukseksi, vaikka ovatkin tavallisen kansan käyttöön tarkoitettuja.
Nuo Libyaan rakennetut talot on alueen käytännöstä poiketen varustettu
lämpöeristetyillä seinillä ja katolla sekä tuplaikkunoilla ja ovilla, alumiinikehyksissä
on vielä lämpökatko. Lisäksi harmaat vedet on erotettu mustista vesistä. Seinä
paksuus jo lähentelee suomalaista energiaseinää, mutta vain paksuus, sillä
rakenteena on kaksi 20 cm ontelotiiltä ja niiden välissä 7 cm styrox. Paljonko on
E-arvo? Ei paljoa, mutta kuitenkin jotain huimaavaa verrattuna tavanomaiseen 15
cm:n betoniseen umpiblokitiileen. Tämä eristäminen oli muuten meidän suuri
missiomme.
Jufran
”arabeskikortteli” Libyassa sijaitsee noin 300 km Välimerestä etelään. Sää on
kesällä erittäin kuuma, mutta talvella öisin kylmä. No, ei pakkasta sentään
kuin joskus harvoin. Satelliittikuva kertoo tilanteesta pari vuotta sitten,
valokuva kertoo tilanteesta 90-luvulla talojen juuri valmistuttua. Piirustus
kertoo suunnitelmasta tekijänä Arkkitehtuuritoimisto B&M Oy. Libyalaiset
maksoivat, turkkilaiset rakensivat ja Devecon Oy Suomesta suunnitteli ja
valvoi. Korttelin talot ovat kolmikerroksisia. Aluetehokkuus on 0,6. Olisi
pitänyt tehdä vielä tiiviimpää, mutta rupesivat marisemaan. Nurkkakortteleista
jo toteutuksessa pudotettiin neljä taloa.
Asunto ja elämän selkeys
Perheet ovat suuria. Vanhukset eivät asu yksin. Eronneita
sisaruksia ja muita yksinäisiä sukulaisia saattaa kuulua perheeseen.
Sinkkuasuntoja yksin asuville ei tehdä, koska yksinäisiä ei ole. Perhekunta tai
suku huolehtii perheenjäsenistään. Sukuyhteisö on vahva. Siinä tärkeimmät
asuntosuunnittelun lähtökohdat.
Arabialaisessa kulttuurissa asunnon pohjapiirros on
selvästi normitettu. Astuttaessa eteiseen täytyy olla suora pääsy miesten
vierashuoneeseen ja vierasvessaan. Vieras mies ei astu jalallakaan perheen
oleskelutiloihin. Miesten vierashuone on kookas tila. Lattioita kiertävät
tyynyrivit täyttyvät, kun sukulaismiehet ja tuttavat kokoontuvat. Ruoka tuodaan
mattojen peittämälle lattialle suurilla metallisilla tarjottimilla. Kuusi
miestä mahtuu ruokailemaan yhden tarjottimen ympärille. Ruoan kantavat huoneeseen
perheen nuoret miehet tai pojat. Vesipiiput porisevat. Auki oleva televisio
kuuluu asiaan. Yleensä katsellaan Jazeraa. Mitähän Suomessa nyt katsellaan?
Varmaan Jazeraa. Sitä on globalisaatio.
Tällaisin kahden
nappulan talotyyppejä toteutettiin muutamaan Hunin erämaakaupungin kortteliin.
Minusta tämä on erittäin ekonominen ja hyvä talotyyppi. Yhden nappulan koko on
11,7x11,7 m2. Asunnon ala on noin 120 h-m2. Siinä on kolme makuuhuonetta,
oleskelutila, keittiö ja vierashuone. Lisäksi vielä yksi kylpyhuone ja yksi
vierasvessa.
Asunnossa on kolme
vyöhykettä
Ensimmäinen, asunnon sisäinen, muuri on vierastilojen ja
perheen oleskelutilojen välissä. Perheen oleskelutilat muodostuvat aulamaisesta
oleskelutilasta, joka on nimeltään sala, siinä kokoontuvat naiset ja lapset, myöskin
lattialla tyynyillä istuen. Sala liittyy suureen keittiöön. Keittiö on naisten
valtakuntaa. Suurehko parveke on hyvä liittää keittiötilaan. Parveke tulisi
varustaa näkösuojan antavalla säleiköllä eli mashrabialla. Parvekkeen tulee olla sisäänvedetty. Meidän
suunnitelmissamme yhdistimme aina salan lasiovilla alkovimaiseen
ruokailu/kirjasto/oleskelutilaan, tilan piti olla erotettavissa.
Tämä talo esiintyy
arabeskikorttelissa yleisimpänä talotyyppinä. Asunnossa on kaksi makuuhuonetta
sekä yksi monitoimihuone jota voi käyttää makuuhuoneena, oleskelutilana tai
työhuoneena. Asuntoon kuuluvat vielä tavan mukaan iso keittiö, vierashuone
vieraskäymälä sekä kylpyhuone. Asunnon koko on 130 h-m2. Hunin kaupunkiin
rakennettiin 60 tällaista taloa ja niihin 360 asuntoa. Huniin rakennettiin
Devecon Oy:n suunnittelemana ja valvomana 2200 asuntoa, joista 700 oli
kerrostaloasuntoja. Kaupunkiin rakennettiin lisäksi 70000 kerrosneliömetrin
hallintokeskus, joka sekin oli suomalaista suunnittelua ja valvontaa. Mikään
meidän rakentamistamme kohteista ei tuhoutunut sodan aikana. (Panin tuohon
kuvan kylkeen vielä tekijätkin mukaan, ne näkee suurennuslasilla.)
Toinen asunnon sisäinen muuri sulkee makuutilat ja
kylpyhuoneen. Vanhempien makuuhuoneen tulee olla selkeästi suomalaista
makuuhuonestandardia suurempi. Vaatteet säilytetään suuressa vaatekaapissa, ei
komeroissa. Lasten makuuhuoneita on yleensä kaksi, tytöille ja pojille
erikseen. Suuri kylpyhuone hallitsee makuuhuoneosastoa. Kylpyhuone varustetaan
kyykkyvessalla tai tavallisella pytyllä. Bidé kuuluu asiaan.
Makuuhuoneosastolle on hyvä saada myös tuuletusparveke.
Lattiat tehdään marmorista tai kaakelista -
Välimerenmaiden tapaan. Lattiat pestään hulauttamalla vettä lattialle ja
kuivataan lastalla lattiakaivoihin. Käytännössä kokolattiamatot peittävät
oleskelutilojen lattioita. Kokolattiamattoja tuuletetaan alinomaa. Ikkunoiden
ei tarvitse olla suuria. Ne pidetään aina raskailla verhoilla peitettynä.
Ikkunoista ei katsella ulos, eikä niistä kenenkään haluta näkevän sisään.
Arabialainen koti on äärettömän siisti. Porraskäytävä ei
sitä välttämättä ole, paitsi jos samassa rapussa asuu vain sukulaisia. Tämähän on
kaikkien toivetila. Silloin ei oviakaan tarvitse lukita. Kysymme sitten, onko
sukulaisten asuminen samassa rapussa segregaatiota?
Pihalla ei voi kuivata pyykkiä. Kuinka alushousujaan
voisi levitellä kaiken kansan nähtäville? Kuivaustilat ja pyykkinarut ovatkin
talon katolla. Sinne on hyvä tehdä vesipiste ja pieni pyykinpesutila. Tämäkään
ei ole meillä uutta. Liisa juuri tuossa muistelee Heinolan kotikerrostaloa
torin varrella. Siinä oli, kuten tapana oli pyykinkuivausullakko. Niin ja
tietysti pesutupa oli vintillä. Niinpä niin.
Miehillä ei ole katolle asiaa, se on naisten valtakuntaa. Kerrostalon
pihaa ei hoida kukaan. Sinne on turha suunnitella istutuksia tai muita
mainittavia oleskelutiloja. Piha-alueet kannattaa minimoida. Jalkapallon
peluuseen sopiva kenttä kuitenkin tarvitaan ja pikkulapsille hiekkalaatikko.
Leikkilaitteiden tulee olla yksinkertaisia ja kestäviä. Keinu saattaa jo olla
ylellisyyttä.
Miehet käyvät ostoksilla. Jos nainen tulee kaupan jonoon,
hän ohittaa ilman muuta kaikki odottavat miehet. Jos mies istuu autossa
odottamassa, naisella ei ole tätä ohitusoikeutta. Naiset eivät käy ulkona
kävelyllä tai lenkkeilemässä. He käyvät ainoastaan perheen kanssa sukuloimassa.
Huvituksia ei ole. Ei teatteria, ei elokuvia, ei uimahalleja, ei urheilukilpailuja,
ei konsertteja. Mutta on kuitenkin yksi perheen yhteinen huvitus. Se on
piknikillä käynti iltamyöhällä, kuumuuden laskettua. Auto ajetaan rannalle tai
tuulisen erämaan reunaan, lähelle palmukeidasta. Nuotio sytytetään ja lojutaan
hiekalle levitetyillä matoilla. Koko perhe, aamuyöhön asti. Eväät ovat
herkullisia ja lapset riemuitsevat. Se on elämää.
Marwan kirjoittaa
tuhotuista kodeista Homsissa
Niin, onko meillä jotain ideaa tehdä ”etnisiä”
kaupunkeja? Onko sellaisia ollut tapana tehdä? Päinvastoin länsimaista
kaupunkirakentamiskulttuuria on (pakko)viety etelän maille ja idän maille. Suomen
Kuvalehden viimeisessä numerossa kerrotaan nuoresta syyrialaisesta
arkkitehdista nimeltään Marwan Al-Shabouni. Hän korostaa arkkitehtuurin
merkitystä ihmisten välisessä luottamuksessa. Hän kertoo maastaan uskontojen ja
aatteiden sulatusuunina. Ja hyvästä yhteiselosta ja kunnioituksesta. Sitten
kaikki hajosi hänen kotimaassaan, kaupungit raunioituivat. Eräänä tekijänä ja
pahan prosessin luojana hän näkee kansainvälisen siirtomaa-arkkitehtuurin
invaasion. Hän sanoo sen tuhonneen yhteisöllisyyden. Toisaalta hän puhuu
informaalisesta asumisesta ja näistä ilman infrastruktuuria tehdyistä
laittomista kaupunginosista. Hänen mukaansa 50% syyrialaisista asui tällaisissa
paikoissa. Ne saattavatkin olla hänen mielestään pahin syy tyytymättömyyteen ja
kapinaan. Nyt jälleenrakennuksen alkaessa hän pelkää ”Dubai-arkkitehtuurin”
olevan pahan alku ja kehto. Hän on piirtänyt kuvia hyvästä ja pahasta.
Marwan on kotoisin
Homsin kaupungista Syyriasta. Hän on elänyt siellä arkkitehtimiehensä ja kahden
lapsensa kanssa pommitusten keskellä koko sota-ajan. He eivät paenneet maasta. Heidän
kotitalonsa säilyi raunioituvan kaupungin keskellä. Hänen mielestään huono
arkkitehtuuri on yksi vaikuttava tekijä asukkaiden yhteisöllisyyden katoamiseen
ja sotaan. Hän epäilee ”Dubai-arkkitehtuurin” olevan syynä myös Pariisin ja
Lontoon etnisesti segregoituneiden kortteleiden mellakointiin. Hän on
julkaissut kirjan The Battle for Home. Hän esittää ajatuksiaan videolla: https://www.ted.com/talks/marwa_al_sabouni_how_syria_s_architecture_laid_the_foundation_for_brutal_war
Tässä on kaksi
hänen kuvaansa kortteleiden jälleenrakentamisesta. Ylempi kuva näyttää olevan
Montrealin Habitat-korttelin innoittama. Hän toivoo uutta rakentamista Homsin
vanhan kaupungin henkeen. Hän sanoo vanhaa kaupunkia nimitetyn ”köyhien
äidiksi”. Hänen mielestään sellainen kaupunki säilyttää ihmisten identiteetin
ja itsekunnioituksen. Vastapoolina hän esittää kuvan ”Dubai-arkkitehtuurista”.
Meidän uudet ja vanhatkin korttelimme vaikuttavat kovin paljon tuolta Marwanin
Dubailta. Hän pitää tuollaista kaupunkia pahan alkuna.
Emme saaneet vastausta kysymykseen etnisestä
rakentamisesta. Tai vastausta perheasunnoista. Käykö sitten niin että sinkut
nuoret ja sinkut vanhukset muuttavat näihin 12 neliöisiin ja siirtolaiset
asuttavat vanhat patriisiasunnot? Ehkä asiaa on pohdittava hieman vakavammassa
hengessä. Se ei ole vitsi.
Kiehtova tarina erilaisesta asumisesta. Onhan sinulla kokemusta. Miten mahtavat sopeutua maahanmuuttajat tämän maan rakentamistapaan? Miten noissa maissa pysytään terveinä kun ei liikuta, kävellä eikä urheilla? Siis naiset. I
VastaaPoista" Miten noissa maissa pysytään terveinä kun ei liikuta, kävellä eikä urheilla? Siis naiset."
VastaaPoistaHyvä kysymys. En tiedä. Perinteisesti muslimimaissa naisetkin ovat kävelleet paljon, mutta teollinen vallankumous, kaupungistuminen yms. ovat poistaneet naisilta perinteisen liikkumistarpeen, jota ennen liittyi vaikkapa veden kuljettamiseen tai ylipäätään paimentolaiselämään. Muutos on ollut nopea. Esimerkiksi suhteellisen tuoreessa International Journal of Womenä's Healt -lehden artikkelissa "Lack of facilities rather than sociocultural factors as the primary barrier to physical activity among female Saudi university students" on käsitelty tuota asiaa ja sitä nopeaa fyysisen liikkumattomuuden kehitystä, joka erityisesti naisilla on menossa tällä hetkellä Saudi-Arabiassa - vieläpä kaikissa ikäluokissa. Tuossa tutkimuksessa väitettiin, että taustalla ei ole niinkään vaikkapa jotkut liikkumisrajoitteet (ennen naiset ovat maassa liikkuneet paljon, eivätkä tuossa tutkimuksessa toteutetun kyselyn vastaajat nähneet niitä välttämättömänä esteenä liikkumiselle sinänsä), vaan ennemmin se, että uudessa urbaanissa ympäristössä naisilta puuttuvat fasiliteetit liikkumista varten lähistöltä. Arabimaissa sama tulos on saatu miestenkin kohdalta. Tuossa tutkimuksessa esitettiin, että yksi ratkaisu asiaan voisi olla kulttuurisesti sensitiivisten liikkumispaikkojen luominen erityisesti naisille, joiden käyttöön pitäisi sitten saada lisäksi kannustusta myös perheen jäseniltä.
Ja siis arabimaissa on kovaa vauhtia kasvamassa myös miesten ylipaino-ongelmia. Miehet liikkuvat enemmän kuin naiset, mutta miehistäkin monet liikkuvat liian vähän. Ennen näissä maissa matkat tehtiin jalan, nyt polttomoottoriajoneuvoilla.
PoistaKun teimme Libyaan asemakaavoja, suunnittelimme alueille erityisiä naisten ja lasten toriaukeita. Kulkutiet muurien ja talojen lomassa olivat niin kapeita, ettei alueille voinut ajaa autolla. Katselin nyt Google Earthista noita ”naisten toreja”. Ei ollut autoja, mutta ei näkynyt lapsia tai naisiakaan. Kerran vein irakilaista professoriystävääni satamaan. Olimme myöhässä. Hän joutui juoksemaan. Myöhemmin kertoi juosseensa ensimmäistä kertaa 15 vuoteen.
Poista