1990-luvulla
elimme aikaa, joka oli määritelty 1960 suurissa visioissa. 1960-luvun ideat
etsivät tapaa tehdä kaupunki rajatuksi saareksi, pallon sisäpinnaksi,
temppeliksi. Plug-in kaupunki, kävelevä kaupunki, automaattinen kaupunki tai
Fullerin kuvun kattama kaupunki olivat yrityksiä löytää kokoava voima,
megaelementti, kaupunkilaisia yhdistävä sää, liike, kone tai järjestelmä. Ovatko
nuo asiat meidän todellisuuttamme nyt?
Archigram-ryhmä haaveili kävelevästä
kaupungista, Tuossa se kävelee Manhattanin edustalla. Buckminster Fuller olisi kattanut Manhattanin säältä suojaavalla
kuvulla.
Yksi
suuri tuon ajan tavoite oli hallita ryömivän kaupungin vastustamatonta
laajenemista. Kummallista. Miten se ongelma jo silloin tajuttiin? Ennen kuin se
oli meillä Euroopassa vielä syntynytkään.
Niin, miltä ne suuret ideat näyttivätkään ja mikä on arvio nyt? Tai ei,
oikeastaan on kysymys miltä ne näyttivät vuonna 1990. Siihen vastaa Pentti
Murole Arkkitehti-lehden teesikeskustelussa juuri tuona armon vuonna:
- Kehitysmaiden teollistuminen puolessa sukupolvessa: LIMBO
- Sosialismin suunnitelmallisuus ilman taloudellista riistoa, uusi kulttuuri, uusi ihminen: KUPLA.
- Kaupunkirakenteen anti-sprawl -järjestelmät, megalähiöt: NOLLAJUTTU
- Uusmanhattanit, Kahnilaiset työn ja liikenteen satamat: MITTAKAAVAVIRHE
- Kompakti kaupunki kontaktikaupunkina, kaupunginosatalot, talokyläkulttuuri: EI NÄKÖPIIRISSÄ
- Vapaan miehen tarpeet vapaassa yhteiskunnassa, auto: UMPIKUJA.
1990-luvun
tapahtumakirjo oli uuvuttava, vaarallinen, tulenarka ja kumouksellinen.
Toisaalta se oli eurooppalaistava, globalisoiva, yhdistävä ja demokraattinen. Saksat
yhdistyivät vuonna 1990. Euroopan unioni syntyi Maastrichtin sopimuksella vuonna
1992. Unioni laajeni Itävallan, Suomen ja Ruotsin liityttyä siihen 1995.
Neuvostoliitto romahti vuonna 1991. Baltian maat itsenäistyivät samana
vuonna. Persianlahden sota käytiin
vuosina 1990–1991. Kuwait vapautettiin. Ensimmäinen Tšetšenian sota alkoi
vuonna 1994. Taleban hallitsi Afganistania vuodesta 1996 alkaen. Ruandan
kansanmurhassa tapettiin vuonna 1994 yli 800 000 ihmistä. Afrikassa oli
lukuisia sisällissotia. Balkanilla raivosivat Jugoslavian hajoamissodat
1991-1999. Meitä järkytti virolaisen autolautta M/S Estonian uppoaminen
Itämerellä vuonna 1994. Tallinnan tuomiokirkossa on vieläkin seinään
kiinnitettynä vieraskirjan paperilappu, jossa on ruotsalaisten koululaisten
nimiä. He menehtyivät. Kynttilät lepattavat vaisua liekkiä.
Tietokoneet
olivat toimistoissa jo yleisessä käytössä. Ikuisesti tietokoneesta erillään
pysymiseen vannoutuneista tuli väkisinkin tietokoneen käyttäjiä. Fax korvasi
telexin vuosikymmenen alussa. Matkapuhelimien käyttö tuli vähitellen mahdolliseksi
myös suunnitteluviennin kohdemaissa. Myös ensimmäiset digikamerat tulivat
myyntiin. Minun Polaroidissani oli muistina kovalevy eli korppu. Siihen mahtui
1 mega. Maailma muuttui helpommaksi.
Helsinki
halusi kansainvälistyä
Helsingissä
tapahtui kummia. Ilaskiven tultua eläkeikään, johdossa piti tapahtuman
siirtymiä. Soininvaara Korpisen paikalle ja
Korpinen kalifiksi kalifin paikalle. Toisin kävi. Soininvaarasta ei tullut
kaupunkisuunnittelusta vastaavaa apulaiskaupunginjohtajaa, emmekä näe edessämme
sitä vaihtoehtoista kaupunkia, jonka hän olisi synnyttänyt. Asiat vyöryivät.
Suomeen saapui maahanmuuttajia. Helsinki ajatteli kansainvälistymistä ja omaa
asemaansa prosessissa. EU:n jäsenyys häämötti.
Apulaiskaupunginjohtaja
Pekka Korpisen johtaman tulevaisuusjaoston tulevaisuuskuva rakentui teknologian
ja kansainvälistymisen varaan. Visioissa nähtiin, että kaupunkiseudut
liikkuivat ja toimivat, kansallisvaltioista riippumatta, ne kilpailivat
keskenään, etsivät uutta roolia, kehittivät uusia yhteyksiä ja verkostoja. Mitä?
Noinko kirjoitettiin jo miltei 30 vuotta sitten? Jotenkin vaikuttaa siltä, että tämä asia on
vasta aivan vastikään keksitty. Hienoa, se olikin vanha juttu. Helpompi
omaksua.
Laura Kolbe miettii nettisivullaan vuodelta 2004 tätä
90-luvun menoa. Nettisivuston nimi oli muuten: ”Tehdään miljoonan asukkaan
Helsinki”. Onko siis niin että Laura Kolbe itse asiassa keksikin jo 25 vuotta
sitten ”Lisää kaupunkia Helsinkiin –aatteen”? Niin, näin hän kirjoittaa:
”Elinkeinojen kehittäminen ja kansainvälisyys, high tech ja korkean
jalostusasteen sektorit nousivat lopullisesti strategioiden selkärangaksi. Eero
Holstila ja Kaarin Taipale viitoittivat tulevaisuuden suunnaksi
kansainvälisyyden. Kolbe kirjoitti: "Se nähtiin nyt selkeämmin kuin koskaan
ennen kaiken kattavana periaatteena, jonka varassa Helsingin tulevaisuus oli.
Kaupungin omasta ulkopolitiikasta tuli tehdä keskeisin urbaani
selviytymisstrategia."
Kansainvälistymispolitiikkaa tehostaakseen kaupunki
perusti yhtiön nimeltä Metropolitan Development Corporation. Tämän yhtiön
siipien suojassa virkamiehet tekivät paljon matkoja lähialueille ja
kaukoalueille. Pietari ja Tallinna nousivat osaksi toimintastrategiaa.
Yhteistyötä yritettiin osin menestyksellä. Pääosin kuitenkin vailla suurempaa menestystä.
Meitä ei sittenkään hyväksytty viisaiksi isoveljiksi! Tai ei! Kyllä Pietarin
vedenpuhdistus oli Helsingin aktiviteetin hedelmiä. Toimijana taisi olla
Helsingin Vesi. Pekka Korpinen vain kertoo, että näitä hedelmiä korjaamaan tuli
vihkiäistilaisuuteen Suomesta niin korkeata väkeä, että Helsingin kaupungin
edustajat joutuivat varsin takariviin.
Mekin olimme mukana Pietarin Pargolovin esikaupunkialueen
suunnittelussa. Asuntohallitus ja Teuvo Ijäs rahoittivat toimintaa. Helsinki
oli mukana Matti Väisäsen kautta. Juristeria-asiantuntijana toimi Pekka
Virkamäki. Simo Järvinen hoiti kaavoitusta ja me hoidimme liikennettä, pääosin
Teuvo Juntusen toimesta. Mukana oli myös Lemminkäinen. Pietarilaisille
opetettiin infran rakentamisen ja tonttien huutokaupan periaatteet. Silloinen
Pietarin maakomitean puheenjohtaja ja nykyinen Luoteis-Venäjän
rekisterihallinnon pääjohtaja ja Pietarin keskushallinnon kalakerhon
varapuheenjohtaja ja kalakerhon kansainvälisen jaoston puheenjohtaja Dmitri
Vladimirovich Gordo yhä muistelee Pargolovon työtä esimerkillisenä kansainvälisen
yhteistyön näytteenä. Näin todistaa ystäväni Pekka Virkamäki.
Katutytöt ja katupojat
Mikkelissä 1990
Nyt kun yleiset asiat ja Helsingin kansainvälistymisasiat
on saatu järjestykseen, voidaan kurkistaa muihin trendeihin tai ehkä
pikemminkin huitaisuihin kohti tulevaisuutta. Suomen kuntatekniikan yhdistys
piti jokavuotista kesäkongressiaan Mikkelissä. Oli vuosi 1990. Yhdeksi
puhujaksi oli valittu Pentti Murole.
Nuoreltahan tuo
mies näyttää. Ikää oli 55 vuotta. SKTY
eli Kuntatekniikan yhdistys on aina mielestäni ollut kerhojen kerho. Onhan
kaikilla ihanilla naisilla ja reippailla miehillä yksi yhteinen rakkaus: KATU.
Kansa raahautuu,
kunnes puhutaan
Kansa raahautui raskaan juhlayön jälkeen Mikkelin
Mikaeliin. Yleensä kuulijoita ei ole paljoa aamun ensimmäisellä luennolla.
Luennoitsija tuskailee ja arvailee kansan ilmeistä väsymystä ja kiinnostuksen
puutetta. Omaakin päätä kivistää. Yöllä tuli moneen kertaan tolkutettua
vierustoverina olevalle ihanalle naiselle esitelmän pääpointteja. Varsinaista
vuorovaikutusta ei syntynyt. Puhuimme itseksemme. Slaideja oli kaksi täyttä
rullaa. Puhuttavaa oli riittävästi. Riittääkö aika? Puhunko tyhjälle salille?
Esitelmöitsijän tyypillinen ja tarpeellinen stressi yhtyy kiihkoon. Jotain on
saatava sanottua, täytyy liikuttaa, täytyy vakavoittaa, täytyy keksiä.
Maallikkosaarnaajan elkeitä siis. Yllätys! Sali on melkein täynnä.
Maallikkosaarnaajan sydän pamppailee ilosta. Ne haluavat kuunnella - kuitenkin!
Mistä puhutaan?
Puhutaan pinnoista
ja kaupungin kasvoista
Puhutaan ihmisen
mikrokosmoksesta ja suunnitteluprosessin tietokatkoksesta
Puhutaan
kaupunkiympäristöstä, joka antaa elinvoimaa, tunnetta, draamaa, viileyttä,
rauhaa
Puhutaan tyhjän
tilan suunnittelusta ja hierarkioista kaupunkitilassa
Puhutaan
sisätilakeskustoista ja maanalaisten tilojen suhteesta pintamaailmaan
Puhutaan kadusta
kulttuurin ilmentäjänä ja suunnittelutradition puutteesta
Puhutaan siitä,
että kaupunkikuva on rakennusten ja kadun yhteisteos
Puhutaan siitä,
onko kaupunki esine vai organismi?
Puhutaan
yhteistyön vaikeudesta ammattiryhmien välillä
Puhutaan
insinööreistä - autot eivät ymmärrä estetiikkaa!
Kansainvälistyminen
hämmentää, monikulttuureista ei puhuta
Puhutaan siitä,
milloin kaupunkisi on valmis?
Lopuksi kysyttiin: Olemmeko riittävän herkkiä ja
tunteellisia? Löydämmekö kahvan ja ikkunan?
Ja vastattiin: Millä tavalla me muutamme ja mitä me
muutamme? Muutos on tosi, mutta millä tavalla muutosta käsittelemme? Meidän
velvollisuutemme virkamiehinä ja suunnittelijoina - yhteiskunnan palvelijoina -
on olla tässä hyvin herkkiä ja tunteellisia. Tulee miettiä, mikä on se kahva,
johon tartutaan ja mikä on se ikkuna, jonka läpi nähdään tulevaisuutta.
Sukupolvet kulkevat, geenit virtaavat ja ihmiset kuolevat. Historian kannalta
on tärkeää se, mitä tänään teemme. Jokainen katukivi tulee rakkaudella asettaa!
Sitä kun tarpeeksi mietimme, on ainakin osa palkkaa ansaittu.
Helsinki alennusmyynnissä
HS 19.10.1990
Ystäväni Maija Kairamo kirjoittaa Helsingin Sanomissa.
Joudun hyökkäyksen kohteeksi: ”Helsingin keskustan suunnittelu näyttää olevan
ylivoimainen hallittava. Nyt suuri raha haluaa iskeä kertaheitolla matalaksi
pitkään jatkuneen kehittelyn, jossa Töölönlahden aluetta on pidetty urbaanin
kulttuurin alueena ja annettu liikemaailman pelata Kampissa. Kuluneen viikon
varoituslaukaus oli ehdotus poikittaisväylän rakentamisesta kiireesti
Kaisaniemenpuiston pohjoisrantaan avoimena moottoriväylänä… Pari päivää
myöhemmin toi kaupunginjohtaja Tuomioja esiin hankkeen World Trade Centerin
rakentamiseksi Töölönlahden alueelle. Moottoriväylä sai selityksensä, hankkeet
liittyvät epäilemättä yhteen. Helsinkiä myydään nyt ehdoitta yhdentyvän Euroopan
markkinoille.
Ihmiskunta joutuu pian pakosta arvioimaan vinoutuneen
kasvukulttuurin arvot uudelleen. Kotimme Maa ei kestä enää ryöstämistä ja likaamista.
Energian kulutus on saatava laskemaan, raaka-aineiden ja tuotteiden kierrätys
on asetettava ensisijaiseksi teknologian kehittämisen tavoitteeksi, jätteiden
päästäminen luontoon on lopetettava. Pikemminkin kuin luulemmekaan myös
kaupunkisuunnittelun, rakentamisen ja kaupan on uudistettava tavoitteensa
maapallon elollisen luonnon lakien mukaiseksi. Helsingistä voisi tulla maailman
ensimmäinen metropoli, jossa marmori kestää. Valkoinen Finlandiatalo olisi
silloin puhtaassa kauneudessaan onnellisemman tulevaisuuden maamerkki."
Mistä oli kysymys?
No, kysymys oli siitä, että Töölönlahden osayleiskaavan valmistelun yhteydessä
olin ehdottanut Kaisaniemenrannan käyttöä sisääntulokatuna keskustaan. Sellaisenaan,
levittämättä. Näin olisi voitu välttää tunnelit. Siitä Maija äityi. Ja äityivät
muutkin. Roikuin löysässä hirressä.
Mistä myllyyn tavaraa?
1990-luvulla oli ilmeisesti sittenkin puutetta
ajatuksista. Minäkin kysyin YTV:n vuoden 1991 Helsinki-visiossa uuden tavaran
perään. Nyt kun uudessa yleiskaavassa trendi on muuttunut ja yleiskaava sisältää
paljon tavaraa ja suurta tavaraa ja nyt en varauksetta hyväksykään tätä ennen
toivomaani. Mitä siis kysyin 27 vuotta sitten: ”Kirjahyllyt pursuavat
arkistoituja raportteja. Raporttien sivut näyttävät sileiltä. Niissä ei ole
alleviivauksia tai käännettyjä kulmia. Raportit siirtyvät suoraan painokoneista
hyllyille. Hyllyt täyttyvät ja arkistot paisuvat. Konsultit suoltavat uusia
raportteja. Tilaajat miettivät uusia tarpeita. Raportin ilmestyessä painosta
uudet ajatukset valtaavat mielen. Ei ole enää aikaa analysoida analysoitua.
Ajatusten mylly sykähtelee. Poliitikot päättävät. Heillä ei ole aikaa pyörittää
ajatusten myllyä. Heidän tietonsa on luottamusta byrokratian valmisteluun.
Systeemi perustuu ennen tehtyyn - päätösten ketjuun. Uusien ajatusten matka ajatusten myllyyn on
lähes mahdoton. Muuttuvassa yhteiskunnassa myllyyn pitäisi syöttää uutta
tavaraa - reagoida muutosilmiöön. Myllystä tulee ulos vain mitä sinne
syötetään. Mylly jauhaa. Uutta tavaraa ei löydy.”
Meitä ilmeisesti
Järvisen Simon kanssa tuskastutti, kun emme saaneet myllyyn tungettua
toivomaamme tulevaisuudenkuvaa. Millainen
se oli. No, kuvasta näkyy Visio!
Rataa oikoiseksi
Sain puhelinsoiton. Soittaja on Pertti Punkamaa
Mikkelistä. Hän haluaa tutkittavaksi ratayhteyttä Keravalta Lahden kautta
Heinolaan ja edelleen Mikkeliin, Kuopioon ja Kajaaniin. Uutta rataa olisi
rakennettava 200 kilometriä. Hanke tuntuu tarjoavan erinomaisen mahdollisuuden
jälleen lyödä päänsä byrokratian ”kovaan ytimeen”. Yli yön miettiminen
kirkastaa pään. Hanke on loistava. Se on kannattava. Lähdemme mukaan! 90-luvun
alun tulevaisuus toteutui Kerava-Lahti oikoradan valmistuttua vuonna 2006. Oli
kulunut vain 16 vuotta Pertti Punkamaan puhelinsoitosta. Syntyi merkittävä
rautatietrendi. Se jatkuu huimalla ohjelmalla. Pari vuotta sitten valmistui Kehärata,
pian Länsimetro ja sen jatko-osa. Puhuvat ”tunnin junasta” Turkuun ja hyväuskoiset
vielä sukelluksesta Tallinnaan. Mitä sitten Lapin radat. Ratatrendi on vahvaakin
vahvempi. Kuka olisi uskonut että teräspyörä teräskiskolla?
Tässä olen kaikkien
silmäätekevien keskellä. Timo Ahonen Lahdesta, Jarkko Paronen Heinolasta, Olli
Hyönä Kuopiosta ja taustalla Jouko Rautela Valtionrautateiltä ja Eero Kaitainen
Mikkelistä. Olimme juuri vierailleet Pietarinkirkossa Roomassa. Näimme itse
paavin. Kysymys kuului: siunasiko hän meidän hankkeemme vai siunailiko hän
sitä? Kyllä se Paavi meidän hankkeemme siunasi, sen kunniaksi huurteinen!
Vienti valtaa pään ja
sydämen
Devecon Oy saa Libyasta suurtilauksen. Muutan Libyaan.
Aika Libyassa ei ollut rauhallista. Se oli jatkuvaa syöksymistä pitkin
erämaateitä Tripolin, Sirten ja Jufran välillä. Se ei sisältänyt laajaa
kansatieteellistä perehtymistä. Se sisälsi kuitenkin ällistyttävän määrän
ihmissuhdekemiaa hiekan miesten ja metsien miesten välillä. Sanon miesten,
sillä se ei sisältänyt naissuhdekemiaa. Tai ehkä hieman. Olihan Bagdadin
kaupungininsinööri nainen. Nainen oli myös jonkin aikaa Tripolin Chief
Engineer. Kuwaitissa tiedenaiset uskoivat asemansa paranevan orastavan
demokratian myötä niin bisneksessä kuin julkishallinnossakin. Nainen oli myöskin Aisha, ihastuttava yliopiston
professori Libyassa. Hän joka avusti meitä Tripolin kotihaastattelututkimuksen
suorittamisessa. Muistelen kulkeneeni pitkin
Benghazin yliopiston käytäviä. Oppaanani on eläkeikää lähestyvä dekaani. Käytävät
ja aulat ovat täynnä naisia. Sallittakoon minun vielä huomauttaa, että hyvin
kauniita naisia. Kun ihastelen naisten määrää, dekaani sanoo: liian paljon,
liian paljon.
Syntyikö tässä kaikessa vientitouhussa tulevaisuutta
viitoittavia trendejä. Kyllä. Syntyi valtavasti ymmärrystä siitä, miten asioita
olisi hyvä ymmärtää. Erityisesti energian tuhlaus koko kehittyvässä maailmassa
on uskomatonta. Kuuman maan ihmisen ensimmäinen suuri hankintahaave on ilmastointikone.
Saada nukkua viileässä. Veden tuhlaus, vuotavat hanat ja putket. Vuotavat
katot, puuttuva eristys, yksinkertaiset ikkunat, Kaikki nämä, jotka eivät ole
pelkästään rahan puutetta vaan ymmärryksen puutetta.
1990-luvun asioissa
kehittyvien maiden väestönkasvu - rikkaiden ja köyhien - oli usein kiistan
aihe. Se ei ole vieläkään poistunut. Teimme esitystämme Riadin strategisesta
kehittämisestä. Saimme hiekkaa tupaan, kun esitimme lapsiluvun tulvaisuudessa
vähenevän. Olipa yleiskaavaidean tekeminenkin vaikeaa, kun väki kasvoi
kolminkertaiseksi yhden sukupolven aikana. Käänne on kuitenkin tapahtunut.
Ennusteet tutisevat naisten voimin. He haluavat olla muutakin kuin vain
lapsitehtaita.
Haaveillaan Saharasta
Pysähdyn tähän. En nyt jatka 1990-luvun saavutusten
esittelyä. Ryhdyn tekemään työtä käskettyä. Se on Saharan metsittäminen.
Ystäväni Eero Paloheimo sai minut siitä innostumaan. Se liittyy tuohon Saudi
Arabian ennustekuvaan. Se liittyy maailman kasvihuoneilmiön hallintaan. Se olisi
maailman suurin infrahanke – ylivoimaisesti. Se olisi tuhat kertaa suurempi
kuin läheltä seuratut Muammar Gaddafin jättiputket erämaassa. Se olisi sata kertaa
suurempi kuin jokien käännöt Kiinassa. Näin eläkeiässä ei kukaan kiellä
haaveilemasta.
Vilkaisin Googlesta ja Saharan metsittäminen onkin innostanut monia. Eero komentaisi kaikki maailman valtioiden armeijat metsittämään Saharaa. Seppo Vuokko oli tutkistellut sopivaa puulajia, joka pystyisi hyödyntämään aamukastetta ja tulos oli pitkäneulainen mäntylajike. Pekka Vihreä, fyysikko laskeskeli, että Saharan metsittäminen pudottaisi Euroopan keskilämpöja usealla asteella. Sanoit Pena Villesaunan lämpiössä, että tarvitaan 9 000 Riadin laitoksen suuruista suolanpoistolaitosta kasteluveden tuottamiseen. Siinä pulmaa kerrakseen. On muitakin koulukuntia kuten täyttää Sahara aurinkokerääjillä ja ryhtyä valmistamaan vetyä vetyautoille tai sitten sähköä ja siirtojohdoilla Eurooppaan. Kaikki nämä olisivat varsinaisia infrahankkeita. "Ans' kattoo nyt, miten asiat jatkuu"
VastaaPoistaPena on niin tuottelias ja sitä paitsi kirjoittaa hyvin, että tekisi aina mieli kommentoida, muttei millään pysy perässä. Sen vuoksi kommentoin tässä nyt yhdessä kaikkia neljää ”trendiblogia”. Olin vuosina 1970-1992 Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsen ja sen jälkeen vielä neljä vuotta Uudenmaan liiton liittohallituksen varapuheenjohtaja, minkä vuoksi pääsin läheltä seuraamaan trendejä ja todellista kehitystä niinä vuosina, joista Pena kirjoittaa.
VastaaPoistaEnsinnä on todettava, että useat trendit, jotka alussa herättivät raivokasta vastarintaa, lopulta löivät itsensä läpi ja niistä tuli valtavirtaa. Tällainen oli jalankulkukeskusta. Vuonna 1968 perustettu Liikennepoliittinen Yhdistys Enemmistö järjesti mielenosoituksen, jossa Aleksi vallattiin. Siitä kaikki alkoi. Viisi tai seitsemän vuotta onnistuttiin jarruttamaan edistymistä, mutta sitten repesi. Tänään jalankulkukeskusta on toteutettu lukuun ottamatta hirvittävää Kaivokatua, jolta yksityisautojen poistaminen vaatinee keskustatunnelia tai mieluummin Penan parannettua huoltokatua. Onpa tässä suhteessa menty överiksikin, jota osoittaa ehdotus Pohjois-Esplanadin ajokaistojen vähentämisestä yhteen. Keskustan autojen määrää on järkevämpää vähentää autopaikkojen määrää säätelemällä.
Toinen itsensä läpi lyönyt trendi on suurten, maanpäällisten autoväylien rakentaminen keskustaan. Ensin kaatui ns. Vapaudenkatu, sitten Kaisaniemenrannan poikittaisväylä. Muistan myös, kuinka ensimmäiset ehdotukset ajonopeuksien rajoittamiseksi saivat osakseen laajaa vastarintaa. Vähitellen ne kuitenkin ajettiin läpi, ja nyt ovat etenkin vakavat liikenneonnettomuudet huomattavasti vähentyneet. Autottomana helsinkiläisenä voin todeta, että Helsingin julkinen liikenne toimii nykyisin erinomaisen hyvin.
Vielä yksi trendi, joka ajoi itsensä läpi, oli vanhojen rakennusten suojelu. Valitettavasti vain sitä ennen ehdittiin purkaa useita kauniita ja historiallisesti merkittäviä rakennuksia. Mannerheimintien alkupää lienee tästä ikävin esimerkki.
Sodanjälkeisinä vuosikymmeninä aina 1990-luvulle saakka Helsinkiä on rakennettu valtaosaltaan hyvin. Esikaupunkialueet Lauttasaaresta aina Vuosaareen ja Laajasaloon rakennettiin pääosin inhimilliseen mittakaavaan. Rantoja, kallioita ja viheralueita säästettiin asutuksen lomassa. Aurinko pääsi paistamaan talojen välistä talvellakin. Näillä alueilla asuvat ovat tyytyväisiä asuinympäristöönsä.
Nyt on kuitenkin noussut trendi, joka uhkaa tätä kaikkea. Helsinki on hyväksynyt uuden yleiskaavan, joka mukaan tänne pitäisi vuoteen 2050 mennessä saada 236 000 asukasta lisää. Tampereella on 225 000 asukasta. Kuvitelkaa, että kaikki, mitä Tampereelle on rakennettu – asunnot, liikkeet, toimistot, tehdasrakennukset ja kaikki muu – pitäisi saada mahtumaan Helsingin vielä vapaina oleville alueille. Sokea Reettakin näkee, ettei se ole mahdollista ilman, että viheralueita olennaisesti vähennetään. Jonkin verran voidaan rakentaa ylikorkeaa ja -tiivistä niin kuin Pietarin ja Pariisin esikaupunkialueilla, mutta useimmat helsinkiläiset eivät halua asua niin. Iskulause ”Lisää kaupunkia Helsinkiin” voisi yhtä hyvin kuulua ”Vähemmän viheralueita Helsinkiin”.
Vielä hieman jatkoa:
VastaaPoistaKaupungin johto perustelee kasvua sillä, että Helsingin pitää pystyä kilpailemaan muiden Itämeren metropolien kanssa. Mistä siinä oikein kilpaillaan? Vastaus on yleensä: kansainvälisistä suuryrityksistä. Luuleeko joku, että suuryritys jättää tulematta Helsinkiin sen vuoksi, että kaupungin väestötavoite on vain 758 000 (ns. perusvaihtoehto) eikä nyt asetettu 866 000? Oslolla on kaupungin laidalla laaja, paljon käytetty ulkoilualue, Oslomarka. Eikö Helsinki voisi kilpailla Oslon kanssa siitä, kummalla on parempi ulkoilualue sen sijaan, että Keskuspuistoa nyt silvotaan?
Kun Espoossa ja Vantaalla vallitsee samanlainen kasvuhysteria kuin Helsingissä, se merkitsee, että ennen pitkää Helsingin seudulla asuu noin kaksi miljoonaa ihmistä, siis melkein puolet Suomen väestöstä. Tämä on tuhoisaa koko Suomelle, mutta ennen kaikkea se merkitsee Helsingissä asuvien ihmisten elämänlaadun olennaista heikentymistä. Kasvuideologia ja tiivistämishysteria täytyy saada loppumaan. Kalliit investoinnit infrastruktuurihankkeisiin, kuten metron jatkeisiin, Pisara-rataan tai Helsinki-Tallinna tunneliin, kiihdyttävät seudun kasvua, eikä niitä sen vuoksi tule toteuttaa. Miten tämä trendi saataisiin kääntymään, ennen kuin jotkut kasvumanian vallassa toimivat virkamiehet ja vihreinä esiintyvät luottamusmiehet saavat aikaan korvaamatonta vahinkoa?
Laurille kommentin kommentti - millä pysäytät maamme rakennemuutoksen? Koko Suomi on jo hiljaa valunut erinäisiin kaupunkeihin monen vuosikymmenen ajan eikä mikään hallituspolitiikka ole sitä kehitystä pysäyttänyt. Pääkaupunkiseudun kasvu on edelleen paljon enemmän tämän liikkeen tulosta kuin sen aiheuttaja. Sitten on vain kyse siitä, mitä määräennusteita käytetään.
VastaaPoista