Kun ryhdyin kirjoittamaan oman työelämäni aikana
toteutuneista trendeistä ajattelin mekanistisesti insinöörin tavoin. En
varsinaisesti ajatellut luovuutta trendien puristuksessa – enkä siitä johtuvaa
pyristelyä. Yhdyskuntasuunnittelun trendit osoittavat aina 30 vuoden päähän. Se
on suunnilleen yksi sukupolvi. On lyhyempiäkin trendejä. Esimerkiksi muoti. Kun yhdyskuntasuunnittelun trendinkatsojan
aloitusvuosikymmen oli 1950-luku, ensimmäinen tulevaisuus osui 1980-luvulle.
Ajattelin sitten suorittavani loogisen askelluksen kymmenvuosittain
nykyhetkeen. Mutta ei! Olen sotkeutunut tarinoihin – sellaisiin juttuihin jotka
ovat vaikuttaneet elämääni ja etenkin ammattielämääni. Ne eivät nyt ole sellaisia
ns. trendejä, joita trendianalyytikot tutkivat. Ne ovat pikemminkin sekavan
puuroista taaperrusta sattuman tuomissa olosuhteissa. Suuret käännepisteet ja
pyörteet tai sitten pysähdys ovat lusikoineet asioiden todennäköisen kulun
uuteen uskoon.
On joutunut enemmänkin väistelemään kompastumista kuin
että olisi voinut suoraan askeltaa. Ajattelinkin jatkaa nyt tätä trendisarjaa
loppuun saakka juuri näin – kompastellen.
Sitten kun olen päässyt 2010-lukuun, sitten ryhdistäydyn ja ryhdyn
systemaattiseksi. Sitten teen Exceliin hienon kaavion, jota täydennän Power
Pointin visionäärisillä kuvilla. Kuvat tulevat kertomaan trendien synnyn,
elämän ja kuoleman vuosikymmen vuosikymmeneltä. No, leikisti – et kai uskonut
tuohon?
Siis kompastellen
olkatoppauksiin
Aloitetaan naisten muodista. Se on ehkä trendeistä
näkyvin. Ja myös ehdottomin. Se vaihtuu säännöllisesti neljä kertaa vuodessa.
Jo vuotta tai paria aikaisemmin, ennen kuin ihmiset tämän trendin keksivät tai
siihen mieltyvät, vaateteollisuus on jo sen tarkkaan suunnitellut ja
valmistusprosessit ovat tiedossa, kankaat on jo ostettu ja
aliurakoitsijasopimukset halpamaihin on jo tehty. Silloin juuri spontaanisti
kansa keksii mitä se haluaa ja syntyy sesongin trendi. Kaikki ostavat samaa ja
kaikki haluavat näyttää samanlaiselta.
80-luvun vaatteissa
saattoi olla kolmetkin olkatoppaukset päällekkäin; aluspaidassa, puserossa ja
jakussa ja sitten tietysti takissa oikein ekstramuhkeat. Tapahtui myös jotain
ennenkuulumatonta. Naiset esiintyivät verkkareissa. Pikkuhiljaa kasarimuoti
alkoi kaventua ja linjat yksinkertaistua. Näin kertoo ystäväni, muotitaiteilija
Maikkki Ilveskorpi-Reiman. Noita hänen kuviaan eri vuosikymmeniltä olen
aiemminkin viljellyt blogissani.
Äiti, tytär ja
kuninkaalliset häät
Näyttää siltä, että tulevaisuusennusteet menivät metsään
niin insinöörillä kuin tiedemiehilläkin. Laura Honkasalo kertoo 1980-luvun
alkupuoliskon ajankuvasta teoksessaan Sinun
lapsesi eivät ole sinun (Gummerus 2002). Hän kertoo, miten edistyksellinen
äiti kasvatti lapsiaan tulevaisuuteen. Äiti ei hyväksynyt leikkiaseita eikä
muovileluja, erityisesti hän vihasi kuninkaallisia ja heidän hömppähäitään.
”Ne ovat oikeat prinssin ja prinsessan häät”, Minna
valisti minua. ”Niistä tulee tosi upeat, sinun on pakko katsoa, kaikki katsoo
ne, joka puolella maailmaa. Miljardit ihmiset.”
Äiti sanoi ei. Hän istui lukemassa Tiedonantajaa ja
juomassa kahvia.
”Mitä varten?” huusin niin että Edison havahtui uniltaan
nojatuolista ja vilkaisi ympärilleen suippokorvat väristen.
”Kaikki muut katsoo!”
Äiti käänsi sivua ja taitteli lehden niin että pystyi
paremmin lukemaan. ”Monarkia on säälittävä sääty-yhteiskunnan jäänne ja
institutionalisoidun yhteiskunnan epätasa-arvon merkki, ja tölläämällä sitä
spektaakkelia televisiosta annat tukesi riistojärjestelmälle.”
”Sä olet ihan skitso!” huusin. ”Mikään ei voi ikinä olla
vain hauskaa, sinä pilaat kaiken, kaiken. Kaikessa on jotain väärää! Täällä ei
saa tehdä mitään.”
Äiti ei katsonut minuun. Hän vei sanomalehden lähemmäksi
silmiään ja sanoi: ”Televisio pysyy kiinni.”
Juri norkoili olohuoneen ovella seuraamassa, miten kiista
päättyisi.
”Menen Kitille katsomaan!” huusin.
”Mene vaikka Timbuktuun, kunhan et katso niitä häitä
minun kattoni alla”, äiti sanoi.
Ryntäsin eteiseen vetämään saappaita jalkaan. Enää puoli
tuntia, en ikinä ehtisi Kitille Eiraan ajoissa.
”Sinä et osaa pitää ollenkaan hauskaa!” huusin. ”Ja et
halua, että kukaan muukaan pitää!”
”Jaaha”, äiti sanoi ja jatkoi lukemista.
1980-luvun tulevaisuus on
nyt
Nyt kun olemme päässeet käsittelemästä kasarimuotia ja
kasarihäitä voimme siirtyä tavanomaiseen aiheeseen eli kaupunkisuunnitteluun.
Oliko 80-luvulla jokin erityinen suunnitteluajatus tai tulevaisuuden visio?
Kurkistetaan! Niin, mistäkö? No kyllä
kaikki minun blogini lukijat tietävät mistä minä menneisyyttä kurkistan. Sehän
tapahtuu klikkaamalla tämän läppärin failia
”KIRJA” ja sitten klikkaamalla ”kuvapankki” ja sieltä esimerkiksi ”1980-luku”.
Siellä ne asiat ovat. Joku ihmettelee minulla olevan hyvän muistin, kun muistan
noita vanhoja. Ei se ole hyvää muistia,
se on vain klikkailua. Siksi toistan itseäni. Toivon vaan ettei kukaan ole
opetellut ulkoa minun kirjaani (siinä on 483 sivua ja 1500 kuvaa) ja sitten
tuskastu joutuessaan lukemaan uudelleen samaa tekstiä. Moni kyllä osaa ulkoa
erilaisia raamattuja, mutta minun kohdallani siitä ei ole pelkoa. Siteeraan
siis jatkuvasti itseäni. Joskus yllätyn itsekin klikkaamalla vastaan tulevasta
tekstistä. Useimmiten vielä positiivisesti. Sillä tavalla sitä pysyy näin
vanhemmiten hengissä!
Nyt sattuukin nappiin, sillä juuri tällä hetkellä elämme
vuoden 1980 tulevaisuutta. Tuntuu hieman oudolta ajatella itsensä tai kenet
tahansa 80-luvulla piirtämässä meidän päivämme yhteiskuntaa tai laskemassa
meille soveltuvia käyttäytymismalleja. Vielä oudommalta tuntuu, kun lukee omia
tekstejään tuolta ajalta. Mitä tarkoittaa vuonna 1985 esittämäni ”kriittinen
analyysi” silloisista suunnittelun puutteista: poliitikkojen ja ammattimiesten
vuorovaikutuksen puute, päätöksenteon looginen puute, suunnittelutyön ohjelmoinnin
puute, kehittymätön ja usein näennäinen metodiikka, olettamusten, asenteiden ja
arvostusten sekaannus, kokonaistaloudellisen ajattelun puute, ympäristömme
virheiden ja epäoikeudenmukaisuuden tietoinen hyväksyminen, poliittisen
päätäntäkoneiston heikkous, valkokaulusväen heikko työn tuottavuus,
suunnittelijoiden kyvyttömyys arvojen mittauksessa, sidonnaisuus normeihin ja
konservatiivinen teknologia sekä kauneus- ja viihtyvyysarvojen vähättely.
Lista on pitkä ja kattava. Oliko tuo kaikki totta? Sen
täytyi olla ainakin osittain totta, sillä tilanteen julkinen esittäminen olisi
muutoin saattanut olla varsin riskialtista. Riskit eivät kuitenkaan
purkautuneet. Tuollaiset ihmiset ja tuollainen toimintaympäristö olivat siis
meidän nykyhetkeämme rakentamassa. Mikä on nykyhetkemme? Rehellisesti sanoen,
jossain asioissa on hieman tuosta ajasta edetty. Pääasiassa olemme kuitenkin
pysähtyneisyyden tilassa. Menetelmät eivät ole kehittyneet, eivätkä menetelmien
kehittäjät ole löytäneet toisiaan.
Asiantuntijat politiikan
avuksi!
Ongelmien ratkaisemiseksi tuolloin 30 vuotta sitten ehdottelin
systemaattista ajattelutapaa ja menetelmiä - silloin elimme systeemiuskon
aikaa: meidän olisi kehitettävä menetelmä tavoitteelliselle
suunnittelupolitiikalle, maankäyttö- ja liikennepolitiikkaa kehitettäessä olisi
käytettävä matemaattisia malleja sekä iteratiivista simulointitekniikkaa,
tietorekistereitä olisi käytettävä järkevällä tavalla, sosioekonomiset mallit
olisi valjastettava muuhunkin kuin liikennehankkeiden vertailuun,
asiantuntijoiden käyttömenetelmät olisivat ainoa tapa mitattomien ilmiöiden
arviointiin ja aameneksi kaiken loppuun suosittelin sumeiden mallien käyttöä
pitkän aikavälin ennusteissa. Tämä on
tätä päivää. Nyt puhutaan asiantuntijavallasta. Joku sanoo sen sotkevan
demokratian. Silloin joskus sellaista valtaa kaivattiin demokraattisen
prosessin avuksi. Tai ainakin minä kaipasin – noista teksteistä päätellen.
Otetaan nyt muutamia 80-luvun trendinvääntöasioita.
Ensin strategit
ohjelmoivat. Se on palapeli. Sitten insinöörit etsivät ratkaisua. Se on
labyrintti. Lopuksi syntyy musta laatikko, Magic Box. Se annetaan
poliitikoille.
Metro vastaan kumipyörä
Väinö Suonio oli tunnettu hahmo suomalaisessa
tiepolitiikassa. Hän kuului tiehallinnon parhaimpaan johtoon. Hän johti
Maailmanpankin lainotusta hallinnoivaa MALA-toimistoa, silloin kun Tarvontietä
rakennettiin. Hän oli kuollessaan tiehallinnon ylijohtaja. Yllättäen hän teki
lyhytaikaisen hyppäyksen Helsingin liikennesuunnittelupäälliköksi. TV haastatteli
häntä maliskuussa 1981. Suonio sanoo: ”Meidän laskelmamme osoittivat, ettei
Helsingissä tarvita metroa. Selvityksen lopputulos oli hyvin epäedullinen metron
kannalta. Selvitys osoitti, että Helsingin julkinen ei tarvitse metroa edes
niillä huippukasvun ennusteilla, jotka olivat silloin käytettävissä. Helsingin
kaupungin väkiluvun piti kasvaa 700 000 asukkaaseen ja Helsingin seudun
asukasluvun yhteen miljoonaan asukkaaseen. Toimittaja muistutti siitä, että
metropäätöksen aikaan väitettiin metron avulla voitavan estää yksilöllisen
liikenteen kasvua.
Suonio: ”Tällainen virheellinen käsitys oli suurella
yleisöllä ja poliitikoilla. Oletettiin, että on kysymys yksityisauton ja
joukkoliikenteen välisestä taistelusta. Tämä ei pitänyt paikkaansa. Helsingillä
oli selvä politiikka kehittää julkista liikennettä. Kysymys ei siten ollut
henkilöauton ja julkisen liikenteen taistelusta, vaan julkisen liikenteen
muotojen sisäisestä taistelusta: raide vastaan kumipyörä.”
Metro on kallis,
vanhanaikainen ja synnyttää ”city sprawlin”
Antti Talvitie tunnetaan professorina, Maailmanpankin
miehenä, insinööritoimiston varatoimitusjohtajana ja raideliikenteen
vastustajana. Näin hän sanoi TV:n haastattelussa vuonna 1985: ”Metron
kustannustaso matkustajakilometriä kohti on bussiliikenteeseen verrattuna
kaksin- tai kolminkertainen. Toinen väittämä on sellainen, että metro säästää
energiakustannuksia ja parantaa kaupunkirakennetta. Tosiasiassa metron
toteuttaminen on yleisesti lisännyt urban sprawl’ia, hajottanut maankäyttöä,
pidentänyt työmatkoja, väki on muuttanut yhä kauemmaksi asumaan, energiakulutus
on kasvanut ja ihmisten on ollut pakko hankkia kaksi autoa. Toinen juttu on
maanomistus ja tulonsiirto. Kun metroasemien ympäristössä rahaa tungetaan maan
alle, täytyy sen luonnonlain mukaan purskahtaa jostain ulos. Se tulee ulos
rakennusoikeutena ja rakentamisen tiiveytenä. Metro ja kiskoliikenne edustavat
vanhentunutta teknologiaa, joka ei tule toimeen ilman suurta subventiota.”
Metro vastaan raitiotieliikenne
Lauri Nordberg esiintyi televisiossa vuonna 1981. (Sorry,
Lauri – taas sinua siteerataan!) Hän oli silloin Kaupunkiliiton palveluksessa
toimiva juristi, demari ja kaupunkisuunnittelulautakunnan pitkäaikainen
jäsen. Lauri on aina ollut
raitiovaunurakastaja. Kun raideliikenteen perussuunnitelmaa pyrittiin
tarkistamaan, vahvistui ajatus metron johtamisesta Espooseen Töölön ja
Munkkiniemen kautta. Tämä ajatus sai tukea mm. seutukaavaliitolta ja
espoolaisilta. Minäkin olin konsulttina pitänyt sitä hyvin suositeltavana, joskin
tasa-arvoisena vaihtoehtona Lauttasaaren linjaan verrattuna. Tämä antoi
sytykkeitä Lauri Nordbergin kiivaisiin ratikoita puolustaviin kannanottoihin
ruotsinkielisen TV:n metroa koskevassa haastattelussa: ”Päätös perusverkon
tarkistuksesta vuodelta 1979 on vaikuttanut katastrofaalisesti
kaupunkisuunnitteluun. Olemme joutuneet työssämme suhtautumaan asiaan ikään
kuin se olisi realistinen ehdotus. Kaupunkisuunnittelijat ja
liikennesuunnittelijat ovat olleet selkeästi tällaista metroverkkoa vastaan.
Kuitenkaan emme ole voineet luoda realistista vastavaihtoehtoa. Jos rakennetaan metrolinja Töölön läpi
Munkkiniemeen ja edelleen Espooseen on hyvin selvää, että raitiovaunuliikenne
Töölön suunnalla joutuu vaaravyöhykkeeseen. Voi olla, että näin käy koko
raitiovaunuliikenteelle Helsingissä. Raitiovaunuliikenne on kuitenkin jotain,
jota helsinkiläiset rakastavat. Suomessa vain Helsingissä voi nähdä
raitiovaunuja. Ehkä tulevaisuudessa täytyisi matkustaa ulkomaille nähdäkseen
raitiovaunuja. Tämä olisi merkittävä tappio.”
Näin sanoivat kunnioitettavat ystävämme. Todellisuudessa asiat
johtivat kumipyörän tappioon. Raitiotietkin
ovat vahvistaneet asemiaan huimaavalla tavalla. Lauri Nordbergin pelko oli siis
turha. Kaiken kaikkiaan toteutui raiteiden rakastajan tulevaisuus. Minun
tulevaisuuteni.
Vienti – paradigman muutos
1980-luku toi henkilökohtaiseen trendimaailmaan
paradigmamuutoksen. Se tuli vientikaupan kautta. Ennusteet muuttivat muotoaan.
Väestön hurja kasvu kaikissa kohdemaissa oli vastakohta oman maamme
pysähdykselle ja odotettavissa olevalle taantumalle. Rakentaminen ei sekään
ollut ahtaasti säänneltyä. Oli mahdollisuus käyttää mielikuvitusta ja
luovuutta. Huomatkaa, tuohon aikaan ei Suomessa tunnettu trendiä nimeltä
maahanmuutto. Haikailtiin enemmänkin maastamuuton ja aivoviennin vaikutusten
kanssa. Nokiakin vielä uinui. Ensimmäiset NMT-puhelimet tulivat markkinoille
vuosikymmenen toisella puoliskolla. Gorbatshov soitti kuuluisan puhelunsa Mobira
Cityman 900 –puhelimella vuonna 1989.
1980-luvun
suunnittelija-aivot oli säädettävä uudenlaiseen ajatteluun. Öljyteollisuuden erämaakaupunki
Libyan Ras Lanufiin, keskussairaala Colomboon, Safat Square pääaukio Kuwaitiin,
hotelli Syyrian Latakiaan, Damman Girl’s College Saudi-Arabiaan, ne kaikki
pakottivat aivot uuteen asentoon. Kun katselen noita kuvia, ajattelen
väistämättä eräitä ihmisiä. Mielessäni ovat Olli Kivinen, Harri Leppänen, Jussi
Jauhiainen, Reijo Jallinoja, Kari Lautso, Kari Somma, Yki Sahlstedt, Markku Piispanen,
Pekka Rautimo, Jussi Annanpalo ja Pekka Kettunen. Eikö sinun nimeäsi mainittu?
Ole huoleti, ajattelen sinuakin!
Kotona kilpailtiin
arkkitehtuurista ja liikenteestä
Kamppi-Töölönlahden
kilpailu järjestettiin vuonna 1986. Palkintolautakunnan asettamat
tavoitteet ja voittaneiden kilpailuehdotusten periaatteet on hyllytetty. Kampin
todellisuus poikkeaa myönteisesti 80-luvun tulevaisuudesta. Töölönlahdella
asiat on saatu päätökseen Korpisen luomalla ”nurmikkoperiaatteella”. Joukkoliikennekilpailu
järjestettiin vuonna 1988. Voittaneet ehdotukset ovat vaipuneet historiaan. Ehdotettu
tulevaisuus on nyt hieman valinkauhassa. Tuleeko Pisara, vai tuleeko Lyyra? Ilaskiven pääkaupunkiseudun
rakentamismahdollisuuksien selvitysmiestehtävä oli vuosikymmenen lopun mahtava
tilaisuus. Pääsin siihen mukaan. Simo Järvisen kanssa työstetty maankäyttö- ja
liikenneselvitys oli kuitenkin kuntien tappolistalla. Tästä huolimatta suunnitelma
on toteutunut yllättävässä mitassa. Pettymyksiäkin syntyi. Niistä suurin,
pysyvin ja harmittavin oli Helsingin kaupunginkanslian tilaaman
Pasilanväylä/Haaganväylä -suunnitelman karahtaminen karille. Suurimpana syynä
tappioon oli itsetietoisuus. Byrokratian kanssa ei voi leikkiä itsetietoista. Nyt
tässä iässä siitä ei enää ole haitaksi.
Yksi asia mikä oli
erityinen 1980-luvun saavutus, se oli kävelykadut. Taistelu kävelykatujen
puolesta oli suuri missio. Minullakin. Pietarsaaren keskustan liikenne- ja
ympäristösuunnitelma ja sitä seuraava Kanavapuistikon kävelykatusuunnitelma
toteutuivat Roger Wingrenin luoman hyvän hengen manaamana. Töitä tehtiin uskon,
toivon ja rakkauden hengessä. Syntyi todellista vuorovaikutussuunnittelua. Ehkä
siinä oli 80-luvun paras papukaijamerkki!
Hei Pentti, voisi lähettää enemmänkin kommentteja mutta eivät näy. Aloitin SM:n kaavoitus- ja rakennusosastolla 1982; osasto siirtyi muistaakseni syksyllä perustettuun ympäristöministeriöön. Tärkeämpää on kaksi asiaa. 1) Euroopan neuvoston kaupunkiuudistuskampanja herätti ajattelemaan mihin kaupungeissa ollaan menossa. Entä kuka ajatteli? Young Urban Professionals eli YUPpies jota ilman ei 80-lukua voi ymmärtää. Siihen kuului tumma tai kamelinkarvaulsteri, Sony Walkman ja tennarit, siis samaan aikaan päällä. Naisilla ja miehillä. Terveisin, Jussi
VastaaPoista