Nyt pohditaan 12 vuoden liikennejärjestelmäsuunnittelua.
Halutaan päästä eroon neljän vuoden hallituskauden päätösjaksotuksesta.
Ajatellaan 12 vuoden suunnitelman estävän hallituksen vaihdon yhteydessä
tapahtuvat muutokset ajatuksissa, tavoitteissa ja päätöksissä. On erittäin
ymmärrettävää, että virkakoneisto budjetintekijöineen joutuu tällaisessa
tilanteessa ongelmiin. Onko nyt sitten olemassa huonoja esimerkkejä siitä,
miten aloitettu hanke on keskeytetty hallituksen vaihdon yhteydessä tai että
jonkin aloitetun hankkeen toteuttamista on olennaisesti viivytetty
pienentyneiden määrärahojen myötä? Mietitään. Sellaisia hankkeita on kyllä
lähimenneisyydessä, jossa edellinen hallitus on ilmaissut poliittista tukea
hankkeen suunnittelulle ja tulevalle toteutukselle, mutta uusi hallitus onkin
hankkeen hyllyttänyt. Tällainen kohtalo tapahtui Pisara-radalle. Kataisen
hallituksessa ministeri Kyllönen ajoi vahvasti Jorma Ollilan siivittämää
elektronista tiemaksujärjestelmää. Asia on unohtunut. Anne Berner Sipilän
hallituksessa oli aktiivinen. Hän ajoi liikkeelle taksi-uudistuksen, jota
nykyinen hallitus aikoo rukata. Hän ajoi liikkeelle myös hankeyhtiöt
tunninjunien ajamiseksi. Bernerillä oli myös uskoa arktiseen rataan ja
Tallinnan tunneliin. Liikenneministeriö antoi asiantuntijoineen taustatukea
kaikille Bernerin aikeille. Jos 12 vuoden suunnitelmaa olisi aloitettu Kyllösen
aikaan tai jos se olisi aloitettu Bernerin aikaan olisiko meillä nyt juuri nuo
hankkeet osana suunnitelmaa – ehkä Tallinnan tunnelikin. Taitaa olla selvää,
että suunnitelmaa tarkistetaan aina hallituksen vaihdon yhteydessä. Ja niinhän Sabina Lindström kertoikin juuri pidetyssä liikenneministeriön tiedotustilaisuudessa.
Suunnitelma ei ole kiveen hakattu, se on jatkuvan poliittisen muutoksen
kohteena.
Totta kai valtakunnansuunnittelua
tarvitaan
Onko 12 vuoden liikennejärjestelmäsuunnittelu
valtakunnansuunnittelua? Tavallaan, sillä suunnittelua johtavassa työryhmässä
on edustajat ympäristöministeriöstä, työ- ja elinkeinoministeriöstä,
valtionvarainministeriöstä, maa- ja metsätalousministeriöstä ja puolustusministeriöstä.
Onhan meillä siinä perinteitä. Suomessa oli valtioneuvoston kanslian
alainen valtakunnansuunnittelutoimisto vuosina 1953-1973. Toimisto selvitti
valtakunnan eri osissa tuotannollisia olosuhteita ja edellytyksiä tuotannon
tehostamiseen ja väestön sosiaalisen ja sivistyksellisten olojen parantamiseen.
Syntyi Oulun yliopisto sekä Kemijärven massatehdas ja Raahen terästehdas. Suunnittelutoimistoa syytettiin epäpätevästä
henkilökunnasta ja poliittisista virkanimityksistä. Sanottiin valtio- ja
yhteiskuntatieteellisten yliopistotutkijoiden olevan irrallaan yhteiskunnasta
ja suunnittelun kohteesta. Osaston suunnitelmien sanottiin hipovan pilviä. Osasto
lakkautettiin 1984 ja siirrettiin sisäasiainministeriöön, kun suunnittelusta ei
tullutkaan ohjauksen tärkeää muotoa. Pääministeri ei ehtinyt osallistua
suunnittelutoimintaan ja sen yksityiskohtaiseen sovittamiseen.
Jaakko Numminen
kirjoittaa eräässä vuonna 2003 pitämässään puheessa näin: ”Palvelin vuosina
1962-1966 valtioneuvoston kanslian eli pääministerin alaisessa
valtakunnansuunnittelutoimistossa kulttuuripolitiikan tutkijana. Toimiston
päällikkönä oli muistossa säilyvä valtiotieteen maisteri Väinö Paavilainen, …
joka oli tullut Johannes Virolaisen johtaman valtakunnansuunnittelukomitean
sihteeriksi ja nähnyt tilaisuutensa kehittää sihteerin tehtävistä toimisto,
jossa nyt työskenteli vajaa kymmenen nuorta tutkijaa. Virat oli perustettu
suunnittelijoiksi, mutta varovainen ja taitava Paavilainen ymmärsi, että
demokraattisessa ja hajautetussa Suomessa ei voitaisi suunnitella mitään
valtakunnan kaavaa, vaan meidät oli alennettu tutkijoiksi.” https://www.nivalaseura.fi/maaseutupolitiikan_haastee/
Olipa hauska juttu tuo Nummisen suunnittelija versus tutkija. Nythän tutkija on
kohonnut haluttujen ammattien joukkoon, suunnittelija on alempaa kastia.
Valtakunnansuunnittelutoimisto toimi pääministerin
ohjauksessa. Johannes Virolainen
antoi ohjeita pääministerin toiminnalle. Hän toimi pääministerinä vuosina
1964-1966. Hän sanoi: ”Hänen on oltava maltillinen poliitikko. Pääministerillä
täytyy olla käytössään tehokkaat virkamiehet. Hänellä on oltava toimintaa
innoittava aate ja ohjelma. Hänen on oltava toiminnan mies, tarvittaessa
häikäilemätön, kova, ei pilvissä leijailija, sillä hänen on paimennettava
asioita, jotka eivät etene itsestään. Ilman pääministeriä hallitus ei saa
paljonkaan aikaan.” Olisiko tässä hyviä ohjeita nykyiselle pääministerille,
vaikka tuo yksi sana tulisikin muuttaa. Pääministeri onkin nainen, ei mies.
Tuttavani ja ystäväni edesmennyt ”Hullu arkkitehti”, Ilpo Aarniala kirjoitteli muuten tästä
valtakunnansuunnittelusta blogissaan hauskasti näin: ”Syrjähyppy
valtakunnansuunnitteluun.
Kun kauan valmisteltu uusi uljas rakennuslaki astui
voimaan vuonna 1958 oli jo sen hengessä perustettu Suomeen
VALTAKUNNANSUUNNITTELUTOIMISTO vuonna 1956, jonka johtaja oli edellä mainitun
Helvin aviomies Väinö Paavilainen – ellen nyt ihan väärin muista. Rakennuslaissa
lanseerattiin ihanteellinen hierarkia kaavoituksessa alhaalta ylöspäin tai
ylhäältä alaspäin – miten sen nyt ottaa. Ylimpänä valtakunnansuunnittelu. Mutta
eihän siellä mitään konkreettisia alueita suunniteltu. Putiikki julkaisi Väinön
raportteja 12 vuotta ja ohjeita vähän samaan tyyliin kuin nykyisin
Ympäristöministeriön VALTAKUNNALLISET ALUEIDEN SUUNNITTELUOHJEET. Sitten sen
ovet suljettiin. Myttyyn meni tämä uljas ideologia. Luonnollisesti. Mitä
suurempi alue sen vaikeampi on päättää sen suunnittelusta. Valtakunnan tasolla
tämä on mahdotonta. Riitaahan siitä vaan tulee eri maakuntien välillä. Nykyisin
meillä on tapana julkaista valtakunnansuunnitelma joka neljäs vuosi. Sen nimi
on HALLITUSOHJELMA. Se kyhätään kokoon kiireellä parissa päivässä tai viikossa.
Eikä siitä pyydetä lausuntoja eikä sitä aseteta nähtäville.
Stubbin hallitusohjelman virallinen sanapilvi. Joo –
tämähän on ihan selvä paperi. Siitä vaan soveltamaan. Huomaa – ainoa alue mikä
mainitaan, on Helsinki.
Kompromissi sovitaan viimeisenä aamuyönä tyyliin – tämä mulle, tämä sulle – eikös ole ihan hyvä
diili – en jaksa enää valvoa. Sen mukaan sitten eletään seuraavat vuodet.
Kansanedustajat yrittävät lunastaa lupauksiaan jakamalla rahaa vaalipiireihinsä
kirjaimellisesti raamatullisessa hengessä: Sille, jolla jo on, annetaan enemmän
ja siltä, jolla on vähän, otetaan pois sekin. Seurauksena on nykyinen asutuksen
keskittyminen kaupunkeihin ja maaseudun autioituminen.
12 vuoden liikennejärjestelmäsuunnitelmasta
tiedotetaan
Valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnittelun johtoon
asetettiin parlamentaarinen työryhmä 8.10.2019.
Asiakirjan allekirjoittivat
työministeri Timo Harakka ja kansliapäällikkö Harri Pursiainen. Työryhmän
puheenjohtajaksi määrättiin liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin. Tältä
osalta osat nyt vaihtuvat.
Liikenne- ja viestintäministeriö
järjesti tiedotustilaisuuden 10.1.2020. Ohjelma näkyy ohessa. Aloittajana oli hyvän
esiintyjäkokemuksen omaava liikenneministerimme Timo Harakka. Hänellä on vapaata, kokemukseen perustuvaa
esiintymistaitoa, pientä tökkimistä kuitenkin aiheutti, kun piti vapaiden jaksojen
väliin sijoittaa pakollista leipätekstiä. Sabina
Lindström, ylijohtaja, hän aloitti varsinaisen esitelmäsarjan. Kaikki hyvin,
asiat edistyvät. Kiva esitys sinänsä, mutta miten se on niin että asiat tulevat
edistymään aivan kuin Strömsössä. Eikö ole odotettavissa kiistoja ja taistelua,
tiepolitiikkaa ja autopolitiikkaa? Aluepolitikointia ja siltarumpupolitiikkaa?
Ilmastonmuutosvastaisuutta ja verokammoksuntaa? Sabina, vakuutan sinulle,
edessä on taistojen tie.
Tilaisuudessa kerrottiin
suunnitelman valmistuvan keväällä 2021. Tässä vaiheessa keskusteltiin tavoitteista.
Tai ei varsinaisesti tavoitteista vaan tavoiteaihioista. Ehkä tällainen tilaisuus
oli paikallaan järjestää. Olisi kuitenkin voitu hieman asetella niitä rajoja joiden
välissä tavoitteiden kanssa mennään. Nyt tilaisuus vaikutti hieman
vaalikokoukselta, jossa käsittelyn aiheena olivat lupaukset.
Timo Kievari,
viestintäneuvos, LVM:n verkko-osaston kehittämisyksikön päällikkö, esitteli 8
tavoitetta (nämä ovat nyt hieman minun muotoilemiani):
1.
Työmarkkina-alueiden toimivuudesta ja –
kaupunkiseutujen saavutettavuudesta huolehditaan
2.
Kansainvälinen saavutettavuus tärkeä tavoitekohde,
vientikauppa
3.
Kuljetusten tehokkuudesta ja toimintavarmuudesta
huolehditaan
4.
Työpaikkojen ja palvelujen saavutettavuus on tärkeä
tavoite – ha-liikenteen taittuminen kaupunkiseuduilla
5.
Tieliikenneturvallisuus kohti nollaskenaariota
6.
Liikennejärjestelmän yhteiskuntataloudellista
tehokkuutta parannetaan
7.
Kestävien liikennemuotojen osuutta kasvatetaan,
vaihtoehtoja henkilöautoille
8.
Tietoa hyödynnettävä ja uusien teknologioiden käyttöä
lisättävä.
Ehdotuksia kommentoitiin. Sini Puntanen,
HSL:n tarmokas liikennepomo esitti tavoitteiden tiivistämistä. Sanoi kohtien 1
ja 2 liittyvän yhteen, sanoi myös kohtien 4 ja 7 liittyvän yhteen. Sanoi myös
infrapainotteisuuden ja kuljetusten korostuvan. Yhteiskuntataloudellisuuden
mittaamista Sini piti vaikeana. Hän myös pelkäsi amebamaista maankäyttökehitystä,
tarkoittaen ilmeisesti Metka-tyyppistä alueellista rautateiden varteen keittyvää
korridorikonseptia. Siis juuri sitä todennäköistä mallia.
Matti Hirvonen, pyöräilykuntien
neuvoston toiminnanjohtaja korosti pyöräilyn hyötykustannussuhdetta, sähköpyöriä
versus sähköautot, pyöräilyn ja kävelyn terveyshyötyjä sekä talvipyöräilyä.
Automaatiointoilua liikenteessä hän taisi pitää osin dystopiana.
Pasi Nieminen, Autoliiton
toimitusjohtaja sanoi harvaan asuttujen seutujen olevan liikenteen haaste.
Puhui myös rakennetun omaisuuden arvosta suhteessa saavutettavuuteen. Hän
kysyi, eikä henkilöauto ole missään olosuhteissa kestävä kulkutapa? Hän korosti
matka-ajan merkitystä. Onko henkilöauton käytön taittuminen hyvä silläkin
ehdolla, että matka-aika kasvaa? Onko liikkumisen vapaudella tavoitearvoa?
Tiina Haapasalo oli neljäs
kommentaattori. Hän on EK:n johtava asiantuntija liikenneasioissa. EK:n
kotisivuilla liikenteen tärkeiksi asioiksi on otsikoitu
logistiikkakustannukset, tehokkuus ja toimintavarmuus. Kommentissaan hän
korostaa liikenteen kasvun mahdollistamista ja kilpailukyvyn edistämistä.
EU-rahoitusta olisi saatava enemmän, hankkeet sopivasti tahdistettava.
Tavoitteiden määrää olisi hyvä vähentää niitä yhdistämällä. Lopuksi hän
mainitsee kulkumuotojen osuuden vaikuttavan sosiaaliseen kestävyyteen. Koko
juttu on katsottavissa netissä osoitteessa: https://www.youtube.com/watch?v=oR8xY2zE6iE
Vaikutusarviot ovat
ongelmakohta
Yhteiskunta toimii politiikan, hallinnon ja liike-elämän
vuorovaikutuksen kautta. Tiede, taide ja kulttuuri toimivat taustakohinana. Ne
hyödyttävät vain ottajaansa. Kansalaisten on usein vaikeata ymmärtää miksi ja
miten asiat tapahtuvat. Media tarjoaa fokusointiaukon kansalle. Aukko on
kuitenkin pieni, yksinkertaistava ja yleistävä. Media on liiketoimintaa,
tällöin moniarvoisuus saattaa vaarantua, sillä tuote myydään vahvoille ja
osallistuville.
Toimiva yhteiskuntapolitiikka syntyy
politiikantekijöiden, hallinnon ja liike-elämän yhteisvaikutuksesta.
Tavoitteena on luoda hyvinvointia sielulle ja ruumiille. Elämää ja elämyksiä.
Tilaisuuksia ja mahdollisuuksia. Työntekoa ja vapaa ajan viettoa. Liikkuvuutta
ja saavutettavuutta. Liiketoimintaa ja voittoa. Aineetonta ja aineellista.
Vanhuksille ja nuorille. Kaikille. Meille.
Voiko tätä ongelmakenttää lähestyä mekanistisesti?
Erittelemällä ja analysoimalla. Saavutettavuusanalyysillä. Takaisinmaksuajalla
ja sisäisellä korolla. Matemaattisella mallilla tai monikriteerianalyysillä. Tai
siis onko meillä käytössä jo nyt vaikutusarviomenetelmiä, jotka eivät kompastu
mekaniikkaan. Onko meillä menetelmiä, joihin sisältyy esimerkiksi seuraavia
arvoasetelmia:
KILPAILUKYKYKY versus HYVINVOINTI
HYÖTYKUSTANNUS versus LAATUKUSTANNUS
TYÖTTÖMYYS versus AKTIIVISUUS
SAAVUTETTAVUUS versus LIIKKUVUUS
Tässä onkin valtakunnallisen
liikennejärjestelmäpolitiikan ongelmakohta. Vaikutuksia täytyy mitata. Ministeriön
esittelytilaisuudessa korostui jatkuvasti vaikutusarvioiden teko. Kysyttäessä
vaikutusarvioista, olemassa olevasta työkalupakista joku osallistujista sanoi
näin: ”No työkaluja on mutta kehitystyötä tarvitaan. Tarkastelevat
kokonaisuutta eikä vain infraa. Monia näkökulmia kuitenkin tuovat.” Ohjelmassa
sanotaan: ”arvioinnin tekeminen on riippuvaista käytettävissä olevista työkaluista
ja tietoaineistoista.” Vaikutusarviot kohdistuvat taloudellisiin, sosiaalisiin,
ja ympäristövaikutuksiin. Taloudelliset ja sosiaaliset vaikutukset muodostavat
arviointiongelman. Ympäristövaikutukset taitavat sittenkin olla helpoimmin
arvioitavissa. Onpa esitetty väittämiä, että yhteiskuntatieteet, talous ja
rahoitus ovat laskettavuuden ulkopuolella.
On se niin kirottu
ongelma tuo tulevaisuus. ”Noiduttu probleema” liittyy erityisesti
yhdyskuntasuunnitteluun ja taloussuunnitteluun. Pahimpana nykyongelmana
pidetään ilmaston lämpenemistä. Asiaa on kuitenkin lähes mahdotonta ratkaista,
koska aika loppuu, eikä ole keskeistä hallintoa joka voisi toimia asian
hyväksi. Asiaa vaikeuttaa vielä se, että ratkaisua etsivät ovat itse sitä
aiheuttamassa ja ovat aikeissa jatkaa aiheuttamista.
LVM asetti arvioitavaksi vaikutusarvioita koskevan
raportin ja pyytää siitä lausuntoja.
Energia- ja
ilmastostrategian vaikutusarviot:
Valtioneuvoston kanslian 2.2.2017 julkaisemassa energia
ja ilmastoraportissa sanotaan näin:
”On selvää, että tulevaisuuden ennakointi ja etenkin
laskennalliset arviot kehityksestä sisältävät merkittävää epävarmuutta. Tässä
raportissa esitetyt vaikutusarviot perustuvatkin parhaaseen tietoon, mikä on
ollut käytettävissä arvioita laadittaessa…. Merkittävää epävarmuutta liittyy
myös uusien teknologioiden kehitykseen. Esimerkkeinä mainittakoon kehittyneiden
biojalostamoiden kaupallistuminen, aurinkoenergian laajamittainen läpimurto,
tuulivoimainvestoinnit Suomessa vuoden 2022 jälkeen, sähköautojen markkinaosuuden
kasvu ja energian varastoinnin kehitys. Vielä suurempi epävarmuus liittynee
kuitenkin kuluttajien käyttäytymiseen,
hyväksyttävyyteen, ja yleisesti sosiaaliseen
muutokseen, jonka vaikutuksia on äärimmäisen vaikea arvioida. Tiedon määrä
kuitenkin kasvaa etenkin kansainvälisissä tutkimuksissa, joita tulisi myös
hyödyntää jatkossa energia- ja ilmastostrategian laadinnassa. Vaikutusten
arvioinnin tulokset ovat aina riippuvaisia valitusta vertailukohdasta, eli
perusurasta, jonka osalta tehdään harvoin vaihtoehtoisia skenaarioita tai
herkkyystarkasteluja. Politiikkaskenaarioiden
osalta esitetään usein herkkyystarkasteluja esimerkiksi teknologisen kehityksen
suhteen, vaikka merkittävää epävarmuutta liittyy esimerkiksi teollisen ja
yhdyskuntarakenteen, väestökehityksen ja koko elinkeinorakenteen kehityksiin.
Myös kulutusta ja siihen liittyvää
käyttäytymistä tarkastellaan usein hyvin yksipuolisesti, vaikka ihmisten
käyttäytymisellä, arvoilla ja asenteilla on suuri merkitys erityisesti taakanjakosektorin
tavoitteiden saavuttamiseen. https://tietokayttoon.fi/documents/10616/3866814/21_Energia-%2Bja%2Bilmastostrategian%2Bvaikutusarviot%2BYhteenvetoraportti/40df1f5f-c99c-47d1-a929-a4c825f71547?version=1.0
Ihmisvaikutukset puutteellisia
eräissä vaikutusarvioissa
Helsingin
yliopiston kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti julkaisi 19.3.2019
tutkimuksen nimellä IHMISVAIKUTUSTEN ARVIOINTI HALLITUKSEN ESITYKSISSÄ.
Tutkimus toteaa tulosvaikutusten dominoivan ja ihmisvaikutuksen jäädessä
vähemmälle. ”Ihmisiin kohdistuvat vaikutusarviot lainvalmistelussa eivät ole
olleet säädöspoliittisessa keskustelussa yhtä vahvasti esillä kuin
taloudelliset arviot yleisesti taikka yrityksiin kohdistuvat vaikutusarviot.
Tämä on hämmentävää, sillä lakeja laaditaan viime kädessä erityisesti ihmisiä
varten. Toistuva havainto oli
määrällisten arvioiden tuloskeskeisyys. Tulokset esitettiin yleisesti
ottaen selkeästi, ja esityksissä käytettiin runsaasti havainnollistavia
taulukoita ja kuvioita. Kaikissa tapauksissa ei ollut kuitenkaan helposti
ymmärrettävissä, kuinka luvut ovat muodostuneet. Laskentaperusteet kerrottiin
toisinaan sellaisella metodisella erityiskielellä, jota keskivertolukija ei
kykene ymmärtämään. Toisinaan arviossa ei esitetty päätelmälle pätevää
perustetta, vaan siinä yleistettiin liikaa. Toisinaan taas vaikutusarviossa
tehty päätelmä saattaa pitää paikkansa, mutta sille ei kerrottu riittäviä
perusteita. Osa hankkeiden arvioista esitettiin itsestäänselvyyksien
kaltaisina, mutta ilman, että pelkkä lain voimaantulo riittää vaikutuksen
perusteeksi.
Yksi yleinen piirre tarkastelluissa viidessä hankkeessa
on myönteisten arviointien painottuminen. Monessa tapauksessa arviot olisivat
olleet realistisempia, jos niihin olisi
sisällytetty varaumia eli sellaisten tilanteiden hahmottamista, joissa
tavoitteet eivät välttämättä toteudukaan, kuten on tarkoitettu. Kun
arviointiprosessi perusteineen on kuvattu puutteellisesti, lukijan voi olla
vaikea tietää, mitä epävarmuustekijöitä osaan arvioista on mahdollisesti
sisältynyt. On merkittävä ongelma, jos saadut tulokset antavat virheellisen
kuvan siitä, mitä niistä voi tosiasiassa päätellä. Lukijan tulisi voida
ymmärtää edes karkealla tasolla keskeiset epävarmuustekijät ja reunaehdot sekä
niiden syyt.”
Vaikutusarviot ovat
henkimaailman juttuja
Noidutun ongelman ratkaisu ei onnistu laskutikulla eikä
edes supertietokoneella. Siihen tarvitaan tieteen lisäksi hieman taidetta ja
ennen kaikkea juuri tuota parlamentarismia joka sekoittaa tunteen tieteeseen.
Kirjoitin joskus blogin, joka tavalla tai toisella liittyy noiduttuun ongelmaan
ja sen lieveilmiöihin erityisesti liikenneasioissa: http://penttimurole.blogspot.com/2017/06/noiduttu-ongelma.html
Tuossa mainitussa
blogissani tein joitain pikaennusteita. Panenpa nyt kuvan tähän, sillä tuskin
kukaan jaksaa asiasta enempää lukea tuota vanhaa blogia klikkaamalla. Kysyin
siis mitä meillä voisi olla odotettavissa? Yksi vastaus: Jos etenemme vuoteen
2050 ilman kohtalokkaita kriisitilanteita liikenne muuttuu. Kun nyt
kilometrisuoritteesta 78 % ajetaan henkilöautojen kokoisilla laitteilla, 17 %
joukkoliikenteellä ja 5 % kävellen tai pyörällä, olisivat luvut vuonna 2050: 62
%, 27 % ja 11 %. Kriisi on todennäköinen tila. Siispä kriisitilanteessa saattaisimme
olla luvuissa 30 %, 52 % ja 19 %. Tietysti tämä on hatusta veto. Sellaista on
noidutun ongelman käsittely. Vuonna 2050 omistetuilla henkilöautoilla
ajettaisiin 34 % suoritteesta, vuokratuilla autoilla 17 %, robottiautoilla 9 %
ja takseilla 1 %. Sähköautojen kansoittama ajoneuvokanta tuottaisi vain 40 %
nykyhetken päästöistä. Kriisitilanteessa päästöt supistuisivat pakosti 20 %:in
nykytilanteesta. Ei olisi mitä polttaa.
Poliitikkojen on pantava
possut jonoon
Kaivoinpa vielä naftaliinista vanhan ratainvestointien
laatikkoleikkini. Radat ovat jatkuva puheenaihe. Ratojen arvioidaan ratkaisevan
jopa merkittävän osan ilmasto-ongelmaa. Hyötyjen arvio tässä suhteessa on jopa
mennyt aivan överiksi. Ratojen suunnitteluun ja rakentamiseen liittyä suuria
symboliarvoja. Radat ovat poliitikkojen
kannalta mielenkiintoinen ja ymmärrettävä tavoitekohde. Nyt isoja hankkeita
tykitetään kymmenien miljardien tasolla. Koriin pannaan tunninjunien lisäksi
itäratoja, arktisia ratoja sekä Tallinnan tunneleita. Porsaat on saatava
jonoon. Niiden on mahduttava jostain 300-400 miljoonan euron vuosi-investointien
aidanreiästä. Nyt on kysymys siitä mikä porsas ensin ja mitkä sitten. Kiva laatikkoleikki.
Osaisiko tekoäly tämän ratkaista? No, ei. Tässä tarvitaan poliitikkoälyä. Mitkä
ne nyt ovat ne porsaat? Turun tunninjuna € 3 mrd., Tampereen tunninjuna € 6
mrd., Pisara € 2,5 mrd., Lentorata € 3 mrd., Itärata € 3 mrd., Lapin radat € 3
mrd., Savon (Jyväskylän) rata € 2 mrd., Tallinnan tunneli ja Helsingin asemat €
20 mrd. Ilman Tallinnan tunnelia potti on vaikkapa 20 miljardia. Jos rahaa
käytetäisiin 0,3 mrd. vuodessa aikaa kuluisi lähes 70 vuotta. Jos vuodessa
löytyisi 0,5 miljardia ratoihin voitaisiin vuoteen 2050 mennessä toteuttaa 15
miljardin hankkeet, siis tunninjunat, Pisara tai parempi vaihtoehto, Töölön
metro sekä lentorata.
Tässähän ne ovat
possut jonossa. Tampereen ratikka ja Raidejokeri ovat jo päässet aidanreikään.
Sitten tuleekin tungosta, kun tunninjunat, Pisara ja Lentorata yrittävät yhtä
aikaa yhden mentävästä reiästä. Töölön metrokin sinnittelee. Sehän hieman
helpottaisi tilannetta isossa aidanreiässä. Tallinnan, itäradan ja Lapin ratojen possut
röhkivät taustajoukoissa.
Onnea ja menestystä!
Hei Pentti! Olen lähettänyt viestin spostiinne Sirtestä ja Libyasta liittyen. Voi olla että on päätynyt roskakoriin!
VastaaPoistaYst terv,