Nyt on leuto talvi. Oikeata talvea vielä odotellaan.
Meillä oli pieni talven alku marraskuussa. Lumisateista ja liukkaista keleistä
varoiteltiin. Autonomistajat ryhtyivät kiivaaseen renkaanvaihtoon. Kolme
neljäsosaa autoilijoista heitti alle nastat ja yhdelle neljännekselle pantiin
kitkat. (Olikohan vielä hieman optimistinen ennuste kitkojen suhteen?) <Mitä
tapahtui? Teiden ja katujen asvalttipinnat ensin puhdistuivat ja sitten
ryhtyivät urautumaan. Miten paljon nuo urat nyt syvenevät aikayksikössä? Viisaat sanovat, että viidesosalla autoista
tulisi olla nastat, että saisimme teidemme pinnoitteen pysymään karheana ja
kitkan pysymään korkeana. Naapurustossani olevalla Kehä ykkösellä alkoi
tavanomainen asvaltin kuopiminen. Kehän asvalttikaistoilla irtoaa tavaraa
kilometrin matkalla noin 5 tonnia vuodessa. Pyöräurien syveneminen näkyy
silmissä. Pinnat pysyvät kyllä karheina.
Lumeton talvi
ärsyttää monia hiihtohaluisia ja valkoisen kaipuussa eläviä. Moni taasen välttyy
liukastumisonnettomuuksilta ja lumitöiltä. Kuvassa näkyy lumen syvyys tänä
talvena muutamina päivinä. Nyt kävi niin että pari lumisadepäivää marraskuussa
räjäytti pankin ja lähes kaksi ja puoli miljoonaa suomalaista henkilöautoa sai
alleen nastarenkaat. Kolme neljäsosaa näistä autoista ajelee sittemmin lumettomalla
alueella.
Karttaan
on vihreällä merkitty maat joissa talvirenkaat ovat pakollisia. Nastarenkaat on
kielletty monissa maissa kuten Saksassa, Benelux-maissa, Tsekissä, Puolassa ja
Unkarissa. Nastarenkaat sallitaan Ruotsissa (1/10-15/4), Tanskassa (1/11-15/4),
Suomessa (1/11-toinen pääsisäispvä), Virossa (15/10-31/3 riippumatta teiden
kunnosta tai myös toukokuussa, jos talvisää vallitsee), Latviassa (1/10-30/4), Liettuassa
(1/11-10/4) ja Isossa-Britanniassa. Etelä-Norjassa nastat sallitaan
1/11-pääsiäisen jälkeinen sunnuntai. Pohjoisissa maakunnissa aikaraja on
15/10-1/5. Jos haluat ajaa nastoilla Oslossa, Trondheimissa, Stavangerissa tai
Bergenissä joudut maksamaan ”piikkirengasmaksun”. Se on € 3,5 yhdeltä
vuorokaudelta, € 45 kuukaudelta ja € 140 koko sesongilta.
Asiaa ihmetellessäni ja yrittäessäni löytää jotain tutkimustietoa
kelin ja onnettomuuksien ja nastarenkaiden käytön välille törmäsin
mielenkiintoiseen Liikenneturvan tilastoanalyysiin: Liikenneturvan selvityksiä
1/2017 Onnettomuudet ja talvikelit − onnettomuusmäärät päivittäin talvina
2000−2016, Juha Valtonen. Pystyin Juha Valtosen tolpista laskemaan, että talvikelin
onnettomuuspäiviä oli Etelä-Suomessa vuosittain 90 kpl, Väli-Suomessa 130 kpl
ja Lumi-Suomessa 170 kpl.
Jos
karkeasti suostuu arvioimaan, havaitsee että Valtosen tutkimalla viiden vuoden
jaksolla 2011-2016 eteläisen Suomen talvikelionnettomuuksien osuus kaikista oli
15 %, kun se Väli-Suomessa oli 26 % ja Lumi-Suomessa 36 %. En ole varma onko tämä
arvio mitenkään pitävä. Muuten, kun katselee noita Valtosen kippuroita,
havaitsee yleisesti vesikelin osuudeksi noin 10 % onnettomuuskeleistä, mutta
etelässä marras-joulukuussa vesikelien osuus onnettomuuskeleistä on 80 %.
Valitsen kitkat
Talvirenkaiden valinta ei ole aivan helppo nakki. Testituloksia on
saatavilla, mutta ota niistä selvää. Onko 2 metrin ero jarrutusmatkassa
nopeudesta 50 km/h nopeuteen 10 km/h jotenkin merkitsevä? Hintaerot ovat
suuria. Onko pohjoismainen kitkarengas todella hintansa verran parempi
halvempaa Keski-Euroopan kitkaa? Tai ostanko kiinalaisen talvirenkaan ja panen
siihen nastat? Rengastehtaat mainostavat tuotteitaan – tietysti. Meidän Nokian
Renkaamme panostaa nastarenkaiden mainostamiseen. Suomalaisista vain 20 % ostaa
kitkoja. Etelä-Ruotsissa kitkojen osuus on 60 %. Pohjois-Ruotsissa ollaan
Suomen keskiarvolukemissa. Ruotsissa ovat havainneet nykyaikaisilla ajonvakaushallintalaitteilla
(ESP, DSC, VDC, DSTC tai ESC) varustettujen autojen ostajien tyytyvän
kitkarenkaisiin. Uskon niin olevan Suomessakin. En kuitenkaan löydä tilastoja.
Suomalaisten iloksi Nokian Renkaiden uusin kitkarengas on pärjännyt hyvin
ruotsalaisten ja suomalaisten autolehtien rengastesteissä. Tämän vuodenvaihteen
testeissä on tullut kakkossijoja. Voittajaksi on valittu Continental ContiViking Contact 7, kakkoseksi on päässyt Nokian Hakkapeliitta
R3.
Tällaisilla pinnoilla
voitetaan kitkarengastestit. Ylempänä on ContiViking Contact 7 alempana ikuinen
kakkonen Hakkapeliitta R3. Salaisuutena näyttäisi olevan tiheä
lamellijako. Kakkoseksi tulleella Nokian renkaalla on kuvan rengasosuudella
vierimissuuntaan 22 poikittaislamellia, kun niitä Continentalilla on 70.
Tekniikan maailman testaajat kirjoittavat näin: ”Kokonaisarvostelussa
kitkarenkaat eivät perinteisesti ole pärjänneet nastarenkaille, koska
nastarenkaat ovat jääpidossa niin ylivoimaisia. Kitkarenkaiden pitoero nastarenkaisiin
ei silti välttämättä ole kovin iso. Parhaat kitkarenkaat pitävät liukkaallakin
jäällä suorastaan uskomattoman hyvin. Parhaat kitkarenkaat ovat jäisellä
tielläkin pidoltaan heikoimpien nastarenkaiden rinnalla, ja mitä kylmemmäksi ja
karheammaksi tienpinta muuttuu, sitä vähemmän nastoista on apua.”
Chalmersin tutkijat
asialla
Tutkijat Göteborgissa selvittelivät nastarengasasiaa. He
laskivat terveyshyötyjä ja toisaalta onnettomuuskustannuksia. He eivät lainkaan
laskeneet teiden urapaikkauksia ja muita korjauskustannuksia. He kyllä laskivat
meluvaikutuksia. Nastojen kannattajat puhuvat turvallisuudesta. He puhuvat
menetetyistä ihmishengistä nastattomassa tulevaisuudessa. Jotkut harvat puhuvat
nastojen vaikutuksista ajon sujuvuuteen ja matka-aikaan. Chalmersilaiset
laskivat onnettomuuksien välttämisen pelastamia ihmisen elinkaarivuosia ja
vertasivat niitä terveyshaittojen aiheuttamiin elinkaarivuosien menetyksiin. He
eivät pyrkineet kieltämään sitä, että nastarenkailla voidaan vähentää
onnettomuuksia. Heidän tutkimuksessaan on suuria haarukoita minimivaikutuksen
ja maksimivaikutuksen välillä. Tutkimus arvioi nastarenkaiden säästävän
onnettomuuksissa vuosittain 60-770 elinkaarivuotta, mutta toisaalta aiheuttavan
570-2200 elinkaarivuoden menetyksen nastarenkaiden käytön tuomien ilmaston
epäpuhtaushaittojen vuoksi. Taisipa
viidennes haitoista tulla kehitysmaista, joissa sijaitsevat kaivokset
koboltille ja nastojen muille metalliraaka-aineille. Jos sinulla on tieteellistä henkeä klikkaa
tuohon: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30126166
Aallon tutkijat asialla
Suomalaiset tutkijat Aalto-yliopistossa ovat selvittäneet
ja testanneet nastarenkaiden vaikutuksia kitkaan, jarrutusmatkaan ym. auton
käyttäytymisilmiöihin. He ovat organisoineet testiajoja Lapin jääpeitteisillä
testiradoilla. Uudenaikaiset pohjois-eurooppalaiset kitkarenkaat suorastaan
yllättävät tutkijoita. Esimerkkinä on suomalaisten ja Nokian renkaiden oma R3.
Tutkijat kirjoittavat mm. näin: ”Suomen liikenteen ongelmat ovat rattijuoppous,
turvavyön käyttämättä jättäminen, sairaskohtaukset, itsemurhat ja nukahtamiset.
Autonhallinnan menetykset liittyvät usein auton hankalaan ja epäloogiseen
käytökseen ajotilanteissa, jossa ollaan auton sivuttaisen suorituskyvyn
äärirajoilla. Ajonvakautusjärjestelmä paikkaa mainiosti tätä ongelmakohtaa.
Renkaiden osalta suurimmat riskit ovat täysin väärät rengaspaineet sekä väärä
tai huonokuntoinen rengastus. Lisäksi eri rengastus etu- ja taka-akselilla voi
vaikuttaa auton hallittavuuden ääritilanteissa. Tästä näkökulmasta, kitka vai nasta -asetelma ei mielestämme ole
ensisijaisesti liikenneturvallisuuskysymys, vaan sillä saattaa olla
suuremmat vaikutukset esimerkiksi liikenteen sujuvuuteen. Ari Tuononen on Aalto
yliopiston tutkija. Hän sanoo: ”Nykyiset nastarenkaat aiheuttavat hyvin
kallista laskua ja vaikutukset teiden kunnossa näkyisivät, jos seuraavan
kolmen-viiden vuoden aikana puolet suomalaisista autoilijoista siirtyisi
käyttämään kitkarenkaita. Jos meillä olisi nastoja vähemmän, meillä olisi
entistä vähemmän melua, vierintävastus pienenisi, katupöly helpottuisi ja
renkaiden kuluminen pienenisi. Nastarenkaiden haittavaikutukset teiden
kulumiseen ovat yleisesti tiedossa. Silti kitkarenkaiden yleistyminen Suomessa
ei ole vielä tapahtunut samalla vauhdilla kuin esimerkiksi Norjassa, jossa
kitkarengas on Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan yleisin
talvirengas.” Tuonosen mielestä myös nykyinen laki on vaikuttanut siihen, että
nastarenkaat pilaavat teitä.
Tällaisen kaavion
esitteli Ari Tuononen Katupölyseminaarissa vuonna 2017, Esitelmän nimi oli "Kitkatutkijan näkökulma talvirengastyyppeihin".
Helsingin kaupunki
luovutti?
Pekka Isoniemi
Helsingin kaupungilla tunnetaan asian hyväksi taistelijana. Edellisen nastoja
ja kitkoja käsittelevän blogini olin kirjoittanut juuri Pekan järjestämän
seminaarin innoittamana, mutta siitähän on vuosia. Blogiosoitteessa lukee
vuosiluku 2013. http://penttimurole.blogspot.com/2013/04/kimi-raikkonen-vaihtaa-formulakisoissa.html
ja innostuinhan asiasta vielä toistamiseen: http://penttimurole.blogspot.com/2016/10/kitkat-alustat-puistot-ja-vedet.html.
No tässä viimeisemmässä meni kyllä terveisä Anne Bernerille, mutta vaikka hän
ei pelännyt takseja ja sössi taksiuudistuksen, näytti kuitenkin pelkäävän
nasta-autoilijoita siinä määrin, ettei ottanut neuvoistani vaarin. Nyt
soitan Pekka Isoniemelle ja kysyn, onko asian hyväksi saatu mitään aikaiseksi. Tai
en soita. Kaupungin nettisivuilta ei löydy mitään asiasta. Pekka on varmaan
joutunut luovuttamaan. Enhän halua tuota yritteliästä miestä nolata. Vanhoja
muistellessani totean, että entinen rakennusvirasto käynnisti vuonna 2011
kaksivuotisen kansallisen NASTA-tutkimusohjelman.
Ohjelman tavoitteena oli tarkastella, onko Helsingissä mahdollista
liikenneturvallisuutta heikentämättä parantaa ilmanlaatua ja pienentää katujen
ylläpitokustannuksia vähentämällä nastarenkaiden käyttöä. Yksi keskeisimmistä
johtopäätöksistä oli, että nastojen käytön huomattava väheneminen
pääkaupunkiseudulla vähentäisi katupölyä ja parantaisi kaupunki-ilmanlaatua
merkittävästi. Katupöly aiheuttaa vakavia terveyshaittoja. Tien päällysteiden
uusimiskuluissa saavutettaisiin merkittäviä säästöjä. Hiljaista asfalttia
voitaisiin käyttää useammilla kaduilla. Näin kirjoittivat kaikkitietävät ja me
kaikki sen tiedämme. Mitään ei tapahdu. Vallitsee täydellinen status quo.
Vuonna 2018 jotkut kansalaiset tekivät Helsingissä
kansalaisaloitteen nimellä ”Nastarenkaiden
käyttökielto Helsinkiin.” Ajatuksen suosiota kuvannee se, että aloitteelle
saatiin 20 kannattajaa. No, aloitteita kai tehdään asiasta kuin toisestakin, ne
etenevät omassa hiljaisuudessaan kaupungille lähetettäviksi. Tämä aloite
lähetettiin kaupungille 22.10.2018.
Mutta tämän aloitteen ei kyllä olisi kuulunut joutua mappi ööhön.
Uusi tieliikennelaki
Talvirenkaiden vaihto menee uusiksi Suomessa syksyllä
2020. Silloin on ensi kertaa voimassa uusi
tieliikennelaki, joka muuttaa talvirengaspakon keliperusteiseksi. Uudet
talvirengassäännöt ovat siinä mielessä nykyisiä selkeämmät, ettei jatkossa
tarvitse muistella erilaisia käyttöaikoja talvirenkaiden ja nastarenkaiden
välillä, sanoo jokin viisas asiantuntija. Nastarenkaita saa käyttää 1.
marraskuuta alkaen ja muunakin aikana, jos sää tai keli sitä edellyttää.
Kitkarenkaiden käytölle ei ole rajoituksia, joten ne voi laittaa huoletta alle
jo ennen sesonkiruuhkia. Joku toinen asiantuntija näkee talvirengaspakon
uudistamisessa sekä uhkakuvia että mahdollisuuksia. Keliperusteinen
talvirengaspakko on ollut Ruotsissa voimassa jo 2000-luvun alusta lähtien.
Siellä talvirenkaita on käytettävä joulu–maaliskuun aikana talvikelin
vallitessa. Nastarenkaiden käyttö sallitaan 1.10.–15.4. sekä muunakin aikana,
jos keli sitä edellyttää. Eri rengastyyppien yleisyyttä seurataan Ruotsissa
vuosittain Trafikverketin ja rengasalan toimijoiden yhteistyönä.
Seurantatutkimusten mukaan ruotsalaisautoilijat noudattavat keliin sidottua
talvirengaspakkoa esimerkillisesti. Viime vuosina talvirenkaiden osuus
talviliikenteessä on ollut yli 99 prosenttia, Keski- ja Pohjois-Ruotsissa jopa
sataprosenttista. Alkuvuonna 2018 kitkarenkaiden osuus talvirenkaista oli
Ruotsissa 39 prosenttia. Kitkarenkaista 22 prosenttia oli heikompilaatuisia
Keski-Euroopan talvioloihin tarkoitettuja. Suomessa kitkarenkaiden osuus vain
20 %. Meillä on siis kirimistä.
Mikä on siis kohtalomme
Suomessa?
Kun keskustelumme nyt hetken porisee ja viranomaisetkin
saavat herätyksen, uskon että lopulta poliitikot tarttuvat asiaan ja viisaiden
teknikoiden ja juristien avustuksella syntyy ”kestävän kehityksen vaihtoehto”. Nastarenkaiden käyttö kielletään
eteläisissä maakunnissa, tai ainakin kesäsäissä ja pohjoisten maakuntien
autolle säädetään nastamaksu. No, kyllä Helsingistä voisi aloittaa ja Turku
sekä Tampere tulisivat perässä. Mutta,
ehkä, jotta innovaatiolle jäisi tilaa: automaattisesti kitkan mukaan säätyvien
hybridi-nastarenkaiden osalta – sitten kun sellaisia tulee markkinoille – nastarenkaita
ei tarvitsekaan kieltää. Tai ehkä tuo hybridi on hieman unohtunut, sillä Nokian
Renkaat tuntuu mainostavan nappia painamalla esiin tulevia nastoja. Sanoo
kuitenkin hankkeen olevan vielä vuosien päässä. Ruotsalainen innovaattori taas
väittää jo hakeneensa idealle patentin useassa maassa Kiinaa myöten. Väitti
aikanaan Nokian mainosvideota mainoskikaksi. Nokian edustajan ”vuosien päästä”
on vaarallinen ilmaisu. Siis joudummeko nyt vuosia pitkittämään tuota asiaa
odotellessamme uusia vaihtoehtorenkaita – ja mitä ne maksavat.
"Uusi
konseptirenkaamme on huima teknologinen taidonnäyte. Ainutlaatuinen
nastakonsepti voi vielä joskus olla todellisuutta." Näin sanoo Matti
Morri, Nokian Renkaat Oyj, Teknisen asiakaspalvelun päällikkö. Ruotsalainen
keksijä sanoo jo hankkeen patentoineensa. Nokian toppuuttelee. Keksintö olisi
kyllä aivan mainio. Siinä olisi keksintö jonka hyödyt olisivat monenkarvaiset.
Olisi mittavia terveyshyötyjä, mahtavia teiden ja katujen kunnossapitohyötyjä,
melun väheneminen olisi ratkaisevaa laatua, sillä hiljaisen asvaltin käyttö
taajama-alueilla tulisi mahdolliseksi. Jos ei tällaista uutta innovaatiota
pystytä tuotteistamaan edessä on nastarenkaiden kieltäminen tai vähintään
tuntuva verottaminen. https://www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/kehitystyo/maailman-ensimmainen-talvirengas-esiin-ponnahtavilla-nastoilla/#e167fb35
Nyt ei voi vain odottaa
Ei sittenkään, ei tätä nyt voi jättää odottamaan, nyt
olemme samassa tilanteessa kuin aikanaan 80-luvulla nopeusrajoitusten ja muiden
liikenneturvallisuustoimenpiteiden kanssa. Kaikki tuntui olevan jumissa
päätöksenteon suhteen. Autojärjestöt lobbailivat
ja poliitikot pelkäsivät kansansuosionsa puolesta. Ammatti-ihmisetkin
ehdottivat kokeiluja kokeilujen perään. Kunhan ei vaan nopeuksia rajoitettaisi,
eikä turvavöitä määrättäisi pakollisiksi, eikä autoissa tarvitsisi päiväsaikaan
valoja polttaa eikä moottoripyöräilijöiden tarvitsisi kypärää käyttää. Luepa
tuosta vaikkapa klikkaamalla: http://penttimurole.blogspot.com/2019/04/poliitikot-parlamentaariseen.html
Silloin asian ratkaisi Urho Kekkonen. Hän jyrähti uuden
vuoden puheessaan ja poliitikot kavahtivat. Kaikki kavahtivat. Jopa
tutkijat ja insinöörit. Tämä nastarengasjuttu ei taida kuitenkaan olla niin iso
asia, että siinä tarvitsisi Niinistöä vaivata. Riittää että budjetintekijät
havahtuvat, vielä tarvitaan, että liikenne- ja viestintäministeriön virkamiehet
havahtuvat ja että terveysviranomaiset havahtuvat ja lopuksi sitten, että jo
hetimiten Helsinki, Turku ja Tampere havahtuvat ja ryhtyvät perimään nastojen
käyttömaksua norjalaisten tapaan ja että lainsäätäjät havahtuvat ja
valmistautuvat kehittelemään sopivat pykälät asian oikaisemiseksi.
Ystäväni Kari Karanko soitti minulle juuri. Puhuimme
tästä asiasta. Hän sanoi ihmiselle olevan vaikeata löytää sopivia ekotekoja.
Totesimme sitten yhdessä kitkojen käytön olevan helppo ekoteko, Se ei ole ekoteko
ilman vaikutusta. Tämä teko on henkilökohtainen ja perhekohtainen. Se voi olla
myös firmakohtainen. Mutta nämä henkilökohtaiset ekoteot eivät riitä. Yhteiskunnallisia tekoja odotetaan.
Voitaisiinko joskus tehdä jotain mikä ei maksa mitään,
mutta säästää rutkasti rahaa ja luo suuria terveyshyötyjä? Olisi nastaa, jos kaikki
luopuisivat nastoista. Tai edes ENEMMISTÖ. No, ajotaidostahan se on kiinni.
Kitkat, totta kai!
VastaaPoistaHei Pentti!
VastaaPoistaHyvä kysymys käytännön ja tieteen näkökulmasta.
Itse ajattelisin valintaa kitka-, vai nastarengas näissä muuttuvissa ilmasto-olosuhteissa siten, että etelässä (Helsinki, Espoo, Vantaa, ym. muu etelä Suomi) kitkarenkailla ja sitten pohjoisempana ehdottomasti turvallisuuden kannalta nastarenkaat.
Ajatelmana se, että vähän jäisellä alueella kitkat ja jäisellä alueella nastat, joten näin saataisiin ehkä asfalttipöly keväällä vähäisemmäksi?
Heikki
Jos autoilisin Salpausselän eteläpuolella, käyttäsin yksiomaan kitkoja - kesät ja talvet ja äästyisin mielestäni turhilta renkaavaihdoilta. Näin olenkin menetellyt viimeisen 20 vuoden aikana. Jos taas kävisin Rukalla skimbaamassa kuten aikanaan tein useita kertoja talvessa, käyttäisin talvisin nastoja. Renkaiden vaihdattaminen ja säilytys, maksaa aika lailla/vuosi, ellei sitä tee itse ja omista autotallia. Kaikkien alle 75 vuotiaiden miesten tulisi vaihtaa renkaat itse.Hallinosturin saa muutamalla kympillä ja se on paljon turvallisempi kuin auton oma tunki, jolla äkkiä rikoo auton ellei itseään. Uskon nastarengaskiellon tulevan Helsinkiin ja pitäisin sitä toivottavana nastojen aiheuttaman ilmansaasteen vuoksi.
VastaaPoistaKiitos Pentti! Kirjoitat täyttä asiaa. Olen yli 30 vuotta autoillut talvet ilman nastoja. Ja syvällä oman kokemuksen rinta-äänellä voin todeta että kaikki talvireissut Suomen ja Ruotsin lappiin on mahdollista tehdä aivan yhtä turvallisesti kuin nastarenkain! Auton ajo-ominaisuudetkin säilyvät sellaisina, jollaisiksi ne on suunniteltu. Äänettömyydestä puhumattakaan. Kehottaisin kaikkia nastarengas-faneja kerran kokeilemaan kunnollisia kitkarenkaita. Mieli voisi hyvinkin muuttua! Sakarille kommenttina: Kitkarengas on turvaton kesärenkaaksi! Joten vuosittaista renkaanvaihtoa ei niilläkään voi välttää.
VastaaPoistaMielenkiintoinen kirjoitus. Meidän poika saa nyt auton lähiviikkoina ja olemmekin miettineet että ostamme siihen uudet renkaat. Auto tulee siis käytettynä ja renkaat ovat siinä kunnossa, että ne on vaihdettava. Hyvä lukea hieman näitä näkemyksiä. Kiitoksia!
VastaaPoistaKiitos postauksesta Pentti. Meille on uusi auto tulossa, kesärenkaat tulee mukana mutta talvirenkaat täytyisi hankkia. Olenkin miettinyt, kummat olisivat paremmat: nastat vai kitkat. Täytyy myös löytää joku, joka tekisi rengastyöt.
VastaaPoista