Pari päivää sitten, joku joka oli nimennyt itsensä
vanhukseksi ja oli vain 71-vuotias, kirjoitti Hesarin yleisönosastoon sinänsä
hauskan kirjoituksen, jossa ei kuitenkaan ollut päätä eikä häntää. Epäilenkin
kirjoituksen pilanpäiten tehdyksi. Kirjoittaja sanoi menneensä koronaviikoilla
täydelliseen rapakuntoon, kun ei ollut muka päässyt kuntoilemaan. Hän oli
kuitenkin joka päivä käyttänyt sauvoja, tuoleja, kuminauhoja, palloja ja käsipuristimia.
Minä todella kadehdin tuollaista miestä joka jaksaa joka päivä tehdä
monipuolisia liikuntaharjoituksia. Mutta siinä en häntä kadehdi, että muutaman
viikon pysähdys kotiharjoittelusta huolimatta romahduttaa kunnon. Hän sanoo
treenien välillä köllöttelevänsä sohvalla. Ehkä siinä onkin se juttu. Ruumis ei
ehkä olekaan vain lihaksia ja jänteitä luitten tukemana. Ehkä ruumiiseen
kuuluvat jotenkin aivot ja ajatukset. Jos vain ruumis hetken treenaa ja sitten
ruumis ja aivot molemmat ryhtyvät köllöttelemään, siinä saattaa olla syy
tuollaiseen kunnonromahduskohtaloon.
Sannikka, suosikkini sanoo näin.
Outo riskiryhmä
Tässä ryhtyy miettimään mitä vanhukset oikeastaan voivat
tehdä ja mitä he oikeastaan tekevät. Onko sitä tutkittu? Onko vanhusten
tekemisestä normaalielämässä huolehdittu, oikeasti sillä samalla tunteella ja
teholla kuin heistä (meistä) nyt näytetään huolehtivan? Tarkoitan tätä
ylihuolehtimista. Että kun jokaisessa ministerin puheessa, oli ministeri kuka
tahansa, mainitaan yli 70-vuotiaiden mahtava riskiryhmä, joka ansaitsee kaikki
miljardien suojelutoimet. Ei mitään, vaikka talous romahtaisi kymmeneksi
vuodeksi, kunhan saadaan riskiryhmää suojelluksi. Jotkut puhuvat kuolleen
hinnasta. Me liikenneinsinöörit olemme tottuneet tuohon käsitteeseen. Kuolleen
hinta on mukana kaikissa kannattavuuslaskelmissa, oli sitten kysymys
tunninjunan perusteluissa kuin minkä tahansa tiehankkeen hyöty/kustannuslaskelmassa. Mukana ovat myös onnettomuuksissa
loukkaantuneiden menetetyt työvuodet. Viimemainittu juttu ei kuitenkaan ole
tässä riskiryhmätapauksessa relevantti, sillä yli 70-vuotiaiden ei oleteta enää
tekevän mitään. Miten niin? Tosiaan, pitäisikö eläkeläisten työlle ryhtyä
laskemaan jokin kansantaloudellinen arvo, hyöty? Silloin ainakin saataisiin
mitattua ennenaikaisen kuoleman arvo. Näin kysyy yli 85-vuotias.
Laman, sotien tai
muiden kriisin jälkeen kansantuotteen kasvu pysähtyy. stagnaatio näyttää
kestävän 5-10 vuotta. viimeisimmän finanssikriisin jälkeen olemme vieläkin yli
kymmenen vuoden takaisella tasolla. Meidän nykyisen kriisimme kesto on
arvailujen kohteena. Jos minun pitäisi arvata sanoisin 10 vuotta kuluvan ennen
kuin ollaan vuoden 2019 kansantuotteen tasolla. Se on sama taso kuin vuonna 2008.
Talousmiehet ennustelevat, että taloustilanne menee niin
surkeaksi, että kestää 15 vuotta ennen kuin olemme jälleen nykytasolla. Tarkastelin
blogissani https://penttimurole.blogspot.com/2020/03/korona-haukkaa-palan-kansantaloudesta.html
tilannetta aiempien suurten kriisien jälkeen. Yksi esimerkki oli I
maailmansota, johon liittyi kymmeniä miljoonia ihmisiä tappanut espanjantauti.
Silloin kansantulo per capita romahti Saksassa 22 % ja Britanniassa 15 %.
Kansantulon palautuminen kesti Britanniassa 15 vuotta. II maailmansodan jälkeen
kesto oli 10 vuotta. 1990-laman jälkeen Suomessa palautuminen alun tasolle
kesti 7 vuotta. 2008-lamasta Suomi monien muiden joukossa ei ole vieläkään palautunut
lamaa edeltäneelle tasolle. Siitä on 12 vuotta. On melkoisen luonnollista, että
tulevaisuutemme liikkuu menneisyyden luvuissa.
Yli 60-vuotiaiden
osuus koronakuolemista on kaikkialla 91 %. Kaikkien kuolemien osuus on
suunnilleen sama. Tähänastiset koronakuolemat ovat Suomessa 0,5 % kaikista
vuotuisista kuolemista. Ruotsissa, Italiassa ja Britanniassa tähänastisten
koronakuolemien osuus on 4-5 %. Tilastotolpissa yli 80-vuotiaiden osuus Suomen koronakuolemissa
on muita hieman suurempi, mutta tähän eroon saattaa vaikuttaa Suomen erityisen
vähäinen kuolleisuus koronaan.
Onko kuoleman estämisellä
rahallinen arvo?
Filosofi Emmanuel Kant sanoi kyllä aikanaan ihmisarvoa
äärettömäksi. Siihen arvioon perustuu myös lääkäreiden etiikka ihmiselämän
pelastamiseksi. Aina on pelastettava, mitään ei saa uhrata. Tosin nyt
julkisuudessa esiintynyt yleisöä yllättäviä kannanottoja, kun lääkärit ovat
puhuneet priorisoinnista. Yritetään pelastaa vain ne jotka voivat pelastua.
Jotkut ovat tyrmistyneet. Eikö hengityskonetta olekaan tarjolla kaikille? Itse
miettii omaa tilannettaan. Olemme Liisan kanssa puhuneet siitä, että jos toinen
joutuu letkuihin, toinen astuu letkun päälle. No, sehän ei käy. Siitä tulisi
murhasyyte. Kuolevan murhaamisesta. Kun nyt on päästy tälle sarkasmin tielle,
jatketaan sitten sillä tiellä ja ihmetellään kuoleman arvoa.
1 liikenteessä kuollut =
2,8 milj. €
Nykyisen Suomessa vallitsevan laskentakäytännön mukaan
tieliikenteessä kuolleen yksikköarvo on 2,8 miljoonaa euroa, vakavan
loukkaantumisen yksikköarvo on 0,8 milj. euroa ja lievän loukkaantumisen
yksikköarvo on 34 000 euroa (vuoden 2015 hinnoissa). Hauska termi tuo kuolleen
yksikköarvo. Yhteensä liikenteessä nämä kuoleman yksiköt eli kuolleet edustavat
vuodessa noin 600 milj. euron menetystä. Heitä oli viime vuonna 205 henkeä. Tässähän
tämä on tämä kuolleiden arvon laskemiskaava: Omkuol (henk./a) = Oa * Ovak / 100 * Kkuol. Tuliko selväksi? Yleensä
liikenneonnettomuuksien arvo hyötyjä ja kustannuksia laskettaessa liikkuu alle
kymmenen prosentin. Se ei ole siis kovin merkittävä tekijä. Huomattavasti
merkittävämpi on säästetty aika. Se onkin se ratkaiseva tekijä. Jos tunninjuna
päätetään rakentaa, niin sen taloudellisuus perustuu seuraavan kolmenkymmenen
vuoden aikana säästettyihin sekunteihin, minuutteihin ja tunteihin. Se ei
perustu kuin marginaalisesti kasvihuoneilmiön torjuntaan (1 %) tai
meluhaittojen vähenemiseen (0,5 %) tai pienhiukkasten määrän supistumiseen (0,5
%), tai että se perustuisi liikenteessä kuolleiden määrän vähenemiseen (5 %).
VSL
Taloustieteilijät ovat kehittäneet kuoleman arvon
mittaamiselle loisteliaan käsitteen. Se on tilastollisen elämän arvo eli Value
of Statistical Life VSL. Kysymys on summasta jonka yhteiskunta tai ihminen
olisi valmis maksamaan välttääkseen uhkaavan harmin ja tässä tapauksessa juuri
tuon kiusallisen kuoleman. Viisaat ovat tuota arvoa tutkineet. Tuossa edellä jo
tuli paljastettua suomalaisten viisaiden pitävän oikeana arvona noin kolmea
miljoonaa euroa. Rapakon takana ovat
päätyneet korkeampaan arvioon. Se vaihtelee 5-20 miljoonaan dollariin. Hallintovirkamiehet
sanovat tutkijoiden olleen epäselviä arvioissaan. Jotkut tutkijat eivät osaa
erotella miehiä ja naisia, jotkut taas eivät huomioi eroja vanhojen, kokeneiden
työntekijöiden ja noviisien välillä, jotkut sekoittavat mustat ja valkoiset,
jotkut taas siirtolaiset ja kantaväestön, saattavat myös sekaantua
tupakoitsijat ja ei-tupakoitsijat, raittiit ja ryyppääjät – ja mitä vielä. Kaiken
tämän kritiikin jälkeen hallintovirkamies päätyy 9 miljoonaan dollariin per
kuolemantapaus. Ehkä se niin on. Suomalainen kuollut menee alennusmyynnillä
jenkkiin verrattuna, mutta arvoltaan kaksin kolmin kertaisena verrattuna
itäisiin naapurimaihin.
Kuolemantorjunta ja talous
– hyötykustannussuhteellako?
Koronakuolemien torjunnassa on kysymys eskaloitumisen
hidastamisesta, kunnes rokote keksitään. Tartunnan leviäminen ja laumasuojan
syntyminen vaatisi ehkä 7000 kuolemaa. Nyt tukahduttamismenetelmällä pärjäämme
ehkä 2000 ennenaikaisella kuolemalla. Olisi siis mietittävä panostuksen
suuruutta 5000 kuoleman torjumiseksi. Olisi ehkä vielä mietittävä muutaman
tuhannen ihmisen osittaista invalidisoitumista sairastetun taudin seurauksena.
Jos käytetään liikennetieteilijöiden keskimääräisen kuoleman hintaa
torjuntatyötä olisi tehtävä 15 miljardin hyödyn saavuttamiseksi, kun kuolemat
vältetään. Nyt on kysymys kuitenkin suurelta osin (80%) eläkeläisväestön
suojaamisesta, joilla tekemättä jäävän työn arvo on vähäinen. No, pienennetään
kuoleman arvoa ja sanotaan tavoiteltavaksi säästöksi 10 miljardia. Tuetaan
immateriaaliarvoja. Jotta hyötykustannussuhde olisi ykkönen tuo sama määrä
pitäisi panna liikkeelle. Jos pannaan 20 miljardia, hyötykustannus putoaa
puoleen. Saadaanko sillä koronakuolemat vältettyä? Kyllä, saadaan pidettyä
kurissa. Yritystukiin uppoaa pari miljardia. Kansainvälisen kaupan ja viennin häiriöt
pudottavat talouskasvun negatiiviseksi. Työttömyystukiin uppoaa 5 miljardia.
Kotimainen kulutus takkuaa. Heitetään toinen viisi tai kymmenen miljardia. Pian
on 20 miljardia mennyt. Hyötykustannus putoaa.
Kuolleisuus
ikäryhmittäin vaihtelee. Liikennekuolemat ovat enimmillään 20-40-vuotiailla.
Vanhukset eivät juuri kuole liikenteessä. Tapaturmiin kuoleminen on yleisintä
vanhuksilla. Kaatuminen on yleisin kuoleman aiheuttaja. Yllätys, yllätys,
kuoleminen yleensä keskittyy vanhuksiin. Vuosittain kuolevista 55 % on yli
80-vuotiaita. Koronaan kuolevista yli 80-vuotiaiden osuus on 68 %. (Tähän
mennessä tänä vuonna kuolleita). 60-80 vuotiaat ovat kuolemisessa suuri ryhmä
sekin. Vuosittain kuolevista 36 % on tämän ikäisiä, koronakuolemista 24 % on
osunut tähän ikäluokkaan. Lisäkuolleisuutta voi tutkia vain menneiden viikkojen
14-17 osalta. Lisäkuolleisuutta on havaittavissa yli 70-vuotiaiden osalta siten
että kokonaisylikuolleisuudeksi saattaisi tulla kesään mennessä runsas
prosentti vuosikuolleisuuteen verrattuna.
Säädellään vanhusten
kuolemia – liikaako?
Koronaan kuolee suhteellisesti eniten vanhoja ihmisiä.
Koronakuolemissa 60-80 vuotiaiden osuus on 25-40 % ja yli 80-vuotiaiden osuus 50-65
%. Yli 80-vuotiaiden osuus väestöstä vaihtelee. Italiassa heitä on 7,2 %,
Suomessa 5,4 %, Britanniassa 5,0 % ja USA:ssa 3,9 %. Koronaan on tähän mennessä
kuollut kaikista yli 80-vuotiaina kuolleista suomalaisista 0,6 %, ruotsalaisista
4,2 % ja briteistä 3,7 %. Kun kuolemista halutaan nyt säädellä tarkoittaa tämä
yli 80-vuotiaiden osalta, että rukataan tätä edellä mainittua prosenttiosuutta.
Toisin sanon, että vähennetään koronan osuutta kuolinsyynä haarukassa 1-4 %. Tämä
koskisi Suomessa yhden vuoden kriisitasolla 300-1000 ihmistä. Seurauksena olisi
joitakin elinvuosia. Osa niistä hyvinkin arvokkaita, osa vähemmän arvokkaita.
Montako? Millä hinnalla? No, jos neljä vuotta kaikille 100000 eurolla per vuosi,
olkoon se laatupainotetun elinvuoden hinta. Mitä tulee? Tulee 120-400
miljoonaa. Jos lisätään vielä myllyyn 60-80-vuotiaat, päästään ylätasolla
lähemmäksi yhtä miljardia. Onko se nyt suhteessa tuohon 20 miljardiin? Ei ole.
Jokin tässä mättää. Rajoitusten määrä ja saavutettu hyöty mättävät.
Koronakuolleisuutta
on vaikea saada näkyviin näissä tilastotolpissa. Se on niin vähäistä ainakin
täällä meillä. Yli 80-vuotiaiden ikäryhmässä koronaan on tähän mennessä kuollut
vajaa 200 henkeä, kun saman ikäryhmän kuolleiden kokonaismäärä vuonna 2019 oli
pikkuisen vajaa 30000 henkeä. Tapaturmiin kuoli yli 80-vuotiaita samana vuonna
yli tuhat henkeä.
Ruotsissa ja
Englannissa yli 80-vuotiaana kuolleista noin 4 % on kuollut koronaan. Meillä
koronaan kuolleiden osuus yli 80-vuotiaden joukossa tapahtuneista kuolemista on
toistaiseksi vain 0,6 %. Ruotsissa ja Suomessa yli 80-vuotiaista kuolee
vuosittain joka kymmenes. Koko väestöstä pohjoismaissa kuolee vuosittain joka
sadas henkilö. Sitä ei voi estää tai tukahduttaa.
Ymmärrän hallituksen ja
ministereiden ongelmat
Siinä painaa raskaana inhimillisyyden taakka. Siinä
painaa taakkana se, että yhteiskuntamme on sotien jälkeisenä aikana hylännyt
vanhukset omiin oloihinsa. Se on meidän kulttuurimme. Nyt on velvollisuus tehdä
jotain. Vaikuttaa jopa siltä, että olisimme ennen korona-aikaa olleet
perheinemme jatkuvasti heidän ilonaan. Pötyä. Heidät on pääasiassa unohdettu vanhankodin
rauhaan. Itse asiassa heidät on lajiteltu pitkäaikaiseen laitoshoitoon
vanhainkoteihin, terveyskeskusten vuodeosastoille ja erilaisiin hoito-, hoiva-,
veljes- ja sairaskoteihin, joita kapulakieli kutsuu toiminta- tai
tulosyksiköiksi, joista harvoin enää kolkutellaan edes ERVA-päivystyksen tai
tehohoidon ovia. Sitten se jotain onkin heidän entistä tiukempi eristyksensä.
Meidät eristetään heistä, mutta itse asiassa heidät eristetään meistä.
Innovatiivisuus on todella kortilla. Joku keksii kokouskontin tapaamista
varten, siitä melutaan. Kuitenkin vanhukset kuolevat yksin. Useimmat kuolivat
ennenkin yksin. Jotenkin tuntuu siltä, että olemme juuri tällä vanhusten ylisuojelulla
lunastamassa velkaamme heitä kohtaan. Jos nyt jotain hyvää toivoo koronan jälkeiseltä
ajalta niin se saattaisikin olla uudistunut käsitys vanhusten, meidän
miljardeja maksavan riskiryhmämme tulevasta käsittelystä. Huomautan, etten
tarkoita hoitohenkilökuntaa tai virkatoimia, tarkoitan meitä omaisia ja
ystäviä. Mutta iloisina, reippaina, tulevaisuudenuskoisina.
Tärkeän asian terävää pohdiskelua. Vanhusten ylisuojelussa on todellakin ollut erikoisia piirteitä. Ikään kuin rajoitettu "elämä" jossain laitoksessa olisi kaikkein arvokkainta ja siksi suojeltava hinnalla millä hyvänsä. Tarkoitus voi olla myös hyvä, mutta hieman vaikuttaa, että iäkkäät ovat joutuneet pelinappuloiksi politiikan näyttämöllä - on torjuttu koronaa näyttävästi ja taloudellisesti riskittömällä tavalla. Saattoi tulla nuorille johtajille yllätyksenä, että kaikki eivät nurisematta tähän rooliin suostuneetkaan. Materialistinen kulttuurimme ei kauniisti vanhojaan kohtele - valitettavasti syvemmän sivistyksen perään joutuu haikailemaan muissakin asioissa. YT Henry L.
VastaaPoista