Monet toivovat korona-ajasta muutosten ajan toiveikasta
alkua. Toiveet ovat erilaisia. Joku toivoo markkinatalouden nyt saavan
kohtalokkaan kuoliniskun. Moni toivoo kaupunkien tiivistämisintoilun nyt
päättyvän ja vanhojen arvojen palaavan kunniaan, ehkä jopa tiivis ja matala
nousisi uudelleen toiveiden tynnyriin. Joku uskoo autoilun nyt romahtavan ja
yhteiskunnan siirtyvän pysyvästi korona-ajan ruuhkattomuuteen. Etätyön uskotaan
olevan tulevaisuudessa normi. Kodeista tulee monelle toimisto ja tämä muuttaa asuntosuunnittelun
trendejä. Ehkä sivuasunnot suorastaan palaavat sanastoon. Ainakaan täysin
avoimet maisema-asunnot eivät sovellu lasten ja aikuisten yhteiseksi
työtilaksi. Joku puhuu varttitunnin kaupungeista. Hyvässä kaupungissa kaikki
palvelut olisivat vartin matkan päässä. Kävellen vartissa pääsee yhden
kilometrin päähän, pyörällä jo neljän kilometrin etäisyydelle. Totta puhuen
tuollainenhan se on se perinteinen jokaiselle tämän ikäiselle tuttu kaupunki.
Elin 15 minuutin kaupungissa
Kun aikanaan sotien aikaan ja niiden jälkeen elelin tällä
samalla maapalalla missä nytkin istuskelen ja tätä blogia kirjoittelen, oli
matka Elannon kauppaan 500 metriä. Kaupassa oli kolme osastoa, maitokauppa,
leipäkauppa ja sekatavarakauppa. Nyt aikovat sen nostalgisen rakennuksen
purkaa. Kaupunkia on näet tiivistettävä, siinä ei merkittävän rakennetun
kulttuuriympäristön statuksen saanut kaupunkiympäristö paljoa paina. Leffaan,
Pakilan Bio Tarjaan oli 1900 metriä. Hammaslääkäri oli Itä-Pakilassa, sinne oli
matkaa 2500 metriä. Koulu oli lähellä, mutta minä kävin koulua Helsingissä.
Sinne mentiin Saaren keltaisella bussilla Alman hallitsemalta keltaiselta
kesäkioskilta Alkutien ja Pakilantien risteyksestä. Almalta ostettiin
saunaportterit ja sitruunasoodat. Tie oli kylläkin siihen aikaan nimeltään
Lepolantie. Niin, palvelut, mitä niitä nyt tarvittiinkaan, apteekki ja parturi
olivat Bio Tarjan naapuritalossa, rautakauppa, se oli Käpylässä. 15 minuutin
kaupunki, siinäpä se oli. Ravintolassa käynti ei kuulunut nuorison ohjelmaan, sen
paremmin kuin se olisi kuulunut vanhempien ohjelmaan. Ehkä vain
vakuutusmagnaattina toimivan maalaisserkun kutsumana saattoi vanhempi väki
käydä Fenniassa. Palokunnan talolla oli kyllä joskus juhlat, siellä pääsi
teinipoika näyttämään kyläläisille jivetaitojaan. Jotenkin tuo kaikki oli hyvin
yksinkertaista. Nyt se on mennyt monimutkaiseksi. Lapsiperheillä on treenit, on
monimuotoiset harrastukset, toisaalta eristäydytään omaan kuplaan –
kännykkäkuplaan. Onko elämä tylsää? Pitääkö välttämättä elävöittää tai varsin
elämöittää, niin kuin Tarja Nurmi – Arkkivahti kirjoittaa blogissaan: http://arkkivahti-arkkivahti.blogspot.com/2020/05/nyt-kohosivat-kulmakarvat.html
Arkkivahti vihaa elämöittämistä
Mistä Arkkivahti kirjoittaa, kun hän kirjoittaa
elämöittämisestä? Arkkivahtia aivan ilmeisesti ärsyttää Hesarissa ollut juttu
jonka laatijat edustavat Elävät
kaupunkikeskustat ry:tä. Yhdistyksen toiminnanjohtaja Pokko Lemminkäinen ja
yhdistyksen hallituksen jäsen Aulis Tynkkynen julkaisivat Hesarissa 11.5.
juttunsa: ”Viihtyisä ja elävä keskusta
ei synny itsestään”. Tuo on minulle
tuttu yhdistys. Olen usein osallistunut yhdistyksen kokouksiin ja jopa päässyt
pitämään esitelmiä kyseisessä poppoossa. Kerran pidimme Roger Wingrenin kanssa duettoesitelmän.
Se tapahtui Oulussa vuonna 2003. Esitelmän nimenä oli: ”Suuret teot ja pienet
teot.” Se alkoi teeseillä ja antiteeseillä. Ensimmäinen teesi kertoi, ettei ole
mitään hyötyä, vaikka Pietarsaaren Jaro pelaa luovaa, älykästä, nopeaa,
taidokasta ja rohkeata jalkapalloa jos ei tule maaleja. Toisena teesinä kerrottiin
kaupungin hahmottuvan, jos se tekee jotakin. Antiteesinä väitettiin ihmisen
hahmottuvan tekemällä jotakin. Ehkä siis kaupunki tarvitsee ihmisensä
hahmottuakseen. Yksi teesi sanoi: Hyvä suunnittelu edellyttää ohjeita ja
standardeja. Antiteesi väitti: Hyvä suunnittelu edellyttää runoutta, rakkautta
ja rohkeutta. Toinen teesi sanoi: On
toimittava tämän päivän standardilla. Antiteesi dementoi: Se elämä meni jo ohi.
Tästä linkistä löydät Elävät kaupunkikeskustat ry:n historiaa omaan historiaani
sotkettuna: http://penttimurole.blogspot.com/2018/10/kavelykeskusta-hitaasti-mutta-varmasti.html
Jos haluat perehtyä yhdistyksen historiaan oikein kunnolla
klikkaa tuohon: https://www.kaupunkikeskustat.fi/wp-content/uploads/2017/08/EKK_historiikki_2017_A5_aukeamat.pdf
En aio nyt ylpeänä esitellä aivan kokonaisuudessaan tuota 17 vuotta sitten
pidettyä esitelmää, mutta itsekkääseen tyyliini haluan kuitenkin kertoa
itselleni tuon hetken tunnelmista muutamalla lauseella. No, niitä tulee aika runsaasti. Ne liittyvät jotenkin
tämän blogin aiheeseen, eli puheisiin kaupungista ja niistä puheista
ärsyyntymiseen. Roger puhui rakkaudesta kaupunkisuunnittelun johtavana voimana.
Minä suolasin päälle runouden ja rohkeuden. Runous on Dostojevskin mukaan
pyrkimystä kohti tuntematonta, jonka olemassaolosta ei ole varmuutta. No,
sitähän kaupunkisuunnittelu on. Rohkeus taas on uskallusta olla nöyrä tämän
suuren ja etuoikeutetun tehtävän edessä. Ohessa olevat kuvat olivat Oulun
esityksessä rekvisiittana.
Kaupunkikulttuurimme manifestoituu yhteisessä
julkisessa tilassa
Kaupunki on suuri palapeli. Se koostuu paikoista. Paikat
ovat rakennusten väliin jäävää tyhjää tilaa. Ne ovat myös rakennusten sisäistä
tilaa. Kaupunkisuunnittelu on tyhjän tilan suunnittelua. Ihmiset kokevat kaupunkinsa
paikkojen ja totunnaisten kulkureittien kautta. Paikat ovat historiallisissa
kaupungeissa selvästi hahmottuvia. Meidän uudet kaupunkimme ovat kadottaneet
paikan ja tilan ja samalla yhteisöllisyyden. Teesi: Kaava ohjaa ensisijaisesti
taloudellisia arvoja. Antiteesi: Henkinen energia kytkeytyy fyysiseen
rakenteeseen. Businescityt ovat kiiltäviä, mutta sulkeutuvia, maanalaiset
keskustat välittävät liikennettä, mutta synnyttävät pelkoa, kadut ovat tilana
olemassa, mutta niiden hyvyyttä mitataan pitkittäisellä - ei poikittaisella
liikenteellä, puistot ovat vihreitä, mutta eivät anna hiljaisuutta, torit
antavat perspektiiviä mutta pinnat täyttyvät tavaralla. Ainoastaan energia
aikaansaa materiaa kuten: maailmankaikkeus, aivot, kaupungit: kadut, torit,
puistot, talot, ainoastaan merkitys pystyy tuottamaan energiaa (David Bohm),
merkitys ei ole keksittävissä, ainoastaan löydettävissä, merkitys ilmaantuu
yhteisössä, vastuussa ja luovuudessa. Roger&Pena jatkuu.....
Kaupungeissa paikat erottuvat
Paikkoja erottelevat kanssaihmiset, sosiaalinen
turvallisuus, liikenne, henkilökohtaiset liikkumiskyvyt, näyteikkunat ja
tavarat, kaupallisuus, valo ja varjo, pinnan kaltevuus ja korkeuserot,
arkkitehtuuri, pintojen materiaalit ja värit sekä maa ja siitä voimansa imevä
vihreys.
Erottelevista tekijöistä sosiaalinen ympäristö - toiset
ihmiset - on selvästi kauneutta tärkeämpi tekijä. Kaupungin tilojen täytyy olla
”välittäviä” ja ”koskettavia”. Kaupunki on enemmän taideteos kuin artefakti:
”Totuudesta ja valheesta syntyy kolmas elementti, jonka kätketty olemus meitä
lumoaa”. Ilmiö lepää salatun päällä.
”Kaupunki valehtelee aina, etenkin kun itse Perkele iltaisin sytyttää lyhdyt
asettaakseen kaikki epätodelliseen valoon” (Gogol).
Kaupungin miellyttävät tai epämiellyttävät paikat ovat
rakennetun kaupungin talojen väliin jäävä tyhjä tila. Tapa ottaa tila haltuun
vaihtelee. Tilalle löytyy valtaajansa. Tila vallataan autoilla, pysäkeillä,
katoksilla, liikennemerkeillä, kioskeilla ja mainoksilla. Tilaa vallataan myös
melulla, pakokaasulla, roskilla ja hajulla. Yksittäinen puu, suihkulähde,
puisto, tyhjä pinta, hiljainen paikka, ne taistelevat olemassaolostaan. Ne
taistelevat tilasta, valosta, maasta, vedestä, ilmasta ja äänettömyydestä.
Kaupunkitilassa hallitsee ihmisen tekemä. Ihmisen tekemä on elämisen ja
rakentamisen kulttuuria. Kulttuurit kehittyvät ja muuttuvat. Kulttuuri on
peilimme. Kulttuuri kuvastaa suhdettamme aineettomaan, ihmisyyteen, luontoon ja
ihmisten kätten töihin. Ihmisen tekemässä kaupungissa on paljon keinotekoista,
mutta myös paljon luonnosta otettua ja maasta kasvavaa. Musta lehdetön
puunrunko huurteisin oksin. Lokkien kirkuna kauppatorin rannassa. Syksyn
keltaiset lehdet mattona jalkakäytävällä. Katukivien välistä esiin tunkeutuvat
siniset kukat. Sateessa kiiltävä graniitti. Poskia punaava pakkastuuli. Kirkon
tornia vartioivat naakat. Sillankaiteen kiiltävä messinkinuppi, jota
isoäidinäiti kosketti. Puiden lehvästöistä siivilöityvä valo kaupungin
bulevardeilla. Roger&Pena jatkuu...
Abstraktit arvot muuttuvat rahaksi
Sanoimme vielä, että esteettisyys, viihtyisyys ja
esteettömyys ovat abstrakteja arvoja, joita ei osata verrata suoriin
kustannuksiin, mutta jotka muuttuvat rahaksi jossain toisessa ympäristössä,
kuten sosiaalihuollossa, terveydenhoidossa, nuorten pahoin- tai hyvinvoinnissa.
Ja lopuksi sanoimme jotain rakkaudesta: Ainoa millä on
väliä, on rakkaus. Rakkaus ei vaadi koulutusta: Augustinus ymmärsi rakkauden
yleiseksi järjestykseksi - vaikuttavaksi voimaksi, syvemmäksi järjestykseksi,
jossa asialle ilmeiset muodot voivat luovalla tavalla ilmetä. Hän ilmaisee
asian äärimmäisen osuvasti kielen korkeimmalla asteella, huudahduksessa:
"rakasta ja tee mitä tahdot!" Näin syntyvät teot, teokset... ikonostaasi....
kaupunki. Rakkaus on taide, ja kaikki taiteenharjoittaminen asettaa tiettyjä,
yleisiä vaatimuksia. Ensinnäkin tarvitaan kuria. Ilman kuria elämästä tulee
hajanaista, sotkuista ja keskittymätöntä. Toiseksi tarvitaan keskittymistä,
sisäistä kokoamista. Keskittyminen on ehdoton edellytys sille, että tulee
mestariksi. Kolmanneksi tarvitaan kärsivällisyyttä ja kestävyyttä. Jos haluaa
heti tuloksia, ei pääse minnekään. Ilosanoma: rakkaus ei vaadi koulutusta,
”minäkin voin tehdä elämässäni jotain”, mutta: rakkaus on kytketty tahtoon:
TAHDOTKO? Roger&Pena päättyi.
Arkkitehti ärsyyntyy kollegojen
kirjoittelusta
Kunnioittamani Arkkivahti loukkaantuu, hän äityy
uhoamaan. Hän äityy peittoamaan näitä kahta arkkitehtia, jotka kirjoittavat kaupunkikeskustasta.
Heidän kirjoituksensa otsikko on: ”Viihtyisä ja elävä keskusta ei synny itsestään”. Hän sanoo oudosti: ”Mutta mennäänpäs
Tynkkysen ja Lemminkäisen kirjoitukseen: he käsittelevät noita eläviä
keskustoja, jolla he ilmeisesti tarkoittavat vain ja ainoastaan Helsinkiä -
vaikka mainitsevat jopa taajamat ja niiden elävyyden.” Tässä juttu: https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006503503.html?share=43294e3901c6bf5d89d72acd04c32ad0
Minusta taas tuntuu, ettei Lemminkäisellä tai Tynkkysellä ole
mitään erityistä suhdetta Helsinkiin. Yhdistys on jakanut palkintoja
kaupungeille vuodesta 1999. Helsinki sai palkinnon vasta vuonna 2017. Elävät
kaupunkikeskustat yhdistys syntyi aikanaan maaseutukaupunkien kehittämisen
innoittamana. Ei suinkaan Helsinki-keskeisenä ilmiönä. Ensimmäisenä
puheenjohtajana oli ”oma poikani” Pekka Kettunen, silloin elettiin vuotta 1997.
Pekka oli Jyväskylän kaupunginjohtaja vuodesta 1994. Minun hommistani hän erosi
vuonna 1988 ryhtyessään Keravan kaupunginjohtajaksi. Marjukka Kulmanen oli yhdistyksen
intomielinen toiminnanjohtaja 1998-2005. Hän kutsui Rogeria ja minua ”munmiehiksi”.
Olimme joskus häntä auttamassa kokousohjelmia suunniteltaessa. On siis omakin
lehmä ojassa! Olimme tästä arvonimestä ylpeitä.
Lemminkäinen ja
Tynkkynen kirjoittavat elävästä keskustasta. He kirjoittavat tällaisia: Keskustan
elinvoima ei ole itsestään selvä, sitä on kehitettävä. Keskustoja on
kaupungeissa, mutta myös tuhannessa pikku taajamassa. Elävässä keskustassa
tulisi olla paikkoja. (Space for
place). Niitä varten olisi oltava tila.
Kirjoittajat kutsuvat sitä raamiksi. ”Raami voi tarkoittaa esimerkiksi kauniita
rakennuksia ja rakennelmia, korkeatasoista viherympäristöä tai kiinnostavia
ulkotilassa myönteisesti erottuvia muotoja.” Historialliset elementit vahvistaisivat raamia. Jotta paikasta
tulisi merkityksellinen tarvitaan ihmisiä.
Ihmistiheydestä syntyy elävyyttä. Houkutteleva kävely-ympäristö edellyttää
ihmistiheyttä. Tämäkään ei riitä. Tarvitaan vielä toimintoja, yksityisiä ja julkisia palveluja, ehkä kioski. Niittinä
on toiminnallinen kulttuuriperintö, esimerkkinä vanha apteekki. Kirjoittajat
uskovat etätyön ja keskusta-asumisen vahvistavan keskustoja. Mutta mikään ei
synny itsestään. Tarvitaan ”perusteellista
suunnittelua, loputonta sovittelua”. Hieman outona loppukaneettina
kirjoittajat kosivat mainostajia, sanovat elävää paikkaa olevan helppo
mainostaa ja kaikki voittavat.
Tarja Nurmen – Arkkivahdin
– kulmakarvat kohosivat, kun hän luki Lemminkäisen ja Tynkkysen
kirjoituksen. Ensin hän kirjoittaa pudonnensa kirjoittajien terminologiasta.
Kyseli raamin perää, arveli sen olevan käännöstä sanasta framework. Kyseli
sitten ”kiinnostavasti ulkotilassa myönteisesti erottuvien muotojen” perään.
Niistähän parivaljakko Pokko & Aulis kirjoittivat. Mainitsi esimerkkinä
Allas-lautakasan ympäristöstä riitasointuisasti erottuvana muotona. Arveli
kirjoittajien tarkoittavan juuri tällaisia ilmiöitä. Muuten tämän päivän Hesarissa
kunnioitettu emeritus Matti Klinge
puuttui merkittävien paikkojen tuhoutumisvaaraan kirjoituksella ”Kuka puolustaisi Helsingin julkisivuja?”.
Hän kirjoitti Senaatintorista ja Kauppatorista ja viittasi uutisiin
”lokkisyöttölöistä” torilla. Hän myös mainitsi ”rumentavan maailmanpyörän ja
surkuhupaisan uimalan”. Arkkivahti oli taas huolissaan terasseista kaduilla.
Terasseista jotka yhdessä laittomasti jalkakäytävällä pyöräilevien ja
sähköpotkulautojen kera työntävät koiran kanssa kulkevan kansalaisen suorastaan
ajoradalle. Tarjan uho jatkuu: ”Helsingin Vihreät ja päin sääntöjä fillarointi
sekä latten ja ns. käsityöoluen ja kivojen viinien auringonpaisteessa hatuitta
päin terasseilla latkiminen ovat voittamassa ja luomassa aivan uutta
kaupunkikulttuuria ja "merkityksiä". Arkkivahti puuttui myös tiheyden
vaatimukseen: ”Mutta merkityksellinen paikka ei tarvitse ihmisiä, ollakseen
merkityksellinen. Eikä kahvilaa, eikä kioskia. Eikä ihmistiheyttä.”
Tarja kirjoittaa yleensä kivasti ja kipakasti, mutta nyt
meni uhon puolelle, varsinkin siltä osin kuin Pokko Lemminkäinen ja Aulis
Tynkkynen saivat huutia. Eihän heidän kirjoituksensa mikään merkittävä ”teos”
ollut. Kunhan leipätekstiä omasta ja edustamansa yhdistyksen puolesta. Kun
kevään perinteiset kokouksetkin peruuntuvat on saatava yhdistyksen
olemassaolosta jotain ilmauksia. Sitä se kai oli. Koukeroista pikatekstiä, kryptisyydessään
ehkä ilman varsinaista laatusisältöä, pikemminkin rutiinitekstiä. Mutta ei nyt
haitaksikaan ollut. Nyt korona-ajan lientyessä yhteinen tila nousee uuteen
arvoonsa. Siitä kirjoittaminen ei ole tabu eikä vain harvojen oikeus. Onnittelen
teitä kaikkia kolmea ansiokkaasta toiminnasta kaupunkien ja ihmisten eteen!
PS. Minulla on puhelimessani Tarjaan liittyvä viesti tai oikeammin
pyyntö puhelinnumerosta huhtikuulta. Ystäväni Kari Karanko pyysi Tarjan puhelinnumeroa.
Numeroa hän tarvitsi koska halusi kirjoittaa Tarjalle kauniin viestin. ”Ansaitsee
rohkaisua. Hän on bloginsa kautta minulle tärkeä alue- ja asuntosuunnittelun
auguuri.” Kari siirtyi ajasta ikuisuuteen. Rohkaisu jäi antamatta. Nyt sen
kuitenkin välitin, kuolleen ystävän viestin.
Sinun ja Rogerin yhteisesiintyminen oli yksi mieleenpainuvimmista esityksistä urallani, - ajattelin silloin, että Valtakarin Timppa olisi täydentänyt hyvin kimppaanne...
VastaaPoistaKaikkea hyvää, terveisiä taiteilija Liisalle, kuvat upeita!
Ilkka
Hei Pentti!
VastaaPoistaArkkitehdit tukkanuottasilla - aiheetta.
En oikein tiedä kaupunkien Helsinki, Turku, Tampere, Lahti, etc. asemakaavan tiivistämisestä ja tämän myötä sen vähäisen terassi, ulkoilu kulttuurin loppumista, mikä meillä nyt on.
Sitähän päinvastoin pitäisi lisätä.
Kyllä kai meidän pitää ottaa ilmaston tuleva lämpenevä muutos ja sen myötä liikekenne ja viihtyvyyskulttuuri huomioon.
Ei tämä minun mielestä tarkoita asemakaavan tiivistämistä.
Rakennusten harjakattokorkeus varmaan muuttuu, mutta väljyys puistoille etc. pitäisi säilyä.
Heikki