Kesän värit ovat kuulaita ja raikkaita, viileitä ja
puuterisia, niitä on sävytetty valkoisella. Kesän sävyjä ovat pastellit,
roosat, vaaleanpunaiset ja hempeät lilat ja vielä kova valkoinen, nutrianruskea
ja farkunsininen. Valkoisen pitää kuulemma olla t-paidanvalkoinen. No
kesätöissä se ei kauan valkoisena säily, paitsi sitten kun päästään
maanmuokkaushommista elonkorjuuhommiin. Näin sanoo Wikipedia. Minun on
tarkistettava hieman asiaa ja kysyttävä Maikilta. Hän on minulle todellinen
väriasiantuntija.
Maikki on myös
henkilö, jota huudan apuun, kun katselen televisiostudioon saapuvaa väkeä,
joskus toimittajiakin. En nyt niinkään värien takia vaan vaatetuksen peittävyyden
ja yleisen vaatevalintakulttuurin vuoksi. Tämä koskee niin naisia kuin
miehiäkin. Mutta totta puhuen, anteeksi vaan, hieman enemmän naisia. No, kyllä
minä säihkysääristä tykkään, myönnän sen, mutta…
Vuoden 1969 maalipurkissa
oli kirkasta Miranolia
Maikki sanoo kesän muotivärien olevan viileitä, sininen
pohjavire vallitsee, mutta todellisuudessa ikkunoista näkyy ärtsynvihreätä ja
ärstynkeltaista ja ärtsynpinkkiä, kurjenpolvet antavat violettia, valkoinen
raikastaa. Tämä on pysyvä ilmiö, siihen ei ihminen voi vaikuttaa. Toista on, kun
itse ottaa maalipensselin ja ryhtyy muokkaamaan maailmaa mieleisekseen.
Maikki kertoo omista ja sisarensa Liisan tekosista. Heidän
tekojaan voidaan pitää korkeasti opetettujen ammatti-ihmisten tekosina. Molemmat
he olivat Atskin opiskelijoita, toinen jo taisi olla varsin valmistunut. 60-luvun
puolivälissä he päättivät yllättää sukunsa ja naapurinsa maalaamalla vanhan
harmaan kesämökin sisukset hetken muotiväreihin. Lattiat maalattiin kirkkaan
ruohonvihreiksi, seinät vaalean keltaisiksi, osa kalusteista kirkkaan
punaisiksi, osa auringonkukan keltaisiksi. Seurattiin muotia ja seurattiin
trendiä.
Insinöörin sisustaessa vuonna 1970 hankittua vanhaa
omakotitaloansa Espoo Friisilässä, hän maalasi olohuoneen tumman vihreäksi,
makuuhuoneen tiilenpunaiseksi, välihuoneen oranssiksi, lasten huoneet sinisiksi
ja eteisen kirkuvan keltaiseksi. Niin tekivät muutkin. Myös firman sisusasua
muutettiin, aulojen katot maalattiin mustiksi ja seinät punaisiksi. Taisipa
omankin työhuoneen katto ja seinät saada mustan peittovärin. Miranol-purkista
löytyi kirkkaita värejä, eikä sävytys ollut koskaan ongelma – ei sävytetty. Nyt
on kiva katsoa Hopeapeilin artikkelista asiaan kuuluvia trendejä tuolta ajalta.
Menikö vikaan vai oikeinko tehtiin ihmisten henkisen vireyden innoitukseksi ja
esteettisen nautinnon maksimoimiseksi?
Kesän traditioiden
mukaan perheeseen kuuluva kirjailija kantaa mökille paikallisilta
kirpputoreilta löytyneitä aikakausilehtiä. Nyt huussissa tarjoaa lukuhetkiä
70-luvun alun Hymy ja tuossa läppärin vieressä on Hopeapeili vuodelta 1969.
Hymyyn palaamme myöhemmin, nyt käsittelemme Hopeapeiliä. Juuri se kertoo tuossa
edellä mainitusta värien käytön ajasta sisustuksessa.
Hopeapeili käsittelee modernia asumista. Mutta yllätys,
yllätys. Hopeapelin numerosta löytyy useita minun tuttujani. Sieltä löytyy
arkkitehti Pentti Piha. Häntä
haastatellaan tulevaisuuden asumisesta. Sieltä löytyvät Kirsti ja Egil Nordin, arkkitehdit perheineen, tarkastellaan heidän
kotiuudistustaan Kapteeninkadulta, sieltä löytyy Kiki Pohjanpalo, minun sisustajani ja Cose Belle -nimisen
sisustusliikkeen omistaja Uudenmaankadulta, sieltä löytyy myös Pekka Piirto, luokkatoverini. Hän
kirjoitti lehteen arvostelun Pentti Saarikosken Matteus-käännöksestä vuodelta 1969. Vaatii selityskirjaa. Nyt kaikki jää hänen
mielestään uskon asioiksi. Sekin, oliko Jeesus anarkisti.
Pihan Pena haastattelussa
Toimittaja Eila Saarinen haluaa selvittää, kuinka asutaan
vuonna 2000. Hän menee arkkitehti Pentti
Pihan luokse – tai minne menevät juttelemaan, se ei selviä, ehkä kaljalle
Sikalaan tai johonkin muuhun lähikapakkaan, mahdollisesti Keitaaseen, tai
olisivatko menneet Kosmokseen kateenkorvalle? Ei, varmaan kuitenkaan
Kosmokseen. Minusta Pihan Pena ei käynyt useinkaan Kosmoksessa. Minä kävin.
Ehkä he olivat sittenkin Sikalassa. Siinähän Pena asui naapurissa.
Toimittaja oli asennoitunut kuulemaan mehiläiskennotaloista, joissa
nostokurjet siirtelivät asuntoja ulos tai sisään. Tai sylinteritaloista, joissa
asunnot olivat ulkorenkaalla ja kaupat, pesulat ja parkkipaikat sisärenkaalla.
Ei kuullut. Pihan Pena oli sanonut, ettei vuoden 2000 tilannetta voi vielä
vuonna 1969 arvioida. Se on liian kaukana. Ehkä vuotta 1985 voisi miettiä.
Haastateltava ryhtyi puhumaan kahden tai useamman asunnon
järjestelmästä. Puhui asumisen
liikkuvuudesta. Asuntovaunutyyppisestä asumisestakin. Haastattelija
kauhistui, häntä ei miellyttänyt tuon kaltainen amerikkalaisuus. Hän suri myös
menetettävän kotipaikkarakkauden puolesta. (Haastattelu oli tehty huumorilla,
ei siinä tosissaan mitään kauhistuttu tai surtu!) Muuten tuo kakkos- tai
kolmosasuminen on nykyään tosiasia. Ihmisillä on talviasuttava kesämökki,
lomaosake Aurinkorannikolla, mökkiosake Lapissa, talo Tallinnassa – mitä
kaikkea, ei kuitenkaan kaikilla, mutta monella.
Pihan Penan
tiimissä olin minäkin mukana vuonna 1968 voittamassa Linnanmäen
arkkitehtikilpailua. Kuvassa näkyy punaisella Vapaudenkadun ehdotettu ratkaisu,
sinisellä näkyy keskustaa kiertävä nojatuolirata tai vaakasuora hissi, miksi sitä
nyt kutsuttaisiin. 1. PALKINTO, 10 000 mk, nimimerkki “Drive inn”, arkkitehti
Pentti Piha. Avustajina: arkkitehtiylioppilaat Christer Bengs, Petri Blomstedt,
Antti Gävert, Tapani Launis, taiteilija Annika Piha, arkkitehtiylioppilas Kari
Silfverberg. Liikenneasiantuntijana dipl. ins. Pentti Murole ja rakenneasiantuntijana
tenk. tri. Matti Ollila.
Pihan Pena ryhtyi puhumaan asuntojen elastisuudesta. Asuntoon ei pitäisi kuulua kuin
ulkoseinät ja märkäyksikkö. Kaiken muun tulisi olla asujan muunneltavissa. Haastattelija
epäili riisutun asunnon johtavan perheen sisällä epätasa-arvoon – keittiökaapit
jäävät rakentamatta, mutta parkkipaikka syntyy asemakaavamääräyksen
pakottamana. Haastateltava uskoi tällaiseen elementtirakentamiseen tulevan
taloudellisen asumisen joustavana muotona. No, jälkeen päin voi todeta, ettei
iskenyt suuremmin tulta. Mitä nyt hieman loftia.
Pihan Pena ryhtyi sitten pohtimaan kaupunkilaisuutta. Urbaanius on poissa. Lähiöt ovat
epäinhimillisiä. Kaupunkimaisuuteen kuuluvat paitsi työpaikat, myös teatterit,
kahvilat, ravintolat, koulut ja rakennetut puistot. Kaupunki on kuin
palvelutalo. Palvelujen myötä syntyy kanssakäyminen. Toimittaja aikoi ryhtyä
opettelemaan kaupunkilaiseksi.
Keskustelun
viimeiseksi aiheeksi nousi maanomistus.
Haastateltava halusi kaiken asuntomaan pakkolunastettavaksi yhteiskunnan
haltuun. Hän piti outona sitä, että moottoritien alle jäävä maa voidaan kyllä
pakkolunastaa ilman suurempaa porua, mutta jos asuntomaata pakkolunastettaisiin
– niin kuin pitäisi – sitä kutsutaan heti sosialisoinniksi. Hänen mielestään olisi priorisoitava ensin
yhteiskunnan tarpeet, sitten käyttäjien yksilölliset tarpeet, kolmanneksi
rakentajien tarpeet ja vasta vihonviimeisenä suunnittelijan tarpeet. Nyt asiat
menivät päinvastaisessa järjestyksessä. Haastateltava piti asuntotuotantoa
voiton maksimointina. Lopuksi toimittaja
ihmetteli haastateltavan omituisuutta. Olipas se omituinen arkkitehti. Ei
puhunut ollenkaan fasadeista, rytmistä, tilasta avaruudessa. Olikohan se
sosialisti? No minä vastaan jälkikäteen. Olihan se sen sortin sosialisti. Mutta
kiva jätkä se oli.
Kelataan taaksepäin
1960-luku oli hurjaa purkamisen aikaa. Eliel Saarisen
suunnittelema Kinopalatsi Espalta purettiin vuonna 1967, kun Alvar Aalto suunnitteli
paikalle Akateemisen kirjakaupan uudisrakennuksen. Kohtalokas purkaminen
hävitti myös Heimolan talon vuonna 1969 ja Kestikartanon talon vuonna 1967.
Makkaratalo valmistui Skohan talon purkamisen myötä vuonna 1968. Kämpin
purkaminen herätti suurta kohua. Konttoristuminen oli ajan sana. Keskustan
vanhat asuintalot muutettiin toimistoiksi ja konttoreiksi. Arkkitehtitoimistot
muiden ohella valtasivat vanhoja patriisiasuntoja. Kaakeliuunit purettiin ja
kipsiset kattokoristeet piilotettiin alaslaskettujen kattojen taakse. Moderni
aika ei kunnioittanut vanhaa. Elettiin uuden ajan alkua. Taas kerran! Niin,
tuossa se taisi olla. Liisa juuri 1969 valmistuneena sanoi nuo sanat. ”Vanhalla
ei ollut arvoa”.
Vastareaktio syntyy ja laajenee
Jyväskylän Kesässä vuonna 1967 oli jo aloitettu
suomalaisen muotoilun ja muotoilijoiden itseruoskinta. Maailmanmenestystä
saavuttanutta muotoilua pidettiin ”pinnallisena taiteena” ja
”kerskailutavaroiden tuottamisena”. Oli
käynnistynyt jonkinlainen kulttuurivallankumous. Severi Parko: ”Teknillisesti ja sosiaalisesti Suomen
taideteollisuus on takapajulla. Viimeisen 10 vuoden aikana olemme salanneet
epäkohtia, tuhlanneet miljoonia valheen peittämiseen, käyttäneet rahat
edustukseen, laiminlyöneet koulutuksen ja tutkimuksen, riidelleet arvovallasta.
Me olemme tuottaneet statussymboleita ja pönkittäneet alan ja ammattikunnan
statusta.” Antti Nurmesniemi:
”Minusta Suomen olisi viimeisen 5-10 vuoden aikana tullut luoda luovaa teollisuutta,
eikä valita pinnallisen taiteen tietä - nyt on valittu jonkinlaisen pinnallisen
ja näennäisen taiteen myymisen tie ja sitä on valtion koulussa tuettu aika
kauan aikaa. Muotoilija ei ole kuluttajan luottamusmies vaan palvelee lehdistön
luomia myyttejä luksuskodeista ja kerskatuotteista.” Annika Piha: ”Olisi aiheellista jättää pari vitriiniä rakentamatta
ja pari mitalia hakematta.”
Enemmistö ry:n perustaminen
vuonna 1969 ja Alas auton pakkovalta
-pamfletin ilmestyminen samana vuonna osoittavat ajan kuvaa. Pamfletissa
sanotaan: ”Auto, neljä kirjainta, joihin ei voi luottaa. Jalankulkija! Lakkaa
kumartelemasta autoilijalle, kun hän antaa sinun ylittää kadun suojatietä
pitkin. Pui mieluummin nyrkkiä, kun hän ei kunnioita tätä sinun laillista
oikeuttasi.”
Myös metropäätös
Helsingissä sattui vuodelle 1969. Oltiin huolestuneita ympäristömme
saastumisesta, vastustettiin materialismia, oli syntynyt protesti ympärillämme
olevaa esinepaljoutta vastaan, mutta toisaalta kannatettiin liikkuvampaa
elämänmuotoa. Ehkä tässä kaikessa tarvittiin jotain romantiikkaa. Sitä se
varmaan oli tuo kotien maalaaminen ja räiskyvät värit.
Mitä muuten
muodissa tapahtui juuri tuolloin 1969? Nyt on tarkistettava vielä Maikin
muotikuvastosta. Maikki kertoo, että muodissa elettiin voimakkaan muutoksen
aikaa. Vuonna 1968 elettiin A-linjaa, mutta muodollinen 60-lukuisuus alkoi
väistyä rennomman 70-luvun tieltä.
Housupuku ylipäänsä oli ratkaiseva askel ja muutos.
Kai Frank puhuu
pärekorista ja pajupillistä
Suuresti arvostettu muotoilumaestro ja professori Kaj
Frank, teki vuonna 1973 Avotakka-lehden pyynnöstä listan kymmenestä parhaasta
suomalaisesta käyttöesineestä. Frankin
lista kuvaa sekin osaltaan ajan henkeä. Hän ei kuitenkaan tuonut esiin
kännyköitä tai muita elektronisia vimpaimia, hän se puhui pärekorista ja
pajupillistä, siis kymmenen parasta käyttöesinettä:
·
pärekori
·
viilivati
·
raidallinen puuvillakangas
·
syvä lautanen
·
foliovuoka
·
turveruukku
·
mukana kannettava tuoli a la Harri Moilanen
·
pajupilli
·
potkukelkka
Hopeapeili 1969 kertoo ajankohtaisista sisustusideoista
niitä näitä, mm. näitä: nyt on maalauksen aika, laatikoiden aika, purkkien ja
purnukoiden aika, mattojen ja verhojen aika, julisteiden aika, kehyksettömien
peilien aika, avohyllyköiden ja kaapistojen aika, värikkäiden hellojen ja
jääkaappien aika, sälekaihdinten aika, esille pantavien levysoitinten,
vahvistimien ja ämyreiden aika, siis kaikki käy. Tuo aika oli minunkin aikaani.
Nyt
tuleekin kysymys. Onko sisustukseen ja seinien väreihin liittyvä keskustelu
jotenkin merkityksellistä? Onko mitään mieltä lueskella vanhoista
aikakausilehdistä silloin ajankohtaisia ja ihmisiä kiinnostaneitakin
väritysohjeita ja kodinsisustusfilosofioita. Ehkä ei olekaan. Lukeminen saattaa
olla mielenkiintoista historiantutkijoille, trendianalyytikoille ja etenkin
meille entisiä aikoja muisteleville. En usko, että saisin lastenlapsiani
ikähaarukalla 10-35 kiinnostumaan moisista jutuista. Jatkopäätelmänä on, ettei
niistä kannattaisi blogejakaan kirjoitella. Pitäisikö sitten mieluummin
kirjoitella hallituksen juuri tekemästä lisäbudjetista? Kaikki aikanaan.
Liikennehankkeilla ryyditetty lisäbudjetti saattaa olla raideliikennerakastajan
kannalta hyvinkin kiinnostava aihe. Mutta kuten sanottu, kaikki aikanaan. Ehkä
jo ensi viikolla.
Keltainen viiva tai
valkoinen viiva
Otetaan vielä tähän alkuun yksi ärsyttävä värijuttu.
Suomessa tuli kesäkuun alussa voimaan uudenlaista liikennelainsäädäntöä. Siinä
lienee paljon hyviä ajatuksia, osittain outojakin uudistuksia, mutta yksi
tuntuu erityisen huonolta. Se on värijuttu. Päättivät säästellä väreissä ja
maalata ohituskieltoviivat valkoisella, nyt meillä tutuksi tulleen keltaisen
sijaan. Liikenneturva ja Autoliitto tätä uudistusta vastustivat, mutta
puoltajia lienee löytynyt riittävästi, sillä keltaiset väripurkit joudutaan
viemään jäteasemalle. Väittävät jotain niin älytöntäkin, että robottiautot ja
tekoälynäkijät eivät oikein osaa erottaa keltaista, kaiken pitäisi olla vain
samaa valkoista. Höpö, höpö! Nyt pääsin kokeilemaan muutoksen vaikutuksia. En suinkaan
tieteellisillä mittauksilla, mutta ajamalla vastikään päällystetyllä Perniön ja
Strömman kanavan välisellä 13 kilometrin tieosuudella, joka oli juuri
varustettu uusilla vitivalkoisilla viivoilla. Keltaista vanhaa väriä oli
sentään käytetty maalarille merkkinä siitä, missä uusi kokoviiva alkaa. Tein koeajoja
pari kolmekin kertaa viikon aikana. Vertailun vuoksi ajelin sitten Strömmalta
Kemiön keskustaan ja edelleen vanhoilla viivoilla. Miltä tuntui?
Valkoiset viivat on
maalattu uudelle mustalle asfaltille. Vanhat keltaiset ja valkoiset viivat ovat
haaleina vaaleaksi kuluneella ja kauhtuneella asfaltilla. Yritin ajatella
positiivisesti ja katsoin valkoisia viivoja suopealla silmällä. Aivan selvää on,
että uusi valkoisten koko- ja katkoviivojen kooste on huomattavasti vanhaa
valko-, keltaviivoitusta epähavainnollisempi.
Keltainen viiva iskee kortit pöytään. Huono uudistus!
Konkurssiin?
Nyt kohutaan ministerin koulutuksesta. Puhekoulutuksesta
tai ajatuskoulutuksesta, vai mistä itse asiassa on kysymys? Yksikään firma ei mene konkurssiin, näin
sanoo valtionvarainministeri. Outoa
puhetta. Meneehän firmoja konkurssiin.
Suomessa menee kuukausittain
200-300 firmaa konkurssiin. Monet menevät konkurssiin huonon hoidon tai heikon
bisnesidean takia. Sellaisia firmoja ei kannata tukea koronan varjolla. Nyt
koronan aikana konkurssiin menevien määrä kasvaa. Vielä ei kuitenkaan kevään
tilastoissa tai huhtikuun tilastoissa ollut mitään piikkiä näkyvissä.
Vuoden 1990 laman jälkeen konkurssien määrä nousi 700
konkurssiin kuukaudessa. Kesti 10 vuotta eli vuoteen 2000, ennen kuin määrä
tasaantui ”normaalitasolle”, joka Suomessa näyttää olevan tuo 250-300 firmaa
kuukaudessa. 1990-lama tappoi noin 15000 firmaa enemmän kuin kymmenen vuoden
aikana olisi muuten kuollut. Se oli 5 % kaikista firmoista. Suomessa on noin 350000
yritystä. Noin 30000 yritystä aloittaa ja lopettaa vuosittain. Yritysten kokonaismäärä
ei juurikaan kasva. Konkurssiin menee vuosittain alle 1 % yrityksistä. 1990-laman
aikana konkurssiin menneiden osuus tuplaantui. Pahimpina vuosina 2 %
yrityksistä meni konkurssiin. Nyt ei jouduta samaan kurimukseen. Mutta tukien
myöntäminen vaatii kontrollia. Huijareitakin on liikkeellä.
Olipa sekalaista antia
Maalareista keltaisiin viivoihin ja konkursseihin ja kaikkea
siltä väliltä. Kesken kaiken Olli Lehtovuori soitti. Hän siunaili Pirkkolan
uimahallin kylkeen suunniteltua uutta verkkopallohallia. Sirenien vanhat ideat
on unohdettu, rakennuslupa on jo olemassa. Totesin tehneeni asian hyväksi jo
sen minkä olin tehnyt: http://penttimurole.blogspot.com/2018/06/keskuspuisto-poikki-mutta-ei-ehdoitta.html
Hanke on huonosti mietitty. En kuitenkaan aio ripustautua puihin. Toivon että
nuoremmat sen tekevät. Ja niin tuntuvat lupailevan. Halli kyllä tarvitaan ja on
paikallaan, kunhan saadaan paikalleen.
PS. Nyt asiat menivät niin dramaattisiksi, että on pakko päivää myöhemmin lisätä pieni jälkikirjoitus. Konkurssien pelastajaksi ilmoittautunut valtionvarainministeri
sai puhestrategiaopetusta, mutta joutui itse poliittiseen konkurssiin. Ihmeteltyäni
puhestrategiaopettajan konsulttipalkkion tuntiveloitusta, se on nimittäin
kuusinkertainen insinöörien ja arkkitehtien huippuveloitukseen, päädyin ihmettelemään
konsultin vastuuta. Nuori ministeri ja nuoret avustajat eivät ehkä tiedä mitä tekevät,
mutta konsultin luulisi tietävän. Kysynkin miksi Saukkomaa-konsultti ei kertonut
oppilaalleen ministerille toimeksiannon tulevan johtamaan hänen poliittiseen
konkurssiinsa? Konsultin jos kenen olisi
pitänyt tämä ymmärtää.
Hei Pentti!
VastaaPoistaSäihkysääristä kevään väreihin, pärekoreihin ja konkursseihin;
Vuoden 1969 maalipurkissa oli kirkasta Miranolia!
Se oli silloin, sitä tulevaisuutta, ei enään mustan ja valkoisen vastakkain asettelua :)
Kelataan taaksepäin!
En todella ymmärrä, että keskustasta suuri joukko arvorakennuksia purettaan ja tilalle rakennetaan -70 luvun arkkitehtoonisesti ja "huonon" rakennustekniikan tavalla epäsopivia rakennuksia, kuten Makkaratalo.
Onneksi Kämpissä julkisivu säilyi!
Heikki