Ennen vanhaan oli sillä tavalla, että valtion
tiehankkeita suunniteltiin Tie- ja vesirakennushallituksessa ja raidehankkeita
Valtionrautateillä. Kunnat sitten pyrkivät edistämään omia hankkeitaan
kutsumalla virkamiehiä kyläilemään ja valjastamalla omia poliitikkojaan
eturyhmätyöskentelyyn eli siltarumpupolitiikkaan. Suurimpia
infrastruktuuri-investointeja olivat tietysti maantiet ja moottoritiet. Vanha
kapea ja mutkainen kylätie ei kelvannut maantieksi, maantielle oli määritelty
24 metrin tiealue ja sellainen piti aikaansaada, jotta valtio ryhtyisi asiaa
hoitelemaan. No, valtion tie piti saada, siinä ei sitten vanha kylämiljöö
paljoa painanut, uusi rakennuskaava tehtiin ja tieaukko raivattiin. Kylä ikään
kuin uudistui, vanha ja arvokas, historian muovaama, se katosi. Tämä
suomalaisen kylämiljöön kadottamisen periodi oli 50- ja 60-luvun ja vielä
70-luvun heiniä. Siitä ei yhtä paljon puhuta kuin kaupunkien purkamisaallosta
samaan aikaan. Sotien suuren mullistuksen jälkeen oltiin tähän vanhan
tuhoamiseen ja uudella korvaamiseen valmiita. Moottoriteiden rakentaminen alkoi
70-luvulla. Suomeen rakennettiin 1000 kilometriä moottoriteitä. Moottoriteiden
rakentamisessa ei suinkaan käytetty pohjana maakuntakaavoja tai silloisia
seutukaavoja. Kaavat itse asiassa muovautuivat tiensuunnitteluprosessin myötä.
Yhteistyössähän niitä tehtiin seutukaavaviranomaisten ja kuntien
kaavoitusviranomaisten kanssa. Teitä suunnittelivat TVH:n virkamiehet. 70-luvun
moottoriteiden suunnittelumaestroja olivat Veikko Hakola ja Pentti Hautala. Oli
siellä Seppo Hirvonen ja Esko Hyytiäinen. Heitä ennen valtateitä piirtelivät Lasse
Seppovaara, Gunnar Piponius ja kumppanit. Seppovaaran aikaan teiden piti olla
mahdollisimman suoria – viivasuoria, yli mäkien ja männiköiden. Piponiuksen
myötä käyttöön tulivat juohevasti kaarteilevat klotoidit. TVH:n sana painoi.
Sieltä tulivat päätökset ja rahat. Kuntien oli parasta olla kuuliaisia. TVH:n korkein
johto osallistui kuntien yleiskaavakokouksiin. No aivan nyt heti tulee mieleen
pääjohtaja Niskalan ja rakennusneuvos Skogströmin osallistuminen Hämeenlinnan,
Riihimäen ja Tampereen yleiskaavakokouksiin. Muistan ne hyvin, sillä olin itse
liikennesuunnitelmaa tekemässä. Riihimäen kokous oli vielä siitä erikoinen,
ettei korkeakoulun Elliotilla saatukaan pyöritettyä liikenne-ennusteita, oli
kai jokin reikäkörttivirhe ja koko ajo meni makulatuuriin, niinpä jouduin
kehittämään pääjohtajatilaisuuteen hatustavetoennusteen. Hyvin meni sekin
kaupaksi, kasvuluvut olivat sitä luokkaa, ettei niissä voinut paljoa
erehtyä. Mitä pääjohtaja sanoi, se oli
laki. Tierahojen vähäisyydestä on aina valitettu. Työttömyystöillä oli kuitenkin
suuri merkitys teiden rakentamiseen. Jälkikäteen katsottuina suorastaan ihmettelee,
miten Suomi on rakentanut näin loisteliaan tieverkon metsäautoteitä myöten.
Kun etsiskelin kuvia
moottoritieaikaan, törmäsin tähän kuvaan Pekka Rytilän kirjoittamassa
Tieyhdistyksen historiassa: ”Kaikki pyörii”. Kuva on Finlandiatalolla pidetystä
katupoliittisesta iltapäivästä 80-luvulta. Eturivissä oikealla istuu Väinö Suonio
– ystäväni. Hänen vieressään ja takanaan istuu maamme liikennepolitiikan vaikuttajahahmoja.
Hän oli yhdistyksen puheenjohtajana kutsunut minut esitelmöitsijäksi. Kaikki
näyttävät niin pelästyneiltä. Olen varma, että minun esitelmäni oli menossa
juuri tuolla hetkellä.
Mikään ei siis varsinaisesti mennyt vikaan, lukuun
ottamatta tuota suomalaisten kyläteiden ja siinä ohessa kylien hävittämistä,
mutta sehän oli se 24 metriä - 12 metriä olisi pelastanut tilanteen.
Kirjoittelin joskus blogin noista kyläteistä: http://penttimurole.blogspot.com/2013/08/kadotettu-kylatie.html
Kylmä-Korpelan hätähuuto
Eteeni aukesi nettiä selatessani entisen
budjettipäällikön ja liikenneministeriön kansliapäällikön hätähuuto vuodelta 2006.
Kysymyksessä oli tietysti Juhani Korpela. Hän sanoi pelkäävänsä ministeriöiden
virkamiesjohdon politisoitumista. Hän muistelee kauhun hetkiä, kuinka 70-luvun
alussa Sorsa-Virolaisen hallituksen aikana valtion kassa "humahti tyhjäksi
hyvin nopeasti sellaisen talous- ja finanssipolitiikan tuloksena, ettei siitä
muuta voinut seuratakaan". ”Se oli vahvasti poliittista aikaa.
Hallitusyhteistyön nimissä sanottiin, ettei sitä tai tätä voi tehdä. Sieltä
kuitenkin opin, että virkamiesten pitää vain yrittää jotain tehdä, kun nähdään,
että selvästi menee pieleen”, Korpela kuvaa saamaansa oppia. Korpela heittää
sosiaalidemokraattien ja keskustan suuntaan. Puolueet olivat vallassa
70-luvulla kuten ovat nytkin. Mitähän Korpela nyt ajattelee. Kiinnostaisi
tietää. No, kun ei tiedä niin katsotaan mitä liikenneministeriö esitti vuonna
1993, suuren laman iskettyä kansantalouteemme. Korpelan johdolla Liikenneministeriö
esitti 1993 tietullien käyttöönottoa pääkaupunkiseudulla. Tietullit olisivat korvamerkittyjä
rahoja, jotka käytettäisiin kokonaisuudessaan Helsingin seudun tie- ja katuverkoston
kehittämiseen. Samalla normaalia budjettirahoitusta voitaisiin käyttää enemmän
joukkoliikenteen kehittämiseen. Ministeriön ehdotus seuraili ajatukseltaan Tukholmassa
toteutettua Dennis-pakettia. Korpela sanoi haastattelussa Helsingin seudulle vuosille
1997-2013 tarjotun investointipaketin kooksi 10 miljardia markkaa eli
nykyrahassa lähes 3 miljardin euroa. Rahaa olisi tullut 17 vuoden aikana noin
kolmasosan enemmän kuin aiemmin oli tapana. Ministeriö laski tietulleilla
kerättävän vuodessa nykyrahassa noin 80 milj. euroa ja ne rahat käytettäisiin
Helsingin seudun liikenneinvestointeihin täysimääräisinä, lisäksi valtio
avustaisi Helsingin joukkoliikennehankkeita samalla summalla vuosittain. 1980-luvulla
Helsingin seudulla oli käytetty liikenneinvestointeihin noin 105 milj. euroa
vuodessa, nyt määrä olisi noussut 160 miljoonaan nykyrahaeuroon. Todettakoon
että PLJ-suunnitelmien investointirahat 1990-luvulla olivat noin 150 milj.
euroa vuodessa, josta puolet raideliikenteeseen. Vuoden 2010 jälkeen
raideliikenteen osuus kasvoi jo 200 miljoonaan euroon vuodessa. Tiemenot
supistuivat. Aika mielenkiintoista. Olin jo tuon Korpelan tietulliehdotuksen unohtanut.
Se taas taitaa johtua siitä, että noina vuosina minun aikani kului Libyan
autiomailla ja keidaskaupungeissa. Ehdotuksen kariuduttua Korpela totesi
tarjouksen olleen ainutlaatuinen, eikä sitä tulla uusimaan. Tietullin maksuksi
rajanylityksestä silloin arvioitiin ruuhka-aikana 3 euroa ja muuna aikana 1,5
euroa. Maksu olisi kerätty älykorteilla. Nyt näyttää siltä, että tietullit ovat
jälleen Helsingin Seudun Liikenteen toivelistoilla. Katso vaikka tästä:
https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/tiemaksut_a4aukeama_nettiin.pdf.
Näyttävät arvioineen tietulleilla kerättävän 80 milj. euroa vuodessa. No, sehän
on aivan sama määrä kuin Korpelan tarjouksessa vuodelta 1993.
Mennään kartalle
Minun oli jälleen pakko panna itseäni hieman kartalle. On
merkillistä, miten sitä on koko ajan ja jatkuvasti ilman kokonaisuuksien tajua.
Kun ministerit puhuvat ja hallintorouvat ja -herrat esittelevät slaidejaan
tahtoo jatkuvasti pudota kärryiltä. Silloin täytyy kaivaa tilastoja esille ja suorittaa
kokonaisuuksien kartoitusta.
Ensin kartoitetaan
julkisen liikenteen kokonaismarkkina maassamme. Se on noin 3 miljardia euroa
vuodessa. Bussiliikenne kattaa siitä 44 %, taksiliikenne 38 % rautatieliikenne 15
% ja Helsingin raitioliikenne ja metro 3 %. Asiakas maksaa rautatiematkoista 80
%, mutta vain noin 60 % bussi- ja taksimatkoista. Loppu on subventiota.
Sitten on vielä
päiviteltävä matkojen määrää ja matkan hintaa eri kulkutavoilla. Matkojen
määrän ja suoritetun kilometrimäärän suhteen henkilöauto on meillä johdossa. Henkilöautolla
tehdään 77 % matkakilometreistä ja 59 % kaikista matkoista. Joukkoliikennevälineillä
ja taksilla vastaavat luvut ovat 12 % ja 8 %. Nyt satsataan kävelyyn ja
pyöräilyyn, kevyen liikenteen osuus matkakilometreistä on 4 % ja matkojen luvusta
30 %. Jos lasketaan matkan hintaa joukkoliikennevälineillä liikennemuodon
liikevaihdon perusteella, havaitaan että halvin yksittäinen matka syntyy
metrolla tai raitiovaunulla, matkan keskihinnaksi tulee metrolla ja ratikalla
1,4 euroa per matka, junalla tehdään pitempiä matkoja, matkan keskihinnaksi tulee
7,8 euroa, bussilla hinta on 5,1 euroa ja taksilla 30,6 euroa. Yhden kilometrin
keskikustannus ratikalla ja metrolla on 14 senttiä, junalla 13 senttiä ja
bussilla 27 senttiä. Vaikuttaako järkevältä? Suomen henkilöautokannan ”liikevaihto”
on noin 14 miljardia. Henkilöautolla ajetun matkan keskikustannus on 4,8 euroa
ja matkakilometrin hinta kuljettajalta ja matkustajalta 25 senttiä per
kilometri. Hämmästyttääkö tämä?
Tilastotarkasteluun
lisäsin vielä kokonaisluvut suomalaisesta tienpidosta ja kehittämishankkeista
eli rakennusinvestoinneista. Havaitaan tienpidon Suomessa maksavan 0,7
miljardia vuodessa ja radanpidon vastaavasti 0,45 miljardia vuodessa.
Kehittämiseen eli investointihankkeisiin käytetään valtion osalta tiepuolella
noin 0,25 mrd. ja ratapuolella 0,15 mrd. vuodessa. Kunnat ovat valtiota
suurempi rahankäyttäjä. Pelkkiin kunnallisteknisiin investointeihin käytetään
vuodessa 1,2 mrd. euroa Siinä on silloin mukana muutakin kuin katuja ja
siltoja. Tilastossa näkyy selkeästi uusien raidehankkeiden merkittävä osuus. Länsimetrosta,
Raidejokerista ja Tampereen ratikasta valtio maksaa 30 % avustuksen, Kehäradasta
valtion osuus oli 70 %. Raidehankkeiden kokonaisinvestointi onkin kymmenen
viime vuoden aikana ollut keskimäärin 0,43 mrd. vuodessa. Siitä kunnat ovat
maksaneet 40 %. Hurjia summia, mutta hurjemmaksi menee.
Vauhti kiihtyy,
raideliikenne tuplaa
Rautateiden suhteen ei sotien jälkeisinä vuosina tapahtunut
samanlaisia laaja-alaisia vallankumouksellisia tapahtumia kuin tieverkon ja moottoritieverkon
rakentaminen sekä kuntien investoinnit katuverkkoihin. Paitsi nyt, aivan viime
aikoina vauhtia on huimasti kiihdytetty. No, muistin virkistämiseksi luetellaan
nyt vuonna 1971 avattu Parkanon oikorata, ensimmäiset lisäraiteet pääradalle ja
rantaradalle, vuonna 2006 avattu Lahden oikorata, vuonna 2015 avattu Kehärata,
unohtamatta Länsimetroa, jonka ensimmäinen osa Matinkylään saakka avattiin
vuonna 2017 ja sitä seuraava jatko Kivenlahteen, joka avataan vuonna 2024. Pohjanmaan
rataa on rakennettu vuosikausia. Vielä ovat rakennusputkessa Raide-Jokeri, joka
avattaneen vuonna 2024 sekä vuonna 2021 avattava Tampereen ratikka. Huimaa
menoa siis. Paljonko rahaa on kulunut viime vuosina raideliikenteen
kehittämiseen? Lasketaan huvikseen ja karkeasti. Tarkkojen lukujen saaminen on
liian aikaa vievää näin eläkeläiseltä. Sanotaan niin että rahaa on palanut
viime vuosina raideliikenteeseen mukaan luettuna metro ja ratikat noin 450 milj.
euroa vuodessa, valtion maksamia on noin 60 % ja kuntien loput. Nyt
korona-aatteiden myötä luku haluaisi nousta kymmenen seuraavan vuoden aikana
kaksinkertaiseksi, niin että vuonna 2030 raideliikennehankkeisiin pantaisiin
800 miljoonaa euroa vuodessa. Nyt voidaan kysyä, onko tämä raha liian paljon vai
onko se vain riittävästi. Priorisointia ilmeisestikin tarvitaan. Lentoradan,
Suomiradan ja Turun tunninjunan keskittyminen samalle aikajaksolle lykkää
väistämättä Pisaran tai olisiko sitten korvaavan Töölön metron 2040-luvun
puoleen väliin. Lapin radat ovat nekin ohjelmassa vasta 30 vuoden päästä.
Tässä se nyt taas
on, kiva laatikkoleikki. Poliitikkojen tehtävä on siirrellä laatikoita
aluepoliittisista lähtökohdista – no kokonaisuusharkinta mukana. Insinöörien ja
taloustieteilijöiden tehtävänä on sanoa mikä olisi teknistaloudellisesti järkevää.
Siirreltiin näitä kuinka tahansa tiedossa on, että investointeihin on löydyttävä
rahaa tuplamäärä nykyiseen verrattuna. Sittenkin tunninjunahankkeet
valmistuisivat vasta vuonna 2040. Pisara tai sitä korvaava Töölön metro olisivat
käytössä vuonna 2045. Tuntuvatko nämä vuodet kaukaisilta? No, jos tuntuvat niin
rahaa on saatava käyttöön vieläkin enemmän. Tallinnan tunneli vaatimat rahat eivät tässä
näy. Olen tunnetusti tuon hankkeen vastustaja. Omissa laatikkoleikeissäni olen
siirtänyt sen aina vuoden 2050 jälkeiselle ajalle. Niinpä se ei mahtunut nyt
tähän kuvaan ja muutenkin 3 miljardin euron vuosi-investointitolpat olisivat
tehneet nuo muut tolpat lähes näkymättömiksi ja kokonaisuuksien hahmottaminen
olisi ratkaisevalla tavalla kärsinyt.
Vai miltä tämä
näyttää? Muuten nyt en kirjoittanut mitään Suomen CO2-päästöistä. Katso vaikka:
https://penttimurole.blogspot.com/2020/03/korona-leikkaa-suomen.html
Ministerin ilosanoma
Ministeri sanoi tiedotustilaisuudessa neuvottelutuloksen
syntyneen Helsingin, Turun, Tampereen ja Oulun kaupunkiseutujen kanssa.
Tarkoitus saada MAL-sopimus aikaiseksi myös Jyväskylän, Lahden, Kuopion
seuduilla. Tästähän valmistui tammikuussa 2020 Matti Vatilon
Ympäristöministeriölle tekemä selvitys:
MAL-sopimusmenettelyn laajentaminen uusille kaupunkiseuduille. Harakka
sanoi nyt käytyjä MAL-neuvotteluja mutkikkaiksi ja historiallisiksi. Myönteisen
neuvottelutuloksen seurauksena tekivät hänen mukaansa historiallisen suuren
satsauspäätöksen. Toisti kahteen kertaan: ”historiallisen suuri satsaus”. Oli
erityisien iloinen. Raideliikenteelle 500 milj. euroa, raitiotieliikenteelle
130 milj. euroa, käsittämättömän paljon kävelyyn ja pyöräilyyn. Suomirata ja
Turun tunninjuna ovat osa tulevaisuuden toiveita. Niihin ei kuitenkaan rahaa
vielä varsinaisesti tipahtanut.
Vihdintien pikaraitiotie yhdistää rantaradan ja Turun tunninjunan
tehokkaasti Helsingin joukkoliikenteeseen, näin sanoi ministeri ja kutsui
Vihdintien ratikkaa soteratikaksi, sillä se vie sairaanhoitajat Meilahteen. ”Kaikkialla
Euroopassa joukkoliikenteen suurin haaste on palauttaa kansalaisten luottamus
turvalliseen joukkoliikenteeseen”. Näin sanoi ministeri. Kaikkea hullua, mutta
raideliikennerakastajana hyväksyn pienet hulluudet. Kannatan noita puheita.
Toivon kuitenkin järkeä peliin. Siksi haluaisin tuon
laatikkoleikin viisaan harkinnan kohteeksi. Se ei mahdu 12 vuoden liikennejärjestelmäsuunnitelmaan.
On vain uskallettava pohtia. Olisiko nyt jonkun tehtävä äkkiä 30 vuoden
suunnitelma, että saataisiin tuo 12 vuoden suunnitelma tehdyksi.
Kiitos Pena pitkästä kaaresta, tässä blogissasi oli monta lempiasiaani. Koska tykkäät noista tilastoista ja tunnusluvuista, linkkaan sinulle tuoreen seuranta-aineistomme Helsingin seudun liikennejärjestelmästä (valitettavasti siinä aikajänne on blogissa kuvaamaasi lyhyempi).
VastaaPoistahttps://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/liikennejarjestelman_tilan_seuranta_helsingin_seutu_11062020_0.pdf
Mukavaa kesää terv. Sini
Hei Pena,
VastaaPoistaPieni tarkennus: ministeriö ei koskaan ehdottanut tietullien käyttöönottoa. Olin mukana Korpelan vetämässä asiaa valmistelleessa toimikunnassa. Asia eteni suht. myönteisesti sillä varauksella, että Espoon edustaja totesi, ettei Espoo hyväksy metroa, vaikka saisi sen ilmaiseksi. Tarkoitushan oli käyttää tietullien tuotto seudun liikennehankkeiden rahoittamiseen. Sitten kuorma-autoilijat jarjestivat Senaatintorilla suuren mielenosoituksen tietulleja vastaan. Tämän jälkeen liikenneministeri, joka muistaakseni oli Norrbacka, ilmoitti, että ministeriö ei tule jatkamaan valmistelua. Eikä myöskään Korpela pannut mitään likoon asian puolesta. Että näin.
Hyvää kesää teille molemmille.
Pekka