Arvatkaa harmittaako minua se, että lähes kukaan ei
kommentoi blogejani. Eivät edes minun parhaat kaverini vaivaudu lukemaan ja
kommentoimaan. Kommentointi nimittäin edellyttää, että ensin jaksaa lukea
alkuperäislähteen. Sitten taas tulen toisiin mietteisiin, kun ryhdyn lukemaan
maineikkaiden blogistien kuten Ode Soininvaaran kymmenien tai satojen
kommenttien rimpsuja. Ne eivät todellakaan täytä toiveitani. Jotenkin ne
muistuttavat Kimi Räikkösen sanomisista syntyneitä kommenttiryväksiä netin sekoilevilla
keskustelupalstoilla. Anteeksi nyt kadehtimani kommentoijat, mutta en kadehdi
Odea kun hän joutuu kaiken tuon tekstinne lukemaan ja kohteliaasti
kommentoimaan. Olenkohan nyt haukkumassa väärää puuta? Tarkennuksen vuoksi
avaan nyt Oden viimeisimmät blogit ja luen huolellisesti kaikki kommentit. Paljon
siellä oli lautakuntatekstiä, mutta kahta juttua katselin tarkemmin. Toinen oli
sähköautoista ja toinen peliautomaateista. Sitten suoritan uuden ja tarkennetun
arvion. Tein sen. Olin väärässä toisessa asiassa ja oikeassa toisessa. Sähköautoista
ja niiden latauksesta ja sähkön varastoinnista miljooniin akkuihin
keskusteltiin asiallisesti. Peliautomaateista keskustelu meni melkoiseksi
sekoiluksi. Kadehdinko siis sittenkin
hänen saamaansa kommenttihuomiota. Siinäpä se, kyllä ja ei. Ota tästä
maailmasta selvää. Lähes kaikissa asioissa on sama tilanne. Kyllä ja ei. Ode
kyllä kerran valisti minua blogikirjoittamisen jalolla uralla. Hän sanoi minun
kirjoittavan aivan liian pitkiä juttuja. No, tottahan se on, mutta kun en saa
katkeamaan. Siis kyllä.
Kehut ja valitukset
liikenneasioista
Kehut saa liikennekomissaario Pasterstein peltipoliiseineen.
Ajan autolla pitkin kehä ykköstä miltei päivittäin. Kaikki sujuu kehällä
hienosti. Kaahailijat ovat minimissään. Ennen kauhutunnelmia herättänyt
eteneminen on muuttunut miellyttäväksi. Ainoa mitä tiellä ei ole vielä huomattu
on kolmas kaista suuntaansa Pakilasta Leppävaaraan. Ajetaan kahta kaistaa kuten
ennekin. Silti liikennevirta soljuu. Nyt talvikauden alkaessa Mestaritunnelissa
näkyy uusi ongelma. Nastarenkaiden rouhima pöly nousee sakeana.
Pääkaupunkilaisten into ajaa nastoilla jäättömällä asvaltilla on varsin
käsittämätöntä. Ajotaidon täytyy olla pahasti kadoksissa, jos muutaman liukkaan
päivän vuoksi täytyy koko talvi rapistella piikkirenkailla. Anne Berner, tässä
asiassa olisit voinut tehdä jotain merkittävää. Helsingin pienhiukkaspäästöt
uhkaavat terveyttämme. Sen sijaan virkamiehesi tutkituttavat nopeusrajoitusten
nostamista. Ovat kuulemma kysymässä
konsulteilta. Autoliitto puolestaan haluaa talvinopeusrajoitukset pois. Minä
vastustan.
Minusta kannattaisi
tutkia nopeusrajoitusten alentamista ja nimenomaan 70-90-110
nopeusrajoitusjärjestelmän käyttöönottoa. Siinä voisimme ottaa oppia Ruotsista.
No, kylläpä ne Ruotsissakin poliitikot haikailevat kansansuosiota haaveilemalla
120 km/h ja jopa 130 km/h moottoriteillä. Ja onpa Ruotsissa käytössä myös 100
km/h nopeusrajoituksia vähäliikenteisillä maanteillä.
Jo etukäteen luulen tietäväni että, jos saisin
konsulttitehtävän (en saa, olen jo eläkkeellä), mutta jos saisin, pystyisin
osoittamaan sekä nastarengaskiellon Etelä-Suomessa, että tuon äsken
mainitsemani nopeusrajoitusjärjestelmän yhteiskuntataloudellisesti
kannattaviksi. Voithan lukea pari blogiani, jos haluat tarkempia perusteita
noille väitteille:
http://penttimurole.blogspot.com/2013/08/130-kmh-matakuun-juttu.html http://penttimurole.blogspot.com/2013/04/kimi-raikkonen-vaihtaa-formulakisoissa.html http://penttimurole.blogspot.com/2013/09/varo-vesiliirtoa-tilastoista-huolimatta.html
Selailin tuossa
muuten syntymävuoteni Suomen Kuvalehteä. Toimittajina olivat tuohon aikaan L.
M. Viherjuuri ja Ilmari Turja. Vuosi oli
1934. Voin jo etukäteen vihjata tekeväni tuosta vuosikerrasta pari blogia. Nyt
laitan vain etukäteisvirikkeeksi tämän kuvan. Se kertoo lipun ostosta Marsin
rakettiin. Vuosi olisi 3000. Nykyajassamme on kuitenkin havaittavissa vahvaa
edistystä. Elon Musk on ilmoittanut 70 % todennäköisyydellä kuolevansa
Marsissa. Tai jotain sen tapaista. Olemme siis lähes tuhat vuotta aikaamme
edellä. Niin, Tallinnan tunneli voitaisiin panna tuohon Kuvalehden aikahahloon –
nyt kun on uutisten mukaan jo rahoitustakin kasassa 5 promillea hankkeen
kustannuksista. Jos tuon pääoman panisi
kasvamaan korkoa 1 prosentin korkokannalla niin 500 vuoden päästä olisi kasassa
jo tunnelin hinta. Mutta kun kustannustaso nousee ja kustannusarvio tavan
mukaan heittää vähintään tuplasti niin 1000 vuoden päästä voitaisiin sitten
panna lapio maahan.
Rakennusinsinööriliitto
huipulla
Olen istunut Säätytalolla Suomen Rakennusinsinööriliiton
Summit 2018 –tilaisuudessa. Tilaisuudessa oli yleisöä salin täydeltä. Puhujia
oli ministeristä kaupunginjohtajaan ja professorista ekonomistiin. Joku rillin vanha parta kysyi minulta
mielipidettä luentojen laadusta. Vastaus oli hieman epäilevän myönteinen:
kannatti kuulemma kuunnella. Salin akustiikka on tunnetusti huono ja luennoitsijoiden
slaidit ovat tavan mukaan sellaisia, ettei niitä pysty lukemaan salin perältä.
Vastasin siis puoliksi umpimähkään teeskennellen kaiken ymmärtäneeni. Nyt otin
esitelmät uudelleen kuultaviksi. Kuuntelin ne kaikki pötköön. Päätin antaa
kullekin luennoitsijalle kouluarvosanan. En antanut sitä niinkään siitä, kuinka
monta asiaa esitelmöitsijä kykeni vartin esitelmäaikana mainitsemaan vaan
annoin pikemminkin numeron siitä, oliko esitelmässä jokin sellainen tunnelma,
että nyt asiat ovat etsinnässä. Että nyt halutaan luoda uutta, ratkaista
ongelmaa.
Annoin ykköspisteet arvosanalla 10- ministeri Kai Mykkäselle. Hänen juttunsa oli
todella hyvä. Puhui asioista jotka liittyvät kaupunkirakentamiseen ja
energiaan. Ne olivat asioita joista meidän kaikkien tulisi osata puhua. Vantaan
kaupunginjohtaja Ritva Viljanen saa
arvosanan 9+. Hänen puheenvuoronsa käsitteli monipuolisesti kaupungistumisen
haasteita ja hän antoi myös vastauksia. Oli ylpeä kaupunkinsa pyrkimyksistä
kivalla tavalla. Oli aivan kuin olisi niissä osallinen. Professori Mari Vaattovaara on hyvä puhuja. Hänellä oli ajankohtaisia
pointteja. Jossain kohtaa asiat tulivat hieman viiveellä ja edellisten
esitelmien muistitikulta. Hänen kritiikkinsä tiivistämiseen ja miniasuntoihin
kyllä kolahtaa minuun. Mari sai arvosanan 8+. Vielä oli kaksi kansallista
esitelmää. Yrittäjien ekonomisti Mika
Kuismanen puhui rahasta ja kaupungeista. Jos oikein ymmärsin, hän sanoi
erilaisten tukijärjestelmien sotkevan asuntomarkkinat. Olen tällaista kuullut
ennenkin ekonomistien suusta. Uskon kyllä tuohon, mutta haluaisin lisää
perusteita. Koska niitä ei juuri tullut annan sinänsä vauhdikkaasti ja
selkeästi pidetystä esitelmästä arvosanan 8-. Kuluttajatutkimuksen professori Eva Heiskanen kertoi älykkään energian
kokeilukulttuurista Suomessa. Esitelmä oli luettelomainen. Ihan sujuva, mutta
pointit eivät nousseet pintaan. Arvosanaksi tuli 8-. Esitelmät eivät tähän
loppuneet. Viimeisen, pitkänoloisen ja –piimäisen esityksen kaupunkien
tilastojärjestelmän kehittämisestä piti Nico
Tille. Se on hyödyllistä, mutta nyt vielä kaikki on lapsen kengissä.
Esitelmästä tuli arvosanaksi 7.
Tämän jälkeen alkoi Bruce
Oreck- show. Hänet oli valittu ratkaisemaan vuoden RIL-palkinto. Hän
valitsi Amos Rexin. Myös Oodi ja Lastensairaala palkittiin. Hieno juttu. Oreck
kyllä sanoi vihaavansa mikrofoneja ja ryhtyi puhumaan ikään kuin kovaa ja ilman
mikrofonia. No sen seurauksena meikäläinen takapenkkiläinen menetti ymmärrysyhteyden.
Hänen esitystään ei myöskään tallennettu nettiin. Tai en sitä löytänyt. Hieman
outoa muuten, että Suomen Rakennusinsinööriliiton palkintoseremonia
kiitospuheineen pidettiin yksinomaan englannin kielellä. Se on kai sitä yhden
asian ja yksien arvojen globalisaatiota.
Helsingin keskusta
uudistuu rakentamisen voimalla. Amos Rex ja Oodi ovat hienoja hankkeita. Onnea
arkkitehdit ja insinöörit.
Luokkakokous – valhetta vain!
Olen juuri istahtanut Strindbergin yläkerran perinteiseen
pöytään. Luokkatoverit keskustelevat kerran kuukaudessa. Me olemme kaikki
vuonna 1953 ylioppilaiksi päässeitä, Nervanderinkadulla koulumme käyneitä.
Keskustelu viriää tavanomaisen vilkkaana. Monet puhuvat yhtaikaa ja päällekkäin.
Joku virittelee kuulokojettaan. Pääteemaksi parin innokkaan keskustelijan
johtamassa sanatulvassa on valhe. Kaikki nyky-yhteiskunnassa perustuu valheeseen
– näin he sanovat. Vain pressaan voi luottaa. Kaikki muut valehtelevat. Korkeimmassa
oikeudessa tuomitsevat ihmiset joilla ei ole elämänkokemusta, sotejärjestelmä tulee
romahduttamaan kaiken, toimittajat hellivät toisiaan, mutta kuinka ollakaan,
kunnalliselta puolelta saat sentään kuulokojeet ilmaiseksi, jos menet
yksityistä polkua, joudut pulittamaan viisi tonnia. Joku luulee tietävänsä
Helsingin liikennesuunnittelupäällikön olleen autoton ja ilman ajokorttia, joku
taas epäilee Lauttasaaren olevan tuhon partaalla, kun sillalla kaistamäärä
vähenee neljästä kolmeen, yksi minun vanhoista kavereistani uskoo minulla
olevan salaisia kanavia, joilla voisin vaikuttaa suunnitteleviin ja päättäviin,
usko vaan, ei ole, testasin sen viime vuonna Tehtaankadulla, ehdotin erästä
muutosta silloin suunnitteilla olleeseen Laivurinkadun liittymään. Ei
noteerannut Reetta entisen pomonsa ehdotuksia. Kaikesta huolimatta nuo
kuukausittaiset luokkakokoukset Strindbergin sohvalla ovat mainiota viihdettä.
Luettuja kirjoja
Päivisin kirjoittelen blogeja, ajelen myös PHEV-autolla
paikasta toiseen kuljetellen ihmisiä, en tee juuri mitään, en ole yksinäinen,
ajattelen ihmisiä, en soita ihmisille, minulla on ehkä vain pari ihmistä,
joille soitan, en myöskään ole naamakirjassa, talvisin en aja sähköpyörällä,
pyörä seisoo Tallinnassa. Lumitöitä tekisin, mutta nythän ei lunta ole, joten
nekin työt jäävät tekemättä. En tee ruokaa, enkä siivoa. Liisa tekee sen
kaiken. Luen kirjoja vain sängyssä nukkumaan mennessä ja joskus yöllä
herätessä. Mitä ovatkaan viimeiset
luetut kirjat? Silja Vuorikurun elämäkerta Aino Kallaksesta oli monen
iltahetken lukukokemuksena. Teos ei varsinaisesti imaissut mukaansa, lukeminen
eteni ikään kuin raporttia lukiessa. Ja hitaasti, koska uni tuli helposti
silmään. Kuitenkin se aika ajoin yllätti
ja kiehtoi. Suuren kirjailijattaren
elämä sisälsi kiinnostavia vaiheita. Aino Kallas. Maailman sydämessä, SKS
2017.
Innostuin taas jopa sen verran että heti perään oli uusintaluettava
Reigin pappi vuodelta 1926. Nyt
Tallinnan Raatihuoneentorilla kulkiessa mieleen syntyy mielikuva teloitustaan
kohti marssivasta Reigin papinvaimosta Catharinasta ja hänen rakastajastaan diakoni
Jonas Kempestä. Miltei kuulee Paavali Lempeliuksen huutavan vaimonsa nimeä.
Toinen lähiviikkojen lukukirja oli Umayya Abu-Hannan Alienin silmin - Helsinki ja Uusimaa muukalaisen kokemana, Siltala
2014. Luin tuon kirjan – kun se sattui eteeni - siksi että olin ihastunut hänen
ensimmäiseen teokseensa Nurinkurin,
WSOY 2003. Ihastuin siihen niinkin paljon, että tein lukukokemukseni
innoittamana blogin terrorismista. http://penttimurole.blogspot.com/2017/05/kuka-on-terroristi-tuo-piru-itse.html
. Abu-Hannan kertomukset lapsuutensa Palestiinasta olivat huippuunsa
kiinnostavia ja hienosti kirjoitettuja. Tämä uusi kirja ei ollut ensimmäisen
veroinen. Vai ottiko päähän Umayyan kotoutumisen myötä syntynyt sarkasmi?
Uudessa kirjassa otti hitusen päähän myös kieliasu. Suomen puhekielen hyvä
taito ei tarkoita automaattisesti painetun tekstin tekotaitoa. Seuraavana kirjaihmeenä oli sotakirja.
Jostain syystä olin kaivanut esiin sukulaiseni Timo Jääskeläisen omakustanteena
tehdyn muistelmateoksen nimeltään Taiston
tiellä. Kirja kertoi lääkärin sotakokemuksista. Tutkin sitä tarkasti
kaikkine karttoineen. Mutta käsiini osui vielä isänpäivälahjana saatu toinenkin
sotakirja. Kirjan tekijänä oli Esa Siren. Törnin
sissit, Gummerus 2017, kertoo
nimensä mukaisesti sissien toiminnasta. Sotakirjojen lukeminen on terveellistä.
Sodan kuvitteellinen sankaruus muuttuu äkkiä sodan kauhukertomukseksi. Sirenin
kirjassa on asemasodan leppoisuutta ja upseerien ryyppäämistä, mutta siinä on
myös sissiretkien kurkunleikkausta ja veren roisketta pahaan oloon asti. Isisin
kurkunleikkaukset muuttuvat arkipäiväksi. Silloin ymmärtää miksi sodassa olleet
eivät tunnetusti ole olleet halukkaita kokemuksistaan puhumaan. Hieman yllättäen sain vielä lahjakirjoja. Ne
tulivat postissa Rovaniemeltä. Loistavat kirjat Lapin rakentamisesta ovat rakennusmestari
Erkki Liljan käsialaa. Lilja tuli aikanaan tutuksi, kun Kenesjärven harjua
säästeltiin Utsjoella. Ei säästynyt! Yksi lahjakirjoista on nimeltään Tunturien yli Jäämerelle, Väyläkirjat
2017 ja toinen Jäämeren käytävä, Hipputeos 2014. Todella mahtavia teoksia. Hienoa
pohjatietoa Lapin ratojen suunnittelijoille. Vielä lukemistoiksi kertyi Eero
Paloheimon Kiinalainen juttu, Kiuas
2018, mutta siitähän olikin jo runsaasti tarinaa edellisessä blogissani.
Tällainen oli siis eläkeläisen viikko, tai montako viikkoa
siinä kaikessa meni? Aikakäsitys harhautuu. Mitä se Sarasvuo taas viikolla
ajasta puhuikaan. Tuntui varsin viisaalta, mutta sekin unohtui.
Jos toivoo kommentointia ja hedelmällistä keskustelua, tulisi kirjoituksessa olla vain yksi tai korkeintaan pari asiaa, joiden varaan keskustelu voi rakentua. Polveileviin juttuihin yksi kommentoi yhtä, toinen toista. Ja vaikka tuotakin sääntöä noudattaisi, kommentit yltävät harvoin keskustelun tasolle. Kirjoitettu teksti kyllä sinänsä synnyttää lukijan mielessä eräänlaisen vuoropuhelun tekstin kanssa. Kannattaa edelleen kirjoittaa. Terveisin Elina
VastaaPoistaHyviä kirjoituksiasi olen lukenut, mutten enää jaksanut kommentoida. Olin itsekin Säätytalolla ja miinustaisin hyvää Mykkäsen esitystä, sillä hän käsitteli asioita osin puoluepolitiikan turvin. T. Markku
VastaaPoistaSamaa mieltä olen nastarenkaista Helsingin seudulla, tarpeetonta asfaltin jyrsimistä on se. Nopeusrajoituksia en alentaisi, mutta nykyisten valvontaa saisi mielestäni parantaa. Kaikkinaisen valvonnan ja siten kiinnijäämisriskin puuttuessa on agressiivinen ajotapa nopeine kaistanvaihtoineen yms. yleistynyt. Mutta maammehan on nykyisin niin köyhä, ettei moiseen ole enää varaa.
VastaaPoistaKommentoi Henry L.
Surit sitä, että ei tule kommentteja. Aina silloin tällöin mietin, kommentoisinko. Mutta sitten tulee taas muistiin sinun viime kommenttisi minun kommenttiini, kun kirjoitin sinulle Hernesaaresta. Nimitit minua nimbyksi. Minne katosi näkemyksesi kaupungin kaavoituksesta? Minun kommenttini Hernesaaren ala-arvoisesta kaavoituksesta, älyttömästä ylimitoituksesta ja liikenteen ongelmien unohtamisesta tuon alueen suunnittelussa ei suinkaan ole nimbyilyä, vaan kaavoituksen vikaan menon aiheuttamaa kritiikkiä. Se vikaan meno vaikuttaa koko eteläisen kantakaupungin elämään!
VastaaPoistaTerveisin Kaija