Suomen Kuvalehden ”pääkirjoituspakinoitsija”
Bagheera numerossa 26 vuodelta 1926 ennakoi tulevaa suurkaupunkia:
”Kuinka Helsinki onkaan muuttunut kolmessa
vuosikymmenessä! Vielä viisikolmatta vuotta sitten Helsinki oli tyypillinen
pikkukaupunki. Tosin verrattain suuri kooltaan, mutta siitä huolimatta
pikkukaupunki, sekä ulkonaiselta
hahmoltaan, että sisäiseltä
olemukseltaan. Kivimuurien lomassa oli matalia puutaloja tuhkatiheässä, ja
pihamaaidyllit vehmaine puistoineen, patriarkaalisine perunapenkkeineen,
vieläpä viihtyisine vihreätuolisine lehtimajoineen välkkyivät ohikulkijan
silmiin monien porttien aukoista. Kaupungin vanhemmat vakituiset asukkaat
tunsivat toisensa, jolleivät lähemmin niin ainakin ulkonäöltä ja osoitteina
käytettiin katunumerojen ohella varsin yleiseen talonomistajan sukunimeä.
Missä ennen kohosi korkeintaan jonkun yksinäisen
uskalikon orpo uutistalo, siellä levittelevät nyt kymmenet korttelit upeita
kivilinnojaan. Asutuksen painopisteet ovat siirtymistään siirtyneet. Kodit ovat
muutetut syrjemmälle ja entisestä sydänseudusta on tullut liike- ja
virastoelämän City, jossa työ suoritetaan, mutta jossa ei asuta. Juuri
tällaisen päiväelämän polttopisteen muodostuminen on varmin
suurkaupunkilaisuuden merkki.
Suomen Kuvalehden
pakinoitsija pohti Helsingin suurkaupungistumista silloin kun kamera näytti
tällaiselta ja moottoripyörä tällaiselta.
Suurkaupunkilaisuus tuo tullessaan aivan uuden elämän
poljennon. Suonen sykähtely kiihtyy, käy kuumeiseksi. Kiireet kiristyvät ja
touhut tulistuvat. Kivimuurien labyrinteissä elävillä ihmisillä ei ole aikaa
viipyä hiljaisissa unelmissa ja rauhallisessa mietiskelyssä. Unelmat kuuluvat
viheriöiviin ja viihtyisiin pihamaaidylleihin, sementtipohjaan ne eivät pääse
juurtumaan.
Vuoden 1926, ja
tämän tekstin lähitodellisuutta: Saarinen – Jung oli julkaistu 1918. Kaupunki
laajenee vuosirenkaittain. Saarinen ja Jung suunnittelivat lähiörenkaan
Kanta-Helsingin ympärille. Kauemmillaan se ulottui Tapiolan, Leppävaaran,
Kaivokselan, Malmin ja Myllypuron tasolle. Valtavat satama- ja teollisuusalueet
Lauttasaaressa, Jätkäsaaressa, Sörnäisissä, Herttoniemessä ja massiivisesti
nykyisen Itäkeskuksen ympäristössä ja Marjaniemessä olivat keskeinen osa
suunnitelmaa. Töölönlahden täyttäminen ja rautatieaseman siirto Pasilaan
tiivistivät keskustaa. Vuonna 1960 hyväksyttiin ensimmäinen sodanjälkeinen
yleiskaava. Se oli sopeuttava kaava, jonka ohjauksessa syntyivät nukkumalähiöt.
Tämä kaava vastaanotti maaltamuuton.
Pikkukaupungin viimeisten jäännösten hävittäminen ei
tietystikään käynyt aivan yhtä nopeasti kuin sen toteuttaminen pienoisessa
pakinassa. Aivan täydellisesti se ei ole vieläkään loppuun suoritettu. Niinpä
on sinne kivimuurien piiloon unohtunut jokunen entisajan idyllikin, tosin niin
pieni ja vaatimaton mittasuhteiltaan, että sen vain harvat huomaavat, mutta
silti väärentämätön väriltään ja oikea tunnelmaltaan. Viidennestä kerroksesta
näen sen hyvin. Se on koivunlehtien puhkeaminen se on perunamaan kehittyminen……
Jo vaanii minunkin idylliäni perikato. Uhataan puhkaista
sen ohi kulkuväylä uuteen satamaan. Ja uhkaus pannaan epäilemättä ennen pitkää
käytäntöön. Suurkaupunki levittää voimakkaita käsivarsiaan. Grottemylly vaatii
uhrikseen kaikki entisajan muistot. Suurkaupunkiin ei mahdu pikkukaupunkia
nimeksikään. Suur-Helsingin unelma toteutuu varmasti ja säälimättömästi.” Näin
siis pakinoi Bagheera Suomen Kuvalehdessä vuonna 1926.
Grottemylly – mikä se on?
Niin mikä onkaan tuo ihmeellinen Grottemylly? Se on
germaaninen hiidenmylly, joka jauhaa pahat, hyvät ja hopeat, kullat. Joku on
ajatellut sen olevan myös Kalevalan Sammon. Tuossa Emil Lindahlin runossa mylly
ei jauha kaupungille tai sen asukkaille pelkkää hyvää – kuolemaa jauhaa.
Grotten kultamylly pauhaa,
vinhaan ihmisviljaa jauhaa.
Myllärillä kiire työssä –
askeleita kaikuu yössä;
sieltä saapuu kalman paarit –
täyttyvät taas tuonen laarit!
– – –
Eelleen kultamylly pauhaa,
vinhaan ihmisviljaa jauhaa.
Lähde: Lindahl, Emil 1919: Työ ja laulu. Suomen sos-dem. nuorisoliiton toimikunta, Helsinki.
Jörn Donner: Onko
puutarhakaupunki ainoa suunnitelmattomuuden vaihtoehto?
Vuonna 1964 juuri
perustetun kaupunkisuunnitteluviraston ensimmäiseksi päälliköksi valittiin maineensa
ansainnut arkkitehti Aarne Ervi. Hän oli merkittävä toivon kipinä. Hänen kuviteltiin olevan Helsingin uuden ajan
airut. Nuorena insinöörinä pääsin istumaan hänen virkahuoneeseensa hänen
julistaessaan teemaansa. Ervillä oli yksi perusajatus: Helsingin seutua olisi
mukava rakentaa pitkin rannikkoa. Helsingistä tulisi luoda merellinen
nauhakaupunki. Ajatus oli tietysti täysi kymppi, mutta sen perusteella ei
syntynyt jo silloin odotettua ”14 kunnan yhteistyötä”. Pikemminkin törmättiin
kielimuuriin. Asia jäi sikseen. Ervi ei tuossa tilaisuudessa puhunut
puutarhakaupungeista.
Vuonna 1967 julkaistussa kirjassaan ”Uusi maammekirja” Jörn Donner ottaa lujan niskalenkin
puutarhakaupungeista ja samalla niiden apostolista Aarne Ervistä. (Jörn Donner:
Uusi maammekirja 1967, Otava). Donner ikään kuin keskustelee kirjassaan ylipormestari
Lauri Ahon kanssa. Häntä ärsyttää Ahon ”asuntososiaalinen utopia”, jonka mukaan
korkea elintaso edellyttää pientä asukastiheyttä hehtaaria kohti ja siten
väljää puutarhakaupunkia. Toisaalta Aho on kuitenkin huolissaan siitä, että
Helsinkiin on arveltu mahtuvan vain 600 000 asukasta.
Donnerilla ei ole toivon kipinää Ervin suhteen. Hän sanoo
Ervillä itsellään olevan ruohoa ovensa edustalla. Donner kirjoittaa: ”Ervi
voitti aikoinaan Tapiolan keskustan suunnittelukilpailun ja hän on
puutarhakaupunki-idean innokas kannattaja. Olen jo viitannut hänen
ihanteeseensa: kaupunkilaisen täytyy voida avata ovensa ja tuntea ruoho jalkojensa
alla." Suomalainen ihminen viihtyy Ervin mukaan lähellä luontoa. Donner
uskoo Ervin kuvittelevan suomalaisten rakastavan puutarhakaupunkimaista
elämänmuotoa siksi, että heillä on niin voimakkaat siteet maatalouskulttuuriin.
Itse hän on toista mieltä.
Hän uskoo, ettei helsinkiläisillä ole taloudellisista tai
sosiaalisista syistä mahdollisuutta vapaaseen valintaan asunnon suhteen. Hän uskoo, että Ervin asuntofilosofia on
”sarja kuvitelmia, tyhmyyksiä ja kohtalokkaita virhepäätelmiä".
No, kyllähän tuo vuoden 1928 Suomen Kuvalehden kirjoitus
kertoo tällaisesta yhteydestä. Kirjoittaja haaveilee ”patriarkaalisista
perunapenkeistä” – totta muuten, jotain patriarkaalista, mutta myös jotain
kaupunkimaisen järjestynyttä on noissa suorissa perunapenkeissä. Maalaisuuden
tekee ehkä turvalliseksi juuri asioiden säännönmukaisuus ja ajallinen
järjestys. Kaupungissa vallitsee epämääräinen kaaos kesät talvet! Tämän
kaaoksen seurauksista voit lukea vaikka minun blogistani http://penttimurole.blogspot.fi/2014/03/kaupunkilainen-stressien-vallassa.html
Takaisin Donneriin, hän musertaa
puutarhakaupunkifilosofian: ”Helsingin todellisuus ei millään tavalla vastaa
Aarne Ervin unelmia. Tapiolaa lukuun ottamatta ei ole olemassa ainoatakaan
johdonmukaisesti suunniteltua asuntoaluetta. On aivan turha luetella kaikkia
vanhoja erehdyksiä - helsinkiläiset ovat niistä muutenkin hyvin selvillä.
Toivon vain, että tulevat helsinkiläiset pääsevät asumasta näissä
nukkumakaupungeissa.” Hän kysyy vielä: ”Onko puutarhakaupunki ainoa
suunnitelmattomuuden vaihtoehto?
Donner rinnastaa Heikki von Hertzenin ”kahdeksan
kaupungin” suunnitelman ja Ervin ”ruohikkofilosofian”. Hän valittaa, ettei voi
esittää mitään uutta ohjelmaa. Hänen käsityksensä oikeasta
suurkaupunkifilosofiasta perustuu kuitenkin Gropiuksen ja Corbusierin lausumiin
ajatuksiin tekniikan aikakauden kaupungin olemuksesta. Toisaalta hän katsoo
mainittujen herrojen joutuneen väärinymmärryksen kohteeksi niinä
vuosikymmeninä, jotka ovat kuluneet 20-luvulta.
Nämä väärinkäsitykset ovat syynä siihen, että Suomessa on hyväksytty
puutarhakaupunki ”ainoana suunnitelmattomuuden vaihtoehtona”. Donnerin mielestä
asemakaavapäätökset ovat olleet sokeita.
Tämäkö oli Donnerin
mainitsema väärinymmärrys?- vai tämä? Vasemmalla on Corbun ymmärrys hyvästä
Pariisista, oikealla eräiden Helsingin kehittäjien ymmärrys hyvästä Helsingistä.
Donnerin uskoo tietokoneiden auttavan suunnittelijaa
paremmin ymmärtämään tulevaisuutta. Tämä usko on Donnerin suusta hieman
yllättävä, mutta myös ajalle tyypillinen. Donner kirjoittaa: ”Tietokoneet ovat
tehneet mahdolliseksi sen, että ihminen hallitsee tilastoja ja pystyy
määräämään tulevaisuuden muotoutumisen. Tällaisissa oloissa on myös
poliittisten elinten tiedettävä, mitä ne tahtovat."
Kiehtovan mahtavaa tämä Donnerin pohdinta runsaan yhden
sukupolven takaa. Vähintään yhtä kiehtovaa kuin tuo Suomen Kuvalehden
pohdintarunsaan kolmen sukupolven takaa. Nyt Suomen Kuvalehti on uudelleen
pohtinut Helsingin tulevaisuutta, Helsinkiä vuonna 2050. Mutta sitä ennen
kurkistamme mitä merkkiarkkitehdit sanoivat korkeasta rakentamisesta
Helsingistä samoihin aikoihin kun Donner viimeisteli kirjaansa.
Muuten Tarja Nurmi
– Arkkivahti, kirjoitti blogissaan minun antamastani haastattelusta (miellyttävän
aktiiviselle nuorelle) toimittaja Kaisa Viljaselle koskien Töölönlahtea näin: ”Sen
sijaan haastatellaan liikennesuunnittelijana tunnettua, professorina
1960-luvulla toiminutta Pentti Muroletta. Tässä täytyy siis
tähdentää, ettei Murole ole rakennustaiteen tai arkkitehtuurin professori,
vaikka hänet tässä nostetaan myös kaupunkirakennustaiteen asiantuntijaksi.
Vahti kunnoittaa Muroletta kovasti. ” (Korjaus: en ole toiminut koskaan
professorina, professorin nimike on vanhan saksalaissuomalaisen käytännön
mukainen tasavallan presidentin myöntämä arvonimi. Professorin arvonimi on
Suomen arvonimiluettelossa kuudennessa veroluokkaryhmässä. Nykyään sellaisesta
pitää maksaa veroa 12 000 euroa.
Nimityksestä pyydetään lausuntoa yliopistojen rehtoreilta. Minun tittelini
allekirjoitti itse asiassa silloisen presidentti Martti Ahtisaaren sijaan
valtionvarainministerinä toiminut nykyinen presidentti Sauli Niinistö). Niin
siis minulla ei varmaan ole insinöörinä ja ”tekoprofessorina” pätevyyttä mitään
itse lausua tästä korkeasta rakentamisesta, joten lausutaan nyt aluksi muiden
suulla.
”Onko perusteltua rakentaa
ylikorkeita taloja Helsinkiin?”
Arkkitehti-lehti haastatteli yhdeksää arkkitehtia
numerossa 10-11 vuodelta 1965. Haastateltavina olivat Erik Kråkström (46), Olli
Kivinen (44), Kirmo Mikkola (31), Martti Jaatinen (37), Reino Koivula (48),
Erkki Juutilainen (31), Ossian von Konow (31), Jaakko Salonen (31) ja Egil
Nordin (32). (Suluissa heidän ikänsä tuona hetkenä). Kaikkihan nuo – Koivulaa
lukuun ottamatta – olivat minulle tuttuja miehiä ja työtovereita. Siksi on
hauskaa nyt katsella (ja pätkiä) heidän lausuntojaan. Selvää vastausta ei tule
keltään. Nykypäivän tapaan asiaa pyöritetään kuin kuumaa perunaa. Ne, joilla oli
oma lehmä ojassa, olivat tietysti muitakin varovaisempia. Miksi nyt näitä tässä
kaivan? No, nämä mielipiteet ovat nyt aivan yhtä ajankohtaisia kuin ne olivat
silloin, eihän mikään perustekijä ole muuttunut.. Sitä paitsi haluan kuulla
noiden ihmisten äänen. Se saattaa olla EVVK monelle nuorelle, jotka eivät ole
heitä tunteneet. Minulle se on jännittävää, se ääni kuuluu, aivan kuin he
puhuisivat! Elossa tuosta yhdeksän joukosta on sentään kolme, heidän ääntään
voi kuunnella luonnossakin.
Erik Kråkström on
löytävinään strategisen pisteen
”Rakennusmassojen ryhmittelyn ja jaottelun visuaalisen
analyysin ja tarkistuksen tulisi myös tapahtua sen kokonaisjäsentelyn osana,
joka sisältyy jatkuvaan kaupunkisuunnitteluun, tällöin hyväksikäyttäen uusia
mahdollisuuksia tarkkailuun ilmasta käsin… Mitä suurinta harkintaa olisi
käytettävä sijoitettaessa ylikorkeita rakennuksia Helsingin keskustaan, Pasilan
alue mukaan luettuna. Arkkitehtikunnalla ei yleensä ole ollut tilaisuutta
syventyä Helsingin kaupunkisuunnittelun ongelmiin. Jo kauan ovat
alkeellisimmatkin kartta-, kuva- ja selvitysaineistot puuttuneet, jotka ovat
olennaisia arvioitaessa rakennusten kolmiulotteista sijoitusta. Esimerkiksi
Meilahden sairaala-alueen ilmeiset erehdykset on syytä asettaa tätä taustaa
vastaan.” Erik Kråkström oli juuri saanut valmiiksi ehdotuksen Wärtsilän Kone
ja Sillan alueesta eli Merihaasta. Työssä hänen avustajinaan olivat Kirmo
Mikkola ja Jussi Pallasmaa. Suunnitelmassa herättivät erityistä huomiota
tornitalot ja uusi meren puolelta aluetta kiertävä moottoriväylä. Kråkström
sanoo: ”Kone ja Sillan tapauksessa olen löytävinäni kaupunkikuvan erään
strategisen pisteen, joka vaatii kiinteää ja selvää painotusta ja joka siinä
samalla osoittaa sisälahtien suiston sijainnin.”
Kråkströmin
”strateginen piste” ylikorkealle rakentamiselle(1964) julkaistiin lähes samaan
aikaan kuin Alvar Aallon keskustasuunnitelma ( 1961). Tuossa plaanikuvassa Alvarin keskusta
vaikuttaa lähes minimalistisen hillityltä Kråkan Hakaniemen verrattuna.
Valtaväylien päät eivät kuitenkaan löydä toisiaan. Kråkan moottoritie hamuaa
kohti Kaisaniemen rantaa, Alvarin poikittaisväylä taas kohti Liisankadun
ympyrää. Minusta molemmat olivat hienoja suunnitelmia – vain liikenneväylät
olivat roimasti ylimitoitettuja. Siihen ne sitten sortuivat.
Ossian von Konow
ei hyväksy alaskompromissausta, 60 kerrosta olisi sopiva
”Tulevaisuuden kaupunki pitää nähdä uudella tavalla,
jossa sekä vertikaalinen kolmas ulottuvuus, että kaikkiin suuntiin vaikuttava
neljäs ulottuvuus – aika, antavat kaupungille muodon. Muutoin
kaupunkisuunnittelusta tulee negatiivista formalismia. Jos kaikkien neljän
ulottuvuuden ja toiminnallisten vaatimusten kuten liikenteen, ilman ja valon
perusteella korkeat talot ovat muuta rakennustapaa edullisempia, silloin on
rakennettava korkeita taloja. Esteettisillä arvoilla on sekundäärinen merkitys,
onhan esimerkkinä F. L. Wrightin yhden mailin talo, joka voi olla miten kaunis
tahansa.” Korkeiden talojen rakentamista tulisi kuitenkin kontrolloida
yleiskaavalla. Ossian toivoo vielä, ettei korkeiden talojen suunnittelussa
mennä ”alaskompromissattuihin” ratkaisuihin Sinebrychoffin ja Wärtsilän
kortteleiden malliin. Toisaalta voisi muistaa Ossianin julkituloa Katajanokan
kanavakeskustelun yhteydessä vuonna 1964. Silloin Uusi Suomi kirjoitti:
”Varkautelainen arkkitehti Ossian von Konow hahmottelee mielikuvituksellisen
rohkeasti Helsingin uutta miljöömaailmaa ja suosittelee mm. 60-kerroksisten
talojen rakentamista”. Ossian ennakoi jo tuolloin metropoliratkaisua: ”Liikenne
Katajanokan tuntumassa olisi ratkaistava vasta metropoli-kokonaisuuden
puitteissa”.
Frosteruksen
pilvenpiirtäjässä Wulffin kulmaan oli 20 kerrosta. Tällaista kerroslukua
tavattiin kutsua ylikorkeaksi Helsingin mittakaavassa. Frank Lloyd Wright pani
paremmaksi vuonna 1956. Hän ehdotti yhden mailin taloa. Siihen olisi hänen
visionsa mukaan tullut 500 kerrosta. Dubain Burj Khalifa, joka on nyt maailman
korkein talo, siinä on 163 kerrosta ja lisäksi 40 teknistä kerrosta. Ossianin
60 olisi siis varsin vaatimatonta visiointia. Viimeisimmässä rakennustekniikka-lehdessä
viitattiin Council of Tall Buildings and Urban Habitat -tutkimukseen. Linkki: http://www.ctbuh.org/AboutCTBUH/OrganizationPeople/tabid/86/language/en-US/Default.aspx . Tutkimus kertoo ”ylikorkeiden ”
rakennusten surkeasta hyötysuhteesta. Korkeutta tavoitellaan, ei
rakentamistalouden vaan korkeuden vuoksi – talous unohtaen. Tästä linkistä voit
vertaillen katsella maailman korkeimpia rakennuksia: http://www.burjkhalifa.ae/en/TheTower/WorldTallestTowers.aspx .
Olli Kivinen
leikkii tulella
”Periaatteelliselta kannalta ylikorkea rakentaminen on
luonnollisesti ’tulella leikkimistä’, ei vähiten sen takia, että kerran
tietyllä paikalla suoritettu ylikorkea rakentaminen katsotaan ennakkotapaukseksi
seuraavaa ylikorkeaa kohdetta ratkaistaessa. Kuitenkin on mielestäni, milloin
perusteltuja syitä on olemassa, sallittava ylikorkea rakentaminen
ennakkotapauksen uhallakin.
Päinvastainen kanta, joka kieltää ylikorkean rakentamisen, sulkee
mielestäni pois erään oleellisen elementin nykyaikaisessa
kaupunkisuunnittelussa.” Olli Kivisen ehdotus Sinebrychoffin puiston
rakentamiseksi oli kilpailussa asetettu ykkössijalle. Hänellä oli kallion
laella tornirakennus. Tämän rakennuksen toteuttaminen olisi turvannut
rakennusoikeuden ja säästänyt osan puistoa. Mutta, Ollilla oli tietysti oma
lehmä ojassa. Joten selvää ei tullut tästäkään vastauksesta.
Olli Kivinen”
leikki tulella” Sinebrychoffin korttelissa. Hänen kilpailuvoittonsa perustui
ylikorkeaan rakentamiseen puiston säästämiseksi. No, nythän puisto on todella
säästynyt – ilman rakentamista.
Kirmo Mikkola hyväksyy
suuren mittakaavan elementit
”Pidän siis ylikorkeita taloja suurkaupungin
cityuudistuksen luonnollisina elementteinä. Mutta Helsingissä historiallinen ja
arkkitehtoninen perintö asettavat kuitenkin selviä rajoituksia. Kaupungin
historiallinen sisääntulosilhuetti mereltä käsin ja empire-Helsingin
arkkitehtuurimijjöö eivät siedä muutoksia. Näihin nähden tulisi ylikorkeiden
rakennusten jäädä taka-alalle ilman arkkitehtonisen vaikutuksen yhteyttä. Cityn
laajentumispaineen välittömässä tuntumassa mutta riittävän etäällä aroista
alueista on kuitenkin alueita , joiden asemakaavallinen uudistaminen on vielä mahdollista… Hakaniemeen on jo
yksityisen teollisuuslaitoksen toimesta laadittu aatesuunnitelma, jossa on
päädytty ylikorkeiden rakennusten käyttöön. Suuren mittakaavan elementit –
merenlahdet, moottoritiet siltoineen, teollisuuslaitokset ja taustalla kohoava
Kallion kaupunginosa – luo otolliset lähtökohdat arkkitehtoniselle ratkaisulle.
Toinen laaja alue, jossa siirtyminen uuteen kaupunkistruktuuriin tuntuisi
luonnolliselta, on Mannerheimintien ja Hietalahden välinen alue. Tämän sekä
nykyiseen cityyn että pääliikenneväyliin (poikittaisväylä) edullisesti
liittyvän alueen uudistuksen yhteydessä tuntuisivat ylikorkeat rakennukset
mahdollisilta.” Kirmo oli Kråkan avustajana Merihaan korttelissa ja hän oli
itse ajanut poikittaisväylään kytkeytyvää voimakkaan rakentamisen vyöhykettä –
nämä hankkeet näkyvät lausunnon sisällössä.
Kirmo Mikkola oli
vuonna 1965 pelastamassa Katajanokan kanavaa, samassa yhteydessä syntyi
Helsingin keskustaan ”moottoricity”,
joka perustui ajatukseen rakentaa
voimakkaasti akselia Ruoholahti – Sörnäistenranta- hieman Kalasatamaakin.
Teknillisen korkeakoulun arkkitehtiosastolla valmistui vuonna 1967 oheisen
kuvan mukainen H 10 –suunnitelma. Työtä johti Olli Kivisen alaisuudessa Kirmo
Mikkola. Alvari oli jo unohdettu, Töölönlahden peitti ”Jallis” Jallinojan
diplomityön rasterikaupunki. Se oli sitä aikaa se!
Jaakko Salonen
kunnioittaa räystäslinjaa
Jaakko Salonen
miettii tunteitaan stadilaisena. Hän oli luokkatoverini ja kaverini. Hän kutsui
koulupoikana itseään Töölön katupoikien kuninkaaksi. Hän siis tunsi ytimissään
Töölön nurkat. Jaakon mielestä umpikorttelit ja yhtenäinen kattolista ovat sitä
oikeata Helsinkiä: ”Kulkiessani kaupungilla ja purjehtiessani sen pihavesillä, olen
usein mietiskellyt ovatko näkemäni poikkeukset näistä totunnaisista Helsingin
rakentamisperiaatteista rikastuttaneet kaupunkikuvaa, vai ovatko ne vain
sotkeneet olemassa olevaa järjestystä?… Postitalo on liian korkea, Kallion uusi
virastotalo huonossa suhteessa Kallion kaupunginosan massaan. Auratalo ja
Autotalo ovat irrallisessa suhteessa ympäröivään kaupunkiin.” Jaakon silmää
kiusasi myös Meilahden sairaalan suuri rakennusmassa ja yllättävää kyllä myös
Lauttasaaren vesitorni. Hän, kaikkien muiden vastaajien tapaan, kaipasi
yhtenäistä asemakaavaa keskustan rakentamiseksi. Ennen sellaista suunnitelmaa
ei korkeita rakennuksia tulisi rakentaa.
Reino Koivula ei
pidä Meilahtea ylikorkeana
Pari lausunnonantajaa mainitsi Meilahden sairaalan
huonoksi esimerkiksi korkeasta rakentamisesta. Arvostelun kohteeksi joutui näin
Meilahden arkkitehti Reino Koivula. Hän
hyväksyisi ylikorkean rakentamisen vain arkkitehtikilpailun kautta. Hän ei pidä omaa sairaalarakennustaan
ylikorkeana rakentamisena. Näyttää siltä, että padat kattiloita soimaavat!
Erkki Juutilainen
pelkää sattumanvaraista tornityranniaa
Erkki Juutilainen,
ystäväni ja työtoverini, hän aloittaa lausuntonsa kaipaamalla ”ajankohtaista
kokonaissuunnitelmaa” keskustaosien rakenteesta. Tähän asti kaikki ovat vetäytyneet
tuon suunnitelman taakse. Kukaan ei sano varauksetta kyllä tai ei. Juutilainen
jatkaa siteeraamalla Sigurd Frosteruksen kirjoitusta ”Pilvenpiirtäjä kangastaa”
vuodelta 1922. Frosterus oli esitellyt Stockan (Wulffin) kulmalle
suunnittelemansa pilvenpiirtäjän: ”Kaukokuvaa mielessä pitäen ei voitane löytää
sopusuhtaisempaa paikkaa pilvenpiirtäjälle, laivareitiltä katsoen kohoaisi
kirkontornien ympäröimä rakennus kaupungin rakennussommitelman
polttopisteessä.” Juutilainen pitää tornityranniana vapautuneille
teollisuusalueille (Kone ja Silta sekä Sinebrychoff) ”sattumanvaraisesti”
syntyneitä hankkeita. ”Liiankin usein koemme oman aikamme suunnitelmat
staattisina yksittäisilmiöinä, näkemättä tarpeeksi selvästi niiden dynaamista
osuutta kaupungin kehityksessä. Mikäli tällä hetkellä ryhdymme rakentamaan
ylikorkeita taloja Helsingin keskustaosiin, se on osoitus
välinpitämättömyydestämme kaupungin todellisia probleemoja sekä ennen kaikkea
Helsingin tulevaa kaupunkikuvaa kohtaan.”
”Hänkkä” Jaatinen
ei haluaisi olla ajattelematta mitään
Martti ”Hänkkä” Jaatiselle torneilla tulisi olla
symboliarvo: ”Jos ajattelemme pyramideja, keskiajan kirkkoja, raatihuoneita tai
barokin linnoja, niin huomaamme, että ennenkin on ollut tarvetta rakentaa
korkealle. Mutta miksi näin on tapahtunut ja tapahtuu? Uusien ylikorkeiden
rakennusten perusteina esitetään usein, että ylikorkea talo täyttää sen
tehtävän joka ennen oli kaupunkisommitelmassa esimerkiksi kirkolla sen
noustessa talomeren yli luomaan sen huipentumaa. Näin tietenkin voi ajatella.
Tosin voi heti myös kysyä, miksi nämä, ennen niin korumaiset huipentumat, jos
niitä puolustetaan kaupunkikuvan kohokohtina, ovat kadottaneet kaiken
siroutensa – ja miksi ne nousevat melkein mistä sattuu. Ehkä toisinaan on
pyritty tekemään vain vastalause, pyritty parantamaan, laskettu mitä voitetaan
ajattelematta mitään. Ehkä näin on käsitettävissä Le Corbusierin Pariisin
saneeraamiseksi suunnittelemat jättimäiset tornit, Frank Lloyd Wrightin 1600 metrin korkuinen
”The Illinois” tai Niemeyerin 100000 asukkaan kilometrin korkuiset tornit.
Helsingissä on tilaisuus vielä harkita, ketä varten ja mihin rakennetaan
ylikorkeat talot, etteivät ne tulisi Helsingin kaupunkikuvaan vain siitä
syystä, että teemme perässä sen, mitä isot ovat tehneet edellä.”
Egil Nordin
keskittäisi hajautetusti
Egil Nordin
kirjoittaa laajasti ja filosofisesti. Hänen varsinaisesta kannastaan ei tahdo
ottaa selvää. Hän – kollegoidensa enemmistön tavoin ajattelee mahdollisuuksiaan
arkkitehtina. On vaarallista sanoa definiittisesti ei tai kyllä. Egil puhuu keskittämisen tärkeydestä. Hän
haluaisi keskittää ylikorkeata rakentamista estääkseen yleistä ja
sattumanvaraista ylikorkeata rakentamista. Hänen laajassa kuva-aineistossaan on
karttaskissi, johon hän on piirtänyt vahvoja keskityksiä Kråkan Hakaniemeen,
Ollin Hietalahteen ja ei-kenenkään Kamppiin. Hän siis ilmeisesti hyväksyy nuo
hankkeet. Niiden avulla voitaisiin pelastaa muu kantakaupunki. ”Aktiviteetin
jäsentäminen säilyttää perusarvot”. Yksi perusarvoista näyttää olevan
horisontti. Meilahden kaltaiset isot levyt tuhoavat horisonttinäkymän,
horisonttia säilytettään hoikilla torneilla. Egil Nordin kysyy viisaasti:
”Uneksimmeko kaupungista sen sijaan että uneksisimme toiminnoista, joiden
ympärille kaupunkia voitaisiin rakentaa?”.
Egilin piirros
osoittaa kuinka ylikorkea rakentaminen pitäisi keskittää riittävän kauaksi
Empire-Helsingistä ja se olisi tehtävä hoikkina puikkoina. Hänen lausunnostaan
voisi rivien välistä lukea, että riittävän kaukana oli Hietalahdessa,
Hakaniemessä ja Kampissa.
Hei rakkaat ystävät, tämä kaikki on menneisyyttä.
Palataan tulevaisuuteen lähitulevaisuudessa!
Helsingin tarkastelussa on kaksi asiaa yli muiden. Venäjän keisari halusi tiivistää imperiumia rautateillä. Helsinkiin tehtiin Saarisen silloisiin oloihin suhteettoman iso rautatieasema josta lähti yksi tärkeä juna, Pietariin. Tämän kokoinen projekti ei menisi nyky-Helsingissä millään läpi. Toinen megaluokan veto oli Frosteruksen Stockmann. Ilman muuta Suomen arkkitehtuurin ykkönen ja maailman grand magazinien top tenissä. Sitäkään ei nykyisellä lyhytputkinäöllä rakennettaisi. Ilman näitä kahta ei Helsingillä olisi kunnon keskustaa.
VastaaPoistaKirjoitin niin nopeasti että unohtui todeta blogin olevan ehkä paras johdatus Helsingin suunnitteluun,
Poista