Elämme outoa aikaa. Meidät vanhat on komennettu kotiarestiin.
Nyt kun sähköpyöräni jäi Tallinnaan, enkä pääse sitä hakemaan, niin epätavallisen
talvikevään liikuntakin jää jalkapuolelta tekemättä – kun mitä nyt autolla.
Fysioterapeuttikin soitti ja ilmoitti ettei heillä vastaanoteta vanhuksia.
Tässä siis ollaan ja jatketaan vanhaa toimintaa. Kirjoitetaan mistä sattuu.
Nyt on otettu
käyttöön myös uusi liikennemerkki.
Jatkan siis vielä näitä jaarituksiani ilmastonmuutoksista
ja päästöitä. Aloitan sillä että CO2-päästjen synnystä käydään keskustelua aina
hieman kotiinpäin vetäen. Kun Helsinki puhuu kasvihuonekaasujen päästöistään,
käsitellään asiaa siten että helsinkiläisten syömän ruoan ja muiden
helsinkiläisten kotimaasta hankkimien hyödykkeiden valmistuksen päästöt jäävät
valmistuspaikkakunnan kontolle. Kun suomalaiset käsittelevät päästöjään
ulkomailta hankittujen tuotteiden osalta niidenkin hankintojen valmistuksen päästöt
jäävät asiaomaisen maan kontolle. Taloustieteilijät puhuvat tuotantopäästäistä
tai alueellisista päästöistä ja toisaalta kulutuksen päästöistä. He pohtivat
kuinka asiaa pitäisi käsitellä. Jotkut ovat ehdottaneet valmistuksen päästöjen ja
esimerkiksi kuljetusten päästöjen jakamista puoliksi valmistusmaan ja
käyttäjämaan välille. Näin ei meillä menetellä, eikä yleensäkään menetellä.
Vedetään kotiinpäin. Seuraava kuva osoittaa miten tuotantopohjaiset ja
kulutuspohjaiset luvut eroavat.
Suomalaisten
kulutuspohjainen (sisältää tuonnin, mutta ei vientiä) CO2e -päästöjen määrä on
noin 12 tonnia asukasta kohti. Yleisesti käytetty alueellinen eli tuotannon
päästö (sisältää viennin, mutta ei tuontia) on puolestaan noin 9 tonnia
kasvihuonekaasuja vuodessa. Ruotsissa luvut ovat 7 ja 4 tonnia CO2e -päästöjä
vuodessa. Erona on siis, tuodaanko vai viedäänkö päästöjä. Outoa että
ruotsalaisten kulutus ja elämäntyyli ovat noin paljon suomalaisia
säästeliäämpää. Syynä lienevät Ruotsin vähäisemmät energiantuotannon päästöt. Kuvaan
on vielä merkitty maailman päästöjen määrä asukasta kohti. Sitä kuvaa
luonnollisesti vain yksi viiva, menevät tuonnit ja viennit tasan.
CO2-päästöjen
erilaiset laskentatavat alkavat olla meikäläiselle hepreaa. Yritän opiskella
mutta ei tahdo tarttua kaaliin. Tässä on esimerkkinä Ruotsin päästöt
erilaisilla laskutavoilla. Meillä Tilastokeskus ilmoittaa kulutuspohjaisten
kasvihuonepäästöjen olevan 30 % yleisesti käytettyä tuotantopohjaista tai alueellista
laskentaa suurempia. Our World in Data
kertoo Ruotsissa (2016) tuon eron olevan 60 % ja Suomessa 50 %.
Konkreettisesti henkilöautojen suhteen puhumme
nollapäästöisistä sähköautoista, vaikka meidän pitäisi puhua polttoaineiden
valmistuksen päästöjen lisäksi autojen valmistuspäästöistä. Silloin sanoisimme
sähköautojen päästöiksi 65 grammaa kilometriltä, jos sähkö tuotettaisiin
tuuli-, tai aurinkovoimalla, jos taas sähkö tuotettaisiin Suomen tai EU:n keskimääräisellä
sähköenergian tuotantotavalla, puhuisimme 175 grammasta kilometrillä. Jos taas
haluaisimme unohtaa auton valmistuksen päästöt, käyttäisimme lukuja 10 ja 110
grammaa kilometriltä.
Autokalkulaattori
Nyt juuri havaitsin suomalaisten tutkijoiden kehittäneen
aivan erinomaiselta vaikuttavan kalkulaattorin henkilautojen päästöjen
laskemiseksi. Ilmastopaneelin tilaaman hankkeen tekijöinä ovat Tampereen ja Helsingin
yliopistot tutkijat sekä Suomen ympäristökeskus. Löydät kalkulaattorin tästä
osoitteesta: https://www.ilmastopaneeli.fi/autokalkulaattori/
.
Kun olin blogissani esittänyt jostain keräämiäni tietoja autojen päästöistä
nyt ja tulevaisuudessa ja kun olin äimistellyt autojen valmistuksen päästöjen
määrää ja niiden puuttumista laskelmista sainkin nyt tilaisuuden tarkistaa
olinko puhunut potaskaa. Kalkulaattori laskee nyt myytäviä autoja,
tulevaisuutta tarkastellessa joutuu spekuloimaan ja uskomaan niin
energiantuotannon kuin autojenkin energiatehokkuuden paranevan. Muuten
tavoitteet jäävät saavuttamattomiin.
Laskin
kalkulaattorilla keskikokoisten keskimääräautojen kilometripäästöt viiden,
kymmen ja viidentoista vuoden aikana. Päästöihin sisältyy autojen valmistus,
polttoaineen valmistus sekä pakoputkipäästöt. Vuosittain päästöjen ennustetaan
vähenevän polttoainetehokkuuden osalta. Kalkulaattori arvioi keskikokoisten
autojen valmistuksen päästöt autotyypistä riippuen. Ladattavilla hybrideillä ja
hybrideillä valmistuksen CO2e -päästö on 5,9 tonnia, sähköautoilla 6,5 tonnia
ja tavallisilla bensa-, kaasu-, yms. autoilla 5,4 tonnia. Valmistuksen
päästöiksi tulee kymmen vuoden aikana 40-60 grammaa per kilometri.
Keskikokoisten sähköautojen käytön päästöt ovat kymmenen vuoden ja 140000
kilometrin jälkeen 68 g/km, ladattavilla hybrideillä 129 g/km, hybrideillä 165
g/km, bensa-autoilla 211 g/km, kaasuautoilla 140 g/km ja etanoliautoilla 197
g/km.
Kuvassa
kalkulaattorin käyttämät päästöt eri ajoneuvotyypeille, sekä toisessa kuvassa vertailua
minun aiempiin laskelmiini.
Vertailin kalkulaattorin päästölaskelmia aiemmin
soveltamiini globaalin autokannan oletettuihin päästöihin ja jouduin toteamaan
olleeni optimistinen. Olin pitänyt koko autokannan bensa-autojen päästötasona
204 g/km. Nyt kalkulaattori sanoo uusien bensa-autojen päästöksi 280 g/km.
Tässä on siis myös autojen valmistus mukana eli 60 g/km käyttöpäästöjen päälle.
Lisäksi siinä on polttoaineen valmistuspäästöjä 50 g/km. Pakoputkipäästöt ovat
siten 170 g/km. EU:n tilastot taas sanovat uusien Euroopassa myytyjen autojen
päästöiksi 120 g/km. Ilmeisesti on niin että tilastot puhuvat vain
pakoputkipäästöistä. Nehän ovat juuri dieseleillä ja bensa-autoilla keskimäärin
120 g/km. Sittenkin jää selvittämätöntä rakoa. Kalkulaattorilla ei voi myöskään
tunkeutua tulevaisuuteen, sillä se laskee samaa autoa romutukseen saakka.
Parempi niin kuin että teeskenneltäisiin liian optimistisilla lukemilla.
Kun nyt tässä jälleen toteaa maailman autokannan
kehityksen ja sen päästöjen oletetun muutoksen herää pessimismi. Se ei nyt
ihmettelyllä parane. Onkin aika siirtyä toiseen pessimismin aiheeseen. En nyt
kehota lihansyönnin välttämiseen tai pyöräilyn lisäämiseen, en aio puhua
etätyön käänteentekevästä vaikutuksesta kasvihuonepäästöihin, en myöskään kehota
kotikaranteenin jatkamiseen koronan jälkeen vaan kirjoitan ilmastoinnista ja
maailman kasvavasta jäähdytysbuumista. Onko tällaisesta aiheesta syytä kirjoittaa
nyt pandemian riehuessa ja maailman ihmisten huolen keskittyessä terveyteensä.
No, ehkä ei, mutta voihan siitä jäähdytyksestä kirjoittaa lämpimikseen.
Jäähdytys kuumentaa
maailmaa
Joku sanoo kylmän olevan energiadebatin Tuhkimon.
Jäähdytyksen energian käyttö on ohittamassa lämmityksen. Nykyisin maailmassa on
puolitoista miljardia ilmastointikonetta. Valtaisa pääosa on ikkunayksiköitä
tai jaettuja yksiköitä, joissa kompressori sijaitsee ulkoseinällä ja puhallin
huoneen seinällä. Sellaisia yksiköitä, lämpöpumppuja suomalaisetkin kiinnittävät
asuntojensa seinille ja parvekkeille. Haluavat viilennystä muutaman kesän
kuumana päivänä ja uskovat myös lämmityskustannusten alenevan. Lähes kaikissa
autoissa on nykyään ilmastointi.
Ilmastointilaitteet kuluttavat maailman sähkön tuotannosta
5 %. USA:ssa osuus on 10 % ja Kiinassa 7 %. Kuumina päivinä jäähdytys edustaa
puolta koko sähkön käytöstä. Kiina valmistaa 70 % asuntokohtaisista
ilmastointilaitteista. Shanghain talouksissa
split unit on 80 prosentilla. Jotkut
viisaat arvioivat ilmastointikoneiden määrän kasvavan 4,5 miljardiin vuoteen
2050 mennessä. Tästähän tulisi lähes 3 prosentin kasvu vuodessa. Niin me kai
muistamme autoja olevan myös yksi miljardi kappaletta. Automäärän kasvu on
viime vuosina ollut 3 % vuodessa. Jatkuvalla 1,5 % kasvulla vuonna 2050 maailmassa
olisi 1,6 miljardia henkilöautoa. Niistä varmaan ainakin kahdessa kolmasosassa
olisi ilmastointilaite joka ei sisälly mainittuun 4,5 miljardin lukuun. Sellainen laite on tämän ihmisen elämään tullut
vasta 15 vuotta sitten, vaikka autolla on ajeltu jo 65 vuotta. Auton lämmitys
polttomoottoriautossa tapahtuu moottorin lämmöllä. Minun ladattavassa
hybridissäni se kuitenkin tuntuu. Kesällä akkujen ollessa täynnä ensimmäisen
kymmenen kilometrin ajo kuluttaa 1 litraa sadalla, talvella kuluu 6 litraa
sadalla. Sen jälkeen kulutus tasaantuu normaaliksi. Ilmastointilaite nostaa
kulutuksen samalle tasolle. Se lisää polttoaineen kulutusta noin yhdellä
litralla sadalle kilometrille. Sähköautoissa myös lämmitys kuluttaa sähköä.
Ilmastointi tai lämmitys nostavat sähköautojen energiankulutusta 20-30 %. Heittämällä
arvauksen maailman autojen ilmastoinnin kasvihuonekaasuista havaitsee sen
kuitenkin olevan vähäinen, ehkä 15 milj. tonnia vuodessa. Käyttöaika on niin
pieni, sillä autot seisovat parkkipaikalla suurimman osan päivästä ja
ilmastoinnin vaativaa säätäkin on rajoitetusti. Ei siis syyllistetä tästä
asiasta.
Ilmastoinnin valtava kasvu on herättänyt paljon keskustelua.
Kasvua tapahtuu nimenomaan kehittyvissä maissa. Jotkut syyttävät länsimaisia arkkitehteja,
joiden väitetään tuoneen lasitalot ja muut kuumaan ilmastoon soveltumattomat
mallit maailmalle. Sanotaan etteivät he ymmärrä perinteistä rakentamista. Muistuttaa
hieman meidän keskusteluamme koneellisesta ilmanvaihdosta versus painovoimainen
ilmanvaihto. Totean nyt vain tähän, etteivät asunnoissa käytetvt split unit’it
suinkaan vaihda ilmaa, mutta se on toinen juttu. Jotkut taas sanovat
ilmastointibuumin olevan katastrofaalinen kehittyvien maiden sähkön
tuotannolle. Sen sanotaan myös olevan katastrofi ilmaston muutoksen kannalta. Ilmaston
ongelmana ovat myös HFC kaasut. Jotkut
taas sanovat ilmastoinnin olevan juuri se keino jolla kehitysmaat nousevat.
Ilmastointikone onkin usein ensimmäinen investointi ennen auton nostoa.
Katsotaanpa nyt
kaiken päätteeksi ilmastointikoneiden vaikutusta maailman CO2-päästöihin ja
verrataan niitä, mihinkä muuhun kuin henkilöautoihin. Havaitaan samankaltaisuus.
Molemmat ovat asioita joita ihmiset haluavat omistaa. Ja tekevät niin. Näiden kahden
ihmisten toivetuotteen ja omistuksen kohteen yhteiset CO2-päästöt vastaavat noin
10 % kaikista globaaleista päästöistä. Tulevaisuudessa henkilöautojen päästöt
kaiken toiminnan tuloksena hieman laskevat. Ilmastoa kuitenkin halutaan
viilentää ja päästöjen yhteissumma nousee. Ihmisen mukavuudenhalu on tärkeä
tekijä, kun viemme maailmaa kohti epävarmaa tulevaisuutta.
Tuo rakennusten jäähdytys on hyvä ottaa esille. Nollaenergiatalot ovat varmaan niin hyvin eristettyjä, että ne ovat myös kesähelteillä kuumia ja vaativat hellejaksoilla jäähdytystä. Ikkunoiden energialasit eivät estä lämpösäteilyn tuloa sisään vaan pitävät senkin mitä lasin läpi tulee. Tästä on talvella/kevättalvella etua , tulee ilmaisenergiaa sisään. On tietysti käytettävissä auringonsuojalaseja, jotka leikkaavat auringon säteilylämmöstä 30-40% pois. Näitä ratkaisuja on pilvin pimein keski-Euroopan lasipintaisissa toimisto ym .taloissa. Eli vielä on töitä saada jäähdys-lämmitys balanssiin. Tosin aurinkoenergiaa on tarjolla juuri silloin kun jäähdytystä tarvitaan
VastaaPoista