Nyt koronaviruksen riehuessa kysyy itseltään, onko
aihetta kirjoitella hiilidioksidipäästöistä ja ilmastonmuutoksesta. Koronavirus
on konkreettinen uhka, jonka jokainen kokee omakohtaisesti. Pelkää itsensä ja
omaistensa puolesta. Bisnesmiehet pelkäävät bisneksiensä puolesta. Lomamatkalle
aikonutta ärsyttää menetetty virkistys. Kasvuhuoneilmiö on abstrakti. Välitön
vaara ei ole aistittavissa. Epäillään jopa vaaran olemassaoloa. Vaara kohdistuu
tuleviin sukupolviin. He voisivat hoitaa omat asiansa. Meillä on oikeus nauttia
saavutuksistamme. Moni kokee konkreettisena kiusantekona bensan hinnan nousun
tai lämmitysenergian kallistumisen. Autosta luopuminen kumoaisi ikiaikaisen vapaan
miehen perusoikeuden liikkua omilla vankkureillaan. Ja tietysti perusjuttu on
se, että Suomi on hommansa hoitanut, nyt vastuu kuuluu kiinalaisille,
intialaisille ja afrikkalaisille. Heidän on pelastettava meidät!
Puhutaan kuitenkin
liikenteen päästöistä
Ladattava hybridi on hieno auto. Sen tekee hienoksi
pehmeä kulku, äänettömyys ja tunne siitä, että energiaa säästyy. Pienoisena
haittapuolena on se, että auton joutuu kotiovella kiinnittämään liekaan niin
kuin ennen aikaan hevosen. Ladattavien hybridien myynti on lisääntynyt rajusti.
Viime vuonna niitä oli maassa 25000 kappaletta, lisäys vuodessa 12000 kpl.
Täyssähköautoja maassa oli vuoden 2019 lopussa 4700 kpl. Kaasu- ja
etanoliautoja oli 14000 kpl. Vaikka ladattava hybridi on hieno auto, se ei
kuitenkaan ratkaise maailman päästöongelmia. Jos auton päästöiksi WLTP
laskentakaavan mukaan saadaan 60 grammaa kilometriltä ovat todelliset päästöt kuitenkin
suuremmat. Sen huomaa varsinkin talvisaikaan. Katsellaanpa hieman noita
päästöjä.
Kuvassa on pääosin
tilastoista kerättyjä ja osin ekstrapoloituja päästöjä eri ajoneuvojen suhteen.
Näissäkään tolpissa ei ole mukana lämmityksen tai ilmastoinnin lisäkuormitusta.
Kuinka paljon päästöjä pystytään puristamaan? Autojen valmistuksesta
energiauudistusten myötä ehkä 20 %, polttoaineen valmistuksesta ehkä sama.
Sähköenergiassa voitaisiin optimistisesti päästä pitemmälle, jos nyt vaikka
arvaisi puhtaan ja nykyisen EU-tason puoliväliin. Paljonko pakoputkipäästöt
vähenevät? No jos kolmannes napattaisiin pois. Ajattelin näillä eväillä
tarkastella koko maailman henkilöautoliikenteen päästöjä nyt ja
tulevaisuudessa. Pidän kuitenkin mielessä, että maatieliikenteen päästöistä
henkilöautot edustavat noin 47 %, kaksipyöröiset noin 3 % ja tavaraliikenne pakuineen
ja kuormureineen noin 50 %.
Maailmassa on yksi miljardi
henkilöautoa
Strategit, ministereitä myöten sanovat,
että henkilöautokantaa tulisi vähentää ja toisesta autosta tulisi luopua.
Maailmassa on nyt 1 miljardi henkilöautoa ja niitä tuotetaan joka vuosi 100
miljoonaa lisää. Kiinassa tuotetaan nykyään lähes 30 miljoonaa ajoneuvoa
vuodessa. USA ja Japani ovat mitaleilla. Heidän tuotantonsa pyörii päälle 10
miljoonassa. Saksassa tehdään 5 miljoonaa ajoneuvoa mutta Italiassa, vanhassa
autotuotantomaassa vain 1 miljoona. Suomessa taitaa Uudenkaupungin autotehdas
tehdä nyt 110000 autoa vuodessa. Maailman autotuotannon vuosiarvo lienee noin 500
miljardia euroa. Se tekee 50000 euroa ajoneuvoa kohti. Tuntuu korkealta.
Selityksenä on, että ilmoitettuun liikevaihtoon sisältyy muutakin tuotantoa
kuin henkilöautoja. Onko tuo 500 miljardia vuodessa suuri luku tai pieni luku?
Minulla on aina vertauskohteena tuo iänikuinen Saharan metsitys ja toisena
vertauskohteena maailman armeijat. Nyt on niin, että maailman asevoimat
polttavat rahaa neljä kertaa enemmän autojen valmistukseen verrattuna. Saharaa
taas metsitettäisiin puolella autoteollisuuden liikevaihdosta, jos nyt joku sellaisiin
ilmastotalkoisiin päättäisi ryhtyä.
Kumpi maksaa enemmän,
sodat vai autot?
Ilmastonmuutoksen aikana kaikkea tulee tutkia
kasvihuonepäästöjen kautta. Maailman autonvalmistus tuottaa kasvihuonepäästöjä
vuodessa ehkä noin 800 miljoonaa tonnia, 8 tonnia autoa kohti. Saharan
metsityksellä leikkaisimme vuodessa keskimäärin pitkällä ajanjaksolla 6000
miljoonaa tonnia vuodessa, armeijoiden kasvihuonepäästöt ovat tuntematon
käsite, mutta jos arvata pitää niin ne kohoavat tasolle 500 miljoonaa tonnia.
Vain jenkkien armeijasta on tarkempia tietoja. Eräs tutkija on arvioinut USA:n
armeijoiden, sotatoimien ja tukikohtien tuottavan vuodessa noin 65 miljoonaa
tonnia CO2-päästöjä. 60 % päästöistä tulee ilmavoimien polttoaineista. Sodissa syntyy järjetön määrä päästöjä, niitä
syntyy myös jälleenrakennuksessa. Onko niitä kukaan tutkinut? Tuskinpa. Se
tiedetään, että Irakin, Afganistanin ja Syyrian sodissa on syntynyt noin 400
milj. tonnia CO2 päästöjä. No heitetään tähän vuosiarvio: 500 miljoona tonnia
vuodessa. Tieliikenteen vuotuisiksi päästöiksi lasketaan 7400 miljoonaa tonnia,
siitä lähes puolet on henkilöliikenteestä johtuvaa. Henkilöautoliikenne siis
tuottaa 3400 miljoonaa tonnia autonvalmistuksen 800 miljoonan tonnin lisäksi.
Laitetaanpa tästä tolpat havainnollisuuden vuoksi.
Maailman
kasvihuonekaasupäästöt ovat hieman alle 40 mrd. tonnia vuodessa. Tieliikenteen
päästöt ovat 7,3 mrd. tonnia. Henkilöliikenne muodostaa tieliikennepäästöistä
noin puolet. Autojen valmistus tuottaa kasvihuonepäästöjä noin 0,5 mrd. tonnia.
Armeijat ja sotiminen vastannee noin 1 miljardista tonnista. Tässä kun etsii
suhdelukuja hahmottaakseen kokonaisuuksia, niin laitoin kuvaan mukaan tuon
blogeissani esitetyn Saharan metsityksen vaikutuksen.
Sähköiset autot lisääntyvät,
putoavatko päästöt?
Euroopassa ja maailmassa sähköisten ajoneuvojen osuus
tuotannosta lisääntyy. Sähköisiksi ajoneuvoiksi lasketaan ladattavat ja
varsinaiset sähköautot. Koko maailman sähköisen autotuotannon määrä oli vuonna
2019 2,5 milj. ajoneuvoa. Niistä kolmannes oli ladattavia hybridejä ja kaksi
kolmannesta varsinaisia sähköautoja. Kiina teki tästä tuotannosta reilusti yli puolet.
Koko maailman autokannasta sähköisiä ajoneuvoja on nyt 4,5 %. Sähköisten
autojen vuosituotannon ennustetaan nousevan 23 miljoonan kappaleeseen vuonna
2030. Viidennes autotuotannosta sähköisinä ei riitä tavoitteiden
saavuttamiseen. On toinen kunnianhimoisempi skenaario EV30@30, se ennustaa
sähköisten autojen tuotannon nousevan 43 miljoonaan vuonna 2030. Silloin 40 %
tuotetuista autoista oli ladattavia hybrideitä tai varsinaisia sähköautoja.
Tuleeko tämä kehitys luomaan tarvittavia
päästövähennyksiä. Meneekö monimutkaiseksi? Yksinkertaistetaan hieman. Maailman
yksi miljardi henkilöautoa tuottaa 3,4 miljardin CO2- tonnin päästöt. Yksi auto
siis tuottaa 3,4 tonnin päästöt. Tämä luku olisi saatava puolittumaan.
Saadaanko se aikaan sähköautoilla? Kasvaako automäärä vielä? Löytyykö
riittävästi tarvittavia raaka-aineita? Otetaanko alueellisiin päästölaskelmiin
mukaan vielä auton valmistus ja polttoaineiden valmistus? Vai lopettavatko
ihmiset kerta kaikkiaan liikkumisen paikasta toiseen? En tarkoita erityisesti
työmatkoja. Niiden osuus on vain 15 % henkilöliikenteestä. Etätyö ei tässä ole
mikään ratkaisu. Pitäisi karsia vapaa-ajan liikenteestä.
Valmistuneiden uusien
henkilöautojen CO2-päästöt ovat vähentyneet kaikkien tärkeimpien tuottajamaiden
osalta. Huolta herättää se, että niin EU:ssa, Etelä-Koreassa kuin Japanissakin
päästöt ovat ryhtyneet aivan viime vuosina kärsimään ylöspäin. Se johtuu citymaastureiden
suosiosta. Kuvassa on esitetty eri alueiden tavoitteet päästöjen suhteen. Vuonna
2030 päästöjen pitäisi oleman tasolla 90-95 grammaa ajokilometriä kohti. Se on 22
% pudotus nykyisestä tasosta 115-125. Nykyiset päästöt vastaavat 5-6 bensalitran
keskikulutusta 100 kilometrillä. EU:n tavoitepäästö vuonna 2030 vastaa noin 2,5
litran keskikulutusta. Nämä päästöt ovat NEDC moduloituja
testilaboratoriopäästöjä. Todelliset päästöt ovat suurempia. Erityisesti
lämmityslaite ja ilmastointi lisäävät päästöjä. Näissä päästöissä ei myöskään ole
mukana autojen valmistuksen päästöjä eikä polttoaineiden valmistuksen päästöjä.
Näin ainakin kuvittelen.
Eri ajoneuvotyyppien
päästöt ovat hyvin lähellä toisiaan. Tässä laskelmassa on arvioitu autojen
päästöt nyt ja tulevaisuudessa. CO2- päästöihin kuuluvat tässä ajoneuvon
valmistuksen ja romutuksen päästöt, polttoaineen valmistuksen päästöt sekä
pakoputkipäästöt. Yleensä sanotaan sähköautot nollapäästöisiksi. Näin on, jos
unohdetaan valmistus ja sähkön tuotanto. Sähköautojen päästöjen osalta
havaitaan tuuli- tai aurinkoenergialla tuotetun sähkön ja EU:n nykyenergialla tuotetun
sähkön vaikutukset ajoneuvojen päästöihin.
Nyt Lasketaan maailman
henkilöautokannan kokonaispäästöt
Lasketaan sitten paljonko maailman päästöt vähenisivät
vuoteen 2030 mennessä ja siitä edelleen, jos päästötavoitteet toteutuisivat.
Sitä ennen on arvioitava maailman henkilöautokannan kehitys. Bensa-autojen
osuus vähenee jyrkästi, dieselautoja ei enää tehdä 2030-luvulle tultaessa,
hybridit ja ladattavat lisääntyvät vahvasti. Pääroolissa on kuitenkin
sähköautojen ja kaasu-, etanoli- ja polttokennoautojen tuleva kehitys.
Voimakas päästöjen
vähennys tapahtuu 2020-luvulla. Silloin dieselit poistuvat liikenteestä,
vanhoja polttomoottoriautoja romutetaan rutkasti ja myydään vähemmän. Hybridit
ja ladattavat, mutta varsinkin sähköautot lisääntyvät vahvasti. 2030 mennessä
päästöt ovat pudonneet 40 % nykyhetkeen verrattuna. Siitä eteenpäin mennään
sähköautojen ja polttokennoautojen tahdissa. Päästöt eivät kuitenkaan putoa
dramaattisesti, sillä autojen valmistus tuottaa kolmanneksen niiden elinkaaripäästöistä.
Sähköautoilla auton valmistuksen päästöt ovat noin 50 grammaa kilometriltä.
Laskentaharjoituksen
loppuanalyysi
Koko tämän laskentaharjoituksen tavoitteena oli laskea
henkilöautojen globaalit päästöt autokannan muuttuessa, sähköisten ajoneuvojen
yleistyessä ja vety-, tai kaasuautojen tullessa laajemmin markkinoille. Tässä
laskuharjoituksessa ei ole lainkaan noteerattu moottoripyörien, mopojen,
skoottereiden tai muiden pienkulkuneuvojen nykyisiä tai tulevia päästöjä. Ne
ovat varsinkin Kauko-Idässä varsin suuria. Autokannan globaali kasvu on noteerattu
tasolla 2 % vaikka se todellisuudessa onkin nykyään 3 %. Normaalista
laskutavasta poiketen tässä on laskettu mukaan autojen valmistuksen ja
romutuksen sekä polttoaineiden valmistuksen päästöt, pakoputkipäästöjen lisäksi.
Laskuharjoituksen tulos kertoo ajoneuvoteknologian ja sähköistymisen pudottavan
henkilöautoilusta ilmakehään ajautuvia päästöjä noin 40 % vuoteen 2030 mennessä
ja 50 % vuoteen 2050 mennessä. 2020-luku on rajuin muutosprosessi. Viidessä
vuodessa sähköisten autojen vuotuisen valmistuksen on noustava 5 miljoonasta 30
miljoonaan. Vuonna 2030 sähköisiä autoja pitää jo olla 45 % kaikesta
tuotannosta. Tavallisia bensa- tai diesel polttomoottoriautoja tuotettaisiin silloin
30 miljoonaa nykyisen 90 miljoonan sijaan.
Koronavirus on puolen vuoden aikana tappanut 5000 ihmistä,
tartuntoja on saanut 130000 ihmistä, täysin parantuneita on 70000 ihmistä.
Maailmassa kuolee vuosittain 57 milj. ihmistä. Heistä 0,01 % on kuollut
koronaan. Tapahtuma on aikaansaanut ennen näkemättömiä muutoksia työntekoon, koulunkäyntiin,
liikenteeseen, lomamatkailuun, perheiden yhdessäoloon ja yhteisöllisyyteen.
Liikenteessä kuolee vuosittain 1,3 miljoonaa ihmistä ja loukkaantuu 50
miljoonaa ihmistä. Se ei tunnu kovinkaan paljon järkyttävän. Se ei myöskään tunnu matkaansaattavan mitään muutoksia.
Ei siitä huolimatta, että se on konkreettinen uhka. Ehkä uhkiin voi tottua. Ehkä
ne ovat joidenkin mielestä jumalan kädestä. Ilmansaasteet ovat Maailman
terveysjärjestön laskelmien mukaan kuolemansyynä vuosittain noin viidelle
miljoonalle ihmiselle. Kasvihuoneilmiö
tulee aiheuttamaan tulevaisuudessa 250000 vuosittaista kuolemaa sairauksien vuoksi.
Laajempiakin uhkia odotetaan.
Tämä tarina liikenteen tulevaisuudesta ei tarjonnut
mitään uusia keinoja tai ratkaisuja. Sen tavoitteena oli ymmärtää asioiden
suhteita toisiinsa. Selvisi myös se, että konkreettinen aina voittaa abstraktin.
Hei Pentti!
VastaaPoistaKiitos ajankohtaisesta blogista ja ilmaisusta todellisiin asioihin.
Nykyinen koronavirus ja tulevat ovat konkreettisia uhkia.
Mutta todelliset liikennepäästöt, ovatko ne käsiitteelisiä vai todella ymmärrettyjä CO2 päästöjä?
Vai ovatko ne politiikan tekovälineitä?
Mutta olen itse sitä mieltä, että Tellusta ympäröivät CO2 päästöt täytyy saada minimoitua.
Heikki