Kirjoittelijana
radikalisoituu. NIINKÖ SE ON? Kun kirjoittelee asioista ja yrittää olla
hillityn asiallinen kukaan ei sano sitä eikä tätä. Varsinkaan sellaiset
organisaatiot jotka väittävät erityisesti harjoittavansa vuorovaikutusta ovat täysin
vaiti. Olen yrittänyt jopa tietoisesti ärsyttää, mutta ei. Keitä nyt tässä
syyttelen? Syyttelen byrokratiaa. Se on tottunut olemaan välittämättä ja
vastaamatta. Se on oppinut läksynsä. On parasta olla keskustelematta. On
parasta olla vaiti. Jos antautuu keskusteluun, antautuu vaaraan. Limaiset
lonkerot kietoutuvat keskusteluun antautuneen ympärille ja vetävät syvyyksiin.
Tämän ovat byrokraatit oppineet. Tai sitten he ovat saaneet esimiehiltään
selkeän käskyn. Vain lakisääteinen vuorovaikutus, ei keskustelua!
Keskustelulle
on olemassa vain yksi todellinen forum. Se on media. Median tarjoama tila
yhteiskunnalliselle keskustelulle on kuitenkin hyvin rajoitettu. Hyvä iskutieto
saattaisi synnyttää keskustelun, mutta sille ei enää olekaan tilaa. Tai sitten
kiinnostus puuttuu. Ja puuttuuhan se. Media myös suuttuu helposti. Varsinkaan
se ei siedä itseensä kohdistuvaa arvostelua. Byrokraatit saattavat myös panna
keskustelijan boikottiin. Suomessa ei keskustella, kun jotkut ovat niin päättäneet!
Tiedän sen kokemuksesta. (Sivuhuomautuksena sanon, etten myöskään itse kestä
minuun suunnattua arvostelua. Hermostun siitä ja maha tulee kipeäksi).
Sirkuksen varsinaisen koneiston
osat ovat bisnes, byrokratia ja politiikka. Bisnes kehittää
rahantekokonsepteja, mutta myös tuottaa lähes kaiken tarpeellisen, byrokratia
jäykistyy, standardisoituu ja yksipuolistuu, mutta on kuitenkin ainoa jota
kiinnostaa tulevaisuus, politiikka arkipäiväistyy ja odottaa seuraavia vaaleja,
poliitikot ovat kuitenkin takaamassa kalleimman, eli demokratian. Media ja some
ovat valtakoneiston ja bisneksen mustien käsien hallinnassa, mutta samalla ne
muodostavat kansalle ainoan tirkistysreiän, jonka kautta voi tarkastella koneen
toimintaa. Se, mikä reiästä näkyy, ei ole totta. Mikään ei ole totta! Tiede ja
taide joutuvat pelkän taustakohinan osaan.
Kerran
kirjoitin
Kirjoitin
kerran mediasta ja byrokraateista ja samassa pesuvedessä olivat poliitikot ja
bisnesmiehet. Media suuttui ja byrokraatit suuttuivat, bisnes ei
säpsähtänytkään, puhumattakaan poliitikoista. Ammattikillat ja korporaatiot –
EVVK.
Ensin saivat byrokraatit, korporaatiot
ja bisnes osansa herjoista:
”Suunnittelua suunnitellaan. Suunnittelu ei saa rikkoa mitään jo suunniteltua.
Jo suunniteltua pidetään itseisarvona, vaikka se tosiasiassa on tuhansiksi
sirpaloitunut meteoriittien joukko. Sitä pitää koossa byrokratian luoma
vetovoimakenttä. Vetovoimakentän koossapitävä voima on päätösten verkko.
Päätösten verkko ei ole taidokas kuin hämähäkinseitti vaan sotkuinen,
epäorgaaninen ja itseään ruokkiva. Päätösten verkkoa ei koskaan haluta tai
voida purkaa. Pöytää ei voida puhdistaa. Prosessi kulkee vääjäämättömästi.
Byrokratia etsii tukea politiikasta
sitouttamalla itsensä luomaansa verkkoon. Syntyy näennäisvallan sirkusteltta,
jossa pikkubyrokraatit toimivat hyväntahtoista esittävinä klovneina ja
pääbyrokraatit silinterihattuisina sirkustirehtööreinä. Joskus itse
kaupunginjohtajatkin sijoittavat silinterin päähänsä. Asiantuntijakillat ja
korporaatiot piiloutuvat yleisön joukkoon. He haluavat olla näkymättömiä.
Bisneslobby puolestaan esiintyy sirkuksessa
taikurin, käärmenaisen tai trapetsitaiteilijan hahmossa. Byrokratialle
bisneslobbyn taituruus on kuin huume, katsojien myötä byrokraatit hämmentyvät
ja kiinnostuvat. Eikä syyttä, tähän pyritään.”
Ja sitten herjattiin mediaa: ” Näyttämö on liian suuri,
laajakankaalle mahtuu liikaa tapahtumia; ihminen on pieni, kollektivisoituva ja
yhteisöllisesti kyvytön kaiken merkityksettömän tapahtumisen kaaoksessa.
Byrokratian, bisneksen ja politiikan kolmiyhteys toimii näennäisen hyvin. Kansa
kuitenkin joutuu tirkistelemään – fokusoimaan. Sen se tekee median tuottamasta
aukosta.
Media
on yksipuolistunut ja kaupallistunut. Se on väistämättä bisneslobbyn osa. Mutta
medialla on vaikeuksia. Media on yksisuuntainen katu, sen on miltei mahdotonta
luoda todellista vuoropuhelua. Kuljetaan vain katua pitkin, ei sen poikki. Aatteet
ovat kaupallisia. Moniarvoisuus sykkii. Ihmiset puhuvat, kukaan ei kuuntele.
Ihmiset kirjoittavat, kukaan ei lue.”
”Mä
lehden luin”
Tästäpä
sitten ajaudunkin lehdistötiedotteeseen. Tämän päivän Hesari kertoo asioita
jotka kiinnostavat, mutta joista ei todellisuudessa keskustella. Yksi isompi
asia on tietysti Pisara. Siitä kohta
enemmän. Oli vielä tarinaa kehitysyhteistyöstä
ja vielä korkeasta rakentamisesta,
https://www.youtube.com/watch?v=LGcqGURAqNE
Jälkikaikuja
kehitysyhteistyöstä näkyy yleisönosastossa.
Niistä kirjoittaa eläkkeellä oleva suurlähettiläs Matti Kääriäinen. Hänen
kirjansa on ollut hyvin julkisuudessa. Sitä on hyväksikäytetty poliittisesti
osoittamaan kehitysyhteistyörahat hukkaan heitetyiksi. Tässä on yhtymäkohtia
Pisaraan. Väärin hoidettu hyvä asia tuomitaan huonoksi asiaksi ja vaaditaan diskattavaksi.
Kirja
on vielä lukematta, joten viittaan vain asiaa koskeviin kahteen blogiini: http://penttimurole.blogspot.fi/2013/03/viesti-heidille.html ja http://penttimurole.blogspot.fi/2014/01/nalle-buntanpojan-madonluvut.html
.
Olen
jopa samaa mieltä kriitikoiden kanssa kehitysavun supistamisesta, jos se
jatkuvasti annetaan budjettiapuna ”pimeästi” kansainvälisten organisaatioiden
kautta. Kannatan ehdottomasti kahdenvälistä kehitysapua. Sen osuutta olisi
selvästi lisättävä. Se on kansainvälisyyttä. Olen ollut mukana
menestyksekkäissä kehitysyhteistyöhankkeissa niin terveydenhuollon kuin
infrastruktuurin osalta. Tiedän siis kokemuksesta. Samalla kun annamme, meidän
tulee myös saada! Kulttuuria, ystävyyttä, ymmärrystä ja viisautta. Siinä ohessa
voimme myös viedä suomalaisia tuotteita – silloin kun ne ovat laadukkaita ja
hinnaltaan sopivia.
Korkea
rakentaminen – ekologista rakentamista?
Hesarissa
oli menneellä viikolla myös Paula Holmilan hieno kirjoitus maailman korkeasta
rakentamisesta. Tämä kirjoitus on saanut kielteisiä kannanottoja eräiden
blogistien toimesta. Tässä eräitä mielipiteitä: Asiaton lehdistökatsaus: Korkeaa
kaupunkikulttuuria. Korkea
rakentaminen näyttää olevan muodissa. Sitä kannattavat jopa vihreät. Korkeiden
tornien rakentamista perustellaan ekologialla. Se on väärinkäsitys.
Manhattan,
maailman korkean rakentamisen symboli, loistava mittakaavan esimerkki, elämän
tyyssija ja segregaation sulattaja, tarjoaa meille puistojen ja puistokatujen
vihervuot, rantabulevardit ja meren, mainoksettomat bussit, kaupunkidraaman ja
ihmisten virtauksen, terveen ja kestävän kaupungin. Manhattanilla on 30 000
asukasta neliökilometrillä. Todistaako se, että korkea rakentaminen on ekoa?
Vai johtuuko Manhattanin eko jostain muusta? Kysymyksiä:
■
Vähentääkö
korkea rakentaminen liikenteen CO2 päästöjä?
■
Onko
korkealla rakentamisella segregaatiota vähentävä vaikutus?
■
Vähentääkö
korkea rakentaminen infrastruktuurikustannuksia?
■
Lisääkö
korkea rakentaminen asukkaiden viher- ja vapaa-alaa?
■
Ovatko
maamerkkirakennukset sosiaalisesti suotavia, parantavatko ne orientoitumista,
turvallisuutta ja paikan henkeä – kotipaikkatunnetta?
■
Lisäävätkö
korkeat rakennukset kaupungin tilallista ja/tai toiminnallista monipuolisuutta?
Näihin
kysymyksiin kun vastaat, tiedät vastauksen.
Pisaroita
Olen
kirjoittanut Pisarasta useita blogeja – aivan asiallisia, mielestäni. Ne voisi myös
Anni Sinnemäki paremman puutteessa lukea. Klikkaa vaikka:
Ja lisää outoa juttua YLE-
uutisissa! Uusi rakastettavav apulaiskaupunginjohtajamme Anni Sinnemäki uhoaa hallituksen
pettäneen Helsingin. Mikä vihreitä vaivaa? Vai onko tuo kaikki
vaalienaluspuhetta. Ei kai Sinnemäki aio kahlita itseään kannattamattomaan ja
heikosti suunniteltuun jätti-investointiin? Siitä jää jälki! Mitäpä jos
vilkaisette Pentti Heiskasen haastattelua Talouselämässä viikon takaa: http://www.talouselama.fi/Tebatti/kysymykset/helsinkia+himottaa+pisarassa+valtion+rahoitus/a2293371
Kysytkö: minkä ajatuksen? Vastaan sinulle: Pisaran molemmat
raidehaarat viedään tunneliin Pasilan aseman pohjoispuolella, Pasilassa
asemajärjestely uudistetaan, metrovaraus viedään tunneliin ja muodostetaan
yhdessä Pisaran kanssa tunneliasema, Kallion asema otetaan osaksi suunnitelmaa,
keskustassa Pisara siirretään pohjoisemmaksi nykyisen rautatieaseman ja metron
väliin ja nostetaan tasolle –30, laajoista maanalaisista
lippuhallijärjestelmistä luovutaan esimerkiksi oheisen kuvan osittamalla
tavalla.
Sen
lisäksi aika antaa mahdollisuuden vielä ihmetellä Olli Hakasen ja kumppaneiden
hurjia suunnitelmia tai vaikkapa Sepon poika Petteri Hirvosen esittämiä Tullinpuomivisioita
ja kaikkea muuta mielenkiintoista ja tarpeellista. Tämä kaikki sillä aikaa kun
nyt ensin parannetaan uusilla turvalaitteilla ja muilla järjestelyillä Pasilan
ja Helsingin ratapihojen junatoimintojen sujuvuutta.
Tässä kuvassa näkyy turkoosilla
värillä Pisaran yleissuunnitelman mukainen ratkaisu. Asemalta johtaa
liukuportaita Perunatorille, Forumiin, Lasipalatsille, Narinkkatorille ja
metroasemalle. Suosittelemani ratkaisu on piirretty valkoisella (1). Siinä liukuportaat johtaisivat Lasipalatsille
ja Asematunneliin. Lasipalatsin ulostulon paikkaa täytyisi tuosta kuvasta
hieman rukata, koska Amos Andersson vallannee sisäpihan. Kun rautatieaseman
edusta sivistetään ja pikapysäköinti poistetaan, saadaan asemalta hieno
kävely-yhteys Keskuskadulle. Sitä pitkin
käveltäisiin joukolla päivänvalossa tai katulamppujen hehkussa Stokkalle ja
Mantalle.
Surmaako
onkalosyöpä kaupunkimme?
Kohtalonkysymyksiä
suunnittelun ja rakentamisen suhteen näyttää vallitsevan tänäänkin. Toisaalta
pyritään ylös, mitä korkeammalle sen parempi. Ennen lapset leikkivät pihalla
hiekkalaatikolla. Huutoetäisyys oli silloin rakennuksen korkeuden kriteeri.
Missä pilvenpiirtäjän lapset leikkivät? Soitetaanko heille kännykällä? Onko
pissahätä?
Enemmän
kuin ylös, pyritään alas. Maanalaiset tilat kaupungeissa lisääntyvät. Syntyy kevytliikennetunneleita,
torinaluspysäköintiä, tunnelikatuja, maanalaisia liikenneasemia ja - kaikki
ilman arkkitehtuuria. Ympäristömme muuttuu luolastoiksi. Turvallinen tila
katoaa. Peilit pilarien sivussa näyttävät mahdolliset piileksijät.
Valvontakamerat ”turvaavat” olemassaoloamme. Pääkaupunkimme Helsinki on jo
sukeltanut kallioon raskauttavalla tavalla. Se haluaa sukeltaa lisää. Järjestelmät
lähestyvät ympäristörikosta. Uudet hankkeet soluttautuvat vanhojen lomaan.
Onkalosyöpä etenee. Paloviranomaiset huokailevat savun ja poliisiviranomaiset
jalkautuvan valvonnan kanssa. Silti tehdään tunnelijärjestelmiä yhä syvemmälle
ja yhä laajempina. Arkkitehdit piirtävät ja insinöörit konstruoivat. Poliitikot
kannattavat. Kokonaisuus on kadotettu, mutta väliäkö kaupungilla – syntyyhän
uutta rakennusoikeutta! (Katsoitteko muuten eilen Beckin tunneli-rikosfilmin
uusinnan?)
Se
on elokuvareissu tai kaksi
Ja
vihonviimeiseksi lopuksi elokuviin. Juuri kun olimme saaneet katsotuksi
Whiplash -elokuvan ja saaneet myös sen arvostelluksi ja vielä minäkin olin
blogissani tuon elokuvan läpikohtaisesti kehunut, saamme lukea Hesarissa
toimittajan kehotuksen painua katsomaan filmin edustamaa ideologiaa
suomalaiselta nimeltään ”Management by Perkele”. Toimittaja näyttää osuneen
oikeaan meidän amatöörikerhomme arvioinnin kanssa, sillä mekin kehotimme näin: Johtopäätös: näin hyvän arvostelun jälkeen
filmiä voi todella suositella. Hyvät ystävät – se on nyt leffareissu!
Mutta
sitten tapahtui jotain ainutlaatuista. Seuraava elokuvamme rikkoi kaikki ennätykset.
Puolalaisen Pawel Pawlikowskin elokuva Ida
on jotain ainutlaatuista. En selittele mitään. Se on nähtävä ehdottomasti. Siinä on ihmisten moninkertainen mysteeri
täydellisesti kuvattuna ja kerrottuna. Huippuunsa vietyä pahuutta, äärimmäisen
kauneuden kehyksissä, ilman että pahalla mässäiltäisiin. Se vain porautuu!
Laajempi
arvio Whiplash-filmin, eli ”Rumpalin” sisällöstä löytyy blogistani: http://penttimurole.blogspot.fi/2015/02/management-by-perkele-ruoskalla.html
Sivuosan näyttelijä J K Simmons, eli tuo ”perkele”, sai suorituksestaan Oscarin juuri kaksi yötä sitten.
Sivuosan näyttelijä J K Simmons, eli tuo ”perkele”, sai suorituksestaan Oscarin juuri kaksi yötä sitten.
Sanot, etteivät ihmiset lue blogejasi. Yhteinen tuttavamme kirjoitti kommenttina sinulle kerran, että ei jaksa lukea niin pitkää juttua. Ihmiset ovat hyvin lyhytjänteisiä. Olisiko tuossa syy? Monet eivät myöskään halua ottaa kantaa. Eivät halua provosoida. Tällaisin miettein, I
VastaaPoistaNo "I", en minä sentään kai "ihmisiä" syyttänyt, kyllä ihmisissä lukijoita riittää, tarkoitin tuota kasvotonta byrokratiaa.
PoistaMielenkiintoinen kirjoitus taas kaimaltani raideliikenteen osalta. Joitakin kommentteja kuitenkin radansuunnittelusta sekä metron ja rautatien erosta.
VastaaPoistaMetrossa sähkö otetaan alhaaita ja rautatiellä ylhäältä. Toinen ero on raudan taipuminen. Rauta ei taivu kuin määränsä ja se asettaa reunaehtoja Pisararadalle, aivan kuin se asetti ehtoja kehäradalle.
Tiedätkö kaima , miksi kehärataa ei kiepautetuttu Hyrylän ja Aviapoliksen kautta. Syy oli se, ettei rauta taipunut. Silloin olisi jouduttu luopumaan lentokentän asemasta. Vastakkain oli Aviapolis ja lentokenttä. Sama on tilanne Pisararadalla, rauta ei taivu, joten sen ehdolla tulee asemat ja radan geometria. Asemien toiveilla ja geometriatoiveillahan ei ole mitään ylärajaa. Olen huomannut 40 vuoden aikana tämän, kun olen liikennesuunnittelua seurannut. Monesti olen keskeyttänyt varsinkin liikenteen ennustamiset lauseella, että liikennettä on jo tarpeeksi, ei tartte ennustaa enää lisää.
Pisararadan keskeyttämisen suhteen olen samaa mieltä, että aikalisä oli paikallaan, ratahumala kasvoi liian suureksi. Tässä tilanteessa aikalisän aikana kannattaa selvittää lisää kustannuksia ja myös hk-suhdetta. Tosin hk- suhteella ei taida olla mitään tekemistä, koska päätös on kuitenkin poliittinen.
Muistuu edelleen mieleeni Esko Seppäsen puhe eduskunnan pöntöstä 25 vuotta sitten. Antakaa tvh: n laskea hk-suhde, ne saa sen kannattavaksi. Onnistui jopa oulujärven ylitystien osaltakin. Aikanaan kehä kakkosta suunniteltiin katuna. Silloin oli vaatimus, että pitäisi olla seudullista liikennettä vähintään 17 %, jotta voitaisiin toteuttaa yleisenä tienä. Minulla meni tunti aikaa, että sain sudullisen liikenteen määräksi tuon luvun ja kehä kakkonen muutettiin ykeiseksi tieksi syksyllä 87 ministeriön päätöksellä.
Näillä Rinteen siemenrahoilla ei ole mitään merkitystä, koska seuraava hallitus olisi voinut siitä huolimatta muuttaa rakentamispäätöstä. Ei parin millin siemenrahoilla vielä mitään konkreettista tehdä miljardin hankkeelle.
Terv.
Pentti Sirola
Eläkeläinen
Pentti- kehuit perustellusti Paula Holmilan kriitistä juttua ylikorkeasta rakentamisesta. Olen kokenut jo monta kierrosta jossa propagoidaan painostaenkin ylikorkeiden puolesta ja siinä ohessa harrastetaan tyhjän tilan kammoa poistamalla puistoja, meren ja järvenrannan käyttöä yms. käyttämällä termejä maamerkki, porttiaihe, maiseman dominantti jne. Kaikkea voidaan tehdä hallitusti, mutta keskustelujen kohteet näyttävät liittyvän sattumanvaraiseen maanomistuksen ja sen hyödyntämiseen.
VastaaPoistaMuistelen ensimmäisiä Helsingissä käytyjä maamerkkikeskusteluja- onneksi se päätyi hallitusti hotelli Tornin uudisrakennukseen.
Muuten, Ida on todella vaikuttava elokuva!
Heikki Tegelman
Jos et kirjoittajana radikalisoidu ja ota asioihin kantaa purevasti, niin silloin et saa myöskään tärkeisiin asioihin keskustelua ja uudelleen-arviointia aikaan.
VastaaPoistaItse pidän Pisarataa erittäin hyvänä ja tärkeänä toteutuksena.
Miten ja millä kaava,-liikenne,-tasopaikka muodolla se toteutetaan on varmasti tarkan suunnittelun ja uudelleen arvioinnin asia.
Kyllä minun mielestä raide taipuu, sehän on vain metallia ja varmasti poliittiset päättäjäkin taipuvat.
Tietysti täytyy huomioida, että kustannukset pysyvät kohtuullisena.
Heikille.
VastaaPoistaMinä en ole puhunut sanallakaan raiteen taipumisesta ,vaan raudan taipumisesta.
Kuten tien rakentamisessa, niin myös radan rakentamisessa on ohjeet pienimmistä kaarresäteistä eri ohjenopeuksille. Silloin on otettava huomioon vastustavat voimat, mm. keskipakovoima. Junassahan ei ole myöskään tasauspyörästöä niinkuin autossa. Junan pyörä on kartiopinta ja kartio asettuu siihen asemaan kiskoilla, että se vastaa tasauspyörästöä. Pyörän laipan avullahan juna pysyy kiskoilla.Lisäksi laituritason on oltava suorahko, muutoin junalla on vaara pudota kiskoilta. Fysiikan lait pätee kiskoliikenteelläkin.
Nämä maamerkkikeskustelut ja korkea rakentaminen on sitten oma lukunsa. Niitähän vastustetaan mitä moninaisimmista syistä. Nykyiset asukkaat eivät niitä sulata lähistöllä. Syitä on monia aina varjostuksesta alkaen.
Hyvänä esimerkkinä ovat nämä Keianiemen 4 pyöreää 32-40 kerroksista asuintornia. Asemakaavahan alueella on jo vahva. Tunneli odottaa lainvoimaisia päätöksiä. Mielenkiintoista tässäkin oli, että lauttasaaresta katsottuna ympäristöasiantuntijat pitivät silhuettia huonona. Mitä sitten tarkoittaneekaan.
Pitkä ja kivinen on ollut näittenkin tornien taival. Minäkin olen ollut viimeiset 8 vuotta tekemisissä tämän projektin kanssa.
Pentti Sirola
Eläkeläinen
Anonyymi / Pentti Sirolalle.
PoistaEn arvostellut sinun raudan taipumista. Vaan halusin tuoda esille poliittisten päätösten järkevyys aspektia, tällä ilmeisesti minun huonolla sanakokonaisuudella, että raide taipuu.
Pisararadan tarpeellisuudesta olen edelleen sen kannalla. Miten ja millä muoto-kokonaisuudella se toteutetaan on varmasti tarkan suunnittelun ja ajatuksen paikka.