Tieyhtiö ja
tiemaksu saivat odotetun käänteen. Ministeri Anne Berner on ihailtava puhuja.
Muistan useita tilaisuuksia, joissa hän on hurmannut puhetaidollaan. Hän tulee
asiantuntijaseminaariin ja pitää siellä kolmen vartin puheenvuoron ilman
paperia ja puhuu täyttä asiaa tekemättä yhtään bugia. Kansainvälisessä alan
huippukongressissa rapakon takana hän on ainoa puhuja Suomesta. Hän julistaa kauniin
sanakääntein Suomen asemaa maailman ykkösenä, kun hän puhuu rajapinnoista ja
liikenteen MaaS-tulevaisuudesta. Mutta nyt oli toisin. Ministeri Anne Bernerin
takelteleva puhe ministeriön tiedotustilaisuudessa kylläkin kertoi jostain
hänelle epätotunnaisesta epävarmuudesta. Hän kertoo totena tulevaisuudesta
asioita, joita me muut vasta hiljakseen saattaisimme ryhtyä kuvittelemaan tai
vaikkapa visioimaan. Mutta hän kertoo ne uskottavalla tavalla. Emme kuitenkaan ole vielä tulevaisuudessa. Emmekä vain pääse
tältä istumalta tulevaisuutta verifioimaan. Sitten kun todellisuus paljastuu,
elämme jo aikaa sukupolven päässä. Silloin nuo asiat ovat onnellisesti
unohtuneet. Ainakin todellisuus on jokin aivan toinen kuin mitä nykypäivän puhujamme
kuvitteli.
Meidän ministerimme ei tiennyt missä me olemme.
Olemme ajatusten ja tekojen vankilassa. Päästäksemme ulos vapauteen ja
tulevaisuuteen meidän on ylitettävä kolme muuria. (Sehän sopii näin muurien
aikana). Ensimmäinen muureista on byrokratian muuri. Toinen muureista on normien
ja standardien muuri. Kolmas muureista on kaikkein vaikein ja korkein. Se on
välinpitämättömyyden muuri. Vasta nämä muurit ylitettyämme pääsemme luovuuden
ja vapauden lähteille. Viisaat ovat kuitenkin sanoneet, että kullalla lastattu
aasi ylittää muurit vaivatta. Nyt sitten vaan katselemme yli vetten ja rapakoiden.
”Totuudellinen
liioittelu”
Luin tänään
sanomalehdestä maailman mahtivaltion presidentin puhuvan totuudellisesta
liioittelusta. Se on hänen mukaansa liioittelun viaton muoto ja todella
tehokasta promootiota. Niin, siitä on kysymys. Se onnistuu, jos itse uskoo
asiaansa. Ja näin on varmaan Bernerin suhteen käynyt. Mutta kuka on hänen
takanaan? Keitä ovat ne joukot joita hän kiittää asian valmistelusta? Viisas
ministeri antaisi asiantuntijoidensa tulla esiin ennen omaa lähes jumalallista saarnaansa.
Avustajiin luotti mm. Juhani Katainen, kun hän kutsui filosofi Pekka Himasen
filosofoimaan eli tekemään sitä minkä filosofi osaa. Ei itse yrittänyt. Ja jos
olisi yrittänyt olisi epäonnistunut. Nyt antoi toiselle tilaisuuden
epäonnistua.
Mutta ihmisestä
keskiössä, siitä puhuessaan Himanen ei epäonnistunut. Himanen puhui ihmisen
tulosta kaiken keskiöön. Hän sanoi uuteen teknologiaan liittyvän olennaisesti
sen, että se purkaa samalla teollisen ajan hierarkkisia, järjestelmäkeskeisiä
rakenteita. Se mahdollistaa uuden organisoitumisen ja edellyttää toimintakulttuuria,
jossa ihminen tulee keskiöön - järjestelmän sijaan. Niinpä sitten Katainen
ajoissa huomasi vetäytyä ja antoi ensin Stubbille ja sitten Sipilälle
tilaisuuden ryhtyä ylläpitämään ja entisestään kehittämään Himasen häviäviksi
arvioimia järjestelmäkeskeisiä rakenteita. Eihän ihmistä arvaa päästää
keskiöön.
Data,
data ja data - versus ihminen ja yksilö
Ministeri Berner on
digitalisaation apostoli tai oikeastaan Maria Magdalena, Mirhan tuoja. Hän
tuntuu uskovan samaan kuin eilen kuulemani miespuolinen KIRA-esitelmöitsijä.
Data, data ja kolmannen kerran data, ja vielä kerran data. Tuo sana hallitsee
tulevaisuuttamme. Näin hän kertoi Piilaakson miehen sanoneen. Miksi kuulen alan
silmäätekevien mainitsevan yhtenään datan ja datan ja digitalisaation, mutta
harvoin ihmisen ja yksilön.
Niin, taisinpa kysyä ansiokkaalta
KIRA-esitelmöitsijältämme Teemu Lehtiseltä, oliko heillä luova ihminen tuonne
datakasaan hautautuneena`?
.
Taloustieteilijä
haikailee H/K:n perään
Muutama sana
kuitenkin alkuun Saksan tiemaksuista. Ministeriön esittelyssä ja sitten vielä
kansanedustaja ja taloustieteilijä Juhana Vartiaisen blogissa kaksi päivää
sitten (ennen perumista) olen tullut kuulemaan mainittavan Saksan
liikenneinfrayhtiön olemassaolosta ikään kuin esikuvana Suomen ajatellulle
tieyhtiölle. Ministerin sanomasta ja Vartiaisenkin tekstistä saattoi vahingossa
päätellä, että Saksassa olisi jo olemassa tai ainakin tekeillä jokin ”tieyhtiö”
joka omistaisi tieverkon. Ehkä kuulin tai ymmärsin väärin. Yritin parhaani
mukaan löytää sen tapaista mainintaa saksalaisen tieyhtiön
Verkehsinfrastrukturgeschelschaft VIFG:n nettisivuilta. En löytänyt.
Tämä Vartiaisen
lause on mielenkiintoinen: ”Eduskunnan päätöksentekoa nyt myös sisältä päin
katselleena alkaa niin ikään tuntea vetoa
sellaista ajattelua kohtaan, että annettaisiin asiantuntijoille ja heidän
kustannus- hyötylaskelmilleen enemmän tilaa kuin mitä ne eduskunnan aluepoliittisessa
lobbauskisassa saavat. Eduskunnan kuuluukin toki olla demokratiassa viime
kädessä vastuussa siitä, minne tierahat laitetaan, mutta en ole varma että
nykyinen päätöksenteko osuu optimiin.”
Yllättävää!
Nytkö kansanedustaja ja taloustieteilijä ryhtyy haikailemaan vanhan, jo
kritiikin kohteeksi joutuneen, H/K-ajattelun perään? (Selitys: Liisa tuossa ihmetteli tuota H/K-juttua. Se on hyöty/kustannussuhde). Saipa tuon haikaillun
ajattelun vuoksi jo yksi pätevä pääjohtajakin potkut ministeriön junailemana ja
silloisen ministerin toimeenpanemana. Nyt kun alan asiantuntijat ovat jo
pitkään ja riemumielin olleet kaatamassa vanhaa systeemiä ja luomassa uutta
”liikennerevoluutiota” - niin nyt taloustieteilijä kaipaa vanhaa takaisin. Olen
muuten joskus tuota vanhaa kritisoinut blogissani: http://penttimurole.blogspot.fi/2013/09/liikenne-ennusteet-totta-vai-tarua.html
Saksan MAUT
Saksassa on noin
15000 km käsittävä moottoriteiden ja osin pääteiden maksujärjestelmä. Pääosa maksuista
kerätään satelliittipohjaisesti. Kyseessä on kilometritaksa. Kuorma-autoissa on
noin miljoona OBU:a eli transponderia. Systeemi on on ollut voimassa vuodesta
2004. Perintää hoitaa yksityinen operaattori Toll Collect Gmbh. Rahaa Saksan
valtiolle on tähän mennessä kertynyt 44 miljardia euroa. Viime vuonna tietullituloja
kertyi yli 4 miljardia euroa. Rahoista 90 % meni moottoriteihin ja siellä
pääosin ylläpitoon. Rahoittamista hoitaa Verkehsinfrastrukturgeschellschaft.
Yhtiö ei omista tieverkkoa, se hoitaa hankkeiden rahoitusta. Yhtiö puhuu joskus
tulevaisuudessa tulevasta laajemmasta ”käyttäjä maksaa” mallista. Aiemmin rahaa
käytettiin myös ratoihin, mutta nyt varat on käytettävä maanteihin ja katuihin.
Nykyiset tullimaksut riippuvat yli 7,5 tonnin auton akselimäärästä ja
päästöluokasta. Halvin kilometritaksa on 8 senttiä ja kallein 21 senttiä.
OBU eli on board unit menossa
paikalleen.
Toll Collect yhtiön omistavat Daimler Financial
Services AG (45%), Deutsche Telekom AG (45%) and Cofiroute (10%). Nuo kaksi ensimmäistä tunnemme. Tuo kolmas on ranskalaisen urakoitsijan
Vincin moottoritieyhtiö, joka toimii maailmanlaajuisesti, myös USA:ssa. Niin
taisimme mekin ystävämme Reino Ruotsalaisen seurassa olla joskus jotain
tarjoamassa tuon suuren yhtiön kanssa. Taisi olla jokin elinkaarihanke. Ei
tärpännyt.
Liittovaltio on
2016 tehnyt päätöksen tulliteiden laajentamiseksi siten että aiemman lisäksi 40000
km valtakunnallisia teitä tulee kuorma-autotullin alaiseksi. Toll Collect
pyrkii tietysti mukaan tähän laajentuvaan toimintaan. On muitakin ideoita
harkinnassa. Suuri ajatus on henkilöautojen tiemaksujärjestelmä. Nyt
tammikuussa asiasta tehtiinkin päätös. Se toimisi alkuun vuosivinjetillä. Bernerin
tavoin autojen verotusta on ajateltu tai lupailtu alennettavan. Silloin
tiemaksujärjestelmän tulot jäisivät liian pieniksi järjestelmän
alkuinvestointiin ja käyttäkustannuksiin nähden. Nettovuositulot veronalennuksen
vuoksi vaivaiset 700 milj. euroa. Mutta onpa autoa kohti tuleva vuosimaksukin
ajateltu vain 60 euron luokkaan.Maksimissaan se taitaisi olla 130 euroa. Meillä
se oli vähintään viisinkertainen. Sellaisia miettivät Saksassa.
Laitoinpa vielä tähän kartan Euroopan
kuorma-autotullien laajuudesta. Hauskaa muuten: Suomi ja Viro ovat ainoita maita
Euroopassa, jossa raskaan liikenteen veloitusta ei ole edes ajateltu.
Ruuhkamaksut Lontoossa
Lontoo keskustan
ruuhkamaksujärjestelmä (Congestion Charge) pantiin toimeksi vuonna 2003. Tuosta
ajasta tähän päivään tuotot ovat olleet € 3,5 mrd. Tuotosta lähes 50 % on
investoitu liikenteeseen. Viime vuosina tuotto on ollut lähes 300 milj. euroa
vuodessa. Kulut ovat vastaavasti noin 100 milj. euroa, joten nettotuotto on
lähes 200 milj. euroa vuodessa. Tästä siis sata miljoonaa saadaan
vuosittain liikenneinvestointeihin ja
erityisesti bussiliikenteen sujuvoittamiseen.
Kaiken kaikkiaan
Suur-Lontoon liikenneinvestoinnit ovat vuosittain noin 3,5 miljardia euroa. Se
on muuten hieman alle 300 euroa asukasta kohti vuodessa. Suhdeluku on muuten
sama joka Helsingin seudullakin pätee. Lontoon rahoista 75 % menee raiteisiin.
Suurin yksittäinen hanke on ratayhteys
Crossrail. Se on 110 km mittainen ratahanke läpi keskeisen Lontoon. Crossrailin
arvioidaan maksavan 17 miljardia euroa. Työt aloitettiin 2009 ja se valmistuu
kokonaisuudessaan vuonna 2020. Tunneleita on 42 kilometriä ja asemia 40 kpl.
Kilometrihinnaksi tulee 160 milj. euroa. Se on muuten Euroopan suurin
rakennushanke.
Uusia ajatuksia
Lontoon 25 henkinen, nyt Labour-enemmistöinen edustajainhuone (London
Assembly), oli perustanut liikennekomitean evästämään kaupunginjohtajaa
toimissaan liikenteen suhteen. Tuore esitys tuli julkisuuteen juuri muutama
päivä sitten. (Mikähän se on, nyt täytyy olla tarkkana, onko se nimeltään paperi, esitys, selvitys, raportti, muistio tai mietintö, jossain se voisi vielä olla
ukaasi tai mitäpä se nyt Trump kirjoittelee, määräys?)
Lontoolaiset haluavat uudistaa
ruuhkamaksujärjestelmäänsä. He puhuvat Road Pricingista – tiemaksuista. He eivät kuitenkaan puhu tieyhtiöistä.
Komitean
puheenjohtaja Caroline Pidgeon kirjoittaa esityksen esipuheessa mm. näin: ”Yli
vuosikymmen sitten Lontoo johti maailmaa
panemalla toimeen ruuhkamaksujärjestelmän Lontoon keskustassa. Systeemi on
osoittautunut onnistuneeksi pitämällä yksityisajoneuvoliikenteen kurissa ja
antamalla tilaa busseille, pyöräilijöille ja jalankulkijoille vilkkaimmissa
osissa liikenneverkkoamme. Kuitenkin
ruuhkautuminen on jälleen lisääntymässä voimakkaasti, eikä vaan keskustassa
vaan kauttaaltaan kaupungissa…
Nyt on selvää että
ruuhkamaksujärjestelmämme ei ole enää sopiva käyttöönsä. Se on jäykkä
instrumentti joka käyttää vanhaa teknologiaa ja kattaa vain pikkuruisen osan
kaupunkia. Pohjimmiltaan ajoneuvoja tulisi veloittaa sen mukaan miten ne
vaikuttavat ruuhkan lisääntymiseen. Päivittäisen tasamaksun veloittaminen ei
ole oikea tapa…..
Suosittelemme tässä
raportissa tiemaksujärjestelmän luomista Lontooseen…
On monia tapoja millä asia
toteutetaan. On harkittava maantieteellistä laajuutta, monitorointitekniikkaa
sekä tienkäyttämaksun liittämistä suunniteltuun autoveroon ja esitettyihin
päästömaksuihin.”
Komitea
antaa seuraavia suosituksia:
- Tasamaksu per päivä (€ 13,50) on poistettava ja luotava systeemi jossa korkeampi maksu peritään ruuhka-aikoina ja jossa veloitetaan vyöhykkeellä olon keston mukaan.
- Pitkällä tähtäimellä on luotava kaupungin laajuinen systeemi, jossa veloitus suoritetaan tien käytön laajuuden, sijainnin ja ajoituksen mukaan – sii kilometritaksa.
- Uuden monitorointisysteemin tulisi soveltua suunniteltuun Ultra Low Emission Zone –päästömaksatukseen.
- Olisi pilotoitava työpaikkojen pysäköintimaksua (Workplace Parking Levy). Maksulla jokainen työnantaja jolla on enmmän kuin 10 autopaikkaa työntekijöilleen joutuisi maksamaan kustakin paikasta kunnalle vuosimaksun. (Nottinghamissa se on 400 euroa vuodessa).
- Jakeluliikenteeseen olisi puututtava. Liikennettä olisi rajoitettava luomalla ruuhkaislle alueille tavarankuljetusten yhdistämiskeskuksia (Consolidation Center).
- Myöskin ehdotetaan rajoitettavaksi työntekijöiden oikeuksia vastaanotta nettikaupan pakettilähetyksiä työpaikoilleen.
- Metroasemille sijoitettujen click and collect –pakettiasemien toimintaa pitäisi myöskin nykyisestään lisätä ja tehostaa.
- Uberin kaltaisten yksityisten taksipalvelujen on havaittu lisäävän huomattavassa määrin ruuhkaa kaupungin keskustassa. Komitea ehdotta että yksityinen taksipalvelutoiminta tulisi saattaa niin ruuhkamaksujen kuin tulevan tienkäyttömaksun alaiseksi.
- Komitea kiinnittää huomiota rakennustyömaiden ja tienrakentamisen itsensä tuottamiin suuriin häiriöihin liikenteessä ja edellyttää selkeämpiä korvausperiaatteita.
- Vielä komitea kiirehtii pyöräilyn superväylien rakentamista - Cycle Superhighways, Quietways.
Vihonviimeiseksi
lopuksi kuva maailman tärkeimmistä esimerkkikohteista. Ruuhkamaksu- tai
ruuhkaveroalueet ovat tässä kuvassa samassa mittakaavassa (paitsi tuo HSL – se
on tupla). Vihreällä otsikolla osoitetut Helsinki ja New York ovat vain
toiveita. Tukholma, Singapore, Göteborg, Lontoo ja Milano ovat todellisuutta.
Eipä tuo kuva aivan vihonviimeiseksi päässytkään, sillä nämä
muurit nyt innoittivat laittamaan tuohon lopuksi vertailevan kuvan Kiinan muurista ja Trumpin muurista.
Suurin piirtein ne ovat saman mittaisia. 3000 kilometrin paikkeilla. Kiinan
muuri tosin on hieman vahvempaa tekoa. Palataan näihin nmuureihin jatkossa.
Väittihän joku tätä Mexicon muuria valtaisaksi infratyöksi. Insinööriä nuo
infrat kiinnostavat.