Koronaan liittyvä tuska ja toivottomuus yhtyneenä rokotuksiin liittyvään helpotukseen ja toiveikkuuteen täyttää suuren alan mediatilasta ja meidän mielentilastamme. Huomattavasti suuremman tilan kuin ilmastonmuutos tai luonnon köyhtyminen. Mahdollinen sairastuminen onkin kaikkein luontevin pelkotilamme. Ennen pelkäsimme syöpää, nyt pelkäämme koronaa. Tunnustelemme omaa oloamme, nuhan tuuskaahduksia, yskän köhähdyksiä ja vatsan tuntemuksia. Harkitsemme jopa testiin menoa. Emme kuitenkaan mene, sillä tikku nenässä sattuu. Muistuu mieleen se, kun lapsena joutui nenäontelon punkteeraukseen. Se oli kauheinta minkä tiesi. Tämän kaiken keskellä kaipaa jotain kepeän mennyttä. Jotain joka ei missään tapauksessa sisällä mitään tulevaisuutta. Jotain sellaista missä tulevaisuus meni jo. Tänä jouluna sainkin kirpputorilta löytyneen lahjakirjan, joka täytti toiveeni. Se kirja kertoo helsinkiläisestä menneisyydestä aina 1950-luvulle saakka. Ilahduttavaa on siis se, että pääsee itsekin menneisyyden osaksi. Lahjaksi saatu kirja ei ole suinkaan mikään suuren suuri klassikko eikä pienen pienikään klassikko, mutta silti mielenkiintoisen viihdyttävää luettavaa. Kirjoittaja on Armas J. Pulla. Kirja on painettu vuonna 1962 Otavalla. Kirjan nimi on ”Helsinkiä Kustaa Vaasasta Kekkoseen”. Vaikka kirja on kepeä, on se taustalla melkoista historiantutkimusta. Kun ryhdyin kirjaa lukemaan, tiesin sen jo entuudestaan tutuksi. En kuitenkaan heti muistanut tehneeni siitä melko tarkkaa ja laajaa blogia vuonna 2015. http://penttimurole.blogspot.com/2015/03/katu-kulttuurikeskuksena.html.
Kirja on hieno kuvaus kadusta ja sillä liikkuvista ihmisistä. Itsekin liikuin 50-luvulla Espaa edestakaisin. Olin nimittäin puolet vuosikymmenestä töissä kaupungintalolla eli Pullan kirjassa laajasti kuvatulla ja merkittävänä tanssiaispaikkana toimineella Seurahuoneella. Sisäänkäynti kiinteistöviraston asemakaavaosaston liikennesuunnitteluporukkaan eli meidän toimistoomme oli Katariinankadun puolella. Ruusuvuori sitten saneerauksessaan muurasi seinän umpeen. Tuossa kuvan osoittamassa kohdassa oli ovi ja porrashuone. Seurahuone oli alkuun rakennettu vuonna 1833 Engelin (1778-1840) piirustusten mukaan teatteriksi ja huvihuoneeksi, kaupungintalo siitä tuli vuonna 1932.
Alkujaan Ehrenström (1762-1847) oli asemakaavassaan sijoittanut huvihuoneen nykyisen Kasarmintorin reunalle, mutta valtioneuvos Rehbinderin (1777-1841) ja Ehrenströmin kävellessä vuonna 1818 kohti Hietalahtea uuden kasarmin paikkaa tarkistamaan Rehbinder punaviinipäissään kasarmintoriaihion kohdalla väsähti ja sanoi: ”En ota askeltakaan enää! Tehdään kasarmi tähän! Ja teatteri jonnekin muualle!” Näin kertoilee Pulla kirjassaan. Kasarmi rakennettiin 1822. Hieman yllättävää muuten, jos näin isot herrat aivan jalkaisin matkasivat Helsingin kuraisilla esikaupunkialueilla. Kyllä kai heillä piti olla virkavossikat käytössään. Oli miten oli, mutta teatteri ja Seurahuone sitten päätyivät nykyiselle paikalleen Kauppatorin ja Espan reunoille ja kasarmi naulautui Kasarmintorin varteen.
Alas sanoi Iki-Kianto
Ilmari Iki-Kianto, tai Calamnius, vielä siihen aikaan, ei
kuulunut metropolin ihailijakuntaan. Hän kirjoitti: ”Surkea olet sinä Suomeni
pääkaupunki uuden vuosisadan nousussa! Jokaikinen paljas katukivesi minua ihan
iljettää. Niin kuin limaskaista lattiaa poljen pitkin esplanaadia – lätshis!
läiskis! pahasti livettää lätistävä jalka…. Saastainen, syvä sylkylaatikkohan
tämä onkin koko komea pääkaupunki…. kirottu paikka, jossa kymmenet tuhannet
sielut kituvat ja kasvavat kivisten kammioiden sisällä, toinen toistensa alla
ja päällä – ja sitä kutsuvat elämäksi!”
Ylös sanoi Juhani Aho
Juhani Aho oli toista maata. ”Tuo palanen Katajanokan
sillalta Uuden Teatterin nurkalle ei ainoastaan muistuta vaan todella onkin
palanen ulkomaata. Rakennukset ovat yhtä kauniit ja siistit kuin suurten
maailmankaupunkien hienoimmissa osissa, katurautatiellä on virkistyttävä
liikkeensä, on kauniita, somia ajokaluja, on katukahviloita isoine ikkunoineen
ja ilma korkeiden huoneiden välissä helottaa yhtä läpikuultavana ja
hurmaamavana kuin konsanaan Pariisissa. – Ihmisvirta kykenee jo sekin
kilpailemaan täyteläisempien kanssa. Bulevardikävelijöiden veltto verkkaus on
täällä vain suomalaista hitautta. Tuolla
täällä jo tapaa kasvoja, jotka ovat kulttuurin hienostamia, ja joskus tulee
vastaan nainen, joka kantaa pukuaan moitteettoman pariisilaisesti…”
Anders Cleve ja katukiviä
Vuonna 1959 suomenruotsalainen Anders Cleve kirjoitti teoksen
Gatstenar, Söderström 1959. Pentti Saarikoski suomensi teoksen nimellä Katukiviä, Otava 1960. Teoksessa
kuvataan hakaniemeläisen Tapin ja pakilalaisen Seijan elämää 50-luvulla. Kerrotaanko
siinä jotain katukivistä tai Esplanadista. Ei toki, mutta kaupunginosien eroista
kylläkin. Seijan Pakilaa kuvataan näin (ja minun, vaikka ei sinne kyllä
rautatietä ulottunut eikä betoniteitäkään, oli vain tervatie kohti Tuusulaa): ”Seija
asui Pakilassa. Se oli kaksikerroksinen lautahökkeli. Hökkeliasumuksista on
monia esimerkkejä suoperäisissä lahdenpohjissa
paisuvan ja eteenpäin ryömivän Helsingin ympärillä. Ne
muodostavat ahtaita kasayhdyskuntia rautatien varteen, lähelle betonimaanteitä.
Siellä seisovat groteskit hökkelit, tyylittömät ja kaikkien tyylien sekamuodot,
keittiötuolinsiniset, valkaistut, maalaamattomat, rakennettu ennen vuosisadan
vaihdetta ja viime sodan jälkeen. Ne nousevat suoraan paloitelluista repaleisista
pelloista. Ne muistuttavat outoja villiintyneitä eläimiä. Tiukasti kiinni
toisissaan seisovat tummat muodottomat ruumiit silvotulla lumisella maalla.
Silmät tuijottavat, loistavat. Eläimensilmät, kellanvalkeat. Liikkumattomina,
mykkään tuskaan naulittuina seisovat eläimet martaansinisen kevättalven taivaan
alla. Odottavatko ne jotain. - odottavatko ne? Näivettyneet pajupensaat
kasvavat ruosteenpunaisista ojista.”
Kivikaupunkiin päästiin, kun Tappi ja Seija tulivat kävellen Pitkänsillan yli: ”He tulivat kuhisevalle Hakaniementorille. Tappi heilautti uljaasti kättä. - Tämä on HAKANIEMI kuule, hän huusi ylpeästi. - Tämä on HAKANIEMI, huusi hän uudestaan mahtavalla äänellä kuin diktaattori. - Täällä tapellaan kännissä naisista joka ilta. Yhden kuolema on toisen leipä. - Kuule, se on elämän kylmä laki.”
Kaupunginkellari
Vanhan Seurahuoneen ja vuonna 1932 kaupungintaloksi muuttuneen rakennuksen kellarissa oli 50-luvulla Kaupunginkellari-niminen Tynellin valaisimin koristama työmaaruokala. Ravintola avattiin vuonna 1947. Muistiin painuvimpia minulle lienevät virastotyöntekijöiden pikkujoulut. Varsinkin mittaosaston kaunottaret jäivät mieleen. Seinillä katseltiin Tove Janssonin 33-vuotiaana maalaamia freskoja. Ruusuvuoren jättiremontin yhteydessä 65-70 kellariravintola hävisi. Freskot ihmeen kaupalla säilyivät paneelitekniikan ansiosta ja siirtyivät myöhemmin Tennispalatsin HAM:iin. Arkilounaan jälkeen virastotyöntekijöiden tapana oli lähteä promeneeraamaan ja nauttimaan Espan jälkiruokaa. Ihmeellistä että naiset jo silloin olivat niin kauniita.
Tove Jansson maalaamassa vuonna 1947 kurssitoverinsa Niilo Suihkon kanssa Kaupunginkellarin freskoa ”Juhlat maalla”. Nyt freskot ovat nähtävissä HAM:issa.
Seurahuoneella syötiin, juotiin ja tanssittiin
Pulla kertoo kirjasessaan Seurahuoneen tansseista.
Hyväntekeväisyysiltamat olivat suurta muotia. Kuvaelmissa nähtiin ”pääkaupungin
kauneimpia ja – hienoimpia – neitokaisia kuningattarina, prinsessoina, jumalattarina
ja rokokoodaameina. Keitä tahansa ei pyydettykään avustajiksi, täytyi olla
’jotakin’, kuulua kermaan.” Seurahuoneella syötiin hyvin ja juotiin vain
parhaita juomia: viinejä, sherryä, portviiniä, madeiraa ja sampanjaa, ja herrat
nauttivat kahvin kanssa tietysti konjakkia. ”Yleisö osasi paljon paremmin kuin
nykyisin – esiintyä juhlavasti, kultivoidusti. Mutta silloinpa tiedettiinkin
paljon paremmin kuin meidän päivinämme, mikä sopii ja mikä ei, ja jos herrojen
mielikuva siitä, mitä demokratia on, oli hämärä, niin sitä selvempi käsitys
heillä oli gastronomiasta.” Seurahuoneen historia päättyi joulukuun 12. päivänä
1913 suureen juhlaan, ”siellä missä sampanjapullojen korkit paukkuivat
rätisevät nyt kirjoituskoneet.” Kannattanee vielä mainita, että itse Lumièren veljekset tai ainakin heidän kinematografinsa kävivät
Seurahuoneella esittelemässä ”eläviä kuviaan” vuonna 1898. Taatusti siellä esitettiin
myös ”L'Arrivée
d'un Train à la Ciotat”.
https://www.youtube.com/watch?v=1yv02Lzq5kg
Historiaa ja uusia ohjeita
Vaikka olin jo aiemmin kirjoittanut Armas J. Pullan Helsinkiä kirjasta, niin nyt oli pakko
vielä mutustella Helsingin ja Espan katukuvauksia, tai ihmiskuvauksia. Pakko
tulee siitä, että juuri äskettäin tuli laajasti käytettyä hyväksi Gogolin
kuvauksia Pietarin Nevski prospektista. Espa on meidän ilmiselvä entisajan
Nevskimme. Se on myös meidän entisajan Esplanadimme. Eikä se nytkään hullumpi
ole. Näin talvellakin ansiokas katulämmitys pitää Pohjois-Espan jalkakäytävän
kulkukelpoisena näin konkkakoipiselle. Pohjois-Espan jalkakäytävä
päällystettiin Mäntsälän hehkuvalla punaisella. Kivien alle pantiin ensimmäistä
kertaa sulatusjärjestelmä. Pate Åvist hoiteli hommaa.
Jörn Donner oli haaveellinen kotikaupunkinsa suhteen 50-luvun puolivälissä. Hän teki runollisen lyhytfilmin kaupungin lopputalvesta. Filmissä näkyy, miten vanhoja katukiviä dumpattiin kuorma-auton lavalta mereen. Myöhemmin niitä sitten kaivinkoneella nostettiin uusiokäyttöön. Aina ei katukiviä ole löydetty etsimälläkään. Näin tapahtui Stockmannin Aleksin jalkakäytävän hienoille katukiville vuoden 2003 remontissa. Ne piti kaikki säästettämän ja uudelleen asennettaman katukorjauksen jälkeen, mutta kun asennusaika tuli kiviä ei löytynyt mistään. Joku oli ne nyysinyt tai oliko mereen kipannut? Tätä suree vieläkin Liisa tuossa vierelläni. Hän oli projektin ympäristösuunnittelija. Donnerin haaveita tässä:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/04/20/jorn-donner-naina-paivina#media=46582
Kaiken tämän Pullan sanailun ja donnerismin keskellä törmäsin mielenkiintoiseen raporttiin nimeltään: Torikorttelit, Katu- ja torialueiden päällysteet, rakennushistorian selvitys. Tekijänä Kati Salonen ja Mona Schalin Arkkitehdit Oy ja teettäjänä Kaupungin Rakennusvirasto ja Reijo Järvinen. Tekoaika oli vuosi 2011. https://www.hel.fi/hel2/hkr/julkaisut/2011/torikorttelit_web.pdf
Raportissa on mahtavat kuvaukset Helsingin historiallisen
keskustan katupäällysteiden kehityksestä. Raportissa on myös suuri joukko
hienoja kuvia.
Tämä on valokuva vuodelta 1958. Kuvan on ottanut Volker von Bonin. Vuosi on yksi niistä, jolloin olin töissä kaupungintalolla. Asemakaavaosaston päällikkönä oli arkkitehti Väinö Tuukkanen ja minun lähimpänä pomonani DI Pekka Westerinen. Olen miltei varma, että tuo Ruotsin suurlähetystön edessä seisova auto on minun autoni. Siinä se aina seisoi. No, leikki leikkinä, ei tällä kertaa, sillä minun autoni oli keltainen, kuvassa näkyvä on musta.
Katukivi, katutyttöjen ja katupoikien lemmikki
Katukivi on katupojalle kiinnostava aihe. Miksei myös
katutytöille. Sanoohan vanha viisaus: Kun
otat käteesi katukiven, otat käteesi koko kaupungin. Katukivi on ollut myös
suurten asioiden symboli. Ranskan 60-luvun sosialistisen radikaalivallankumouksen
seinäkirjoituksissa oli teksti: Katukivi
on kaiken ajattelun päätepiste.
Katukiveen liittyy suuri symboliikka, mutta siihen liittyy myös tekniikka. Helsingin kaupungilla on vuonna 2017 valmistunut kaupunkitilaohje. Siinä on kaikki katukivestä. Helsingissä käytettiin katujen ja torien päällysteenä 1700-luvun lopulta aina 1890-luvun alkuun yksinomaan kenttä- eli mukulakiveä. Helsingin ensimmäiset kiveykset tehtiin Helsingin saaristosta louhitusta kiviaineksesta, helsingiitistä. Kivilaji on puna-mustasävyinen ja juovikas. Nupukiviä ja noppakiviä ryhdyttiin käyttämää vuosisadan vaihteessa. 1950-luvulla oli kausi, jolloin kiviä rahdattiin mereen, kunnes koitti jälleen uusi vanha aika, kivet kelpasivat. Ohjeissa sanotaan hieman epävarmasti, että pinnoitemateriaalina käytetään suomalaista graniittia tai sitä vastaavaa graniittia. Suomessa on monia tunnettuja graniittilouhimoita. Mainitaan nyt esimerkiksi vaikkapa Mäntsälä, Lieto, Taivassalo, Viitasaari, Korpilahti tai Kuru. Omavaraisuutta siis on. Tuon lauseen viimeinen osa ”tai sitä vastaava” on vaarallinen. Varmaan tuon lauseen takaa olemme saaneet kaduillemme kiinalaista graniittia. Kiinan kiveä on mm. Keskuskadun uusi päällyste. Erottajanaukiolla on taas aivan aitoa suomalaiskiveä, jopa montaa sorttia. Hiljainen toivomus onkin päivänselvä: ”sitä vastaavaa graniittia” ei enää käytetä. Syy: ekologinen ja tekninen.
Retki Senaatintorin ja Espan liepeille on aina ihana. Vaikka kaksi asiaa palaa mieleen. Miksi Sofiankadun ylittävä huokausten silta kaupungintalon ja rahatoimikamarin väliltä aikanaan Ruusuvuoren projektissa purettiin? Se oli outo ilmiö sinänsä, mutta jokin outo elävöittää. Minua ainakin. Toinen kysymys. Miksi Sofiankadun museokatu purettiin? Eikö Helsingissä ollut tilaa yhdelle vanhalle puhelinkopille ja parille vanhalle katulyhdylle – noin muistin vuoksi? Muistaakohan Manta niistä mitään? No, ei, katsoo väärään suuntaan.