Tulevaisuuden
aikamaisema lipuu ohitsemme. Se ympäröi meitä. Me olemme paikallamme. Katsomme
liukuvaa moniulotteista kuvaa. Käsitys tulevaisuudesta muuttuu. Ennen sanoimme:
Tulevaisuutta ei ole - me teemme sen. Nyt huomaamme voimattomuutemme. Taisimme
olla väärässä. Onko Markku Pääskynen oikeassa? Hän kirjoitti: ”Syntymä ja
kuolema, onnettomuus ja siunaus, voitto ja häpeä, pysyvyys ja rappio,
ihmissuvun kohtalo, joka on kaikkivoipaisten kolmevuotiaan lapsen tasolla
olevien jumalten käsissä. Mitään ei ole tekeillä, kaikki on jo tehty ja se
vallitsee, taivaan ja maan, ihmisten ja jumalten neliyhteys, runouden ja
vuosituhansien takaisen teknologian liitto sekin.” Robert Pirsic pohtii samaa asiaa
kirjassaan ”Zen ja moottoripyörän huoltaminen”. Hän kysyy oliko Isaac Newtonin
laki painovoimasta tunnettu jo ennen alkuräjähdystä vai astuiko se voimaan
vasta vuonna 1687?
Otsikot
eksyttävät
Nyt
otsikot ovat täynnä SOTEA ja metropolia.
Kaverini soittaa minulle ja sanoo selvittelevänsä metropoliasiaa ikään
kuin viranomaisnäkökulmasta. Haluaa kuulla mielipiteitäni – olen kuulemma
blogissani paljon tätä asiaa käsitellyt. Olenko? Ei siitä ainakaan kukaan ole
innostunut keskustelemaan, koska kukaan ei ole kommentoinut. Olen puhunut
taivaan tuuliin. Minun kuolematon ajatukseni on ollut tämä ”Etelä-Suomen tähti”.
Sitä sopisi testata, nyt kun näistä metropoleista ei tunnu tulevan mitään edes
pihtisynnytyksellä. Tänäänkin aion mennä yhteen tilaisuuteen, jossa metropolikaupunkiselvittäjät
esittelevät toivottomalta tuntuvaa hankettaan. Huomenna olen siis huomattavasti
viisaampi kuin nyt tätä kirjoittaessani. Saatan olla valaistunut. Niin, mikä se
oli se ”Etelä-Suomen tähti”?
Kuvassa
on sinisellä Uudenmaan liiton raja, valkoisella 14 kunnan ”metropolialueen”
raja sekä värikkäinä alueina selvitysmies Yrjö Harvian vuonna 1945 esittämä
metropolialue. Lisäksi kuvassa esiintyy minun jankuttamani verkostokaupungin ja
samalla sosiaalisesti terveen kaupunkiyhteisön raja ”Penan sormet”.
Sormialueella ja MAL - alueella yhteensä asuu nykyisin 1,8 milj. asukasta ja
tilastokeskuksen ennusteen mukaan asukasluku on vuonna 2040 noin 2,2 milj.
asukasta. Kysynkin, eikö olisi järkevää pyrkiä nyt MAL – sopimuksen päättyessä
laajempaan ja sosiaalisesti kestävänpään alueyhteistyöhön. Kukaan ei vastaa!
Kukaan ei kommentoi? Rakenteet taitavat olla jäätyneitä? Tai kysymys on tyhmä!
Kunnan itsenäisyyden puolustaminen on kunnanvaltuutettujen kansalaisvelvollisuus??..
Kun ei
ymmärrä nykyisyyttä on hyvä tutkiskella historiaa. Niinpä nytkin kaivoin
arkistoja löytääkseni viisasten kiven tai edes kiven muruja. Laitan niitä
jonkinlaiseen aikajärjestykseen.
Suuri
alueliitos 1945
Lokakuussa
1928 sisäasiainministeriö antoi Yrjö Harvian tehtäväksi selvittää
Helsingin kaupungin ympäristön kunnallisen jaotuksen muuttamista. Työssä syntyi
laaja mietintö, joka julkaistiin nimellä Helsingin esikaupunkiliitos,
Helsinki 1936, Työväen kirjapaino. Teos käsitti kaksi nidettä, yhteensä
lähes 500 sivua ja mittavan määrän karttaliitteitä. Helsingin ”suuri
alueliitos” toteutettiin vuonna 1945, tämän mietinnön periaatteita noudattaen,
sitä kuitenkaan tarkasti seuraamatta. Mietintö tehtiin ”ennen sotia”, Henki alueliitoksiin
oli tuohon aikaan toinen kuin nyt. Helsingin maalaiskunnan kunnanvaltuusto
esitti valtioneuvostolle tammikuussa 1920 seuraavan kirjelmän: "Koska eräät Helsingin maalaiskunnassa
sijaitsevat huvilayhdyskunnat aiheuttavat vuodesta toiseen kunnalle kasvavia
menoja, jotka vähitellen näyttävät saavan sellaiset mittasuhteet, että jollei
tähän pian saada jotain muutosta, tämä tilanne tulee täydellisesti tuhoamaan
maanviljelijäin muodostaman osan kuntaa, päätti valtuusto tehdä
valtioneuvostolle esityksen, että ryhdyttäisiin pikaisiin toimenpiteisiin
kunnassa sijaitsevien esikaupunkien liittämiseksi kaupunkiin, joka köyhällä
työväestöllään kansoittaa nämä esikaupungit." Konkreettisen esityksen
puuttuessa valtioneuvosto ei kuitenkaan ryhtynyt mihinkään toimiin asian
hyväksi.
Selvitysmies
Yrjö Harvian ehdottama Helsingin
kaupungin ympäristön uusi kunnallinen jako: 1. Helsingin kaupunki, 2.
Suur-Haapalahden kauppala, 3. Grankullan kauppala, 4. Espoon maalaiskunta, 5.
Helsingin maalaiskunta, 6. Tikkurilan maalaiskunta.
Helsingin
yleiskaava 1960
Vuoden
1960 yleiskaava kosketti naapurikuntia. Otaniemi ja Tapiola sekä Leppävaara ja
Lintuvaara olivat osa Helsingin yleiskaavaa. Sipoon puolella yleiskaava ulottui
Itäsalmeen ja Länsisalmeen. Hakunilaan ja Itä-Hakkilaan oli osoitettu
asuinalueita. Rannikolla, itäpuolisin paikka, johon kaavalla puututtiin, oli
Husö. Näyttää siis siltä, että Helsinki on ollut jo lähes ammoisina aikoina
kiinnostunut naapurikuntiensa maankäytöstä ja onnistunut piirtämään kaavoja,
jotka ovat sitten toteutuneet tai toteutumassa.
Vuonna
1967 tein jutun: ” Helsinki, Itämeren tytär.”
Kirjoitin
vuonna 1967 Rakennustekniikka-lehteen artikkelin Helsinki, Itämeren tytär.
Siihen aikaan suunnitteluideologiat etsivät kansainvälisyyttä. Tahdottiin oppia
ja ymmärtää. Nähtiin ajan haasteet. Uusi tuntematon oli edessä. Eurooppalainen
liikennesuunnittelu oli etsikkoaikansa alussa. Lähihistoriassa oli suuria
ajatuksia ja suuria ajattelijoita. Keitä olivat ideologian isät tai äidit?
Tarkastelen
nyt artikkelia ikään kuin peruutuspeilinä.
Ollaan jo kaukana menossa, mutta vilkuillaan taakse. Artikkelissa
viitataan Howardiin, Corbusieriin, Jane Jacobsiin ja Heikki von Hertzeniin.
Viittauksia on vielä Wrightiin, Fulleriin ja Webberiin. Bauhausin opetusta ei
myöskään unohdettu. Tietysti Louis Kahn ja kaupunkitilaa muokkaavat
pysäköintisiilot kiihdyttivät ajatuksen kulkua. Marshall
MacLuhan oli julkaissut kirjansa The Medium is the Massage: An Inventory of
Effects (1967). Christopher
Alexanderin Kaupunki ei ole puu, (Alexander 1966, ”A City is Not a Tree”),
opetti meitä katekismuksen tavoin. Edmund Baconin julkaisema Design of Cities,
(1967 Thames & Hudson) ravitsi liikennesuunnittelijan mielikuvitusta suurenmoisella
tavalla. Ja tähtenä taivaalla pääosin Colin Buchananin taiteilema Traffic in
Towns (1963, UK Department of Transport). Buckminster Fuller saapui Suomeen
luennoimaan. Ajatuksemme harhailivat hänen geodeettisessa kuvussaan.
Jotenkin tuo 60-luvun tavoitekuva
vaikuttaa tältä päivältä.
Ja
miten on nyt? Viisikymmentä vuotta jatkunutta suuntaa yritetään kääntää.
Etsitään jälleen sisäisen tiivistymisen mahdollisuutta. Maailma on myös uudessa
muutoksessa: ilmaston muutos, asuntokuntakoon dramaattinen pieneneminen -
Helsingissä puolet asuntokunnista on yhden ihmisen ”perheitä”, energian käyttö,
ikääntyminen, monikulttuuristuminen, kantaväestön väistämätön väheneminen
pitkällä tähtäyksellä - itse asiassa neljässä sadassa vuodessa kokonaan
nollaan! Toisaalta usko metropolistumiseen. Seudun väkiluvun uskotaan kasvavan
kahteen miljoonaan. Trendi uskoo 1.7 miljoonaan. Mihin uskoo NIMBY?
Ajan
kuvaa ja ammattikuntien välistä juopaa kuvaa peruutuspeilissä näkyvä vaatimus
työnjaosta ja koulutuksesta: ”Keskustatoimintojen sijoittumista suunnittelevien
arkkitehtien ja insinöörien on vihdoinkin tunnustettava koulutuksen puutteensa
kaupunkitaloudellisissa kysymyksissä ja luovuttava epärealistisesta,
ideapohjaisesta ia huutokauppaluonteisesta mallinmuodostuksesta. Järkevää olisi
käyttää yhteiskunnan ja kaupan järjestöjen varoja kustannustekijöihin
pohjautuvien matemaattisten simulointimallien muodostamiseen ja näiden mallien
pohjalta - kytkettynä kokonaisvaltaisiin kaupunkitalouden panos-tuotos-malleihin
tapahtuvaan suunnittelutyöhön. Arkkitehtien ja rakennusinsinöörien luovutettua
kaupunkitaloudelliset ongelmat ekonomeille ja muille koulutetuille
taloustieteilijöille heille vapautuu aikaa fyysisen suunnittelun metodiikan
kehittämiseen, ideoiden etsintään ja rakentamisen suunnitteluun ja
ohjelmointiin siten, että kullekin keskustatoimintojen sijoittumisalueelle
luodaan sen taloudellisten kehitysedellytysten sallima rakentamisen struktuuri,
liikennejärjestelmä ja ympäristöllinen luonne.”
”Kaupungissa
on tulevaisuus”, Risto Jarva ja kumppanit (1967)
Risto Jarva teki vuonna 1967 Pertti Maisalan käsikirjoittaman
lyhytfilmin: Kaupungissa on tulevaisuus.
Postipankki oli tuotannon tilaaja ja rahoittaja. Filmi hehkutti tulevaisuutta
kaupungeissa: ”Virkeät ja eteenpäin pyrkivät ihmiset siirtyvät suurempien
mahdollisuuksien luo, kaupunkiin ja yhä suurempiin kaupunkeihin. Eikä tämä
rajoitu vain valtakuntien sisälle. Jotta parhain osa väestöstämme ei hakeutuisi
muualle, meidän on pystyttävä luomaan Suomeen edes yksi todellinen
suurkaupunki, Helsinki. ”
Filmin
sanomaa kommentoitiin ammattipiireissä melko kriittisesti, Grand Old Man,
Mörri, asemakaavaopin emeritusprofessori lausui: ”Uusi elokuva on saanut
nykypäivän yleistyneen protestin luonteen, jota sävyttää innostuneiden nuorten
tekijäin käsitys elämästä. Valitettavasti näkemys on jäänyt kovin
yksipuoliseksi siinä kohden mitä kaupungin asukkaiden elinympäristöltä olisi
vaadittava. Tietenkin kaupungin on
pyrittävä tuottamaan tyydytystä eteenpäin ryntäävälle nuorisollekin, mutta myös
kaupungin muita asukkaita on koetettava parhaimmin palvella heille sopeutuvalla
elinympäristöllä, minkä ohella on muistettava kaupungin tehtävä valtakunnassa
ja kansansa elämässä. Näissä suhteissa filmi antoi julistusta, jota ei voi
pitää kypsänä, eikä tavoitteeksi ’kelpoitettavana’. Harkinnalta puuttui
vakavuus, mitä elämä kuitenkin edellyttää.”
Jarvan hienon filmin ihanteet jäivät tuuleen
Helsingin Asuntokeskuskunta Hakan
tiedotussihteeri Jorma Aaltonen ymmärsi yskän toisella
lailla. Hän ajatteli Hakan bisneksiä ja kirjoitti komeasti ja
yleispätevästikin: ”Tästä filmistä uhoaa sitä urbaania henkeä, joka puuttuu
lähiöistämme. Filmin positiivisimmat asiat ovat mielestäni sen
kaupunkiystävällisyys, kansainvälisyys ja Helsingin metropoliajatus. Me emme
vielä tajua sitä, mikä merkitys Helsingillä on ainoana suurkaupunkinamme.
Meidän on muistettava, että Helsinki on vasta pikkukaupunki suurten metropolien
rinnalla ja vasta sikiöasteella kehityksessään. En usko, että väljyyttä voidaan
kaupungeissa ylläpitää, mutta yksityiselämää voidaan suojata myös tiiviissä
elämänympäristössä. Tiivis keskittyminen on kaupungille välttämätön. Toisaalta
taas ulkoilualueet, meillä koko Lappi, tulevat tuomaan väljyyttä elämään.”
”Uusimaa
2010” ennusti räjähdysmäistä väestönkasvua (1967)
Uusimaa 2010 on Asuntosäätiön ja Heikki von
Hertzenin teettämä raportti Uudenmaan tulevaisuudesta. Kirja julkaistiin vuonna
1967. Teos on tietysti Asuntosäätiön edunvalvontaa, mutta se on paljon muutakin
mielenkiintoista. Uudenmaan väestömäärän kehitystä ennakoivat tutkimukset
osoittivat väestömäärän tutkimusalueella kasvavan räjähdysmäisesti
lähivuosikymmeninä. Niinpä vuoteen 2010 mennessä tutkimusalueella olisi n. 1
754 000 asukasta. Todellinen väestömäärä
Uudellamaalla onkin sitten 1,5 miljoonaan asukasta. Väestön sijoitusta
arvioitaessa Uusimaa 2010 oletti, että runsaat 300 000 ihmistä joudutaan
sijoittamaan ”uusiin tai uudelleenjärjestettyihin yhdyskuntiin”. Yksi niistä eli Porkkala sijaitsi laajalti
Asuntosäätiön omistamilla mailla.
Pekka Rytilä julkaisee ”Rytilät”-nimistä kolumnia
Kuntatekniikka-lehdessä. Parhaimmin sattui, kun numerossa 2/2010 hän ryhtyi
muistelemaan Uusimaa 2010-menneitä. Olihan hänellä ilmeinen syyllisyys itse
mukana olleena. Pekka Rytilän, Lassi Iharvaaran ja Matti Taustin lisäksi
tekijöinä oli mittava joukko asiantuntijoita. Mukana olivat mm. Eero Suvanto
(satamasuunnittelu), Hannu Laitakari (vesienkäytön
suunnittelu), Antti Tuura (väestötiede), Jussi
Arvola (elinkeinotoiminta)
ja Paavo Seppänen (sosiologia).
Huippuasiantuntemusta siis oli.
Pekka filosofoi ”Luoja ei suonut eivätkä viskaalit
sallineet Heikin (Hertzen) rakentaa lisää kaupunkeja. Itse asiassa tuli
vastareaktiona lainmuutos, jolla moinen aloitteellisuus estettiin kuntien
kaavoitusmonopolilla. Uudenmaan liitto, silloin seutukaavaliitto, oli erityisen
äkeissään. Mutta yhdessä asiassa myös Otto Flodin oli samaa mieltä
Hertzenin kanssa. ”Väestö virtaa etelään. Kilpikonnakin lähtee etelään, jos sen
laskee maahan”, tiesi Flodin kertoa. Sinne upposi Heikin unelma Porkkalan
merikaupungista. Porkkalan viimeinen suuri mahdollisuus meni satamasta
päätettäessä. Helsinki tutki Pikkalanlahtea taktikointimielessä ja hankki
sieltä jo maitakin. Mutta uusi suursatama ankkuroi Vuosaareen. Visiointikyky ei
riittänyt toisten kuntien maille rakentamiseen ennen kuin vasta nyt
Leppävaarassa.”
Rytilä lopettaa kolumninsa: ”Parhaiten Uusimaa 2010
onnistui kuntarakenteen hahmottamisessa. Nähtiin selvästi tarve kasvattaa
kuntakokoa ja muodostaa vahvempia yksiköitä.” Raaseporin kaupungin hän ilokseen
huomaa toteutuneen vieläpä juuri heidän esittämällään nimellä.
Uusimaa 2010 ehdotti metropolimallia
Tutkimuksessa esitetään Uudellemaalle 8 kihlakunnan hallintomallia ja ”metropolitanalueelle” 8 kaupungin
mallia. Kihlakunnille keskitettäisiin tärkeimpiä paikallishallinnon tehtäviä kuten
opetustoimi, terveydenhuolto, rakennus- ja kaavoitustoimi ja kunnallisverotus. Kihlakuntien
muodostamisessa erityistä pohdintaa tuntui aiheuttavan Keravan, Järvenpään ja
Tuusulan seutu sekä huomattava osa Nurmijärveä. Metropolitan-alueen
väestöpaineen ei arvioitu kohdistuvan näille alueille. Erityisesti Keravan ja
Järvenpään arveltiin kehittyvän melkoisen itsenäisesti - verrattuna esimerkiksi
Espooseen ja Helsingin maalaiskuntaan. Näin siis ehdotettiin Tuusulan
kihlakuntaa, jonka keskuspaikka olisi mitä ilmeisimmin Keravalla.
Helsingin metropolitan-aluetta ehdotettiin omaksi
hallinnolliseksi yksiköksi. Siitä käytettiin nimitystä ”metropolitankunta”. Ehdotetun
yksikköjaon uskottiin tukevan yhdyskunta- ja kaupunkimuodostusta, edistävän
työpaikkaomavaraisuutta, keventävän kunnallisten virastojen rakentamispaineita
Helsingin keskustassa ja edesauttavan asukkaiden mahdollisuuksia vaikuttaa
asuinympäristönsä kehittämiseen.
Uudenmaan 8 kihlakunnan eli
kuntien yhteistoimintaryhmän malli. 8 ”kihlakuntaa” eli kuntien välistä
yhteistoimintaryhmää olisivat: Helsinki, 960 000 asukasta; Porvoo, 141 000
asukasta; Loviisa, 33 000 asukasta; Tuusula, 108 000 asukasta; Hyvinkää –
Riihimäki, 180 000 asukasta; Porkkala, 172 000 asukasta; Raasepori, 64 000
asukasta ja Lohja-Karkkila, 102 000 asukasta.
Helsingin
8 kaupunkiyksikön malli. Helsingin metropolitan-alueeseen kuuluisivat
pääkaupunkiseudun kunnat sekä osia Kirkkonummesta ja Sipoosta. Mallissa
esitettiin seuraavaa kaupunkiyksikköjakoa: Helsinki, 370 000 asukasta; Tapiola,
70 000 asukasta; Leppävaara, 60 000 asukasta; Oulunkylä, 100 000 asukasta; Puotila,
105 000 asukasta; Helsinginjoki, 95 000
asukasta; Muurala, 70 000 asukasta ja Espoonlahti,
90 000 asukasta.
Uusimaa 2010 rakennemallissa oli
seitsemän kaupunkiyksikköä: Helsinki, Järvenpää-Kerava, Riihimäki-Hyvinkää,
Porvoo-Loviisa, Lohja-Karkkila, Porkkala ja Tammisaari-Karjaa.
Kihlakuntamallissa kaupunkiyksikköjä oli kahdeksan: Helsinki, Porvoo, Loviisa,
Tuusula, Riihimäki-Hyvinkää, Porkkala, Raasepori ja Lohja-Karkkila.
”Kenen
Helsinki”, Ville ja Mikke asialla (1970)
Ville
Helander ja Mikke Sundman ottivat tiukkaa kantaa kansainväliseen kilpailukykyyn
kirjassaan ”Kenen Helsinki, xxxx, 1970. ”Ylipormestari Teuvo Auran uudenvuodenaattona 1969
HBL:ssä esittämä puheenvuoro Helsingin kehityksen perusteiksi saa tekijät
äitymään. Erityisen ärsyttävä oli hänen vaatimuksensa kehittää Helsinki
metropoliksi - kansainvälisen kilpailukyvyn nimissä: ”Jotta meillä olisi
kaupankäynnissä mahdollisuuksia säilyttää asemamme Efta:n, EEC:n ja muiden
kauppapoliittisten liittoutumien suhteen, tulee meillä olla suuria
kilpailukykyisiä yksikköjä.” Tekijät tyrmäävät suuruuden mittakaavan. He
pitävät kansantaloudellista kasvun perustetta virheellisenä. Heidän mukaansa
yli 300 000-400 000 asukkaan kaupungeissa väkiluvun kasvun mukana
yhteiskunnallisten sijoitusten rajatuottavuus vähenee ja sijoitusta kohti laskettava
hyöty vähenee.
Nuoret filosofit Ville ja Mikke
Kämpissä TV-haastattelussa vuonna 1970.
Ylipormestarin
toinen peruste, kansainvälinen kilpailukyky, nähtiin laajemman kansainvälisen
yhteiskuntakeskustelun kannalta. Keskustelun käsitteiksi todettiin: ympäristö –
varainkäyttö – tuotanto – tuotannonomistus – kansainvälinen taloudellinen
vallankäyttö – sotilaallinen vallankäyttö. Yhteiskunnan tavoitteenasettelun
väitettiin säätelevän tuotannon omistusta, joka määrää tuotannon ja sen
suuntautumisen ja vaikuttaa puolestaan ympäristötekijöihin. Kunnallisessa
mittakaavassa tämän kaiken arveltiin johtavan siihen, että
yhdyskuntarakentamisen kysymykset alistetaan taloudellisen vallan
vaikutuspiiriin. Liikenne, julkiset tiedotusvälineet, opetus ja vapaa-aika
alistetaan ”kansainvälisen kilpailun” vaatimuksille – suuryritysten etujen
mukaisesti. Yhdyskuntasuunnittelusta tulee menetelmien kehittämistä yhdyskunnan
fyysisen rakenteen sovittamiseksi suuryritysten tuotannon ja rakennemuutosten
tarpeisiin.
Suomessa
huonoina merkkeinä nähtiin tuotantolaitosten vaellus etelään, tyhjiöalueet
pohjoisessa ja idässä sekä ihmisten eristäminen esikaupunkeihin. Työttömyyden
sanottiin olevan saman ilmiön toinen muoto. Tapahtumaketjun väitettiin
korostavan suomalaisen yhteiskunnan luokkarakennetta, jossa vastapuolina ovat
taloudellisen vallan haltijat ja heidän yhteiskunnalliset välineensä –
teknokraatit eli suunnittelijat, taloustieteilijät, juristit, insinöörit.
Toisella puolella ovat työläiset – palkansaajat. Hieman lisää tuosta kirjasta löydät
blogistani:
Uusi Helsinki 2050 Matti Väisäsen visiona (1989)
Helsingissä
on yli miljoona asukasta. Heistä on runsaat 10 % siirtolaisia tai heidän
jälkeläisiään. Helsingin alue on hieman laajentunut itään ja länteen. Valtion
paikallishallinnon tehtävät on kokonaisuudessaan siirretty Helsingille.
Tasavallan hallituksessa pääkaupunkiministerinä toimii viran puolesta
ylipormestari.
Uudellemaalle
on perustettu yhteinen seudullinen satamalaitos. Tallinnaan ja Leningradiin
pääsee 1-2 tunnissa. Kansainvälinen lentokenttä on siirretty Hyvinkäälle. Helsinkiläiset
asuvat pääosaltaan kerrostaloalueilla. Myös keski-eurooppalais -tyyppisiä
pientaloalueita on rakennettu.
”Hallitse
ja hajauta”- politiikan ytimenä olisi pääkaupunkiseutua koskeva erityislaki.
Soveltamisalueena olisivat Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungit
sekä osia Sipoosta ja Kirkkonummesta.
Seudullinen
maapolitiikka ja maan lunastaminen asutustarkoituksiin olisi ykköskysymys.
Seudulle perustettaisiin tonttirahasto. Sen kautta rahoitettaisiin maan
hankintaa ja siirrettäisiin yhteiskunnan toimenpiteistä aiheutuvaa arvonnousua
seudun liikenne-, kunnallistekniikka- yms. investointien rahoittamiseen. Julkisen
hallinnon kehittämisessä kiinnitetään huomiota taloudellisen päätösvallan
siirtämiseen aluetasolle. Väisäsen mukaan Ahvenanmaalla harjoitettu
budjettikäytäntö sopisi hyvin toteuttamismalliksi pääkaupunkiseudun ja läänien
osalta. Väisänen ehdottaa kunnallisen päätöksenteon hajauttamista nykyistä
pienempiin yksiköihin. Pääkaupunkiseudulle tulisi perustaa 10-15 kaupunkia,
jotka ovat kooltaan 30 000-70 000 asukasta. Seutuhallinnolla, eli ”Uudella
Helsingillä”, olisi verotusoikeus. Uusilla peruskunnilla ei olisi
verotusoikeutta. Korkeakoulupolitiikka on aina Väisäsen esitysten osana. Hän
korostaa pääkaupunkiseudun ulkopuolisten kasvukeskusten merkitystä
korkeakoulupolitiikka kehitettäessä.
Toisaalta hän on huolestunut Helsingin yliopiston tila- ja
resurssikysymyksistä.
Pekka
Korpinen haastattelussa juuri valintansa jälkeen (1991)
Korpista
haastateltiin vaalituloksen jälkeen hänen ollessaan Moskovassa visiitillä. Korpisen
pyydettyyn pikavisioon Helsingin tulevaisuudesta kuului kaupungin asukasluvun
nostaminen 700 000 asukkaaseen. Erityisen kiinnostunut hän oli Sörnäisten rannan
ja Kalasataman kehittämisestä. Hän sanoi kaupungin kasvuun liittyvän aina
kipuja - rikollisuutta ja ruuhkia, mutta toisaalta isompi kaupunki pystyisi
tarjoamaan erikoistuneempia palveluja. Hän uskoi yhdentyvään Eurooppaan ja näki
Helsingin sen kiinnostavana metropolina.
Hänen mielestään yritysten
pääkonttorit tulisi saattaa viihtymään Helsingissä, näin myös yritysten omistus
pysyisi paremmin suomalaisten käsissä. Töölönlahden
rakentamisessa Korpinen kannatti ”korttelirakentamista”. ”Mikseivät kaikki
rakennukset Finlandiatalolta rautatieasemalle voisi olla yhtenäistä korttelia?
Miksi kaikkien rakennusten pitäisi kohota yksittäisinä monumentteina?” Korpinen
ei ottanut tuolloin kantaa metropolihallintoon.
Pekka
Kettunen puhui ristiriitaisten tavoitteiden sovittamisesta (2004)
”Suunnittelussa
pyritään yleensä sellaisiin tavoitteisiin, joita ei pystytä suunnittelulla
aikaansaamaan. Ja elämä on sitä paitsi huomattavasti mielenkiintoisempaa kuin
suunnittelu. Sanoisin, että suunnittelu on hajautunut yhteiskunnassa, ollaan
monitoimijamallissa. Kunnallinen mahdollisuus ohjata kehitystä on vaikeutunut,
vaikka kaavamonopoli kuuluukin kunnalle. Suunnittelun pitkäjännitteisyyden ja
kvartaalikapitalismin lyhytjännitteisyyden yhteensovittaminen luo myös jännitteitä.
Suuri toimijoiden määrä näyttää tuottavan ristiriitoja. Suunnitteluprosessi
onkin leimautunut ristiriitaisten tavoitteiden sovitteluksi. Kaiken lisäksi
yhteiskunnan arvomaailma heijastuu rakennettuun ympäristöön.
Täällä
tuli vastaan hyvä ystäväni Osmo Soininvaara. Hän kirjoitti jossain
kolumnissaan, että mukavat kaupungit menestyvät. Ympäristön laadusta,
kaupunkisuunnittelusta ja arkkitehtuurista onkin tullut kilpailutekijä.
Maailmantaloudessa sivistynyt pääoma – yhtiöt, jotka tarvitsevat hyvin
koulutettua väkeä – arvostavat kaupunkeja, jotka ovat turvallisia ja mukavia –
kaupunkeja, joissa perheillä on hyvä asua.
Suuret
metropolit ovat menettäneet toimijoita pienille ja keskisuurille
yliopistokaupungeille. Pekka Korpiselle totean, etten lue Helsinkiä globaalissa
mittakaavassa suurkaupungiksi."
Suunnittelijan
vuorovaikutustaidot ovat kuluneet. Kaupunkisuunnittelun tekijät ovat
pirstoutuneet. Ammattikunnat ovat hajaantuneet. Ei ole selvää kenellä on vastuu.
Pääkaupunkiseudulla näyttää olevan paljon kuntia, jotka eivät näytä ymmärtävän
sitä, että heidän menestyksensä perustuu Helsingin naapuruuteen. Toivottavasti
yhteinen hyvä löytyy. Itse olen leikillisesti sanonut, että olisi parempi jos
Helsingin johto suunnittelisi Espoota ja Espoon johto Helsinkiä. Näin löytyisi
yhteinen näkemys.”
GHV
ja Metropoliseura (2007)
Helsingin
kaupunkiseutu järjesti Pekka Korpisen johdolla kansainvälisen
suunnittelukilpailun Suur-Helsingin kehittämiseksi. Kilpailu pidettiin ja
voittajaksi selviytyi minun isäntäfirmani vaikka ifse jäin kyllä oman
ehdotukseni kanssa keskiluokkaan. Helsingin Metropoliseura otti kantaa tuohon
kilpailuun ja metropolikehitykseen vuonna 2007 julkaisemallaan lausunnolla.
Siitäpä otteita seuraavassa.
Näin Metropoliseura:
"Ensi
silmäyksellä Greater Helsinki Vision kilpailun palkituissa ehdotuksissa uusia
avauksia oli melko vähän. Vertaamalla esimerkiksi kilpailuasiakirjoihin
sisältyvää ”tehtävänantoa” ja ykköspalkinnon saanutta ratkaisua, tuntuu, ettei
tavoitteena ollutta tämän vuosituhannen ”pro helsinki”-suunnitelmaa löydetty.
Näitä kuvia katsellessa voi kukin miettiä kannattiko näiden kuvien välillä
käytyyn kilpailuun käyttää suunnittelijoiden ja virkamiesten aikaa reilu vuosi
ja siinä sivussa noin puoli miljoonaa euroa palkintoihin!
Tarkemmin
katsottuna lukuisissa ehdotuksissa oli kuitenkin esitetty kasvun kääntämistä
nykyisen rakenteen sisään ja lomaan varsin innovatiivisin oivalluksin, mutta
juuri tuo kaikkein luonnollisin rakentamisen kehityssuunta on voimakkaasti
neitseellisille alueille ja suuriin rakentamisvolyymeihin suuntautuneelle
kaavoitus- ja rakennustuotantotoiminnalle se kaikkein vaikein, eikä siihen
GHV:n jatkotyössäkään kyetty tarttumaan, vaan suunnittelu etenee uusien suurien
aluevaltausten löytymisen toivossa.
Voittaneen "Emeraldin"
perusplanssi noudattaa vakiintuneita rakenteita muutoin, paitsi laajan mereen
rakentamisen suhteen.
Mielenkiintoista
näissä kaikissa viimeaikaisissa kuntajärjestelyesityksissä on ollut, että
välttämättömyyden perusteena on ollut nykymuotoisen kaavoituksen ja
tuotantorakenteiden säilyttäminen. Niiden, jotka itse asiassa ovat juuri ne,
jotka ovat epäonnistuneet tehtävässään tuottaa tyydyttävää kaupunkirakennetta,
niin ekologisesti kuin sosiaalisestikin eheyttävämpään suuntaan.
Kaupunkisuunnittelun kesto-ongelmaksi on nostettu seudullisen liikenteen,
erityisesti joukkoliikenteen, suunnittelu sekä tonttipula. Kun tarkastelee esimerkiksi
Helsingin seudun toteutunutta kaupunkirakennetta, näille väitteille ei löydä
perusteita, vaan kysymyksessä on pikemminkin jonkinlainen tilantuotannon
systeeminen virhetila, kuin varsinaisista fyysisistä rajoitteista johtuva
ylitsepääsemätön suunnitteluongelma. Onkin yllättävää, ettei tämän päivän
vallitsevan yhdyskuntarakenteen ongelmia ratkomaan pyrkivissä suunnitelmissa ja
kuntien hallintorakenteiden uudistusesityksissä ole nostettu esiin yhtään uutta
ajatusta siitä, miten mahdollisilla kuntaliitoksilla tai ylenpalttisilla
hallintotasojen lisäyksillä varsinaisesti parannettaisiin tätä vallitsevaa
mittakaavansa kadottanutta visiottomuuden tilaamme.
Asiat liian vaikeita VAIN asiantuntijavoimin
hoidettaviksi
Rolf Paqvalin, Keravan
kaupunginjohtaja 1985-2010, aktiivisesti GHV-kilpailun tuomaristossa mukana
olleena, toteaa esitelmässään 8.9.2009: ”Jatkotyö on ollut mielenkiintoista
ammattilaisille ja luo hyvää pohjaa jatkotyölle. Mutta yhteistä näkemystä
yhdyskuntarakenteesta ei ole syntynyt, koska:
■
Asiat
ovat vaikeita ja liian suuria vain asiantuntijavoimin ratkaistaviksi.
■
Kasvun
taituttua lamaksi asiaa ei koeta niin tärkeäksi ja kiireelliseksi.
■
Poliittisen
ja virkamiesjohdon aika menee laman hoitoon.
■
On
löytynyt kanavia, joihin ratkaisut voidaan siirtää."
Punkt,
slut ja stopp! Puuttuiko jotain? Johtajuutta!
”Missä kaikki johtajat piileksivät?” (2010)
Jussi-Pekka Alanen, entinen Helsingin
apulaiskaupunginjohtaja ja kuntaliiton toimitusjohtaja tarttuu metropolikysymykseen
HS:n vieraskynässä 3. heinäkuuta
2010. Hän aloittaa toteamalla neljä vuosikymmentä sitten pakkoliitosten pelossa
luodun YTV:n tulleen tiensä päähän. Hän sanoo pysyvän epäluulon estäneen
yhteistyötä: ”Helsingin seudun voimavarojen kokoaminen on yhä musta
aukko.” Helsinki ja Vantaa tutkivat
yhdistymistä, Espoo tekee kansainvälisen kilpailukyvyn tutkimusta, 14 kuntaa etsivät
seutuhallinnon perusteita, hallintomalleja tutkitaan ministeriössä. Alanen
sanoo toiminnan tapahtuvan ristiaallokossa. Väliraportit sisältävät hänen
mukaansa paljon yleistietoa, mutta analyysi puuttuu. Hän ihmettelee miten
jäsentymättömästä aineistosta voisi syntyä poliittinen tahto: ”Yhdessä
tekemisen perinne ja kulttuuri puuttuvat”.
Metropoliuudistus
tarvitsee Alasen mukaan vahvaa poliittista tahtoa ja johtoa. Hän kysyy: ”Missä kaikki johtajat
piileksivät?” Alanen vaatii yhteistä päätöksentekojärjestelmää, kiinteitä
rajoja ja selkeää lakisääteistä pohjaa. Hänen mukaansa metropolin tehtävät
edellyttävät vaaleilla valittua valtuustoa ja verotusoikeutta. Hänen mukaansa metropolialue voidaan rajata,
mutta sen ydintä ei voi pilkkoa: ”Maakunta- ja seutuhallinto eivät ole
metropolin synonyymejä.”
Kepu
oli tuolloin hallituspuolue. Saattaapa pian olla jälleen. Silti on
mielenkiintoista lukea mitä Pekkarinen silloin lupasi. Ministeri Mauri Pekkarinen vastasi 20.4.2010
seudun yrittäjien kilpailukykyraportin synnyttämään Sanna Perkiön eduskuntakyselyyn mm.
näin:
"Pääministeri Matti Vanhasen
II hallituksen ohjelmassa Helsingin metropolialueen erityisasemaan koko maan
kehittämisen kannalta on kiinnitetty erityistä huomiota. Työ- ja
elinkeinoministeriön johdolla on valmisteltu valtion ja Helsingin seudun
kuntien välinen metropolialueen kilpailukyvyn vahvistamiseen tähtäävä
aiesopimus, joka on allekirjoitettu keväällä 2010. Aiesopimuksen tavoitteena on
vahvistaa Helsingin seudun kansainvälistä kilpailukykyä koko maan
kansantalouden suotuisan kehittämisen ja hyvinvoinnin varmistamiseksi. Tällä hallituskaudella
valtion puolelta rahoituksen suhteen merkittävimmät hankkeet seudun
kilpailukyvyn vahvistamiseksi liittyvät Aalto-yliopiston perustamiseen sekä
suuriin liikenneinvestointeihin, joista on sovittu erikseen.
Aiesopimuksessa
valtio (TEM, OPM, LVM, YM ja UM), Helsingin seudun kunnat (pääkaupunkiseutu,
Kuuma-kunnat, Neloset) ja Uudenmaan liitto lupautuivat kehittämään
metropolialueen kilpailukykyä pehmeällä puolella. Kova puoli eli politiikka ja
hallintouudistus ei tule esiin.
Liikennemiestä
tietysti huvittaa myönteisesti, että kampuksien väliset joukkoliikenneyhteydet
on mainittu edellisen hallituksen aiesopimuksen listassa ensimmäisenä
kehityskohteena. Tulevatko takaisin seuraavassa? Mutta sanottakoon nyt, ettei
tämä metropolihallinto mitään liikennettä ja maankäyttöä ole – kyllä se on paljoa
muuta!
Paluu pelikentälle tapahtuu kunhan
pääsen pois pihalta.