Yritän väittää itselleni, etten ole trendien orja. Kaikki
alkoi siitä, kun kuuntelin yleisradiota ja siellä trendianalyytikon puhetta. No
ensin miltei tyrmistyin tästä ammattinimikkeestä. Minulla on ollut tapana
hyökätä trendiuskoa vastaan. Olen menneinä vuosina käyttänyt iskulausetta: ”Tulevaisuutta
ei voi ennustaa, sillä uusi trendi kaataa vanhan. Teknologiatieteet itsenäisenä
tieteenhaarana tuottavat lineaarisia tulevaisuudenkuvia. Näissä kuvissa
muutoksen todennäköisyys on vähäinen.” Trendit ovat taipuvaa tavaraa. Trendien
syntyvyys ja kuolevuus ovat tiheätahtisia ja elinikä varsin lyhyt.
Suunnittelijan sitoutuminen trendeihin pinnallistaa työtapaa, mutta lisää
sykettä. Jo trendianalyytikon ammattinimikekin osoittaa niitä tulevan tuutin
täydeltä. Siinä suunnittelijan sykemittari nousee, kun pukee kaikki
ajankohtaiset trendit ja signaalit visioidensa vaihtoehdoiksi.
Tuossa visioiden muodostuksessa riittää ihmettelyä. Jos
nyt niitä malliksi tähän laitan - en pilkkaa. No ajatelkaapa nyt vaikka: ”Globaali
kansankoti” tai ”Paljon keppiä, vähän porkkanaa” tai ”Villi Pohjola” tai ”Brändien
vastuu”. Ihmettelen vaan. Kysyn itseltäni MIKSI? Nämä lauseet ovat sukua SWOT –
analyysille. Sitä en taas käsitä lainkaan. SWOT on kuin unissakävelijän kulkua
virtuaalimaailmassa. Oikeastaan tulee mieleeni Kari Rydmanin mahtavat tarinat
hänen vieraillessaan Stranossa.
Kirjoitin niistä blogissani ”Aleppo ja Guggis”. Klikkaa tuohon : https://plus.google.com/114467699145662245503/posts/TTbqp4MFHKL
Tai katso sitten suoraan Kari Rydmanin
ihmejuttua:
Trendien ajatellaan
helposti viittaavan tulevaisuuteen. Niiden kuvittelisi olevan ikään kuin
vinkkejä tulevasta. Ehkä hienommin signaaleja? Tai vaikkapa mullistavasti megatrendejä.
Mutta mitä sitten sanomme näistä nykytrendin mukaisista pakoputkista autojen
peräpeilissä? Ne ovat kuin taulun raameja. Kehystävät merkittävää ilmastoteosta –
pakokaasua. Sähköautoissa ei ole pakokaasuja eikä pakoputkia. Ne ovat
vääjäämättä tulossa. Mistä tämä design-trendi siis kertoo? Se kertoo siitä,
että design saattaa hengitellä nostalgiaa, ei aina tulevaisuutta.
Trendiajattelu perustuu lineaariseen maailmankuvaan.
Maailma ei kuitenkaan ole lineaarinen ilmiö. Sitä ei ole myöskään tekniikka.
Muutokset eivät ole samanaikaisia, eivätkä samansuuntaisia. Muutoksista
tyypillinen oli viime vuosikymmenen it-boomi, joka synnytti langattomuuden ja
internetin. Se ei kuitenkaan synnyttänyt paperittomuutta ja etätyötä. Niitähän
eniten odotettiin.
Eräät trendit näyttävät pysyviltä megatrendeiltä. Ihmiset
haluavat omistaa yhä suuremman asunnon, auton ja kesämökin. Heillä on jatkuva
kuluttamisen tarve. Ei ole totta sanoo joku ystäväni. Kysyn: eikö? Hän sanoo: ei!
Mutta miksi se siltä näyttää? Yhteisöllisyys heikkenee kaupungistumisen myötä
ja entinen perheyhteisö korvautuu aateheimolaisuudella. Ja kuitenkin ihmiset
kärsivät yksinäisyydestä, tarinan puutteesta, ihmissuhteiden arkipäiväisyydestä,
unelmien toteutumattomuudesta. Vanhukset joutuvat unohdetuiksi – he eivät osaa
näissä asioissa neuvoa. Hehän toivovat jatkuvuutta, rakkautta, ei tarinaa ja
unelmaa. He käyvät tarpeettomiksi ja samanaikaisesti enemmistöksi. Me olemme he. No, itseään tässä joutuu toistamaan. Ja
ajattelemaan. Tässä on noiduttu ongelma.
Suunnittelija on
kävelyllä kohti tulevaisuutta. Kilot lisääntyvät, mutta perspektiivi ei laajene
tai pitene. Se on aina se kolmekymmentä vuotta. Juuri tuota mennyttä aion
omaksi ilokseni penkoa.
Niin,
siis juolahti mieleeni tarkastella vuosikymmenten aikana vallinneita trendejä
kaupunkisuunnittelussa. Ehkä niissä sittenkin on jotain järkeäkin. Katsotaan
aluksi 50-luvun ajattelua. Verrataan sitä sen jälkeisten vuosikymmenten
ajatteluun. Miksi aloitan 50-luvusta?
Vosinhan aloittaa jo Ehrenströmistä ja Engelistä – jos Helsingistä puhutaan.
Ei, minä aloitan siitä milloin itse aloitin. Haluan puhua vain omakohtaisuuksista.
Niistä on tunteita ja intohimoa jäljellä. Ai, nauretaavaako? Intohimoa
kaupunkisuunnittelusta? Uskokaa tai älkää, joillekin sellainenkin voi tuottaa mahtavia
elämyksiä. Minä olen ollut sellainen. Nyt vain muistelen niitä hetkiä. Ja
ymmärtämättömyydessäni joskus kritisoin nykypolven hurmahenkisyyttä. Niin, siis
aloitetaan 50-luvusta. Menin silloin teekkarina töihin Katariinankadulle
nykyisen kaupungintalon kolmanteen kerrokseen. Ikkunasta näkyi sisäpihalle. Esimiehenäni
oli hurjaluonteinen Pekka Westerinen. Hänestä tuli oppi-isäni. Hänen johdollaan
suunniteltiin tulevan autokaupungin mahtavia liikenneväyliä. Oli pöydällä
Länsiväylä ja oli pöydällä Itäväylä, puhumattakaan Kehä ykkösestä. Mutta
asiaan.
1950-luvun trendit
Yleiskaava-arkkitehti
Olof Steniuksen johdolla laadittiin yleiskaavaa tähtäimenä vuosi 1985.
Suuri alueliitos mahdollisti lähiöiden rakentamisen kantakaupungin ulkopuolelle,
mutta se mahdollisti myös vanhan kaupungin tiivistämisen. Yleiskaavan
esipuheessa sanotaan sotien pysäyttäneen kaavoitustyöt ja siksi nyt oli paljon
töitä rästissä. Varsinaisesti tuohon aikaan ei puhuttu trendeistä. Oliko
sanaakaan vielä Suomen kieleen onnistuttu ymppäämään.
”Syntyy uusi
esikaupunkilaisen tyyppi”
Uusi Suomi julkaisi etusivullaan syyskuun 21. päivänä
vuonna 1958 Helsingin yleiskaavoituksesta tai oikeammin sen inventointivaiheesta
kertovan artikkelin. Siinä puhutaan ihannelähiöistä: ”Yleiskaavan mukaisessa
tulevaisuuden Helsingissä puistoalueet erottavat toisistaan sekä asumalähiöt
että työalueet. Ns. ihannelähiö on sellainen, jonka asukasmäärä pysyttelee 5 000-15
000 asukkaan välillä.”
Esimerkkinä ihannelähiöstä esitettiin Pohjois-Munkkiniemi
tarkoittaen ilmeisestikin Munkkivuorta. Uuden Suomen jutussa kerrottiin
”uudesta esikaupunkilaisen tyypistä”. Lehden mukaa uudet lähiöt hahmottuvat
juuri näille tyypeille. Yleiskaavateksti
pohdiskelee uutta trendiä: ”Uusien esikaupunkialueitten tarjoamien etujen –
avaruuden, valon ja vihreyden – pitäisi houkutella huomattava osa
keskikaupungin asukkaista jättämään tiheästi rakennetuilla alueilla olevat
asuntonsa ja muuttavan pois keskustasta”. Mutta toteaa samassa kappaleessa myös
epäilyksen äänen: ”Myös tässä suhteessa mielipiteet ovat kuitenkin hyvin
erilaiset. Keskikaupungillakin on kannattajansa”.
Yleiskaavajulkaisussa
esitettiin kaavio ihanteellisesta raideliikennejärjestelmästä. Olihan tärkeänä
periaatteena lähiöasukkaiden hyvä yhteys kaupungin keskustaan. Kuva oli
laadittu asemakaava-osastolla vuonna 1953. Se oli jo ennen minun aikaani.
Minähän menin sinne töihin vasta vuonna 1956. Suunnitelmassa oli Itämetro ja
Länsimetro. Siinä ei ollut Martinlaakson rataa, sen sijaan siinä oli kehämetro,
josta haarautui rata pohjoiseen kohti Kaarelaa ja Kaivokselaa. Samainen rata
oli myös vuonna 1963 valmistuneessa Castrenin metrosuunnitelmassa. Teuvo Aura
ja Esko Rekola tekivät sitten temput, ja VR yhdessä kaupungin ja Vantaan kanssa
hoiti homman. Martinlaakso rata toteutui
vuonna 1975.
Liikenteessä oli tapahtumassa massiivinen muutos.
Yleiskaava ei niinkään pohdi tulevan autokaupunki-ihmisen sosiaalista elämää.
Toteaa kuitenkin lähiöperiaatteen ideaksi yhteisöllisyyden luomisen. ”Uuden periaatteen päätarkoituksena oli jakaa kaupunki
sellaisiin pienempiin osiin, joiden koko luo parhaat mahdolliset edellytykset ”community
spiritin” – yhteenkuuluvaisuudentunteen kehittymiselle. Näitä yksiköitä
kutsuttiin nimellä ”neighbourhood unit” – asumalähiöt. Tekstin mukaan lähiössä
täytyy olla palvelut, jotta asukas saa sieltä kaiken tarvitsemansa. ”Toisaalta
yhteyksien kaupungin keskustaan on oltava niin joustavat, että esikaupungin
asukkaalla välimatkasta huolimatta on tunne läheisestä kosketuksesta elämään
koko kaupungin alueen yhteisessä keskuksessa”.
Trendien jatkumoa
ihmettelemässä
Aikomuksenani on ihmetellä 50-luvun, 70-luvun, 90-luvun,
2010-luvun ja nykyhetken ajatuksia ja kasvutrendejä kaupungin asukasluvun,
asumisväljyyden, liikennejärjestelmän ja vieraskielisten osuuden suhteen.
Muunkielisten kuin
suomen-, ruotsin ja saamenkielisten osuus Suomen väestöstä ei vaikuta
kantakielten kannalta kovinkaan uhkaavalta. Koko maassa vuoden 2016lopussa oli muunkielisiä
runsas 6 %. Tuskin tuosta kuvasta ilman suurennuslasia erottaa noita
muunkielisiä. 1950-luvulla asia ei ollut lankaan agendalla. Silloin kun
Helsingin yleiskaavaa tehtiin, muunkielisiä oli koko maassa 3 henkeä ja
Helsingissä 6 henkeä 1000 asukasta kohti. Nyt vastaavat luvut ovat 65 ja 150
henkeä 1000 asukasta kohti.
1950-luvun
puolessavälissä Helsingin väkiluku oli 0,4 miljoonaa ja sen oletettiin kasvavan
30 vuodessa 0,35 miljoonalla. Muun seudun väkiluku oli 0,15 miljoonaa ja sen
arvioitiin kasvavan 0,25 miljoonalla. Siis seudun kokonaiskasvuksi arvioitiin
0,6 miljoonaa asukasta. Tuo arvioitu kasvu ei toteutunut. Kuva kertoo, miten kaupungin
kasvu pysähtyi 0,5 miljoonan asukkaan tasolle. Sen ajan ennusteetkin uskoivat
tilanteen olevan lopullinen. Vuoden 2000 jälkeen tilanne muuttui. Autoistuminen
oli valtaisa muutostekijä. 1950-luvun ennuste arvioi autokannan vuodelle 1985
suuremmaksi kuin mitä se on vieläkään. Sittemmin autokantaennusteet näyttävät
onnistuneen hyvin tasapainoisesti toteutuneen kehityksen mukaan.
Kaupungin
kaavoitusta on aina kritisoitu hitaudesta. 1950 luvun yleiskaavassa
ennustettiin asuntoalan tarpeeksi 18 milj. h-m2 eli noin 24 milj. k-m2. Nyt tarve noin 100000 asukasta suuremmalle
asukasmäärälle on 30 milj. h-m2 tai 40 milj. k-m2. Asuntomaan tarpeeseen
liittyy asumisväljyys. 1950-luvulla asumisväljyys oli 13 huoneistoala-m2
asukasta kohti. Sotien jälkeiset olot
olivat tukalat. Yleiskaavassa ennustettiin huoneistolan nousevan 20 neliöön
vuoteen 1985 mennessä. Todellisuudessa vuonna 1990 oli 31 h-m2 per asukas.
Väljyyden kasvuun ei alkuun uskottu. Se
toteutui. Vuonna 2010 väljyys oli 34 h-m2 per asukas. Ilaskiven mietinnössä oletettiin väljyyden
nousevan vuonna 2010 jopa 41 neliöön per asukas. Sinne se ei noussut. Nyt on
asuntopulan vuoksi laskevaa ilmiötä.
1950-luvulla ei
ollut sen paremmin maahanmuuton etuja kuin haittojakaan. Maahanmuuttoa ei ollut
olemassa. Maassamuutto oli kyllä merkittävä tekijä. Ennen sotia luonnollinen kasvu
oli nollassa. Kaupunki kasvoi kuitenkin maassamuuton seurauksena yli 2 %
vauhtia. Sotien jälkeisenä aikana syntyvyys
räjähti korkealle ja luonnollinen kasvu oli luokkaa 1 %. Muuttovoitto kasvoi
rajusti 50-luvun lopulla. Alkoi maaltamuuton aika. Vieraskielisten määrä nousi
tasaisesti 1990-luvulla ja 2000-luvulla. Nyt se on Helsingissä 150 vieraskielistä
1000 asukasta kohti. Luku on nousussa, sillä kaupungin kasvusta 2/3 tulee
vieraskielisistä. Harmittaa ettei tämä asia ole paremmin agendalla. vaikuttaa
siltä, että se on tabu.
Havaittavista
trendeistä ainoastaan yksi on yli muiden. Se on ulkomaalaisten väestöosuuden
lisäys sekä ulkomaankielisten väestöosuuden lisäys. Nämä kaksi asiaa ovat
todellinen megatrendi. Mutta tämähän ei ollut 50-luvun ongelma. Muutos hyvässä
ja pahassa alkoi 1990-luvulla. Kuvasta näkee Helsingin, Uudenmaan ja koko maan osuuden ja tapahtuvan kiihtyvän muutoksen. Jos ei muuta tarvitse
tehdä niin sietäisi uhrata ajatuksen poikanen, kirjoittaa, miettiä, hyödyntää, mahdollistaa.
Ilmiö on pysyvä ja kiihtyvä. Siihen ei ole torjuntavoittoja. SE on osa meidän
tulevaisuuttamme.
Väitetäänm ettei nuoriso enää halua ajokorttia ja
väitetään, ettei nuoriso enää halua autoa. Väitetään, että nuoriso haluaa asua
kivikaupungissa. Väitetään myös, että aivan pian liikumme robottiautoilla ja
parkkipaikkoja ei enää tarvita. Mitä vielä väitetään? Väitetään myös robottien
syrjäyttävän ihmistyötä aivan kaupunkisuunnittelumme lähitulevaisuudessa. Ehkä,
tai sitten ei. Olemme tuntemattoman edessä.
Mutta minun elämäni on vielä helpolla tolalla, kun seuraavassa
blogissani olen turvallisesti 70-luvun ja 80-luvun trendeissä.