Outoja asioita tapahtuu
Hesari kirjoittaa täysaukeaman jutulla mainostoimiston
ideasta saada kaupungilta ilmainen tontti Töölönlahden rannalta ja sitten myydä
tontti hotellin rakentajalle ja saaduilla rahoilla puhdistaa Töölönlahti
uimakelpoiseksi ja rakentaa Finlandiatalon kulmalle uimaranta. Vielä jotain
rakennettavaksi tarkoitettua hilettä näkyy kuvassa. Jaa, taitaa olla sauna
niemenkärjessä keskellä ”karjalaista metsälampea”. Outo kuva ja outo idea!
Töölönlahden kehittely on oudoissa käsissä. Perinteeseen
on kuulunut saada mukaan maamme huipputason suunnittelijat. Tämä kuva ei
vaikuta Alvarin sanoja käyttääkseni: ”Itsenäisen Suomen pääkaupungin
keskuspisteeltä.”
Eikö siis Töölönlahden rakentamisesta saa puhua, onko
kiellettyä esittää uusia ideoita? Eipä
tässä ole montaakaan kuukautta Mäntymäelle esitetyn hotellin ja urheiluhallin
tyrmäyskisasta. Nämä molemmat hankkeet ovat siinä mielessä yllättäviä, että ne
tulevat jotenkin aivan kuin puun takaa. Ne kohdistuvat ”sallittuun” alueeseen
ja asiaan, mutta ne tulevat puun takaa. Siksi ne tyrmätään ja melkeinpä ne
täytyykin tyrmätä. Yllättävän hankkeen takana on usein taitamattomasti hoidettu
bisnesidea. Tällaisiin on perinteitä juuri tuolla samalla alueella.
Miksi arvostetussa sanomalehdessä on tällainen
otsikko? On tarjolla? Mitä? Kasvojenkohotus? Pitäisi sanoa: On tarjolla idea!
Mutta vain idea, josta ei kenenkään kannata mitään maksaa. Idean äidit ja isät
voidaan kuitenkin kirjata mainetekojen suureen vihkoon - sillä tämä
mitättömältä tuntuva juttu saattaa johtaa hyvään prosessiin.
Ensimmäinen suuri
bisnesidea oli Julius Tallbergin ja Eliel Saarisen Pro Helsingfors -suunnitelma
vuodelta 1917
Kaksikon spekulatiivinen suunnitelma kattoi laajat
kaupunkialueet, mutta oli määrätietoisin Töölönlahdella. Liikeideana oli
täyttää Töölönlahti ja jatkaa vahvaa keskustakehitystä Pasilaan saakka.
Kehitystä tukisi Pasilasta Töölönlahdelle johtava valtakatu. Suunnitelman
olennainen osa oli rautatieaseman siirtäminen Pasilaan. Tätä Saarinen siis
ehdotti vuotta ennen piirtämänsä uuden asemarakennuksen valmistumista! Pro Helsingfors oli pohjana keskeisen
Helsingin kehittämisideoille vuosikymmeniä eteenpäin. Niin, itse asiassa
Saarisen ajatus Kuningasavenuesta, Vapaudenkadusta, kesti elossa 90-luvulle
saakka. Vain pari vuotta aiemmin eli Vuonna 1915 Bertel Jung ja Eliel Saarinen
olivat julkaisseet alkuaan Jungin kehittelemästä yleiskaavasta muotoutuneen
Jung-Saarisen yleiskaavan 1915. Joskus ajatukset saattavat muuttua nopeassa
tahdissa.
Jung-Saarinen yleiskaavassa 1915 Töölönlahti oli pienenä
vesipeilinä, sillä laukkarata nykyisen oopperan kulmilla vaati suuren
maa-alueen, tavararatapiha oli paikallaan. Keskuspuisto johti mahtavana
vihervuona pohjoiseen. Kaksi vuotta myöhemmin tuli julkisuuteen Stor -
Helsingfors 1917 -suunnitelma. Vettä oli kapeana lahdelmana Siltasaaren
eteläpuolella. Asema oli siirretty Pasilaan. Kuningas Avenue päättyi nykyisen
postitalon paikalle. Eduskuntatalosta ei ollut vielä tietoa. Kerrosalaa
Töölönlahden ja Eläintarhan alueelle olisi mahtunut noin 2 milj. k-m2. Siinä
oli Tallbergin pihvi.
Oiva Kallio ja Elsi Borg
säilyttivät rautatieaseman
Vuonna 1924 Oiva Kallio voitti Postitalon seutua koskevan
kilpailun ja hänen ehdotuksensa pohjalta päätettiin, että asema jää paikalleen.
Saarinen ei aseman säilyttämisestä pitänyt, hänen mielestään rautateiden
laajentaminen vaarantaa keskustan kehittämisen. Saarinen muutti kuitenkin
rapakon taakse jo vuonna 1924, eikä hänellä siten voinut olla suurtakaan
vaikutusta asioiden tulevaan kehitykseen. Oiva Kallio kehitteli suunnitelmaansa
edelleen ja Elsi Borg piirsi 1927 vauhdikkaita havainnekuvia suurkaupunkien
malliin.
Asemakaavaosastolla syntyikin kaksi vaihtoehtoista
yleiskaavaa. Elielin suunnitelmalla oli siten kannatusta vielä 30-luvun
alkuvuosina.
Vasen kuva on Helsingin yleisasemakaava vuodelta 1932.
Tämä suunnitelma on lähes identtinen Saarinen-Jungin 1917 suunnitelman kanssa. Lisähuomiona
todettakoon että Itä-Pasila ja Länsi-Pasila ovat nykyisin lähes täydelleen
Saarisen 1918 -suunnitelman mukaan rakennettuja. Nykysuunnitelmissa ei
kuitenkaan esiinny poikittaista pääkatua Tilkanmäeltä veturitallien kohdalle ja
edelleen Sofianlehdon läpi Kumpulaan. Kuvan esittämässä vuoden 1932
yleiskaavassa sanottu Kuningas Avenue jatkettiin myös kohti pohjoista nykyiselle Hämeenlinnan
väylän linjaukselle. Keskuspuistoa ei ollut näissä suunnitelmissa. Saarisen
ajatusten pohjalta syntynyt yleisasemakaava sai 31-vuotiaasta arkkitehti P. E.
Blomstedtista ankaran kriitikon. Blomstedt halusi jättää Töölönlahden pääosin
rakentamatta. Blomstedt korostaa Esplanadin, Mannerheimintien ja Töölönlahden
rataa seuraavan puistokadun luomaa kompositiota. Huom! Blomstedtilla oli
radanvarsikatu Eläintarhaan. Ehkä kuitenkin voisi sanoa, että nyt on toteutunut
Blomstedtin unelma.
Asema vakiintui nykyiselle
paikalle
1930-luvun alussa ajatukset aseman siirtämisestä
rupesivat enemmänkin rakoilemaan. Erityisen vahvasti asiaan vaikutti. silloin
32-vuotiaan arkkitehti P. E. Blomstedtin hyökkäys Saarisen suunnitelmia vastaan.
Blomstedt arveli Saarisen Töölönlahden rakentamismahdollisuuksien imevän
potentiaalia vanhan keskustan kehittämiseltä ja vanhan keskustan jäävän näin
oman onnensa nojaan ja käytännössä saneeraamatta. Blomstedt kritisoi myös
voimakkaasti Saarisen liikennejärjestelmää. Blomstedtin mukaan elimellistä
kaupungin asemakaavaa ei enää aikaansaada siten, että vain mittakaavaa
muutetaan ja ”issikkanopeus muutetaan moottorinopeudeksi”.
1948 järjestettiin keskustakilpailu
Töölönlahti-Pasila
Helsingin keskustaa tutkittiin vuoden 1948
kansainvälisessä arkkitehtikilpailussa. Ruotsalainen arkkitehti A. O. Bengts ja liikenneinsinööri P. O.
Bexelius voittivat keskustakilpailun ehdotuksella, joka keskitti rakentamisen
Itä-Pasilaan ja Kamppiin. Rautatieasema oli
nykyisellä paikallaan. Jaetun toisen palkinnon jakoivat Kaj Englund ja Olavi
Laisaari. Ervi, Ahola ja Nironen saivat kolmannen palkinnon.
Vuonna 1948 järjestetyn keskustakilpailun voitti ruotsalainen A.O.Bengts. Voittaneen ehdotuksen nimi oli ”The New Look”. Hänen ratkaisunsa keskitti rakentamisen Itä-Pasilaan ja Kamppiin. Sirpaleita jäi nykyisen oopperan paikalle ja Kallioon. Herkästi vedetty keskusväylä kuvassa mukana. Rautatieasema nykyisellä paikallaan. Ervin, Aholan ja Nirosen kolmas palkinto oli radikaali. Rautatieasema siirrettiin Laaksoon. Keskusväylä johti Töölönlahdelta Pasilaan ja liittyi voimakkaaseen itä-länsi-akseliin Sofianlehdosta kohti Munkkiniemeä. Rakentaminen keskittyi Kamppiin, Töölönlahdelle, Kallioon ja Länsi-Pasilaan. Kolmikon ehdotus oli nimeltään Snadisti Buli Stadi.
Yrjö
Lindegren ratkaisuvuorossa, Kråka viimeisteli
Asiasta ei
tullut villoja. Voittaja oli ilmeisesti väärästä maasta. Asemakaavakomitea antoi
työn arkkitehti, professori Yrjö Lindegrenin tehtäväksi. Työ valmistui
huhtikuun 7. päivänä vuonna 1954. Lindegren ei ehtinyt nähdä suunnitelmaansa
valmiina, sillä hän kuoli 11.11.1952. Komitean perusteluissa viitataan
Lindegrenin hyvään arvostelukykyyn, erityisesti koska hän oli yhdessä
arkkitehti Toivo Jäntin kanssa ”suurenmoisesti muotoillut Helsingin Stadionin
ja sitä ympäröivän urheilualueen." Selostuksessa sanotaan, etteivät
luovalle yhdyskuntasuunnittelulle tarjoutuvat tehtävät määräydy jonkun suunnitteluviranomaisen
toiveiden tai julkilausutun rakkaan ajatuksen mukaan, vaan ne ovat ”karun ja
armottoman todellisuuden sanelemia”. Nähdään, että keskustan ongelmat ovat
sodan ja sen jälkeisen ajan tuomia. Selostuksessa viitataan Eliel Saarisen
kesäkuussa 1931 antamaan vetoomukseen ja arkkitehti P. E. Blomstedtin vuosina 1926-1935
julkaisemiin artikkeleihin. Näissä kannanotoissa painotetaan ”terveeseen
kehitykseen pyrkivää tervettä suunnittelua”.
Aalto
hoiti homman kotiin 1959
Lindegrenin ja
häntä avustaneen Erik Kråkströmin jälkeen Alvar Aalto sai ohjakset. Työn hän
pääsi aloittamaan vuonna 1959. Alvar
Aalto esitteli keskustasuunnitelman valtuustolle vuonna 1964. Valtuusto
vastaanotti hänet seisomaan nousten. Juhlallinen
esittely tasavallan presidentti Urho Kekkoselle ja muille hallitusherroille
tapahtui vuonna 1962.Finlandia-talon suunnitelma hyväksyttiin vuonna 1964.
Talon ensimmäinen osa valmistui 1971 ja kongressisiipi 1975. Olen selostanut
näitä suunnitteluvaiheita blogissani Töölönlahti kierroksessa 2. Siispä en nyt
lähde toistamaan ennen kirjoitettua. Jos haluat lukea klikkaa: http://penttimurole.blogspot.fi/2013/07/toolonlahti-kierroksessa-osa-2.html
Lindegren – Kråkström
käsittelivät ehdotuksessaan Töölönlahtea lähinnä liikennealueena. On itse
asiassa aika outoa miten paljon Aallon ehdotusta nuijittiin terassitorien
takia, olivathan ne sentään suuri parannus edelliseen ehdotukseen verrattuna.
Lindegren-Kråkström ei varsinaisesti käsitellyt Töölönlahtea, eikä varsinkaan
Eläintarhan rantaa, saatikka yhteyttä Pasilaan. Alvarilla oli sen sijaan
määrätietoinen ote Töölönlahden länsirannalla aivan Mäntymäelle asti. Hänellä oli
myös mahtava aukioakseli Stadionjn suuntaan. Siihen akseliin olisi hieman vaikeata
soveltaa ystävieni PES-toimiston HIFK-suunnitelmaa. .Töölönlahden villat Aalto
joutui uhraamaan rautateiden suuren tilavaatimuksen vuoksi.
Lauri
Reunalan parkkihalli Töölönlahden vesipeilin alla
Alvarin
suunnitelman kuihtuessa kuvioon astui Lauri Reunala. Hänen kuningasajatuksenaan
oli parkkihalli Töölönlahden vedenpinnan alle. Kuka oli Lauri Reunala? Lauri
Reunala oli rakennusurakoitsijaliiton toimitusjohtaja ja Otto Wuorion rakennusliikkeen
eli Otrio Oy:n toimitusjohtaja. Hän oli myös maanalaiseen rakentamiseen
keskittyneen Suojakäytävä Oy:n toimitusjohtaja. Reunala oli aktiivinen
vaikuttaja ja ideoija mahtavine taustavoimineen kehitettäessä Helsingin
maanalaista keskustaa. Hänen takanaan olivat seuraavat hyvinkin tunnetut
henkilöhahmot: 10 osaketta Ilmari Helanto, vuorineuvos, Teräsbetoni Oy, 10
osaketta, Väinö Leskinen, ministeri, Työväen Säästöpankki, 10 osaketta, Mauno
Koivisto, ministeri, Suomen Pankki ja 10 osaketta, Jussi Lappi-Seppälä, rakennushallituksen
pääjohtaja. (Suojakäytävä Oy:n osakkaat).
Aluevaihtosopimus
Suomen valtio / Helsingin kaupunki
Suuri bisnesidea
oli Töölönlahdesta tehdyn aluevaihtosopimuksen takana. Ystäväni Matti Väisänen
oli aluevaihtosopimuksen suuri operaattori ja kannattaja. Nykyiset ratkaisut
perustuvat tähän sopimukseen. Valtiolle ja kaupunki määriteltiin
prosenttiosuudet Töölönlahden rakennusoikeudesta. Pasila liittyi uudella sopimuksella
mukaan Vuosaaren ratkaisun myötä. Alaratapiha vapautui tällöin kaupungin
käyttöön. Sitten vähitellen toteutuikin nykyinen todellisuus. Tässä ollaan ja
nyt. Pekka Korpisen ideat ja aktiivisuus vaikuttivat lähes kaikkiin asioihin.
Toteutui Korpisen nurmikko ja toteutuivat Kampin piazzat. Linja-autot painuivat
maan alle Kampissa ja Stokka sai oman tunnelinsa. Se mikä nyt on totta, on myös
kaiken tulevan lähtökohta.
Mitä
pitäisi tehdä?
Millaisia uusia
ajatuksia nykyinen todellisuus on synnyttänyt? Outoa, nyt tuntuu vallitsevan
pysähtynyt hiljaisuus kun voisi olla myös luovan hulluuden aika. Liikenneväki
kyllä toimii Pisaran eteen. Siltaa suunnitellaan kilpailun kautta kriittiseen
kohtaa Eläintarhan suoralle. Tässä touhussa on kummallisella tavalla unohtunut
Töölönlahden ja Pasilan yhteys. Pasilan suunnitelmat ovat käpertyneet
Nordenskiöldinkadun pohjoispuolelle. Töölönlahti päättyy jo ennen Töölönlahtea.
Ajatus linkistä Helsingin kahden keskuksen välillä puuttuu. Onkohan siinä
aluearkkitehdin raja? Se raja synnyttää
yleensä suurimmat suunnittelun railot.
Töölönlahti valmistuu,
puistosta ja kanavista kiikastaa rahan puutteen vuoksi- Pasilassa on täysi
myllytys päällä. Välissä on tyhjiö. Sinne erilaiset mainostoimistot ja
urheiluseurat yrittävät sijoittaa kuningas Midaksen kultaisen käden. Helsingin kahta pääkeskustaa yhdistävä
promenadi on tässä päässyt unohtumaan. Kyllä kai sekä Töölönlahden että Pasilan
tulisi liittyä toisiinsa myös flaneeraajien iloksi.
Vanhoja
ideoita
Aikanaan
Mattikoo Mäkinen piirsi ”koiranluun” Hän etsi nyt kaivattua yhteyttä. Aikanaan
Pekka Salminen piirsi ”Pasilan sormen”. Hänkin etsi kaivattua yhteyttä.
Aikanaan minä piirsin kuvan, jossa Töölönlahdelta Pasilaan johti julkisten
rakennusten nauha promenadin varrella. Radan varteen oli piirretty myös
raitiovaunulinja. Nyt olisi suunniteltava, ettei tämän ihanan akselin
kehittäminen vaarannu ikäänkuin vahingossa.