Kestävä kehitys on ajan sana. Helposti tuo määre
liitetään tuotteen elinkaareen. Elinkaaren päättyessä tuotteella saattaa olla
jäännösarvo. Usein se on lievästi plussamerkkinen, mutta vielä useammin
miinusmerkkinen. Tuotteen jäänteet on hävitettävä. Ydinjätteen varastoinnin
elinkaari saattaa olla 100000 vuoden mittainen. Aika ylittää hieman siltojen
elinkaaren, rakennusten elinkaaren, maanteiden elinkaaren tai rautateiden
elinkaaren. Nuo normielinkaaret ovat ehkä pisimmillään silloilla – puhutaan
sadasta vuodesta. Julkisten rakennusten elinkaari voi yltää moninkertaisen
uudelleenrakentamisen kautta sadoiksi vuosiksi. Pantheon Roomassa on rakennettu
2000 vuotta sitten ja Parthenon Akropoliksella on peräisin 2600 vuoden takaa. Tosin
venetsialaiset tuhosivat sen perusteellisesti 1500 vuotta sitten. Raunioita on
paljon – niitä ei lasketa elinkaareen. Rakennuksella tulee olla käyttö tai
ainakin käyttötarkoitus. Akropoliksella se on jo kyseenalainen. Muinainen
temppeli on monumentti, ei rakennus. Pantheon taas on jatkuvasti käytössä. Se
on rakennus elinkaarensa myötä.
Todellisuus ja fantasia. Kirjailija kysyy: ”Millaisia
olivat luolan lait? Millaisia jumalat?” Insinöörit eivät tiettävästi ota kantaa
jälkimmäisiin.
Elinkaarena 100 000 vuotta
Ryhdyin nyt miettimään kalliorakentamisen elinkaarta.
Sain siihen kimmokkeen Kansallisteatterissa. Siellä esitettiin Laura Ruohosen
näytelmä LUOLASTO – rauhanhäiritsijät maan ytimessä. Hesari oli tuon näytelmän heppoiseksi
havainnut. Ystäväni Matti Lahdenranta oli taas sen viitosen arvoiseksi
noteerannut. Hänen mielestään näytelmässä oli yhtymäkohtia elämään kaupunkien
hankintaorganisaatioissa. Niin siis miksi ryhdyin miettimään aivan tavallisen
kalliorakentamisen elinkaarta? Se tapahtui tämän hienon näytelmän innoittamana.
”Luolaston” keskeinen sisältö liittyy luoliin ja kalliomaalauksiin. Niiden
elinkaari Keski-Euroopan luolissa on jopa 30000 vuotta. Ollaan siis samalla
desimaalilla ydinjätteen säilytysluolaston elinkaaren kanssa. Ne, jotka sanovat
sadantuhannen vuoden olevan vain silmänräpäys taitavat olla oikeassa. Sehän
onkin vain kulttuurisen ihmisen koko tähänastinen elinkaari. Sen pituinen se!
25000 vuotta vanha luolamaalaus Lascaux- luolasta Etelä-Ranskasta. Jo tässä ajassa ydinjäte käy jo lähes puolivaarattomaksi.
Teatterikokemus kytkeytyy aivoissani kalliomaalauksiin Astuvansalmella.
Nuo Saimaan kokemukset tuntuvat teatterikokemuksen jälkeen luissa ja ytimissä.
Telttapaikkamme oli aivan kalliojyrkänteen äärellä. Nuotiopaikalta maalaukset
olivat selkeästi näkyvissä. Yön hämärissä nuo henget liikkuivat. Ne eivät
tuntuneet vain peuroilta ja poroilta. Kyllä ne tuntuivat oikeilta taiteen
shamaaneilta 5000 vuoden takaa. Voivat ne olla myös Ruohosen näytelmän ihanat
kiipeilevät neidot: Väsynyt, Silmä ja Nilkku.
Vielä tuo saimaannorppa kävi ihmettelemässä yön palvojia, sellaista ei
Kansallisteatterissa kuitenkaan näkynyt.
Näytelmässä kaikki tapahtui luolassa ja sen seinämillä,
kaivoshisseissä ja valvontahuoneessa. Insinöörit Pomo, Myyrä ja Asko tekivät
louhintatyötään teekkarihengessä: ”Kiven sisässä / maan kuoressa / syvin sauna
maailmassa / sellaista saunaa ei ole kellään! / Sitä ei kestä kuin insinöörin
pää ja perse / ekonomit tillittää nurkassa pallilla /pillittää, palelee ja
pelkää! / Insinöörit uskaltaa! / Muut palelee ja pelkää!
Olkiluodon ydinjätteen loppusijoituksen luolasto on lähes
puolen kilometrin syvyydessä. Tämä kuva on raportista http://www.posiva.fi/files/3590/Posiva_YJH_2013_web.pdf
Kalliorakentamisen elinkaari, mikä se siis on? Haluaisin
että ystäväni, kalliorakentamisen suuri mestari, Ragnar Wikström, olisi nyt
täällä. Hänen elinkaarensa päättyi liian aikaisin. Kansallisteatterin paisuvat
suihkupaalut olivat hänen viimeisin murheensa. En voi olla vilkuilematta seiniä
– en näe halkeamia. En kuitenkaan olisi kysynyt häneltä noista suihkupaaluista.
Olisin kysynyt kallioluolien elinkaaresta. Erityisesti olisin kysynyt ikioman
Helsinkimme laajojen luolastojen elinkaaresta. Tai siis tuosta reikäjuustosta,
joka on jalkojemme alla. Tiedän Ragnarin iloisen huolettoman vastauksen. Voimme
tehdä tekokalliota ja täyttää ei toivotut luolat. Tekokallio syntyy betonista.
Sitten voimme louhia uusia luolia paremmassa koordinaatistossa. Koordinaatisto
oli Ragnarin teema. Ja tunneleiden suuntaus maanpäällisen kaupunkirakenteen
mukaan, näin eivät ihmiset kadottaisi orientaatiota. Näytelmässä insinööreille
kävi näin. He eksyivät vanhojen merkkien ja uusien merkkien harhauttamina.
orientaatio katosi.
Vastapoolina järki ja
tunteet
Kirjailija kirjoittaa näytelmän ohjelmassa: ”Usein
asetetaan vastapooleiksi järki ja tunteet, rationaalinen tiede ja romanttinen
haihattelu. En usko tähän. Kaikki mitä voidaan tieteessä keksiä, keksitään,
täysin riippumatta siitä, mitä siitä seuraa. Ihmisen himo nähdä millainen jysy
maata täräyttää kun oikein jysäytetään, voittaa aina harkinnan, kuten jokainen
lapsi ja tiedemies tietää."
Näytelmä on kerroksellinen. Uskomattoman hieno. Olen
ollut lähes epätoivoinen teattereiden ja oopperan ankeista esityksistä. Useimmiten puutteena on näyttelijöiden
puuttuva karisma. Anteeksi, olen vanha – himoan karismaa. Vuorosanojen kuuluva
lukeminen tai laulun veisaaminen nuotilleen – ne eivät riitä minulle. Haluan
ihmisen, kuvitteellisen tunteen ja eläytymisen. Karita Mattila täytti tuon
toiveen täydellisesti Jenufassa. Niin myös hänen kanssalaulajansa - se oli
harvinaista herkkua. Mutta, nyt tänään, Kansallisteatterissa. Se ei ollut juuri
nuo näyttelijät persoonallisella karismallaan. Se oli kokonaisuus, teksti,
ohjaus, lavastus, valot, näyttämötekniikka ja sitten nuo näyttelijät. Karismaan
riitti tuo Suosalo. Ei niitä tusinoittain tarvita – kunhan yksikin.
Ulos mentäessä eräs kollega sanoi, ettei tuo näytelmä
juuri todellista koettua insinöörityötä muistuttanut. Eräs kollegan vaimo
kertoi paremmin viihtyneensä Kaupunginteatterin Tohtori Zivagossa. Juuri nähty
Toveri K samaisessa Helsingin Kaupunginteatterissa kertoi tarinaa Otto Wille
Kuusisesta. Ystäväni ylisti kappaletta, minulla oli vaikeuksia ymmärtää.
Ajattelin lähteä puoliajalla kotiin, mutta pidättelin – onneksi. Toinen
puoliaika oli parempi. Kaikilla meillä on omat prioriteettimme. Yksi haluaa
viihtyä. Toinen kerää ajatuksia. Kolmas on kaikkiruokainen. Neljäs on
yhteisöllinen, seura ratkaisee. Tapahtuma merkitsee, sisältö on vain höystettä.
”Jonkun nämä on aina
ensimmäisenä tehtävä”
Tai sittenkin: onko totta, ettei tällä Kansallisteatterin
näytelmällä ollut tekemistä insinöörityön kanssa. Tai pilkkasiko se jopa
kunniallista ja vastuuntuntoista insinöörityötä? Olihan meidän porukkamme
seniori-insinööreistä koottu. Siis kohderyhmäkö? Tarkoittaako kirjailija-ohjaaja Laura
Ruohonen meitä kirjoittaessaan: ”Runoelma, pitkälti monimuotoinen fantasia –
ymmärrän kyllä että tämä on teatteria, jolla kerätään verta nenästä. Mutta
jonkun nämä on aina ensimmäisenä tehtävä. Muuten ei synny uutta. Pakko
uskaltaa.” Hän ei varmaankaan tarkoittanut että insinöörienkin on pakko
uskaltaa: ”Jonkun on nämä aina ensimmäisenä tehtävä.” Hän varmaankin keräsi
verta meidän nenästämme! Mutta ihastuttavalla tavalla!
Kiintoisa analyysi snulta tuosta teatterista. En ole vuosiin käynyt Kansallisteatterissa, sillä sen näytelmät eivät olleet kiinnostavia. Mukavastikerroit tunnelmiasi. Yhdyn mielipiteeseesi valovoimaisesta tähdestä. Mitä asiaa sitten käsitteletkään, Pena, kynäsi ja ajattelusi jälki on herkullista luettavaa. Kiitos. Tervehdys, I
VastaaPoista