Insinöörit tutkivat,
poliitikot päättävät
Reijo Lehtinen ja ProRautatie yhdistys olivat jälleen
oikealla asialla. Pikkuparlamentissa pidettiin miellyttävän aktiivinen
keskustelu Lapin radoista. No, ei aivan pysytty pohjoisessa, sillä Hesarissa
ollut iso tarina Tallinnan tunnelista kirvoitti keskustelijat yhdistämään
langan päitä ja kiihdyttämään synergiaa Koillisväylän, Lapin ratojen,
Kirkenesin suursataman ja Rail Baltican välille. Ystäväni Pekka Rytilä siellä
tuntui tyytyväisenä nyökyttelevän. Minua hieman kylmäsi. Kylmäsi, miksi? Olen
lähes vihkiytynyt Tallinnan tunnelin vastustajaksi. Kuitenkin, insinöörinä sitä
on arvioitava toteutusmahdollisuuksia. Poliitikot ne päätöksiä tekevät ja
silloin insinööreillä pitää olla tekninen ratkaisu valmiiksi mietittynä.
Naapureista vain Suomen kanssa ongelmia
Vanha piiri-insinööri J. E. Roimu, Herra Piiri-insinööri
- hän piti Pohjanhovissa esitelmää Lapin tieoloista: ”Lapilla on aina ollut
hyvät välit naapureidensa kanssa. Ruotsalaisten, norjalaisten ja venäläisten
kanssa yhteistyö on sujunut mainiosti. Vain suomalaisten kanssa on lähes
jatkuvasti ongelmia.” Se oli Roimun Kekkosen aikainen vakiovitsi, mutta tilanne
näyttää olevan nytkin hyvin samannäköinen. Siltä tuntui kun kuunteli
lappilaisten esityksiä. Norjalaiset olisivat jo lähes luvanneet rahoittaa
rautateitä Suomen puolella, ruotsalaisten jättisatsaukset Pohjanlahden ratoihin
aina Haaparantaan saakka ja edelleen kurkottaen yhteydellä Rovaniemelle ja Ouluun. Juna Oulusta ja Rovaniemeltä lähtisi 5 kertaa päivässä ja saapuisi Luulajaan 3 tunnissa. Kaiken kukkuraksi venäläisten Koillisväyläaktiviteetti sekä
osallistuminen Arktisen neuvoston työhön, ne olivat kaikki todisteita tuon
Roimun väittämän pysyvyydestä naapurimaiden suhteen. Vain suomalaiset
virkamiehet hyöty/kustannuslaskelmineen olivat esteenä. Jopa siihen asteeseen,
ettei edes kansainvälisen tason yhteiskuntataloudellisia selvityksiä ole saatu
kunnolla liikkeelle. No, tuo on totta, onhan lähinnä lobbailutyyppistä
selvittelyä tehty ja saatu aikaan kilpailevia ratasuuntia – mutta että todella tutkittaisiin – se puuttuu. Toisaalta Barentsin euroarktinen neuvosto aikonee jatkaa omaa selvitystyötään. Näin ainakin Eki Tuomioja lupailee.
ProRautatien seminaarissa panelistit tekivät
keskustelusta mielenkiintoisen. Johtajuutta etsittiin – se on hakusessa, tahto
Pohjois-Suomen tarpeita kohtaa puuttui Arkadian mäeltä, ymmärrys
investoinneista on hukkunut virkamiesten hellimän hyöty/kustannussuhteen
mysteeriin, keksittiinpä TEN – verkkojen täydentäjäksi TAN- tai TBAN verkko,
tästä kansanedustaja Johannes Koskisen keksinnöstä kaikki innostuivat.
Skeptikot sanailevat,
uskovaiset uskovat
Kirjassani kirjoitin pari vuotta sitten: ”Realistisena mahdollisuutena
Tallinnan rata tulisi rakentaa erillisessä kalliotunnelissa Pasilan ja
Helsingin aseman ja Pisaran alta.
Keskustan tunneliasema sijoittuisi silloin tasolle -60. Mielettömiä
ideoita on esitetty junalauttasataman sijoittamiseksi Jätkäsaareen ja junien
nostamiseksi alkuvaiheessa hissillä junalauttasataman tasolle. Tai sellaisia,
että Tallinnan rata voisi irrota Pisaran rinkulasta. Tuntuu siltä, että
Tallinnan radan lobbaajat ovat unohtaneet todellisuuden. Realismia pitäisi olla
ainakin kustannusten suhteen. Jo Helsingin alueella radan ja asemien
toteuttaminen edellyttää puolen miljardin euron investointeja. Ainoalta
todelliselta vaihtoehdolta tuntuukin pelkän tavaraliikennetunnelin
rakentaminen. Sellainen rata voitaisiin johtaa Porkkalanniemeltä lyhintä
tunnelireittiä Tallinnaan. Radasta ei tulisi kuitenkaan ’kaksoiskaupungin’
yhdysrataa. Laivat tarvitsevat ihmisten lisäksi konttinsa. Olisiko parasta
panna pillit pussiin?” Nyt Hesarista päätellen pillit ovat taas esillä.
Yhtälö ei ratkea!
Lapin radat Jäämerelle, tunneli Tallinnaan ja edelleen
Rail Baltica Varsovaan, liittyvätkö ne jotenkin toisiinsa? Millaisia
liikennemääriä syntyisi? Mitä kaikki maksaisi? Huom! – onhan selvää, että
Suomessa jotain kaivostuotteita rahdattaisiin Kirkenesin kautta Koillisväylän
reitille, jos ne nyt eivät menisi Narvikin tai Murmanskin kautta, mutta en nyt
puhu siitä. Puhun näiden ratahankkeiden synergiasta. Jos nyt pika-arvion tekisi
– viimeisen päälle hurjia kuvitellen! Voisi väittää, että Kirkenesin tuleva terminaali
kaappaisi osan Koillisväylää Rotterdamiin matkaavasta rahdista. Se olisi
rahtia, jolla olisi erityinen kiire Euroopan keski- ja itäosiin. Se olisi myös
sellaista rahtia, jota Murmansk ei jo kaapannut tarjoamalla hyviä yhteyksiä
linjalla Murmansk - Pietari - Varsova – Berliini. Se ei myöskään halua mennä Narvikin kautta Ruotsin radoille. Suomen läpi tultaisiin
Helsinkiin ja Tallinnan tunneliin. Viimeisen päälle viilattuna tuo tonnimäärä
voisi olla 12 miljoonaa tonnia. Suomesta tuohon virtaan voisi tarttua 5
miljoonaa tonnia. Tallinnasta etelään painelisi siis 17 miljoonaa tonnia. Sehän
olisi jo 10 miljoonaa tonnia enemmän kuin Rail Balticalle luontevasti tulisi
entisillä lähtökohdilla.
Investointi Kirkenesin suureen satamaan olisi + 1 miljardi
euroa. Siihen varmaankin liittyisi
norjalaisten yhdysrata Nikkeliin ja Muurmanskiin. Rata Kirkenesistä
Rovaniemelle maksaisi 2 miljardia euroa. (Nyt mieluummin alihinnoitellaan kuin
ylihinnoitellaan – tämähän on ajatusleikki). Suomen ratojen parantaminen
vaatisi tuon 12 miljoonan tonnin takia ehkä 0,5 miljardia euroa. Tallinnan
tunneli ajatellaan nyt aluksi tavaraliikenteen tunnelina. Se maksaisi 3,5
miljardia euroa. Sitten Rail Baltica Varsovaan ehkä tällä hetkellä noin 4
miljardia euroa. Yhteensä investointipottia kertyy 11 miljardia euroa. Se
tehtäisiin, jotta saataisiin parikymmentä bulkki-konttijunaa rahdattua Suomen
ja Baltian läpi Eurooppaan. Kilpailijoina ovat – kuten muistetaan yhteys
Murmanskista Eurooppaan, sekä yhteys suoraan Siperian tai Kaukasuksen rataa
Eurooppaan. Huomatkaa, että juuri nyt on avautunut ratayhteys Intiasta
Pakistanin kautta Iraniin ja edelleen Bakun kautta Venäjän radoille ja
Eurooppaan. Tässä siis aihetta skeptisismiin. Olisiko jotain viisaampaa
skenaarioita? Ei tuota investointia kukaan noilla liikennemäärillä voi todistaa
kannattavaksi. Ja varsinkin kun nuo liikennemäärät ovat alttiina ilmiselvälle
kilpailulle.
Kuinka suuri osa Suezin kanavan kautta kulkevasta 700
miljoonasta tonnista siirtyisi Koillisväylälle? Siperian radoilla ja myös eteläisellä
Intiasta ja Pakistanista Iranin kautta Eurooppaan kulkevalla uunituoreella
radalla on roolinsa tulevaisuuden kuljetuspelissä. Intian kortti on vielä aika
lailla hihassa. Ottaisivatko radat 100 miljoonaa tonnia ja tulisiko siitä 40
miljoonaa tonnia Narvikiin, Muurmanskiin tai uuteen Kirkenesiin? Haluammeko me
Suomen läpi transitoa?
Johtaako joku, vai eikö
kukaan johda?
Seminaarissa estettiin viisaita ajatuksia. Asioita olisi
tutkittava. Nyt siis voisi ehdottaa juuri tuota samaa. Olisi tutkittava. Kuka
panee alulle? Kuka johtaa? Seminaarissa kysyttiin johtajuuden puutetta. Useaan
otteeseen! Ystävämme, pikaisessa eläkeputkessa oleva Markku Pyy, hän sanoi lähellä
olevien asioiden olevan hyvin hanskassa, kauempana olevat asiat hämärtyvät.
Tuo vasemmanpuoleinen oli erityisen jännä kuva. Siinä
Ruotsin toimijat työntävät käpälänsä syvälle Suomeen. Näinkö käy jos jäämme
investointityhjiöön? Kuva on Hanne Junnilaisen esitelmästä ProRautatie
-seminaarissa. Samainen tyhjiö näkyy rautateiden liikennevirtakuvassa Joint
Barents Transport Plan -raportista. Huimat virrat sivuavat Suomea. Kysymys
kuuluu olisiko niihin liityttävä poikittain - synergiaa hyödyntäen, vai olisiko
vedettävä rajusti Jäämereltä Rail Baltican kautta etelään – kilpailuun uskoen?
Arktinen neuvosto
Arktinen neuvosto perustettiin Suomen aloitteesta vuonna
1996. Arktisen neuvoston pysyviä jäseniä ovat Kanada, Tanska, Suomi, Islanti,
Norja, Venäjä, Ruotsi ja USA. Alkuperäiskansoja
edustavina organisatioina mukana ovat: Arctic Athabaskan Council (AAC), Aleut
International Association (AIA), Gwich'in Council International (GCI, ) Inuit
Circumpolar Council (ICC), Russian
Association of Indigenous Peoples of the North (RAIPON) ja Saami Council (SC).
Arktiseen neuvostoon on tunkua. Vuonna 2013 neuvoston
tarkkailijajäseniksi hyväksyttiin Kiina, Intia, Italia, Japani, Etelä-Korea ja
Singapore.
Venäjä sanoo olevansa suurin arktinen valtio ja tuo lienee
totta. Venäjä sanoo myös, että tarkkailijavaltiota koskevat säännöt ovat heidän
aloitteestaan laadittuja. Venäjä päätti myös maksaa vuonna 2014 ensimmäisen
maksunsa neuvostolle. Venäjän vuosimaksu on 58000 USD. (http://finnish.ruvr.ru/2013_05_15/Arktinen-neuvosto-nimitti-tarkkailijat/
) Kysymys kuuluu: vaikuttaako nykytilanne neuvoston työhön? Taitaa jäädä tuo
maksu vielä Putinin kassaan. Suomen valtion budjetissa arktisen alueen ja
Barentsinmeren yhteistyöhön on varattu yhteensä 640000 euroa. Jäsenmaksun osuus ei budjetista selviä.
Arktinen neuvosto on forum, sillä ei ole omaa budjettia. Kaikki
neuvoston aloitteet rahoitetaan ja toteutetaan asianomaisten valtioiden
toimesta. Neuvosto on
selvitellyt asioita pääasiassa kuudessa työryhmässä:
Arctic
Contaminants Action Program, Arctic Monitoring and Assessment Programme, Conservation
of Arctic Flora and Fauna, Emergency Prevention, Preparedness and Response, Protection
of the Arctic Marine Environment ja Sustainable Development Working Group.
Neuvosto päätti perustaa Arktisen talousneuvoston (Arctic
Economic Council) tämän vuoden maaliskuussa. Talousneuvoston tehtävänä lienee
keskittyä luonnon kestävyyden lisäksi taloudelliseen kestävyyteen.
Barentsin euroarktinen
neuvosto
Suomella on hallussaan Barentsin Euroarktisen neuvoston
puheenjohtajuus vuosina 2013-2015. Neuvoston jäseniä ovat Norja, Tanska,
Ruotsi, Islanti, Suomi, Venäjä ja EU. Alueneuvoston jäseniä ovat Lapin,
Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakuntaliitot, Västerbotten, Norrbotten, Finnmark,
Troms, Nordland, Karjalan ja Komin tasavallat, Murmanskin ja Arkangelin alueet
sekä Nenetsian autonominen piirikunta. Tarkkailijana on Pohjois-Karjalan
maakuntaliitto. http://www.beac.st/in-English/Barents-Euro-Arctic-Council/Working-Groups/BEAC-Working-Groups/Transport
Suomi on asettanut puheenjohtajamaana painopistealueiksi
taloudellisen yhteistyön, ympäristö- ja ilmastonmuutoksen sekä nuorison. Erityisesti
mainitaan ”kestävä kaivostoiminta ja cleantech - osaaminen. Taloudelliseen
yhteistyöhön liittyy liikenne ja logistiikka. Tarkoituksena on jatkaa toimia
”alueen saavutettavuuden parantamiseksi ja liikkuvuuden lisäämiseksi”. Tämä tapahtuisi jatkamalla Barentsin alueen
yhteisen liikennesuunnitelman laatimista. Ulkoministeri Erkki Tuomioja kirjoittaa
Suomen puheenjohtajuuden vuoksi julkaistussa lehdykässä mm. näin: ”Toimivat
liikenneyhteydet ovat ehdoton edellytys alueen dynaamiselle talouskasvulle ja
liikkuvuuden lisäämiselle. Suomi jatkaa työtä yhteisen näkemyksen
saavuttamiseksi Barentsin alueen liikenneverkoston kehittämistarpeista.”
Joint Barents Transport Plan valmistui syyskuussa 2013.
Työ tehtiin asiantuntija-arviointina ns. BEATA-ryhmän toimesta. (Steering Committee for the Barents Euro-Arctic
Transport Area BEATA). Suomesta ryhmässä olivat Tuija Maanoja LVM:stä ja
Jorma Leskinen Lapin ELY-keskuksesta. Mielenkiintoista raporttia voi lukea
tästä: http://www.barentsinfo.fi/beac/docs/Joint_Barents_Transport_Plan_2013.pdf
BEATA-ryhmä tutki ja arvioi Barentsin euroarktisen alueen
liikenneinvestoinneista tehtyjä ehdotuksia. Korkean priorisoinnin saivat
Siperian radalta Arkangelin ja Belomorskin kautta Kajaaniin, Ouluun ja edelleen
Haaparannan kautta Narvikiin johtava tie- ja ratakäytävä. Toinen pääkäytävä on
Murmanskin rata ja yhteys Nikkeliin ja Kirkenesiin. Ruotsin ja Suomen pääradat
ovat priorisoituja käytäviä. Vahva sininen nuoli näiden käytävien päällä.
Osoittanee ykköspriorisointia. Karttaan on vielä merkitty Kirkenesin rata, Kolarin
– Svappavaaran rata ja Sallan rata.
Lopuksi vielä ylistys ja
eläketoivotukset Pyyn Markulle
Markku on ollut mukana Suomen rataverkon kehittämisen
mielenkiintoisissa vaiheissa. Omakohtainen yhteistyötörmäys tapahtui ns.
Savonradan ja sen osan, eli Lahden oikoradan suunnittelussa. Päätös tuosta
radasta oli poliittinen. Siihen eivät alkuun uskoneet asiasta vastuulliset rautatievirkamiehet,
eivätkä siihen uskoneet johtavat ministeriövirkamiehet. Uskottiin kilpaileviin
hankkeisiin tai ylipäänsä vain vastustettiin vanhan ratatilanteen
järkyttämistä. Kun sitten yhtäkkiä poliitikot kaikista puolueista – tiepäivillä
Aulangolla – Pekka Rytilän juonnolla, ilmoittivat kannattavansa Lahden
oikorataa. Siitä alkoi Markku Pyyn johdolla tehty suunnittelutyö muuttua
todellisuudeksi. Ja jatkoa seurasi laajenevien suunnitelmien sfääreissä. Nyt
Lapin ratojen suhteen näyttäisi siltä, että tarvitaan nuoren Markku Pyyn
inkarnaatio ja NE POLIITIKOT!
Lopuksi vielä tämä kuva, avoin pelikenttä – suurine odotuksineen.
Nyt strategit töihin! Tarvitaan vielä tuo poron sarvi ja ONNEN TÄHTI!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti