Pieni
välipala jatkoksi edelliseen blogiini, anonyymin kommentoijan innoittamana. Hän
kirjoitti: ”Ensiksi tulisi saada Pietarin-Tallinnan-Baltit-Berliinin välille
nopea junayhteys. Sitten voidaan miettiä Helsingin kytkemistä siihen tunnelin
avulla, silloin laskelmat olisivat realistisemmat ilman helsinkiläisten omia
mielipiteitä ja propagandaa.”
Miten
pietarilaiset pääsevät junalla Keski-Eurooppaan? Tässäpä onkin mielenkiintoinen
kysymys. Nyt kun anonyymi puuttui kommentissaan tähän asiaan, kiinnostuin niin
paljon, että laskin teoreettisia matka-aikoja Pietarista eri reittejä
Varsovaan. Varsova ei ole Euroopan sydämessä. Sieltä Berliiniin on 500 km ja Pariisiin
1500 km. Mutta nyt tarkastelin kuitenkin vain matkaa Varsovaan. Yksi rata
kulkee Minskin kautta. Sen pituus on 1350 km. Vilnan kautta kulkee 1190 km
yhteys, joka sitten käyttäisi loppuosallaan Rail Balticaa. Pietarista voisi
myös ajaa Tallinnaan ja jatkaa sieltä Rail Balticaa Varsovaan. Matkaa tulisi 1330
km. Ja tietysti Helsingin kautta pääsisi Tallinnaan joko laivalla tai pitkin
tulevaisuudessa ehkä rakennettavaa Tallinnan tunnelia. (Vaikka en siihen
uskokaan!). Matkan pituus on 1490 km. Kilometrit eivät kuitenkaan ratkaise vaan
matka-aika. Laskeskelin matka-aikoja olettaen Helsinki-Pietarin vielä hieman
nopeudessa kohenevan. Pietari-Tallinna radan oletin parannettavaksi 150 km/h
tasolle. Rail Baltica olisi 250 km/h ja matkanopeus jopa 200 km/h. Minskin ja
Vilnan radat kohennettaisiin siten että matkanopeus olisi 100 km/h. Pietari –Moskova-Varsova
olisi aitoa suurnopeusrataa. Näin sitten sain oheisen kuvan mukaisia matka-aikoja.
Vaihtoaikoja on jotenkin huomioitu. Tilanne on mielenkiintoinen. Kaikkia
reittejä käyttäen syntyisi sopiva yhden yön makuuvaunumatka. Tai sitten
aamulähtö ja illalla perillä. Jopa Helsingin reitti olisi tuossa aitona
kilpailijana – ja siellä on jotain jo olemassa, ei vain kuvitelmissa - Allegro.
Mutta kaiken ehtona on, että tuo Rail Baltica syntyy!
Mahdolliset matka-ajat syntyvät
vain mittavien rakennustöiden jälkeen. Ehkä kuva voisi kertoa tilanteesta
vuonna 2050. Kunhan sodat on sodittu, aseiden kalistelu on lopetettu ja ryhdytty
rauhan töihin. Silloin kun Venäjä on osa Eurooppaa.
Matkustelin autolla sähkön vetämänä kohti Kemiönsaarta. Vatulointi
ja iterointi olivat vielä täydessä käynnissä. Rauhallisen ajomatkan ja
radionkuuntelun keskeytti haastattelu koskien Tallinnan tunnelia. Toimittajilla
on ollut tuskallinen aika. Tavallisesti haastatteluista nauttivat suorakurkut
ovat nyt olleet Sipilän käskystä vaiti. Niinpä toimittajat kääntyvät
oppositiossa syrjään työnnettyjen ja hiljaisuudesta masentuneiden puhehaluisten
puoleen. Yleensä kysytään sitä, mitä haastateltavat arvelevat kolmen koplan nyt
olevan tekemässä.
Tupu, Lupu ja Hupu
vatulointivauhdissa.
No, kysymättäkin on selvää, etteivät Haglundit, Räsäset, Niinistöt
tai Arhinmäet, eivätkä heidän perässäkulkijansa tätä voi tietää. Mutta voihan
vanhoista jutuista kysyä. Niinpä siis toimittaja kysyi Tallinnan tunnelista ja
Emma Kari, vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja Helsingistä ryhtyi
hehkuttamaan. Hän vaati välittömiä päätöksiä, kunhan lisäselvitykset vielä
vahvistavat muutamaa kuukautta sitten valmistuneen konsulttityön johtopäätökset.
Emma Kari Tallinnan
tunnelin apostolina
Tallinnan tunneli on Emma Karin mielestä Suomen
tulevaisuuden ykköskysymyksiä. Blogissaan
5.4 Emma Kari mainitsee Tallinnan tunnelista: ”Helsinki-Tallinna-tunneli
olisi kokoluokaltaan valtava projekti, mutta kytkisi Helsingin ja koko Suomen
aivan eri mittakaavassa eurooppalaiseen junaverkkoon. Samoin Helsingin ja
Tallinnan jo nyt yhteenkietoutuneet alueet hyötyisivät projektista.” http://www.city.fi/blogit/emma-kari
.
Hieman siis
varovasti alkuun, mutta radiohaastattelussa hän laskettelee aivan täysillä,
tosiasiat ja järjen käytön unohtaen. Miksi Emma Kari olet niin kiihkeä asiasta,
jota et näköjään ole kerinnyt lainkaan mietiskellä?
Näin kertovat
Emma Karin sanomisista Ylen sivut ja radiossa kuultu teksti oli yhtä ja samaa: –On
täysin selvää, että tätä pitää viedä täydellä höyryllä eteenpäin. Esiselvitys
toi esiin, että jatkotyötä kannattaa
ehdottomasti tehdä. Jos hanke ei etene, niin ei se meille ainakaan hyvä
asia olisi, sanoo vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja Emma Kari. Kari jopa
näkee, että heikko taloustilanne antaisi
syitä tunnelin toteuttamiseksi, vaikka sen hinnaksi arvioitiin
selvityksessä 9-13 miljardia euroa. – Juuri huonossa taloustilanteessa tämän
tyyppiset investoinnit toisivat meille parempia kasvumahdollisuuksia. Tunneli toisi meidät huomattavasti
lähemmäksi Keski-Eurooppaa, parantaisi liikenneyhteyksiä ja olisi hyväksi
taloudelle.”
Emma Kari ei ole
ainoa, moni muukin arvostamani henkilö näyttää yhtyneen samaan kuoroon
SDP:n Osku Pajamäki ryhtyy vertailemaan
Helsingin keskustatunnelia ja Tallinnan tunnelia. Hän näyttää sanoneen: ”Helsinki-Tallinna
-tunneli on suhteessa kannattavampi hanke kuin esimerkiksi Helsingin
kantakaupunkiin suunniteltu keskustatunneli.”
Kokoomuksen Lasse Männistö todistaa: ”Tunneli
nostaisi Suomen logistiset yhteydet aivan uudelle tasolle. Kun emme voi
sijainnille ja maantieteelle mitään, niin meidän täytyy tehdä kaikki voitava
jotta linkitymme kansainväliseen yhteyteen ja Euroopan talousalueeseen. –Pidän erittäin
perusteltuna, että jatkoselvitykset toteutettaisiin hankkeen osalta alkavalla
vaalikaudella, vaikka toteuttaminen olisi vuosikymmenten päässä.”
Pitipä minun
vielä tarkistaa Ode Soininvaaran
blogista löytyykö sieltä samanhenkistä paatosta. Löytyi kyllä 100 %
mutuviisautta.
Blogi 19.8.2008: ”Ykkösaamussa keskusteltiin
tänään mahdollisuudesta ja tarpeesta rakentaa rautatietunneli Helsingistä
Tallinnaan. Molemmat keskustelijat vertasivat sitä kanaalitunneliin ja
arvioivat, ettei tunnelista voi tulla kannattavaa, kun ei
Kanaalintunnelistakaan tullut. Näitä ei voi verrata. Kanaalitunneli survottiin
liejuun, Tallinnan tunnelia varten tarjolla on ehjää kalliota. Siksi sen hinta
on ehkä kymmenesosa kanaalintunnelista. Lähempi vertauskohta voisi olla Päijänne-tunneli.
Rautatietunneli olisi urakkana ehkä tuplasti Päijänne-tunnelin kokoinen.”
Kyllä mutua löytyi
lisääkin, blogi 13.1. 2011: ”Nyt kannattaa ottaa vakavaan tarkasteluun
Helsinki-Tallinna –tunneli, jonka hinnaksi on alustavasti arvioitu kolme
miljardia. Jos tunneli on näin edullinen, se kannattaa rakentaa ehdottomasti.
Jos matkustajamääräksi oletetaan varovaisesti kymmenen miljoonaa henkeä vuodessa, ovat pääomakustannukset
vaivaiset parikymppiä matkustajaa kohden. Ja päälle vielä se tavaraliikenne.”
10.4.2014
Helsingin Uutisissa Ode vielä tarkentaa: ” Tunnelin kustannusarviot vaihtelevat viiden ja kymmenen miljardin euron
välillä. 4 prosentin korolla ja 20 miljoonalla matkustajalla viiden miljardin
lainan korot olisivat matkustajaa kohti 10 euroa. Jos pääoma kuoletettaisiin 30
vuodessa, siitä tulisi lipunhintaan toinen kymppi. Päälle tulevat
liikennöintikustannukset, jotka vastaavat junalippua Helsingistä Hämeenlinnaan:
noin 20 euroa matkalta. Kun summaan lisätään sijoittajan ruhtinaallinen voitto,
10 euroa, matkan hinnaksi tulisi noin 50 euroa. Jos kustannukset
tuplaantuisivat kymmeneen miljardiin, Tallinnaan pääsisi tunnelin kautta noin
70 eurolla. – Ja siihen vielä hillitön määrä tavaraliikennettä päälle,
Soininvaara hihkuu. Suomenlahden tunneli ei ole vain Tallinnan- vaan myös
Keski-Euroopan tunneli.
Idea tunnelin
rakentamisesta perustuu EU:n kaavailemaan Rail Baltica -ratayhteyteen, joka
yhdistäisi Tallinnan ja Berliinin vuonna 2024. – Jo se mahdollisuus, että
Helsingistä pääsisi yöjunalla Berliiniin, on huikea. Vaikka
Tallinna–Helsinki-tunneli vaikuttaa koulumatematiikalla järkevältä
investoinnilta, Soininvaara ei usko, että se toteutuu. Ei sellaisia rahoja
koskaan löydy.”
Hyvä Ode. Järjen
sana tuli viimeisessä lauseessa.
Millainen
investointiohjelma raiteisiin?
Nyt kohta
tiedämme enemmän uuden hallitusohjelman kaavailuista tulevan
investointiohjelman suhteen. Tätä kirjoitettaessa oli tietoa vain lähivuosina perusväylänpitoon
pantavasta 1,5 miljardista. Se on hyvä alku. Sain juuri ennen vaaleja
tilaisuuden pitää esitelmän Prorautatiet ry:n ”vaalitilaisuudessa” ”Mistä rahat
rautateihin? Silloin panin rautatieinvestoinnit omaan suosikkijärjestykseeni.
Ensin Seinäjoki- Oulu kokonaisuudessaan valmiiksi (sen olemme jo velkaa Kempeleen
miehelle), sitten päärata Tampereelle ja muut peruskorjaukset, Esa-rata Lohjan
kautta olisi seuraavana vuorossa, mutta lentokentän kautta, sitten Lentorata
Pasilasta Keravalle. Tämän jälkeen olisi aika harkita uudelleensuunniteltavaa
Pisaraa. Sitten seuraisi suuri vatulointi. Tehdäänkö Kotkan rata Pietariin,
tehdäänkö Jyväskylän-Savon rata Lahdesta Heinolan kautta pohjoiseen vai
satsataanko Lapin poikittaisrataan Kolarista Pelkosenniemelle, Sodankylään,
Kemijärvelle ja Sokliin. Tai olisiko sittenkin ollut vaihtoehtona kaikkien
edellä sanottujen hylkääminen ja rahat olisi sijoitettava Tallinnan tunneliin. Tätä
näyttävät toivovan Emma Kari ja kumppanit. Summat ovat nimittäin samaa luokkaa.
No, ei unohdeta pääkaupunkiseudun 200 miljoonaa vuodessa, ja muistetaan vielä
Tampereen ja Turun pikaraitiotiet pikkurahoina 300 miljoonaa per kappale.
Siis vielä,
unohtamalla Tallinnan tunneli saadaan kaikki nämä Suomen tärkeät radat tehtyä!
Vai ajattelitteko todella, että EU maksaa Tallinnan tunnelista meille lahjana
sen kannattavuuden edellyttämän 8-10 miljardia euroa, sen lisäksi että Rail
Balticaan saadaan lahjana 6 miljardia euroa ja kaikki tämä nyt alkaneella
hallituskaudella? On siinä Eurooppa-ministeri Timo Soinilla haastetta.
Tässä saattaisi olla
aika realistinen ohjelma ratainvestoinneiksi. Valtion radoilla investoitaisiin
250 miljoonaa euroa vuodessa. Isoista hankkeista pantaisiin ensin pakettiin
Lentorata ja Esarata. Kumpi ensin? Molempiin voisi saada jopa 20 % EU-rahaa.
Sitten vasta Pisara – 2030-luvulla. Lapissa aloitettaisiin Kemijärveltä
Pelkosenniemeen ja sitten poikittaisradalla Kevitsa-Kolari ja/tai
Pelkosenniemeltä Sokliin. Sokli yhdistettäisiin Kouteroon. Vuonna 2050
saattaisi olla aika suurnopeusradalle Keravalta Kotkaan ja Venäjälle. Sitten
harkittaisiin Tallinnan tunnelia vai tehdäänkö ensin Jyväskylän rata Heinolan
kautta Lahteen? Helsingin seudulla pannaan heti alulle Raide-Jokeri. Tampere ja
Turku myös toteuttaisivat omat pikaraitiotiehankkeensa. Espoon kaupunkirata
kannattaisi ilman muuta aloittaa, sitten kun rahaa on.
Euroopan
TEN-verkoissa Suomi liittyy muuhun Eurooppaan kahta reittiä. Skandinavia –
Välimeri reitti lähteen Pietarista ja Kotka-Haminasta, kulkee Helsingin ja
Turun/Naantalin kautta Tukholmaan ja Malmöön, siitä edelleen Hampuriin, Nürnbergiin,
Innsbruckiin, Veronaan, Roomaan ja edelleen Napolin kautta Sisilian Palermoon.
Helsinki kytkeytyy myös Tampereen kautta Luleåån ja edelleen Tukholmaan. Pohjanmeri
– Baltia reitti kulkee Tallinnasta Varsovan kautta Berliiniin ja edelleen
Hampuriin, Rotterdamiin ja Brysseliin/Antwerpeniin. Nämä reitit kietoutuvat
tietysti muhin TEN – käytäviin. Käytäviä on yhteensä yhdeksän kappaletta:
Baltia-Adrianmeri, Pohjanmeri-Baltia, Välimeri, Itä-Keski-itä,
Skandinavia-Välimeri, Rhein-Alpit, Atlantti, Pohjanmeri-Välimeri ja
Rhein-Tonava.
Euroopan TEN –
verkkojen kuvassa esiintyvät myös tärkeimmät yhteysnuolet Venäjälle ja muualle
itään. Suomessa noteerataan myös TEN-verkon pohjoinen yhteys. Emma Karin ja
muiden Tallinna-tunnelin kiihkoilijoiden toivoma Baltia-Pohjanmeren yhteys on
tumman punaisella värillä. Violetilla on esitetty Skandinavia-Välimeri käytävä.
Suomen TEN-T ydinverkkoihin kuuluvat
rantarata Helsingistä Turkuun, päärata Helsingistä Tornioon sekä itärata
Keravalta Vaalimaalle. Lisäksi verkossa on satamarata Kouvolasta Kotkaan ja
Haminaan. Oikealla olevaan satelliittikuvaan on merkitty eräitä keskustelun
alaisia ratayhteyksiä –
noin mittakaavan vuoksi. Siinä esiintyy turkoosilla värillä Ruotsin mahtava
Botniabanan, Turun ESA-rata, Kerava-Porvoo-Kotka-Luumäki rata,
Lahti-Jyväskylä-Savonrata-yhdistelmä, Tampereen läntinen ohitus sekä Lapin
poikittaisradat. Näkyypä kuvassa myös Rail Baltican alku.
Tallinnan tunnelia ei ole ilman Rail Balticaa. Rail
Baltica ei ole läpihuutojuttu. Radan
pituus Viron , Latvian ja Liettuan alueella on 728 km kaksoisraidetta. Vuonna
2011 tehty tutkimus arvioi hinnaksi 3,7 miljardia euroa. Tämä tietää 5
miljoonaa euroa per kilometri. Halvalta vaikuttaa. Sanoisin hinnaksi tulevan
vähintään 9 miljoonaa euroa kilometriltä. Tämä tietäisi koko touhun hinnaksi
noin 7 miljardia euroa. Maat edellyttävät EU:n rahoituksen olevan (vanhalla
hinnalla) 85 %. Puolan puolella rataa Varsovaan saakka on 250 km. Siitä suuri
osa seuraa vanhaa ratalinjaa, joten se saataneen rakennettua 1,5 miljardilla
eurolla. Jos ajattelee rautatieyhteyttä Etelä-Suomesta Berliiniin, matka
Ruotsin ja Tanskan kautta on täsmälleen sama kuin Varsovan kautta eli 1600 km. Pariisiin
mennessä Rail Baltican kautta matka on 500 km pidempi kuin Tukholman kautta.Tämän
vuoksi jotkut ovat esittäneet Ahvenanmeren alittavaa tunnelia ja yhteyttä
Ruotsin kautta Baltiaa parempana vaihtoehtona. Ainakin se olisi halvempi. Ei
silti, minä kannatan Rail Balticaa, vaikka en kannatakaan Tallinnan tunnelia.
Jos ajatukset Tallinnasta, Tallinnan tunnelista ja Rail Balticasta sekä
tehdystä uusimmasta selvityksestä vielä jaksavat kiinnostaa klikkaa: http://penttimurole.blogspot.fi/2015/02/tallinnan-tunneli-ja-hybridi-ihmiset.html -jos et ole aiemmin jaksanut tuohon blogiin perehtyä.
Sitä ei ainakaan Emma Kari ole tehnyt. Miten surullista voikaan olla blogistin elämä.
Nyt
olen yhteensattumien keskiössä. Olin menossa arkkitehtipäiville Jyväskylään.
Miksi minä, enhän ole arkkitehti? No, ilmassa oli suuren juhlan tuntua, kun Jussin ja Dyniksen toimisto Arkkitehtuuritoimisto B&M Oy oli saamassa
Otto-Iivari Meurmanin palkinnon. Ja saikin. Palkinto jaettiin kolmatta kertaa.
Ensimmäisen palkinnon sai ystävämme Jere Maula ja toisen palkinnon ystävämme
Reino Joukamo. Reino palkittiin Rauman 60-luvun yleiskaavoituksesta ja vanhan
Rauman pelastamisesta. Tuon prosessin alkuvaiheissa olimme Risto Sammalkorven
kanssa aktiivisesti mukana. Ihanaa aikaa kun kaikki alkoi uudistua, siis uusi
yhteiskunta autoineen kaikkineen oli hahmottumassa.
Jere Maula sai ensimmäisen O-I.M
–palkinnon. Toisen palkinnon sai Reino Joukamo. Nyt tuli palkinto suoraan
kotisatamaan.
Panu
Lehtovuori puhuu loisteliaasti
Nyt
oltiin siis jakamassa kolmatta palkintoa. Panu Lehtovuori piti mahtavan hienon
puheenvuoron juryn puheenjohtajana. Hän kertoi palkittavasta toimistosta kaiken
ja hieman enemmänkin. Esimerkkeinä linjakkaasta ja pitkäjänteisestä urbanismista Lehtovuori mainitsi Helsingin
itäisten ranta-alueiden konseptisuunnitelman (2000-2003), Tammisaaren sataman (2004-2008), Pasilan konepajan yleissuunnitelman (Helsinki 2007),
Ranta-Tampellan yleissuunnitelman (Tampere 2009) ja Itäkeskuksen
täydennysrakentamissuunnitelman (Helsinki 2014). Kyllähän minä tiesin, että
toimiston väki yrittää ymmärtää kaupunkia ympäristönä ja rakennusta orgaanisena
ilmiönä, mutta että noin hyviä! Sitä oli ylpeänä ja rinta rottingilla.
Ilmassa on suuren urheilujuhlan
tuntua. Arkkitehtuuritoimisto B&M Oy:n väki palkitaan Otto-Iivarin
palkinnolla. Koko toimiston väkeä olivat edustamassa J. P. Lehtinen, Matti
Jääskö, Tuomas Seppänen, Daniel Bruun ja Jussi Murole. Liisa täällä kotioloissa
ihmetteli: ”missä toimiston naisedustus?” Nostetaan hattua myös toimiston
ihanille naisille.
Mörri
säikähtää Risto Jarvan kaupunkitulevaisuutta
Otto
Iivari oli minunkin opettajani. Rakennusinsinööriosastolla suoritimme
asemakaavaopin kurssin. Siihen aikaan kaupunkien rakentamisen oletettiin
kuuluvan arkkitehtien ja rakennusinsinöörien mandaattiin. Otto Iivarilta saimme
näitä maagisia viisauksia. Hän oli kyllä pidetty opettaja. Tosin Otto Iivari
oli myös melkoisen ärhäkkä tyyppi. Risto Jarvan tehtyä Pertti Maisalan, Jaakko
Salosen ja kumppaneideni tuella kuuluisan filminsä ”Kaupungissa on tulevaisuus”
Meurman ryhtyi toppuuttelemaan. Hän
olisi varmaan ollut toppuuttelemassa myös nykyistä ”lisää kaupunkia”
-ideologiaa. Silloin Meurman kirjoitti Uudessa Suomessa (1968): ”Uusi elokuva
on saanut nykypäivän yleistyneen protestin luonteen, jota sävyttää
innostuneiden nuorten tekijäin käsitys elämästä. Valitettavasti näkemys on
jäänyt kovin yksipuoliseksi siinä kohden mitä kaupungin asukkaiden
elinympäristöltä olisi vaadittava.
Tietenkin kaupungin on pyrittävä tuottamaan tyydytystä eteenpäin ryntäävälle
nuorisollekin, mutta myös kaupungin muita asukkaita on koetettava parhaimmin
palvella heille sopeutuvalla elinympäristöllä, minkä ohella on muistettava
kaupungin tehtävä valtakunnassa ja kansansa elämässä. Näissä suhteissa filmi
antoi julistusta, jota ei voi pitää kypsänä eikä tavoitteeksi ’kelpoitettavana’.
Harkinnalta puuttui vakavuus, mitä elämä kuitenkin edellyttää.”
Näin puhuu Jarvan filmi: ”Maailma
tänään siirtyy pois vanhoista maatalousammateista kohti suurempaa
kaupunkimaisuutta, liikkuvuutta ja sosiaalista vapautta, tuottavampiin
teollisiin menetelmiin ja tiheään kaupunkimaiseen asutukseen. Kansainvälisen
vuorovaikutuksen lisääntyessä tulevat valtiolliset rajat yhä enemmän häviämään,
kaupunkialueet nousevat niiden tilalle. Emme ole enää suomalaisia, ruotsalaisia
tai italialaisia vaan helsinkiläisiä, göteborgilaisia, leningradilaisia ja
roomalaisia. Suomalaisten, saksalaisten tai nigerialaisten sijasta olemme
lääkäreitä, puoluejohtajia, aitajuoksijoita ja postimerkkeilijöitä - eri
puolilla maailmaa. Ihmisten väliset kansallisuus- ja rotuerot tasoittuvat.
Maailmanhallituksen luominen kaupungistuvalle ihmiskunnalle on ehdoton
välttämättömyys.”
Mörri
ryhtyy opportunistiksi
Oikeastaan
ihmetyttää Mörrin tiukka kannanotto. Olihan filmissä ihmisten ja autojen
vilinää nopeutetuissa kohtauksissa hengästymiseen saakka, mutta ei siinä mitään
kulttuurivallankumousta ollut. Ei vähääkään. Filmissä puhuttiin maapallon
tulevasta 40 miljardista ihmisestä, jotka voitaisiin teoreettisesti asuttaa
Skandinaviaan - jos kaikkialle tehtäisiin kunnon kaupunkia. Filmissä puhuttiin
myös siitä, että Suomi pitäisi asuttaa vain lounais- ja eteläkulmastaan. Lappi,
saaristo ja Järvi-Suomi jäisivät erämaaksi ja vapaa-ajan tyyssijoiksi. Mutta
filmissä ei puhuttu mistään sellaisesta konkretiasta kaupunkirakentamisen
suhteen, jonka olisi pitänyt asemakaavaopin emeritusprofessoria ärsyttää. Otto-Iivarilla
oli myös vahvana aatteellisena tukijana yhteiskuntatieteiden lisensiaatti Tatu
Vanhanen. Hän puolusti väljää asumista. Tatun poika Matti on myös tunnettu
nurmijärveläisyydestään. Tulevaisuus näyttää mitä tapahtuu, kun Matti jälleen
nousee valtaan.
Hakan
Jorma Aaltonen ymmärsi Jarvan yskän
Helsingin
Asuntokeskuskunta Hakan tiedotussihteeri Jorma Aaltonen ymmärsi yskän toisella
lailla. Hänet voisi julistaa ”lisää kaupunkia Helsinkiin” -liikkeen aiempien
aikojen profeetaksi. Hän kuitenkin todellisuudessa ajatteli Hakan bisneksiä ja
kirjoitti komeasti ja yleispätevästikin: ”Tästä filmistä uhoaa sitä urbaania
henkeä, joka puuttuu lähiöistämme. Filmin positiivisimmat asiat ovat mielestäni
sen kaupunkiystävällisyys, kansainvälisyys ja Helsingin metropoliajatus. Me
emme vielä tajua sitä, mikä merkitys Helsingillä on ainoana suurkaupunkinamme.
Meidän on muistettava, että Helsinki on vasta pikkukaupunki suurten metropolien
rinnalla ja vasta sikiöasteella kehityksessään. En usko, että väljyyttä voidaan
kaupungeissa ylläpitää, mutta yksityiselämää voidaan suojata myös tiiviissä
elämänympäristössä. Tiivis keskittyminen on kaupungille välttämätön. Toisaalta
taas ulkoilualueet, meillä koko Lappi, tulevat tuomaan väljyyttä elämään.”
On
aika palata nykypäivään - hetkeksi
Saan
vierustoverikseni arkkitehtipäivien illanistujaisissa Ilkka Halisen. Molemmat ihmettelemme toisiamme kohdannutta kunniaa
- seuran suhteen. Kun mitalinjaon jälkihuuma on hieman lientynyt, ryhdymme
muistelemaan menneitä tässä kaupungissa ja erityisesti haluamme ajatella tämän
kaupungin tekemiseen osallistuneita ihmisiä. Ilkka haluaa mainita kolme
ihmistä, jotka ovat hänen ammatillisella urallaan merkinneet eniten – kaikki kolme
tämän kaupungin tekemisiin suuresti vaikuttaneita. Ensin hän mainitsee Pekka Kettusen. Pekka, Jyväskylän
lyseon poika, leikisti minunkin poikani, Liikennesuunnitteluseuran perustaja,
vientitehtävien puuhamies ja verkostoituja, vihan ja rakkauden mies, hän
sittemmin nosti kaksi kaupunkia kukoistukseen, ensimmäinen niistä oli Kerava ja
toinen oli Jyväskylä.
Yhdessä Ilkan kanssa ryhdymme ihastelemaan Ode
Soininvaaraa ja hänen kolumniaan Suomen Kuvalehdessä SK20 15.5.2015. Ode
kirjoittaa Pekka Kettusesta. Tuo yllätti meidät. Positiivisesti. Näin Ode
kirjoittaa: ”Pekka Kettunen johti näkemyksellisesti ja voimakastahtoisesti Jyväskylää
teollisuuskaupungista kohti cityä ja tehden tilaa korkean osaamisen
työpaikoille. Tämä merkitsi kunnallistaloudellista riskinottoa. On aikaista
sanoa miten uhkapeli päättyy. Omiltaan Kettunen ei ainakaan saanut tukea.
Demarivaltuutetut syyttivät häntä väärien työpaikkojen tuomisesta kaupunkiin.
Jyväskylää olisi pitänyt kehittää teollisuuskaupunkina. Se nyt ainakin olisi
ollut hiipivän tuhon tie. Kettunen palkittiin potkuilla vuonna 2004.”
Se siitä,
kivaa että Pekka on Oden lisäksi Ilkan ja minun yhteinen sankari. Vuonna 2001
Pekka kirjoitti kolumnissaan Keskisuomalaiseen näin viisaasti: ” Maailma ja
elämän ongelmat ovat tulleet monisäikeisiksi. Siksi menestyksekkäät
organisaatiot on järjestettävä niin, että ne oppivat tietämyksen rinnalla
hallitsemaan tietämättömyyttä. Pyörteisessä maailmassa ja uutta luovassa
tilanteessa tarvitaan aavistuksia, intuitiota, arvailua, tapailua ja luovuutta.
Asioihin vaikuttavat muuttujat joudutaan määrittelemään uudelleen ja sanomatta
jääneitä oletuksia on opittava kyseenalaistamaan. Näissä tilanteissa tarvitaan
tietämättömyyden hallintaa, johon vanhakantainen organisointi ei sovellu.”
Kaupunginjohtaja
Pekka paistattelee ja yhdistys palkitsee 1995
Pekka Kettunen puhui
keskustakehityksestä ja otti ansioita Jyväskylän kävelykadusta itselleen ja Liikennesuunnitteluseuralle.
Kaupunginjohtaja oli ylpeä saavutuksestaan ja asetti sen lähelle itseään.
Onnellista on, että Jyväskylän kävelykatu oli jo pitkällä ystävämme Pekan
astuessa virkaansa. Hyviin saavutuksiin on helppo samaistua ja siihen oli
Pekalla oikeus. Kukin ajattelee omaa elämäänsä ja toimintaansa. Näkee sen
selkeänä. Pekka Kettunen yhdistää Jyväskylän saavutukset Helsingin
rakentajateekkareiden perustamaan Liikennesuunnitteluseuraan. Hän oli seuran
perustaja ja puheenjohtaja. Hän kertoo: "Seura järjesti ensimmäisen
asiantuntijamatkan Ruotsiin. Teimme kymmenenä vuonna peräkkäin retket eri
puolille maailmaa kävelykeskustoihin. Meitä oli noin 20 henkeä, ympäri maata,
jotka kävimme Saksassa, Hollannissa, USA:ssa, Neuvostoliitossa. Kävelykeskustat
tulivat suurelta osin tämän seuran ansiosta Suomeen. Kauppiaat ja liike-elämä
vastustivat niitä aluksi ankarasti. Jyväskylässä voikukat kasvoivat asfaltin
läpi, kun Kauppakadun muuttaminen kävelykaduksi saatiin 1995 budjettiin.
Suomessa ei ymmärretty kaupungistumista. Julkinen valta ei myöskään
seurustellut kiinteistönomistajien eikä kauppiaiden kanssa. Ilkka Halinen ja
Timo Valtakari kaupungin arkkitehteina alkoivat toteuttaa uudenlaista
keskustelevaa kulttuuria. Suomen kaupunkikeskustojen kattoyhdistys Elävä
Kaupunkikeskusta ry palkitsi Jyväskylän Suomen parhaaksi keskustauudistukseksi
2007."
Kävelykadun
suunnittelijat tarkastelevat kaupungin vintiltä löytynyttä viiden metrin
mittaista pienoismallia. Malliin on rakennettu kävelykadun suunnitelma. Mallia tirkistelemässä vasemmalta Antero Vainio,
Jorma Lipponen,
Risto Mäkinen,
minä itse (olinko silloin noin nuori, eihän siitä ole aikaa kuin 25 vuotta?),
piilossa punatukkainen Liisa, näkyvissä vielä Osmo Rosti
ja Pekka Huuskonen.
Missä Ilkka Halinen luuraa? Ehkä hän on piilossa Huuskosen takana? Osmo Rosti
oli todellisuudessa kävelykadun päätöksenteon valmistelija ja hankkeen
varsinainen isä. Valaisimien suhteen hän kertoo hauskan jutun: ”Kun Sirpa
Laitisen suunnittelema valaisimen prototyyppi pystytettiin kadulle, eräät
arkkitehdit protestoivat ja väittivät sitä sopimattomaksi. Silloin tulin
sellaiseen johtopäätökseen, että valaisimen täytyi olla hyvä ja sopiva, ja tein
hankintapäätöksen.” Oliko sopiva tarina näin arkkitehtipäivien aikaan?
Kävelykadun suunnitelma rakennettiin
viisimetriseen Kauppakadun malliin. Malli löytyi vahingossa kaupungintalon
vintiltä. Mallille keksittiin loistava käyttö. Kaupungissa sijaitsee
näkövammaisten koulutuslaitos. Malli antoi mahdollisuuden kosketella ja tuntea
kaupungin julkisivuja. Tällaista tarvetta ei voi hoitaa virtuaalimallilla. Se
voidaan hoitaa vain mallilla, jossa on materiaa. Toivottavasti malli on vielä
tallessa. Tietääkö joku?
Timppa
Valtakari, toinen tärkeä ihminen
Toinen
Ilkan mainitsema tärkeä ihminen on Timo Valtakari. Minulle Timppa oli valtavan
tuttu. Tuo tuttuus oli perua rantabyroon ajoilta, Meritullinkadulta. Mikä on ”rantabyroo”?
Rantabyroo oli alkujaan Edu Kairamon, Erkki Juutilaisen ja Pentti Pantzarin byroo,
jonka tehtävänä oli Helsingin venesatamien suunnittelu Helsingin urheilu- ja
liikuntaviraston toimeksiannosta. Tästä työstä on vieläkin hyvät jäljet
näkyvissä Helsingin rannoilla.
Timppa Valtakari vaimoineen oli
vakiojuhlavieras kun Ilkantiellä vietettiin railakkaita saunajuhlia. Koira Piki
oli myös innokas saunoja, mutta koiran paikka oli lauteiden alla. Porukan
rynnätessä kylpyammeeseen Jude Juutilainen jäi yleensä alimmaiseksi. Teemu
Lipastin piirtämässä kuvassa meno vaikuttaa huomattavasti vauhdikkaammalta kuin
nykypäivien arkkitehtipäivillä. Vinyylit soivat ja Nortti kärysi.
Kolmas Ilkka
Halisen tärkeistä henkilöistä oli sveitsiläinen arkkitehti Peter Zumthor. Hän on maailman arkkitehti-rankingissä
kärkikaartissa. Vuonna 2001 Zumthor palkattiin laatimaan suunnitelmaa vanhan
linja-autoaseman paikalle torin ja harjun väliin. Kaikkitietävä Wikipedia
kertoo hankkeen päättymisestä näin: ”Rakennuttajat, YH, Sato ja VVO, pitivät
suunnitelmaa kalliina eivätkä hyväksyneet Zumthorin työskentelytapaa valvoa
projektia alusta loppuun, joten hanke hylättiin”. Kustannuksillakin taisi olla
merkityksensä. Tocomanin insinöörit laskivat hinnaksi 3000 euroa neliöltä, mutta Haahtelam insinöörit panivat paremmaksi ja saivat tonnin lisää. Se oli Jyväskylän oloissa liikaa. No surullistahan
tuo on, eikä Ilkka Halinen vieläkään lakkaa ihmettelemästä hankkeen
kariutumista. Kirsti Sivén ja AskoTakala tekivät sitten vuonna 2004
suunnitelman, joka toteutettiin. Ilkka Halinen sanoi haastattelussa: ” ”Ei siitä huono tullut. Ehkä tämä on esimerkki
siitä, että pitää tavoitella
huippua, että saadaan
hyvä”.
Korttelikiistan kuin ”kaksi marjaa”. Vasemmalla Peter
Zumthor ja oikealla Kirsti Siven ja Asko Takala.
Pritzker-palkinnon
saajina Peter Zumthor vuonna 2009 ja Frei Otto vuonna 2015
Peter Zumthor sai
Pritzker-palkinnon vuonna 2009. Jakajana olivat mm. Renzo Piano ja Jussi Pallasmaa.
Traaginen oli viimeisin palkinnon jako. Pritzker –palkinto jaettiin 10 päivää
sitten Miamissa. Vuoden 2015 Pritzker-palkinnon sai Frei Otto 89-vuoden
iässä. Palkinnon saaja ei ollut paikalla, sillä hän kuoli 9. maaliskuuta miltei
heti kuultuaan palkinnosta. Hänen haastatteluvideonsa helmikuulta 2015 on
järkyttävän ihana, se kannattaa katsoa: http://www.pritzkerprize.com/2015-laureate-media-kit-and-photo-booklet
Minä en ole koskaan
saanut tilaisuutta tavata Zumthoria Ilkka Halisen tavoin, mutta Frei Otton olen
tavannut. Kerroin tuosta tapaamisesta blogissani, sekin saattaa olla
mielenkiintoinen:
Jouhkin
Eki vei kävelykatujen kaksintaistelun aloitusvoiton Imatralle
Pöydässämme
istuu toinenkin veikko vuosien takaa. Hän hehkuttaa olevansa kukon askeleen
edellä Jyväskylää ja Jyväskylän kävelykatua. Mies on Erkki Jouhki. Hänen on lähdettävä
seitsemän junalla kohti Imatraa. (Herääköhän ajoissa kaiken juhlinnan jälkeen?)
Imatralla vietetään Koskenpartaan kävelykadun 20-vuotisjuhlia. Avajaisia
vietettiin 14. kesäkuuta 1995. Kadun suunnittelivat Liisa Ilveskorpi ja Sirpa Laitinen.
Liikennesuunnittelusta vastasi Pekka Seppälä. Toteuttamisen työpiirustukset
laadittiin kaupungin toimesta ansiokaan korkeatasoisella tavalla. Erkki Jouhki
johti prosessia. Avajaiset olivat mahtavat. Muistan ne. Erityisesti jäi mieleen
huikea tanssiesitys. Onnea imatralaisille, ehditte ensin.
Koskenparras on Imatran
paikallislehden mukaan maan paras olohuone. Nyt se saavutti 20 vuoden iän.
Erkki Jouhki vei Imatran Koskenpartaalle
kävelykatujen avaamisen kilpailuvoiton. Koskenparras avattiin 14 kesäkuuta
1995. Sieltä on tämä ihana kuva - ja muisto.
Jyväskylän kauppakadun avajaisia vietettiin samana vuonna
syyskuussa. Pekka Kettunen ja Liisa Ilveskorpi
pitivät kansanjoukkojen hurratessa avajaispuheenvuorot Kompassille rakennetusta
esiintymislavakontista.
Pari päivää sitten Suomen Pankin
pääjohtaja Erkki Liikanen sanoi Suomen olevan pohjalla. Silloin hän jo tiesi
jääkiekkomaajoukkueen putoamisen. Nyt olemme sitten varsinaisesti pohjan
pohjalla kun vielä Pentti Kurikan Nimipäivät pudotettiin jo lähes temppelin
harjalta. Miltei kaksi miljoonaa suomalaista katseli televisiosta Suomen Leijonien
tylytystä. Varmaan saman veraan suomalaisia näki PKN:n pudotuksen. Maailmalla
katsojia oli varmaan 150 miljoonaa. Kaikki toivo häipyi savuna ilmaan. Nyt kun
olemme pohjan pohjalla on mahdollisuus vain nousta. No, se tapahtuu ajan
avulla. Mutta sitä ennen kannattaa vielä kuunnella mitä kurikkalaisilla oli
sanottavaa:
Pertti Kurikan Nimipäivät - Aina Mun
Pitää (Finland) 2015 Eurovision Semi-Final 1
Aika on nyt kortilla
Yhteiskuntasopimuksen laatijat
keskustelevat ajasta. Työaikaa olisi lisättävä. Työajasta kiistellään. Guru
Buntanpoika Nalle väittää suomalaisten tekevän lähinnä vähiten työtä koko
maailmassa. Hän sanoi suomalaisten tekevän 70000 tuntia elämänsä aikana, kun
aasialaiset värkkäävät yli 100000 tuntia eläissään. Onhan työajoissa eroa.
Ajattelen italialaisia sukulaisiani. Henkisen työn tekijöitä. He viettävät
kyllä virkistävän lounaan eli pikku siestan, mutta kotiin tullaan vasta
seitsemän maissa. Työpäivä on paljon pitempi kuin meillä. Vapaa-aikaa ei tahdo
jäädä lainkaan. Kun poikani oli harjoittelijana italialaisessa
arkkitehtitoimistossa hän tuli kotiin sopivasti kahdeksalta syötävälle perheen
yhteiselle illailliselle. Vapaa-aikaan ei riittänyt aikaa. Elokuviin ei
kerinnyt, ei myöskään konsertteihin. Ykkösprioriteettina on aina perheen
yhteinen ruokailu.
Ajankäytön laskelmat ovat
mielenkiintoisia, mutta usein perusteiltaan sekavia. Lasketaanko aikaa koko
asukasluvun suhteen vai lasketaanko vain jollekin ikäryhmälle? Onko vauvojen
nukkuminen mukana laskelmassa. Hehän pääosin nukkuvat. Miten on vanhusten
laita. Mekin aikamoisia pötköttelijöitä. No, tästä ei saa selvää kun tilastoja
katsoo. Joka maassa ja jokaisella organisaatiolla ne ovat erilaisia. On siis
tarkasteltava vain klumppeja ja suhteellisuuksia. Totuutta ei ole
tarkasteltavaksi. Kun työaikaa ajatellaan pidennettäväksi noin 60 tunnilla
vuodessa per työssäkäyvä tarkottaisi tämä noin 30 tuntia vuodessa per asukas ja
edelleen noin 5 minuuttia vuorokaudessa per asukas. Työssäkäyvää kohti siis 10
minuuttia/vrk ja työssäkävijän työpäivää kohti runsas varttitunti. Nykyisin
palkalliseen työhön kulutetaan Heksingin seudulla 138 min vuorokaudessa ja
maaseudulla 139 min vuorokaudessa per asukas. Käytettävissä olevasta ajasta nuo
luvut ovat 9,6 % ja 9,7 %. Uusi ehdotus lisäisi työaikaa 4 % ja muihin
tarkoituksiin jäisi 1300 minuutin sijasta 1295 minuuttia. Vapaa-aika siis
vähenisi 0,3 %. Mistä sen voisi ottaa? On se ainakin helpompaa kuin
hallitusneuvottelujen menoleikkaukset. On nimittäin mistä ottaa.
Nämä luvut ovat Aalto yliopiston
professori Junnilan esitelmäaineistosta kaapattuja. Suomalaiset tekevät työtä
ja nukkuvat aivan yhtä paljon, oli sitten kysymys maalaisesta tai
kaupunkilaisesta. Kodinhoitotöihin maalaiset panostavat enemmän. Kaupunkilaiset
urheilevat enemmän, mutta ulkoilevat vähemmän. Kaupunkilaiset myös lukevat ja
katsovat televisiota hieman maalaisia enemmän. Matkoihin käytetyssä ajassa on
hieman eroja. Kaupunkilaiset käyttävät 4,7 % ajastaan matkoihin kun maalla
selvitään 3,5 % osuudella ajasta. Minuuteissa nämä ajat ovat 67 ja 51 minuuttia
vuorokaudessa per asukas. Missään
suhteessa erot eivät kuitenkaan ole merkittäviä.
Tämä kuva kertoo hieman asioita
ryhmitellen Helsingin metropolialueen, muiden kaupunkien, puoliurbaanien
alueiden ja maaseudun eroista ajankäytön suhteen Nyt monien hellimä
”kasautumisilmiö” ei näytä vaikuttavan juurikaan ihmisten ajankäyttöön. Mitä
tästä sanot ystäväni Ode, kasautumisteorian mutuprofeetta. Sanot tietysti,
ettei tässä tilastossa ole lainkaan edustettuna ”lisääkaupunkiakaupunkilainen”.
Pohditaan
hieman mistä ottaa
Olisi
siis otettava 5 minuuttia 1300 minuutista. Juustohöylä tuntuisi hyvältä
ratkaisulta. Kukaan ei huomaisikaan tuota 3 promillen siivua. Juustohöylä ei
ole muodissa, pitää olla rohkea, sanoo Sipilä. Otetaanko nukkumisesta ja
lepäilystä? Ei, annetaan ihmisten nukkua tuo 540 minuuttia eli 36 % ajastaan. Viihteeseen
ja kulttuuriin käytetään 24 minuuttia. Sovitaan: siihen vähään ei kosketa. Mikään
kotityökään ei tunnu helposti rokotettavalta. Kotityöt tosin vähenevät kun me
kaupunkilaistumme. Ehkä sieltä irtoaisi pieni siivu sillä kotityöt ovat
selvästi suuri potentiaali. Maalaiset tekevät kotitöitä 150 minuuttia
vuorokaudessa kun helsinkiläisillä luku jää 100 minuuttiin.
Liikalihava
Suomen kansa tarvitsee urheiluun ja ulkoiluun käytetyn 40 minuuttiansa. Ei
kosketa siihen. Miten sitten tietokone, älypuhelimet, some ja pelit? Paljonko
sinne uppoaa? Tilaston mukaan kaupunkilaisilta uppoaa 55 minuuttia, ja
maalaisilta 41 minuuttia vuorokaudessa. Luvut näyttävät muuten hyvin
vaatimattomilta. Mutta maalaiset elävät selvästikin terveemmin, vähemmän pelejä
ja enemmän kotitöitä. No, ei tästä nyt selvää leikkauskohdetta löytynyt, mutta
Sipilälle voisi kuitenkin ilmoittaa, ettei tuon viisiminuuttisen kaappaaminen
ole todellakaan ajankäytön ongelma, jos se on ongelma, se on arvovallan
ongelma.
Aika
toistaa itseään
Vuonna
1991 valtaan astui Esko Ahon sinimultahallitus, täydennettynä ruotsalaisilla,
ja olipa mukana myös nyt ryvettäytynyt Toimi Kankaanniemi kristillisistä. Ahon
hallitus seurasi Holkerin sinipunahallitusta. Joku sanoo Holkerin hallituksen
perintöä täysin olemattomaksi. Muistuttaa siis sitä mitä Katainen-Stubb-Urpilainen-Rinne
sateenkaarihallituksista sanotaan. Ilaskivi moittii erityisesti hallituksen asuntopolitiikkaa.
Hän kirjoittaa vuonna 1991 tuohtuneena oman pääkaupunkiseudun rakentamista
koskevan selvitysmiestehtävänsä tulosten hautautumisesta näin: ”Nyt kun on
käytettävissä oma selvitystyöni ja muita samanaikaisesti valmistuneita
raportteja, on olemassa valmiit lakiesitykset ja päätösehdotukset,
valtioneuvoston tulisi lyödä nuija pöytään ja lähettää paperit eduskuntaan
päätettäväksi tai virkakoneiston ratkottaviksi. Tällaista poliittista tahtoa ja
päätöksentekokykyä ei hallituksella ole. Sama virkakoneisto sen alapuolella,
joka on luonut asuntopoliittisen umpikujamme saamattomuudellaan, on jälleen
ottanut todellisista päätöksentekijöistä täydellisen ylivallan. Se on
suomalaisen asuntopolitiikan surkea koko kuva!”
Hallitus
ilman tahtoa
Ilaskiven moittimassa
valtioneuvostossa, syyskuussa vuonna 1990, oli pääministerinä Harri Holkeri, valtionvarainministerinä
Matti Louekoski, sisäasiainministerinä
Jarmo Rantanen, oikeusministerinä Tarja Halonen, ympäristöministerinä Kaj Bärlund ja liikenneministerinä
Ilkka Kanerva. Ilaskiven mukaan tällä
hallituksella ei ollut poliittista päätöksentekokykyä eikä tahtoa. Kovia nimiä siis, mutta tahto todellakin puuttui. Hallitus ryhtyi
laman torjuntaan ja pääministeri tarjosi aamiaispöytään silakkaa kaupunki- ja
asuntopolitiikan sijaan. Saattaa myös olla, että Ilaskivi oli hallitukselle persona
non grata. Ministereillä saattoi olla vaikeata määritellä, millä kohtaa
yhteiskuntapolitiikan kentässä hän varsinaisesti liikkui. Raimo Ilaskivi oli ja
on radikaali kannanotoissaan. Hän ei todellakaan pelännyt sosialistin leimaa. Paul
Krugman sanoo nykyistä maailman
talouskriisiä arvioidessaan: ”Finanssijärjestelmän pelastajien ei tule pelätä
sosialistin leimaa vaan toimia.” Ilaskivi toimi, mutta ”byrokratian
saamattomuus” synnytti suomalaisen asuntopolitiikan ”surkean koko kuvan”.
Esko
Ahon sinimultahallitus toimi siis vuosina 1991-1995. Presidentti Koivisto
vastusti ankarasti velkaelvytystä. Hän näytti myös olleen täysin eri mieltä
kuin nykyiset demarikollegansa infrainvestointien elvyttävän vaikutuksen
suhteen. Tämä siis tapahtui vuonna 1993. Paavo Lipposen Murrosten aika -kirja kertoo
näin (WSOY, 2014): ”Koivisto pani pari viikkoa myöhemmin antamassaan suuressa
haastattelussa vielä paremmaksi, nimeten rautatie-, tie- ja ydinvoimalahankkeet
rahan haaskaukseksi. Kaikki voimavarat oli hänen mukaansa käytettävä
vientituotannon hyväksi.” Paavo Lipponen itse sanoo tuolloin: ”Lyhyellä
tähtäimellä tarvittaisiin elvytystoimia, mutta olisi vaarallista perustaa ne
velkaelvytykseen. Se oli kuin
hankittaisiin lisää köyttä hirtetyn taloon. Julkisia menoja on leikattava
ja siirrettävä niiden painopistettä korkeampitasoisen tuotannon ja sitä tukevan
perusrakenteen kehitykseen. Näitä investointikohteita olisivat asunto-,
liikenne- sekä tutkimus- ja kehitysinvestoinnit.” Hän vielä lisäsi: Eurooppalaisia
verojärjestelmiä, kuten kiinteistöveroa tulisi hyödyntää enemmän.”
Koivisto
puhui vientivetoisuudesta, siitä puhuvat kaikki
Oikeastaan
eksyin täysin alkuperäisestä aiheestani. Se on tavanomaista. Minun piti pohtia
huomattavasti suurempaa juttua. Se on Suomen ”vientivetoisuus”. Vielä nykyinen,
mutta pian väistyvä valtionvarainministerimme on toistanut vientivetoisen
teollisuuden mantraa. Hän jopa niputti Pisara-radan rakentamisen tuohon
vientivetoisuuden kehittämiseen. Miten ne oikeastaan liittyvätkään yhteen? No,
eivät mitenkään! Ajattelinkin hieman selventää itselleni vientimme
kokonaisuutta ja erityisesti mahdollisuuksiamme lisätä vientiä ja tässä
erityisesti palveluvientiä. Mahdollisuudet ovat rajattomat – sen tiedämme.
Mutta, miten osaamme lähestyä ongelmaa? Mihin olisi panostettava? Kuka tekee ja
mitä? Yritykset tietysti, mutta mistä löydämme ne yritykset? Ja ennen kaikkea,
mistä kaivetaan esiin innovaatio? Ja mistä näille yrityksille saadaan asialle
vihkiytynyt johto? Johto, joka lähtee maailmalle? Voiko valtiovalta tukea?
Auttaako tuki jos yrittäjät puuttuvat? Paljon hataria kysymyksiä, vastaukset
eivät näytä olevan sen paremmin agendalla.
Missä
ovat potentiaaliset vientimarkkinat?
Suomi
on säästänyt ansiokkaasti esimerkiksi ulkoasianhallinnossa. Suurlähetystöjen ja
edustustojen määrää on leikattu rajulla kädellä. Samalla olemme menettäneet
läsnäoloamme. Samalla tavalla kehitysyhteistyössä olemme siirtyneet
kahdenvälisestä avusta kansainvälisten organisaatioiden kautta kulkeviin meidän
hallintamme ulkopuolella oleviin rahavirtoihin. Puhumme paljon
demokratiavajeesta – vähemmän kansainvälisestä kaupasta, joka on myös
kehittyvän maailman ainoa tie. Toinen kuviteltu tie on kumivene. Pitää
kuitenkin tarkistaa tuo läsnäolon määrä ja lähetystöt, ettei tule annettua
väärää todistusta maamme ulkoasiainhallinnosta. Tarkastus osoitti yllättävänkin
hyvää kattavuutta. Eräät aukot Suomen osalta kiinnittävät huomiota
naapurimaihin verrattuna. Miksi emme ole mukana Bangladeshissa, Sri Lankassa, Pakistanissa,
Azerbaijanissa, Kuubassa, Sudanissa, Ghanassa ja Ugandassa?
Pikku analyysi kertoo Suomen
suurlähetystöjen määräksi noin 67, kun ruotsalaisilla on 88 suurlähetystöä ja
tanskalaisilla 78 suurlähetystöä. Suomen ja Tanskan Afrikka-peitto on Ruotsiin
verrattuna suppea. Etelä-Amerikkaa peitetään laajasti, taloudellinen yhteistyö
on kuitenkin melko vähäistä. Kannattaisiko tuota peittoa siirtää Aasiaan?
Suomen vienti suuntautuu aivan
liian voimakkaasti Eurooppaan. Varsinkin Aasian osuutta olisi nostettavissa
huomattavasti, Aasian osuus on nyt lähinnä naurettava. Amerikoita olisi myös
nostettava. Samoin rahakkaat öljymaat näyttävät olevan suomalaisten
vientimiesten (naisten) ulottumattomissa. Onko niin, että Suomi ei tuota mitään
kiinnostavaa? Ei tavaroita, ei lääkkeitä, ei palveluja, ei elintarvikkeita,
ainoastaan hissejä ja pelejä?
Parlamentaarinen
komitea tutki tulevaisuutta
Parlamentaarinen
tulevaisuuskomitea teki analyysin tulevaisuudesta. Etsittyjen ja löydettyjen
hankkeiden joukosta saattaisi löytyä juuri ne toimialat, joilla Suomi saadaan
nousuun. Valitettavasti komitean tutkimuksessa ei suoranaisesti kiinnitetty
huomiota vientipotentiaaliin. Enemmänkin pohdittiin innovaatioita
kansainvälisellä tasolla. Mutta kiitettävää kaikin puolin! Vaikka itse sanonkin,
sinun kannattaisi lukea blogini alla olevasta linkistä:
Blogissani
analysoin tulevaisuusvaliokunnan työtä laajemmin, mutta erityisesti keskityin radikaaleihin
teknologiamuutoksiin. Kuvassa näkyvät eniten pisteitä saaneet kohteet.
Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan
pisteytyksestä saattaisivat löytyä ne toiminta-alueet, joilla Suomen vienti
saadaan nousuun. Siellä on aika monia liikennealan ideoita. Aurinkoenergia nousu
oli havaittavissa. Oma ala, rakentaminen ja suunnittelu, niin kaupunkien kuin
talojenkin osalta ei ole juuri päässyt listoille. Maailman kaupungistuminen ja
kehitysmaiden kaupunkislummiutumisen jättiongelma, siinä haasteita jotka on
ollut parasta unohtaa. Siinä on kuitenkin suomalaisen vientivetoisen toiminnan
suuri mahdollisuus. osa on ilmeistä itsekkyyttä. Osa on globaalia
velvollisuutta ja pakkoa.
Karoliina
Korppoo!
Tulevaisuusvaliokunnan
analyysistä voisi tehdä nyt sellaisen tulkinnan, että Suomen kannattaisi vientituotteita
etsiessään panostaa etätyön työkaluihin ja yhteiskunnan pelillistämisen
juttuihin. Oiva esimerkki onkin Karoliina Korppoo Tampereelta. Hänen poppoonsa
loi typerältä sinänsä tuntuneen SimCityn ideaan perustuvan ja etenkin
liikenteen visualisoinnin osalta hyvin kehittyneen, suosioon nousseen version. Eipä
tuokaan versio kovin järkevältä näytä. Ei sillä ainakaan pääkaupunkiseudun
maankäyttö-, kaavoitus – ja liikenneongelmia ratkota. Jos kuitenkin panee
päähän positiiviset lasit, voisi väittää, että pelillistämisellä voitaisiin kehittää
aivan oikeita työkaluja esimerkiksi nyt käytävien hallituksen
ohjelmaneuvottelujen simuloimiseen ja iteroimiseen.”
Tulevaisuusvaliokunnan
listalla robottiauto on hyvin korkealla. Siinäpä asia, joka ei ole saanut minua
uskoon. Sen sijaan suomalaisten kehittämä sähköautoinnovaatio on jotain
merkillepantavaa. Kunhan saavat patentoitua ja käyttötestattua. Tukea lisää
sinne Suomen valtio! Uskon että sähköautomies Sipilä tuon tarpeen hyvin
ymmärtää.
Innovaatio on ihmisten juttu.
Robottiautoa tärkeämpi on sähköauton konsepti. Yllättävän mahtavaa oli kun raaseporilaisen
Toroidion Oy:n toimitusjohtaja Pasi Pennanen esitteli prototyyppinsä Monacossa.
Onko hän Suomen Musk? Kokemusta hänellä on kansainvälisen autoteollisuuden
palveluksessa. Pennanen työryhmineen on kehitellyt sähköautoa ja erityisesti
sen uudenlaista voimalinjaa neljän vuoden ajan. Nyt ovat patentit vetämässä.
Onnea matkaan! Tukea Pennasen porukkaa on saanut mm. Tekesiltä.
Educluster!
Oppimisen
uudelleenorganisointi on listalla tärkeä. Suomen PISA menestyksen olisi luullut
synnyttävän koulutustaidon vientiä, oppikirjoineen, videomateriaaleineen kaikkineen.
Muutamia vuosia sitten tästä suorastaan vaahdottiin. Valtuuskuntia vieraili
Saudi-Arabiassa ja muulla. Suuria bisneksiä oli odotettavissa. Varsin suureksi
ei tuo opetuksen myynti ole kasvanut. Se on ehdoton floppi. Nouse Educluster ja
valloita maailma!
On kiinnostavaa ja mainiota, että
Jyväskylän yliopiston Educluster on ollut näinkin monessa paikassa mukana. Usein
toiminta on kuitenkin ollut hyvin missionääristä. Ollaan oltu kertomassa Suomen
opetusmenestyksen salaisuudesta. Se ei riitä. Tästä alasta pitäisi kehittää yksi
henkisen viennin ja kaupankäynnin keihäänkärkiä! Volyymi pitäisi
moninkertaistaa. Sen velvoittaa Suomen luokitus maailman kärkeen oppimisen
kehittämisessä. Mutta siitä on tehtävä myös bisnes.
Veto loppuu. Ongelmat ovat liian
suuria hahmoteltaviksi. Henkisen alan on itse noustava viennin kärkeen.
Hyvinvointiyhteiskunta on meidät nukuttanut. Herää Suomi! Palvelujen viennin
tulisi olla eksponentiaalisessa nousussa. Se on laskussa. Rakennusala ja
arkkitehtuurin ja insinööripalvelujen vienti on täysin nolla! RIL-päivät,
SAFA-päivät, yliopistot ja korkeakoulut, ihmiset ja yritykset tehkää jotain!
Olen
vielä sairaalassa. Nyt kotiin pääsy uhkaa. Niin, siis todellakin tätä
viimeistellessäni olenkin jo kotona. Mutta kun ajattelin kirjoittaa
sairaaloista, niin kauan kun olen sairaalassa, olin vielä sairaalassa, joten
menköön tämäkin sen ajattelun tiliin. Pyörittelen mielessäni Algeriaan tehtyjen
yliopistollisten keskussairaaloiden suunnitelmia - nehän jäivät suunnitelmiksi.
Vakavammin pyörii mielessä Sri Lankan Colomboon kehitysyhteistyön rahoilla
tehty Colombon keskussairaalan laaja suunnittelutyö, rakentaminen ja
henkilökunnan koulutusohjelma.
Silmät
puoliummessa tätä miettiessäni kuulen kuiskauksen: "Pena". Avaan
silmäni ja edessäni seisoo tyylikkään harmaantunut Kari Karanko, suurlähettiläs
emeritus ja Colombon veteraani - Suomen suurlähetystön perustaja elokuussa
1980. Edustustohan sittemmin 17 vuoden päästä lakkautettiin. Sattuipa hyvä ajoitus minun blogini kannalta,
Kari kutsumatta, yllättäen paikalla.
Kun
kerron puoliunissani miettineeni Colombon aikoja, hän kertoo tarinan
"Jaipurin raajasta". Hän oli Colombossa sairaalasuunnittelun alkuvaiheissa.
Colombon keskussairaalan ortopedisen osaston ajantasaistaminen ja rakentaminen
otettiin yhdeksi Suomen ensimmäisistä kehityshankkeista. Sri Lankassa oli
valtaisa määrä ihmisiä, jotka kaipasivat jalkaproteesia. Suomalaisen proteesin
hinnaksi olisi tullut 5000 markkaa, kun Intiasta Jaipurista oli saatavissa "Jaipurin
raajoja" viidellä kympillä. Jaipurin yliopiston ortopedisairaalan työpajan
edustaja, Dr. Mehta, vai oliko joku muu pienempi kiho, kutsuttiin Suomeen,
esittelemään heidän lähes ilmaista tuotettaan. Hän saapui UM:n järjestämään
kokoukseen Helsingissä. Paikalla oli runsaasti kehitysyhteistyön väkeä -
naisenemmistö oli huomattava. Äkkiä, kesken kokousta, intialaistohtori kääri
punttinsa ja nosti tekoraajansa kahvikuppien ja pullalautasten sekaan. Syntyi
kauhistunut hämmennys. Se oli aito "Jaipurin raaja". Hän kehotti
läsnäolijoita tutkimaan tyngän erinomaista kuntoa, nilkan ja polven oivallista
mekanismia ja muita tekojalan hienouksia. Kukaan ei rohjennut. Semmoinen
tarina.
Jaipur Foot on tunnettu
tuotemerkki. Valmistuspaikka on Intiassa Rajasthanin osavaltiossa.
Proteeseja asennetaan nykyisin noin 20000 kappaletta vuodessa. Kaikkiaan niitä
on asennettu puolitoista miljoonaa kappaletta. “Too often the NGO sector relies
solely on sentiment. We need to marry sentiment with science.” Näin sanoo Dr. Mehta,
non-profit yrityksen sielu ja toimitusjohtaja. Tämä kaikille hyvään uskoville
kansalaisjärjestöille tiedoksi.
Kertojana
oli siis ystäväni Kari Karanko. Hauskan jutun innoittamana ryhdyin etsimään
netistä tuotetta: "Jaipur Foot". Proteesin kehitti alkuun vuonna 1968
Ram Chander Sharma. Tuolloin proteeseja asennettiin noin 50 kappaletta
vuodessa. Sittemmin syntyi vuonna 1975 Dr. Mehtan johdolla organisaatio nimeltä
BMVSS ja proteeseja asennetaan lähemmäksi 20000 vuodessa. Intian valtio takaa
ilmaisen proteesin kaikille tarvitsijoille. Proteesin valmistus maksaa 45 USD.
Huippunykyaikaiset tietokoneohjatut proteesit lännessä saattavat maksaa
kymmeniä tuhansia dollareita.
Kehitysyhteistyön
helmiä
Kari
Karanko jatkaa: ”Colombon keskussairaalan suunnittelu ja rakentamisen valvonta
sekä henkilökunnan kouluttaminen on yksi suomalaisen kehitysyhteistyön helmiä. Satunnainen
kävijä kohtaa sairaalassa vielä tänäkin päivänä asialleen vihkiytyneitä ja
erinomaisesti koulutettuja lääkäreitä ja hoitajia, joiden kiitollisuus Suomea
kohtaan on suorastaan hämmentävää. Osaamisen vienti suunnittelun ja valvonnan
sekä pitkäaikaisen henkilöstön kouluttamisen alueella on ollut vahvuutemme
kehitysyhteistyössä. Sitä tarvitaan edelleen.”
Suomalaisten myötävaikutuksella
tehtiin koulutustoimintaa. Se sai kiitollisen vastaanoton. Syntyi helmeä.
Mutta
sitä on aivan liian vähän. Olen ehdottomasti kahdenvälisen kehitysyhteistyön
kannattaja. Silloin myös me opimme ja syntyy myös sitä kehitysyhteistyössä
vihattua ”vientivetoista toimintaa”. Suomen ja Sri Lankan kauppavaihdossa
vuonna 2013 tuonti Sri Lankasta Suomeen oli yhteensä 17,3 miljoonaa euroa ja
vienti Suomesta Sri Lankaan 5,7 miljoonaa euroa. (Suomen tullin tilastot). Suomen
päävientituotteita Sri Lankaan ovat kemianteollisuuden tuotteet,
farmasiatuotteet, koneet ja moottorit sekä paperi- ja pahvituotteet. Sri
Lankasta tuodaan Suomeen pääosin elintarvikkeita, kuten kahvia, teetä,
kaakaota, mausteita ja kalatuotteita, sekä valmistettuja tavaroita kuten
vaatteita, kumi- ja sähkötuotteita sekä moottoriajoneuvoja. Toivoisi, että
viennin joukossa olisi jäänteitä meidän sairaalaprojektistamme. Ehkä siellä on jotain
farmasiatuotteita? Se ei riitä!
Vientikonsultin
unelmaprojekti
Sri Lankan Colombon keskussairaalan saneeraus,
uudisrakentaminen ja opetustoiminnan kehittäminen oli vientikonsultin
unelmaprojekti. Ulkoministeriön kehitysyhteistyöosastolla oli 80-luvun alussa
kehitettynä Master Plan -konsepti sairaalan toteuttamiseksi. Tekijöinä olivat
Mikael Paatela ja Finnconsult Oy.
Tarjouskierros hankkeen jatkokehittelystä tuli vuonna 1984. Tarjousta
väännettiin suurin toivein. Tarjouksen teossa oli mukana meitä Sri Lankassa
edustanut DI Mauri Ilva. Hänellä oli johdossaan myös
kehitysyhteistyönä tehty seutusuunnitteluprojekti Sri Lankan Kalutarassa. Mauri
oli vanha tuttavamme tie- ja vesirakennushallituksen
liikennesuunnitteluprojekteista. Hän oli naimisissa Naisasiain ja
opetussairaaloiden ministeriön kansliapäällikön sisaren kanssa.
Kansliapäällikkö oli nimeltään Daya Samarasinghe. Alikonsulttina oli
Dayan serkku arkkitehti Surath Wickramasinghe. Lankalaiset
tulivat Suomeen haastattelemaan konsulttiehdokkaita. Arkkitehti Seppo Aho oli jo valittu
projektikoordinaattoriksi. Hän oli mukana arviointihaastattelussa. Meidän
Devecon - tiimissämme arkkitehteina olivat Arkkitehtitoimisto Kari Virta ja CJN Oy, Ekono vastasi
insinöörisuunnittelusta. LT-Konsultit Oy:n hommana oli huonetilaohjelma,
toiminnallinen suunnittelu, hankintaohjelmat ja projektinjohto. Jussi Annanpalo toimi koko hankkeen
projektipäällikkönä. Lääketieteellisenä asiantuntijana oli tohtori Viljo Rissanen Kuopion yliopistollisesta
keskussairaalasta. Jussi Annanpalon tärkeänä apulaisena oli ylihoitaja Annika Pohto. Joukkuetta vahvisti vielä
diakonissalaitoksen Mediconsult. Luonnosvaiheessa Heikki Hoppania ja Tapio Tuomari piirsivät
arkkitehtuuri-ideat. Luonnosvaihe tehtiin Suomessa. Työpiirustukset tehtiin
sitten Surathin toimistossa Sri Lankassa. Tähän sisältyi kustannussäästöidea,
mutta tärkeimpänä technology transfer
-idea. Vaikeuksiakin oli. Suunnittelumeininki Sri Lankassa ei ollut samaa kuin
Suomessa!
Colombon keskussairaalan
uudisrakennus kaikessa komeudessaan. Kirjoitin edellisessä blogissani
valepilarista, joka on rikos. Olin pannut tuon tekstin Jussi Pallasmaan suuhun.
Tuossa se on! Colombon sairaalan nurkalla näkyy koko rakennuksen korkuinen
pilari. Se on valepilari. Se roikkuu, eikä ole lainkaan tuettu maahan. Näin rakennesuunnittelija
sen ratkaisi!
Tilaaja
ja urakoitsija oikeudessa
Deveconille
kuului myös rakentamisen valvontavastuu. Päävalvojana oli kurssitoverini DI
Rauno Kontturi, Olkiluodon voimalaitosrakentaja.
Kontturilla oli jo aiempaa kokemusta Devecon Oy:n leivistä. Hän oli valvojana
Saudi-Arabian Jeddan suuressa asuntoprojektissa. Urakoitsijaksi valittu Lemminkäinen otti
kovan linjan. Muodissa oli ”claim management”. Toimittiin FIDIC:in manuaalien
mukaan. Ensimmäisten viikkojen aikana Kontturin toimisto täyttyi urakoitsijan
kirjeistä. Suhteet tulehtuivat, yhteistyö suomalaisten kesken ei toiminut.
Osaltaan urakoitsija syytti paikallisia levottomuuksia. Tamilisotaa käytiin
pohjoisessa ja etelässä käytiin taistelua Singhaleesin maolaisryhmän kanssa.
Maolaiset sitten tuhottiin kovalla kädellä. Homma viivästyi ja Lemminkäinen
vaati korvauksia. Tilanne ei ollut aivan helppo, Colombon keskussairaalaa
rakennettiin keskellä sisällissotaa. Lemminkäisen projektipäällikkö Ari Niemi
muisteli RIL:in uusimmassa vientikirjassa: ”Aamulenkillä tuli ruumiita vastaan
ja työmaan vieressä räjähteli, kun lähellä oli poliisiasema”. (Rakentajat maailmalla, vientirakentamisen
vuosikymmenet, Mikko Laakso & Seppo Tamminen, RIL, 2014). Seurauksena
pitkällinen oikeudenkäynti - ulkoministeriö vastaan suomalainen
urakoitsija. Ystäväni Matti Mantere Lemminkäiseltä
sanoi saman kirjan mukaan: ”Lemminkäisen tarkoitus ei ollut olla hankala, mutta
meidän oli pidettävä puolemme.” Oikeudenkäynnissä ulkoministeriö joutui
maksamaan lisähintaa urakoitsijalle. Lisähinta taisi loppujen lopuksi olla
runsaat kaksi miljoonaa euroa. Eihän se loppujen lopuksi mikään kammottava
katastrofi ollut projektissa, jonka hinta taisi nousta kahteenkymmeneen miljoonaan
euroon, siltä osin kuin Lemminkäinen oli mukana. Ei ainakaan kun vertaa
nykyisiin tutuksi tulleisiin projektiylityksiin. Kokonaisuudessaan
keskussairaalan projekti hankintoineen, opetuksineen, kaikkineen oli noin 30
M€, siitä Suomen osuus 25 M€. Konsultti toimi näissä riita- ja oikeusjupakoissa
todistajana. Käsittämätön kuvio - suomalainenko? Ja juuri kun olimme projektin
alkaessa julistaneet ravintola Kosmoksessa Lemminkäisen poikien kanssa pyhää
yhteistyötä! Siis ei tuo lisähinta sinänsä, vaan että se piti ratkaista
oikeudessa ja vihdoin hovioikeudessa. Rahaa paloi jo yksin hanakasti asiaan
tarttuneelle juristikunnalle. Mitkä olivatkaan oikeudenkäyntikulut?
Colombon sairaalan Resident
Engineer Rauno Kontturi, kurssitoverini, tepastelemassa työmaalla Deveconin
silloisen toimitusjohtajan Per Donnerin kanssa. Pohdiskelivat varmaan urakoitsijan
metkuja?
Potilaskanta
oli kookosveitsellä käsiteltyä
Ensiapuklinikan
potilaskanta erosi suomalaisen sairaalan potilaista. Siellä he olivat verta ja
visvaa valuvia. Huonejärjestely piti muuttaa. Suomessa potilaat tulevat
sairaalaan esikäsiteltyinä, Sri Lankassa kookosveitsellä ”käsitellyt” potilaat
ovat erilaisia kuin Suomen puukonhaavapotilaat. Sairaalan toiminnallisuutta
osoittaa, että siinä pystyttiin hoitamaan suuren pommikatastrofin uhrit, satoja
potilaita tunnissa useiden tuntien ajan. Potilaiden ohjaus ja infektiokontrolli
toimivat mainiosti. Se oli suomalaisten osaamista - kunhan ensin opittiin.
Suomalainen suunnittelu ja
rakentaminen keskittyivät trauma- ja ortopediayksikköön. Sairaalassa
suoritettiin merkittävää koulutus ja opetusyhteistyötä. Riidan aiheeksi nousi
Lemminkäisen projekti kuvan vasemmassa laidassa.
Tässä kuvassa näkyykin miten meidän sairaalamme on uponnut intialaisten suunnitteleman ja saudien rahoittaman neurologian osaston sisään/taakse. Arkkitehtuuri on unohdettu ja täysin koneellistettu rakennus kuluttaa energiaa huomattavasti enemmän kuin meidän ekologinen versiomme.
Vanhat
normit paremmat kuin uudet?
Mukana
olleiden ylpeyden aihe on se, että sairaala toimii, henkilökunta on paikalla,
rakennus toimii. Suomalaisten suunnittelu oli hyvää, sairaalassa on
luonnollinen ilmastointi. Myöhemmin tehty saudien rahoittama ja intialaisten
suunnittelema sairaalan osa tehtiin ”nykyaikaisilla” normeilla. Kaikki oli
koneellista. Tämä sairaala kuluttaa viisinkertaisen määrän energiaa
suomalaisten suunnittelemaan sairaalaan verrattuna.
Vesitorni
suunniteltiin ja rakennettiin osana kehitysyhteistyöprojektia. Se on kaunis.
Ihmisillä
palava into oppia
Annika
Pohto kertoo: ”Tässä projektissa oli hyvää sen pitkäkestoisuus. Voitiin lisätä
tietoa ihmisille, joilla oli palava into oppia ja jatkaa kehittämistä.
Opetuksessa oli eroja suomalaiseen käytäntöön.
Sri Lankan kulttuuriin ei sovellu luennointi. Opetus pitää tehdä kädestä
pitäen. Tulee opettaa oikea käden työ. Hygienian hoitotavat ovat osa tätä
kätten työtä. Esimerkiksi hiuksia ei aiemmin pesty, koska paikallisen
käsityksen mukaan sairaana ei saa pestä päätä. Kastumisen pelättiin estävän
parantumista. Tämä käsitys muuttui. Suihkutkin auttoivat asiaa. Myös työt oli
aiemmin jaettu niin, että vain tamilit siivosivat vessoja. Tähänkin saatiin
suuri muutos suomalaisten koulutuksella. Ei saanut olla luokiteltua työtä.
Käytännöt levisivät opetussairaalasta muihin sairaaloihin. Esimerkiksi
suomalaisen tiimin kehittämät traumaohjeet levisivät kautta maan. Suomalaiset,
ja sitten heidän oppinsa ammentaneet paikalliset, luennoivat opetussairaalalle
kuuluvista tehtävistä muissa sairaalaoppilaitoksissa. Sri Lankan
keskussairaalan suunnittelussa mukana olleiden suurin ilon ja ylpeyden aihe on
toiminnan onnistunut jatkuvuus ja pitkäjänteinen kehittäminen. Ihmiset näitä
asioita tekevät. Heillä on nimet. Maistelepa näitä nimiä: Hector Werasinghe,
Lucian Jaya, Oliver Fernando, Joe Fernando,
Susiri Werasekera, Upul Banagala
ja Siriseeli Perera. Nimet eivät sano sinulle mitään, mutta he vievät viestiä.”
Sri Lankan kulttuuriin ei sovellu
luennointi. Tämä pätee kehittyvissä kulttuureissa laajemminkin. Opetus pitää
tehdä kädestä pitäen. Tulee opettaa oikea käden työ. Ilmeistä päätellen oppi on
mennyt perille.
Kehitysyhteistyö
hylkää Sri Lankan
Nyt
sairaala-alan projektit ovat loppuneet. Suomi teki järjettömän päätöksen
lopettaessaan Colombon sairaalan rahoituksen. Sri Lanka ”suljettiin” ja
lähetystö lopetettiin. Taisi olla vuosi 1997. Päätös oli tietysti poliittinen –
ei haluttu tukea sisällissotaa käyvää maata. Mutta oliko myös sairaala sodassa?
Sairaalat auttavat hyviksiä ja pahiksia. Suomalaisten hyvin alkanut
korkeatasoisten sairaaloiden kehittäminen taantui muutoinkin. Ilmeisesti
keskussairaalat tai opetussairaalat ovat kehitysyhteistyön mielestä rahaa
imeviä monstereita. Nykyisen käsityksen mukaan pitäisi keskittyä vain
perusterveydenhoitoon. Terveydenhuollossa tarvitaan kuitenkin koko skaala
toimintoja. Se on prosessi ja kokonaisuus.
Opetussairaalat ovat tämän kokonaisuuden olennainen fundamentti.
Yksinomaisissa puskaterveydenhuoltohankkeissa on vaikea nähdä tuloksia.
"Talo tarvitsee kivijalan, mutta se tarvitsee myös savupiipun", näin
sanoo Annika Pohto, meidän Colombon
sankarittaremme. Kokonaisuuteen kuuluvat opetussairaalat, erikoistuneet
sairaalat, perussairaalat, terveyskeskukset, lääkärinvastaanotot ja lääkkeiden
jakelu. Vain yhden sektorin tukeminen vääristää kokonaisuutta. Tätäkö olemme
tekemässä, vääristämässä kokonaisuutta?