Nyt
olen yhteensattumien keskiössä. Olin menossa arkkitehtipäiville Jyväskylään.
Miksi minä, enhän ole arkkitehti? No, ilmassa oli suuren juhlan tuntua, kun Jussin ja Dyniksen toimisto Arkkitehtuuritoimisto B&M Oy oli saamassa
Otto-Iivari Meurmanin palkinnon. Ja saikin. Palkinto jaettiin kolmatta kertaa.
Ensimmäisen palkinnon sai ystävämme Jere Maula ja toisen palkinnon ystävämme
Reino Joukamo. Reino palkittiin Rauman 60-luvun yleiskaavoituksesta ja vanhan
Rauman pelastamisesta. Tuon prosessin alkuvaiheissa olimme Risto Sammalkorven
kanssa aktiivisesti mukana. Ihanaa aikaa kun kaikki alkoi uudistua, siis uusi
yhteiskunta autoineen kaikkineen oli hahmottumassa.
Jere Maula sai ensimmäisen O-I.M
–palkinnon. Toisen palkinnon sai Reino Joukamo. Nyt tuli palkinto suoraan
kotisatamaan.
Panu
Lehtovuori puhuu loisteliaasti
Nyt
oltiin siis jakamassa kolmatta palkintoa. Panu Lehtovuori piti mahtavan hienon
puheenvuoron juryn puheenjohtajana. Hän kertoi palkittavasta toimistosta kaiken
ja hieman enemmänkin. Esimerkkeinä linjakkaasta ja pitkäjänteisestä urbanismista Lehtovuori mainitsi Helsingin
itäisten ranta-alueiden konseptisuunnitelman (2000-2003), Tammisaaren sataman (2004-2008), Pasilan konepajan yleissuunnitelman (Helsinki 2007),
Ranta-Tampellan yleissuunnitelman (Tampere 2009) ja Itäkeskuksen
täydennysrakentamissuunnitelman (Helsinki 2014). Kyllähän minä tiesin, että
toimiston väki yrittää ymmärtää kaupunkia ympäristönä ja rakennusta orgaanisena
ilmiönä, mutta että noin hyviä! Sitä oli ylpeänä ja rinta rottingilla.
Tässä
virallinen tiedote:
Ilmassa on suuren urheilujuhlan
tuntua. Arkkitehtuuritoimisto B&M Oy:n väki palkitaan Otto-Iivarin
palkinnolla. Koko toimiston väkeä olivat edustamassa J. P. Lehtinen, Matti
Jääskö, Tuomas Seppänen, Daniel Bruun ja Jussi Murole. Liisa täällä kotioloissa
ihmetteli: ”missä toimiston naisedustus?” Nostetaan hattua myös toimiston
ihanille naisille.
Mörri
säikähtää Risto Jarvan kaupunkitulevaisuutta
Otto
Iivari oli minunkin opettajani. Rakennusinsinööriosastolla suoritimme
asemakaavaopin kurssin. Siihen aikaan kaupunkien rakentamisen oletettiin
kuuluvan arkkitehtien ja rakennusinsinöörien mandaattiin. Otto Iivarilta saimme
näitä maagisia viisauksia. Hän oli kyllä pidetty opettaja. Tosin Otto Iivari
oli myös melkoisen ärhäkkä tyyppi. Risto Jarvan tehtyä Pertti Maisalan, Jaakko
Salosen ja kumppaneideni tuella kuuluisan filminsä ”Kaupungissa on tulevaisuus”
Meurman ryhtyi toppuuttelemaan. Hän
olisi varmaan ollut toppuuttelemassa myös nykyistä ”lisää kaupunkia”
-ideologiaa. Silloin Meurman kirjoitti Uudessa Suomessa (1968): ”Uusi elokuva
on saanut nykypäivän yleistyneen protestin luonteen, jota sävyttää
innostuneiden nuorten tekijäin käsitys elämästä. Valitettavasti näkemys on
jäänyt kovin yksipuoliseksi siinä kohden mitä kaupungin asukkaiden
elinympäristöltä olisi vaadittava.
Tietenkin kaupungin on pyrittävä tuottamaan tyydytystä eteenpäin ryntäävälle
nuorisollekin, mutta myös kaupungin muita asukkaita on koetettava parhaimmin
palvella heille sopeutuvalla elinympäristöllä, minkä ohella on muistettava
kaupungin tehtävä valtakunnassa ja kansansa elämässä. Näissä suhteissa filmi
antoi julistusta, jota ei voi pitää kypsänä eikä tavoitteeksi ’kelpoitettavana’.
Harkinnalta puuttui vakavuus, mitä elämä kuitenkin edellyttää.”
Mörri
ryhtyy opportunistiksi
Oikeastaan
ihmetyttää Mörrin tiukka kannanotto. Olihan filmissä ihmisten ja autojen
vilinää nopeutetuissa kohtauksissa hengästymiseen saakka, mutta ei siinä mitään
kulttuurivallankumousta ollut. Ei vähääkään. Filmissä puhuttiin maapallon
tulevasta 40 miljardista ihmisestä, jotka voitaisiin teoreettisesti asuttaa
Skandinaviaan - jos kaikkialle tehtäisiin kunnon kaupunkia. Filmissä puhuttiin
myös siitä, että Suomi pitäisi asuttaa vain lounais- ja eteläkulmastaan. Lappi,
saaristo ja Järvi-Suomi jäisivät erämaaksi ja vapaa-ajan tyyssijoiksi. Mutta
filmissä ei puhuttu mistään sellaisesta konkretiasta kaupunkirakentamisen
suhteen, jonka olisi pitänyt asemakaavaopin emeritusprofessoria ärsyttää. Otto-Iivarilla
oli myös vahvana aatteellisena tukijana yhteiskuntatieteiden lisensiaatti Tatu
Vanhanen. Hän puolusti väljää asumista. Tatun poika Matti on myös tunnettu
nurmijärveläisyydestään. Tulevaisuus näyttää mitä tapahtuu, kun Matti jälleen
nousee valtaan.
Hakan
Jorma Aaltonen ymmärsi Jarvan yskän
Helsingin
Asuntokeskuskunta Hakan tiedotussihteeri Jorma Aaltonen ymmärsi yskän toisella
lailla. Hänet voisi julistaa ”lisää kaupunkia Helsinkiin” -liikkeen aiempien
aikojen profeetaksi. Hän kuitenkin todellisuudessa ajatteli Hakan bisneksiä ja
kirjoitti komeasti ja yleispätevästikin: ”Tästä filmistä uhoaa sitä urbaania
henkeä, joka puuttuu lähiöistämme. Filmin positiivisimmat asiat ovat mielestäni
sen kaupunkiystävällisyys, kansainvälisyys ja Helsingin metropoliajatus. Me
emme vielä tajua sitä, mikä merkitys Helsingillä on ainoana suurkaupunkinamme.
Meidän on muistettava, että Helsinki on vasta pikkukaupunki suurten metropolien
rinnalla ja vasta sikiöasteella kehityksessään. En usko, että väljyyttä voidaan
kaupungeissa ylläpitää, mutta yksityiselämää voidaan suojata myös tiiviissä
elämänympäristössä. Tiivis keskittyminen on kaupungille välttämätön. Toisaalta
taas ulkoilualueet, meillä koko Lappi, tulevat tuomaan väljyyttä elämään.”
On
aika palata nykypäivään - hetkeksi
Saan
vierustoverikseni arkkitehtipäivien illanistujaisissa Ilkka Halisen. Molemmat ihmettelemme toisiamme kohdannutta kunniaa
- seuran suhteen. Kun mitalinjaon jälkihuuma on hieman lientynyt, ryhdymme
muistelemaan menneitä tässä kaupungissa ja erityisesti haluamme ajatella tämän
kaupungin tekemiseen osallistuneita ihmisiä. Ilkka haluaa mainita kolme
ihmistä, jotka ovat hänen ammatillisella urallaan merkinneet eniten – kaikki kolme
tämän kaupungin tekemisiin suuresti vaikuttaneita. Ensin hän mainitsee Pekka Kettusen. Pekka, Jyväskylän
lyseon poika, leikisti minunkin poikani, Liikennesuunnitteluseuran perustaja,
vientitehtävien puuhamies ja verkostoituja, vihan ja rakkauden mies, hän
sittemmin nosti kaksi kaupunkia kukoistukseen, ensimmäinen niistä oli Kerava ja
toinen oli Jyväskylä.
Yhdessä Ilkan kanssa ryhdymme ihastelemaan Ode
Soininvaaraa ja hänen kolumniaan Suomen Kuvalehdessä SK20 15.5.2015. Ode
kirjoittaa Pekka Kettusesta. Tuo yllätti meidät. Positiivisesti. Näin Ode
kirjoittaa: ”Pekka Kettunen johti näkemyksellisesti ja voimakastahtoisesti Jyväskylää
teollisuuskaupungista kohti cityä ja tehden tilaa korkean osaamisen
työpaikoille. Tämä merkitsi kunnallistaloudellista riskinottoa. On aikaista
sanoa miten uhkapeli päättyy. Omiltaan Kettunen ei ainakaan saanut tukea.
Demarivaltuutetut syyttivät häntä väärien työpaikkojen tuomisesta kaupunkiin.
Jyväskylää olisi pitänyt kehittää teollisuuskaupunkina. Se nyt ainakin olisi
ollut hiipivän tuhon tie. Kettunen palkittiin potkuilla vuonna 2004.”
Se siitä, kivaa että Pekka on Oden lisäksi Ilkan ja minun yhteinen sankari. Vuonna 2001 Pekka kirjoitti kolumnissaan Keskisuomalaiseen näin viisaasti: ” Maailma ja elämän ongelmat ovat tulleet monisäikeisiksi. Siksi menestyksekkäät organisaatiot on järjestettävä niin, että ne oppivat tietämyksen rinnalla hallitsemaan tietämättömyyttä. Pyörteisessä maailmassa ja uutta luovassa tilanteessa tarvitaan aavistuksia, intuitiota, arvailua, tapailua ja luovuutta. Asioihin vaikuttavat muuttujat joudutaan määrittelemään uudelleen ja sanomatta jääneitä oletuksia on opittava kyseenalaistamaan. Näissä tilanteissa tarvitaan tietämättömyyden hallintaa, johon vanhakantainen organisointi ei sovellu.”
Olen
muuten kirjoittanut Pekasta blogissani: http://penttimurole.blogspot.fi/2015/02/management-by-perkele-ruoskalla.html
Kaupunginjohtaja
Pekka paistattelee ja yhdistys palkitsee 1995
Pekka Kettunen puhui
keskustakehityksestä ja otti ansioita Jyväskylän kävelykadusta itselleen ja Liikennesuunnitteluseuralle.
Kaupunginjohtaja oli ylpeä saavutuksestaan ja asetti sen lähelle itseään.
Onnellista on, että Jyväskylän kävelykatu oli jo pitkällä ystävämme Pekan
astuessa virkaansa. Hyviin saavutuksiin on helppo samaistua ja siihen oli
Pekalla oikeus. Kukin ajattelee omaa elämäänsä ja toimintaansa. Näkee sen
selkeänä. Pekka Kettunen yhdistää Jyväskylän saavutukset Helsingin
rakentajateekkareiden perustamaan Liikennesuunnitteluseuraan. Hän oli seuran
perustaja ja puheenjohtaja. Hän kertoo: "Seura järjesti ensimmäisen
asiantuntijamatkan Ruotsiin. Teimme kymmenenä vuonna peräkkäin retket eri
puolille maailmaa kävelykeskustoihin. Meitä oli noin 20 henkeä, ympäri maata,
jotka kävimme Saksassa, Hollannissa, USA:ssa, Neuvostoliitossa. Kävelykeskustat
tulivat suurelta osin tämän seuran ansiosta Suomeen. Kauppiaat ja liike-elämä
vastustivat niitä aluksi ankarasti. Jyväskylässä voikukat kasvoivat asfaltin
läpi, kun Kauppakadun muuttaminen kävelykaduksi saatiin 1995 budjettiin.
Suomessa ei ymmärretty kaupungistumista. Julkinen valta ei myöskään
seurustellut kiinteistönomistajien eikä kauppiaiden kanssa. Ilkka Halinen ja
Timo Valtakari kaupungin arkkitehteina alkoivat toteuttaa uudenlaista
keskustelevaa kulttuuria. Suomen kaupunkikeskustojen kattoyhdistys Elävä
Kaupunkikeskusta ry palkitsi Jyväskylän Suomen parhaaksi keskustauudistukseksi
2007."
Kävelykadun
suunnittelijat tarkastelevat kaupungin vintiltä löytynyttä viiden metrin
mittaista pienoismallia. Malliin on rakennettu kävelykadun suunnitelma. Mallia tirkistelemässä vasemmalta Antero Vainio,
Jorma Lipponen,
Risto Mäkinen,
minä itse (olinko silloin noin nuori, eihän siitä ole aikaa kuin 25 vuotta?),
piilossa punatukkainen Liisa, näkyvissä vielä Osmo Rosti
ja Pekka Huuskonen.
Missä Ilkka Halinen luuraa? Ehkä hän on piilossa Huuskosen takana? Osmo Rosti
oli todellisuudessa kävelykadun päätöksenteon valmistelija ja hankkeen
varsinainen isä. Valaisimien suhteen hän kertoo hauskan jutun: ”Kun Sirpa
Laitisen suunnittelema valaisimen prototyyppi pystytettiin kadulle, eräät
arkkitehdit protestoivat ja väittivät sitä sopimattomaksi. Silloin tulin
sellaiseen johtopäätökseen, että valaisimen täytyi olla hyvä ja sopiva, ja tein
hankintapäätöksen.” Oliko sopiva tarina näin arkkitehtipäivien aikaan?
Kävelykadun suunnitelma rakennettiin
viisimetriseen Kauppakadun malliin. Malli löytyi vahingossa kaupungintalon
vintiltä. Mallille keksittiin loistava käyttö. Kaupungissa sijaitsee
näkövammaisten koulutuslaitos. Malli antoi mahdollisuuden kosketella ja tuntea
kaupungin julkisivuja. Tällaista tarvetta ei voi hoitaa virtuaalimallilla. Se
voidaan hoitaa vain mallilla, jossa on materiaa. Toivottavasti malli on vielä
tallessa. Tietääkö joku?
Timppa
Valtakari, toinen tärkeä ihminen
Toinen
Ilkan mainitsema tärkeä ihminen on Timo Valtakari. Minulle Timppa oli valtavan
tuttu. Tuo tuttuus oli perua rantabyroon ajoilta, Meritullinkadulta. Mikä on ”rantabyroo”?
Rantabyroo oli alkujaan Edu Kairamon, Erkki Juutilaisen ja Pentti Pantzarin byroo,
jonka tehtävänä oli Helsingin venesatamien suunnittelu Helsingin urheilu- ja
liikuntaviraston toimeksiannosta. Tästä työstä on vieläkin hyvät jäljet
näkyvissä Helsingin rannoilla.
Timppa Valtakari vaimoineen oli
vakiojuhlavieras kun Ilkantiellä vietettiin railakkaita saunajuhlia. Koira Piki
oli myös innokas saunoja, mutta koiran paikka oli lauteiden alla. Porukan
rynnätessä kylpyammeeseen Jude Juutilainen jäi yleensä alimmaiseksi. Teemu
Lipastin piirtämässä kuvassa meno vaikuttaa huomattavasti vauhdikkaammalta kuin
nykypäivien arkkitehtipäivillä. Vinyylit soivat ja Nortti kärysi.
Kolmas Ilkka
Halisen tärkeistä henkilöistä oli sveitsiläinen arkkitehti Peter Zumthor. Hän on maailman arkkitehti-rankingissä
kärkikaartissa. Vuonna 2001 Zumthor palkattiin laatimaan suunnitelmaa vanhan
linja-autoaseman paikalle torin ja harjun väliin. Kaikkitietävä Wikipedia
kertoo hankkeen päättymisestä näin: ”Rakennuttajat, YH, Sato ja VVO, pitivät
suunnitelmaa kalliina eivätkä hyväksyneet Zumthorin työskentelytapaa valvoa
projektia alusta loppuun, joten hanke hylättiin”. Kustannuksillakin taisi olla
merkityksensä. Tocomanin insinöörit laskivat hinnaksi 3000 euroa neliöltä, mutta Haahtelam insinöörit panivat paremmaksi ja saivat tonnin lisää. Se oli Jyväskylän oloissa liikaa. No surullistahan
tuo on, eikä Ilkka Halinen vieläkään lakkaa ihmettelemästä hankkeen
kariutumista. Kirsti Sivén ja AskoTakala tekivät sitten vuonna 2004
suunnitelman, joka toteutettiin. Ilkka Halinen sanoi haastattelussa: ” ”Ei siitä huono tullut. Ehkä tämä on esimerkki
siitä, että pitää tavoitella
huippua, että saadaan
hyvä”.
Korttelikiistan kuin ”kaksi marjaa”. Vasemmalla Peter
Zumthor ja oikealla Kirsti Siven ja Asko Takala.
Pritzker-palkinnon
saajina Peter Zumthor vuonna 2009 ja Frei Otto vuonna 2015
Peter Zumthor sai
Pritzker-palkinnon vuonna 2009. Jakajana olivat mm. Renzo Piano ja Jussi Pallasmaa.
Traaginen oli viimeisin palkinnon jako. Pritzker –palkinto jaettiin 10 päivää
sitten Miamissa. Vuoden 2015 Pritzker-palkinnon sai Frei Otto 89-vuoden
iässä. Palkinnon saaja ei ollut paikalla, sillä hän kuoli 9. maaliskuuta miltei
heti kuultuaan palkinnosta. Hänen haastatteluvideonsa helmikuulta 2015 on
järkyttävän ihana, se kannattaa katsoa: http://www.pritzkerprize.com/2015-laureate-media-kit-and-photo-booklet
Minä en ole koskaan
saanut tilaisuutta tavata Zumthoria Ilkka Halisen tavoin, mutta Frei Otton olen
tavannut. Kerroin tuosta tapaamisesta blogissani, sekin saattaa olla
mielenkiintoinen:
Jouhkin
Eki vei kävelykatujen kaksintaistelun aloitusvoiton Imatralle
Pöydässämme
istuu toinenkin veikko vuosien takaa. Hän hehkuttaa olevansa kukon askeleen
edellä Jyväskylää ja Jyväskylän kävelykatua. Mies on Erkki Jouhki. Hänen on lähdettävä
seitsemän junalla kohti Imatraa. (Herääköhän ajoissa kaiken juhlinnan jälkeen?)
Imatralla vietetään Koskenpartaan kävelykadun 20-vuotisjuhlia. Avajaisia
vietettiin 14. kesäkuuta 1995. Kadun suunnittelivat Liisa Ilveskorpi ja Sirpa Laitinen.
Liikennesuunnittelusta vastasi Pekka Seppälä. Toteuttamisen työpiirustukset
laadittiin kaupungin toimesta ansiokaan korkeatasoisella tavalla. Erkki Jouhki
johti prosessia. Avajaiset olivat mahtavat. Muistan ne. Erityisesti jäi mieleen
huikea tanssiesitys. Onnea imatralaisille, ehditte ensin.
Koskenparras on Imatran
paikallislehden mukaan maan paras olohuone. Nyt se saavutti 20 vuoden iän.
Erkki Jouhki vei Imatran Koskenpartaalle
kävelykatujen avaamisen kilpailuvoiton. Koskenparras avattiin 14 kesäkuuta
1995. Sieltä on tämä ihana kuva - ja muisto.
Jyväskylän kauppakadun avajaisia vietettiin samana vuonna
syyskuussa. Pekka Kettunen ja Liisa Ilveskorpi
pitivät kansanjoukkojen hurratessa avajaispuheenvuorot Kompassille rakennetusta
esiintymislavakontista.
Näköjään olet jälleen hyvässä vedossa ja sairaalareissu jäi lyhyeksi. Jatka samaan tapaan. Terveyttä! I
VastaaPoistaHei,
VastaaPoistakiitos viimeisestä! Oli mukava tavata.
Siihen blogin lyhyeen kommenttiin pari tarkennusta.
Missään vaiheessa ei kilpailtu saati taisteltu kaksin, vaan ihailtiin salaa kumppaneiden samanaikaisia sisarhankkeita (Pietarsaari ja Jyväskylä).
Ystäväni Ilkan kanssa on ollut monia hyviä hetkiä kuten sinunkin kanssa monet kerrat.
Ja taisihan se keskustapalkinto tulla Imatrallekin.
Hyvin ehdin seitsemän junaan ja Koskenpartaan lavalle haastateltavaksi 13:45.
Tosin kraka taisi jäädä kiireessä hotelliin, kun en sitä käyttänyt.
Lämpimin terveisin
Erkki