New Yorkissa on keskuspuisto. Sen pinta-ala on 3,6
neliökilometriä. Helsingissä on myöskin keskuspuisto. Sen pinta-ala on 6,5 km2.
Erotuksena näillä puistoilla on se, että Central Park on täsmälleen
suorakaiteen muotoinen. Meidän puistomme on taas hyvin orgaaninen muodoltaan. Puistoja
miettiessä mielessäni välähti Pariisin Bois de Boulogne, siellä nyt vähintään
tuli käytyä nuorena miehenä camping-telttailemassa. Bois de Boulogne on pinta-alaltaan
noin 3,6 km2. Entäs sitten nykyisen suosikkikaupungin Berliinin vanha kunnon
Tiergarten. Pinta-alaa kertyy 2,6 km2. Nyt joku sanoo, ettei pinta-alalla ole
väliä kysymyksessä on laatu puistona ja virkistysalueena. Mitä kysyisi
Uutisvuoto?
Jos nyt leikkisimme
Uutisvuotoa ja kysyisimme mikä näistä keskuspuistoista ei kuulu joukkoon? Oikea
vastaus on Helsingin keskuspuisto, sillä se on näistä ainoa jota aiotaan
käyttää rakentamiseen. No, ei tietenkään kokonaisuudessaan, mutta vain
osittain. Siinä kiinteistökehityksessä ovat kuitenkin lähes kaikki neliömetrit
liikaa. Kuvassa on neljä keskuspuistoa samassa mittakaavassa. Helsingin
keskuspuisto on niistä laajin 6,5 km2.. Bois de Boulogne Pariisissa ja New
Yorkin Central Park ovat saman suuruisia 3,6 km2. Berliinin Tiergarten on näistä pienin 2,6 km2.
Kiinteistöjalostusta
keskuspuistossa
Tässä blogissa hieman itsekseni tutkailen noita
suunnitelmia keskuspuiston ”kiinteistöjalostuksesta”. Silloin joudun tapani
mukaan hieman tarkastelemaan Helsingin keskuspuiston historiaa erilaisten
suunnitelmien valossa. Milloin keskuspuisto ilmestyi? Oliko se jo Bertel
Jungilla tai Eliel Saarisella, ehkä kuitenkin ennen sotia, vai vastako Alvar
Aallolla? Ei ollut pohjoisosiltaan vielä Helsingin yleisasemakaavassa vuonna
1911, mutta ilmestyi Pasilasta pohjoiseen kapeana ja lähes katkeilevana
Saarisen ja Tallbergin Pro Helsingfors -suunnitelmassa 1918. Eteläosa eli Töölönlahti oli näillä herroilla
tunnetusti kiinteistöjalostettu. Myös keskuspuisto Laaksosta pohjoiseen oli
sekä Saarisella että 60-yleiskaavassa liikenneväylien halkaisema Metsäläntielle
saakka. Keskuspuisto ei siten alkanut Töölönlahdelta vaan se alkoi Pasilan
pohjoispuolelta tai Asesepäntieltä Haagan ampumaradan seutuvilta. Haagan
ampumarata, siis nykyinen Haagan ulkoilumaja oli 50-luvulla paikka jossa Pentti
harjoitti pistooliammuntaa Arimon Kallun johdolla. Tulipa ykkösluokat kuviossa ja koulussa. Ensimmäistä kertaa keskuspuisto ilmestyi täydessä
laajuudessaan Väinö Tuukkasella ja Olof Steniuksella Helsingin kaupungin vuoden
1960 yleiskaavassa, vaikkakin siis pohjoisten liikenneväylien pirstomana Metsäläntielle
saakka. Katariinankadulla kiinteistöviraston asemakaavaosastolla
yleiskaava-arkkitehti Olof Stenius levitteli isoja planssejaan lattioille ja
maassa kontaten piirsi viherväyliä. Yläkerrassa teekkaripiirtäjä Pentti Murole
oli Pekka Westerisen uskollinen avustaja kun yleiskaavaan piirrettiin tärkeimpiä
pääväyliä.
Keskuspuistosta ei
tahtonut tulla valmista. Kun ensin oli saatu maankäyttöön raivattua aukkoa niin
Töölönlahdella kuin Pakilan kohdalla oli vielä päästävä eroon suurista
valtaväylistä jotka halkoivat potentiaalista keskuspuistoa erityisesti Laakson
ja Metsäläntien välisellä alueella. Niistähän päästiin eroon vasta 2002
yleiskaavassa, tai käytännössä jo Polvisen suunnitelman jälkiselvittelyissä. Vapaudenkatu
tipahti suunnitelmista vasta 1980-luvulla.
Tässä kuvassa näkyy
erinäisiä vaiheita keskuspuiston kehityksessä. 1911 yleisasema-kaavassa tultiin
Pakilan tasolle, Töölönlahti oli puistona. Bertel Jung oli kaavan maestrona.
Vuonna 1918 Tallberg ja Saarinen
tukkivat Töölönlahden mutta avasivat puistoa pohjoiseen, kunnes jälleen
Pakilan kohdalla yhteys kuroutui kahteen
kapeikkoon. Vantaan virtaus ei vielä kiinnostanut. 1932 yleisasema-kaavassa puisto jatkui
Vantaalle suuren pohjoisen liikenneväylän suoja-alueina. Töölönlahdesta ei
ollut varmuutta, tehtiin kaksi suunnitelmaa. Toinen Saarisen ajatusten mukainen
ja toinen uudistushenkinen. Vuoden 1960 yleiskaavassa Töölönlahti oli
vapaa ja Olof Stenius räväytti reitin auki Lappiin saakka. 2002 yleiskaavassa keskuspuistoa sitten vaalittiin. Silloin myös
liikenneväylät olivat asettuneet suosiollisiksi puiston olemassaololle. Nyt
uusimmassa yleiskaavaluonnoksessa on käyty puistoon käsiksi. Puistoihin
kajoamisia on nyt uskallettu tehdä erityisesti vihreiden aatteellisessa
myötävirrassa. Ja virtaan on helppo asettua kun lupa on saatu ikään kuin
korkeammalta tasolta.
Laitoinpa mieleni
virkistämiseksi tuollaisen kuvan. Siinä on vihreällä Helsingin ja
naapurikuntien nykyiset viheralueet – mitä kuvassa näkyy. Valkoisella on
näytetty uuden yleiskaava-luonnoksen vihreät. Älkää katsoko mikroskoopilla –
jotain taatusti puuttuu. Uusi yleiskaava on kauttaaltaan nakertanut
viheralueita. Ei järjettömän paljoa, mutta kauttaaltaan - silloin siitä tulee
paljon. Radikaaleimpia temppuja ovat tietysti Vartiosaari ja Ramsinniemi.
Kaikkien bulevardien varrella on tietysti viheralueiden leikkauksia. Joku voisi
sanoa, että paljon on pelkkiä pusikoita, ei mitään puistoja tai metsiä. Minä
sanon, totta toinen puoli. Mutta, mutta?
Onko niin, että jos
olisin krunikkalainen tai skatalta tai tölikasta jopa munkasta, niin nämä
bonden asiat eivät minua kiinnostaisi? On aivan sama mitä noille
juoksuhaudoille, konekivääripesäkkeille ja bunkkereille tapahtuu. On aivan sama
häviääkö jostain skutsista purot ja ihanat keväiset lätäköt. Saattaa olla vain
minulle jotain merkitystä vanhan desantin majan paikalla tai kummitustalon
kivijalalla. Nekin häviävät.
Pyörän selkään
Lähdin pyöräilemään Pohjois-Haagan puoleiselle alueelle
Hämeenlinnanväylän länsipuolelle. Siellä en tavallisesti käy. Olin ajatellut
että sen voisi rakentaa. Varsinkin kun Pohjois-Haagan asukkaat eivät tunnu
juuri välittävän koko asiasta. Ei ainakaan kuulu mitään? Ehkä he toivovat
palveluita? Tai ajattelevat myönteisesti kasautumisteoriasta? Haluavat meille
ja muille kilpailukykyä?
Ihmeellistä ja
samalla älytöntä! Pohjois-Haagan puolella on ihania kosteikkoja, alueella jota
aiotaan rakentaa. Toisaalla, maaliikennekeskuksen kohdalla, toisella puolen tietä, on juuri
rakennettu kalliilla rahalla kosteikkosysteemi. Siinä ei vaan ole vettä? Tämä
uusi kuiva laitos varmaan puretaan tarpeettomana sitten kun alue rakennetaan. No, ei rakenneta!
Katselin kuitenkin varmuuden vuoksi Pohjois-Haaga seuran
kotisivuja. Seuran hallitus oli noin vuosi sitten ottanut kantaa
yleiskaavaluonnokseen. Lausunnossa sanotaan mm. näin: ”Osayleiskaavaprosessin
aikana kaupunkisuunnitteluvirasto totesi mm. omissa selvityksissään, että vaikka
merkittävä osa Pohjois-Haagan viheralueista kaavoitetaan muuhun käyttöön, on
alueen läheisyydessä kuitenkin edelleen Keskuspuisto. Mikäli Hämeenlinnan
bulevardisointi toteutuu, tarkoittaa tämä sitä, että viheralue siirtyy edelleen
kauemmas. Tällöin syntyy sellainen vaikutelma, että kaupunkisuunnitteluvirasto
on johtanut alueen asukkaita harhaan, unohtamalla samalla alueemme keskeiset
vahvuudet.” Esittikö Pohjois-Haaga seura valituksen yleiskaavaluonnoksesta?
Sitä en tiedä.
Katsellaan karttoja ja käydään paikalla
Tänään Hesarissa oli uutinen kansalaisten aktiviteetista
keskuspuistossa. Se oli mahtavaa vuorovaikutusta. Itse asiassa Olavi Syrjänen lähetti
minulle sähköpostia ja pari valokuvaa keskuspuistoon ripustetuista
lippusiimoista tai oikeammin huomioteipeistä. Minulle se oli yllätys. Oli heti
rynnättävä pyörän selkään ja katsomaan. Onhan ikkunani 5 metrin päässä
keskuspuistosta. Sitten havaitsin Olavi Syrjäsen tekstin Yhdyskuntasuunnittelun
seuran nettisivulla: http://www.yss.fi/keskuspuisto-sailytettava-helsingin-yleiskaavassa/
. Se on asiatuntevaa ja vahvaa tekstiä. Olavi kirjoittaa mm. näin: ”Kunnan
kaavoituksen kannanotoilta on voitava edellyttää luottamuksensuojaperiaatteen
mukaisesti ennakoitavuutta ja johdonmukaisuutta. Kuntalaisilla on oikeus
luottaa maakuntakaavan ohjausvaikutukseen ja juuri tehtyihin kaupunginvaltuuston
ratkaisuihin ja niiden jatkuvuuteen, kun on kysymys keskeisestä
virkistysaluekokonaisuudesta.” Siinäpä se. Nyt on hötkyilty. Sillä tulee
olemaan huonot jäljet (no, jätin sen oikean sanan sanomatta.)
Porukka painuu
metsään ja vetää huomioteipillä yleiskaavan pikselit maastoon. Mainiota
kansalaisaktiviteettia. Tuo asia olisi kuitenkin pitänyt tehdä jo aiemmin
vuorovaikutussuunnittelijoiden toimesta. Vuoroin vaikuttaminen tarkoittanee
aktiivista vuorovaikutuskeskustelua kansan, suunnittelijoiden ja päättäjien
välillä. Kansa ei suunnittele eikä päätä, heidän tilaisuutensa on kertoa omaa
tarinaansa. Suunnittelijoiden tehtävä on kuunnella tarina ja siirtää aikajana
tulevaisuuteen. Päättäjät valitsevat hyvistä vaihtoehdoista parhaan. Se on herkkää
hommaa. Tähän asti kuulemastani ja lukemastani on herkkyys puuttunut. Myös
roolit näyttävät menneen sekaisin. Kirjoitin jo aiemmassa blogissani oven läpi
menosta saranapuolelta: http://penttimurole.blogspot.fi/2016/03/bulevardit-kolmaskohtuuhintaisuuden.html
Piti katsella
karttoja. Nyt on digiaika ja havainnollistaminen on huippuunsa kehittynyttä.
Bulevardeja ajatellaan rakennettavaksi ehkä parin kolmenkymmen vuoden päästä.
Niille piirretyt puut näyttävät 70- vuoden ikäisiltä. Kuvat esittävät siis
aikaa noin vuonna 2100 tai vähän päälle. Silloin minun lastenlastenlapseni ovat
jo lähes 100-vuotiaita. Mutta hyvä,
huomenna näytänkin bulevardin kuvaa Lotalle ja Ilonalle ja kerron heille miltä
näyttää heidän 90-vuotissynttäreillään. Katsotaan mitä he vastaavat. Näytän
kuvaa myös Jussin poika Paavolle. Hän on nyt nelivuotinen ja ”kuvanottohetkellä”
päälle yhdeksänkymppinen hänkin. Leikki leikkinä – eihän nuo puut ole kuin 55-vuotiaita.
Napataan iästä pois 15 vuotta.
Nyt vielä
vilkaistaan Hämeenlinnan väylää. Hesarissa julkaistiin tänään kuvan joka on
suoraan yleiskaavasta. Ihan oikein ja kaikki totta, ei mitään manipulaatiota.
Mutta kun minä piirtelin ja väritin nuo aiotut korttelit tuohon oikealla
olevaan kuvaan niin se näyttää vielä todemmalta. Siis anteeksiantamattomalta ja
mahdottomalta! Noin ei voi ryhtyä tuhoamaan vuosikymmenten työn avulla
syntynyttä ainutlaatuista saavutusta.
Fokusoidaan vielä
tarkemmin. Oranssit korttelit Hämeenlinnan väylän varressa seuraavat kyllä
yleiskaavan pikselialueita erinomaisella tarkkuudella. Mitään lisäujutusta ei
ole havaittavissa. Maaliikennekeskuksen kortteli oikealla on jo lautakunnassa
hyväksytty. Kohta kaavoittajan käsi siirtyy
Metsäläntien pohjoispuolelle. Me seuraamme katseella. Kysymyksessä on jokin
näkymätön käsi tai kosminen voima joka näitä asioita kuljettaa. Kukaan ei tunnu välittävän hätähuudoista.
Eikä mitään Panaman papereitakaan ole tiedossa meitä auttamaan. Mitään
vaihtoehtoja ei esitetä. Täytyy varmaan tehdä komsit ja kiinnittäytyä puihin.
Sitä kieltä Odekin ymmärtää.
Käydään kauppaa
Kun maailma on sellainen, ettei pelkkä EI,EI,EI riitä, ja
moittijoilta vaaditaan ratkaisua moitittuun ongelmaan, niin kerron nyt
Hämeenlinnanväylän bulevardin suhteen omani. Aluksi muistutan että olen
bulevardiaatteen kannattaja. Mutta niin kuin aiemmasta tekstistäni ilmenee, en
suinkaan yleiskaavaosaston esittämän Hämeenlinnanväylän bulevardin kannattaja. Olen
sen vastustaja. Keskuspuistoa ei saa pienentää eikä heikentää. Joskus voidaan
kuitenkin käydä kauppaa. Jos keskuspuiston reunaan rakentaminen tuo oleellisia etuja puistolle
ja sen käyttäjille voidaan käydä kauppaa pienistä maa-alueista. Pohjois-Haagan
kohdalla kauppaa voi käydä Kehä I:n risteysalueen ympärillä. Pohjois-Haagan ja
keskuspuiston suoraan yhdistävistä puistometsistä ei voida käydä kauppaa.
Hämeenlinnanväylä tulee tältä osin kattaa ja keskuspuisto on yhdistettävä 400
metrin viherkannella Pohjois-Haagan puoleiseen ihanaan puistomaisemaan. Bulevardirakentamisen
voi aloittaa Maria Jotunin puiston kohdalta. Siinä voi pikkuisen lipsauttaa
myös keskuspuiston puolelle. Rakentamista voi jatkaa suhteellisen reippaasti Haagan
ammattikoululle saakka mm. Metsäläntien liittymäalueita hyväksikäyttäen.
(Paitsi jos kaivetaan koipussista hieno Haaganväyläsuunnitelma, sitten pitää
hieman varoa). Etelään päin Metsäläntien
ja rantaradan välillä mennään varovasti vain yhdellä melusuojaksi kelpaavalla
tonttirivillä. Rantaradan kainalossa ja Hakamäentien nurkassa voidaan sitten
hieman revittää. Millaisen bulevardin voisi rakentaa jos keskuspuisto
säästetään - paitsi eräitä kaupankäynnin kohteita? Tuohon minun kartalle
merkitsemälle alueelle mahtuu rakentamista nippa nappa puolen neliökilometrin
verran. Jos siinä käytettäisiin mallina Maaliikennekeskuksen vanhalle tontille
esitettyä "lisää kantakaupunkia” -rakennusoikeutta saataisiin noin 9000
asukasta ja pari tuhatta työpaikkaa. Siinä se ja salentti!
Tässä on sitten
kaupankäynnin tulos. Keskuspuistoa hieman nirhaistaan. Pohjoishaagalaiset saavat
kunnon yhteyden keskuspuistoon tai oikeammin nuo puistot yhtyvät. Heidän ihanat
lähimetsänsä ja kosteikkonsa säilyvät. Hämeenlinnanväylän melu häipyy. Haagan ammattikoululle
tultaessa rakentamista lisätään. Tuo Timo ja Tuomo Suomalaisen piirtämä koulu
on muuten aivan ihana talo. Yksi hienoimmista! Toke Korhosen kuljetusristikot
yms. saavat täydennystä rinnalleen. Keskuspuiston peltoaukean nirhaaminen ja
Pirin Penan suunnittelema liian laaja liittymä eivät kelpaa surun aiheeksi.
Korttelirivi antaa keskuspuistolle kaivattua melunsuojaa. Muuten vielä yksi
juttu: Kehä I:n tulevaisuus on välttämättä saatava osaksi
bulevardisuunnittelua. Minä olen jo useamman kerran haikaillut
bulevardiaikaista lasiputkiviaduktia. Ovat kai pitäneet hulluna kun eivät ole
mitenkään reagoineet - Reetat ja muut. Kutsuisivat edes kahville.