Elokuvakerho teki
ulkomaanmatkan Tukholmaan. Kerran vuodessa ulkomaille - siitä on tullut perinne.
Viimeksi Tallinnaan. Sitä ennen Berliiniin. Oli löydettävä sopiva elokuva,
mutta mikä tärkeintä, oli löydettävä Kosmoksen veroinen ravintola, jossa
otetaan vatsan täytettä ja pari lasia hyvää viiniä elokuvan valinnan
höysteeksi. Toimeen lupautuneet asiamiehet ja asianaiset toimivat ja löysivät
Tukholman Kosmoksen. Ravintolan nimi on Pelikan. Se sijaitsee Södermalmissa,
aivan vastikään käyttöönotetun pyöräbaanakadun varrella. Saatat arvata
taksikuskin pärmäntäyksen yhden ajokaistan poistosta ja pyöräbaanan
avaamisesta. Muuten tuttua. Olen kuullut helsinkiläisiltä taksikuskeilta
samankaltaisia viestejä. Viimeksi tämän viestin kertoi viehättävä taxitar. Ei
tarvitse kuin hieman vihjaista fillaristien suhteen niin jeremiaadi on
kuultavissa. Kansainvälinen ilmiö.
Ravintola
Pelikan on ehdottomasti vierailun arvoinen.
Pelikaniin tutustuin
etukäteen lukemalla netistä Trip Advisor -arvostelut. 900 ihmistä oli sanonut erittäin
hyväksi. 31 oli sanonut erittäin huonoksi. Luin kaikki erittäin huonot.
Erityisesti moitittiin tylystä palvelusta. Joku moitti hintatasosta. Oli
joutunut maksamaan lähes kympin jostain annoksesta. No, kyypit olivat kyllä
melkoisia yrmyjä. Vanhoja herroja mustissa esiliinoissaan. Heidän
palvelukonseptiinsa ei kuulunut asiakkaiden sively hunajalla ja mirhamilla.
Tilaa kulhoille ja kattiloille raivattiin tarmokkaan käskevästi. Lautaset
jämähtivät pöydälle kuin tykin suusta. Ruoka oli ruotsalaista
”husmanskonsten”-kvaliteettia. Huippua. Minä otin STEKT SIDFLÄSK MED LÖKSÅS Sota-ajan lapsi muistaa läskin ihanuuden. Aluksi
olin ajatellut ottavani PELIKANS KÖTTBULLAR MED GRÄDDSÅS, SALTGURKA &
RÅRÖRDA LINGON. Liisa nautiskeli .SVAMPFYLLDA KROPPKAKOR FRÅN ÖLAND M BRYNT SMÖR &
SPENAT Kaikki oli kiitettävää ja meille myöhemmin
kyypiksi lehahtanut mustahiuksinen kaunotar oli ekstrapriima.
Elokuviin
Oli aika siirtyä elokuvateatteriin. Se oli lähes nurkan takana.
Teatterin nimi oli Victoria. Siellä esitettiin filmiä nimeltä ”Kollektivet”. Kommuuni
sanoivat muilla kielillä. Sopiva meidän elokuvakollektiiville. Thomas Vinterberg on ohjannut tämän
tanskalaisen filmin joka kertoo 70-luvun kommuunissa asuvista tanskalaisista
aikuisista. Jaa, oli mukana pari lastakin.
Röökiä paloi! Syntyi rakkausdraama kun talonomistaja-arkkitehti rakastui
oppilaaseensa. Sitä pyöriteltiin. Inhoan filmejä joissa petetään kumppania.
Inhoan sellaista todellisuudessa paljon vähemmän kuin filmeissä. Elokuva sai
kerholaisilta ristiriitaisen arvostelun. Se on tavallista, aina sitä yllättyy
kavereistaan jotka luulee tuntevansa. Usein me Liisan kanssa arvostelemme
kuitenkin suunnilleen samoille halsseille. Nyt minä annoin nelosen ja Liisa
ykkösen. Kerholaisten kokonaisarvosanaksi tuli 2,9. Viisi on maksimi.
Elokuvakäynti ravintolakäynnin höystämänä koettiin onnistuneena. Oli aika
siirtyä muuhun kulttuuriohjelmaan. Minä katsoin olevani niin vanha, ettei aika
enää riitä taidemuseoihin menoon. Sanoin katsovani mieluummin tässä vaiheessa
elävää elämää. Sellaiseksi valikoituivat Tukholman apokalyptiset tunneliväylät ja
Tvärbanan – pikaraitiotie. Mukaan mahtui vielä kulttipaikka Hötorget ja sen
kauppahalli.
Kuvissa Helsinki ja Tukholma ovat samassa mittakaavassa. Kuviin on merkitty
kaupunkien raideverkot. Tukholmassa on metroa (Tunnelbanan) 109 km,
paikallisjunalinjoja 100 km ja raitioteitä 21 km. Helsingissä on metroa 21 km,
raitioteitä 50 km ja junalinjoja 20 km. (Kaikki luvut noin.) Asukasta kohti Tukholma
voittaa ylivoimaisesti. Siellä on 24 cm verkostoa per asukas. Helsingissä
jäädään lukuun 14 cm per asukas.
Tutkimusmatkalla
Tukholmassa
Tukholmaa käytetään usein hyvänä esimerkkinä niin asiassa
kuin toisessakin. Jotkut sanovat Tukholman olevan esimerkillinen uudessa
asuntotuotannossa. Jotkut sanovat Tukholman ruuhkamaksujärjestelmää aivan
mainioksi asiaksi. Liikennekaari-ihmiset ovat varmaakin pitäneet Tukholman
taksien vapaata järjestelmää esimerkkinään. Tunneli-ihmiset löytävät kiintoisaa
hyvää Tukholman valtaisista moottoritietunneleista. Pyöräihmiset ovat
puolestaan innostuneita uusista pyörätievaltauksista. Ratikkaväki jaksaa
ylistää Tukholman pikaraitiotietä. Tvärbanan juna ajaa kuulemma paikoittain
jopa 80 km/h - rauhoittuakseen sitten katuraitiotieosuuksilla ihmisten
mittakaavaan. Muuten Tvärbananin nykyinen matkanopeus on 30 km/h. Helsingin ja
Espoon uudella Raidejokerilla päästään vain 25 kilometriin tunnissa. Tukholman
metro on maailmanluokkaa kuljettaen 300 miljoonaa matkantekijää vuodessa.
Helsingin pikkuruinen metro kuljettaa vain viidesosan tästä määrästä. Mutta
onhan se pituudeltaankin vain tasan viidesosa Tukholman 110 kilometrin tunnelbanasta.
Toiveissa kuitenkin on että jonain hetkenä tulevaisuudessa me yhdessä espoolaisten
kanssa pääsemme matkustamaan 21 kilometrillä venähtäneeseen metroon.
Kokonaispituus metrolla on silloin jo kolmannes Tukholman metrosta. Tukholmalaiset ihmettelevät oman
tunnelbanansa laajuutta suhteessa kaupungin kokoon. Sellaista alemmuutta emme
me ole koskaan tunteneet. Mutta, vaikka
tukholmalaiset puhuvat ylpeinä 10 miljardin ohjelmasta liikenneverkon
parantamiseksi on meilläkin vielä runsaasti paukkuja takataskussa. Laskin juuri että meidän yleiskaavamme liikennehankkeiden
yhteissummaksi tulee 8 miljardia euroa.
Kun tukholmalaiset ovat juuri nyt rakentamassa 3 miljardin euron ja 21
kilometrin tunnelimoottoritietä kaupungin läntiseksi ohitukseksi, on meilläkin
yleiskaavassa 16 kilometriä moottorikatutunneleita keskustassa. Samalla
kilometrihinnalla siitä tulisi 2,5 miljardin potti. Mutta summa olikin jo
tuossa 8 miljardissa. Hyvä ettei budjetti tavanomaisesti ylittynyt! Ruotsalaiset rakentavat mahtavia autoväyliä.
Norra Länken on juuri täysin mitoin avautumassa, Östra Länken on muhimassa.
Yksi ero meillä on. Tukholmassa ei ole tarkoitus muuttaa
nykyisiä moottorikatuja bulevardeiksi.
Tämä on kummallista ja vastoin historiallista perintöä. Historia
osoittaa ruotsalaisten tekevän kaiken aina 7 vuotta ennen meitä. Miksi! No se
periytyy jo Agricolan ajoilta. Hän käänsi Se Wsi Testamentin suomeksi vuonna
1548. Ruotsalaiset olivat ehtineet edelle, sillä Kustaa Waasa oli painattanut Uppsalassa
täyden Biblian jo vuonna 1541.
Tässä se on ja
miten se on aina ollut. Kustaa Wasa kerkisi käännättää Biblian ennen Mikael
Agricolaa. Sen jälkeen ruotsalaiset ovat aina ehtineet 7 vuotta ennen meitä,
asiassa kuin asiassa. Nyt on mullistus. Missä ovat Tukholman bulevardit?
Tukholmassa on 10
miljardin euron liikennepaketti -Trafiksatsning. Citybanan, keskustan alla
oleva 6 kilometrin moniraiteinen rautatietunneli valmistuu 2017, sen kustannus noussee
lähelle 3 Mrd. euroa. Keskustan pohjoispuolella oleva Norra Länken on 5
kilometrin moottoritietunneli. Se on osittain
valmis, avattiin juuri tänä vuonna. Sen kustannus lienee (ota niistä selvää) 1,5
Mrd. euroa. Kaupungin läntinen ohikulkutie Förbifarten on juuri aloitettu
rakennuskohde. Tie on17 kilometrin pääosin tunnelissa oleva moottoritie
kustannuksiltaan 3 Mrd. euroa. Tukholman maanalaisesta on tehty laajennuspäätöksiä.
Uusien linjojen yhteispituus on 25 km, linjoille tulee 9 uutta asemaa,
kokonaiskustannukset ilman varikkoa ja kalustoa ovat 2,2 Mrd. euroa. Ja
vielä muuta. Suunnitteilla on esimerkiksi Tvärbanan haara pohjoiseen Kistaan.
Radan hinnaksi arvioidaan 30 milj. euroa per kilometri. Varikko tulee maksamaan
140 milj. euroa ja kalusto 110 milj. euroa. Varikko lisää radan kustannukset 48
milj. euroon kilometriltä. Tukholmassa on vielä pikkuruinen 3 kilometrin katuraitiotie
Kungsträdgårdenilta Skansenille ja Waldemarsuddelle. Sille aiotaan jatkoa. Hyvä
niin, sillä paljon tarvitaan ennekuin tukholmalaiset pääsevät meidän 90
kilometrin ratikkapituuteen.
Tukholman liikennesatsauksesta
on mahtava aineisto, se olisi hyvä esimerkki tiedottamisesta meillekin:
Asuntojen rakentamista
Ruotsissa ollaan äärimmäisen pragmaattisia. Siellä ei ikäänkuin tunteilla
kun puhutaan tulevasta kehityksestä. Vaikka he asioista diskuteeraavat niin
kaupunkikehitystä kuvaavissa raporteissaa he suoraan sanovat mistä on kysymys. Asuntorakentamisesta
he kirjoittavat näin: ”Huolimatta suorista vaikutuksista talouteen
investointien muodossa, niin pitkällä tähtäyksellä asuntorakentamisella on
suora vaikutus työmarkkinoiden toimintaan, ja epäsuora koko talouselämään, näin
siksi koska liikkuvuus on tarpeellista jotta työnantajien ja työntarjoajien
kohtaaminen toimii. Asuntopula estää liikkuvuutta ja rajoittaa työmarkkinoiden
toimintaa. Yrityksille tulee vaikeaksi rekrytoida päteviä työntekijöitä ja taloudellinen
toiminta jää matalammalle tasolle kuin potentiaalia olisi.”
Ruotsin asuntotuotanto on
1960-luvun mahtijakson jälkeen
romahtanut. Nyt lasketaan että valtakunnalisen asuntotuotannon pitäisi
nousta 70000 asuntoon vuodessa.
Väestönmuutos on mitä
ilmeisemmin jossain suhteessa asuntojen tarpeeseen. Onko Helsingillä ja
Tukholmalla jotain eroa? Molemmat kaupungit ovat ylpeitä kasvustaan. Ero on kuitenkin
suuri. Tukholman kaupungista muuttaa väkeä Suur-Tukholman eli Tukholman läänin
alueelle, mutta silti luonnollinen väestönkasvu ja ulkomailta tuleva
nettomuutto lisäävät väkeä nyt vuonna 2016 arviolta 15000 asukkaalla. Helsinki
kasvaa hillitymmin. Näyttää siltä että kasvu kuluvana vuonna on 7500 henkeä.
Muu MAL-alue kasvaa saman verran.
Vuoden 2016 kahden
ensimmäisen kvartaalin perusteella Tukholmassa aloitettaisiin ennätysmäärä 8
asuntoa vuodessa 1000 asukasta kohti. Helsingissä luku on tätäkin suurempi.
Ehkä 9 asuntoa. Muuten vuonna 2015 Helsingin valmistui vain 4060
asuntoa eli 6,5 asuntoa per 1000 asukasta. Mutta uusia asuntoja onneksi aloitettiin
lupaavammin. Tänä vuonna muu Suur-Tukholma aloittaa
runsaat 4 asuntoa/1000 as. Meillä MAL-alue yltää 11 asuntoon per 1000 asukasta.
Historian tekijöinä ovat Espoo ja Vantaa.
Kun nyt vertailemme Tukholman ja Helsingin
asuntorakentamista voimme pohtia syitä ja seurauksia. Ruotsilla menee
tunnetusti kohtalaisen hyvin. Meillä
kynnetään pohjamudissa. Voisiko tässä syynä olla asuntorakentaminen? Sehän
kyllä tiedetään, että Ruotsi satsaa infraan aivan eri tavalla kuin me teemme,
mutta miten on asuntorakentamisen laita? Asuntorakentamisessa on todella ollut
eroja. Ruotsin asuntoinvestoinnit ovat vuosien mittaan olleet noin 2-4 %
bruttokansantuotteesta. Suomessa luku on ollut 5-6 %. EU:n keskiarvo huitelee
tasolla 6,6-4,5 %. Luvuista ensimmäinen
kuva tasoa heti suuren laman alkuvuosina 1995 ja viimeinen kuvaa tasoa vuonna
2014. Ruotsi on todella ollut matalalla. Nyt Ruotsissa on herätty. Tukholman
asuntotuotanto on lähes kaksinkertaistettu. Se ei kuitenkaan uudelle huimalle
tasolle nostettunakaan yllä meidän kunniakkaisiin lukuihimme. Voisimme hieman
herkistellä ja röyhistellä. Ei meidän kurjuutemme ainakaan asuntotuotannon
vähäisyydestä voi johtua.
Kuvakavalkadia tutkimusmatkalta
Tukholmaan
Tukholman Södra
Länken ja Norra Länken ovat insinööritaidon huippunäytteitä. Liikenne ei tästä
välitä, se ruuhkautuu tunneleissa melko pahasti. Suurilta onnettomuuksilta on kuitenkin
vältytty. Pitäisikö meidän ottaa oppia naapuriltamme ja toteuttaa yleiskaavassa
esitetyt tunneliväylät? Jos sen teemme voisimme tehdä muutaman opintomatkan
Tukholmaan.
Hötorget oli 50-luvun suomalaisten suunnittelijoiden
toiviomatkojen kohde. Nyt elokuvakerhon matkalla sain jälleen tilaisuuden
haikailla vanhoja tunteita ja vielä muistella miten tämä paikka oikein syntyi? Näin se syntyi: Tukholman poliitikot
olivat päättäneet 40-luvulla purkaa slummit ja toteuttaa modernia
kaupunkirakentamista. Hanketta ajoi vasemmisto. Oikeistopuolueet halusivat
säilyttää. Modernismi voitti Bauhausin ja Corbusierin kaupunki-ihanteiden hengessä.
Kaupunginvaltuusto päätti Ala-Norrmalmin järjestelystä vuonna 1946. Ajatuksena
oli luoda uusi ja moderni Tukholman City - ja se tapahtui. Sven Markelius, Tukholman
kaupunkisuunnittelujohtaja, oli keskeinen ideologi alueen suunnittelussa.
Keskustelua käytiin Hötorgetin tornitalojen lukumäärästä. Toinen
pääsuunnittelija, arkkitehti David Helldén, kannatti viiden tornin ryhmää. Hän
perusteli kantaansa: ”Daamille annetaan viisi ruusua, ei neljä”. Tornien
lukumäärästä sovittiin ja päätös toteuttamisesta syntyi heti toisen
maailmansodan päättymisen jälkeen. Syntyi Hötorget ja Sergeltori ympäristöineen
- suurine liikennetunneleineen ja metroasemineen.
Pienenä
lisähöysteenä ehdotus Sergeltorin uudistamisesta. Tukholman kaupunki järjesti
kutsukilpailun vuonna 1999. LT-Sverige Ab ja Arkkitehtuuritoimisto B&M Oy
tekivät tällaisen ehdotuksen. Näkemäni mukaan sitä ei
ole toteutettu - vaikka ehdotus olikin aivan mainio.
Vielä lopuksi kuva Tukholman suositusta pikaraitiotiestä. Tvärbanan on pituudeltaan 18 kilometriä. Signalointivaikeuksien vuoksi junat eivät voi ajaa rataa päästä päähän. Minäkin matkailin nyt vain Alvikista Sickla uddenille. Junalla oli jonkunlaisia vaikeuksia ja matka välillä katkesi. Raitiotien asemat eivät ole saaneet sellaista arkkitehtonista kohtelua kuin meillä on tapana. Mutta toisaalta näköalat silloilta ovat mahtavia. Ilmankos ihmiset mieluummin matkustavat maisemia katsellen kuin tunnelissa jyryytellen.
Minun Tukholman matkani päättyi Oopperakellarin
terassilla. Matka oli aurinkoinen. Voin suositella.
PS. Tukholmasta on tullut kirjoiteltua aiemminkin. Naapurit kiinnostavat.
PS. Tukholmasta on tullut kirjoiteltua aiemminkin. Naapurit kiinnostavat.