Heittelen
leppäklapeja puuliiteriin Kemiön kesätorpalla. En ajattele eilisyön huimaavan
kirkasta tähtitaivasta linnunratoineen, en ajattele myöskään nyt juuri yli
kiitäviä harmaita pilvenjärkäleitä. Ajattelen ystävääni Matti Ollilaa. Kun
ystäviä kuolee – tässä iässä se ei ole harvinaista - osanotto kohdistetaan
vainajan omaisiin. Minäkin haluan ilmaista syvän osanottoni Matin
perheelle. Mutta, minulla on ollut
tapana ajatella että juuri lähtevällä menetys on suurin. Joutuu pois täältä ihanasta elämästä! Matti rakasti elämää.
Ryhtyessäni
ajattelemaan tätä kirjoitusta ajattelin soittavani hänen työtovereilleen.
Ajattelin kysyä ja tarkistaa asioita. Mielessäni oli tietysti paras toverini Eero Paloheimo - myös Matti
Haaramo ja Risto Vahanen. Sitten vielä mielessäni olivat monet ystäväni,
arkkitehdit jotka olivat tehneet luovaa työtä Matin kanssa. Mielessäni olivat
Krisse Gullichsen, Jan Söderlund ja Markku Komonen. Kohteina Lledan yliopisto,
Turun ylioppilaskylä ja Heureka. Muitakin ehdokkaita oli mielessäni. Ajattelin
että Pekka Helin, Steven Holl ja Jussi Pallasmaa voisivat olla sopivia
haastateltavia. Puhuttaisiin vaikkapa entisen Nokian päkonttorista tai
Kiasmasta. Mattia ajatellessani mielessä pyörivät myös ajasta pois siirtyneet
ystävämme Kirmo Mikkola ja Edu Kairamo. Heidän kanssaan olisin voinut puhua
Matista. Tiedän jotain heidän ajatuksistaan.
Kuitenkin,
päätin sittenkin keskustella vain vaimoni Liisan kanssa. Hän teki eläkepäivien
lähestyessä taidehistorian gradun nimeltään: ”1960- ja 1970-lukujen betoninen
kaupunkisilta. Tarkastelukohteena Turun Myllysilta.” Työssä Myllysilta
oli esimerkkinä ajastaan poikkeavasta ajattelusta. Gradun tekijän mielestä
rakenteen puhdas estetiikka oli Myllysillassa erityisen korostunut. Liisa keskusteli Matin kanssa useita kertoja ennen Myllysillan
romahdusta ja myös sen jälkeen. Liisa muistelee suurella sympatialla noita
keskustelutuokioita. Tapaamiset tapahtuivat Matin kotona Lauttasaaressa. Liisan
mielestä Matti oli kiehtova persoona – charmantti, Liisa sanoo. Hänellä oli
huolellisesti arkistoituna kaikki siltaa koskeva – lehtileikkeitä myöten.
Siltaansa Matti ei tuntunut suhtautuvan tunteella, hän suhtautui siihen
insinöörin logiikalla. Olen varma: hänen oli pakko kätkeä tunne – niin raskasta
tuon sillan historian on täytynyt olla.
Halusin löytää kuvan joka
kertoo Matin olemuksesta. Sitten
muistin. Se on idea TV-tornista Algeriaan.
Se on kuin kuva Matista - miltei kuin omakuva - ainakin Matin ja
kumppaneiden itse suunnittelema. Pitkä uljas mies, ryhdikäs, aivot säteilevät.
Pakko puhua sillasta
Turun
Myllysilta oli tärkeä ja kohtalokas osa Matin elämää. En koskaan uskaltanut
kysyä Matilta Myllysillasta. Ihmiset ovat kirjoituksillaan raadelleet
Myllysillan suunnittelijaa. Olen seurannut vierestä sanattomana. Toivonut että
joku joskus tekisi asiasta selonteon. Vapauttanut suunnittelijan osasta
syyllisyyttä. Olen menettänyt toivoni.
Sellaista ei haluta tehdä, eikä sellaista tule. Asia on moniselitteinen. Se on
niin moniselitteinen, ettei totuudesta ole toivoakaan. En edes tiedä tunsiko
Matti syyllisyyttä. Tai oliko sellaista? Tai oliko sellaiseen aihetta? Kaikki
tämä suru sillan kohtalosta, ja suru
sillan suunnittelijoiden surusta - voihan se olla vain minun mielessäni
syntynyttä harhaa.
Faktaa
Faktaa
on kai se, että suunnitelmissa oli merkkivirhe ja sillan vinotukien laakerointi
oli tämän vuoksi väärin suunniteltu. Oletettu puristus olikin vetoa – tai
jotain sellaista. Tapahtui odottamaton
siirtymä. Silta notkahti. Tilanne
korjattiin suunnittelijan kustannuksella. Vinotuet ankkuroitiin paikoilleen
puristamlla ne oikeaan asentoon. Notkahdus lähes korjaantui. Faktaa on myös se
että muutama vuosi sillan vihkimisen jälkeen - alkuperäistä suunnittelijaa
kuulematta - siltakotelon sisään asennettiin vetotankoja joiden arveltiin
vahvistavan rakennetta. Faktaa on myös
se, että vuonna 2010 oli erityisen kova pakkastalvi. Joku väitti että jää Aurajoessa oli paksuudeltaan 70 cm .
Rakennesuunnittelun ihmeellisessä maailmassa vieraileva maallikko näkee alkuperäisen Myllysillan
konstruktion äärettömän kauniina. Kuvaa katselemalla ymmärtää myös jotain
rakenteessa liikkuvista voimista. Rakenteellinen himmeli oli tuettu kahdeksalla
suurpaalulla. Jotkut sanovat rakenteen olleen riskialtis. Virhe jossakin
saattaisi olla kohtalokas. Tässä tapauksessa jokin monista virheistä oli
kohtalokas – tai ne kaikki yhdessä. Taitorakenne tuhoutui.
Fiktioita
Todistamattomia
ja siten fiktion luonteisia lienevät
väitteet joiden mukaan koekuormitus suoritettiin epäkeskisesti ja liian
suurella kuormalla ja näin aiheutettiin ensimmäinen painuma. Fiktiota lienee
myös se, että siltaan myöhemmin tehdyt korjaukset lisäsivät sillan omaa painoa
ja olivat muutenkin teknisesti kyseenalaisia ja siten pikemminkin
myötävaikuttivat kuin estivät lisäpainumaa. Fiktiota on se, että silta ei olisi
alkuperäisen suunnitelman mukaan oikein toteutettuna kestänyt talven
jääkuormaa. Se olisi sen kestänyt. Miksi se sitten brakasi? Taas lisää
fiktiota. Vesijohto oli vaurioitunut sillan vieressä olevalla jalkakäytävällä.
Putken korjaamiseksi roilo piikattiin auki. Siinä katkesi sillan perustuskotelon
kansi. Fiktion todistamattomalle tasolle jää myös se mitä purku-urakoitsijat sanoivat
betonin laadusta. Sanoivat sen olleen joiltain osin oudon haurasta tavaraa.
Sanovat vielä että injektointi oli jäänyt puolitiehen. Sanovat: ”Huolimatonta
työtä”.
Uusi silta
Kaiken
lopputulos oli se, että 35 vuotta paikallaan ollut silta purettiin ja tilalle
rakennettiin uusi. Vanha silta oli tehty
Robert Maillartin oppien mukaan. Hänen sanomaansa lienee se, että hyvään
siltaan ei tarvitse lisätä mitään, eikä siitä voi poistaa mitään. Fritz Leonhardt oli sijoittanut
Myllysillan yhdeksi maailman kauneimmista silloista: "Do not try to
imitate it; to do so one has to be a master, fully aware of all possible
influences like creep of concrete etc".
Uusi silta on minun
kotifirmani insinöörien suunnittelema. Pääsuunnittelijana
oli Sami Niemelä. Hän ei yrittänyt tehdä sillasta rakenteen draamaa. Hän
toteutti perinteisen teräsrakenteen ja kuorutti sen kauniisti muotoilluilla
rosterikuorella.
Lopputulos
on hieno. Vaimoni Liisa pääsi vielä sijoittelemaan sillan juureen Kari-Petteri
Kakon veistämät ihanat veistokset. Matin purettu Myllysilta sai kauniin
jatkajan. Kävikö Matti sitä koskaan katsomassa? Minä en olisi Mattina käynyt!
Minulle se olisi ollut liian tuskallista. Mutta minä olenkin ehkä ihminen joka
en uskalla katsoa totuutta silmiin.
Olimme Masan ja Eeron veneessä juhlistamssa Itämetron suunnittelua 1960-luvulla. Otin tämän kuvan merellä Helsingin kasuunin tienoilla. Matti oli ruorissa. Elämä oli edessä.
Hyvä kirjoitus kaimalta taas.
VastaaPoistaMyllysiltahan valmistui vuonna 1975 ja herätti laajaa keskustelua heti valmistuttuaan. Matalakaarinen silta on aina tiedetty riskirakenteeksi. Lyhyesti sanottuna kallioperustuksellisena se olisi saattanut kestääkin. Näin purkamisvuonna 2010 selvityksen Myllysillan retkahtamisen syistä siltaosastolla. Tämä siltahan oli periaatteessa syynä siihen, että tvh:n siltaosaston ja Paloheimo & Ollilan välit viilenivät ja toimisto ei saanut toimeksiantoja. Tämä todetaan myös muistokirjoituksessa.
Tämän takia minä tutustuin Matti Ollilaan vasta vuonna 1995.
Silloinhan suunniteltiin kehä kolmoselle toista ajorataa välille Muurala Bemböle. Ympäristösuunnittelijaksi palkkasin silloin Lt-konsultit. Suunnittelun aikana nousi esiin konsultin toimesta tienvarsitaide. Esitettiin jonkinlaista maamerkkiä kehä kolmen ja valtatie 1 eritasoristeykseen. Mieleeni juolahti risteyksessä oleva 400 kv voimajohtopylväs ja esitin, että tehdään tästä taideteos, koska se joudutaan kuitenkin rakentamaan uusiksi. Otin yhteyttä Fingridiin Eero Honkavaaraan, joka myös innostui asiasta. Heillä oli jo käynnissä vastaava hanke muualla, jota suunnitteli taiteilijaprofessori Antti Nurmesniemi. Oli luonnollista, että hän rupesi suunnittelemaan myös tätä pylvästä. Rakennesuunnittelijaksi palkattiin Matti Ollila. Näin pääsin tutustumaan palavereissa Mattiin. Muistan kun hän esitti, että pylväs tehtäisiin betonista. Mieleeni muistui entisen itäblogin maitten betonipylväät, enkä oikein niihin innostunut. Anttikin oli teräksen kannalla Näin syntyivät sinikurjet, kolmen maisemapylvään ryhmä. Tämä kolmen pylvään ryhmä muuten valittiin vuonna 1995 vuoden teräsrakenteeksi.
Maisemateos sai hyvän vastaanoton ja minäkin innostuin tästä ja aloin pikku hiljaa lämpenemään tälle ns. tietaiteelle. Tästä voin kiittää tai syyttää näitä Liikennetekniikan naisia ja etenkin ihastuttavaa vaimoasi.
Ollilan Matin kanssa olisin halunnut tehdä enemmänkin projekteja, mutta perussopimuksen puute ei antanut siihen mahdollisuuksia.
Tosi kaunis muistokirjoitus suunnittelijasta ja sillasta.
VastaaPoistaTämän toivoisin julkaistavan Turun Sanomissa.
Terv. Ari Angervuori, nykyisin puoliksi uuden Myllysillan kupeessa asuva stadilainen rakmest.