Minulla on nyt sekaantuneet
mainokset ja työpaikat. Olen lukenut uusia ja vanhoja lehtiä. Olen vielä
lukenut viisaiden oxfordilaisten tutkimuksia. Kaikki alkoi Suomen Kuvalehden
20- ja 30-luvun mainoksista ja päätyi viimeisessä lehden numerossa esiintyneeseen
ihanaan lainaukseen Mikkelin Sanomien numerosta 78 päivättynä 9.7.1898. ”Pieniä
tietoja” on hyvin ajankohtaista viisautta. Se koskee telefoonineitien työpaikkoja. Se on faktuuralla kirjoitettu.
Pitänee suomentaa:
Telefoonineitien ei tarvitse pelätä. Joku aika sitten kerrottiin sanomalehdissä uudesta
telefoonikoneesta, joka m. m. itse yhdistäisi puhujan johdon mihin toiseen
johtoon hän waan haluaa, joten telefoonineidit käwisiwät tarpeettomiksi.
Muuan
ruotsalainen sanomalehtimies on interjuuannut erästä ammattimiestä, joka oli
ollut tilaisuudessa tutkimaan mainittua uutta konetta ja tämä on selittänyt,
ettei sillä tule olemaan suurta käytännöllistä merkitystä.
”Jos
tahdomme esim.”, sanoi hän ”puhua toiseen kaupunkiin eikä johto ole wapaa kuka
ilmoittaa meille silloin montako puhewuoroa on edellä tai kuinka kauan pitää
odottaa haluttua puhewuoroa? Saamme soittaa alituiseen emmekä sittenkään pääse
puhumaan tuohon toiseen kaupunkiin, ellei sattumalta onnistu erittäin hyvin.
Kone voi mahdollisesti olla käytännöllinen pienille paikkakunnille, joilla
vähän puhutaan. Kaupunkien wälisiin keskusteluihin se kelpaa.”
Samaisessa Suomen Kuvalehden numerossa oli Ode
Soininvaaran näkökulma: ”Tekoäly tulee, oletko valmis?” Hän sanoo älykkyyden
kysynnän työmarkkinoilla vähenevän. Vahvoilla ovat sosiaalisesti taitavat,
yhteistyökykyiset, miellyttävästi käyttäytyvät – tai kauniit. Ode arvelee
lääkärin ammattiin ja terveydenhuoltoon mullistuksia, koska IBM:n Dr. Watson on
nykylääkäriä viisaampi. Siksi hän asettaa lääkärin kriteeriksi ystävällisyyden.
Tosin hieman epäillen sellaisen mahdollisuutta. Hän arvelee myös
pankinjohtajien ja juristien olevan heikoilla (tai pitäisikö sanoa vahvoilla)
tekoälyn kanssa kun asuntolainoista päätetään. Ode uskoo tekoälyn korvaavan
vaativaa asiantuntijatyötä. Siitä minun pitäisi huolestua. Siis joutuvatko
kunnon inssit työttömyysjonoon juristien ja lääkäreiden seuraksi?
Robotit mainosmestareina
Ajatus vyyhteytyy. Minunhan piti mietiskellä 20-30
lukujen mainosmaailmaa. Nyt olen sotkeutumassa tekoälyn, automaation ja
robotiikan työelämälle tuomiin muutoksiin. No, kysytään sitten mitä mainoksille
ja mainosten tekijöille tapahtuu. Käykö sama kuin puhelinneideille? Näitä
mainoksia olivat jo sen ajan kuvalehdet suorastaan pullollaan. Ehkä se on
ymmärrettävää, sillä eihän ollut televisiomainontaa eikä radiomainontaa. Ei
varmaan ollut myöskään tuota valtaisaa mainosihmisten ammattikuntaa. Yhtäkkiä
tuleekin mieleen kysymys. Kuuluvatko mainosihmiset tuohon katoavien
ammattikuntien joukkoon? Tulevatko robotit aikanaan suoltamaan tarpeellisen
mainoskaman tekoälyn ohjaamana. Tämä saattaisi vaikuttaa jopa todennäköiseltä.
Miksi todennäköiseltä? No, anteeksi mainosväki – koska tuo mainonnan taso
vaikuttaa kieltämättä hyvin köykäiseltä. Suorastaan masentavan köykäiseltä.
Onhan sen parannuttava sitten kun robotit todella ryhtyvät hommiin.
Heikkolaatuinenkin tekoäly pystyisi suunnittelemaan houkuttelevampia mainoksia
kuin mitä televisioruudustamme näkyy. Tai ehkä se sittenkin on niin että
mainokset tehdään meitä kansalaisia, potentiaalisia ostajia varten ja juuri me
olemme mainosten peili – heikkolaatuinen, säröillä ja himmeä – ilman sanomaa.
Vika onkin meissä.
Vaasan leipä harrasti
aikoinaan voimakasta mainontaa. Niissä oli paljon vitsikkyyttä ja hieman jopa
seksikkyyttä. Tai ehkä vähän enemmänkin. Mainos lupaa somaa lopputulosta?
Katoaako mainosväki?
Katsoin ensin Oxfordin tutkijoiden ennustetta katoavista
ammateista. Toivoin ilkeämielisesti ja hiljaa mainosalan kuuluvan näihin
katoaviin ammatteihin. Ei liene ollut suurikaan yllätys, että mainosala onkin
yksi varmimmin säilyvistä. Vastoin kaikkia toiveitani. Mainosala on suorastaan
miltei ehdottomasti säilyvä. Onkohan se niin että mainosihmiset ja mediaväki
ovatkin tämän robotisaatiokampanjan takana. Siltä näyttää, sillä myös mediaväki
kuuluu säilyvään työmuurahaiskantaan. Heitäkään eivät robotit uhkaa. Helppoa se on sitten kirjoitella ja suorastaan
uhota tätä väistämätöntä muutosta. Minä en usko tuon muutoksen voimaan. Siksi
tässä varmaksi totuudeksi määriteltyä tulevaisuutta haluan käännellä ja
pyöritellä. Mutta älä hermostu, lukijani! Pian pääset katsomaan lisää hemaisevia
20-luvun mainoksia.
Oxfordin tutkijat
määrittelevät elämän ja kuoleman
Tutkijat Michael Osborne and Carl Frey, Oxfordin yliopistosta ovat
laatineet mahtavan viisauskoneen, suorastaan tekoälyn josta jokainen voi katsoa
ammattinsa tulevaisuuden robottien ahdistuksessa. Katson ensin omaa ammattiani
– tai entistä ammattiani. Löydän sopivan hakusanan ”civil engineer”. Hurraa!
meikäläiset ovat säilyvää lajia. Robotisaation ja automatisaation syömähammas
ei meihin pysty. On vain 2% todennäköisyys työpaikan häviämiseen. Etsin sitten
etsimistäni liikenneinsinöörin tulevaisuutta. Sellaista ammattia ei 366 ammatin
listalta löydy. Löytyy kuitenkin ”town planning officer”. Myös tuollaisen ”officerin”
tulevaisuus on taattu. Homman katoamiseen on vain 13% todennäköisyys.
Testaa itsesi tästä: http://www.bbc.com/news/technology-34066941
Olinpa tuosta työpaikkojen uusjaosta kirjoitellut jo
aiemmin. Niitä asioita löytyy tuolta:
Liikennesuunnittelijan
ammattia ei robottiautojen kansoittamasta tulevaisuudenkuvasta löytynyt. Ehkä
robottiautot suunnittelevat ja rakentavat itse liikenneväylänsä. Tai jos
jokamiehen robottilentokoneet täyttävät ilmatilamme, silloinhan ei teitä
tarvita. Mutta insinöörinä ei ole ammatin katoamisesta huolta! Ammattiemme
säilyvyys on turvattu. Kuvan lähde: http://www.bbc.com/news/technology-34066941
Omat ammatit näyttävät
säilyvän
Vaikka omat ammatit tuntuvat säilyvän lähes täydellisellä
varmuudella, niin aiheeseen, eli mainosmaailmaan liittyen halusin nyt
tieteellisen perustan näiden turhuuden markkinoiden tulevaisuudesta. Valitsin
listalta mainostamisen ja lehden toimittamisen. Otin sitten vertailun vuoksi
pari muutakin alaa. Ne ovat vastakkaista totuutta. ne ovat esimerkkejä
oxfordilaisten tuomitsemista maailmanlopun aloista. Nyt hieman kummastelen. ”Journalists, periodical and newspaper
editors” ovat varmuudella säilyvä ammatti. Sitä on myös ”advertising and public relations directors”.
Säilymisen todennäköisyys on 8% ja 3%. Molemmat ammattiryhmät näyttävät olevan
suorastaan meidän insinöörien tasolla. Muuten nyt on pakko katsoa miten meidän
ikuisten riitakumppaneidemme, lakimiesten käy. Huonosti käy. Robotit korvaavat
nuo pykälänikkarit. Ei! Ei sittenkään! Robotitkaan eivät osaa hoitaa
maailmaamme riitelemättä. Lakimiehet säilyttävät työpaikkansa 3% varmuudella.
Nyt nousee ihmetys. Jos kaikki insinöörit, juristit, toimittajat ja
mainosihmiset säilyttävät paikkansa, niin missä sitten tapahtuu tuo
dramaattinen hävikki?
Listaa kun katsoo,
havaitsee puhelinmyyjät ja ompelijat varmuudella häviäviksi toimialoiksi ja toisaalta
hyvinvointiterapeutit ja rakennusten korjaustöiden työnjohtajat varmuudella
säilyviksi työpaikoiksi. Minä en usko puhelinmyyjien katoamiseen, vaikka sitä
toivonkin – niin usein joudun puhelimessa selittelemään sijoitusvarallisuuteni
olemattomuutta. En myöskään usko robottien korvaavan ompelijoita. Pikemminkin
uskon robottien haluavan ihania suojapeitteitä tai värikkäitä villalapasia.
Viisas tutkimus sanoo suurimman hävikin kohteeksi
joutuvan puhelinmyyjät. Samaan kategoriaan kuuluvat konekirjoittajattaret,
talouspäälliköt, puhelinkeskukset ja reseptionistit. Myös tarjoilijat, leipurit
ja teurastajat joutuvat lakkautuspalkalle. Lisääntyviä työtilaisuuksia saavat
taas terapeutit, psykologit, kätilöt, sairaanhoitajat, lakimiehet ja
taiteilijat. Minusta tuossa on kummallisuutta yllin kyllin. Että myös kokit
kuuluvat 73% todennäköisyydellä automaation uhreiksi. Ei tuossa asetelmassa nyt
näytä olevan järkeä.
Rituskin ihme
Meidänkin firmassa oli aikanaan 80 työtekijää ja yksi
konekirjoittajatar. Hänen nimensä oli Rituski. Hän puhtaaksikirjoitti kaikki paperit
ja raportit. Konekirjoitus oli ikään kuin ulkoistettu. Hän sitten poistui
joukostamme vuoden 2000 paikkeilla - suureksi suruksemme. Kirjoittamisen outsourcing päättyi. Nyt meillä on
vastaavasti 80 konekirjoittajaa. Kysymys kuuluu, onko heidän
konekirjoitusnopeutensa pienempi vai suurempi kuin aikanaan lyijykynällä
paperille raapustaminen? Tai miten oli paljon käytetyn sanelun kanssa. Pysyykö
ajatus mukana? Vähentääkö automaatio työpaikkoja vai lisääkö se niitä?
Rituskia ja konekirjoituksen automaatioevoluutiota on
pakko vielä esimerkin vuoksi muistella. Hän puhtaaksikirjoitti minun diplarini
60-luvun alussa, sen jälkeen hän puhtaaksikirjoitti kaikki minun tekstini vuoteen
1991 saakka. Tuolloin siirryin Libyaan. Tosin kirjoitettavaa tai saneltavaa
syntyi vielä 90-luvulla. Siis pyöreästi sanottuna 40 vuoden paperit. Aluksi hän
vannoi olevansa koskaan koskematta tietokoneeseen. Enpä minäkään koskaan
kuvitellut koskevani tietokoneen näppäimistöön. Mutta evoluutio eteni. Ensin hänellä oli IBM:n
pallokirjoituskone ja koneessa muisti, joka rekisteröi koneella kirjoitetun
tekstin ja syötti sitä sitten pallolle.
Rituski kirjoitti nopeammin kuin pallo kerkesi tulostamaan. Tekstiä siis
tuli paperille vielä puoli minuuttia myöhemmin kuin se oli näppäimille naputeltu.
Automaatiota! Mainos ei osannut kertoa konettakin nopeammasta kirjoittajasta.
Commercial
for IBM's Selectric Typewriter 1960's
Rituski kirjoitti ehkä 600 merkkiä minuutissa. Huh, sehän on 10 merkkiä sekunnissa tai 18000
merkkiä puolessa tunnissa. Onko se mahdollista? Minulta sujuu
kaksisormisysteemillä korkeintaan 100 merkkiä minuutissa. Miten on työn tuottavuus? Kyllä se aikanaan
lyijykynällä tekstin paperille tuhertaminenkin aikaa otti. Entäs sitten tuo
kaksisorminäppäily? Hieman lohduttaa se, että Mika Waltari on kirjoittanut
kaikki 20000 sivua kaksisormisysteemillä. Laskin tuosta Yle Areena videosta
hänen kirjoitusnopeudekseen 200 merkkiä minuutissa.
Laitteiden
evoluutiossa IBM:n Selectric pallokirjoitin oli ratkaiseva askel. Laite tuli markkinoille
60-luvulla. Xerox:in vuonna 1981 julkistettu
”Memorywriter” oli varustettu ikkunalla, josta näkyi rivi tekstiä. Siinä se oli
korjattavissa. PC tuli konekirjoittajan työkaluksi ehkä noin vuonna 1985.
Vihdoin Rituski myöntyi
Hän huomasi tekstien korjauksen ja editoinnin helpottuvan
digitaalisen vempaimen avulla. Niinpä hän suostui ensin ottamaan käyttöön
Xeroxin (?) editorin. Lieneekö se ollut nimeltään Memorywriter? Sitten tuli pystynäytöllä varustettu
digitaalinen kirjoituskone. Siihen työnnettiin penaalin kokoisia
magneettikortteja. Niin muistelemme Hannu Lehdon kanssa. Ehkä muistamme väärin.
Kaiken digipuuhailun ohessa konekirjoittamisen ja tekstinkäsittelyn historian
kirjoittaminen näyttää jääneen pahasti puolitiehen.
Vihdoin kaiken suostuttelun jälkeen Rituski myöntyi. Hän
otti käyttöön varsinaisen PC:n printereineen. Tekstinkäsittely saavutti
huipputason. Tekstiä syntyi kolmella kielellä ilman painovirheitä. Paitsi
kerran! Rituski kirjoitti tarjouksen ja erehdyksessä korotti tarjoussummaa. Ei
haittaa, työ saatiin! Evoluutio oli loppuun suoritettu.
Oxfordin tutkijat
pitävät journalisteja ja mainosväkeä varsin tarpeellisina ja säilyvinä. Heitä
eivät robotit uhkaa. Samaa ei voi sanoa sähköteknikoista tai
tarjoilijoista. En usko tuohon. Miksi
sellaiset tärkeät palveluammatit kuin tarjoilijat ja kokit häviäisivät?
Robottiko meille sopan keittää? Ei! Ja
sitten nuo sähkömiehet? Kotimme ja kaupunkimme ovat täynnä sähköllä toimivia
laitteita. Robotitko ne sähkömiehen korvaavat ja toisensa huoltavat? Ei!
Loppumainokset
Kävi taas niin kuin
tavallista. Eksyin aiheesta. Minunhan piti ihailla mainoksia ajalta ennen
sotia. Sen sijaan ryhdyin mainosväkeä moittiman ja ammattien kiertoa tai
tuhoutumista päivittelemään. Kun näin nyt kävi, laitan tähän loppuun pari kuvaa
ennen sotia- aikojen mainosmaailmasta 20-luvulta ja 30-luvulta.
Mainokset ajalta ennen
sotia eivät suinkaan hurmanneet graafisella taiteellisuudella. Ne olivat ikään
kuin käyttötaidetta. Ihmiset eivät
olleet kuvapankista, ne olivat yksilöitä. Valokuvia ei juuri lainkaan käytetty.
Mutta mainoksissa oli tunnetta ”hienosta loistosta” ”aistikkuuteen ja sirouteen”. Automiestä tietysti autot kiinnostavat! Robotin kuvia en viitsisi katsella.
Ihmeellistä miten moni mainostettu tuote on nykypäivänä tuttu. Ovat
ilmeisesti hyvin mainostettuja, kun ovat vieläkin ostettuja. Vai onko Hangon
keksi edelleen olemassa? Miten on Eucalyptuksen laita? Täytyypä lähteä kauppaan
katsomaan. Etteivät vaan ystävälliset kauppiaat joutuisi lakkautuspalkalle.
Muistaakseni Rituski kävi joskus 1970-luvulla konekirjoittajien SM-kisoissakin. Sijoitusta en muista mutta niissä keimeissä piti tason olla siellä 15 000 (virheetöntä!) lyöntiä/30 min.
VastaaPoistaMonellako mahtaa olla todistus lyöntinopeudestaan? Minulla on n. vuodelta 1966-67, jotain 1300 lyöntiä/30 min!
Hei Pentti.
VastaaPoistaErittäin mielenkiintoinen ja ikään-kuin hauskasti piilo sarkastinen blogi robotiikasta, -tekoälystä, -automatiikasta.
Tuskin robotti kykenee toimimaan räätälinä, kokkina tai mainos-graafikkona, joka tarvitsee mainoksen luomiseen mukaan tunnetta ja sen hetken ajankohtaista tietoa muoti, ym. kuluttajan tottumuksista.
Puhumattakaan insinöörinä, arkkitehtina, lääkärinä osaavana ammattilaisena toimivana tekniikan tuotteena.
Mutta jossain toiminnoissa robotiikkaa, -automatiikkaa tarvitaan.