Olen Virossa. Kiertelen Tallinnan lähimaaseudulla
paikkoja katsellen. Tiet ovat mainiossa kunnossa. Päällysteet ovat hyviä ja
uusia. Teillä on maalatut viivat viimeisen päälle. Pikkuteillä on
sirotepintaisia päällysteitä. Päällyste muistuttaa sorapintaa ja sopii hienosti
maalaismaisemaan Kaikki näyttää rauhalliselta. Liikennettä on vähän. Mutta
hups! nyt ryntäsi musta limusiini autoni takapuskurin tuntumaan ja toinen ja
kolmas, vilkaisu nopeusmittariin kertoo minun ajavan seitsemääkymppiä
seitsemänkympin tiellä. Autot takanani vellovat kiihkeästi. Ajan bussipysäkille, autot syöksähtävät
ohitseni. Joukossa on tunnettuja nopealiikkeisiä autonmerkkejä. Virossa ihailin
itsenäistymisen aikaan kohteliasta liikennekäyttäytymistä. Ladat pysähtyivät
kuuliaisesti suojatien taakse, kun vain jalankulkija oli näkyvissä. Toista oli
Suomessa. Jalankulkija sai odottaa. Nyt on yhtenäiskulttuuri ja globalisaatio
saavuttanut veljeskansan. Suomen teillä virolaiset havaitaan. Heillä on kova
kiire. Moottoriteillä virolaiset ohittajat ovat selvää kauraa, Heillä, kuten
suomalaisilla aakkosten alkupään autoilijoilla, ja monilla muillakin, taitaa
olla nopeusmittarissa säätövika, ne kun näyttävät 10 kilometriä vähemmän kuin
minun mittarini.
Kyselen liikenneraivosta
ystäviltäni
Raivostutteko joskus ja jos niin mistä syystä? Itselle
tulee mieleeni Mustan Pekan parkkialue Käpylässä – juuri pari päivää sitten.
Taksi saapuu kaupan ovelle noutamaan kahta rollaattori-ihmistä. Lastaus on tapahtumassa.
Kuljettaja auttelee pappaa ja mammaa mustankiiltävään mersuunsa. Samassa soi
torvi. Harmaassa avoautossa, juuri sellaisessa jossa on nopeusmittarin
krooninen säätövika, istuu mies keskisormi pystyssä. Mustankiiltavä taksimersu
estää hänen suoran peruutuksensa. Hän joutuu vekslaamaan. Se vetää sormen
tanaan. Liikenneraivo syttyy hetkessä.
Ystäväni sanoo raivostuvansa sanomattomasti jäähallin
kohdalla kun kuuliaisesti jonoon asettuvia autoilijoita ohitetaan kiilaamalla
päättyvältä kaistalta kymmenien odottavien ohi. Täytyy myöntää, en ole itsekään
hövelisti antamassa tilaa kiilaajille. Se on pikkuraivoa sekin.
Viimeaikojen tapahtumat kertovat pyöräilijöihin
kohdistuneesta raivosta. Huippuunsa raivo kehittyi autoilijan surmatessa
pyöräilijän raivostuneena hänen keskisormestaan. Surmaaminen ei kuitenkaan
tainnut olla tarkoitus, oli vain tarkoitus ”opettaa”. Sama tarkoitus lienee
ollut alla olevan kuvan esittämällä sympaattisen näköisellä bussikuskilla, joka
ajoi kuolleen fillaristin muistokulkueen sekaan, opettaakseen bussikaistalla
pyöräileviä.
Kaksi tapausta
jotka liittyvät toisiinsa. Raivostunut autoilija törmää tahallisesti
fillaristiin, joka kuolee. Tapauksen vuoksi järjestetty muistokulkue estää
bussin liikkumista ja kuski törmää fillaristien sekaan. Onneksi
henkilövahingoilta selvittiin.
Kaiken viimeaikaisen sekoilun seurauksena ystäväni Otso
Kivekäs kirjoitti kantaaottavan tekstin blogiinsa. http://otsokivekas.fi/2015/08/liikenneraivoa-vastaan/
Hän sai paljon kommentteja. Osassa
otettiin esille pyöräilijöiden raivoava käytös. Totta, sellaista esiintyy.
Pyöräilijä on toisaalta niin suojaton, ettei hänen kannattaisi juurikaan
harjoittaa keskisormitaktiikkaa.
Kun tämä hetki tuntuu nyt olevan täynnä kummallista
raivoa ja vastaraivoa ajattelin hieman taas muistella menneitä. Oliko tällaista
ennen? Onko nykyihminen seonnut?
Jäljellä on vain yksi
keino – kansalaistottelemattomuus
Suomessa Liikennepoliittinen yhdistys Enemmistön ry:n
liikennemanifesti oli aikansa radikalismia. Nyt se tuntuu osalta normaalia
lautakuntatekstiä tai kaupunkistrategiaa. Ruotsalaiset lääkärit ehdottavat puolestaan
kansalaistottelemattomuutta vastavoimana auton pakkovallalle. Ruotsi oli
keskustelukulttuuriltaan Suomea kiihkeämpi. Medicinska Föreningens
Tidskriftin numerossa 7-8 vuonna 1968, julkaistiin ruotsalaisten lääkäreiden
liikennemanifesti, josta poimintoja:
Jos olet toista
mieltä, sinulla on vain vähäisiä mahdollisuuksia vaikuttaa kaupungin
kehitykseen. Voit vain äänestää olemassa olevia puolueita. Suurpääoman
omistajat rakentavat kaupungin, byrokraatit ja teknikot apureinaan.
Elinkeinoelämän toivomukset ratkaisevat. Poliitikot, joiden on vastuu, puhuvat
muista asioista.
MEDICINSKA
FÖRENINGENS TIDSKRIFT 1968: ”Pidä aina vasara taskussasi!”
Mielenosoitukset, keskustelut tai julkilausumat eivät ole
vaikuttaneet suunnitelmiin. Jäljelle on jäänyt vain yksi keino, suora toiminta,
kansalaistottelemattomuus, laista kieltäytyminen. Muutamia ehdotuksia:
■
Kulje päin punaisia valoja!
■
Järjestä istumalakkoja paikoitustalojen eteen!
■
Soita apulaiskaupunginjohtajille!
■
Järjestä juhlia, kulkueita ja karnevaaleja
kaduille!
■
Pyöräile – jos osaat!
■
Jos et jaksa pyöräillä, aja ilmaiseksi
julkisilla kulkuneuvoilla, jos jäät kiinni vie asia oikeuskäsittelyyn!
■
Jos olet rakennustyöläinen tai rakennusliikkeen
konttoristi, voit ryhtyä lakkoon, mikäli yhtiö rakentaa paikoitustaloja,
pankkipalatseja, epäviihtyisiä lähiöitä tai keskustan liiketaloja!
■
Tee ostoksesi pienissä korttelikaupoissa!
■
Anna kukkia pysäköintivalvojille, he ovat
liittolaisiasi!
■
Koeta istuttaa jokin rauhoitettu kasvi kadunkoloon
tai asfaltin halkeamaan!
■
Eläkeläiset ja opiskelijat, vaihtakaa asuntoa.
Opiskelijagetot tulee hävittää, vanhusten eristäminen on lopetettava!
■
Pidä aina vasara taskussasi ja kolhi sillä
autoja, kun ne tunkevat eteesi suojatiellä!
Turvaudutaan tilastoihin
Maissa ja maanosissa on suuria eroja
liikenneonnettomuuksissa kuolleisuuden suhteen. Liikenneonnettomuuksissa kuolee
5-40 ihmistä 100000 asukasta kohti vuodessa. Murhissa kuolee 2-20 ihmistä ja
itsemurhissa 5-20 ihmistä per 100000 asukasta ja vuosi. Kun vuosittain kuolleita
on maasta riippuen 400-1200 ihmistä per 100000 asukasta tarkoittaa tämä, että
noin 1-10 % kuolemista tapahtuu liikenteessä.
Suomessa liikenne-turvallisuuteen
kohdistuvat toimenpiteet saivat vauhtia Presidentti Urho Kekkosen
uudenvuoden puheesta 1. 1. 1973. Liikenneraivoa ryhdyttiin hillitsemään. Se tapahtui
asteittain – mutta tapahtui! Öljykriisillä oli osaltaan painavan positiivinen
vaikutus suomalaiseen liikenneterveyteen.
Ajoneuvotyypeittäin tai
kulkutavan mukaan tieliikenteessä auton kuljettajana tai matkustajana olleiden
kuolleiden tai loukkaantuneiden henkilöiden määrä on vuosien mittaan laskenut. Samanlaista
hyvää trendiä ei havaita jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden osalta.
Pyöräily on suhteellisesti
ottaen vaarallista. Onnettomuuksia sattuu kolminkertainen määrä autoiluun tai
kävelyyn verrattuna. Mopoilijoiden tilasto on varsin huolestuttava. Ajaminen
mopolla on neljä kertaa vaarallisempaa kuin autoilu. Samalla tavoin
moottoripyörät ovat surullinen tarina. Sen kyllä jouduin itsekin kokemaan.
Tutkimusta vai tarinaa?
Ryhdyin etsimään tutkimustuloksia liikenneraivosta.
Yllättävää, nythän Internet-aikaan kaiken tiedon löytäminen on niin helppoa.
Mutta tämä aihe, niin jokapäiväinen, ei tahtonut aueta.
Liikenneturvallisuustilastot eivät näytä luokittelevan liikenneraivoa
onnettomuuden syyksi. Tekstaaminen ja kännykällä soittaminen ovat sen sijaan nousseet
keskusteluun. Amerikkalaiset ovat selvittäneet, että noin 7 % ajoajasta
puhutaan puhelimeen ja että noin neljännes autoilijoista ainakin joskus
tekstailee tai näppäilee numeroita ajaessaan. Nuoret puhuvat kännykkään ja
tekstailevat ahkerasti. Amerikkalainen tutkimus kertoo että 70 % nuorista tekee
näin. Peräkolareiden riski kasvoi kännykkään puhuvilla parikymmentä prosenttia,
mutta tekstaajilla riski kasvoi viisikertaiseksi. Ajotapaseurannassa on
havaittu, että ahkerasti kännyköivät vaihtavat kaistaa, ajavat ylinopeutta ja
suorittavat äkkijarrutuksia huomattavasti normaalikuljettajia enemmän. Taitaa siis olla paljon kiinni yleisestä elämäntyylistä.
Vauhdikkaat putkiaivot tekevät montaa asiaa yhtä aikaa ja siinä syntyy riskejä.
Useassa maassa kännykkään puhuminen ja tekstaaminen on ajaessa kielletty. Mutta ja iso mutta, kieltoa ei voi valvoa.
Outoa muuten.
Tekniikka menee yleensä eteenpäin ja asiat tulevat helpommiksi, Autoissa on
puhekomennoilla toimivia laitteita jne. Mutta yksi asia on mennyt heikommaksi.
Kosketusnäytöllä toimivalla puhelimella ei voi valita numeroa tai kirjoittaa
tekstiviestejä katsomatta puhelimeen. Toista se oli ennen näppäimillä.
Tekstiviestin voi kirjoittaa ja numeron valita vaikka taskussa.
Liikenneraivoa on tutkittu
vieläkin vähemmän
Uutteran etsinnän jälkeen löydän kanadalaisia
tutkimustietoja. Siellä tuntuu olevan tutunoloista meininkiä. 30 %
kuljettajista huutaa ja kiroilee toisen autoilijan ajokäyttäytymistä. Onneksi
vain runsas 2 % uhkailee vetävänsä turpiin tai kolhivansa kanssaliikennöijän
autoa. Kanadalaiset tutkijat olivat havainneet 5 % kuljettajista toistuviksi
liikenneraivoajiksi.
Eräässä vuonna 2009 jenkeissä suoritetussa tutkimuksessa
ihmiset kertoivat raivostuvansa eniten seuraavista asioista:
■
Toisen auton ylinopeus (57 % havaitsi näitä joka
päivä)
■
Takapuskurissa roikkuminen (50 %)
■
Äkkinäinen kaistanvaihto ilman merkkiä (44 %)
■
Puhelimeen puhujat (98 % havaitsi näitä
vähintään kerran viikossa)
■
Punaisia valoja päin ajavat (59 % kerran
viikossa)
■
Äkkijarrutukset (54 % kerran viikossa)
Mainittiinpa raivon syiksi vielä parkkipaikan
varastaminen toisen nokan edestä sekä meikkaus, parranajo ja lukeminen ajaessa.
Oma reaktio oli:
■
Soittivat torvea (40 %)
■
Kirosivat kuljettajaa (32 %)
■
Näyttivät nyrkkiä (9 %)
■
Näyttivät keskisormea (8 %)
■
Soittivat poliisille (5 %)
Tahallaan toisen autoon kolhaisseita oli onneksi vai 1 %
raivostuneista.
Kuolleisuus
itsemurhiin, murhiin ja liikenneonnettomuuksiin ei näytä olevan erikoisen
ilmeisessä korrelaatiossa. Itsemurhien luvattuja maita ovat Kiina, Venäjä,
Japani ja Etelä-Korea. Vanhat sosialistimaat ovat korkealla ja heidän
seurassaan Suomikin Länsi-Euroopan ykkösenä. Murhia tehdään ylivoimaisesti
eniten latinomaissa Etelä-Amerikassa, musta Afrikka seuraa murhanhimoisesti
kannoilla, Suomi on jälleen kunniakkaasti Länsi-Euroopan murhaykkösenä.
Liikenneonnettomuuksien kärjessä ovat kohtalonuskon maat, mukana joukossa hyvä
edustus Afrikasta. Venäjä seuraa tiiviisti kannoilla. Suomi ei pääse Englannin,
Japanin, Sveitsin, Israelin ja Ruotsin eliittiryhmään. On kuitenkin Länsi-Euroopan
eräitä kärkimaita.
Ja vielä lopuksi hännänhuipuksi
panen täähän WHO:n kuvan maailman liikennekuolemien tilastosta. Sieltä löytyy myös lisäksi kaikkien tärkeimpien sairauksien kuolinsyytilastot. Selaile jos kuolinsyyt ja jäljellä
oleva elinaika kiinnostavat. Suomi on maailman ykkösenä
Alzheimerissa/dementiassa. http://www.worldlifeexpectancy.com/cause-of-death/alzheimers-dementia/by-country/
Setä,
VastaaPoistaKiitokset liikenneasiantuntijan lausunnosta!
Pari juttua on ajatteluttanut jo pitkään. Siitä on jo vuosia, kun mediassa valistettiin, että pyörä on vietävä suojatien yli taluttaen. En ole missään havainnut tämän säännön poistamista –tai minkäänlaista keskustelua koko asiasta. Tietääkö Setä, miksi? Minne ja milloin virkavalta muutti tätä sääntöä. Kai siitäkin voisi edes keskustella?
En liene myöskään ainoa, joka on havainnut pyöräilijöiden enemmistön (?), etupäässä nuorten keski-ikäisten lisänneen vauhtia oikein tuntuvasti parin vuosikymmenen takaiseen verrattuna. Jalkakäytävistä on tehty jonkinlaisia urheiluratoja, joilla on tullut tavaksi kiitää todella uskomatonta vauhtia. Ja valitettavasti tätä kilpa-ajoa vain kiihdytetään suojatielle kääntyessä.
Hurjastelijoita suosiva sävy tuntuu olevan voitolla julkisessa keskustelussa. Onko raivo voittanut aivon, kaikilla osapuolilla? – Itse lahjoitin pyöräni kymmenisen vuotta sitten sukulaispojalle, ikääntyminen teki tehtävänsä. Auto saa kelvata ja takana tuleva voi rauhassa tuutata ellei rajoituksia vain lasketun lievästi rikkova nopeus miellytä. Vai pelastaako etenevä digitalisaatio ihmisten liialta liikkumiselta?
Vauhtia masiinaan – kohtuudella
ehdottaa
Mattikoo
Peloittelit Los Angelesin ketosta. Puoli vuotta sitten siellä jälleen käyneenä havaitsin, että suojateitä kunnioitettiin huomattavasti paremmin kuin edellisillä käynneilläni.
VastaaPoistaHeikki Tegelman