Kun vanhana miehenä saa kutsun luennoitsijaksi Helsingin
yliopiston saleihin, tuntee ylpeyttä. Ei meillä yleensä viitsitä vanhoja
kuunnella. Tulevaisuus on nuorten. Me vanhat emme myöskään pääse verifioimaan
tulevaisuudenkuvaamme. Oli kuitenkin mahtavaa kun kutsuttiin. No, sehän oli
ystäväni Kari Karanko, emeritus suurlähettiläs joka kutsui. Minulla on häneltä
kaksi kutsua. Toinen kutsu on vielä täyttämättä. Se on opastettu
pyöräilykierros Vuosaaressa. Kari toimii oppaana, hän on juuri muuttanut
kahvikortteleiden asukkaaksi. Minulla taas on lukkarinrakkautta Vuosaareen ja
Uutelaan. Olihan Uutelan kanava mielenkiintoisena työkohteena kaikkine
yllätyksineen. Se ensimmäinen kutsu oli tämä Ekosäätiön alustus, jota nyt
selostan. Alustuksen nimi oli ” Rakentaminen Helsingissä ja Uudellamaalla,
ennen, nyt ja tuulevaisuudessa”. Tilastot ovat tilastoja. Niille ei voi mitään.
Helsingin yleiskaavavision kasvuennuste bulevardeineen on taas ollut minun
hampaissani pitkään. Olen siitä asiasta kirjoittanut runsaat puolenkymmentä
blogia – asiallisuuteen pyrkien. Olen hiljaa toivonut, että minut joskus
kutsuttaisiin vanhaan teekkariaikojen työpaikkaani ”vuorovaikuttamaan”. Ei ole
kutsuttu, joten otetaan sitten takaisin ja vuorovaikutetaan seminaareissa. Se
alkaa ilkeämielisellä kysymyksellä tavoitteista. Olin suorastaan joutunut
Excel-hyökkäyksen kohteeksi, asia siis pyöri mielessä yölläkin: http://penttimurole.blogspot.se/2014/12/hyokkaavat-excelit-ja-kirotut.html
Tavoitteenako sosiaalinen
ongelma?
Miksi Helsingin metropoli, jonka suurin ongelma ei tule
olemaan rikkaiden asuttaminen, vaan köyhien asuttaminen, jonka suurin ongelma
ei tule olemaan työperäisten maahanmuuttajien asuttaminen, vaan sosiaalisesti
syrjäytyvän väestön asuttaminen, jonka suurin ongelma on maan puute, jota
puutetta laaja vaikutusalue ei koe, miksi tämä Helsinki, metropolin keskus,
pyrkii imaisemaan itseensä massiivisella tavalla tulevan yhteiskunnan keskeisen
ongelman: sosiaalisen ongelman? Tämä
halutaan tehdä kasvattamalla asukaslukua keinotekoisella tavalla. Perusteena on
tähän kasvukonseptiin sopimaton ideologia jalankulkukaupungista tai
joukkoliikennekaupungista. Liikenne ja liikenteen järjestäminen
mikrotasolla on näin muodostunut pelastavaksi enkeliksi koko
metropolistrategialle. Mielenkiintoista, hauskaa, toisaalta yllättävää ja
yhtäkkiä ajateltuna mahdotonta. Kuitenkin niin vallankumouksellista, että sitä
ei voi sanoitta ja teoitta syrjäyttää. Olisiko siinä sittenkin??
Näitä miettiessä
aloitin Helsingin ja Uudenmaan kasvupolitiikan ruotimisen tällä kuvalla. Mikä
se on? Se on Helsingin seudun ihmisten ja koko Etelä-Suomen kanssakäymisen
verkosto, se on myös talouden ja kilpailukyvyn verkosto. Huh, miten karsastan
tuota sanaa: kilpailukyky! Eikö ole muita sanoja, kuten kulttuurin verkosto,
elämän verkosto, ihmisarvon verkosto, oppimisen verkosto, yhteisöllisyyden
verkosto?
Minulla on ratkaisu
Helsingin seudun kasvun hallintaan. Esittelin sitä jälleen tuossa Karangon
seminaarissa. Se on tässä kuvassa esiintyvä ”ONNEN TÄHTI”. Verkostoyhteiskunta
ei synny yhden urbaanin keskuksen ympärille takertuvana alisteisena
konglomeraattina. Verkostoyhteiskunnalla on monta tasoa. Nyt olisi pikaisesti
muutettava ajattelutapaa. On tehtävä uusi ja laajempi metropoli, kaupunkien
verkosto eli verkostokaupunki. Se muodostaa hyvän alustan tulevaisuuden
ongelmille, kuten kohtuuhintaiselle asumiselle ja maahanmuuton integraatiolle.
Kotouttamista ei sekään ratkaise.
Tulevaisuuden
kaupungin toivotaan olevan metropoli. Monet tuntuvat ajattelevan kaupungin
aineena. Harvat puhuvat kohtaamisista. Monet puhuvat työmuurahaisista, harvat
puhuvat kulttuurista. Monet puhuvat kilpailusta, harvat puhuvat
turvallisuudesta. Tarvitaanko uuteen kaupunkiin uusi ihminen?
Suomen maakunnissa
on ilmeisiä eroja. Suurimmassa osassa Suomea – alueellisesti – maakuntia
kasvattaa vain siirtolaisuus. Uudellamaalla ja Pohjanmaalla luonnollisella
väestönkasvulla on positiivinen kasvuvaikutus. Hieman myös pirkanmaalaiset ja
varsinaissuomalaiset onnistuvat syntymään enemmän kuin kuolemaan. Sisäisessä
nettomuutossa on tietysti merkittävä maahanmuuttajaosuus. Uudellamaalla
nettomuutos vuonna 2014 oli 6500 henkeä luonnollista kasvua, 4700 henkeä
maassamuuttoa ja 8100 henkeä siirtolaisuutta. Kun nyt tänä vuonna maahan
muuttanee – mikäli lupia heltiää – nettona lähes 30000 henkeä, viime vuonna
luku oli 17500 henkeä, lisäystä tulee 2 henkilö 1000 asukasta kohti. Jos puolet
lisäyksestä tulisi Uudellemaalle tänne tulisi nykyisen 5 hengen sijaan 10
henkeä per 1000 asukasta. Silloin siirtolaisten osuus Uudenmaan kasvusta olisi
60 % kun se nyt on 42 %.
Vertailua Tukholmaan
Helsinki ja Tukholma ovat molemmat vahvasti kasvavia
kaupunkeja. Ne myös haluavat kasvaa - jopa ympäröivän maakunnan kustannuksella.
Kasvuun liittyvillä infrastruktuuri -investoinneilla ja siihen liittyvällä
strategialla on kuitenkin suuri ero. Tukholma satsaa valtaisaan tunneliväylään
ja 17 kilometrin ohikulkumoottoritiehen – tunneliväylä sekin. Helsinki haluaa purkaa alueellaan olevat
moottoritiet. Tässä on mielenkiintoinen asenne-ero. Toivottavasti olemme
oikealla tiellä tässä kilpailukykyjen maailmassa.
Vilkaisepa paria blogiani:
http://penttimurole.blogspot.se/2014/04/svensson-hehkutti-tukholman.html
http://penttimurole.blogspot.se/2015/01/kaupunkien-kasvu-liian-kallista.html
Erityisesti minua
nyt kiinnosti onko Tukholmassakin keksitty tuo bulevardisoiminen. Tiesin kyllä,
että Tukholmassa on täydessä menossa Norra Länkenin rakentaminen, jonka
valmistuttua valtaisa kehätie tulee ainakin kaksi kolmannesta täydeksi
ympyräksi. Mutta, että vapauttaisiko tämä hanke nyt vanhoja pääväyliä
bulevardisoinnille? Hetkinen, älkää nyt luulko, etten ymmärrä bulevardisoinnin
ihanuutta. Mutta nyt kuitenkin selvisi, etteivät tukholmalaiset olleet
sormellakaan uskaltaneet koskea tuohon liikenneväylien kansallisomaisuuteen
tehdäkseen siitä tonttimaata muun tonttimaan puutteessa. Tukholman alueen
infran pääasiallinen rahoituskeino on ruuhkamaksu, jota Helsingissä jostain
syystä vastustetaan.
Lisää kaupunkia
bulevardeilla
Lisää kaupunkia Helsinkiin -ryhmän vaihtoehtoinen
yleiskaava – virallista yleiskaavavisiota peesaten – tai sitä ruokkien, on
vahvasti omaksunut bulevardi-idean. Siitähän minun täytyisi olla erityisen
iloinen. Kaikille lienee tullut jo selväksi, jos ei muualta niin minun
blogeistani, että Kehä I:n sisäpuolisia säteittäisiä moottoriteitä (tai sen
tapaisia) ehdotettiin muutettavaksi bulevardeiksi jo vuonna 1989 ns. Ilaskiven
mietinnössä. Tosin silloin tarkoitettiin, että katukin jäisi olemaan
Mäkelänkadun tapaisena pääkatuna, eikä vain niin, että tiealue otetaan
rakennusmaaksi ja katu muutetaan paikalliskaduksi.
Keräsin tähän
kuvaan bulevardien ”founding fathers”. Siinäkö
ne ovat ne nykyajan potjomkinit? Panin vielä kuvaan omankin naamani vuoden 1989
muistoksi. Ruhtinas Grigori Potjomkin, Katariina Suuren
rakastaja, rakensi Katariinan kulkutien varteen hänen matkallaan Krimille
kulisseja, jotka kertoivat alueen kylien vauraudesta. Niitä kutsuttiin, itse
asiassa ei ”kulisseiksi”, vaan ”Potemkinin kyliksi”. Myöhemmin joku on
väittänyt koko tarinan olleen vain ilkeämielisyyttä keisarinnaa vastaa. Oli
miten oli, mutta kun näitä yleiskaavavision bulevardisointisuunnitelmia katsoo,
tulee mieleen: onko nyt edessämme nykyaikainen versio Potemkinin kylistä?
Yritetäänkö nyt näillä kulisseilla tavoitella jotain muuta kuin mitä itse
asiassa sanotaan? No, älkää nyt suuttuko, Rikhard ja muut, mutta minähän vaan
noista kuvista olen näkevinäni jotain muutakin kulissinomaisuutta, kun vain
tuota kaupunkiverhoa. Verhoa siksi kun tuo tonttimaa, se kun tuppaa jäämään
aika kapeaksi. Lisää tästä aiheesta: http://kuntatekniikka.fi/penan-blogi/2014/12/01/potemkinin-kylat-vai-todellista-kaupunkia-3/
Kysyn kuitenkin:
"Eikö todellakaan ole mahdollista luoda sellaista kilpailukykyistä ja
menestyvää kaupunkikulttuuria joka perustuu ”hajakeskitettyyn”
kaupunkirakenteeseen, luonnon läheisyyteen, hyvän joukkoliikenteen tarjoamiin
liikkumismahdollisuuksiin, palveluihin jotka ovat ”oman kylän” ympärillä ja
etätyön mahdollistamaan innovaatioon?" No, jos sanotte että ei, niin en
usko siihen. Silloinhan johtopäätöksenä olisi, että kaikki suomalaiset oli
lapioitava Helsingin nykyisten rajojen sisäpuolelle. Silloin saavutettaisiin
tiheys 25000 asukasta per km2. Sehän on sama tiheys kuin Pariisin keskustassa
tai Manhattanin Greenwich Villagessa ja vain puolet Mumbain Badra Wardin
tiheydestä. Tuo Mumbain kaupunginosa on taas maailman tiheimmin asuttu slummi.
Kai tässä nyt saa hieman kiusoitella. Ette kai
tekään, Särelä ja muut ”Enemmän Helsinkiä” - ihmiset tosissaan ole sitä mieltä,
että nykyisten kaupunginosien identiteettiä voi käsitellä miten tahansa.
Tuossakin olette suolaamassa Munkan ja Munkkivuoren välimaastoa.
Suuret toiveet – onko
rahaa?
Helsinki haluaa – tai yleiskaavan visio haluaa – rakentaa
uusia ratikkakiskoja 100 kilometrin verran ja uutta metrorataa 25 kilometriä.
Ratikkakiskoihin sisältyvät Jokeri I ja Jokeri II. Nämä raidehankkeet maksavat
ilman kalustoa runsaat 3 miljardia euroa. Kalustosta tulee päälle miljardin
verran. Bulevardisuunnitelman raideliikennehankkeet vaativat siten HLJ 2015
haluamien hankkeiden lisäksi 2-3 miljardia euroa. Vuotta kohden tämä tekee 60
miljoonaa euroa HLJ:ssä määritellyn noin 200 miljoonan vuosieuron päälle. Onko
se paljon? Se on historiallisen paljon, mutta se ei ole absoluuttisesti paljon
– jos kaupunki kasvaa. Tätähän minä juuri epäilen, ettei se kasva! Tähän on
löydettävä parempia vastauksia! Vastaaminen on vastuun kantamista. Nyt selvät
vastaukset puuttuvat, sillä bulevardisoimisen vaatimasta uudesta
liikennejärjestelmästä ei ole vielä näkynyt suunnitelmaa eikä edes visiota.
Oranssit viivat
ovat metroa. Uusi ajateltu linja kulkisi vanhaa Töölön metron linjaa Kampista
Pasilaan ja sieltä Viikin kautta Malmille.
Uusia ratikoita kulkisi Jokeri-linjojen lisäksi Kannelmäestä Vuosaareen
Vartiosaaren kautta, Munkkivuoresta ajettaisiin Korkeavuorenrantaan Laajasaloon
uutta 250 miljoonan siltaa pitkin, Lentokentältä Jätkäsaareen päästäisiin
pääasiassa Tuusulantietä pitkin, lisäksi vielä ajettaisiin Otaniemestä
Munkkiniemeen ja Pasilan kautta Arabianrantaan ja sieltä edelleen rantoja
pitkin keskustaan.
Raitiotielinjat palvelisivat nykyisten moottoriteiden
paikalle sijoittuvaa asutusta. Hieman outoa, nyt kun on jo vuosia korostettu
poikittaisliikenteen tarvetta, ryhdytäänkin panostamaan laajasti säteittäisen,
Helsingin keskustaan suuntautuvan liikenteen parantamiseen. Säteittäiset
”bulevardiratikat” kulkevat kadulla muun liikenteen seassa, nopeudet ovat
alhaisia. Ne eivät ole ”pikaraitioteitä”. Lentokentältä keskustaan kestäisi
reilusti päälle tunnin ja Munkkivuoresta Korkeavuoren rantaan saman verran. Uuden
Kruunusillan ylittävät ratikat eivät mahdu keskustaan, tai jos yritetään vain
Pohjoisrannan kautta. Ok. Hyvä niinkin. Metro on nopea. uusi ehdotettu
metrolinja Jätkäsaaresta Malmin lentokentän kautta Malmin asemalle on 21
kilometrin mittainen. Sen päästä päähän ajaminen kestää puoli tuntia.
Raideliikenteen momentumia
pitää jatkaa, mutta…
Valtakunnan raideliikenne ja ennen kaikkea
pääkaupunkiseudun raideliikenne on saanut ennenkuulumattoman momentumin.
Ihminen, joka on joutunut koko ikänsä todistamaan joukkoliikenteen ja
erityisesti raideliikenteen ensisijaisuutta kaupunkien kehittämisessä,
joutuukin outoon tilanteeseen. Hän joutuu tyynnyttelemään hurmosta. Hän
joutuukin yllättäen jarrumieheksi. Jarruttelua motivoi esillä olevien
hankkeiden irrallisuus kokonaisuudesta. Mitään kokonaissuunnitelmaa kun ei ole
luotu. Kyllä, kyllä, HLJ on luotu, mutta se ei ole kokonaissuunnitelma. Se on
vieläkin ja jälleen inkrementalismia. Kyllä tiedän – kaupunki on prosessi, se
ei ole kokonaissuunnitelma. Niin kokonaista suunnitelmaa en sentään uskalla
ajatella. Tarkoitin vain osakokonaissuunnitelmaa. Paremman puutteessa tein sitten
oman priorisointini.
Tässä saattaisi
olla aika realistinen, nutta kova ohjelma ratainvestoinneiksi.
Valtion radoilla investoitaisiin 250 miljoonaa euroa
vuodessa. Isoista hankkeista pantaisiin ensin pakettiin Lentorata ja Esarata.
Kumpi ensin? Molempiin voisi saada jopa 20 % EU-rahaa. Sitten vasta uudelleen
suunniteltu Pisara – 2030-luvulla. Lapissa aloitettaisiin Kemijärveltä
Pelkosenniemeen ja sitten poikittaisradalla Kevitsa-Kolari ja/tai
Pelkosenniemeltä Sokliin. Sokli yhdistettäisiin Kouteroon. Vuonna 2050 aikaisintaan
– jos koskaan - olisi suurnopeusrata Keravalta Kotkaan ja Venäjälle. Sitten
harkittaisiin Tallinnan tunnelia vai tehdäänkö ensin Jyväskylän rata Heinolan
kautta Lahteen? (PS. Toistan tässä vielä vanhan virren: ottakaa Kymijoen kanava
uudelleen mietintämyssyyn –edellistä yritystä pienemmällä laivakoolla.
Päijänteen ja Saimaan toisiinsa ja mereen yhdistävä kanava olisi ensisijassa
matkailuinvestointi mutta myös hieman logistiikkainvestointi.) Helsingin
seudulla pannaan heti alulle Jokeri, Tampere ja Turku myös toteuttaisivat omat
hankkeensa. Espoon kaupunkirata kannattaisi ilman muuta aloittaa.
Johtajilta voisi odottaa
viisautta ja päätöksentekijöiltä harkintaa
En ole vahingoniloinen, siitä että hallitus on ryhtynyt
jarruttelemaan pääkaupunkiseudun pisarahuumaa. Olen pelkästään iloinen, että
nyt voimme odottaa johtajilta viisautta ja päätöksentekijöiltä harkintaa.
Olemme saaneet tarpeellisen aikalisän.
Anton Tshehov
kirjoitti näin novellissaan Kaksintaistelu: ”Etsiessään totuutta ihmiset
kulkevat kaksi askelta eteenpäin ja yhden askelen taaksepäin. Kärsimys,
erehdykset ja elämänikävä heittävät heitä taaksepäin, mutta totuudenjano ja
sisukas tahto ajavat heitä yhä eteenpäin. Ja kuka tietää? Ehkäpä saavuttavat
todellisen totuuden.” Niin siis mikä tässä selvisi? No, selvisi se, että
tulevaisuuden esittäminen faktana on virhe. Se on fiktiota. Joten ystäväni Anni
ja Mikko, olkaa valmiita ottamaan myös askel taaksepäin.
Siinäpä se oli pääpiirteissään se Ekosäätiön esitelmä.
Oli ilo saada puheenjohtajaksi professori Janne Hukkinen Aalto yliopistolta.
Professori Jukka Salon alustus suunnitteluvapaista KSSV-alueista oli aivan
mainio.
Helsinki kasvuideologian vankina?
VastaaPoistaOmasta mielestä me olemme uskaltamattomuuden vankeja.
Vertailua Tukholmaan.
Jos nyt vertaat esim. Helsingin metro-kattavuutta Tukholman jo olemassa olevaan metro-verkkoon, niin onhan se kattavampi, kuin Helsingissä.
Elikkä haluan kysyä, onko meillä vanhoollinen tapa päättää liikenne, -bulevardi, arkkitehtoonisista uudistus ratkaisuista?
Pena,
VastaaPoistaKasvuideologian moniulotteisessa tarkastelussa lainaat myös Anton Tshehovilta kaksi eteen- yksi taakse askelluksen.
Nykyisin Pääkaupunkiseudun kuntapoliitikot – ne jotka ovat jo päässeet virkavaikuttajiksi – ovat vaihtaneet
ideologian suuntaa. Nyt askelletaan tyyliin yksi eteen – kaksi taakse., sekä valtakunnan että alempien hallintotasojen
politiikassa.
Surkuhupaisaa, mutta kuka uskaltaa nauraa? Voisi joutua puoluejohdon epäsuosioon ja hävitä seuraavassa viranhaussa.
Edistyneempää takaisin askellusta voisi tarjota paluu Onnen Tähdelle, jollaisen linjoilla kymmenen vuoden takainen
Metropoli-ajattelu halusi maata rakentaa. Esität tuosta tähdestä kauniin kuvan. Riihimäki-Hyvinkää olisi vain pitänyt uskaltaa
yhdistää. Ehdotinkin silloin tuolle uudelle kaupungille nimeä Monni – paikallisen rataseisakkeen mukaisesti.
Helsinki-Metropolin aikaansaamiseksi olisi otettava kaksi askelta taakse ja palattava Onnen Tähdelle silloin jo melkein valmiin
ajattelun mukaisesti. Ja muun Suomen kasvukeskuksille olisi löydettävä uuden kasvuideologian edellyttämä rakentamiskulttuuri.
Suomessa on maata. Käyköön katsomassa joka ei usko. Minä uskon.
Mattikoo
Ihmiset siis ilmeisesti haluavat vääriä asioita, kun tykkäävät niin monet pirulaiset mieluummin asua tiiviisti rakennetuissa Töölöissä ja Kallioissa "onnen tähden" aneemisten omakotimattojen ja kerrostalokaukioiden sijaan.
VastaaPoistaHei, kiva että kommentoit, sanoit minun väittäneen Töölöön ja Kallion mieltyneiden olevan väärässä. Töölö ja Kallio ovat ihania. Ihania ovat myös Krunika, Punavuori, Hermanni ja jopa Lauttasaari. Minun ja Liisan lapset ja lastenlapset jopa lastenlastenlapset asuvat lähes kaikki kivikaupungissa, vain yksi osa Olarin kivikaupungissa. Heistä jopa lähes puolet voi sanoa olevansa ihan oikeita stadilaisia, asuvat nimittäin Bulsan eteläpuolella. Todisteena mielipiteistäni kehotan lukemaan artikkelini: ”Kompakti kaupunki on kontaktikaupunki”. He eivät siis ole väärässä, nuo Kalliota ja muita kivikaupunkeja rakastavat.
PoistaMutta. Helsingin seudun ennustetaan kasvavan näkyvissä olevana aikana (no vaikka kolme sukupolvea) niin että asuinkerrosala kaksinkertaistuu. Väkiluku taas tuolla ”onnen tähden” alueella nousisi 1, 8 miljoonasta lähelle 3 miljoonaa. Näitä kasvulukuja ei voi hoitaa Kalliossa tai Töölössä, eikä niiden kylkiä kasvattamalla, ei myöskään bulevardeilla. On mentävä pääkaupunkiseudun rajojen ulkopuolelle. Siellä ei suinkaan pidä kasvattaa omakotimattoja, vaan kasvu olisi mahdollisuuksien mukaan saatava olemassa olevien kaupunkien sisälle ja ympärille. Näin syntyisi ”pääkaupungin” sijaan sosiaalisesti toimiva kaupunkiverkosto. Ihmiset asuisivat oman kirkkonsa tai moskeijansa läheisyydessä ja tietäisivät missä heidän hautausmaana sijaitsee – ikään kuin kotona.
Setä,
VastaaPoistaAnteeksi että häiritsen, mutta tuo Espoon kaupungin neronleimaus tekosaaren rakentamisesta Suomenojan edustalle herätti minut huomaamaan, millaiseen ojaan täälläkin päin Suomea ajetaan. Kirjoitit metropoli-Helsingin rakentamisesta Onnen tähtenä, nyt näyttäisi, että mereen heitetään onnen tähteet. http://www.hs.fi/kaupunki/a1446444352397
Kun vietettiin Metropoli-seuran ristiäisiä, oli kunnallispoliitikkojen naamioituneena torjuntakeinona suuren kansainvälisen suunnittelukilpailun järjestäminen niin väljästi ohjelmoituna, että saatiin äänestäjät ja virat säilymään entisessä solmussaan. Siitäkin oli hyvä ottaa oppia myöhemmin, kun Gugge-kilpailua valmisteltiin.
Jos maa loppuu maastamme kesken viimeistään jossakin Yllästunturin kohdilla, on miltei isänmaallinen pakko rakentaa mereen. Kun kaavaillun Suomenojan tekosaaren pohjustus osoittautuu kalliiksi,
on jo taloussyistä perusteltua lisätä rakennuskorkeuksia, Samalla saadaan asunnoille parempi hinta, kun myytävänä on näkymä Tallinnaan. – Ehkä saarella olisi paikka myös Gugge-museolle, jos nyt ajateltu Tähtitorninmäen pilaaminen joutuisi vastatuuleen. Sotkettaisiinpahan edes joku ranta.
Melko mittavia arkistojani penkoessani osuin omiin versioihini Onnen tähdestä. Se on 7 v vanhaa tekstiä. Mikä muuttui? Tuskin ainakaan paremmaksi.
Hyviä Höyhensaaria – nenäpäivää ja Isänpäivää ja muuta mukavaa
toivottaa
Mattikoo