Erik Bryggman on piirtänyt Kemiön kirkonkylän kauneimman
rakennuksen. Ohi kulkiessa katse kiinnittyy tuohon kaunottareen. Kaunotar on
paikallaan sen kaiken keskinkertaisuuden tai suorastaan rumuuden keskellä jonka
myöhemmät sukupolvet ovat matkaan saattaneet. Juuri äskettäin sain tilaisuuden
kuunnella Bryggman-asiantuntijaa Kemiön opastetulla arkkitehtuurikierroksella.
Tämä asiantuntija on Mikko Laaksonen. Hän on kirjoittanut loistavan opasteoksen
Turun seudun arkkitehtuurista yhdessä Juri Nummelinin kanssa.
Itse asiassa olinkin jo aiemmin pohtinut kadonneen
kylänraitin syndroomaa. Siinä pohdinnassa Kemiön keskusta oli pääkohteena. Minne se katosi, se perinteinen kylänraitti ja
mistä löytyisi edes mielikuvien muodostamiseksi pala sitä vanhaa kylämiljöötä?
Nyt kun taas kerran joutui tuon tyhjän tilan suunnittelun ja siihen
siroteltujen toisistaan piittaamattomien ja vielä ihmisistä piittaamattomien
rakennusten muodostamaan ympäristöön ja siellä pääsi katsomaan sitä suurta
yksinäisyyttä, jonka Bryggmanin kaksi hienoa rakennusta joutuivat kokemaan, siinäpä saattoikin olla hyvin virittäytynyt tulevaan pikku retkeen. Klikkaa tuohon jos
haluat itsekin virittäytyä: http://penttimurole.blogspot.fi/2013/08/kadotettu-kylatie.html
Mutta huoliko tuosta, nyt
sateeseen ja retkelle
Minun täytyisi kai
olla hieman varovainen Bryggmanin suhteen, ettei tule uudempia mogia. Nimittäin
yksi moga tuli jo kun pari vuotta sitten blogissani kerroin Antwerpenin maalimannäyttelystä
vuonna 1930. Olin nimittäin pannut Suomen osaston näyttelyarkkitehdin nimen
myös näyttelypaviljongin tekijäksi. Tästä sain Tarja Nurmelta huomautuksen. Se
oli aiheellinen ja kiittelinkin Arkkivahtia tuosta moitteesta. Laitanpa varmuuden vuoksi nyt vielä tähän
juttuun tuon löytämäni kuvan, joka siis esittää Bryggmanin suunnittelemaa näyttelypaviljonkia Antwerpenin maailmannäyttelyssä..
Suomen osastolla Antwerpenin maailmannäyttelyssä oli
liikaa estetiikkaa ja arkkitehtuuria. Näin ainakin Suomen Kuvalehden
mukaan. Arkkitehti Erik Bryggman piirsi Suomen koivufaneerista rakennetun
näyttelypaviljongin maailmannäyttelyyn, joka pidettiin Antwerpenissa vuonna
1930. Näyttelyarkkitehtina toimi sisustusarkkitehti Harry Röneholm. Kuvalehden artikkeli mainitsee paviljongin
arvokkaaksi ulkonäöltään ja hyvin sisäisesti järjestetyksi. Sittenpä artikkeli
ottaa Suomen osaston ruotiakseen kovin sanoin: ”Minusta tuntuu, että liika
estetiikka ja arkkitehtuuri ovat nielleet näyttelyn päätarkoituksen: mainoksen
maan hyväksi. Onhan meillä sekä hyvää arkkitehtuuria että hyvä maku yleensä,
mutta emme me sillä elä. Ja kaupan tekoon – erityisesti Suomen kanssa – siihen
saa näyttelystä turhaan etsiä mitään kehotusta. Tuntuu että näytteille
asettajalla on epäinhimillisen korkea käsitys esineitten kyvystä puhua omasta
puolestaan.”
Pitääkö rakennusvalvonnan
huolehtia kauneudesta?
Arkkitehtuuriretken alkaessa on jo tiedossa, ettei tuo
Kuvalehden väite hyvästä mausta ja hyvästä arkkitehtuurista pidä paikkaansa.
Sen tietää katsomalla ympärilleen. Kemiön keskustassa sijaitsevat Bryggmanin
kaksi rakennusta ovat kaunottaria hirviöiden joukossa. Tämä ei ole uutta. Se on suomalaisen
taajamaympäristön surullinen koko kuva. Isokuva – niin kuin nykykielellä
sanottaisiin. Miten näin tapahtuu ja millä valvonnan kriteereillä näin
tapahtuu? Paremman puutteessa kysyn. Ehkä joku vastaa sanomalla, ettei rakennusvalvonnan
tehtävä ole estetiikka ja ettei varsinkaan pienillä kunnilla ole mitään
mahdollisuuksia edellyttää rakennuksilta mitään muuta kuin minkä talopaketoijat
ja peltihallifirmat tarjoavat. Joka tapauksessa Erik Bryggmanin palatsit
seisovat huonossa seurassa.
Bryggmanin unelmatalo
vuodelta 1924 ja sen naapuritalot sotien jälkeiseltä ajalta. Kaikki kyläkuvan
tuhon komponentit samassa pisteessä: yleinen tie, taitamaton rakennuskaava ja surkeat
talot. Ymmärrän kyllä maalaiskylien ”Klondyke”-mentaliteetin noina
sodanjälkeisinä aikoina. Mutta se näyttää jatkuvan! Mistä löydämme tämän päivän Bryggmanit?
Muuten aivan nyt sain järkyttävää lisävalistusta
rakennusvalvonnan tehtävävelvoitteeseen. Juristin pätevyydellä ystäväni Timo
kertoi laissa lukevan rakennusvalvonnan suhteen seuraavat kolme sanaa: kauneus,
turvallisuus ja terveys. Oliko se vanhemmassa tai uudemmassa laissa, tai eikö
sanoja ollutkaan, tai siis jos ei ollut, niin ainakin pitäisi olla – tähän tultiin.
Soitin myös vanhalle rakennusvalvontamiehelle, joka on aikaisemminkin minua
opastanut ja kysyin näistä sanoista. Sainkin häneltä pikaisen vastauksen. Hän viittasi Maankäyttö- ja rakennuslain 5
pykälän 1 momentin kohtaan 3. Siinä sanotaan että alueiden käytön suunnittelun
tavoitteena on vuorovaikutteiseen suunnitteluun ja riittävään vaikutusten
arviointiin perustuen edistää: 3)
rakennetun ympäristön kauneutta ja kulttuuriarvojen vaalimista. Mutta,
mutta jäi epäselväksi pitäisikö rakennusvalvonnan valvoa suunniteltujen ja
rakennuslupaa hakevien rakennusten kauneutta ja sopivuutta ympäristöön? No,
kyllä se varmaan jossain sanotaan. Googlaamalla törmäsin Ilmajoen kunnan
rakennusvalvonnan nettisivulle. En tiedä kuinka tuo kunta on kyläkuvansa hoitanut,
mutta sivuilla sanottiin ainakin näin komeasti:
Rakennusvalvonnan toiminta-ajatus
”Utilitas, firmitas, venustas - käyttökelpoisuus,
kestävyys, kauneus. Rakennusvalvonnan tehtävänä on huolehtia osaltaan turvallisen,
terveellisen, viihtyisän ja kauniin rakennuskannan ja ympäristön
muodostumisesta sekä säilymisestä. Huomioon on otettava rakentajan, naapurin,
ympäristön ja yhteiskunnan velvollisuudet ja oikeudet. Tähän pyritään
ohjauksella, neuvonnalla, lupapäätöksillä ja valvonnalla siten kuin
rakennuslainsäädännössä edellytetään.”
Tietolaarini täydentyi kun tunnettu rakennusvalvontamies
antoi minulle tiedoksi pykälän 117 momentti ykkösen. Siinä sanotaan:
Rakentamiselle asetettavat vaatimukset
Rakennuksen tulee soveltua rakennettuun ympäristöön ja
maisemaan sekä täyttää kauneuden ja sopusuhtaisuuden vaatimukset
Siinäpä se oli. Tuli selkeästi tinattua. Ehkä tämä on
suomalaiseen lainsäädäntöön vahingossa pujahtanut säädös, sitä kun ei juuri todellisuudesta tunnista?
Retki alkaa kunnantalolta
Mikko Laaksonen kaivaa pullistelevasta selkärepustaan
ryppyisen lippukasan. Hän innostuu repäisemään kasasta kaksi eläkeläislippua a
5 euroa. Muita retkeläisiä on kiitettävällä tavalla parikymmentä henkeä. Sade
vihmoo. Mikko Laaksonen aloittaa
esittelyn tuulessa ja sateessa, kädet heiluvat, lippalakki ei pysy päässä, se
lentää omille teilleen. Yleisö on
selvästi innostunutta. Mikko puhuu sujuvasti kahdella kielellä. Hän ei unohda
sanomaansa saatikka että sekaantuisi sanoissaan tai unohtaisi jotain. Ensimmäisenä
kohteena on kunnantalo.
Kemiön kunnantalo
seisoo arvokkaasti Suomen sypressien eli komeiden tuijien takana. Puiden
reunustama etupiha antaa rakennukselle arvoa. Sivurakennukset puiden avustamina
sulkevat pihatilan. Niin helppoa ja niin hienoa, kun sen vain ajattelee.
Päärakennuksen julkisivussa näkyvät heijastukset Italiasta. Bryggman oli
italialaisen arkkitehtuurin ihailija. Ihanaa että hän toi heijastuksiaan Kemiön
kirkonkylään. Kemiön kunnantalo –italialainen palatsi!
Retkemme pysähtyi professori Pekka Pitkäsen valkoisen
rakennuksen äärellä. Pekka Pitkänen oli Bryggmanin teekkariorjia. Tästä yhteys.
Siinä ihmeteltiin pankinjohtajalle alkuun tarkoitettua ikkunatonta huonetta. Ikkuna sitten saatiin, kunhan se piilotettiin betoniseinämän
taakse. Tosin pankinjohtaja ei tästä ikkunastaan nähnyt kadulle. Pikku kuriositeetti, ikkuna josta et näe ulos.
Pankkipalatsille
Matka jatkui sadan metrin päässä sijaitsevan Bryggmanin
Kemiöön suunnitteleman pankkipalatsin edustalle. Palatsi kohoaa korkealle kadun
pinnasta. Sen edessä on nurmikkoluiskaa ja epämääräistä kadun reunatilaan
avo-oja kaivantoineen. Vastapäätä sijaitsee minun suosimani maali- ja
autotarvikekauppa. Siinä on myös piskuinen Joren grilli ulkoterasseineen. En
ole koskaan nähnyt paikalla yhtään myyjää sen paremmin kuin syöjääkään. Grillin
takana lojuu röykkiö autonrenkaita. Vasemmalla näkökentässä on moniovinen
autotallirakennus. Oikealla on kuntosali ja pitkä näyteikkunarivi. Kolarin jälkeen
kävin siellä kuntoutuksessa. Tuttu paikka. Joka puolella on harvinaislaatuisen
heikkoa rakennuskantaa. Kaunotar yrittää
elää hirviöiden ympäröimänä.
Tihkuttaa vettä. Kipuan
asvaltilta nousevat graniittiportaat kohti ihanaa palatsia. Vetäydyn sateen
suojaan palatsin sisäänkäynnin holvistoon.
Mikko Laaksonen panee tuulessa putoilevan piponsa repun
suojiin. Hän aloittaa. Kaikki höristämme korviamme. Hän sanoo talon noudattavan
italialaista palatsiperinnettä. Alakerrassa on palvelutiloja ja varastoja. Niinpä
niin. Venetsian palatsien ensimmäinen kerros saakin varautua ”aqua alta” -hyökkäyksiin,
jolloin tulvavesi valtaa ensimmäisen kerroksen. Kemiössä ei ole tätä vaaraa,
sillä entinen pankkirakennus, nykyinen Tingshuset, tuleva ????? sijaitsee
korkealla mäenrinteellä. Pankkitalossa asiakaspalvelutilat sijaitsivat
alakerrassa. Pankinjohtajan asunto oli sitten varsinaisessa palatsiosassa.
Kierrämme taloa. Talon julkisivut elävät ja viestittävät kaikkiin suuntiin. Se
on mestariteos.
Emme päässeet
taloon sisään. Vain ikkunaverhot ja suuret ranskalaiset ikkunat kertovat meille
palatsin saleista. Pankinjohtajan yksityistä sisäänkäyntiä ihaillessa tapahtuu
hauska yllätys. Kiertueella mukana oleva punatakkinen rouva kertoo olevansa pankinjohtajan
tytär. Hän on asunut talossa. Hän kertoo
patiosta pankinjohtajan yksityisoven äärellä. Hän on iloinen. Muutkin
iloitsevat kuulemastaan. Emme pääse sisään vaikka meillä olisi hyvä opas.
Saisimme kuulla missä hän nukkui. Missä isä poltteli paperossia. Missä syötiin.
Saisimme nähdä keittiön. Emme päässeet katsomaan. Se jäi kaihertamaan. Mutta
hyvä näln, että edes ulkoa. Mutta vieläkin tuo sisäänkäynti, Se on ihana. Se on
kuulunut etuoikeutetulle. Mikko muuten kertoo Bryggmanin leikitelleen klassisismilla.
Hän pyytää katsomaan pylväiden päähän. Kapiteeli on lipsahtanut epäkeskeiseen
paikkaan. Se oli Bryggmanin leikkiä. Niin Mikko sanoo.
Entisen
osuuspankkirakennus, nykyinen oikeustalo, tuleva ???, eroaa nykyisestä tavasta rakentaa. Ainakin
mitä tulee suomalaisiin kirkonkyliin. Talo on kaunis jokaiseen ilmansuuntaan.
Kaikki julkisivut ovat tutkittuja ja harkittuja. Ei ole takapihaa. Ehkä tässä
edesauttaa se, ettei ole tarvinnut varautua parkkipaikkoihin. No, onpa ihanasti
yksi autotallin ovi, joka johtaa pankinjohtajan autotalliin. Vuonna 1924,
jolloin talo rakennettiin, Suomessa oli sentään 5000 henkilöautoa, joten
pankinjohtajille riitti yksi auto kullekin - luulisin.
Sankarihautausmaalle
Kierrokseen Kemiössä kuuluivat vielä hautausmaa ja
seurakuntakeskus. Bryggman teki sankarihautausmaiden suunnitelmia sekäniihin
liittyviä monumentteja useaan kohteeseen. Hänen suurtöitään olivat tietysti
Turun hautausmaan Ylösnousemuskappeli (1941) ja Paraisten hautausmaan kappeli (
1930).
Kemiön kirkolla
sankarihautausmaa sijaitsee arvokkaasti ja samalla vaatimattomasti kirkon
sisäänkäynnin äärellä suurten puiden varjostamana. Sijoituksesta puuttuu kaikki mahtipontisuus
ja tekopyhä monumentaalisuus. Vainajat ovat ikään kuin kotona. Varustukseen
kuuluvat risti ja kivipaasi, nekin elävät omaa lähes näkymätöntä elämäänsä
luonnonkivistä ladotun piazzan äärellä. Ristit puhuvat hiljaista kieltä.
Jatkan matkaa Salon
kaupunkiin
Retki Kemiössä jatkui seurakuntakeskukseen. Siellä Mikko
Laaksosen tutkijamielenkiinto kohdistui lähinnä Bryggmanin osallistumisen
asteeseen seurakuntakeskuksen kehittyessä nykyiseen muotoonsa. Se ei ratkaisevassa määrin kiinnostanut minua.
Niinpä suuntasin Salon kaupunkiin. Siellä tiesin kaksi kohdetta. Ne ovat
entinen elokuvateatteri Kino Kiva, nykyinen Kulttuuritalo Kiva, sekä entinen
suojeluskuntatalo, nykyinen Sininen Talo.
Jälleen yllätyin. En yllättynyt ensisijaisesti rakennusten
julkisivuista, yllätyin niiden sijoituksesta ja suhteesta ympäristöön. Molemmat
ovat mahtavilla paikoilla Kiva talo Salonjoen rannalla, Sininen talo Vähäojan
puron verralla, kumpikin puistomaisessa ympäristössä ja mikä hienointa,
taloilla on monta ilmettä, riippuen katselusuunnasta. Oliko tämä ajattelu
Bryggmanille ominaista, oliko hän erityisen kiinnostunut rakennustensa
suhteesta ympäristöön? Tätä jäin miettimään, samalla kun ihmettelin miten vähän
hänen jälkeensä tulleet ovat piitanneet uusien rakennustensa suhteesta
Bryggmanin luomaan asetelmaan.
Bryggmanin
suunnittelema elokuvateatteri oli nimeltään Kino Kiva. Talo valmistui vuonna
1938. Elokuvaprojektorit poistuivat tuosta talosta vuonna 1964. Ne siirtyivät 11
vuoden odottelun jälkeen toiseen salolaiseen teatteriin. Sittemmin Kivassa on
kuulemma nyrkkeilty ja jumpattu, tanssittu ja ryypätty. Talo oli 70-luvulla Pub
Kiva. Se oli myös purku-uhan alaisena. Talo on aarre. Kiitän ja kumarran niitä
ihmisiä jotka saivat talon säästymään. Täytyisi ehkä kaivaa jostain vanhan tuttavan,
Salon entisen kaupunginarkkitehdin ja rakennuksen saneeraajan Lauri Hollmenin
Kiva-kirja. Se on lehtitietojen mukaan julkaistu tämän vuoden kesäkuussa. Ei
näy vielä antikvariaateissa. Talon omistuskin näyttää siirtyneen uudelle
yrittäjälle kaupungin lakattua sitä vuokraamasta. Toivon menestystä - puitteet
sen ansaitsevat.
Toinen Salon ihme
on Bryggmanin vuonna 1924 valmistunut suojeluskuntatalo. Hän suunnitteli talon
ensitöikseen, nuorena miehenä. Aika yllättävää miten Kemiön pankkitalon uusklassinen
funktionalismi ja Salon suojeluskuntatalon pohjoismainen klassisismi osuivat
samaan aikaan. Olikohan se niin että suojeluskuntalaiset halusivat juurevan
juhlallista puurakenteista suomalaisuutta, ei italialaista palatsiperinnettä. Yhteisenä
piirteenä olivat kuitenkin amphorat molemmissa taloissa. Tosin Kemiössä
amphorat ovat hävinneet parempaan talteen. Sotien jälkeen kun suojeluskunnat
lakkautettiin talo toimi mm. kutomakouluna ja terveystalona. Bryggman-säätiön
sivuilla sanovat ettei Bryggman liittänyt suojeluskuntataloa työluetteloonsa
60-luvun loppupuolella. Ei kai se nyt suomettumista ollut, kai se oli vain
tyylistä kysymys?
Hei Pentti.
VastaaPoistaKorostit blogissasi huomion arkkitehtooniseen kauneuteen ja sen kokonaisuuteen.
Erittäin hienoa, jos näin oli?
Itseäni on aina harmittanut Alvar Aallon Finlandia-talon näkyvyys.
Mutta onneksi nyt siihen on tullut muutos ja on lisäksi tulossa se, että minkä itse arkkitehti halusi pääjulkisivuksi on tähän asti ollut "takapuoli".
Siitä saadaan nyt pääjulkisivu, ainakin toivon näin.
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/finlandia-talo-valmistui-viimein/Q8P9S87T