Tehtaankadun ala-asteen vanhempainneuvosto halusi saada
julkiseen keskusteluun Tehtaankadun liikennetilanteen. He olivat lähettäneet
kaupungille kirjelmiä kadun liikenneturvallisuustilanteen vuoksi. He myös
toivoivat liikennevaloja. Kaupunki oli vastannut ikään kuin kielteisessä
hengessä. Kadun käyttäjien vanhemmista se tuntui jopa ylimieliseltä. Tyyliin:
”Kaikki on tehty, eikä mitään voi tehdä!” Lasten turvallisuudesta huolehtiminen
on vanhempien oikeus. Sitä ei voi vähätellä. Se voi mennä överiksi, mutta silti
sitä ei voi vähätellä. Vetoaminen mustapistetaulukoihin ei vanhemmille riitä.
Täytyy kädestä pitäen selvitellä ja keskustella. Sen pohjaksi on tiedettävä,
tutkittava ja konkretisoitava. Sitä nyt saattaisi kutsua vaikkapa arjen
tiedoksi. Vihaan tuota ”arki” sanaa, haluaisin mieluummin tehdä juhlan asioita.
Mutta niinpä nyt Tehtaankadulla, siellä oli
suuren urheilujuhlan tuntua. Vanhempia oli kadulla niin tiuhaan, että lapsilla
oli suuria vaikeuksia tunkeutua väkipaljouden läpi koulupihalleen. Oli
toimittajia, oli Yleisradio, oli pysäköintitarkastajat, oli poliisi, oli
poliitikkoja. Ainakin tunnistin vihreiden ryhmäpomon, ystäväni Otso Kivekkään.
Tehtaankadusta keskustelu sujui, vaikka meillä Otson kanssa onkin sukset
ristissä Keskuspuiston ja Malmin suhteen. Niin, olihan paikalla vielä
liikennesuunnittelijakollega Leena Silfverberg. Hän muisteli vanhoja
kampanja-aikoja, jolloin yläluokkalaiset olivat liikenteenohjaajina
Tehtaankadun suojateillä.
Jouduin yhtäkkiä suunnittelijaksi. Minulla ei ole
Autocadeja eikä muitakaan Novapointteja.
Jos jotain on piirrettävä, on se tehtävä Power Pointilla. Lastenlapseni,
nuorimmat sellaiset, he kävelevät kouluun ja päiväkotiin pitkin Tehtaankatua.
Tehtaankadulla meno on aivan jotain toista kun täällä Pakilan kotikulmilla. Kun
Reetta sanoi Pirjontiellä kulkevan 200 autoa vuorokaudessa, niin Tehtaankadulla
lukema on 7000 autoa vuorokaudessa. Lisäksi kadulla kulkevat bussit ja
raitiovaunut. Kaikesta liikenteen läiskeestä huolimatta vanhemmat voivat olla
onnellisia. Tehtaankatu ei ole Helsingin liikenteen mustapistealuetta.
Kaupunki tutkii ja
analysoi
Liikenneinsinööri Taneli Nissinen kirjoittaa Helsingin
kaupungin liikennsuunnitteluosaston muistiossa 28.10.2013 asiasta näin: ”Viimeisen
kymmenen vuoden aikana Tehtaankadulla on tapahtunut kuusi
liikenneonnettomuutta, jossa osallisena on ollut jalankulkija. Onnettomuuksista
yksi tapahtui Laivurinkadun risteyksessä, kolme Kapteeninkadun risteyksessä ja
yksi Laivasillankadun risteyksessä. Yksi onnettomuuksista tapahtui muualla kuin
suojatiellä. Lapsille sattuneita
onnettomuuksia ei viimeisen kymmenen vuoden aikana ole tapahtunut.”
Nissinen on
oikeassa. Helsingin virkamiesten tekemässä vaarallisuusvertailussa Tehtaankatu
on priimaa voittajaluokkaa. Tilastossa tarkasteltiin ala-asteiden oppilaiden
tekemiä koulumatkoja ja näillä matkareiteillä tapahtuneita
liikenneonnettomuuksia yleisellä tasolla. Ei siis kyseisten koululaisten
onnettomuuksia. Tilastot eivät Tehtaankadun tapuksessa tue äitien murheita.
Suunnittelijoiden resurssit on suunnattava muualle. Mutta ei anneta periksi!
Innostuin tuosta ja
ryhdyin sijoittelemaan vaarallisuuspisteitä kartalle. Vihreät tähdet ovat kymmenen parasta.
Punaiset täplät taas kymmenen huonointa. Hyvät vihreät näyttävät keskittyvän
vanhoihin kantakaupunginosiin. Syynä lienee myös se, että lapset asuva näillä
alueilla lähellä koulujaan eivätkä heidän koulutiensä kulje pitkin
vilkasliikenteisiä pääkatuja.
Taneli jatkaa:
”Tehtaankatu on katuluokitukseltaan paikallinen kokoojakatu, joka välittää
alueen tonttikatujen liikenteen pääkatuverkkoon. Kadun keskivuorokausiliikenne
vaihtelee 3700 - 6600 ajoneuvon välillä. Vilkkainta ajoneuvoliikenne on
Laivurinkadun ja Kapteeninkadun välisellä osuudella. Kadulla kulkee nykyisin
kolme raitiolinjaa sekä kadun länsipäässä yksi bussilinja. Kadun varrella on
paljon liiketiloja, jotka tuottavat huoltoliikennettä. Kävelijöitä kadulla on
runsaasti. Tapahtuneiden onnettomuuksien valossa Tehtaankatu näyttäytyy hieman
turvallisempana kuin olosuhteiltaan vastaavat kantakaupungin muut kadut.”
Vanhempainneuvostoa
kaupungin vastaus arveluttaa
Koulun vanhempainneuvosto on toivonut kadulle
liikennevaloja. Heidän mielestään kadulla sattuu paljon ”läheltä piti”
tilanteita. He eivät pidä kaupungin toteuttamia toimenpiteitä riittävinä. He
ryhtyvät puhumaan keskustatunnelista ongelman ratkaisun avaimena. Säpsähdän,
näinkö keskustatunnelin suosio nousee, juuri niiden ansiosta joilla on kadehdittava oikeus asua kaikki
hienon bulevardin ominaisuudet omaavan kadun varrella. Kadulla on raitiotie,
siellä on kivijalkakauppoja, korttelit ovat tiiviitä umpikortteleita,
nopeusrajoitus on 30 km/h. Ja juuri he toivovat keskustatunnelia. He ovat myös
huolestuneita Hernesaaresta ja muusta laajamittaisesta kaupunkirakentamisesta
kantakaupungin rannoilla. He pelkäävät Tehtaankadun idyllin tuhoutuvan
lisääntyvän liikenteen vuoksi. Ja ovat pelossaan oikeassa.
Asukkaiden ja vanhempainneuvoston toivomuksiin
liikennevaloista liikenneinsinööri Taneli Nissinen vastaa seuraavasti:
”Laivurinkadun risteyksen valo-ohjaus olisi poikkeuksellisen kallis ja
aiheuttaisi suuret viivytykset kaikille kulkumuodoille. Poikkeuksellisen suuret
viivytykset alentaisivat jalankulkijoiden kynnystä
kävellä päin punaisia, joka osaltaan heikentäisi
risteyksen liikenneturvallisuutta. Kapteeninkatujen risteyksissä viivytykset ja
kustannukset olisivat Laivurinkatua maltillisemmat, mutta silti huomattavan
suuret saataviin hyötyihin nähden.”
Lopuksi Taneli toteaa: ”Tehtaankadun
liikenneturvallisuuden parantamiseksi on käytetty monipuolisesti eri
toimenpiteitä ja olosuhteet on saatu hyvälle tasolle. Tehtaankadun ala-asteen
edustan rauhoittamiseksi voidaan tutkia mahdollisuutta siirtää automaattinen
nopeusnäyttötaulu Tehtaankatu 32:n edustalta lähemmäksi koulua. Suojateiden
näkemiä haittaavaan laittomaan pysäköintiin tulee puuttua tehostetulla
valvonnalla. Liikennesuunnitteluosasto on asiasta yhteydessä poliisiin ja
pysäköinninvalvontaan.”
Nämä hyvät lupaukset eivät
tyydyttäneet äitejä eikä isiä
Äkkiä minä joudun peliin. Olenhan isoisä, jonka
lapsenlapset kulkevat juuri tuota katua. Sain ensin sen käsityksen, että
Laivurinkadun risteys on ihmisten ja vanhempainneuvoston mielestä se tärkein
ongelmakohta. Niinpä siis vanhoja liikennesuunnittelijan oppeja virkistellen
ryhdyin piirtelemään. Jouduin myös heti tutkimaan kaupungin uusimpia
tulevaisuuden visioita sekä myös toteutettavaksi aiottuja suunnitelmia. Näitä
olivat Helsingin polkupyöräteiden kehittämisvisio sekä raitiotieliikenteen uusi
linjastosuunnitelma. Pyöräverkkoa halutaan kehittää niin, että Fredaa ja
Albertinkatua yksisuuntaisina kulkevat pyörätiet tulevat toinen Viisikulmasta
Laivurinkatua ja toinen Sepänpuiston läpi Tehtaankadun ja Laivurinkadun
risteykseen matkalla Merikadulle. Siinä on ”tänka på”. Saman suuruinen ”tänka
på” tulee uusista raitiotielinjoista. Tulevaisuudessa, jo aivan
lähitulevaisuudessa, ykkönen tulee Viisikulmasta ja kääntyy Hernesaaren
suuntaan Tehtaankadulle vanhoja ”vararaiteita” pitkin. Kolmonen kurvaa edelleen
Tehtaankadulta kohti Viisikulmaa.
Ryhdyin ihmettelemään. Keskustelin ystäväni
joukkoliikenneasiantuntijan kanssa. Hän on Simo Airaksinen, DI ja ammattimainen
bussikuski. Tuntee siis asiat myös takalistonsa kautta. Siirtelimme pysäkkejä.
Parhaalta tuntui yhdistää kaikki pysäkit Laivurinkadulle Viisikulman suuntaan.
Toimenpide saattaa vaatia raiteiden siirtoa Laivurinkadulla. Ehkä ei. Viisaiden
tutkittava. Suojatiet muuttuvat. Raitioteiden ”kolmiosta” ne joudutaan kokonaan
poistamaan. Armfeltintien ja Laivurinkadun nousevan rampin kohdalle tehdään
korotetut suojatiet. Tehdään myös ajoradan kavennuksia. Tällaisia mietittiin.
Asiasta tehtiin kolme
vaihtoehtoa
Ykkönen on niistä meidän arviomme mukaan paras. Jos nyt
jostain syystä Laivurinkadulle ei onnistuttaisi siirtämään kaikkien suuntien
pysäkkiryhmiä teimme sitten kakkosen ja kolmosen. Niissä Tehtaankaulle
suuntautuva pysäkki on yhteinen. Viiskulmaan suuntaa pysäkit ovat nykyisillä
paikoillaan. Syntyy hajautettu systeemi.
Vaihtoehto 1.
Kaikki pysäkit
siirretään Laivurinkadun Viiskulmaan johtavalle katuosalle. Raitiovaunujen
kääntöalue kivetään tai ruohotetaan. Järjestelmä saattaa edellyttää
Laivurinkadun pysäkkien ja raiteiden siirtämistä kohti puistoa, jotta saadaan
tilaa pohjoisen pysäkille. Asia tutkittava. Toimiva juttu. Parantaa
turvallisuutta ja selkeyttää pysäkkisysteemiä. Pienet jalkakäytävien levitykset
suojateiden kohdilla ovat tutkimisen arvoisia. Armfeltintie risteysalue ja
Laivurinkadun mäki kannattaa nostaa vinolla reunakivellä.
Vaihtoehto 2
Ehdotus jossa vain
Laivurinkadun Viiskulman suunnasta tulevalla ajolinjalla on pysäkki.
Tehtaankadun länteen suuntautuva pysäkki säilyy, samoin Tehtaankadun itään
suuntautuva pysäkki uudessa paikassa sekä Laivurinkadun pohjoiseen suuntautuva bussipysäkki.
Erikseen on tutkittava ”kolmiojärjestely” – ajavatko autot ja bussit kuten raitiovaunut?
Alustavasti ajateltuna se ei tunnu hyvältä.
Vaihtoehto 3
Idea perustuu
kakkoseen muuten kuin ”kolmiojärjestelyn” osalta. Tämä on parempi kuin kolmio.
Selkeämpi. Mutta tämäkin on selvästi huonompi kuin vaihtoehto 1. Kaikissa kuvissa esitetyissä ratkaisuissa on
hiomista – paljonkin. Toivoisin tilaisuutta hiomiseen!
Kohtalo toistaa itseään –
jälleen viranomaisia vastustamassa
Näitä miettiessämme, tai oikeastaan sitten vasta kun
olimme jo ”loppuun miettineet” saimme käsiimme
tuoreen viranomaissuunnitelman. Suunnitelma oli laadittu liikennesuunnitteluosastolla
ja sen päiväys oli 2.12.2016 – siis lähes uunituore. Suunnitelman nimi oli
”Liikennejärjestelyt Tehtaankadun ja Laivurinkadun risteyksessä”. Suunnitelma
oli Reetta Putkosen hyväksymä, se oli Leena Silfverbergin tarkastama ja
tekijänä oli liikenneinsinööri Juuso Helander. Nämä olivat juuri ne kolme
henkilöä jotka tulisin tapaamaan liikennesuunnitteluosastolla. Kaksi ensinmainittua suorastaan rakkaita ystäviäni. Nyt eivät
lähtökohdat tuntuneetkaan kovin hyviltä. Luulin meneväni esittelemään ideaa
Tehtaankadun ja Laivurinkadun risteyksen parantamisesta, mutta olinkin
tosiasiassa menossa kritisoimaan kaupungin juuri viranhaltijapäätöksellä
tekemää suunnitelmaa!
Tässä me kaikki
istumme - Tehtaankadusta keskustelijat, juuri tällä päivämäärällä. Oikealla
Reetta Putkonen, liikennesuunnittelupäällikkö, vasemmalla takana Leena
Silfverberg, toimistopäällikkö, vasemmalla edessä Juuso Helander, alueliikenneinsinööri.
Reetan takana lymyilen minä, vielä hieman itseeni uskoen. Tunnelma on hieno.
Mehän tunnemme toisemme. Kaikki hymyilevät. Asia on yhteinen. Keinot hieman
saksaavat.
Tässä se on minun
kommenttiehdotuksenil liikennesuunnitteluosaston suunnitelmaan 6666. (Onneksi
siinä on nuo neljä kuutosta!) Miten niin? No, luku 666 on Raamatun viimeisen
kirjan mukaan merestä nousevan seitsenpäisen ja kymmensarvisen pedon luku, se
on pelon luku. Minä en suoraan sanottuna valtavasti innostu tuosta Juuson, Leenan
ja Reetan suunnitelmasta. Olen tähän kuvaan piirtänyt miten sitä muuttaisin.
Poistaisin keskeiset suojatiet raitsikkakolmion alueelta. Veisin pohjoisen Laivurinkadun
suojatien Sepänpuistosta tulevan kävelytien tasolle. Se tietää pidentyvää
kävelymatkaa Tehtaankadun suunnassa. Mutta kuinka paljon? Lisäisin jalkakäytävien
levennyksiä eli ajoratojen kavennuksia mm. Laivurinkadun ”suuaukossa” etelään
sekä Tehtaankadulla Armfeltinkadun kohdalla. Raitsikoiden kääntöalueen
päällystäisin jollain ”veistoksellisella” materiaalilla. Vaikkapa ruoholla.
Tosiasia on että Viiskulmaan johtavan Sepänpuiston puoleisen raitiotien linjaa pysäkkien
kohdalla on siirrettävä noin 1 metri puistoon päin. Se on mahdollista, mutta
maksanee neljännesmiljoonan. Turvallisuus maksaa.
Juuso Helander oli tutkinut tarkasti minun ehdotustani.
Kiitos siitä. Hän kirjoittaa: ”Muroleen ehdotuksissa on paljon samoja asioita,
kuin mitä olemme liikennesuunnitteluosastolla käyneet läpi. Pysäkkijärjestelyissä
on joitakin kehityskelpoisia pointteja, joita tosin tulee arvioida kaikista
näkökulmista. Armfeltintien ylijatkettu suojatie on mahdollinen. Toisaalta Muroleen ehdotuksissa jalankulkijan
asemaa tietyllä tapaa heikennetään, kun yksi Laivurinkadun suuntainen
jalankulun tärkeä suojatie ehdotetaan poistettavaksi. Lisäksi yleisesti
kävelymatkat hieman pitenevät Muroleen ehdotuksessa. Lisäksi autojen ajolinjat
ja kohtaamispaikat uhkaavat paikoin mennä todella kapeiksi ehdotettujen
"patti-" ja pysäkkijärjestelyiden vuoksi.”
Muuten näihin Juuson arveluihin liittyen laskin kuinka
paljon Tehtaankadun pohjoisreunaa kävelevän matka-aika pitenee suojatien
siirtyessä. Se on 7 sekuntia. Eniten matka-aika pitenee Laivurinkadun läntiseltä
jalkakäytävältä Sepänpuistoon pyrkivälle. Siis juuri sellaisille joilta
nykyinen suojatie poistuisi. Heillä matka-aika pitenisi 26 sekuntia. Paljon tai
vähän, mutta turvallisuuden kustannuksella.
Ipanakapina uusiksi
Ipanakapina tapahtui 1. syyskuuta 1998. Leena kertoo: ”Liikennesuunnitteuosasto
käynnisti 1990-luvun lopulla eri toimijoista koostuvia alueellisia
liikenneturvallisuusryhmiä, joista Ullanlinnan liikenneturvallisuusryhmä
(Ultra) oli yksi. Mukana olivat siis kaikki Helsingin niemen koulut,
päiväkodit, kaupunginosayhdistykset (Eteläiset ry ja Punavuoriseura), Helsingin
liikenneturvallisuusyhdistys, poliisit meidän suunnittelupoppoomme lisäksi.
Totesimme yhdessä ongelmaksi, että autoilijat eivät tule ajatelleeksi miten
paljon alueella on kouluja ja päiväkoteja ja että joka ikinen suojatie on osa
lasten koulureittejä.”
Leena Silfverberg: ”Ideoimme
koulujen profiilinnostokampanjan, jolle tuli nimeksi Ipanakapina. Kaikilla oli
kivaa ja kapina sai toivottua huomiota, mutta jäi harmi kyllä ainutkertaiseksi”. Nyt on hyvä aika uudelle ipanakapinalle. Tästä keskusteltiin. Leena näytti hienoja
valokuvia. Tässä pari näytteeksi vuoden 1998 tapahtumista.
Sydän toimii
Tehtaankadun liikenneturvallisuuskampanja on saanut
ansaitsemaansa julkisuutta. Asiasta on tehty ansiokkaita aloitteita jopa
valtuustotasolla. Asioiden edistäminen edellyttää monitahoista toimintaa.
Tarvitaan vanhempainneuvoston rakkausehtoista toimintaa lastensa turvallisuuden
hyväksi. Tarvitaan alueellisten toimijoiden iloista hurmahenkisyyttä ipanakapinan
tapaan. Tarvitaan poliittisten
päättäjien kiinnostusta ja tahtoa vaikuttaa luovalla tavalla –
henkilökohtaisesti. Tarvitaan myös virkamiesten motivaatiota ja kykyä katsoa
ytimeen. Ei napit vastakkain, vaan käsi kädessä. Kaupungin tulevaisuus ei ole
vain ulkoisen kasvun supervyöhykkeillä. Se on vähintään yhtä suuressa määrin sisäisen
kasvun sydänvyöhykkeillä. Juuri
sellaisilla alueilla kuin Bulsan eteläpuoleinen Helsinki parhaimmillaan on.
Siis Stadi. Asiat ovat jatkuvassa muutoksessa – se tiedetään. Asiat ovat hyvin
kantakaupungissa. Siksi sitä halutaan lisää. Mutta jos kuvittelemme se elävän
omaa elämäänsä ilman huolenpitoa. Silloin erehdymme.
Tuo on lapsuuteni ja nuoriiteni maisemaa. Mutta silloin - nyyh - autoja oli niin vähän, että Juhani Ahon tiellä laskettiin kelkkamäkeä Laivurinkadun yli Pietarinkadulle asti. Jos joku auto poikkeuksellisesti oli tulossa, sen kyllä kuuli kauas...
VastaaPoistaPaljon oli kaupungin virkamiehiä paikalla. Pajunen puuttui. Oltiin sentään Tehtaankadulla. Jos liikenneongelma olisi ollut Jakomäessä tai Teollisuuskadulla, niin tuskin olisi virkamiehiä tai lehdistöä kiinnostanut. Liikenneongelmia ei oikeastaan voi olla, ei ainakaan mainittavia niemen nokassa olevassa kaupunginosassa. Olikohan loppujen lopuksi jokin vaalitempaus, koska poliitikkoja oli Kives-oskun johdolla paikalla. Ihme, ettei Otso esittänyt erillisiä pyöräilykaistoja Tehtaankadulle.
VastaaPoistaEiköhän alueella ole suurin ongelma pysäköintipaikkojen puute.
Noihin suojateihin sopii vanha sanontani liikennettä ohjaavalle poliisille 60-luvulla oikaisemalla ristiin liittymän poikki, että eikö konstaapeli tiedä, että hypotenuusa on lyhempi kuin kaksi kateettia. Mikäli suojateitten siirron johdosta kävelymatka kasvaa, niinkuin tässä ykkösvaihtoehdossa, niin kävelijät alkavat oikomaan. Varsikin valo-ohjaamattomissa ja vähäliikenteellisissä risteyksissä. Sen myötä liikenneturvallisuus jopa huononee. Lisäksi minä vierastan aina ennen liittymää olevaa pysäkkiä, varsinkin jos sen etupuolella on valo-ohjaamaton suojatie. Lapsilla kun tahtoo olla kiire.
Uuno Kailas ja Taneli Kuusisto sen tekivät.
VastaaPoistaniin että armosi alla
toivoa rohkaisemalla
kukkivat roudan maat
Eino Säisä otti säkeen historiajärkäleensä otsikoksi. Näin sen tv-sarjana aikoinaan. Säisä nousee välistä esiin ja äsken kysäisin kirjastossa Säisästä. Tuli esiin että hän oli laatinut satavuotishistoriikin Ylä-Savonsa säästöpankista. Otin sen, lyhempi ja kuvia.
Alussa luodaan Iisalmen kauppalaa, kaikkine katuineen taloineen ja toimeliaine ihmisineen. Aika on tietty Aleksanteri II ja edustajansa balttikreivi Bergin. Vajaa sata vuotta myöhemmin ilmakuvaa dominoi Yhteislyseo. Se kuuluu sarjaan Joensuu Jyväskylä Mikkeli Savonlinna… valkolakkineulomot.
Sitä jo edelsi tyttölyskakin ja sen oppilaista Inkeri Hirvonen opiskeli matematiikkaa yliopistossa ja päätyi takaisin Iisalmeen. Säisä käy tapaamassa vanhusta pankkiasioista, joissa ei puhumista. Siksipä Inkeri muistaa ja Säisä kirjaa luokanvalvojan riemuja. Valittiin kaksi ryhmää. Toinen esitti miten piti käyttäytyä. Toinen taas miten ei pitäisi samassa tapauksessa ja mikä siinä oli rumaa. "Joskus saimme nauraa näytelmille maha kippurassa ja tunnit eivät tahtoneet riittää. Opettelimme käytöstapoja."
Liekö enää luokanvalvojia. On koululääkäri sentään ja psykologi ja kouluvirasto ja lähete tepsivämpään. Yksi lähete vie teattereihinkin, toinen museoihin ja kolmas kai Ruotsin laivoille, valitsisin kolmannen.
Jos se valinnanvapaussfääri näihin ulottuukaan, sote sote. Kieliasioihinhan se ei uletu. Äidinkieli on mikä on ja siihen kouluun mennään. Raja kai epämääräistynyt. Kuuluu silti yhä olleen Pisa pointit suomenruotsiksi matalammat ja kuin suomeksi. Kerron koska luen tilaston nurinpäin ja luotan katusilmääni ja korvaani ja hymyyn/hymyttömyyteen.
Tätä kirottua tabua, rotueroa, kirosin kun astuin Balderin salista laulunäytelmästä Tuomarin vaimo (esityksiä tä ja hu) by Teemu Mäki moralisteineen, vrt. yllä herännäisvirsi. Oli niin perkeleellisen kaunis viikinkikieku ja sitten me muut. Naapuritalon edessä parkissa jökötti vielä Jussi Pajusen ravan peittämä ylipitkä Audi. Matala. Takinhelmat tahriva. Siksipä isokenkäiset pitävät kesät talvet samaa poplaria, helppo riisua ja käy ainakin minulle kaluunoista jos kadulla kohtaa. Väistöaskeleen otan, kaksikin. Kadun toiselle puolelle.
Asiani? Olisivatko Tehtaankadun äidit liikkeellä peiteasialla hekin, ja oireita helpottavaa blaseboa tarjonnevat betoniporsaatkin. Oikaisenkin tästä toteamaan, että kivikaupunki Helsinki nousi äkkiä. Rakennuttaja oli sama topparoikka joka satamaradan veti Söörnäisten rantaan. Että mistäkö? Savotoilta.Jukka Sjöstedt
Ehdottelin ensi kertaa noin 10 vuotta sitten, että pohjoiseen menevien linjojen pysäkki olisi Laivurinkadulla. Matkustajan kannalta on ikävä, kun kadun kulmassa täytyy seistä ja odotella, että mistä suunnasta tulee ensimmäinen yhteys. No, pian näkee vaikka Nysse-kännykkäsovelluksesta, että mistä suunnasta tulee ensimmäinen yhteys. Ensi syksynä voi tosin enemmän harmittaa, kun näkee ratikkalinja 1:n kulkevan, mutta ei pääse lainkaan kyytiin miltään pysäkiltä.
VastaaPoista