Nyt elämme mielenkiintoisia aikoja. Tai siis tarkemmin
sanottuna minä elän varsin mielenkiintoisia aikoja. Niin. siis miksi
mielenkiintoisia? No, siksi että bulevardien suunnittelu on tosissaan alkanut.
Ei kaikkien bulevardien, mutta niiden bulevardien jotka jäivät jäljelle
hallinto-oikeuden ja korkeimman hallinto-oikeuden käsittelyssä. Olen tuota
vanhaa asiaa jo jauhanut aika monessa blogissani. Tosin olen lausunut myös
kunnioituksen sanoja kaupunkisuunnittelun yleiskaavaväelle valtavasta määrästä
ansiokkaita selvityksiä. Taisin verrata selvitysten määrää aikanaan Unto
Valtasen mahtavaan selvityskokoelmaan metropäätöksen tueksi. No, varsinaisesti
metropäätökseen taisi vaikuttaa enemmänkin Smith-Polvisen liikennesuunnitelman
raportin sivuilla ollut kauhukuva Helsingin keskustan liikenneverkosta. Tuokin
kuva oli hieman niin kuin vahingossa ja pikaistuksissaan syntynyt kun Veikko
Heino yleiskaavaosastolta oli keksinyt yhden ohjelmassa mainitun kuvan
puuttuvan. Se oli tuo 1:2000 kuva, joka sitten syntyi pikatoimituksena.
Taasko mentiin menneen kautta tulevaisuuteen? Minun
tarkoituksenani ei ole jauhaa mennyttä vaan ihmetellä tulevaisuutta, mutta
kuten tavallista katson aina taakseni. Ryhdyin nimittäin piirtämään karttaa
Helsingin seudun metsistä. Nyt on käyty keskustelua metsistä. Sitä on käyty
monella tasolla. On puhuttu Saharan metsityksestä. Luitko muuten blogini: http://penttimurole.blogspot.com/2018/01/sahara-sahara-sahara.html
Ensin Tiinan reviirillä
Paikallinen keskustelu liittyy Keskuspuiston
metsänhoitoon. Virastossa on laadittu suunnitelma jossa metsiä olisi tarkoitus
tehohoitaa, erityisenä tavoitteena parantaa metsien turvallisuutta siellä
kulkevien ihmisten kannalta. Kummallista miten tuo turvallisuus särähtää
korvaan. Viimeksi juuri luin Hesarista eläköityneen metsänhoitajan tekstin,
jossa hän päivittelee lahopuiden pystyssä pitämistä ja varoittelee niiden
päälle kaatumisesta. Olen puiston äärellä asuva ja siellä jatkuvasti
pyöräilevä. Turvallisuus saattaa olla uhattuna, jos törmään holtittoman ajon
seurauksena vastaantulijaan tai jos pyllähdän ojaan, mutta harvoin ajattelen
turvallisuuteni olevan uhattuna kaatuvan puuvanhuksen vuoksi. Enemmänkin olen
ollut kiusaantunut siitä, kun hienosti mutkittelevien metsäpolkujen
kaarresäteitä pyrytään parantamaan nurkkapuita kaatamalla. Kaatavat kuulemma
työkoneiden kulun helpottamiseksi. Totta puhuen Keskuspuistossa on paljon
pusikoita, ryteikköä ja risukkoa. Kyllä sitä ehkä voisi hieman nykyistä enemmän
hoitaa. Minusta Tiinan voisi päästää hommiin joillakin koelohkoilla. Tiinaa,
minun entistä alaistani ja entistä firmamme ympäristöpuolen osastopäällikköä, nykyistä
kaupungin metsänhoidon virkanaista, häntä sitä pidetään syyllisenä tähän
tehohoitovimmaan. Katsottaisiin perään ja sitten toppuuteltaisiin, jos menee
överiksi. Minä luotan Tiinaan. Ei hän meiltä keskuspuistoa vie – sitä
haaveilevat aivan jotkut muut.
Piirsin Google
Earth’ia käyttäen kuvan Helsingin ja naapurikuntien metsistä. Ehkä innostuin
ajattelemaan metsiä, kun nyt ovat innostuneet puhumaan hiilinieluista. Siitä
tuli kaunis kuva. Silmä on 65 kilometrin korkeudella. Nuuksio ja Sipoon korpi
näkyvät selkeinä metsävyöhykkeinä. Myös Keskuspuisto on havaittavissa, jos tarkkoja
ollaan. Saisiko metsien kasautumisesta paremman mainoskuvan Helsingin seudun
kansainväliselle vetovoimalle kuin kaupunkipöhinästä? Kuvaan on piirretty
orientoitumisen helpottamiseksi metrorata ja rautatiet sekä rantaviiva.
Hoitavatko metsät meidän
kasvihuonepäästömme?
Laskin huvikseni, kuinka suuri merkitys näillä lähialueen
metsillä on hiilidioksidin sitomisessa. Kuvan alueella on metsää noin 45000
hehtaaria eli 450 km2. Metsässä on hiiltä noin 7 milj. tonnia. Vuotuinen
lähimetsien kasvu tuottaa hiiltä noin 0,15 milj. tonnia vuodessa ja sitoo
hiilidioksidia vuosittain noin 0,3 milj. tonnia. Kuvan alueella asuu noin 1
miljoona ihmistä. Alueen CO2 päästöt ovat maan keskimääräisarvion mukaan 9
tonnia asukasta kohti vuodessa eli yhteensä noin 9 milj. tonnia CO2. Tästä
määrästä kolmannes syntyy liikenteestä, kolmannes rakennuksista ja kolmannes
muusta kulutuksesta. Laskelmani mukaan lähimetsät sitovat vain 3 % syntyvistä
kasvihuonepäästöistä. On surullista todeta, etteivät meidän rakkaat lähialueen
kaupunkimetsämme voi mitään meidän kulutustottumuksillemme. On siis tehtävä
muitakin asioita kuin metsänkasvatusta. Ja sitä suuremmalla syyllä on
suojeltava näitä lähimetsiämme. Muuten paljonko metsiä tarvittaisiin syömään
miljoonan asukkaan kaikki kasvihuonepäästöt. No, teoreettisesti metsiä pitäisi
olla 50000 km2. Se on alue jonka mitat ovat 230*230 kilometriä.
Pääkaupunkiseudun kasvihuonepäästöt ovat siten muun Suomen huolena.
Suomen metsien vuotuinen kasvu on noin 46 milj. tonnia.
Hakkuut ovat lisääntymässä ja saattavat olla 36 milj. tonnia vuodessa. 10 milj.
tonnia jää kasvattamaan hiilinielua ja kompensoimaan kasvuhuonepäästöjä. CO2
tonneissa tämä merkitsee 21 milj. tonnia vuodessa. Kaikkea puuta ei polteta tai
käsitellä biopolttoaineeksi. Sahatavarasta osa jää hiilinieluksi. Mikä on sen
osuus? Ehkä se on 6 milj. tn CO2. Yhteensä metsien vuosittain syömä CO2 olisi
silloin 27 milj. tn eli 45 % suomalaisten kokonaispäästöistä. EU-tasolla metsät
sitovat 10 % kasvihuonepäästöistä. Hyvä Suomi ja Suomen metsät.
Hieman zoomattuna
alemmaksi 32 kilometrin korkeuteen nähdään oranssilla Helsingin vuonna 1943
vielä olleet ja sitten hävinneet metsät, punaisella näkyvät vuoteen 1963
mennessä hävinneet metsät. Suurimpia
punaisella merkittyjä metsäalueita olivat Itä-Helsingissä Myllypuron ja
Kontulan metsäalueet sekä Länsi-Vantaalla Myllypuron ja Martinlaakson
metsäalueet. Huom! Vihreällä on merkitty vain metsät ei peltoja, kenttiä tai
muita viheralueita. On valtava saavutus, että tuohon keskelle Helsinkiä on
jäänyt suuri metsävyöhyke – meidän Keskuspuistomme. Eipä Espoon
keskuspuistokaan mikään aivan mitätön saavutus ole.
Sitten Reetan reviirille
Nyt aioin kuitenkin siirtyä toisen entisen alaiseni, firmamme
entisen liikenteen osastopäällikön eli nykyisen Helsingin liikenne- ja
katupäällikön Reetan reviirille. Ryhdyn ihmettelemään jo alussa mainitsemiani
bulevardeja. Korkeimman hallinto-oikeuden käsittelyn jälkeen bulevardikannasta
hävisivät Länsiväylä, Turunväylä, Hämeenlinnanväylä ja Lahdenväylä. Jäljelle
jäivät Vihdintie, Tuusulantie ja Itäväylä. Vielä jäi pätkä
Laajasalontietä. Kuinka paljon jäi ja
kuinka paljon menetettiin, siitä on ilmeistä erimielisyyttä. Ode Soininvaara
puhuu jopa 100000 asukkaan menettäneen ”kotinsa”. Toisessa yhteydessä hän puhuu
80000 kodittomasta. Mikko Aho on varovaisempi. Hän sanoo menetyksen olleen
60000-80000 asukasta. Pentti Murole taas väittää todellisen menetyksen olleen
vain noin 30000 asukasta. Hän kun ei usko siihen, että bulevardien korttelitehokkuudessa
koskaan olisi päästy lautakunnan haluamalle ek=1,8 tasolle. Sehän olisi
edellyttänyt, että kaikki bulevardit olisivat olleet kauttaaltaan
Mechelininkadun kaltaisia.
Kuvassa on sinisellä ympäröity ne liikenneväylät, joiden toteuttamisen KHO kumosi. Kuinka
moni menetti kodin? Siitä kiistellään. Jotkut väittävät ”kodin menettäneitä”
olleen lähes 100000 ihmistä. Murole väittää todellisuuden olevan lähempänä
kolmeakymmentätuhatta.
Onko Vihdintien varrella
jotain kiinnostavaa?
Nyt on siis käsittelyssä Vihdintien ja Huopalahdentien
muodostama kokonaisuus. Vihdintien varresta on helppo aloittaa.
Kaupunkiympäristön sivuilla Vihdintien aloitusosaa kuvataan seuraavasti:
Suunnittelualue on Haagan liikenneympyrästä Kaupintielle. Liikenneympyrän
alueella pyritään löytämään rakentamisalueita sekä asumiselle että
työpaikoille. Liikenneympyrän alueelle tulisi myös tärkeä liikenteen
vaihtoterminaali. Suunnittelualue ulottuu Valimon asemalle. Sinne halutaan kaupan
ja kulttuurin keskus yhdistettynä tehokkaaseen rakentamiseen.
Liikennesuunnittelijoiden tavoitteena on autoriippumaton asuminen ja liikkuminen.
Tähän tavoitteeseen pyritään pikaraitiotiellä joka kulkee keskustasta Huopalahdentietä
ja Vihdintietä Pohjois-Haagaan.
Kaupunkiympäristö
tutkii Vihdintien ja Huopalahdentien kaavoituspotentiaalia. Metsä oli
aloitusteemani. Vihdintien bulevardisointi haukkaa metsiä noin 20 hehtaaria.
Asukkaat näyttävät olevan erityisen huolissaan Riistavuoren puistosta.
Huopalahdentien varressa ei ole muita metsiä kuin Talin keilahallin viereiset
metsäpalstat. Pinta-alaa on noin 6 hehtaaria. Kuvat kertovat kapeiden
tiealueiden ja niihin liittyvien suoja-alueiden kaavoituksen haasteet.
Minä ryhdyn tietysti vanhoja kaivelemaan. Onko mitään
sellaista vanhaa jota voisi kierrättää. Sellaista kysyin itseltäni. Kaikkein
vanhin kierrätettävä asia näyttäisi olevan Eliel Saarisen Pro Helsingfors.
2010-luvun
liikenneverkko ja päälle painettuna Jungin–Saarisen Suur-Helsingin asemakaavan
verkko vuodelta 1915. Kaikki liikenne kaupungista ulos kulki kahden
liikenneympyrän (nykykielellä ”kiertoliittymä”) kautta. Idän puolella
Mäkelänkadun ja Koskelantien risteys ja liikenneympyrä muodostivat liikenteen
solmupisteen. Vihdintien ympyrä oli lännen tärkeä solmupiste. Molemmat solmut
ovat juuri nyt suunnittelupöydällä. Jos liikenneympäristössä olisi jotain
säästämisen arvoista niin sitä olisivat nämä YMPYRÄT.
Haagan
liikenneympyrä tai Vihdintien liikenneympyrä, miksi sitä kutsuttaneenkaan, on
klassikko. Vaimoni Liisa sanoo kyllä sitä kaikin keinoin välttävänsä. Vaikka
kaavat olivat ennakoimassa ympyrää jo vuosisadan alusta, rakennustöihin
päästiin vasta 1960-luvulla. Ympyrä avattiin liikenteelle 1964. Ylemmässä
kuvassa oikealla on Jung-Saarisen yleisasemakaava 1911. Alemmassa kuvassa Pro
Helsingfors vuodelta 1918. Saarisella katuympyrän ulkohalkaisija oli noin 150
metriä, kun nykyisen ympyrän ulkohalkaisija on juuri se sama 150 metriä. Sehän
on lähes Place de l'Étoilen eli nykyisen Place de Charles de Gaullen riemukaaren
ympyrän kokoinen, Champs-Élysées ympyrän ulkohalkaisija on 165 metriä. Alkuperäinen rakennettu 60-luvun Vihdintien ympyrä
oli kaksikaistainen, myös kevytliikennealitukset puuttuivat, nykyisin kaistoja
on pääosin kolme. Saarisen ympyrässä ajoradan leveys oli 30 metriä. Se on sama
kuin riemukaaren ympyrässä. Kaistoja on kahdeksan.
Onko piironginlaatikossa
jotain?
Ryhdyn availemaan piirongin laatikoita. Ensimmäisenä
esiin tunkee suunnitelma Haaganväylästä moottoritienä. Suunnitelma laadittiin
vuonna 1988. Sen tarkoituksena oli säilyttää Pasilan kautta kulkeva Hakamäentie
katuna ja siirtää Lahdenväylää ja Turunväylää yhdistävä poikittaisorsi Metsäläntien ja Asesepäntien
tasalle, Pasilan pohjoispuolelle. Suunnitelma sai aikanaan poliittista
kannatusta, mutta kaupungin liikennesuunnittelijoiden mielestä väylä ajautui
liiaksi pohjoiseen. Minusta väylää kannattaisi vieläkin tutkia vaihtoehtona,
varsinkin nyt kun Pasilan kehittäminen on saanut vahvan momentumin.
Haaganväylä kulki
tunnelissa Turunväylältä Vihdintien liikenneympyrän kautta Haagan
ammattikoululle. Metsäläntien - Asesepäntien pintaosuuden jälkeen sukellettiin
tunneliin Käpylän aseman kohdalla ja Lahdentiehen liityttiin Viikinrannan
kohdalla. Ratkaisu oli halvempi kuin nyt yleiskaavaan merkitty yhteys
Turunväylältä Hakamäentielle ja edelleen Hakamäentieltä Kumpulan alitse
tunnelissa Koskelan hallien liittymään Lahdenväylälle.
Vihdintien liikenneympyrä
muodosti merkittävän terminaalin. Ympyrää oli laajennettu ovaalimaiseksi. Se
oli myös tiiviisti rakennettu. Nyt ei ole harkinnassa tunneliväylää tähän
kohtaan, mutta on harkinnassa Jokerirata. Rata tulee Pitäjänmäentieltä ja
kääntyy Eliel Saarisentielle. Risteävä
rata olisi sitten Huopalahdentieltä Vihdintielle kääntyvä bulevardiratikka.
Miten solmu ratkaistaan? Vaihtoyhteys on tärkeä. Aika näyttää. Tehtävä ei ole
yksinkertainen. Sen tekee vielä ongelmallisemmaksi, jos tuo vanha idea
liikenneväyläksi nousee haamujen yöstä. Ehkä kuitenkin kannattaisi testata.
Paperille rakentaminen ei paljoa maksa.
Ei metriäkään puroa
putkeen!
On minulla muitakin huolen aiheita, tai ei, pikemminkin
toivomusaloitteita. Yksi liittyy Valion pääkonttoriin. Toinen liittyy erääseen
suureen ideaan Pohjois-Haagan aseman seutua kaavoitettaessa. Vielä yksi. Se
liittyy Mätäojaan. Aloitetaan päinvastaisessa järjestyksessä. Helsingin
seudulla on eräitä vesiväyliä tai mitä lienee vesinoroja joita on
kaavoituksessa kohdeltu huonosti. Olemme saaneet enimmäkseen kuulla entisen
Mätäpuron, nykyiseltä nimeltään Haaganpuron ongelmista. Ongelmat johtuvat
alueen firmojen huolimattomasta tai sitten tarkoituksellisen
välinpitämättömästä öljyisten jätevesien käsittelystä. Minä en puhu siitä.
Puhun purojen putkittamisesta. Monikonpuro Leppävaarassa on hyvä esimerkki
huonosta puron kohtelusta ja epätoivoisesta yrityksestä pelastaa sen mitä
pelastettavissa on. Minä asun Pakilassa. Keskuspuiston pelloilta tulee oja,
joka aikanaan pantiin putkeen Pakilan kohdalla, minun naapurissani. Se oli kunnon oja, siinä pyörivät pikkupoikien
vesimyllyt villisti. Onneksi puro tulee esille ennen Pirkkolaa. Pirkkolan läpi
se virtaa iloisena pitkin puropuistoa päätyen sitten Pirjontien varressa Haaganpuroon
matkalla Huopalahteen.
Tämä kuva on
todisteena puron hyötykäytöstä. Olemme juuri kaverini kanssa olleet myllyjä
rakentamassa. Systeri on tullut katsomaan kaupunkitamineissaan.
Kysyn vain miksi Pakilan kaavoittaja aikanaan teki tuon
tempun. Miksen kysynyt silloin. Tunsinhan hänet. Olimme töissä samassa
virastossa. Saatan vielä ihmetellä miksi tekivät saman tempun Espoon
Suurpellossa. Panivat Lukupuron putkeen puolen kilometrin matkalla. Yritimme
Dyniksen kanssa ankarasti vastustaa. Ei auttanut. Nyt kysynkin ajoissa ja
pyydän. Vihdintien kaavoituksen edetessä vastaan tulee Mätäjoki. Rumasta
nimestään huolimatta se kiemurtelee ihanasti Vihdintien itäpuolella ja Kaupintien
pohjoispuolella jatkaen Kehä I:n alta Kartanonhakaan ja Kaarelanpuistoon. Pyydän:
ei metriäkään putkeen!
Varoittava esimerkki
Toisena asiana tuo suuri idea. Teimme Kirmo Mikkolan
kanssa Pohjois-Haagan asemakaavaehdotusta. Meillä oli suuria ajatuksia
tiiviistä kaupungista ja korkeista rakennuksista – aivan nykymalliin. Meillä
oli myös vastustajamme. Virkistysalueiden menettämisestä ja suunnittelun
”väkivaltaisuudesta” kirjoitti Metsähallituksen ylijohtaja, professori Viljo
Holopainen.
Hänen artikkelinsa
nimi oli Haaga-Vantaan kaupunkikuume (Uusi Suomi 16.9.1971). ”Kaupunkisuunnittelussa on joukko teknillisiä
ja muita erikoisongelmia, joihin alaan perehtymätön ei voi puuttua. Siihen
liittyy kuitenkin yleisinhimillinen puoli, jonka osalta suunnittelu tulee
lähelle jokaista kaupungin asukasta ja johon entistä suurempien väestöpiirien
tulisi ottaa kantaa. Tähän kuuluu mm. kysymys siitä, rakennammeko kaupunkimme
ja nimenomaan sen asuntoalueet Manhattan-tyyppisiksi kivimuuriyhdyskunniksi –
jollaisia ovat paljolta aiemmin rakennetut Helsingin keskusta, suuri osa Töölöä
ja Sörnäistä.”
Tällaista meiltä kysyttiin. Väitettiin myös Helsingin
olevan matkalla kohti ekologista itsemurhaa. Huolimatta näistä suurista
ajatuksista meillä oli eräs pienempi ja hyvinkin toteuttamiskelpoinen ajatus.
Se oli suorastaan fixidea. Sen haluaisin markkinoida Vihdintien bulevardin
kaavoittajille. Ideana oli tehdä
Pohjois-Haagasta ”Suomen moderni Bologna”. Katujen varrelle olisi saatava
jatkuvat arkadit. Tätä periaatetta sitten noudatettiinkin Pohjois-Haagassa ja
Malminkartanossa. Nyt sama periaate olisi hyvä lanseerata naapurialueelle.
Ja vielä vihonviimeinen
toivomus!
Suunnittelualueella on yksi rakennus, tai oikeammin yksi
rakennus ympäristönsä osana, rakennus jonka voisi sanoa edustavan
rakennustaiteena aikansa ilmiötä huippuunsa viedyllä tavalla. Se on Valion
pääkonttori.
Miksi minä sen nyt
otan esiin? Minä otan sen esiin koska sain tilaisuuden asetella katukivet, asvaltin
ja autopaikat tuon rakennuksen ympäristöön. Rakennus sijaitsee Valimon aseman
välittömässä läheisyydessä. Siitä tulee osa kehittyvää kaupunginosakeskusta.
Pyyntöni on: antakaa tuolle rakennukselle sen ansaitsema tila ja paikka. Jos
sen nykyinen käyttötarkoitus aikanaan muuttuu, se saa muuttua ja se voi
muuttua. Se on ihmeellinen rakennus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti