Joskus väitin, että nykyään kokoukset suunnittelevat,
mutta unohdin jotain, myös poliitikot suunnittelevat, mutta he tekevät sen äänestämällä.
Legendaarinen oli Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunnan Kamppi-Töölönlahden
osayleiskaavaluonnosta koskeva äänestyssuunnittelu 26.6.1990. Asialla tuttuja
miehiä ja yksi nainen. Muuten Harry Bogomoloff on ainoa, joka tuon ajan
lautakunnan jäsenistä on vielä politiikassa. Lauri Nordberg, yksi äänestäjistä
on kyllä aktiivinen kommentoimaan minunkin blogejani. No, ei piilotella, sanotaan
muutkin tuon ajan superlautakunnan jäsenet: Runko, Fogelberg, Vaaja, Palmgren,
Savander, Sundström, Vennamo. Lautakunta suoritti kaksitoista äänestystä ja
homma meni - putkeen? No, kaavanhan siitä syntyi ja nyt näemme alueen
rakennettuna. Tässä blogissa luettelen ihmisten nimiä. Haluan kerrata mielessäni,
keitä he nyt taas olivatkaan, jotka Helsingin seudun raideliikennettä olivat
koostamassa. He olivat kaikki virkamiehiä. Suunnittelijoiden rooli oli jo
90-luvulla vahvasti muuttunut, aiempien vuosikymmenten sankarisuunnittelijoista
oli tullut digitaalikonsultteja, joilta palautevirkamiehet tilasivat
asukasvuorovaikutteisia SWOT-analyysejä. Hyi olipa ilkeästi sanottu. Aloitan
nyt tarinan YTV:n alla toimineista PLJ-toimikunnista ja päädyn HSL- ja
MAL-toimikuntiin. Tämä teksti ei nyt ole varsinaista populääritekstiä. Vain jos
olet kiinnostunut nimistä, tai sitten jos olet erityisen kiinnostunut raiteista
tämä saattaa kiinnostaa. Ehdotan kuitenkin: älä lue edemmäksi!
PLJ 1994
PLJ 1994 johdettiin "asiantuntijavoimin".
Kaikkien seuraavien liikennejärjestelmäsuunnitelmien johdossa on ollut
laajemmin myös poliittisesti valittua kaupunkien johtoa. PLJ 1994 -suunnitelmaa
laatineen johtoryhmän jäseniä olivat: Niilo Järviluoma, puh.joht. (YTV), Heikki
Salmivaara (Helsinki), Erkki Pätiälä (Espoo), Erkki Veräjänkorva (Vantaa), Arne
Lindholm (Kauniainen), Juhani Tervala (Liikenneministeriö), Jorma Hakala
(Liikenneministeriö), Rita Piirainen (Tielaitos) ja Reijo Teerioja (YTV).
Projektipäällikkönä toimi aluksi Petri Jalasto ja lopuksi Suoma Sihto. Tuossa
vaiheessa pikaraitiotie iski tiukasti kampoihin raskasta raideliikennettä
vastaan. YTV kilpailutti vuosien 1994–96 aikana neljässä osassa koko
seudullisen linja-autoliikenteen. Hinnat laskivat radikaalisti, mutta
turbulenssia syntyi. YTV:n juhlaa joka tapauksessa. Vuonna 1994
yhteistyöjohtajana toimi Juha Sipilä ja YTV:n hallituksen puheenjohtajana Erkki
Tuomioja.
PLJ 1998
PLJ 1998 johtoryhmään oli liitetty uusia jäseniä.
Edellisen johtoryhmän jäsenistä poistuivat Veräjänkorva, Lindholm, Tervala,
Piirainen ja Teerioja, mutta lisänimiä nimitettiin. Erityisesti
apulaiskaupunginjohtajataso tuli vahvasti mukaan. Uusia nimiä olivat Anja
Höök-Tiihonen, puheenjohtaja alkujaksolla (YTV), Juhani Paajanen puheenjohtaja
loppujaksolla (YTV), Martin Meinander (Helsinki), Pekka Kansanen (Helsinki),
Martti Tieaho (Espoo), Torsten Widén (Kauniainen), Seppo Heinänen (Vantaa),
Jaakko Vastamäki (Vantaa), Petri Jalasto (Liikenneministeriö), Martti Kerosuo
(Ratahallintokeskus) ja Pekka Kontiala, myöhemmin Ronald Westermark
(Tielaitos). Espoo oli saatu suosiolliseksi myös länsimetrolle ja PLJ 1998
esittääkin 341 miljoonaa nykyeuroa hankkeen toteuttamiseen välillä
Ruoholahti-Matinkylä. Marjaradan kustannusarvio tuon aikaisessa PLJ:ssä oli
tasapainotettu samaan summaan 341 milj. euroa. Tosiasiassa nyt tiedämme
enemmän, sillä Länsimetro Matinkylään maksoi vuoden 2019 rahanarvossa runsaat 1200
miljoonaa euroa ja Marja-rata eli Kehärata runsaat 800 miljoonaa euroa. Näyttää
siis siltä, että kustannukset reilusti kolminkertaistuivat 20 vuoden takaisista
arvioista. Vuonna 1998 yhteistyöjohtajana toimi Juhani Paajanen ja YTV:n
hallituksen puheenjohtajana Pentti Kivinen.
PLJ 2002
PLJ 2002 sisälsi epävarmuutta Espoon suunnalla.
Suunnitelmassa puhuttiin "metro/raideyhteydestä". Asia oli kuuma
peruna, vaikka rahaa varattiinkin metroa silmällä pitäen. Matinkylään ulottuvan
Länsimetron arvioitu rakennuskustannus oli 589 miljoonaa euroa. Siis tämäkin
rakennuskustannusindeksillä vuoden 2019 hintatasoon "nykyeuroiksi"
muutettuna. Espoon valtuusto esitti myös tutkittavaksi yksityisrahoituksen
malleja metron toteuttamiseen. Johtoryhmä oli nyt nimetty PLJ-toimikunnaksi.
Toimikuntaa johti puheenjohtajana Juhani Paajanen (YTV), Salmivaaran tilalle
tuli Olli-Pekka Poutanen (Helsinki), Seppo Vepsäläinen (Helsinki) korvasi
Meinanderin ja Kansasen, Vantaalta Tapio Maljonen astui Heinäsen saappaisiin ja
Espoolta Olavi Louko Erkki Pätiälän saappaisiin. Anneli Tanttu korvasi Jorma
Hakalan liikenne- ja viestintäministeriöstä ja Maarit Saari Ronald Westermarkin
tielaitokselta - tai oikeammin Uudenmaan tiepiiristä. Vuonna 2002
yhteistyöjohtajana toimi edelleen Juhani Paajanen ja YTV:n hallituksen
puheenjohtajana Suvi Rihtniemi.
PLJ 2007
PLJ 2007 oli viimeinen YTV:n hyväksymä
liikennejärjestelmäsuunnitelma. Valmistelussa korostetaan laajaa
sidosryhmätyötä ja vuorovaikutusta kansalaisjärjestöjen kansa. Myös nettisivut
olivat ensimmäistä kertaa keskustelufoorumina. Toimikunta ehdottaa
raideliikenteen investointien korottamista nykyrahassa 170 miljoonaan vuodessa.
Todellinen hyppäys! Ensimmäistä kertaa ehdotetaan metron jatkamista
Kivenlahteen (299 milj. €) ja varsinaista Pisaraa (300 milj. €). Tämän suuren
hyppäyksen takana oli toimikunta, jossa puheenjohtajana oli nyt uusi
yhteistyöjohtaja Hannu Penttilä. Uusina ihmisinä Markku Antinoja Espoosta oli
korvannut Olavi Loukon, Marianna Harju Kauniaisista oli korvannut Widénin, Urpo
Vainio Vantaalta oli syrjäyttänyt Vastamäen ja Hannu Laakso Maljosen. Sabina
Lindström liikenne- ja viestintäministeriöstä tuli Anneli Tantun tilalle.
Järviluoma. Poutanen, Vepsäläinen, Tieaho, Jalasto, Kerosuo ja Saari olivat
turvallisesti paikallaan. Tuntuu siltä kuin PLJ-työskentelyn arvo olisi
laskenut kunnissa. Ennen kaupunkeja edustaneet apulaiskaupunginjohtajat
vaihtuvat "epäpoliittisiin" virkamiehiin. Olivatko lähitulevaisuuden
saavutukset pussissa? Vuonna 2007 yhteistyöjohtajana toimi Hannu Penttilä ja
YTV:n hallituksen puheenjohtajana Tatu Rauhamäki.
Ensimmäiset
pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelmat olivat hyvin tietoisia
hankkeiden suhteen. Marja-rata eli Kehärata oli saatava. Raide-Jokeri on ollut
vakaasti ohjelmassa alusta saakka. Länsimetron suhteen espoolaiset epäröivät.
Vuonna 1998 metro oltiin puolittain valmiita tuomaan Tapiolaan saakka. Vuoden
2007 PLJ toi sen Matinkylään. Korkeavuoren raideyhteys oli ilmestynyt kartoille
vuoden 2002 PLJ:ssä. Vuoden 2007 PLJ tunnisti Vuosaaren satamaratatunnelin.
Ainoa horjuntaa aiheuttava asia oli Länsimetro. Espoo vihreät horjuivat. Antero
Alku pani parastaan. Minullakin oli YTV:n Raidevisiossa 2004 optiona metro
Espooseen Pasilasta Munkkiniemen kautta.
Ajatukseni harhailevat. Ne harhailevat
raideliikennevision aikaan, vuonna 2003. Muistivihkoni kertoo vierailusta
Espoon kaupunginjohtaja Marketta Kokkosen luona. Hän sanoi Espoon olevan
pikaraitiotien kannalla. Hän näytti kuvaa Strassbourgin pikaraitiotiestä. Hän
sanoi kantansa ehdottomana. Raidevision tekijä kiemurteli tuskissaan. Pakon
alla syntyi ajatus pikaraitiotiestä Lauttasaaren kautta Helsinkiin ja myöhemmin
toteutettavasta metrosta Pasilasta Tapiolaan ja Matinkylään. Mikä sitten
muuttui? Nokian Pertti Rantanen oli vahva vaikuttaja. Hän toimi Espoon
kauppakamarin hallituksessa. Hän vahvistaa kauppakamarin metromyönteisyyden.
Hän ei tunnista kaupunginjohtajan kielteistä metrokantaa. Tämäkin tarina
vahvistaa poliittisen päätöksenteon tarpeen - silloin kun byrokratia
ailahtelee.
HLJ 2011
YTV aloitti myös HLJ 2011 valmistelun, mutta
loppuvaiheessa sen valmistelu ja päätöksenteko siirtyivät organisaatiomuutoksen
myötä Helsingin seudun liikenteelle (HSL). Tässä oli uutta se, että alue kattoi
nyt kaikki 14 Helsingin seudun kuntaa, aiemman pääkaupunkiseudun 4 kunnan
sijasta. Oliko nyt odotettavissa uusia panostuksia, uusia ajatuksia? Kyllä ja
ei. PLJ:n kartalle ilmestyi kaksi täysin uutta asiaa: Lentorata ja Itämetron
jatke Östersundomiin. Maiden lunastus Helsingille toteutui vuonna 2009.
Kaavoitus oli vahvasti alkamassa. HLJ 2011 tarjoilee entisten PLJ-suunnitelmien
tapaan hankkeita "alennushinnoilla". Se tarjoilee Pisaraa noin
puoleen hintaan ja Lentorataa kahdella kolmanneksella. Raide-Jokeri menee
tuntuvalla alennuksella, saman tekee Laajasalon ratikka. Miksi näin tehdään?
Ketkä nyt hallitsevat? 14 kunnan myötä myös
HLJ-toimikunta on laajentunut. Puheenjohtajana on Suvi Rihtniemi (HSL). Kerava,
Kirkkonummi, Kuuma-kunnat ja Kuntaryhmä Neloset ovat saaneet edustajansa
toimikuntaan. Matti Pallasvuo (Vantaa) on syrjäyttänyt Urpo Vainion ja Markku
Pyy (liikennevirasto) Kerosuon. Myös Jalasto on poistunut Anni Rimpiläisen
(liikenne ja viestintäministeriö) tieltä. Anne Herneoja edustaa
liikennevirastoa ylijohtajana. Sitkeinä sisseinä toimikunnassa istuvat
Poutanen, Tieaho ja Maarit Saari. Myös Laakso jatkaa uraansa. Olavi Louko on
katsonut parhaaksi siirtyä uudelleen toimikuntaan. Vuonna 2011 HSL:n toimitusjohtajana toimi Suvi
Rihtniemi ja hallituksen puheenjohtajana Tatu Rauhamäki.
HSL 2011 otti
mukaan kaksi aivan uutta asiaa: Lentoradan ja Itämetron jatkeen. Esillä oli
myös Klaukkalan rata ja Espoo-Lohja rata sekä trolleybussi/raitiotie Jokeri 2
ja Mellunkylä-Tikkurila-Aviapolis-Lentoasema. Länsimetro ulottui Matinkylään.
Vielä varauduttiin Itäratoihin Tapanilasta.
HLJ 2015
HLJ 2015 korostaa MAL-visiota lähtökohtana. HLJ:n
keihäänkärkitavoitteina mainitaan maankäytön tiivistäminen ja yhteensovitus
liikennejärjestelmän kanssa, mahdollinen ajoneuvoliikenteen hinnoittelu ja
tuottojen kohdistaminen seudulle sekä koko seudun joukkoliikennejärjestelmän
palvelutason nosto. HLJ 2015 toteaa investointitason olevan nyt
tavanomaista korkeamman johtuen Kehäradan ja Länsimetron yhtäaikaisesta
toteuttamisesta. Joukkoliikenteen hoitoon on käytetty 500 M€ vuodessa,
liikenneväylien hoitoon ja ylläpitoon 390 M€ vuodessa, investoinnit pääväyliin
(radat, tiet, pääkadut) ovat olleet 300 M€ vuodessa ja investoinnit
alueellisiin katuihin 130 M€ vuodessa. (Tässä käytän HLJ-suunnitelman lukuja,
sillä rakennuskustannusindeksi 2019 on van 3 % vuoden 2015 tasoa korkeampi). Tosiasiassa
investoinnit pääväyliin, siis etupäässä ratoihin olivat vuonna 2013 noin 550
miljoonaa jakautuen tasan kuntien ja valtion kesken. HLJ 2015 strategia haluaa
nostaa vuotuisen rahankäytön 1,3 miljardista 1,5 miljardiin. Väyläinvestointien
määrä nousisi 300 miljoonasta 375 miljoonaan. HLJ-suunnitelmassa esitetään
raideliikenteen osalta kiireellisyysjärjestyksen kärjessä Helsingin
kantakaupungin raitiotieverkon kehittämistä, Pasilan läntistä lisäraidetta sekä
Pasila-Riihimäki rataosuutta. Seuraavana ovat Länsimetron jatke Kivenlahteen
sekä Pisara-rata. Espoon kaupunkirata ja Raide-Jokeri ovat myös listalla.
Vuonna 2015 HLJ-toimikunnan jäseniä olivat Suvi
Rihtniemi, Sini Puntanen, Katariina Baarman, Tuula Saxholm, Olavi Louko, Torsti
Hokkanen, Marianna Harju, Leena Viilo, Mari Siivola, Ylva Wahlström, Seija
Vanhanen ja Pekka Söyrilä. Vuonna 2015 Suvi Rihtniemi jatkoi toimitusjohtajana
ja hallituksen puheenjohtajana oli Risto Rautava.
HLJ 2015 toimii
vakiintuneilla linjoilla. Ensimmäistä kertaa Helsingin kantakaupungin
raitiotieverkko on erityisesti mainittu.
HLJ 2019
HLJ 2019 on lausunnoilla. Se on valmisteltu yhdessä MAL
2019-suunnitelman kanssa. 14 kunnan yhteistyö suurentaa johtoryhmiä. Nyt kun
olemme näin lähellä tätä päivää, suorastaan samalla vuosikymmenellä, me vanhukset
ryhdymme olemaan ulalla. Emme enää tunne ketään. Heidät tietysti löytää helposti
netistä, niinpä, luettelen vain nimet. MAL-neuvottelukunta lienee tässä
voimakkain elin. MAL neuvottelukunta koostuu johtavista virkamiehistä. No,
kyllähän minä nuo kolme ensimmäistä tunnen ja sitten vielä Inarin ja Teron:
Mikko Aho, Olli Isotalo, Hannu Penttilä, Marianna Harju, Inari Virkkala, Sampo
Perttula, Anita Pihlaja, Marko Härkönen, Lauri Pouru, Hannu Haukkasalo, Tero
Luomajärvi, Kari Setälä, Jyrki Mattila ja Pekka Söyrilä. HSL:n
toimitusjohtajana on edelleen Suvi Rihtniemi ja hallituksen puheenjohtajana
Risto Rautava.
Raideliikenne on edelleen fokuksessa. Uudet pääradan ja
rantaradan seisontavarikot – se on mielenkiintoinen aloite. Pisara ehkä
kuitenkin pitäisi tehdä. Mainitsevat kuitenkin minun ilokseni mahdollisen
tarkistustarpeen. Pisarasta ja Lyyrasta on mielenkiintoinen selvitys tässä
linkissä https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/helsinkipasila-laaja-yhteenveto_2018-12-03_hires.pdf
. Kerava–Nikkilä –radan ottaminen henkilöliikenteen käyttöön ja uudet asemat
Kehäradalla ja Pääradalla mainitaan. Nyt erityisesti pikaraitiotielinjat
näyttävät olevan verkostomaisen kehityksen avainsana. Esitellään Espoossa
ratikkaa Leppävaarasta Matinkylään, Vantaalla Mellunmäestä Tikkurilan kautta
lentoasemalle, bulevardiratikoita Vihdintielle ja Tuusulanväylälle sekä vielä
Viikki –Malmi ratikkaa. Nämä raitiotiet maksaisivat yhteensä vajaa miljardi
euroa. Metroa haluttaisiin jatkaa Mellunmäeltä Majvikiin. Metron automatisointi
on listalla – hyvä! Lentorata on kirjattu samalla kun korostetaan Turun
tunninjunan vaatimuksia Espoon kaupunkiradan suhteen sekä Tampereen tunninjunan
vaatimuksia pääradan huomattavien parannusten suhteen. Raiteiden varteen
aiotaan sijoittaa 70 % uusista asukkaista. Yksi tärkeistä asioista näyttää
olevan ruuhkamaksujärjestelmän aikaansaaminen. Uusimmassa HLJ-suunnitelmassa ei
ole aiempaan tapaan kerrottu investointihankkeiden kustannusarvioita. Se onkin
viisasta. Niin paljon ovat hankkeet aiemmissa PLJ- ja HLJ-suunnitelmissa
menneet harhapoluille. Se ei suinkaan johdu yksin siitä, että olisivat aikanaan
olleet tietämättömiä sen hetkisistä kustannustasoista, vaan se johtuu paljolti kohonneista
palvelutaso- ja laatutasovaatimuksista. Erityisen tärkeä kustannustason nostaja
on raideliikennehankkeiden integroituminen kauppakeskushankkeisiin ja
tiiviisiin hybridikortteleihin. Pelastustoimen vaatimukset ovat osaltaan
avainasemassa. Helsingin nykyinen käytössä oleva ja 36 vuotta toiminut metro ei
alkuunkaan täytä niitä turvallisuus- ja pelastustyövaatimuksia joita
Länsimetrossa sovelletaan. Ehkä voitaisiin sanoa meidän metroamme
turvallisuusvaatimuksissaan maailman ykköseksi. Automatisoinnin peruuntuminen
oli merkittävä munaus. Laituriovet sinänsä olisivat muuttaneet metron
savunpoisto- ja turvallisuusjärjestelmää oleellisesti. Ehkä jopa niin paljon
että automatisoinnin lisäkustannusten maksaminen olisi tullut moninkertaisesti
korvattua. Ja kuitenkin automatisointi joudutaan kapasiteettisyistä pian
toteuttamaan.
HLJ 2019 korostaa
voimakkaasti kantakaupungin ulkopuolista raitiotieverkkoa. Mukana ovat Vantaan
ratikka lentokentältä Aviapoliksen kautta Mellunmäkeen sekä Espoon ratikka Matinkylästä
Leppävaaraan. Helsingin osalta bulevardiratikat ja tiedelinja ovat
suunnitelmissa. Raskasta raideliikennettä kehitettäisiin tunninjunien
vaatimusten mukaisena. Pisaran osalta halutaan lisää toimivuusselvityksiä. On
myös vaihtoehtona ns. Lyyra. Lentorata on esitetty suunnitelmissa. Outoa ettei
nyt suuren huohotuksen kohteena olevaa Tallinnan tunnelia ole visioitu edes
niin paljoa, että olisi tarkasteltu tunnelin liittymistä Pisaraan ja/tai
Lyyraan. Tai ehkä niitä suunnitelmia on Vesterbackan pöytälaatikossa.
Palataan
kustannusarvioihin
PLJ- ja HLJ-suunnitelmissa on vuosien mittaan arvioitu
raidejärjestelmien kustannuksia. Aikaa myöten kustannukset ovat kivunneet yhä
korkeammiksi. Milloinkaan ei ole osattu varautua tulevaisuuteen oikean
kokoisilla investoinneilla. Poliittiset päätökset on tehty käytännössä noin
puoleen hintaan todellisista kustannuksista.
Kannattavuuslaskelmat ja hyötykustannusanalyysit heittävät häränpyllyä.
Mutta, nyt täytyy sanoa mutta. Onko näillä virheellisillä päätöksentekoa
kiihdyttävillä virhelaskelmilla sittenkään ollut haitallisia yhteiskunnallisia
vaikutuksia. Infrainvestointien osuus kaikesta yhteiskunnallisesta
varojenkäytöstä on marginaalinen. Toteutetuilla ratkaisuilla on onnistuttu
tiivistämään kaupunkirakennetta ja vähentämään päästöjä. Ja mikä tärkeintä, on
voitu synnyttää toimivaa kaupunkiympäristöä. Infrainvestointeihin, ratoihin,
teihin, katuihin, televerkkoihin ja sähköön pannaan yhteensä noin 600 euroa per
asukas ja vuosi. Raideinfran osuus on tästä 10 % eli 60 euroa. Taloja
rakennetaan ja korjataan 3500 eurolla vuodessa. Sosiaalihuolto imee eniten
yhteisiä varojamme eli runsaat 11000 euroa asukasta kohti vuodessa.
Terveydenhuoltoon kuluu lisäksi 3500 euroa ja koulutukseen 1600 euroa per asukas
ja vuosi. Liikkumiseen ja kuljettamiseen eli liikenteeseen käytetään 10000
euroa vuodessa per asukas eli lähes saman verran rahaa kuin sosiaalihuolto
maksaa. Onko se paljon vai vähän? Se on muuten paljon. Toisaalta raideinvestointeihin
käytettävä raha ei ole tuosta potista kuin tuskin havaittava siivu. Yritän
vakuuttaa tällä, ettei meidän kannata olla kovinkaan huolissamme
kustannusarvioiden virheellisyydestä. Silti me insinöörit ansaitsemme
kritiikkiä. On opittava laskemaan kustannukset oikein!
Kuinka väärin on
sitten laskettu? Kuvassa näkyvät PLJ- ja HLJ-suunnitelmien kustannusarviot
vuoden 1994 ensimmäisestä PLJ:stä alkaen. Toteutuneet tai rakenteilla olevat
hankkeet on piirretty kokoviivalla. Suunnitteilla olevat hankkeet
katkoviivalla. Hankkeet ovat kaikki rakennuskustannusindeksillä korjattu vuoden
2019 alun rahanarvoon. Todelliset kustannukset Lentoradan, Pisaran ja
Raide-Jokerin osalta ovat tietysti arvausta. Yleensä kustannukset ovat nousseet
2-3-kertaisiksi hankkeen alkuhetkien arvatusta tasosta.
Hankkeen saatua
projektistatuksen on tehty yleissuunnitelma ja hankesuunnitelma.
Hankesuunnitelman pohjalta on tehty poliittinen päätös rakentamiseen
ryhtymisestä. Hankesuunnitelmasta toteutukseen kustannusnousu on jo hillitty.
Yleensä nousu on ollut 50 % luokkaa. Jos historia toistaa itseään niin
Raide-Jokeri maksaa lopuksi 420 miljoonaa.
Meidän metromme ja
ratamme ovat olleet kansainväliseen kustannustasoon verrattuna varsin
kohtuullisia. Erityisesti syvämetron kalliit asemat nostavat hintaa ja varsinkin
asemien kaksipäisyys liukuportaineen ja hisseineen sekä kytkentä
kauppakeskuksiin ja maanalaisiin parkkitaloihin ja liityntäbussiterminaaleihin
on kansainvälisesti harvinaista herkkua. Silti kustannukset ovat kohtuullisia.
On kai sittenkin nostettava hattua suomalaiselle rakentajakunnalle.
Ihmiset tekevät suunnitelmia, ihmiset tekevät myös
päätöksiä. Ihmiset rakentavat kaupunkia ja käyttävät sitä. Kaupunki on sampo,
joka takoo meille hyvinvointia. Minä nostan hattua noille ihmisille jotka
jaksavat panna viisautensa joukkoliikenteen kehittämisen hyväksi. Siksipä
laitoin tuonne tekstiin niin paljon nimiä.
PS
Lisäsin tämän luvun blogiini, sillä sain viestin
ystävältäni Pekka Korpiselta. Hän kirjoitti näin: ”Historiikkejasi on mukava
lueskella ja palautella asioita muistiin. Sinänsä tarkat tietosi antavat
kokonaisuudesta joskus puutteellisen kuvan. Suuremmissa liikennehankkeissa
tarvittiin yleensä myös valtion rahoitusta ja myötävaikutusta. Tätä varten oli
byrokratiassa yksi hierarkkinen porras lisää eli Pääkaupunkiseudun
liikenneneuvottelukunta, jota veti ainakin minun aikanani liikenneministeriön
kansliapäällikkö. Hankkeiden toteutusjärjestyksen osalta tämä porukka oli
joskus ratkaiseva.” Totta on, en maininnut lainkaan tätä tietyllä tavalla ”epävirallista”
organisaatiota, jolla oli suuri merkitys asioita eteenpäin vietäessä. Nyt
korjaan tämän virheen.
1963 perustettiin tie- ja vesirakennushallituksen
ehdotuksesta Helsingin seudun tieneuvottelukunta. Neuvottelukunnassa olivat
edustettuina Helsingin kaupunki, Espoon kauppala, Helsingin maalaiskunta, valtionvarainministeriö,
liikenneministeriö, seutukaavaliitto ja Tie- ja vesirakennushallitus. Vuonna
1968 valmistui Smith-Polvinen liikennetutkimus, Helsingin seutukaavaliiton
runkokaava sekä Helsingin maalaiskunnan yleiskaava. Silloin valmistui myös
TVH:n oma suunnitelma seudun tieverkon kehittämiseksi. Suunnitelmat olivat
keskenään ristiriitaisia. 1968 tieneuvottelukunta ehdotti kuntien ja TVH:n
yhteistä tutkimusta liikenteen koordinointitarpeesta. Perustettiin
koordinointitoimisto HELKO. Sitä johtamaan tuli Veli Himanen. Lakisääteinen YTV
aloitti toimintansa 1974. Ensimmäisenä yhteistyöjohtajana toimi värikäs Leo
Virkkunen (myöh. Snellman).
Tieneuvottelukunnan toiminta päättyi vuonna 1986. Nimi
muuttui liikenneneuvottelukunnaksi. Muutos perustui sopimukseen, jonka
liikenneministeriö ja Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta (YTV) tekivät
26.2.1986. Sopimuksen mukaan liikenneneuvottelukunnan tehtävänä on toimia
pääkaupunkiseudun tärkeissä liikennekysymyksissä sopijapuolten välisenä
neuvottelu- yhteistyö- ja koordinointielimenä. Puheenjohtajana on liikenne- ja
viestintäministeriön kansliapäällikkö. Vuonna 1986 pääkaupunkiseudun
liikenneneuvottelukunta suosittelee liikennetutkimuksen tekemistä vuosina
1987–89. Liikenneneuvottelukunta hyväksyi runkosuunnitelman vuosille 1990–2010.
Suunnitelmassa painotettiin joukkoliikenteen osuutta investoinneissa. Oikeaksi
suhteeksi määritettiin 60/40. Tämä oli suunnanmuutos.
Pääkaupunkisedulle laadittiin neljän vuoden välein liikennejärjestelmäsuunnitelmia.
PLJ-suunnitelmista ensimmäinen valmistui vuonna 1994. Liikenneneuvottelukunta
osallistui niiden laadintaan ja erityisesti toteuttamisen edistämiseen merkittävällä
tavalla – kuten Pekka Korpinen viestissään toteaa ja jonka asian myös Niilo
Järviluoma vahvistaa. Suurimman osan neuvottelukunnan toiminta-ajasta
puheenjohtajana toimi Juhani Korpela. Jäseninä oli pääjohtajia,
yhteistyöjohtajia, apulaiskaupunginjohtajia, teknisen toimen johtajia ja
liikennejohtajia. Kun tässä blogissa on nyt mainittu nimiä, niin mainitsenpa
nyt vuonna 2003 neuvottelukunnassa olleiden nimet: Korpela, Sipilä, Järviluoma,
Caven, Jalasto, Karjaluoto, Piirainen, Niemimuukko, Kuitunen, Sauri, Korpinen,
Louko, Widen ja Maljonen. Pääsihteerinä toimi Tervala ja muina sihteereinä
Sihto ja Kautto. Myöhemmin vuonna 2013 ympäristöministeriö tuli kuvioon mukaan.
MAL alueen muodostuttua kuntien määrä lisäsi osallisia ja sittemmin 2015 liikenneneuvottelukunnasta
tuli MAL-neuvottelukunta jota täydensi HLJ-toimikunta. Meniköhän kaikki oikein?
Hei Pentti!
VastaaPoistaTuntuu siltä tästä sinun postauksesta, että asiantuntijoilla / ammattilaisilla tietoa ja taitoa on.
Mutta sitten, kun tulee mukaan politiikka eri poliittisilta ryhmiltä Helsingin kaupungin päätöskoneistossa, ajaudumme varmaankin ongelmiin järkevän ja toimivan, taloudellisen päätöksen aikaan-saamiseksi.
Tekninen huomio: minusta jo rakennettujen hankkeiden kustannus tulisi korjata nykyhetkeen yleisellä rahan arvon muutoksella. Ei rakennettuun hankkeeseen enää vaikuta rakentamisalan kustannuskehitys, vaan käytetyn rahan hintaa mitataan toteutuneen inflaation kautta. Tällöin esimerkiksi Kehäradan hinta nyt on 791 miljoonaa, jos lähtökohtana on 774 miljoonaa vuonna 2015.
VastaaPoistaRakentamattomien hankkeiden korjaukset nykyhetkeen ja kaikkien hankkeiden korjaukset toteutuksesta taaksepäin tehdään toki indeksillä. Maanrakennuskustannusindeksi on tosin aika karkea. Maanalaisten asemien kustannuksista valtaosa on talonrakentamista, eikä maanrakentamista. Maanpäällisen raidehankeen kustannuksista merkittävä osa on puolestaan terästä (kiskot) ja kuparia (sähköistys), joilla ei taida olla maanrakentamisen indeksissä vastaavaa osuutta.
Kyllä elinkustannusindeksi ja rakennuskustannusindeksi kulkevat aika lailla tasajalkaa. Jos vuotta 1990 merkitään sadalla niin elinkustannusindeksi eli rahan arvo antaa vuodelle 2018 luvun 156 kun rakennuskustannusindeksin luku on 162. Ollaan ehkä laskentatarkkuuden puitteissa. Kiitos että kommentoit.
PoistaNäin taitaa tosiaan olla. Ainakin niin kauan kuin rakennusalan tuottavuus ei ota parantuakseen. Toisaalta muutamankin prosentinkin heitto on näissä satojen miljoonien hankkeissa kymmeniä miljoonia. Se onkin yksi suurten hankkeiden kustannusten arvioinnin haaste. Pienikin virhe on iso. Toki tässä käsitellyt virheet ovat isoja itsessään.
Poista