Sähköpyörä – pedelec – on kaupunkien liikennesuunnittelun uusi haaste ja tulevaisuus. Jos on pyörien ostobuumi valtava, niin on myös innovaation ja ajattelun hetki liikenneruuhkiin tukehtuvilla kaupungeilla. Tuota hetkeä ei ole jätetty käyttämättä. Monessa maassa sähköpyörien käyttöä subventoidaan. Sähköpyörässä nähdään potentiaalinen vaihtoehto autonkäytölle. Jotkut näkevät siinä pelastuksen. Pyörien ja sähköpyörien lisääntyvä käyttö edellyttää uudenlaista infrastruktuuria. Monissa Euroopan pyöräilymaissa on ryhdytty kehittämään ”pyöräilyn valtateitä”, jotka yhdistävät esikaupunkeja keskustoihin. Mietintämyssyssä ovat myös eri liikennemuotoja yhdistävät ”roaming”-systeemit. Meilläkin Sampo Hietanen on pitänyt hienoja esitelmiä kaikkia liikennemuotoja yhdistävästä maksujärjestelmästä. Siinä sähköpyörät ovat oiva osa.
Go Pedelec on aate joka muuttaa asioita
Mikä on sähköpyörä?
Omalta osaltani sähköpyörästä tuli pelastus. Moottoripyöräkolarin jälkeen oikea jalka tuli neljännestehoiseksi. Kävely onnistui vain kepin kanssa - reviiri pieneni. Mutta sähköpyörä toi ratkaisun. Parin- kolmenkymmenen kilometrin ajomatkat tuntuivat ihanilta. Jyrkätkään ylämäet eivät kiusanneet. Kaikki yksin ja ainoastaan sähköpyörän ansiota. Tunsi taas elävänsä. Siis mikä on sähköpyörä?
Sähköpyörä on polkemisavusteinen laite. Sähköpyörä, eli Pedelec 25 kulkee vain poljettaessa. Se on lainsäädännöllisesti polkupyörä. Polkupyörän liikennesäännöt pätevät sähköpyörään. Tai ei aivan. On myös olemassa Pedelec 45 –tyyppisiä polkemisavusteisia sähköpyöriä, joilla voi ajaa sähköavusteisesti jopa 45 km/h. ”Voi ajaa” tarkoittaa, ettei moottorin rajoitin lopeta sähköavustusta 25 km/h kohdalla – kuten normaalissa polkupyörään rinnastettavassa sähköpyörässä tapahtuu.
Sähköpyörän moottori sijaitsee joko etukapassa, takakapassa tai polkimien yhteydessä. Polkimien yhteyteen sijoitettua moottoria sanotaan luontevaksi ratkaisuksi, sillä sähkömoottorin veto tulee suoraan ketjuun ja poljinvoiman tunnistus tapahtuu suoraan pääkallonpaikalla - keskiössä. Vaikka lieneekö tuo sen kummempaa etupyörävetoisessa tai takakappaan sijoitetussa moottorissa, anturit tunnistavat ja sähkö viestittää.
Lataako polkeminen akkua?
Ystäväni usein kuvittelevat sähköpyörän poljettaessa lataavan akkua. Tämähän ei ole totta. Poljinvoimaa käytetään eteenpäin menoon ja akku ja sähkömoottori avustavat siinä hommassa tarpeen vaatiessa. Tarve määritellään säätämällä avustuksen tasoa. Tasoja on yleensä kolme tai neljä. Vahvimmalla avustustasolla sähkömoottori 2,5-kertaistaa poljinvoiman. Voit tietysti valita myös 0-avustuksen. Sähköpyörä painaa kuitenkin enemmän kuin tavallinen pyörä. Minun Cannondale - sähköpyöräni painaa 23 kg. Monet sähköpyörät painavat 28 kg. Akun ja sähkömoottorin osuus painosta voi olla 5 kg. Tavallinen hyvä pyörä painaa 15 kg. Kilpapyörien painot voivat olla 8 kg. Pyöräilijän osalle jää valtaosa painosta.
Lataamisesta puheen ollen sähköpyöristä löytyy amerikkalainen BionX, jossa on jarrutukseen liittyvä latausfunktion. BionX lataa rullauksessa. Polkupyörässä ei jarrutuslatauksen hyötysuhde ole kovin hyvä – ehkä hyvässä tapauksessa saadaan 10-15 % lisää energiaa akkuun. BionXin toimintasäde ei kuitenkaan 8,8 Ah:n akulla ole kuin 105 km.
Sähköpyörä patentoitiin USA:ssa vuonna 1895
Ensimmäinen sähköavusteinen polkupyörä patentoitiin rapakon takana vuonna 1895. Tuossa pyörässä moottori oli koko takapyörän kokoinen. Pyörässä ei tietenkään ollut vaihteita, eikä nykyajan säätö- ja rajoituselektroniikkaa. Patentissa pyörä oli määritelty seuraavasti: “6-pole brush-and-commutator direct current (DC) hub motor mounted in the rear wheel.” Herra Bolton oli varmasti onnellinen mies patentoinnin onnistuttua – eikä syyttä. Mutta pian hänen jälkeensä, vuonna 1897 herra Hosea W. Libbey patentoi kaksimoottorisen ja kaksiakkuisen sähköpyörän. Ideana oli säätömahdollisuus: tasamaalla käytettiin yhtä moottoria ja ylämäessä kahta. Nykyisissä pyörissä nuo säädöt ovat hieman teknisempiä.
Herra Boltonin patentissa vuodelta 1895 on takapyörämoottori, tarkasti ottaen Boltonin pyörä ei ole pedelec, sillä polkimet puuttuvat.
Herra Libbeyn patentti vuodelta 1897, kaksi akkua ja kaksi moottoria, pikkupolkimet!
Sähköpyörien markkinat ovat valtavat
Kiina on sähköpyörien luvattu maa, 95 % markkinoista on Kiinassa. Maassa lienee tällä hetkellä 150 miljoonaa sähköllä kulkevaa kaksipyöräistä. Kiinassa myydään tätä nykyä 27 miljoonaa sähköpyörää vuodessa. Kaikki eivät kuitenkaan ole Pedelec 25 –tyyppisiä pyöriä, joukossa on varmaankin sähköskoottereita, jotka eivät ole polkuavusteisia. Vientiin Kiinasta menee lähes miljoona sähköpyörää vuodessa. Intia tukee sähköpyörän ostajaa 60 eurolla, pyörien määrässä on suuri kasvubuumi - saattaa olla ja onkin tulevaisuudessa Kiinan veroinen. Euroopassa sähköpyörien vuosittainen myynti on 1 miljoonan pyörän luokkaa. Saksassa myytäneen tänä vuonna 400 000 sähköpyörää ja Hollannissa 200 000 pyörää. Sähköpyörien osuus noussee noin 20 %:iin kaikista myydyistä polkupyöristä. USA:ssa sähköpyöriä on tähän mennessä myyty noin 100 000 kappaletta vuodessa. Koko maailman polkupyörien myynti on 120 miljoonaa pyörää vuodessa. Sähkökäyttöisten kaksipyöräisten ajoneuvojen myynniksi ennustetaan lähivuosina lähes 80 miljoonaa laitetta vuodessa. Tähän lukuun sisältyvät myös sähkömoottoripyörät ja sähköskootterit. (Vertailun vuoksi henkilöautoja myydään 85 miljoonaa kappaletta vuodessa). Polkupyöräteollisuudelle sähköpyörät ovat merkittävä business-mahdollisuus, sillä sähköpyörien myyntitulo on jo nykyään lähes puolet pyöräteollisuuden kokonaismyynnistä.
Markkinat kasvavat Euroopassa, Kiinassa ja Intiassa ne ovat 50-kertaiset
Ostin uuden sähköpyörän
Sähköpyörän ostaminen on jännittävää. Tutkit netistä testituloksia, vertailet, katsot videoita, harkitset. Mietit rahaakin. Onhan hintahaitari tonnista viiteen tonniin. Ostopäätös tuli ”viisaan tyttärenpoika” Matiaksen suosituksesta. Raimo Nieminen, fillarikauppiaani kutsui häntä noin. Minun uusi sähköpyöräni on Cannondale. Se on naistenpyörä, sillä jalka ei nouse tangon yli. Sähkömoottori on Bosch teholtaan 250 W. Vanhan kansan ihmiset – niin kuin minä, ymmärtävät paremmin hevosvoimia. Moottorin teho on sähköpyörien maksimi eli 0,34 hevosvoimaa. Akussa on energiaa 400 Wh eli 0,53 hevosvoimatuntia. Akun kapasiteetti on 11 Ah. Samasta moottorista saisi irti myös 500 watin tehon, mutta silloin olisi kysymyksessä S-Pedelec, jolla ei ole sallittua ajaa yleisillä teillä. Tällaisia laitteita on kyllä myynnissä, niiden sähköavusteinen nopeus voi kohota 45 kilometriin tunnissa.
Minulla on myös vanhempi sähköpyörä, Panasonicin moottorilla varustettu Helkama 2800. Helkama on erittäin hyvä pyörä ja huomattavasti Cannondalea halvempi. Voin suositella. Nyt Liisa käyttää Helkamaa.
Minun ylpeyteni, uusi Cannondale, 0,34 hevosvoimaa, 250 wattia, ajomatka 150 km
Sähköpyörät kaupunkiliikenteessä
Sähköpyöriltä odotetaan paljon kaupunkiliikenteen yhtenä ratkaisun komponenttina. Monissa maissa sähköpyöriä tuetaan kuntien tai valtion toimesta. Sveitsissä sähköpyörän ostaja saa subventioita kaupungista tai kantonista riippuen 150 – 500 euroa, ja jossain tapauksessa 20 % hinnasta. Pariisissa poliitikot ovat myönteisiä sähköpyörien subventiolle, pyörä hinnasta subventoitaisiin 25 % tai enintään 400 euroa per pyörä. Gentin kaupunki Belgiassa käytti 0,3 miljoonaa euroa subventoidakseen sähköpyörien ostajia. Ostajakohtainen subventio oli Gentissä 250 euroa. Intiassa valtio antaa 60 euron subvention sähköpyörän valmistajalle. Itävallassakin oli erityinen subventiohanke pari vuotta sitten. Tämä ajatus laajenee.
Kaupungit tutkivat ja satsaavat. erityisesti kiehtoo tuo poliitikkojen ja kansalaisten innostus. Tässä on sellainen outo piirre että miehet ovat innostuksessa mukana, olihan aika, jolloin ajateltiin pyöräilyn olevan sopivaa naisille ja lapsille. Eurooppalainen Go Pedelec on tällainen innostunut hanke. Hankkeessa olivat mukana Napoli, Graz, Miskolc, Stuttgat ja Utrecht. Innostunut ryhmä teki mielenkiintoisen käsikirjan sähköisen pyöräilyn eduista kaupunkiliikenteessä. Käsikirja löytyy tästä linkistä:
Myös autoteollisuus on kiinnostunut sähköpyöristä. Autonvalmistajat ymmärtävät yskän. Sähköpyörästä saattaa tulla henkilöauton ”liityntäliikenne”. Kohta autoissa on vakiovarusteena taitettava sähköpyörä. Eräät autonvalmistajat ovat rakentaneet asiakkailleen lippuyhdistelmiä joukkoliikenteen ja sähköpyöräilyn yhdistämiseksi autoiluun. Olen varma, että viidessä vuodessa kaikilla merkittävillä autonvalmistajilla on oma sähköpyöräbrandinsa.
Katso vaikka tuosta:
Olemme siis uuden haasteen edessä. Maailma muuttuu nopeammin kuin me luulemmekaan. Sähköpyörä on yllättävän dynaaminen muutostekijä.
PS. Mari Päätalo (Valpastin Oy) pyysi minua avaamaan tilaisuuden 23.5, jossa muotoilija Harri Koskinen kertoo Pyöräbaarin suunnittelusta ja uudesta pyörätelineestä. Menen sinne uudella sähköpyörällä.
Hyvä Pena, taas uutta tietoa, ja aika vauhdikas tämä innovaatiotarina 120 vuoden takaa. Alkoi hieman jo kiinnostaa omallakin kohdalla, vaikka toki voi siihen aina luottaa että protestantti takaraivossa hokee: otsansa hiessä on ihmisen poljettava...
VastaaPoistaHyvä ja kannatettava asia. Onkohan näitä vempeleitä jo nelipyöräisinä. Iän lisääntyessä tasapainon hallinta pakkaa vähenemään ja tarve tukijalkoihin (pyöriin) lisääntyy
VastaaPoistaMarkku
PoistaEi neli-, mutta kolmepyöräisiä sähköpyöriä on eri malleja myytävänä. Kaksi etupyörää lienee parempi kuin kaksi takapyörää - erittäin suositeltava laite, vilkaisepa netistä! Maksanee kahden tonnin paikkeilla, myös Helkama tekee sellaisia.
Sähköpyörä on varmasti aivan kätevä peli. Olisi haaveissa joskus myös kokeilla. Uskon että hyvä jos menee pitkiä matkoja, ei ehkä hikoilekaan niin samalla tavalla mutta silti pitää kuntoa koholla. Toivotaan että nämä yleistyisivät! Joissain kaupungeissa kai näitä saa vuokrattuakin?
VastaaPoistahttps://www.starvelos.fi/lue-lisaa
Minua kovasti kiinnostaa nämä sähköpyörät. Etenkin sähkömaastopyörät. Itse tykkään kovin pyöräillä luonnon keskellä. Kiva myös, että osa teistä jakaa kokemuksia, auttaa omassa päätöksenteossa. Kiitos siis kirjoituksesta! Hyvä kuulla, että sähköpyörä on sinulle ollut pelastus.
VastaaPoista