Suomen armoitettu arkkitehtuurikriitikko ja blogisti ”Arkkivahti”
alias Tarja Nurmi kutsuu kotikaupunkinsa Kuopion torin uudistusta pönteröimiseksi. Toinen vahva nainen,
arkkitehti Zaha Hadid arvioi japanilaiset virkaveljensä varsin keveiksi
saatuaan hyllytyksen kilpailuvoiton perusteella valmiiksi suunnitellusta Tokion
olympiastadionista – kilpikonnasta – niin
kuin joku kateellinen kollega sanoi. Meillä rakennusten suunnittelusta tai
arkkitehtuurista ei juuri keskustella. Tämän osoittaa varsin vaisu keskustelu
Guggenheimista. Suomalainen on kaupungeissaan ikään kuin pakon sanelemana ja
olosuhteiden uhrina. Usko kruunun suunnitelmien muuttumisen mahdottomuuteen on vankkumaton.
Nyt kun meillä lähestyy väistämätön keskustelu bulevardeista ja guggiksesta on hyvä
hieman kuulostella mitä tapahtui Kuopion torilla ja Tokion stadionilla.
Ookelta alkusoitto
Eilen, tai pari päivää sitten, soittaa kiihkeänä ystäväni
Olli ”Ooke” Lehtovuori. Hän ei uhoa arkkitehtuurista, hän uhoaa Kuopion
torista. Haluaa ”asiantuntijan mielipidettä” tueksi ajatuksilleen. Hän ei
käsitä torin varrella olevien katujen muuttamista kävelyalueiksi
kaljaterasseineen. Hän puhuu jotain ”mualiman navasta”, joka on nyt menettänyt
asemansa. Hän tuntuu myös ihmettelevän maanalaista kauppakujaa, kun maan päällä
kaupat kituvat.
Tässä sumuisessa
satelliittikuvassa ”pönterit” ovat jo paikallaan. Tori on valtavan kokoinen,
sinne mahtuisi kaksi jalkapallokenttää. Olen ollut aina hieman herkkä torinaluspysäköinnin suhteen. Ajattelen että torilla täytyisi voida kävellä tukevasti maan päällä - ei talon katolla. Mutta kun nyt olen ollut Rogerin mukana Pietarsaaren toria kansittamassa taika on lauennut.
En ole käynyt Kuopiossa kuin sitten viimeksi. Silloin
torityö oli vielä kesken, siksipä kysyn kuopiolaiselta Kari Pääskyseltä – mitä
mieltä hän on? Näin hän sanoo: ”Hei,
tässä kommentti toriuudistuksesta. Maanalainen pysäköinti on ok, kunhan se
löydetään - ja sinne löydetään takaisin! Maanalainen kauppakuja ei ole
sytyttänyt meitä eikä muitakaan. Kauppahalliuudistus kyllä onnistui myyjien ja
meidänkin mielestämme. Apaja, kalahallin sijoille tehty uudisrakennus lienee
monen mielestä paikkaan sopiva. Me emme kuitenkaan suuremmin noteeraa
ratkaisua. Kyllä se liiaksi poikkeaa kauppahallin arkkitehtuurista. Toisaalta
Apaja menettelee kokonaisuudessa, onhan torin ympäristö kokoelma rumia ja
tyyliltään sekalaisia liiketaloja. Sosiaalisena kaupunkitilana torikokonaisuus
toimii maan päällä mainiosti. Kävelykatu-uudistus Pekka Kauhasen töineen
(Oksapoika yms pienet teokset) on mielestämme onnistunut, kokonaisuuteen
sopiva.” Näin siis sanovat Riitta ja Kari, nykypäivän ajattelevat kuopiolaiset.
Uskon heitä.
Kuopion torilla on suuri
menneisyys. Auttavatko uudet vaatteet suureen tulevaisuuteen?
Kuopion
kaupungin kotisivuilla kerrotaan torin historiaa. https://www.kuopio.fi/web/asuminen-ja-kaupunginosat/kuopion-kauppatori
Sylttytehtaalla?
Jatkoinpa
vielä kyselyä ja menin lähelle sylttytehdasta. Heikki Tegelman oli kyselyn
kohteena. Hän vastasi näin: ”Tervehdys Pena! Kuopion torinaluspysäköinti on
melko pitkäaikainen projekti ja olen siinä jossakin välissä ollut itsekin
mukana. En siis ole herkkä sitä haukkumaan. Lähtökohta on hyvä- parantaa
ruutukaavakeskustan toimintaa vastapainona ulkopuolisille automarketeille. Itse
pysäköintilaitos ja varsinkin useimpien torin itäpuolisten tonttien
yhteistoiminta ja kytkennät toripysäköintiin toimivat hyvin, joskin vaativat
vielä asiakkaiden tottumista. Torin itäpuolinen Puijonkatu ja eteläpuolinen
Kauppakatu ovat saaneet liiallisen jalankulkukorostuksen pintakäsittelyjä
myöten. Tämä poikkeaa perinteellisestä katuhierarkiasta, aiheuttaa jalankulun
ja huoltoliikenteen ristiriitoja sekä pikapysäköinnin puutetta. Torin
perinteellisistä diagonaaliväylistä luopuminen ei ole perusteltua.”
Toke Korhosen ”vinjetti”
Googlen kamera-auton kuvaamana vuoden 2009 asussa. Toke oli hyvä ystäväni,
siksi sain olla tuon talon pysäköintiä mitoittamassa. Silloin uskottiin
kaupunkiautojen pienenevän. Toisin kävi, nyt ajetaan ostoksille maasturilla.
Arkkivahdin
pönteröt
Niin,
palataanpa sitten Tarja Nurmen eli ”arkkivahdin” torihommaan liittyviin kannanottoihin.
No, sieltäpä löytyy rajua tekstiä – ja useana painoksena. Viimeisin on
nimeltään KUOPION TORIN UUSI KORISTUS.
Arkkivahti
kauhistelee torin ”pönteröintiä” ja toria ympäröivää kävelykatua. Hän sanoo
sillä rikotun asemakaavan selkärangan. Vahti epäilee myös
liikenneturvattomuutta. Puretun kalahallin tilalla on arkkivahdin mukaan ”outo
lasipönteri”. Ja sitten: ”on vielä lisää kolhoja pöntereitä, joista mennään
alas paikoituskerroksiin”. Torin alla olevaa ostoskeskusta arkkivahti kutsuu ”todelliseksi
flopiksi”. Arkkivahti puuttuu myös edesmenneen ystäväni arkkitehti Toke
Korhosen suunnitteleman Anttilan talon ”laattakuorrutuksiin”. Taisinpa minäkin
hieman osallistua tuon talon parkkitilojen mitoitukseen – siksi sykähtää. Tässä
arkkivahdin tyylinäytettä:
Leo
todistaa
Kun
sitten selailen asiaa törmään Kuopion kaupungin kotisivuilla Leo Kososen slaideihin
pääosin vuodelta 2011 – siis suunnitteluvaiheessa. Hän on tietysti ollut jo
virkansa puolesta mukana geimeissä. Leo on tehnyt hienoa työtä jalankulkukaupunkiteoreetikkona.
Hyvä kun pääsee soveltamaan teoriaansa kotikaupungissaan. Tässäpä linkki Leon
todistukseen. Mielenkiintoista. http://www.kuopio.fi/documents/385672/385804/1105_11_Kosonen_Kavelykeskustadioja.pdf
Uusi kauppakäytävä yhdistää maanalaiset
liiketilat kauppakäytävien verkostoksi. Ympärivuotinen kävelykeskusta, joka on
viihtyisä myös huonolla säällä ja talven pakkasissa – talvikaupunki. Näin
kertovat Leon slaidit.
Tuliko
tasapeli?
No,
miten tämä kaikki nyt päättyi. Tuliko jonkinlainen tasapeli puolustajien ja
vastustajien välillä. Hanke on ainakin toteutettu, eikä taida olla pienine
puutteineen ainakaan huononnus vallinneeseen tilanteeseen ja mikä tärkeintä, se
toteuttaa ”ruutukaavakeskustan toimintaa vastapainona ulkopuolisille
automarketeille”. Näin sen sanoi ystäväni H. Tegelman. Ooke, älä ole vihainen, ole tyytyväinen –
ainakin puoliksi! Arkkivahdista en tiedä, taitaa olla liian sitkeä tyytyäkseen!
Zaha
Hadid ja Tokion olympiastadion 2020
Tasapeliä
ei tullut Tokion olympiastadionin hankkeessa. Kisat pidetään vuonna 2020. Suunnittelusta
järjestettiin arkkitehtikilpailu vuonna 2012. Tuomaristossa oli pääarkkitehtina
ja puheenjohtajana Tadao Ando. Juryssa olivat lukuisten japanilaisten lisäksi
mm. Norman Foster ja Richard Rogers. Voittajaksi valittiin Zaha Hadid. Etkö
tunne? Hän on irakilaislibanonilaisbritti naisarkkitehti.
Voittajaehdotukset
esiintyvät seuraavissa kuvissa:
1
palkinto: Zaha Hadid Architects Britanniasta.
3.
palkinto: Sanaa + Nikken Sekkei Japanista.
Voittajien
ehdotukset ovat nähtävissä tästä linkistä:
Zaha
Hadid siis valittiin ja hän aloitti työnsä. Kaikki ei kuitenkaan mennyt
putkeen. Japanilaiset valitsivat potentiaaliset urakoitsijat ja heidän
toimestaan ensimmäiset hinta-arviot näkivät päivänvalon. Valtavat
palkkijärjestelmät nostivat hintaa. Arviot nousivat yli kahden miljardin euron.
Zaha Hadid syytti kustannusten noususta tapaa ennakkovalita urakoitsijat ilman
hintakilpailua. Hän myös syytti urakoitsijoita puutteesta ymmärtää
siltatekniikan mahdollisuuksia stadionin kattavien pilarittomien
kannatinpalkkien rakentamisessa. WSP: n siltamiehet, ette olleet paikalla!
Kollegat
myyräntyössä
Japanilaiset
arkkitehdit aloittivat myös “myyräntyön”. Arata Isozaki sanoi Zahan suunnitelman muistuttavan
kilpikonnaa, joka odottaa Japanin uppoavan valtamereen, jotta se voisi sitten
uida pois. Zaha puolestaan epäili
japanilaisten haluavan estää ulkomaisen suunnittelijan tekemästä heidän
urheilupyhättöään. ”Se, että he hävisivät, on heidän probleemansa, ei minun.”
Japanilaiset arkkitehdit
eivät moittineet itse rakennusta, he moittivat valtaisan rakennuksen suhdetta ympäristöön,
läheiseen puistoon ja siellä olevaan temppeliin, kaupunkirakenteeseen yleensä.
Kansalliset
perusteet purivat. Asenteet hiljalleen paloivat pohjaan. Lopuksi tapahtui ratkaisu. Sen julisti
Japanin pääministeri Shinzō Abe, hän sanoi, että keskusteltuaan useiden tahojen
kanssa, mukaan luettuna urheilijat, hän päätyi hylkäämään Zaha Hadidin
ehdotuksen ja aloittamaan kaiken alusta. Tämä tapahtui juuri pari viikkoa
sitten. Saattaisiko meillä tapahtua näin Guggiksen suhteen – että itse Sipilä? No, hinnan vuoksi, ei arkkitehtuurin vuoksi!
Japan PM Shinzō Abe scraps Zaha Hadid's Tokyo Olympic stadium design – video
Ei tiukkapipoisille
Zaha
Hadidin arkkitehtuuri ei ole kaikkien mieleen. Se ei ole esimerkiksi minun
mieleeni. Hän on kuitenkin menestynyt loistavasti niin lännessä kuin
muslimimaissakin. Hänen virtaviivaisen dynaaminen arkkitehtuurinsa on kuitenkin
saanut ivaajansa. Hänen arkkitehtuuriaan sanotaan liian animaaliseksi. Jos nyt hävinnyttä pitää vielä lisää ivata voi katsoa Unnecessary Muffness - The Daily Show with
Jon Stewart. Se ei sovi arkkitehtuurin heikkohermoisille, eikä muutenkaan
tiukkapipoisille.
Jon
Stewart Show ironisoi Zaha Hadidin ”-------” arkkitehtuuria.
Kiitos taas Pena. Tasapainoinen kuopiojuttu.
VastaaPoista!960-luvusta myös kiitokset. Pianisti Pekka Kuusiston kanssa oli meillä silloin eleganttia jazzia soittava yhtye. (Taneli Kuusiston veljenpoika) Kuuntelimme Polin yläsalissa radiota. Joku englantilainen rautalankabändi huuteli jee-jeetä. Totesimme, että näin kökkä musa ei tule ikinä menemään kaupaksi. Tuollainen sleeppaava drumsarikin.
Taisimme olla väärässä. Bändi oli nimeltään Beatles.
Pitää olla varovainen ennusteiden laatimisessa. Musiikin ja autojen koon.
Luomisen iloa
HT
Kesäkaupunkimme Kuopion tori on kyllä toimiva. Jo vuosia olemme sen alle automme lykänneet ja katso, kaikki on sen jälkeen kävelyetäisyydellä. Ylöspäin torilta ei kannata katsoa kuin kaupungintalon tai kauppahallin suuntaan, muuten kannattaa keskittyä torikojuihin, kauniiseen kivipintaan ja savolaisiin ihmisiin:)
VastaaPoistaTilanne on uudistuksen myötä vielä parantunut, sanoo käyttäjä. Tämän kesän kolmen vierailun yhteenveto: Sadepäivän (65 mm päivässä) aamukahvilla oli mukava katsella rankkasateen rummutusta torin pinnassa uuden kahvilan lasiseinien takaa ja sen jälkeen siirtyillä sateelta suojassa uusien kulkuväylien kautta eri ostoskohteisiin. Toisella kerralla Vepsäläisten kanssa autot torin alle, rauhallinen kävely torin ympäristössä pikkupatsaita ihaillen, Barsokevitsin valokuvanäyttelystä ja Sammon muikuista nauttien. Uudistus havaittiin hyväksi ja kävelijöille oli vihdoin saatu aikaan rauhalliset ja turvalliset kulkuyhteydet eri suuntiin. Rännikadutkin houkuttivat. Vain pyöräilijät "jalkakäytävillä" vähän yllättivät kesähaahuilijoita. Kolmannella kerralla sitten keskityttiin torielämään, lihapiirakkakahveihin ja runsaiden toripöytien antimiin. Siis toimiva kauppatori ympäristöineen, ei mikään arkkitehtoorinen pompöösi, kiitos kuopiolaisille. terv silja ps. ja liikennejärjestelyt paljon paremmat kuin erään matkuksen järkyttävyydet
Pena- laita kommentteihin jos kelpaa. Kiittäen HT
VastaaPoistaVaikka olen itse osasyyllinen, tai juuri siitä syystä, en malta olla jatkamatta kuopiotorin arkkitehtuurianalyysia.
Pohjoisessa arvokas kaupungintalo sitoo hienosti näkymän. Toivottavasti sen taakse kaavailtua tornitaloa ei toteuteta ja Puijon silhuettikin jää osaksi torin kaukomaisemaa. Eteläsivun pelastaa jugendkauppahalli, johon, ennakkoiluuloistani huolimatta, uusi kahvilapyörö soveltuu hyvin vaikka kalahalli katosikin.
Etelävin takana rajaa vielä tila uuslassisistinen Lyseon ja siihen kauniisti sopeutettu uusi liikerakennus. Kiitos kaikille, ettei eteläsivullekaan ole syntynyt ylikorkeaa maamerkkiä. Mitä kaakkoisnurkan fiftaripankki nyt hieman sivuaa.
Länsisivulle suuntaa näytää lounaisnurkan 1920-luvun klassisismia kauniisti toteuttava Atlas-hotelli. Sen jatkeen marketjulkisivut odottavat korotusta torin länsisivun eheyttämiseksi.
Itäsivu koostuu pääasiassa suhteellisen yhtenäisesti rakeistuvista uusrakennuksista. Siitä poikkeaa häiritsevästi pituudessaan kuuluisa Finnjetti, joka sai juuri uuden edustuslaatoituksen. Me yritimme aikoinaan säilyttää sen hävittämää Saastamoisen kaunista rakennusta ja lyhentää uusmassaa muiden torisivun rakennusten pituiseksi. Ei onnistunut, perikunta ylipuhui päättäjät ja ettei ministeriönkin.
Vielä on siis parantamisen mahdollisuuksia, nuoret suunnittelijat!
Heikki Tegelman
Lienee syytä tehdä visiitti syntymäkaupunkiin katsomaan paikan päälle. Yksi veli siellä vielä asuu, muutama serkku myös. Ja nyt on uudet pömpöösit.
VastaaPoistaArkkivahti kritisoi perustellusti sitä, että Finnjet sulkeutuu rännikaduille päinvastoin kuin muut kortteliston rakennukset, etenkin Sektori. Tätäkin yritettiin aikoinaan parantaa vaan perikunta voitti. Nyt Käsityökadun umpiseiniin saadaan taidetta.
VastaaPoistaHeikki Tegelman